text_structure.xml 26.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewChlebowski">Proszę państwa, ja niestety nie rozpocznę posiedzenia Komisji Finansów Publicznych, dlatego że po wczorajszych uwagach – zresztą bardzo słusznych – nie zamierzam procedować nad projektem ważnej ustawy podatkowej bez obecności przedstawiciela Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewChlebowski">Ubolewam nad tym, że ministrowi finansów nie zależy na tym – a wydawało się, że jest to pilny, rządowy projekt ustawy – aby Komisja szybko zakończyła prace, skoro Minister Finansów woli przebywać na sali plenarnej niż na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Mówię to z ubolewaniem, dlatego że istnieje techniczna możliwość uzgodnienia z Panem Marszałkiem kolejności zadawania pytań. I w dniu dzisiejszym Minister Zdrowia zabiegał o to, i zostało to przesunięte. Gdyby Minister Finansów również zadbał o tę sprawę, myślę, że moglibyśmy procedować.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewChlebowski">Proszę wybaczyć, bez Ministra Finansów w tej sprawie dyskutować nie zamierzam, i wczorajsze zastrzeżenia pani przewodniczącej Natalli-Świat są w pełni słuszne. Ja rozumiem, że to jest pilny rządowy projekt, ale okazuje się, że chyba nie za bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#ZbigniewChlebowski">Tak, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławStec">Panie przewodniczący, ja rozumiem bardzo dużą troskę o obecność Ministra Finansów, ale jest na sali dyrektor departamentu, pani Majszczyk, która nad VAT-em pracuje od 1993 r., czyli od daty jego powstania. I myślę, że...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewChlebowski">Panie pośle, przepraszam bardzo...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StanisławStec">I jest bardzo kompetentną osobą. Naprawdę...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewChlebowski">Nie. Ja nie kwestionuję kompetencji pani dyrektor, ale rząd w tej sprawie reprezentuje Minister Finansów, a nie dyrektor departamentu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ZbigniewChlebowski">Przepraszam państwa bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#ZbigniewChlebowski">Raz jeszcze witam państwa gorąco. Przepraszam za to zamieszanie, ale ja w dniu wczorajszym – powtarzam – po bardzo słusznej uwadze pani przewodniczącej Natalli-Świat obiecałem państwu i będę dotrzymywał słowa, że nie będzie się odbywało posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, zwłaszcza wtedy, kiedy rozpatrujemy ustawy podatkowe, bez obecności Ministra Finansów. Chciałem być wierny temu, co państwu wczoraj obiecałem.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#ZbigniewChlebowski">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług – druk nr 359. Informuję, że obecne posiedzenie zostało zwołane zgodnie z art. 152 ust. 5 zdanie 2 regulaminu Sejmu, to znaczy, że nie został zachowany trzydniowy termin na zawiadomienie członków Komisji, albowiem posiedzenie zostało zwołane w wyniku decyzji podjętych na posiedzeniu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#ZbigniewChlebowski">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia wniosku do porządku dziennego, stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#ZbigniewChlebowski">Witam panią Elżbietę Chojnę-Duch, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, wraz z jej współpracownikami. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#ZbigniewChlebowski">Marszałek Sejmu w dniu 10 kwietnia 2008 r. skierował rządowy projekt ustawy z druku nr 359 do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia. Proponuję przystąpienie do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#ZbigniewChlebowski">Czy są jakieś uwagi, zanim przystąpimy do szczegółów? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#ZbigniewChlebowski">Wobec braku sprzeciwu stwierdzam przyjęcie powyższych propozycji.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#ZbigniewChlebowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1 – zmiana nr 1. Bardzo proszę, czy przedstawiciel rządu chce zabrać w tej sprawie głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ElżbietaChojnaDuch">Myślę, że zostało to wyjaśnione. Jest to artykuł, który ma charakter techniczny, nie merytoryczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewChlebowski">Czy ktoś z pań i panów posłów ma uwagi do zmiany nr 1? Nie ma uwag. A do zmiany nr 2?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#ZbigniewChlebowski">Proszę bardzo, pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#HenrykKowalczyk">Panie przewodniczący, ja mam pytanie dotyczące stawki 6%. Ponieważ znaczna większość, a właściwie prawie wszystkie środki do produkcji rolnej będą opodatkowane w wysokości co najmniej 7%, czy ta stawka 6% podatku zryczałtowanego, wynikająca z jakichś rachunków, których, niestety, nie otrzymaliśmy, tylko się na nie powołujemy, jest stawką wyczerpującą i rekompensującą straty ponoszone przez rolników w wyniku zwiększenia stawki na środki do produkcji rolnej właśnie do 7%, w tym przypadku przy większości tych produktów. Jak to się ma w skali wydatków? Na podstawie, jakich badań było to robione? Czy wyniki tych badań można gdzieś ewentualnie uzyskać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaChojnaDuch">Tak jak stwierdzono w uzasadnieniu, zostało to opracowane na podstawie rachunków ekonomicznych rolnictwa i danych statystycznych. Wynika to z dość obszernych tabel statystycznych. Należy pamiętać również, że 90% artykułów jest opodatkowane nadal stawką 3-procentową, i tylko ta niewielka część jest przesunięta. Całkowicie to rekompensuje – według naszych obliczeń i na podstawie rachunków konsumpcji – tę wielkość. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewChlebowski">Bardzo proszę, pan poseł Gosiewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyGosiewski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. W związku z tym, że dzisiaj marszałek Sejmu skierował projekt tej ustawy do naszej Komisji, chciałem się dowiedzieć, czy w tej sprawie wypowiadał się Minister Rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JerzyGosiewski">I pytanie do pana przewodniczącego. Czy wskazane byłoby wystąpienie do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o to, ażeby wydała ona opinię dotyczącą projektowanej zmiany nr 2 w art. 1? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewChlebowski">Panie pośle, zdecydowaliśmy dzisiaj rano o tym, że projekt tej ustawy trafi do Komisji Finansów Publicznych. Pan wie o tym doskonale, że to jest pilny projekt – musimy się z nim uporać do końca kwietnia, żeby rzeczywiście te przepisy mogły obowiązywać również po 1 maja 2008 r. Musimy więc podjąć dzisiaj dyskusję i chciałbym, żebyśmy zakończyli prace.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewChlebowski">Pan poseł Stec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławStec">Panie przewodniczący, po pierwsze chciałbym poinformować, że byłem przed chwilą na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi i złożyłem członkom tej Komisji zaproszenie, że mogą przyjść na posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, żeby ewentualnie zabrać głos w sprawie tej ustawy. Wczoraj była debata, a nie było posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Wszyscy jej członkowie mogli brać udział w debacie. Ta ustawa nie jest potrzebna Ministrowi Finansów. Jest potrzebna szczególnie konsumentom, bo ona wydłuża stosowanie stawki 3% do 2010 r. Gdybyśmy nie przyjęli tej ustawy, to od 1 maja 2008 r. stawka na nieprzetworzone produkty rolne wynosiłaby nie 3, a 7%, i to odbiłoby się na konsumentach, którzy za produktów żywnościowych zapłaciliby VAT, a więc wyższą cenę. A na to czeka oczywiście Rada Polityki Pieniężnej, którzy by wówczas chętnie podwyższyła stopy procentowe, gdyż założyła absurdalny wskaźnik inflacji, którego nie może uzyskać.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#StanisławStec">W związku z tym chciałbym jeszcze zaznaczyć, że rolnik, który będzie kalkulował, że te 6% mu nie pokryje strat, to może z powodzeniem przejść na zasady ogólne w podatku VAT i odliczy sobie cały VAT od podatku należnego. I tu nie ma żadnego ryzyka, bo rolnik ryczałtowy to jest uznanie, a nie obowiązek. Każdy rolnik ryczałtowy może przejść na zasady ogólne. Nie widzę tutaj żadnego zagrożenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję. Pani poseł Rafalska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ElżbietaRafalska">Panie przewodniczący, szanowni państwo. W takim razie ja mam prośbę do pani minister, żeby powiedziała, jakie uwagi zgłosił resort rolnictwa w trakcie uzgodnień międzyresortowych, jakim był poddawany ten projekt rządowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewChlebowski">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanuszCichoń">Mogę powiedzieć tak, że nie bez znaczenia jest to, że tak naprawdę od 1 maja br. zdrożeją środki do produkcji rolnej, ważne z punktu widzenia produkcji rolnej. To oznacza w praktyce także presję inflacyjną i potencjalnie wzrost cen produktów rolnych. Propozycja rządowa zmierza w gruncie rzeczy do tego, żeby tę presję zniwelować – zrównoważyć, zrekompensować w jakiś sposób rolnikom wzrost cen środków do produkcji. I tak, na dobrą sprawę, głównymi beneficjentami są tutaj rolnicy, bo o ich interesy także dbamy. Jeśli nie wprowadzimy tej ustawy do końca kwietnia, to oni będą z dnia na dzień ponosić straty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję bardzo. Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JacekBogucki">Jacek Bogucki. Trudno nam pogodzić prace w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi z pracą w innych Komisjach, bo teraz w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi są także ważne tematy dotyczące płatności bezpośrednich, jednak wyszedłem na chwilę. Wątpliwości nasze – jak myślę – nie dotyczą tego, czy jest niepotrzebna. Ustawa jest bardzo potrzebna. To jeszcze poprzedni rząd wynegocjował możliwość przedłużenia. Komisja Europejska właściwie nie zrobiła w tym zakresie wielkiej łaski. Po prostu w Polsce VAT jest jednym z wyższych w Europie i jest to krok ku temu, żeby polscy rolnicy i polscy konsumenci mieli możliwość korzystania z tańszych produktów żywnościowych. I tylko o to w tej ustawie chodzi. Jednak nie przekonuje tłumaczenie pani minister, że te 6% zostało wyliczone, a my nie mamy żadnego dokumentu, któryby wskazywał na to, że tak naprawdę jest. A czemu nie, na przykład, 7% czy 8%? Ja myślę, że można było zaproponować podwyższenie, ale jeśli nie mamy wyliczeń, które wskazują na to, że 6% wynika z konkretnych liczb, to trzeba by było wierzyć tylko na słowo. I dlatego poseł Kowalczyk wnosił o to, żebyśmy otrzymali przed głosowaniem nad tą ustawą kalkulację tej 6-procentowej stawki.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JacekBogucki">Panie pośle Stec, ja nie mogę zgodzić się z tym, że rolnicy mogą przejść na zasady ogólne. Może przejść rolnik duży, bogaty, bo to się wiąże z pełną księgowością, z prowadzeniem dodatkowych dokumentów, ale to nie jest tak, że to jest kwestia wyboru. Poza tym sytuacja w rolnictwie zmienia się i rolnicy na pewno nie są w stanie zagwarantować sobie, że przejście na zasady ogólne poprawi ich sytuację.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#JacekBogucki">Jeszcze jedno pytanie do pani minister. Czy załącznik do ustawy – ten ze stawką 3-oprocentową – wyczerpuje w całości zgodę Komisji Europejskiej na stosowanie tych stawek? A więc, czy wszystkie towary, na które Komisja zgodziła się, znalazły się w tym załączniku, czy też jakieś będą opodatkowane wyższą stawką? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję, pan poseł Stec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#StanisławStec">Po pierwsze, chciałem sprostować, panie pośle, że nie duży rolnik, tylko rolnik, który ma obroty w wysokości 20 tys. zł, a 20 tys. zł obrotów ma każdy rolnik, który otrzymuje płatności bezpośrednie, czyli ma trochę więcej niż 2 ha ziemi.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#StanisławStec">Po drugie, nie potrzeba pełnej księgowości, tylko wystarczy ewidencja dla celów VAT-owskich w zwykłym rejestrze VAT-owskim. Jeszcze rolnicy mają takie uproszczenie, że może wybrać, iż deklarację składa raz na kwartał, a nie co miesiąc. W związku z tym naprawdę w Wielkopolsce takich rolników jest bardzo dużo, bo rolnik w naszym kraju już umie kalkulować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję bardzo. Proszę panią minister o odpowiedź na te uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ElżbietaChojnaDuch">Dziękuję bardzo. W części pomógł mi już pan poseł Stec, za co bardzo dziękuję. W odpowiedzi natomiast chciałabym zapewnić, po pierwsze, że ta ustaw była konsultowana szeroko z Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Był stały kontakt w zakresie zarówno stawek, jak i wykazu dołączonego do ustawy w stosunku do poszczególnych towarów i grup towarów – wszystkie je zaakceptował pan minister rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#ElżbietaChojnaDuch">Co do pytania o sposób wyliczenia, jak powiedziała, właściwie każdy może dokonać takiego wyliczenia, bo wynika to z wielkości konsumpcji i rachunków ekonomicznych rolnictwa, rachunków narodowych. W całości ta stawka pokrywa ten ubytek i można stwierdzić, że jest neutralna z punktu widzenia zarówno budżetu państwa, jak i sytuacji poszczególnych producentów rolnych. Nikt też nie zgłaszał w trakcie prac sejmowych ani w uzgodnieniach międzyresortowych i w czasie, kiedy projekt ustawy wisiał na stronach internetowych, jakichkolwiek próśb o bardziej szczegółowe wyliczenie. Jednak każdy, kto ma ochotę, może sam dokonać sprawdzenia tego wyliczenia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję. W związku z tym, że są rozbieżności, proponuję przegłosowanie zapisu zmiany nr 2... Tak, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Ja bardzo przepraszam, panie przewodniczący i pani minister, ale najpierw odpowiedziała pani, że były skomplikowane tabele statystyczne, później powiedziała pani, że każdy może sobie to sam obliczyć. Ja nie kwestionuję pani wypowiedzi, ale rozumiem oczekiwania moich kolegów, że chcieliby te obliczenia od ministerstwa dostać. Skoro ministerstwo już je wykonało, i je ma, to bardzo byśmy prosili o ich dostarczenie. Skoro są proste i łatwe, to w takim razie nie będą jakieś obszerne tomy. Po prostu bardzo byśmy prosili pana przewodniczącego, jeżeli będzie można, żeby na drugie czytanie te wyliczenia moim kolegom dostarczyć. Zapoznają się z nimi. Może będą usatysfakcjonowani i nie będzie już dyskusji na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarekWikiński">Dołączam się do prośby pani przewodniczącej Natalli-Świat, żeby nie tylko kolegom z PiS-u przekazać, ale i innym posłom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ZbigniewChlebowski">Pani minister, czy pani chciałby się do tego się ustosunkować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ElżbietaChojnaDuch">Chciałabym oczywiście powiedzieć, że nic prostszego. Przekażemy te obliczenia wszystkim posłom, którzy są tym zainteresowani. Ja nie mówiłam, czy to jest trudne czy łatwe, natomiast jest to jasne. Te dane są jawne i zainteresowani oczywiście mogą się z nimi zapoznać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję. Przystępujemy do głosowania nad zmianą nr 2.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#ZbigniewChlebowski">Kto jest za tym, żeby zmiana nr 2 była w brzmieniu przedstawionym w projekcie ustawy? Proszę o podniesienie ręki do góry. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#ZbigniewChlebowski">38 głosów za, nikt przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję, zmiana nr 2 jest zaakceptowana w brzmieniu proponowanym w projekcie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#ZbigniewChlebowski">Czy do zmiany nr 3 są jakieś propozycje? Są propozycje poprawek legislacyjnych, więc najpierw poproszę przedstawicieli Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#WojciechBiałończyk">Chcieliśmy w tej poprawce legislacyjnej zaproponować państwu prawidłowy sposób zapisania tego przepisu, ponieważ dodawany art. 146a jest przepisem przejściowym – ma obowiązywać tylko do końca 2010 r. Został on zamieszczony w ustawie nowelizującej jako jej art. 2, który obowiązywałby – jak z tego wynika – do końca 2010 r. Wówczas załącznik tu dodawany byłby załącznikiem do ustawy nowelizującej, a nie znalazłby się w tak zwanej ustawie-matce. Dzięki temu uniknęlibyśmy takiej sytuacji, że na przykład w 2011 r. w ustawie-matce znajdowałyby się przepisy, które nie obowiązują. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#ZbigniewChlebowski">Czy rząd akceptuje tę propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ElżbietaChojnaDuch">Tak, jest to techniczna poprawka, oczywiście poprawna techniczne. Zaproponowało nam to rozwiązanie Rządowe Centrum Legislacji, ale to również jest właściwe. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#ZbigniewChlebowski">Czy posłowie mają jakieś uwagi do zmiany nr 3? Jeżeli nie, to rozumiem, że możemy przyjąć zmianę nr 3 w zaproponowanym brzmieniu z poprawką legislacyjną...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Nie będzie ani zmiany nr 3, ani nr 4, tylko będzie art. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#WojciechBiałończyk">Zmiany nr 3 i 4 staną się art. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dobrze, właśnie przyjęcie tej poprawki zaproponowanej przez Biuro Legislacyjne spowoduje wykreślenie zmiany nr 3 i 4 i przyjęcie art. 2, i później odpowiednio art. 3: „Ustawa wchodzi w życie...”.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#ZbigniewChlebowski">Czy w takim razie do nowego zapisu art. 2 są jakieś uwagi? Jeżeli nie, rozumiem, że art. 2... i art. 3 „Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 maja 2008 r.” – sądzę, że to nie budzi żadnych kontrowersji.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#ZbigniewChlebowski">Możemy przystąpić do głosowania nad przyjęciem całego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#ZbigniewChlebowski">Kto z pań i panów posłów... Jeszcze, przepraszam, pan poseł Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#HenrykKowalczyk">Panie przewodniczący, ja mam jeszcze uwagę niedotyczącą poszczególnych zmian zaprojektowanych w tej ustawie. Ustawa ta pogarsza funkcjonowanie grup producentów rolnych z tego względu, że podnosząc stawkę zryczałtowanego podatku VAT do 6%, tak naprawdę spowodujemy, że grupy producentów będą miały zamrożone pieniądze w większej kwocie w stosunku do tej, która była dotychczas. Wobec tego, czy nie należałoby rozważyć – taką propozycję zgłosimy, ale w drugim czytaniu, jako że jest to ustawa wykonująca prawo Unii Europejskiej wymaga więc dogłębnej analizy, to po pierwsze, a po drugie, podpisu co najmniej trzech posłów, albo później, w drugim czytaniu, klubu – żeby dla grup producentów rolnych wprowadzić w tym przypadku okres rozliczania 25-dniowy, a nie 60-dniowy. Przynajmniej zrekompensowałoby to te straty, które powoduje wzrost stawki ryczałtowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję. Mam propozycję dla nas wszystkich. W związku z tym, że z pewnością wszystkim nam zależy na tym, żeby ta ustawa została przyjęta jak najszybciej, jest prośba, żeby w drugim czytaniu nie zgłaszać poprawek, jeżeli jesteśmy zgodni co do zapisów tej ustawy, bo byłaby wtedy szansa, żeby Senat szybko zajął się ustawą. Wtedy termin końca kwietnia staje się realny.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#ZbigniewChlebowski">Natomiast to, co powiedział pan poseł Kowalczyk, dobrze by było, żeby było być może przedmiotem inicjatywy legislacyjnej klubu parlamentarnego. Oczywiście państwo podejmiecie decyzję. Ja mogę wyłącznie państwa prosić albo o to apelować, ale to państwo podejmiecie decyzję, czy będziecie zgłaszać poprawki czy nie.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#ZbigniewChlebowski">Pan poseł Stec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#StanisławStec">Prosiłbym pana posła, żeby postąpił zgodnie z sugestią pana przewodniczącego, bo w tej chwili chodzi nie tylko o grupy producenckie. Wszystkie osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne też mają obowiązek stosowania pełnego VAT-u i część rolników, która wybrała zasady ogólne też ma te terminy. W związku z tym nie można wybrać tylko grup producenckich, bo byłoby to nierówne traktowanie podmiotów. Trzeba wybrać wszystkich tych, którzy rozliczają się na zasadach ogólnych. Byłby problem, jak to w tej chwili rozwiązać. Będziemy nowelizować ustawę o podatku od towarów i usług – a mam nadzieję, pani minister, że już niedługo – i tam będzie zmiana terminów. I tam możemy zapisać ten termin dla producentów rolnych, którzy rozliczają się na zasadach ogólnych, żeby po prostu mogli to wcześniej robić. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję. Ja jednak chciałbym przejść do głosowania nad całością projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#ZbigniewChlebowski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem całego projektu ustawy? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#ZbigniewChlebowski">40 głosów za, nikt przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję. Stwierdzam, że projekt ustawy został przyjęty przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#ZbigniewChlebowski">Poseł sprawozdawca... Bardzo proszę, pani Krystyna Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, chciałam zaproponować na posła sprawozdawcę pana posła Sławomira Neumanna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#ZbigniewChlebowski">Czy pan poseł się zgadza? Czy są inne propozycje?</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#ZbigniewChlebowski">Pani poseł Rafalska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#ElżbietaRafalska">Chciałam zgłosić pana posła Kowalczyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#ZbigniewChlebowski">Bardzo proszę. Czy ktoś jeszcze?</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#ZbigniewChlebowski">Szanowni państwo, proponuję głosowanie w kolejności zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#ZbigniewChlebowski">Kto z pań i panów posłów jest za tym, żeby sprawozdawcą był pan poseł Neumann? Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#ZbigniewChlebowski">22 głosów za, 13 przeciwnych, 2 wstrzymujące się.</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#ZbigniewChlebowski">Sprawozdawcą będzie pan poseł Neumann. Jeszcze musimy mieć opinię Komitetu Integracji Europejskiej. Rozumiem, że przedstawiciel UKIE jest na sali. Bardzo proszę o oświadczenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AleksandraRutkowska">Dzień dobry. Aleksandra Rutkowska, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#AleksandraRutkowska">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Projekt ustawy jest zgodny z prawem wspólnotowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję bardzo. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji. Miłego dnia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>