text_structure.xml
28 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WposiedzeniuudziałwzięlipracownicyBiuraKomisjiSejmowychKancelariiSejmu">Ewa Jabłońska-Muszyńska i Elżbieta Wojciechowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejSmirnow">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich państwa przybyłych na obrady, a wśród nich państwa ministrów Julię Piterę, Jerzego Duszyńskiego i Krzysztofa Łaszkiewicza, prezesa Polskiej Akademii Nauk pana Michała Kleibera, dyrektora departamentu NIK pana Grzegorza Buczyńskiego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejSmirnow">Czy do porządku obrad są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejSmirnow">Przystępujemy do kontynuacji rozpatrzenia informacji NIK. Na poprzednim przerwanym posiedzeniu zostały zadane pytania przedstawicielom Najwyższej Izby Kontroli oraz Polskiej Akademii Nauk. Proszę pana dyrektora Grzegorza Buczyńskiego o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaŁybacka">Chciałam zgłosić wniosek formalny. Wczoraj na posiedzeniu podkomisji wysłuchaliśmy zarówno pana dyrektora Grzegorza Buczyńskiego z NIK, jak i pani dyrektor Małgorzaty Kozłowskiej z PAN. Po wysłuchaniu tych wyjaśnień, na podstawie dostępnego nam materiału, jaki stanowi informacja NIK o działalności placówek naukowych PAN, zaproponowaliśmy tekst dezyderatu. Państwo posłowie otrzymali ten tekst przed posiedzeniem.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#KrystynaŁybacka">Dzisiaj w „Życiu Warszawy” opublikowano artykuł w sprawie sprzedaży przez Polską Akademię Nauk gruntu państwowego, jakim dysponowała Akademia poniżej jego faktycznej wartości, o czym nie było mowy w informacji NIK. Mam też inne dodatkowe materiały.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#KrystynaŁybacka">W tej sytuacji zgłaszam wniosek formalny o uzupełnienie rozpatrywanej przez nas informacji NIK o szczegółowe wyniki kontroli dotyczące tego przypadku zasygnalizowanego w prasie. Proponuję, abyśmy rozstrzygnęli ostatecznie o treści dezyderatu i przyjęciu do wiadomości informacji NIK po otrzymaniu i omówieniu dodatkowej informacji w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejSmirnow">Rozumiem, że pani poseł proponuje przerwanie posiedzenia i przystąpienie do dalszego procedowania dopiero po uzupełnieniu raportu NIK o informację dotyczącą wskazanej sprawy. Czy pani poseł mogłaby sprecyzować, o jakie chodzi informacje?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaŁybacka">Proponuję przerwanie dzisiejszego posiedzenia do czasu otrzymania z NIK dodatkowej informacji w sprawie sprzedaży nieruchomości przy ul. Jazgarzewskiej 17 w Warszawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejSmirnow">Ponieważ jest to wniosek formalny poddam go pod głosowanie. Prosi o głos pan poseł Zbigniew Dolata.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewDolata">Mam prośbę do pani poseł Krystyny Łybackiej, aby zechciała zmodyfikować swój wniosek w taki sposób, żebyśmy nie przerywali dzisiejszego posiedzenia, a ewentualnie przesunęli termin omawiania pierwszego punktu, bo mamy jeszcze do rozpatrzenia sprawy bieżące, które nie są związane z głównym tematem naszych dzisiejszych obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejSmirnow">Jak jest odpowiedź pani poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KrystynaŁybacka">Proponuję przerwać obrady w punkcie pierwszym porządku obrad, a pozostawić do rozpatrzenia sprawy bieżące. W ten sposób modyfikuję swój wniosek, tym bardziej że wiem, iż pan poseł zgłaszał chęć wystąpienia w sprawach bieżących.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejSmirnow">Wniosek o przerwanie obrad dotyczy dalszej dyskusji nad informacją NIK i ewentualnego przyjęcia dezyderatu w tej sprawie. Sprawy bieżące pozostają do omówienia na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AndrzejSmirnow">Czy w sprawie wniosku ktoś chce zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#AndrzejSmirnow">Poddaję pod głosowanie wniosek formalny pani poseł Krystyny Łybackiej.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek 20 głosami za, przy 1 przeciwnym i 4 wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#AndrzejSmirnow">Dokończenie dyskusji nad informacją NIK i przyjęcie dezyderatu nastąpi na następnym posiedzeniu. Do dalszego procedowania przystąpimy po uzupełnieniu informacji w sprawie skierowanej dzisiaj do wyjaśnienia przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#AndrzejSmirnow">Przystępujemy do rozpatrzenia spraw bieżących.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#AndrzejSmirnow">Na wstępie przedstawię informacje bieżące w imieniu prezydium. Wyjazdowe posiedzenie zespołu posłów naszej Komisji w celu wizytacji zawodowych szkół wyższych w ośrodkach regionalnych miało nastąpić w dniach 13 i 14 maja. Jest to wyjazd do Chełma, Jarosławia i Przemyśla. Powstała jednak pewna kolizja terminów, ponieważ Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zaplanowało w dniu 13 maja br. konferencję z udziałem rektorów państwowych wyższych szkół zawodowych. Rozważamy więc zorganizowanie wyjazdu zespołu poselskiego w dniach 14 i 15 maja po skonsultowaniu tego terminu ze szkołami, które będą wizytowane przez zespół oraz zainteresowanymi posłami.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#AndrzejSmirnow">W dniach 20 i 21 maja br. odbędzie się podobne wyjazdowe posiedzenie zespołu poselskiego do wyższych szkół zawodowych w Ciechanowie i Pile. Program tej wizyty został już przygotowany. Przewidziano m.in. zapoznania się z formami współpracy wyższych szkół zawodowych z samorządami lokalnymi, a także z pracą kolegiów nauczycielskich. Ta ostatnia sprawa jest bardzo istotna, ponieważ jak państwo wiecie decyzje dotyczące dalszego funkcjonowania kolegiów nauczycielskich będą musiały być podjęte w najbliższym terminie. Potrzebne jest zebranie opinii w tej sprawie, abyśmy mieli pełne rozeznanie i mogli proponować jakieś rozwiązania z naszej strony.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#AndrzejSmirnow">Informuję, że planowany w maju wyjazd posłów naszej Komisji do Macedonii w ramach rewizyty nie dojdzie do skutku z tego powodu, że w Macedonii został rozwiązany parlament. Nasza wizyta będzie możliwa dopiero po wyborach nowego parlamentu w Macedonii.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#AndrzejSmirnow">Proszę państwa posłów o zgłaszanie spraw bieżących.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewDolata">Sprawa, którą chcę przedstawić nie jest bieżąca, bo dotyczy zdarzeń z dnia 27 marca br. na plenarnym posiedzeniu Sejmu, ale według mnie jest bardzo ważna.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#ZbigniewDolata">Chodzi o pytania posłów w sprawach bieżących zadawane podczas tego posiedzenia Sejmu przez pana posła Artura Ostrowskiego i panią poseł Krystynę Łybacką, a więc posłów, członków naszej Komisji. Pytania te dotyczyły spraw związanych z szeroko pojętą edukacją, a ich treść według mnie naruszyła wszelkie zasady, które powinny obowiązywać posłów, a głównie dbałości o to aby w swoich pytaniach nie przekraczać pewnych granic wspólnych dla wszystkich Polaków, a szczególnie dla polskich parlamentarzystów. Moim zdaniem te granice w pytaniach posłów zostały przekroczone.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#ZbigniewDolata">Sprawę tę możnaby skierować do Komisji Etyki Poselskiej, jednak uważam, że powinniśmy się tym zając także w tej Komisji, aby nasza współpraca była harmonijna.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#ZbigniewDolata">Ponieważ nie wszyscy państwo posłowie znają treść pytań o jakie mi chodzi przypomnę, że w swoich pytaniach pan poseł Artur Ostrowski i pani poseł Krystyna Łybacka wskazali na problem działalności edukacyjnej Instytutu Pamięci Narodowej. Pracownicy IPN zostali nazwani „policją historyczną” i „prokuratorami”, którzy wpajają nienawiść do kombatantów, którzy przekazują młodzieży jednostronne i nieobiektywne informacje, którzy prowadzą działalność szkodzącą młodzieży, są narzędziem „polityki historycznej”. Te sformułowania, jakie przytoczyłem wskazują na to, iż był to przekaz skierowany do pewnego segmentu elektoratu lewicy demokratycznej, mianowicie do funkcjonariuszy UB i SB oraz ich rodzin tzn. do tego „twardego jądra” elektoratu lewicy. Te wypowiedzi mogły się podobać tym osobom, zbrodniarzom bo tak należy ich określać.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejSmirnow">Przepraszam, że przerywam, ale proponowałbym aby te sprawy rozpatrzyła Komisja Etyki Poselskiej, bo nasza Komisja nie ma w tej kwestii żadnych kompetencji. Jeżeli chodzi o działalność edukacyjną Instytutu Pamięci Narodowej nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy włączyli taki temat do planu pracy Komisji i możemy to rozpatrzyć.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AndrzejSmirnow">Proponuję, aby nie kontynuować tej sprawy na posiedzeniu naszej Komisji, bo nie mamy kompetencji, aby oceniać wypowiedzi od strony etycznej. To jest kwestia przede wszystkim etyczna a nie kwestia merytoryczna. Zwracam się do pana posła z prośbą o ewentualne rozważenie mojej propozycji. Proszę dokończyć swoje wystąpienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewDolata">Oczywiście zgadzam się z panem przewodniczącym, że nasza Komisja nie ma kompetencji co do oceny moralnej wystąpień posłów, ale sądzę, że tak jak znacząco różnimy się w różnych kwestiach – i to jest naturalne i dobre bo na tym polega praca parlamentarna – to jednak wszyscy posłowie tej Komisji powinni unikać takich wypowiedzi co najmniej kontrowersyjnych, które być może podczas zabiegów o głosy wyborców są cenne dla danej formacji politycznej. Nie można jednak wykraczać tak znacząco poza zasady etyczne i poza prawdę historyczną, bo słuchają nas nauczyciele, słucha nas młodzież i takie wypowiedzi są głęboko szkodliwe, przede wszystkim są one oparte na absolutnie fałszywych przesłankach.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ZbigniewDolata">Z osobami, które reprezentują takie poglądy nie chcę nawet dyskutować, bo nie może być dyskusji z kimś kto uderza w jądro patriotyzmu i twierdzi, że uczenie młodzieży i przypominanie jej o zbrodniach ubeckich to jest działalność, która jest sprzeczna z tym, co my jako posłowie chcielibyśmy robić w ramach wychowywania młodzieży. Taki przekaz, jaki zaprezentowali wymienieni posłowie jest skandaliczny i jest czymś takim, z czym nie mogę się absolutnie pogodzić.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejSmirnow">Muszę udzielić głosu posłom, których pan wymienia, ale jeszcze raz zwracam się z prośbą aby tego tematu nie kontynuować na posiedzeniu tej Komisji, bo jest to kwestia kwalifikująca się do ewentualnego rozpatrzenia jej przez Komisję Etyki Poselskiej. Natomiast sprawa działalności edukacyjnej Instytutu Pamięci Narodowej, który jest dla mnie instytucją bardzo ważną, może być przedmiotem naszych dyskusji, ale musimy to zaplanować i odpowiednio przygotować.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KrystynaŁybacka">Ponieważ pan poseł Zbigniew Dolata pozwolił sobie powiedzieć kilka słów nieprawdy bardzo proszę wszystkich członków Komisji, aby zechcieli się zapoznać ze stenogramem z posiedzenia Sejmu w dniu 27 marca br.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#KrystynaŁybacka">Ja z reguły ważę słowa i słów, o jakich wspomniał pan poseł nie wypowiadałam. Mam prawo a nawet obowiązek dbać o to, aby bez względu na to, kto dokonuje przekazu wiedzy młodym ludziom dbał o jego poziom merytoryczny. I tylko tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejSmirnow">Proponuję, aby na tym zakończyć dyskusję w tej kwestii na posiedzeniu naszej Komisji i ewentualnie przenieść ją do Komisji Etyki Poselskiej. Ze swojej strony zgłaszam wniosek o zamknięcie dyskusji w tej kwestii. To o czym była mowa, nie nadaje się do rozpatrywania na posiedzeniu naszej Komisji. Czy pan poseł wyraża podobną opinię?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BogusławWontor">Pomysł pana przewodniczącego abyśmy, podyskutowali na temat działań edukacyjnych, które podejmuje Instytut Pamięci Narodowej jest słuszny zwłaszcza, że w terenie na posiedzeniach gremiów samorządowych trwają długie dyskusje na temat ocen faktów historycznych i zgłaszane są różne propozycje. Sądzę, że inspiracją do nich było pismo jakie wszystkie samorządy dostały z Instytutu Pamięci Narodowej z prośbą o dokonywanie zmian nazw ulic. Co do niektórych nazw ulic nie wdawałbym się w polemikę, ale część propozycji budzi co najmniej duże kontrowersje. Twierdzenie, że np. Armia Ludowa była złą formacją zbrojnej walki z okupantem niemieckim i dlatego trzeba zmienić nazwę ulicy jej imienia nie jest uczciwym przedstawieniem prawdy historycznej. Bardzo często było tak, że w wielu miastach i obszarach kraju nikt nie patrzył, kto podejmuje walkę z okupantem hitlerowskim, bo wszyscy chcieli walczyć bez względu na swoją orientację polityczną.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#BogusławWontor">Było kiedyś tak, że w wielu miejscowościach szykanowano członków Armii Krajowej, aż do 1989 roku, a teraz szykanuje się tych, co należeli do Armii Ludowej. Prowadzenie takich akcji edukacyjnych budzi duże kontrowersje.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejSmirnow">Proponuję, aby zgłosić do planu pracy Komisji oczywiście w II półroczu taki temat i odbyć dyskusję o działalności edukacyjnej w zakresie historii współczesnej nie tylko Instytutu Pamięci Narodowej. Wtedy taka dyskusja będzie miała zupełnie inny charakter, przede wszystkim merytoryczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejCeliński">Uważam również, że kwestia poruszona przez pana posła Zbigniewa Dolatę nie powinna być przedmiotem obrad naszej Komisji w takim kontekście, jaki przedstawił nam pan poseł. Jeżeli ktokolwiek z państwa posłów sobie tego życzy, to właściwą do rozpatrywania takich spraw jest Komisja Etyki Poselskiej.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejCeliński">Ponieważ padły pewne słowa, chciałbym tylko dodać, że z tego co słyszałem solidaryzuję się całkowicie z panią poseł Krystyną Łybacką, a nie z panem Zbigniewem Dolatą. Nie jestem ani ubekiem, ani zbrodniarzem komunistycznym ani żadną świnią, jakiej pan poseł pewnie w swoich zakamarkach mózgu szuka. To co pan poseł powiedział, być może powinno stać się przedmiotem uwagi Komisji Etyki Poselskiej. Natomiast sam temat przekazu historii i działalności edukacyjnej powinien stać się przedmiotem obrad naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#AndrzejCeliński">Pan poseł mówiąc o czyichś intencjach, nie ma żadnych empirycznych dowodów na to, że one takie były, jak je pan przedstawia. W parlamencie mówienie o intencjach nie jest w ogóle świadectwem politycznej sprawności, jest raczej dowodem politycznej niesprawności.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ElżbietaWitek">Może ja uspokoję trochę emocje, bo zaczyna być gorąco i powiem o innej sprawie dla bardzo ważnej i być może Komisja zajmie w tej sprawie jakieś stanowisko. Sprawa dotyczy emerytur nauczycielskich i wynika albo z niespójności przepisów albo z ich niezrozumienia, bo nauczyciele wciąż o to pytają.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#ElżbietaWitek">W sierpniu ub. r. zmieniliśmy w ustawie Karta Nauczyciela art. 88 ust. 2a i wprowadziliśmy zapis, że nie wymagamy od nauczycieli, którzy osiągają wiek emerytalny rozwiązywania stosunku pracy, czyli mogą oni odejść na emeryturę w roku 2008, 2009 czy 2010.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#ElżbietaWitek">7 września ub. r. została zmieniona ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, która przesunęła termin nabywania uprawnień do wcześniejszej emerytury do końca 2008 roku. Czy to ma oznaczać, że nauczyciele, którzy do końca bieżącego roku nabędą uprawnienia do przejścia na emeryturę będą musieli rozwiązać stosunek pracy, czyli będą musieli odejść na emeryturę z dniem 31 grudnia 2008 r.? Jest to sprawa bardzo istotna bo zaczyna się wkrótce ruch służbowy i zainteresowani nauczyciele nie wiedzą i ja też mam taką wątpliwość, czy mają być inaczej potraktowani, ci którym wydłużyliśmy termin do nabywania uprawnień, bo tu się nic nie zmienia. Oznacza to, że albo zmienimy zapis art. 88 ust. 2a, bo tam jest mowa o 10-letnim okresie obowiązywania ustawy o rentach i emeryturach z 1998 roku, a mamy już rok 2008, albo wydłużymy ten okres o dalsze lata.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#ElżbietaWitek">Sądziłam, że przedłużenie okresu nabywania uprawnienia do wcześniejszej emerytury jest równoznaczne z tym, że ci nauczyciele nie będą musieli rozwiązywać stosunku pracy i będą mogli odejść na emeryturę w dowolnym czasie. Tymczasem okazuje się, że będziemy mieli dwie grupy nauczycieli. W ubiegłym tygodniu dowiedzieliśmy się od niektórych nauczycieli, że ZUS odmawia prawa do emerytury, tym którzy nie rozwiążą stosunku pracy ze szkołą. Wydaje się, że jest to sprawa bardzo ważna i bardzo pilna do rozstrzygnięcia.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#ElżbietaWitek">Uważam, że powinniśmy wystąpić o opracowanie ekspertyzy, abyśmy mogli wyrazić jednoznaczne stanowisko i aby nie było sytuacji, że w różnych regionach Polski i różne oddziały ZUS będą rozmaicie do tego podchodzić.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSmirnow">Czy pani poseł zgłasza konkretny wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ElżbietaWitek">Proszę potraktować to jako mój wniosek o pilne zajęcie się tą sprawą, jako bardzo ważną.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejSmirnow">Zgłasza się jeszcze pan poseł Zbigniew Dolata, rozumiem, że w poprzedniej kwestii, którą zgłosił w sprawach bieżących. Tylko proszę już nie podejmować polemiki w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ZbigniewDolata">Jedno tylko zdanie. Ja poruszyłem problem i nie stosowałem argumentów ad personam, co zrobił pan poseł Andrzej Celiński. Ja nie chciałbym wchodzić w rozważania, co tam kołacze się w zakamarkach mózgu pana posła Andrzeja Celińskiego. Uważam, że nie powinniśmy dyskutować w ten sposób.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#ZbigniewDolata">Poruszyłem tę kwestię moim zdaniem we właściwym miejscu i wobec właściwego forum. Nie chciałbym tego zgłaszać do Komisji Etyki Poselskiej bo uważałem, że powinniśmy na forum naszej Komisji od czasu do czasu też dać wyraz swoim odczuciom, co do postawy niektórych koleżanek i kolegów posłów. Uznaję wystąpienie posła Andrzeja Celińskiego za niezbyt przyzwoite.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSmirnow">Zamykamy ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KrystynaŁybacka">Ja w sprawie, którą poruszyła pani poseł Elżbieta Witek bo to jest istotnie sprawa bardzo ważna. Zgłaszam formalną prośbę do pana przewodniczącego, aby prezydium Komisji zwróciło się w trybie pilnym o sporządzenie ekspertyzy, w której znalazłaby się odpowiedź na pytanie sformułowane przez panią poseł Elżbietę Witek. Gdyby okazało się, że w istocie mamy do czynienia w tej sprawie z dualizmem prawnym proponuję, abyśmy już na następne posiedzenie Sejmu przygotowali inicjatywę legislacyjną, aby szybko usunąć ten dualizm i naprawić ten błąd. Nie było to intencją ustawodawcy ani przy uchwalaniu jednej ani drugiej ustawy, aby wystąpił taki problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSmirnow">W tej sprawie nie ma sprzeciwu i nie ma różnic. Proszę panią poseł Elżbietę Witek o kontakt z sekretariatem Komisji, aby doprecyzować treść pytań, z którymi wystąpilibyśmy do ekspertów i określilibyśmy zakres ewentualnych naszych propozycji legislacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JoannaFabisiak">Występuję w innej sprawie. Proponuję, aby Komisja ustosunkowała się do pewnej nieprawidłowości, jaką jest tak mały skład osobowy sekretariatu Komisji. Do niedawna były to trzy osoby. Obecnie jedna została oddelegowana do sekretariatu innej Komisji. W rezultacie sekretariat liczy teraz dwóch pracowników obsługujących Komisję i cztery podkomisje stale, co nastręcza wiele trudności. Sądzę, że trzeba to w jakiś sposób rozwiązać, aby panie pracujące w sekretariacie mogły fizycznie wykonać wszystkie swoje obowiązki.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejSmirnow">Ten temat rozważaliśmy w gronie prezydium Komisji. Panie z sekretariatu uważają, że na razie są w stanie sprawnie prowadzić pracę i mogą sobie poradzić pod jednym warunkiem, że państwo przewodniczący podkomisji będą ograniczać liczbę posiedzeń zwoływanych w terminach posiedzeń plenarnych Sejmu. To nie jest kwestia możliwości obsługi tych posiedzeń, ale kwestia znalezienia pomieszczeń, w których te posiedzenia mogłyby się odbywać. Z tym są największe kłopoty. W związku z tym musimy przenieść pewne prace na tygodnie, w których nie ma posiedzeń Sejmu.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#AndrzejSmirnow">Chciałbym dodać, że powołanie czterech stałych podkomisji jest pewnym eksperymentem z naszej strony. Dotychczas liczba podkomisji była mniejsza. Prezydium Sejmu podjęło taką decyzję o powołaniu czterech podkomisji na nasz wniosek. Musimy to teraz uwzględniać w planie pracy.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#AndrzejSmirnow">Jeżeli chodzi o liczbę pań pracujących w sekretariacie, rozmawialiśmy na ten temat. Gdy powstanie taka konieczność będziemy starali się o zwiększenie liczby osób zatrudnionych w sekretariacie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JoannaFabisiak">Może nie zakończyłam swojej wypowiedzi właściwym wnioskiem. Uważam, że trzeba wystąpić do dyrekcji Biura Komisji Sejmowych, aby z Komisji, która jest mniej obciążona pracą przenieść kogoś do naszego sekretariatu, nawet do takich prostych czynności jak kopertowania różnych zawiadomień. Można do tego kogoś oddelegować. Panie piszące protokoły i opracowujące redakcyjnie nasze dezyderaty nie powinny zajmować się prostymi czynnościami, bo jest to marnowanie kapitału ludzkiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejSmirnow">My oczywiście możemy zwracać się do Marszałka Sejmu w różnych kwestiach, natomiast nie bardzo możemy ingerować w działania Kancelarii Sejmu. To są instytucje rozdzielne chociaż także, poprzez Marszałka możemy regulować pewne sprawy. Może pani Elżbieta Wojciechowska zechciałaby powiedzieć kilka słów.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ElżbietaWojciechowska">Skoro pan przewodniczący poprosił mnie o zabranie głosu, to oczywiście wypowiem się w tej sprawie. Bardzo dziękuję, że państwo doceniacie naszą pracę, nasz wysiłek zwłaszcza przy organizacji posiedzeń Komisji i podkomisji. Chcę powiedzieć, że dyrektorzy Biura Komisji Sejmowych mają pełną świadomość tego jak pracujemy i że są nam potrzebne w sekretariacie jeszcze dodatkowe osoby, któryby pomogły dobrze wypełniać nasze obowiązki.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejSmirnow">Na koniec tej wymiany poglądów powiem, że oczywiście zarówno szefowa naszego sekretariatu, jak i cały sekretariat z naszej strony tj., prezydium Komisji i całej Komisji – jeśli mogę w imieniu państwa złożyć taką deklarację – może liczyć również na pomoc w rozwiązywaniu kwestii, które są ważne z punktu widzenia usuwania przeszkód w pracy sekretariatu.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#AndrzejSmirnow">Jeszcze raz powtórzę, że jest niezręcznie ingerować w kwestie organizacyjne, którymi zajmuje się Biuro Komisji Sejmowych. Tak jak powiedziała pani Elżbieta Wojciechowska, kierownictwo tego Biura i Kancelarii Sejmu ma pełne rozeznanie w sytuacji i ma również informacje o funkcjonowaniu sekretariatu naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#DomicelaKopaczewska">Chcę poinformować państwa, że przed dwoma godzinami odbyło się spotkanie stałej podkomisji do spraw jakości kształcenia i wychowania z kierownictwem resortu edukacji narodowej na czele z panią minister Katarzyną Hall. Wszyscy członkowie podkomisji byli obecni na tym posiedzeniu. Przedmiotem tego spotkania były założenia projektu nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#DomicelaKopaczewska">Ustaliliśmy, że następne spotkanie na ten temat odbędzie się w czerwcu, kiedy Ministerstwo Edukacji Narodowej zbierze wszystkie opinie, jakie wyrażono w ramach konsultacji ze środowiskiem. Przed społecznym upublicznieniem treści tych założeń będą one jeszcze przedmiotem analizy podczas spotkań stałej podkomisji.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#DomicelaKopaczewska">Informuję również państwa posłów, że w sekretariacie Komisji są materiały MEN na ten temat. Jeśli państwo jesteście zainteresowani to bardzo proszę o zapoznanie się z nimi. Informuję też, że przychylając się do prośby pana przewodniczącego posiedzenia podkomisji, którą kieruję odbywają się zawsze w dzień przed rozpoczęciem posiedzenia Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejSmirnow">Chciałem tylko powiedzieć, że dzień przed posiedzeniem Sejmu jest tak samo obciążony jak dni posiedzenia Sejmu. Tu chodzi raczej o organizowanie spotkań podkomisji w tygodniach między posiedzeniami Sejmu.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#AndrzejSmirnow">Chcę również poinformować, że wystąpiliśmy do pani minister Barbary Kudryckiej o przekazanie członkom Komisji materiałów dotyczących kierunków planowanych reform w szkolnictwie wyższym i w nauce. Materiały te będą dostępne dla wszystkich członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#AndrzejSmirnow">Czy są jeszcze jakieś sprawy bieżące? Nie ma. Stwierdzam, że porządek został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#AndrzejSmirnow">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>