text_structure.xml
16.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Proszę o zajęcie miejsc, zakończenie rozmów i skupienie się na treści obrad, w związku z tym, iż w drugim czytaniu zgłoszono poprawkę do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty – druki nr 2743 i 2796. Jest to poprawka autorstwa Klubu Poselskiego Lewica. I tę poprawkę mamy dzisiaj rozpatrzyć. Czy mają państwo inne propozycje dotyczące porządku dziennego? Nikt się nie zgłasza. Czy jest obecny przedstawiciel wnioskodawców? Tak. Poproszę pana posła Artura Ostrowskiego o prezentację poprawki, a następnie poproszę o opinię na ten temat przedstawicieli ministerstwa – witam panią minister i jej współpracownice – ewentualne pytania i wątpliwości, po czym przejdziemy do rozstrzygnięcia o losie zgłoszonej poprawki.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Pan poseł Ostrowski, proszę. Panie pośle, oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ArturOstrowski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, pani minister, w imieniu Klubu Poselskiego Lewica chciałbym przedstawić poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty, zawartych w drukach nr 2743 i 2796.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ArturOstrowski">Proponujemy, aby po art. 1 dodać art. 1a w brzmieniu: „W ustawie z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późniejszymi zmianami) w art. 36a:</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ArturOstrowski">a) dodaje się ust. 11a w brzmieniu: »Organem odwoławczym od orzeczeń komisji konkursowej dotyczących wyłonienia kandydata na dyrektora szkoły lub placówki jest kurator oświaty«,</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ArturOstrowski">b) ust. 12 otrzymuje brzmienie: »Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku szkół artystycznych i placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7, dla uczniów szkół artystycznych – minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, określi, w drodze rozporządzenia, regulamin konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki oraz tryb pracy komisji konkursowej, uwzględniając w szczególności sposób ogłaszania konkursu oraz sposób nadzorowania prawidłowości postępowania konkursowego przez organ prowadzący szkołę lub placówkę…«” – i tu jest zmiana – „»tryb i termin wnoszenia odwołań od orzeczeń komisji konkursowej w sprawie wyniku konkursu oraz postępowania odwoławczego przed kuratorem oświaty«”.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ArturOstrowski">To jest proponowana poprawka do nowelizacji ustawy o systemie oświaty…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panie i panowie posłowie, proszę o chwilę spokoju. Proszę kontynuować, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ArturOstrowski">Dziękuję panu przewodniczącemu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ArturOstrowski">Takie jest brzmienie proponowanej poprawki. Dyskusja na temat przebiegu konkursów i organu, który organizuje konkurs, została przeprowadzona na posiedzeniach Komisji i w czasie drugiego czytania. Klub Poselski Lewica zgadza się z tym, aby to był organ wykonawczy gminy, powiatu lub samorządu wojewódzkiego, natomiast po raz kolejny argumentujemy, że w ustawie o systemie oświaty należy zapisać tryb odwoławczy od orzeczeń komisji konkursowych. Ja dostrzegam i rozumiem wszystkie argumenty, które przemawiają za tym, że osoba, która stanie przed komisją ma możliwość odwołania się od orzeczenia komisji do prezydenta, wójta lub burmistrza, ale jeśli prezydent, wójt lub burmistrz jest odpowiedzialny za organizację tego konkursu, to uważam, że ten tryb nie jest skuteczny. Oczywiście podnoszone są argumenty, że zawsze można zwrócić się do wojewody jako organu nadzoru nad samorządem terytorialnym, ale to również – jak uważam – nie jest tryb skuteczny. Można także skorzystać z drogi sądowej. Jeśli ktoś uważa, że na przykład ze względów związkowych został inaczej potraktowany przez komisję konkursową, to może się zwrócić do sądu pracy. Powtarzam, że zauważamy wszystkie te argumenty i możliwości, które można wykorzystać, aby odwołać się od orzeczenia komisji konkursowej, ale uważamy, że najlepszą drogą jest zapisanie wprost w art. 36 ustawy o systemie oświaty trybu odwoławczego i tego, aby tym organem był kurator oświaty.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ArturOstrowski">Można również przedyskutować rozwiązanie – my takiej poprawki nie złożyliśmy – aby takim organem odwoławczym był organ stanowiący w gminie, czyli rada gminy, powiatu lub sejmik województwa, ale lepsze i skuteczniejsze jest rozwiązanie, aby tym organem był kurator oświaty, ponieważ państwo powinno czuwać nad tym, co się dzieje w systemie oświaty i ponosić odpowiedzialność za to, kto jest dyrektorem szkoły, a przede wszystkim za to, czy przebieg konkursu był zgodny z ustawą i rozporządzeniem.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ArturOstrowski">Wydrukowałem kilka ogłoszeń dotyczących konkursu na stanowiska dyrektorów szkół, między innymi w Bytowie i Wałbrzychu, gdzie wyszczególnione są wszystkie ważne informacje – podstawa prawna, wymagane dokumenty, opłaty, jednostka odpowiedzialna i uwagi, a w miejscu, gdzie jest tryb odwoławczy jest informacja „nie dotyczy”. Dlatego jestem przekonany, że należy to sprecyzować, i że tym organem powinien być kurator oświaty, a to powinno być jasno i przejrzyście zapisane w ustawie o systemie oświaty. Dlatego też zwracam się do Wysokich Komisji o to, by poparły poprawkę złożoną przez Klub Poselski Lewica. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panie pośle, z tego, co zrozumiałem, sugerował pan potrzebę zmian redakcyjnych treści poprawki. Chciałbym jeszcze raz prosić o przedstawienie propozycji zmian, a przedstawicieli Biura Legislacyjnego proszę o wysłuchanie, czy te zmiany nie wykraczają poza przepisy regulaminowe. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ArturOstrowski">Jeśli można wyjaśnić, panie przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Ale bardzo krótko, panie pośle. Proszę o skróconą wersję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ArturOstrowski">Ten tekst, który mamy przed sobą, niczym się nie różni od tekstu, który został złożony marszałkowi Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Czyli nic pan nie zmienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ArturOstrowski">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, poproszę panią minister o skróconą opinię, potem wysłuchamy głosu za i przeciw i przejdziemy do rozstrzygnięcia.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaSzumilas">Rząd jest przeciwny tej poprawce – ona wykracza poza zakres nowelizacji, a poza tym wydaje się, że administracja rządowa wkracza w kompetencje samorządu terytorialnego. Również z tego punktu widzenia wydaje się to rozwiązaniem nieprawidłowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Dziękuję bardzo, pani minister. Kto z państwa chciałby zabrać głos na temat poprawki?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Proszę bardzo, pani poseł Domicela Kopaczewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DomicelaKopaczewska">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam pytanie do posła wnioskodawcy, dotyczące brzmienia ust. 11a.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#DomicelaKopaczewska">Rozumiem, że ten przepis mówi o tym, że do kuratora oświaty mógłby się zwrócić zarówno wójt, jak i burmistrz i prezydent miasta, a także uczestnik postępowania konkursowego, bo zapis jest tak sformułowany, że daje takie prawo każdej ze stron, gdybyśmy czytali wprost. Czy ja dobrze rozumiem posła wnioskodawcę? Uważam, że poprawka jest głęboką ingerencją w działalność samorządu, a procedury odwoławcze, o których mówiliśmy, są wystarczające do tego, aby przebieg konkursu był oceniony zgodnie z prawem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panie pośle, proszę o krótką odpowiedź – tak lub nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ArturOstrowski">Spróbuję odpowiedzieć na konkretne pytania, panie przewodniczący. Po pierwsze, uważam, że ta poprawka nie wychodzi poza zakres przedmiotowy tej nowelizacji, ponieważ dotyczy art. 36a, a nowelizacja wykreśla z art. 5 tenże artykuł. Nie widzę więc w tym zakresie niezgodności z konstytucją.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ArturOstrowski">Natomiast na pytanie pani poseł Kopaczewskiej odpowiadam, że organem odwoławczym od orzeczenia komisji konkursowej jest kurator i jeśli ktoś wnosi takie odwołanie, to może to być zarówno osoba, która startowała w konkursie, jak i organ prowadzący. To nie jest tak, że jest to wbrew samorządom terytorialnym. Jest to pewien tryb odwoławczy od orzeczeń komisji konkursowej, w której zasiadają przedstawiciele organu prowadzącego, organu nadzoru pedagogicznego, rodziców, rady pedagogicznej i związków zawodowych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">W skróconej wersji – wszystkie strony mają prawo skargi odwoławczej. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Proszę państwa, czy są jeszcze chętni do zabrania głosu? Proszę, przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#RadosławRadosławski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, chcielibyśmy przychylić się do zdania rządu na temat wykroczenia poza zakres nowelizacji. Naszym zdaniem, inicjatywa rządowa była bardzo wąska, a uzasadnienie było takie, że konstrukcja przepisu art. 5c była wadliwa i nie pozwalała jednoznacznie stwierdzić, który organ i w jakim zakresie jest odpowiedzialny za przeprowadzenie kolejnych czynności nadzorczych. I tylko to było przedmiotem inicjatywy ustawodawczej. Ta poprawka merytorycznie nie mieści się w przedłożeniu rządowym, natomiast sama poprawka – naszym zdaniem – jest niepełna. Nie ma przepisu materialnego, który mówi, że w ogóle przysługuje odwołanie, tylko od razu określa, kto jest organem odwoławczym bez wskazania, że takie odwołanie przysługuje i w jakim trybie. Brakuje dalszego rozpisania trybu i tego, jakie mogą być dalsze rozstrzygnięcia organu odwoławczego itd. Natomiast pozwolilibyśmy sobie zaproponować zmianę tej poprawki pod kątem redakcyjnym, żeby nie wprowadzać nowego art. 1a, ponieważ jest to niepotrzebne, a te dwie zmiany zamieścić w już istniejącym art. 1. Jeśli nie będzie sprzeciwu wnioskodawcy i Wysokich Komisji, w taki sposób umiesilibyśmy to w sprawozdaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Proszę państwa, czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Czy są inne wypowiedzi w tym zakresie? Proszę bardzo. Rozumiem, że jest to ostatnia z wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AnnaZalewska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Chciałabym tylko podkreślić, bo pan przewodniczący i być może państwo z Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej tego nie doświadczają, ale my podczas procedowania poprawek na posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży z reguły wykraczamy poza regulamin i naruszamy zasady procedowania, więc nie jest to nic oryginalnego. Kiedy to wykroczenie jest po stronie rządu albo koleżanek i kolegów z koalicji, przechodzimy nad tym do porządku dziennego, przy oczywistych uwagach mecenasów z Biura Legislacyjnego, którzy rzeczywiście konsekwentnie na to wskazują. Chciałam tylko przedstawić tutaj tę uwagę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Dziękuję. Posłowie i posłanki z różnych Komisji mają bardzo bogate i różnorodne doświadczenia. Myślę, że i przy tej okazji nam posłużą.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Proszę państwa, rozumiem, że możemy przystąpić do przegłosowania naszej opinii dotyczącej przedmiotowych poprawek. Czy są zastrzeżenia w tym zakresie? Nie ma zastrzeżeń. Zatem poddam pod głosowanie propozycję zaopiniowania poprawki zawartej pod literą a)… Mamy głosować łącznie? Dobrze. W takim razie głosujemy łącznie poprawkę z lit. a) i b).</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki zawartej w lit. a) i b)? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Proszę o podanie wyniku głosowania. Proszę państwa, poprawka nie uzyskała poparcia Komisji w głosowaniu. Tym samym Komisje postanowiły wnieść o odrzucenie poprawki. Mając to na uwadze proponuję, po pierwsze, żeby… Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ArturOstrowski">Mam prośbę do pana przewodniczącego, aby jednak podać wynik tego głosowania, bo taki jest dobry zwyczaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panie pośle, wyniki zostały podane. Proszę jeszcze raz powtórzyć wyniki głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DariuszMyrcha">17 głosów za, 18 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, wyznaczymy teraz termin dla ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej na wydanie opinii o zgodności z prawem unijnym do jutra, do godziny 13.00. Z tego, co wiem, jest to termin możliwy do dotrzymania.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Musimy także wyznaczyć posła, który będzie reprezentować obie Komisje przed Wysoką Izbą. Proszę o propozycje.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Proszę bardzo, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#UrszulaAugustyn">Proponuję, żeby posłem sprawozdawcą została pani poseł Domicela Kopaczewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Dziękuję bardzo. Czy pani poseł Domicela Kopaczewska zgadza się?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#DomicelaKopaczewska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Czy są inne propozycje? Czy są zastrzeżenia wobec tej kandydatury? Nie ma. Rozumiem, że Komisje wyraziły zgodę na to, żeby pani poseł Domicela Kopaczewska reprezentowała Komisje.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>