text_structure.xml
12.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do realizacji zadań. Szanowni państwo, witamy na wspólnym posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Witam państwa w imieniu Prezydiów obu Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">W projekcie porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia mamy rozpatrzenie uchwały Senatu Rzeczypospolitej Polskiej o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3344). Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do porządku obrad? Nie ma uwag. W związku z tym uznaję, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#SławomirPiechota">Witam przedstawicieli Biura Rzecznika Praw Dziecka. Pan rzecznik jest dzisiaj w podróży, dlatego nie może uczestniczyć w naszym posiedzeniu. Wydaje się jednak, że nie będzie to stanowiło przeszkody w dokonaniu rozstrzygnięć przez nasze Komisje.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, Senat na posiedzeniu w dniu 5 sierpnia zaproponował wprowadzenie do wskazanej ustawy sześciu poprawek. Czy jest obecny pan senator sprawozdawca, przewodniczący senackiej Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, pan senator Mieczysław Augustyn? Nie ma pana senatora. Zgodnie z regulaminem Sejmu, nie przeszkadza nam to w przystąpieniu do rozpatrzenia poprawek Senatu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#SławomirPiechota">Proszę przedstawicieli Biura Legislacyjnego o informację, czy każdą z poprawek powinniśmy rozpatrywać odrębnie czy też zaopiniować je w jakiś inny sposób. Proszę panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TomaszJaroszyński">Dziękuję bardzo. Tomasz Jaroszyński. Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TomaszJaroszyński">Szanowni państwo, poprawki nr 1, 2, 4 i 5 powinny być rozpatrywane łącznie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Chodzi o poprawki nr 1, 2, 4 i 5. Dziękuje bardzo. Czy są inne uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#SławomirPiechota">Wobec tego przystępujemy do rozpatrzenia poprawek nr 1, 2, 4 i 5. Czy posiadacie państwo druk z uchwałą Senatu czy też należy odczytać treść proponowanych poprawek? Posiadacie państwo druk, nie ma potrzeby odczytywania poprawek.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do poprawek nr 1, 2, 4 i 5? Czy jest sprzeciw wobec zarekomendowania Sejmowi ich przyjęcia? Jest pytanie. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechUlitko">Bardzo dziękuję panie przewodniczący. Nazywam się Wojciech Ulitko. Jestem zastępcą dyrektora Departamentu Legislacyjno-Prawnego Ministerstwa Sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WojciechUlitko">Pozwoliłem sobie zabrać głos na dzisiejszym posiedzeniu z tego względu, że Minister Sprawiedliwości prezentuje stanowisko rządu do podjętej uchwały. Jeśli mogę, panie przewodniczący, chciałbym odnieść się do poprawek nr 1, 2, 4 i 5 zgłoszonych przez Senat. Chciałbym zwrócić uwagę, że przepisy artykułów zmienianych owymi poprawkami...</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Przepraszam bardzo panie dyrektorze. Szanowni państwo, proszę o wyciszenie rozmów na sali. Jeśli ktoś ma potrzebę rozmowy, proszę o przeniesienie jej do kuluarów. Dziękuję i proszę o kontynuowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WojciechUlitko">Dziękuję bardzo. Zmieniane przepisy objęte poprawkami Senatu nr 1, 2, 4 i 5 w brzmieniu nadanym ustawą nowelizującą przesądzają, że Rzecznik Praw Dziecka będzie uprawniony do wniesienia odpowiednich środków zaskarżenia w przypadku, gdyby doszło do naruszenia praw dziecka i kiedy wymaga tego ochrona interesu publicznego. Senat doszedł do wniosku, iż niecelowe jest, aby Rzecznik Praw Dziecka był obowiązany do wykazania warunku ochrony interesu publicznego. W ocenie Izby wystarczającą przesłanką wniesienia środków zaskarżenia przez Rzecznika Praw Dziecka powinno być naruszenie praw dziecka. Dlatego właśnie uchwalił poprawki nr 1, 2.4 i 5.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WojciechUlitko">Chciałbym zwrócić uwagę, że jeszcze w toku prac nad inicjatywą ustawodawczą Senatu Minister Sprawiedliwości podnosił, iż przepisy ówczesnego projektu ustawy dotyczące skargi kasacyjnej zawierają w jego ocenie zbyt szeroko pojętą podstawę do takiej skargi. Chciałbym nadmienić, że wówczas nie było wymogu ochrony interesu publicznego. Minister Sprawiedliwości zwrócił uwagę, iż skarga kasacyjna jest szczególnym środkiem prawnym, w ramach którego Sąd Najwyższy kontroluje wyłącznie stosowanie prawa, a także ma na celu, w interesie publicznym, ujednolicenie orzecznictwa sądów powszechnych, rozstrzyganie spraw precedensowych oraz spraw o istotnym znaczeniu dla rozwoju prawa i judykatury sądowej. Wprowadzenie w życie zmian w brzmieniu, które początkowo proponował Senat, umożliwiłoby Rzecznikowi Praw Dziecka wnoszenie szczególnego środka praktycznie w każdej sprawie, która dotyczyłaby szeroko pojętych interesów i praw dzieci, a zatem de facto na rzecz ochrony interesu prywatnego stron, co byłoby sprzeczne z istotą skargi kasacyjnej. Dlatego Minister Sprawiedliwości w toku prac...</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SławomirPiechota">Przepraszam bardzo. Panowie posłowie, bardzo proszę. Jeśli naprawdę potrzebujecie porozmawiać, proszę przenieść rozmowy do kuluarów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WojciechUlitko">Dziękuję bardzo. Minister Sprawiedliwości jeszcze w toku prac nad inicjatywą ustawodawczą zwrócił się do Senatu o rozważenie możliwości doprecyzowania projektowanych rozwiązań poprzez wskazanie wyjątkowego charakteru skargi kasacyjnej wnoszonej przez Rzecznika Praw Dziecka dotyczącej ochrony interesów i praw dziecka, tj. z uwzględnieniem konieczności ochrony interesu publicznego. Uwaga ta została przyjęta przez Senat. W brzmieniu projektu skierowanego do laski marszałkowskiej był zawarty wymóg ochrony interesu publicznego. Był on też przyjęty przez Sejm. Chciałbym jedynie zwrócić uwagę na fakt, że nastąpiła zmiana decyzji parlamentu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pani poseł Krystyna Łybacka. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaŁybacka">Dziękuję panie przewodniczący. Panie dyrektorze, po pierwsze, mamy stan formalny, w którym możemy bądź przyjąć, bądź odrzucić poprawki Senatu. Jeżeli sugestie, które państwo składaliście, nie zostały skonsumowane, na tym etapie jesteśmy bezradni.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KrystynaŁybacka">Mamy też drugi problem zasadniczej natury. Co jest ważniejsze, ułatwienie skargi kasacyjnej wtedy, gdy istnieje przypadek naruszenia praw dziecka, czy też pozostawienie wyjątkowego charakteru tego typu odwołania, czyli pozostawienie koniunkcji naruszenia praw dziecka i ochrony interesu publicznego? W moim głębokim przekonaniu wiodącym jest naruszenie praw dziecka. Powinno być to wystarczające. W tym jednym jedynym przypadku dla Rzecznika Praw Dziecka powinna być otwarta droga do wniesienia skargi kasacyjnej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Chciałbym powiedzieć, że podzielam pogląd, iż podmiotowość dziecka, podobnie jak w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym, powinna być absolutnie najważniejszą wartością chronioną przez prawo. Interes publiczny brzmi trochę jak z poprzedniej epoki. Oznaczałoby to, że sytuację ocenia się poprzez względy niepodmiotowe, nie przez pryzmat podmiotowości dziecka.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#SławomirPiechota">Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Pan dyrektor chciał się jeszcze wypowiedzieć. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WojciechUlitko">Jeśli mogę zabrać głos, panie przewodniczący, chciałbym dodać, że oczywiście Ministerstwo Sprawiedliwości nie zajmuje w tej kwestii dogmatycznego stanowiska. Wysokie Komisje podejmą ostateczną decyzję. Chciałbym jedynie dodać, że np. w procedurze cywilnej środki zaskarżenia wnoszone przez Rzecznika Praw Obywatelskich nie mają charakteru kazuistycznego i również odnoszą się do szeroko pojętego interesu publicznego. Niemniej, jak już powiedziałem, Ministerstwo Sprawiedliwości pozostawia decyzję w tym zakresie Wysokim Komisjom.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Myślę, że ewolucja prawa i świadomości społecznej polega także na tym, że wprowadzamy tego typu modyfikacje.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, stawiam wniosek o rekomendowanie Sejmowi przyjęcia poprawek nr 1, 2, 4 i 5. Czy jest wniosek przeciwny? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia mojego wniosku? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują Sejmowi przyjęcie wymienionych poprawek.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do omówienia poprawki nr 3. Czy są uwagi do poprawki nr 3? Proszę bardzo, pan legislator. Proszę bardzo panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TomaszJaroszyński">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, poprawka nr 3 ma charakter legislacyjny. Jest ona potrzebna, aby uniknąć kolizji pomiędzy nowelizacjami ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zdaniem Biura Legislacyjnego powinna ona zostać przyjęta. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 3? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki nr 3.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 6. Czy są uwagi do poprawki nr 6? Pan legislator, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TomaszJaroszyński">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, zgłaszając poprawkę nr 6, Senat kierował się obawą, że może dojść do kolizji pomiędzy nowelizacjami Kodeksu postępowania cywilnego. Takiego zagrożenia już nie ma. W związku z tym nie ma konieczności wydłużania vacatio legis do trzydziestu dni. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SławomirPiechota">Rozumiem, że jest wniosek o odrzucenie poprawki, ponieważ nie ma już przesłanki, która powodowała konieczność jej przyjęcia.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#SławomirPiechota">Stawiam wniosek o odrzucenie poprawki nr 6. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia takiego wniosku? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że rekomendujemy Sejmowi odrzucenie poprawki nr 6.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, proponuję, aby sprawozdawcą Komisji w tej sprawie, podobnie jak dotychczas, była pani poseł, przewodnicząca Magdalena Kochan. Czy są inne kandydatury?</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia kandydatury pani poseł? Nie słyszę. Stwierdzam, że pani przewodnicząca Magdalena Kochan będzie reprezentować nasze Komisje w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#SławomirPiechota">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#SławomirPiechota">Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>