text_structure.xml 29.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSmirnow">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam kworum. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSmirnow">Informuję, że marszałek Sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu, skierował w dniu 5 lutego br. do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz do Komisji Spraw Zagranicznych do pierwszego czytania projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec w sprawie założenia polsko-niemieckiej Szkoły Spotkań i Dialogu im. Willy’ego Brandta w Warszawie, sporządzonej w Warszawie dnia 1 września 2005 r. (druk nr 196).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSmirnow">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje pierwsze czytanie powyższego projektu ustawy. Czy w sprawie porządku dziennego są jakieś uwagi? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejSmirnow">Informuję, że posłowie otrzymali projekt ustawy z druku nr 196 oraz opinię prawną Biura Analiz Sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejSmirnow">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę o zabranie głosu ministra Witolda Waszczykowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WitoldWaszczykowski">Głównym celem umowy jest przekształcenie funkcjonującej w strukturze ambasady Republiki Federalnej Niemiec w Warszawie Szkoły im. Willy’ego Brandta w Szkołę Spotkań i Dialogu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WitoldWaszczykowski">Będzie ona działała w polskim systemie oświaty jako zespół szkół niepublicznych, składający się ze szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Organem prowadzącym szkołę będzie stowarzyszenie Niemieckie Towarzystwo Szkolne, zarejestrowane zgodnie z prawem polskim w 2000 r.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WitoldWaszczykowski">Uczniowie – obywatele polscy – będą korzystać z takiej samej oferty edukacyjnej, jaka jest zapewniona dzieciom obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, które pobierają naukę w szkołach kraju miejsca pobytu oraz uczestniczą w zajęciach uzupełniających z języka polskiego, historii i geografii Polski w szkołach i szkolnych punktach konsultacyjnych, przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i attachatach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WitoldWaszczykowski">Utworzenie Szkoły Spotkań i Dialogu w polskim systemie oświaty będzie przedsięwzięciem nie mającym precedensu w dotychczasowych stosunkach polsko-niemieckich. Powinno przyczynić się do wypracowania zasad tworzenia i działalności szkół zagranicznych w Rzeczypospolitej Polskiej oraz pobierania nauki przez obywateli polskich w szkołach realizujących inne niż polskie programy i plany nauczania.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WitoldWaszczykowski">W przyszłości planowane jest powstanie podobnych szkół i zawarcie odpowiednich umów z Francją, Stanami Zjednoczonymi i Federacją Rosyjską. Strona niemiecka posiada już około 200 szkół funkcjonujących w różnych państwach europejskich, takich, jak Włochy, Francja, Hiszpania, Irlandia czy Szwecja.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WitoldWaszczykowski">Ratyfikacja umowy nie spowoduje konieczności wprowadzenia zmian w ustawodawstwie wewnętrznym. Konieczne będzie natomiast zapewnienie szkole dotacji z budżetu właściwej terytorialnie jednostki samorządu, przekazywanej w ramach części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WitoldWaszczykowski">Aktualnie do szkoły działającej przy ambasadzie RFN uczęszcza 100 polskich uczniów, których kształcenie wiązałoby się z przyznaniem rocznych dotacji w wysokości około 260 tys. zł. Przewiduje się, że docelowo do Szkoły Spotkań i Dialogu będzie uczęszczać 400–500 uczniów, z których połowę będą stanowić obywatele polscy.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WitoldWaszczykowski">Omawiana umowa wymaga ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji RP, gdyż dotyczy spraw uregulowanych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#WitoldWaszczykowski">Należy dodać, że projekt ustawy o ratyfikacji umowy został uprzednio przekazany marszałkowi Sejmu 1 października 2007 r., jednakże ze względu na zasadę dyskontynuacji prac parlamentarnych prace związane z ratyfikacją umowy musiały zostać ponowione.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#WitoldWaszczykowski">Zwracam się do Komisji o akceptację projektu ustawy z druku nr 196.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję panu ministrowi. Proszę o zabranie głosu panią minister Krystynę Szumilas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaSzumilas">Utworzenie Szkoły Spotkań i Dialogu w polskim systemie edukacji jest przedsięwzięciem nie mającym precedensu w dotychczasowych stosunkach polsko-niemieckich. Będzie to jedyna szkoła, w której uczniowie – obywatele Niemiec lub innych państw – będą powszechnie uczyć się języka polskiego jako obcego od pierwszej klasy szkoły podstawowej do klasy maturalnej włącznie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KrystynaSzumilas">Zobliguje to stronę niemiecką do opracowania programów nauczania tego przedmiotu i określenia kwalifikacji nauczycielskich, uprawniających do prowadzenia zajęć edukacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#KrystynaSzumilas">Co roku będą opracowywane arkusze egzaminacyjne dla uczniów niemieckich wybierających język polski jako obcy na egzaminie maturalnym. Egzamin z języka polskiego, zdany podczas egzaminu maturalnego przez uczniów będących obywatelami polskimi, będzie automatycznie uznawany przez stronę niemiecką za egzamin zdany z języka obcego.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#KrystynaSzumilas">Te rozwiązania pomogą również w planowaniu i realizacji współpracy z poszczególnymi krajami związkowymi Republiki Federalnej Niemiec nad upowszechnieniem i popularyzacją w Niemczech przedmiotu szkolnego – język polski jako język obcy.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#KrystynaSzumilas">Jeśli będą państwo mieli szczegółowe pytania co do działalności szkoły i programów nauczania, postaram się na nie szczegółowo odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSmirnow">Otwieram dyskusję. Proszę o zadawanie pytań bądź zabieranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RobertTyszkiewicz">Chciałbym zwrócić się z pytaniem do pana ministra. W uzasadnieniu możemy przeczytać, że to rozwiązanie ma stanowić wzorzec dla innych tego typu szkół, które już funkcjonują w Polsce. Mowa jest o szkołach polsko-francuskiej i polsko-amerykańskiej.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#RobertTyszkiewicz">Czy nauczanie polskich dzieci w tych szkołach odbywa się na podobnych zasadach, jak w szkole polsko-niemieckiej? Kiedy można by się spodziewać wprowadzenia nowych uregulowań w odniesieniu do pozostałych placówek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanRzymełkaPOspozaskładówobukomisji">Chciałbym zapytać pana ministra, czy tempo prac nad ustawą ratyfikacyjną jest właściwe, czy doszło do opóźnień. Od momentu powstania idei tej szkoły do dnia dzisiejszego upłynęło sporo lat. Strona niemiecka wielokrotnie pytała, dlaczego spowalniamy ten proces.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełJanRzymełkaPOspozaskładówobukomisji">Jaka jest ocena pana ministra?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JarosławSellinniez">Chciałbym spytać o plany związane ze szkołą rosyjską przy ambasadzie Federacji Rosyjskiej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JarosławSellinniez">Interesuje mnie również, czy w krajach partnerskich, to znaczy w Niemczech, Francji, Rosji i Stanach Zjednoczonych są planowane szkoły niemiecko-polska, francusko-polska, rosyjsko-polska i amerykańsko-polska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanKuriata">Mam pytanie do pani minister dotyczące programów nauczania w szkole. Czym będą się one różniły od klasycznych szkół dwujęzycznych? Kto będzie nauczał w tej szkole? Czy będą to tylko obywatele niemieccy, czy również obywatele polscy?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JanKuriata">Proszę o podanie, jakie przedmioty będą nauczane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PiotrWaśko">Na początek chciałbym pogratulować realizacji tego pomysłu i ratyfikacji umowy. Potrzeba utworzenia tego typu szkoły była sygnalizowana od dawna.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PiotrWaśko">Ponieważ jest to precedens, mam pytanie, czy resort edukacji przewiduje utworzenie tego typu szkół w innych miastach, np. w miastach wojewódzkich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSmirnow">Nie widzę więcej zgłoszeń, zatem proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WitoldWaszczykowski">Jeśli chodzi o tempo prac, to nie dostrzegamy tu niczego nadzwyczajnego. Umowa została zawarta we wrześniu 2005 r. Następnie trwały dyskusje w poprzednim rządzie, aby wyjaśnić pewne kwestie dotyczące programów nauczania w tej szkole. W ubiegłym roku projekt ustawy ratyfikacyjnej został wniesiony do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#WitoldWaszczykowski">Z uwagi na wybory nie można było kontynuować prac. Nie dostrzegamy nadzwyczajnego tempa – ani przyspieszenia, ani spowolnienia.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#WitoldWaszczykowski">Jeśli chodzi o szkoły innych krajów bądź szkoły polskie w innych krajach, to toczą się rozmowy. Nie mamy jeszcze do zakomunikowania konkretnych rezultatów. Wiemy, że podobna szkoła działa we Francji. Większość szkół polskich w krajach obcych ma status szkół przy ambasadach. Nie posiada uregulowań prawnych o takim charakterze, jak szkoła działająca przy ambasadzie niemieckiej w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSmirnow">Proszę panią minister Krystynę Szumilas o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaSzumilas">Chciałam prosić o pozwolenie na udzielenie odpowiedzi dotyczącej programów przez panią Marię Mazur, radcę ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MariaMazur">W szkole niemieckiej funkcjonują trzy piony nauczania. Nas najbardziej interesuje pion polski, do którego przyjmowane są dzieci od czwartej klasy szkoły podstawowej. Przez pierwsze dwa lata dzieci uczą się wyłącznie na podstawie programów polskich.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MariaMazur">W czwartej klasie uczą się po polsku, a jednocześnie bardzo intensywne uczą się języka niemieckiego. Już od klasy piątej i szóstej na niektórych przedmiotach mają wprowadzany język niemiecki, aczkolwiek nadal uczą się zgodnie z programami opracowanymi na bazie podstawy programowej obowiązującej we wszystkich polskich szkołach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MariaMazur">W następnych latach wprowadzane jest dwujęzyczne nauczanie przedmiotów, na podstawie programów, które są opracowywane przez komisję ekspertów. Z jednej strony, są to przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, którzy pilnują, aby nasza podstawa programowa została uwzględniona. Z drugiej strony, są to przedstawiciele odpowiedniego urzędu niemieckiego.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#MariaMazur">W dwóch ostatnich klasach licealnych uczniowie uczą się wyłącznie na bazie programów niemieckich i zdają niemiecką maturę, z wyjątkiem, oczywiście, języka polskiego, historii i geografii Polski, które są cały czas wykładane zgodnie z naszymi programami nauczania i z polską podstawą programową.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#MariaMazur">Ta młodzież będzie zobowiązana do zdawania matury z języka polskiego, historii i geografii w polskim systemie maturalnym.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#MariaMazur">Dzieci niemieckie od początku uczą się języka polskiego jako obcego i programy z języka polskiego są opracowywane również z uwzględnieniem udziału ekspertów wyznaczonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ElżbietaWitek">Jakie będą zasady i kryteria naboru dzieci do tej szkoły? Rozumiem, że są trzy typu szkół: podstawowa, gimnazjum i liceum. Czy jest ciągłość od pierwszej klasy szkoły podstawowej aż do ostatniej liceum?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#ElżbietaWitek">Przedstawicielka MEN powiedziała przed chwilą, że od drugiej klasy liceum uczniowie polscy będą się uczyć według programów niemieckich. Chciałabym zapytać o program historii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanKuriata">Przypominam moje pytanie o to, jakiej narodowości będą nauczyciele. Czy będą to Polacy, Niemcy czy inni obywatele UE?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SławomirKłosowski">Pierwsze pytanie dotyczy art. 11. Chciałbym zapytać państwa ministrów, na jakim etapie są obecnie uzgodnienia dotyczące podobnej inicjatywy w Berlinie. Oczekiwalibyśmy wszyscy równoległych działań ze strony niemieckiej.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#SławomirKłosowski">Druga kwestia dotyczy zatrudniania nauczycieli. W umowie znajduje się zapis, że nauczycieli będzie zatrudniał organ prowadzący. Oczywiście, organ prowadzący będzie zatrudniał nauczycieli niemieckich skierowanych do pracy w tej szkole, ale będzie również uprawniony do zatrudniania innych nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#SławomirKłosowski">Skoro organem prowadzącym jest Niemieckie Towarzystwo Szkolne w Warszawie, jaki wpływ na zatrudnianie nauczycieli będzie miał organ nadzoru pedagogicznego ze strony polskiej, czyli minister i właściwy kurator?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#TeresaWargocka">Chciałam zasięgnąć u państwa informacji na temat stowarzyszenia Niemieckie Towarzystwo Szkolne. Nie mamy żadnych informacji o statutowych celach tego stowarzyszenia, o organie założycielskim, o tym, kto jest w składzie zarządu.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#TeresaWargocka">Ponieważ jest to organ prowadzący dla szkoły, instytucja, która odpowiada za stronę finansową i programową, prosiłabym o informację o tym stowarzyszeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejSmirnow">Nie widzę więcej zgłoszeń. Proszę państwa ministrów o odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaSzumilas">Jeśli chodzi o nauczanie historii, mówiliśmy już, że będzie się ono odbywać według programu polskiego i w języku polskim.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#KrystynaSzumilas">Nauczycieli zatrudnia dyrektor szkoły. Obecnie wicedyrektorem szkoły jest Polka.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#KrystynaSzumilas">Nabór prowadzi szkoła. Przede wszystkim jest to szkoła dla uczniów, obywateli polskich dwujęzycznych. Dzieci te korzystały z edukacji w systemie niemieckim i wróciły do kraju. Jest to dla nich możliwość kontynuacji nauki, ponieważ ich znajomość języka polskiego jest ograniczona. Mogą poszerzać znajomość języka polskiego, a równocześnie uczyć się innych przedmiotów.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#KrystynaSzumilas">Szkoła będzie finansowana poprzez subwencję oświatową, jak to się odbywa w polskim systemie edukacji.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#KrystynaSzumilas">Jeśli chodzi o nadzór nad działalnością szkoły, będzie on sprawowany przez odpowiednie niemieckie i polskie władze oświatowe oraz wspólną polsko-niemiecką komisję ekspertów. Jest to komisja, która czuwa nad programami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejSmirnow">Czy są dalsze pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#RenataButryn">Pani minister, chciałabym zapytać o maturę. Czy uczeń zdający w tej szkole maturę będzie mógł bez problemu dostać się na polską uczelnię? Czy będzie to matura międzynarodowa? Jaki będzie jej status i jakie będzie dawać uprawnienia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SławomirKłosowski">Nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie dotyczące art. 11 umowy. Na jakim etapie są uzgodnienia ze stroną niemiecką, jeśli chodzi o podobny typ szkoły w Berlinie?</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#SławomirKłosowski">Według informacji, które posiadam, z realizacją nauczania języka polskiego i organizacją polskich szkół na terenie Niemiec bywa różnie. Administracje landów i administracja federalna formułują rozbieżne opinie na temat organizacji nauczania języka polskiego i szkolnictwa polskiego. Landy traktują traktat polsko-niemiecki jako przyrzeczenie rządu niemieckiego i odpowiedzialnością za kształcenie i za organizację polskich szkół obarczają władze federalne.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#SławomirKłosowski">Czy nie ma zagrożenia, że w przypadku szkoły w Berlinie spotkamy się z podobną postawą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WitoldWaszczykowski">Mówimy o dwóch różnych kwestiach. W tej chwili debatujemy nad szkołą przy ambasadzie niemieckiej, która jest otwarta dla uczniów polskich. Sytuacja szkoły polskiej działającej przy ambasadzie w Niemczech jest inna. Jest to praktycznie szkoła dokształcająca dzieci pracowników polskiej ambasady.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#WitoldWaszczykowski">Dzieci te chodzą normalnie do szkół powszechnych bądź prywatnych na terenie Berlina i okolic, a szkoła polska ma charakter uzupełniający.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#WitoldWaszczykowski">Szkoła niemiecka, o której mówimy, miałaby charakter kompleksowy, nie wymagałaby od dzieci dodatkowych zajęć i uczestniczenia w zajęciach szkół publicznych. To wszystko zależy od woli rodziców.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#WitoldWaszczykowski">Większość naszych pracowników na placówkach kieruje dzieci do szkół miejscowych. Tam, gdzie występują trudności językowe, dzieci uczęszczają do tzw. międzynarodowych szkół dyplomatycznych, w których językiem wykładowym jest jeden z powszechnie uznanych języków kongresowych.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#WitoldWaszczykowski">Inną kwestią jest nauczanie języka polskiego w niemieckich szkołach powszechnych, ale tej kwestii nie dotyczy dzisiejsza dyskusja.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#WitoldWaszczykowski">Pan poseł ma rację, sytuacja czasem wygląda tak, jak pan wspomniał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SławomirKłosowski">Chciałbym jeszcze sformułować pytanie uzupełniające. W art. 11 umowy mowa jest o wsparciu ze strony niemieckiej na zasadach wzajemności. Rozwinięcie tego zdania brzmi: „w ramach niemieckiego prawa”. Interesuje mnie rozwikłanie tego zdania.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#SławomirKłosowski">Pan minister ma rację, mówiąc o sytuacji w dziedzinie nauczania języka polskiego w Niemczech. Sytuacja zmienia się, gdyż mówimy o subwencji. W ramach tej inicjatywy ciężar finansowania spadnie na rząd polski. W przypadku szkół polskich funkcjonujących przy ambasadach finansowanie również odbywa ze środków rządu polskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WitoldWaszczykowski">Nasza subwencja dotyczy tylko dzieci polskich. Nie dotujemy obywateli niemieckich bądź innej narodowości. Naszemu budżetowi nie dzieje się żadna krzywda.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#WitoldWaszczykowski">Jeśli chodzi o Niemcy, to tam mamy do czynienia tylko ze szkołą przy ambasadzie dla dzieci polskich. Jeśli chcielibyśmy zorganizować ją na podobnych zasadach, jak Szkołę Spotkań i Dialogu, należałoby wynegocjować ze stroną niemiecką na podstawie prawa niemieckiego otwarcie szkoły polskiej dla obywateli niemieckich.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#WitoldWaszczykowski">Wtedy subwencja strony niemieckiej dotyczyłaby tylko obywateli niemieckich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#TeresaWargocka">Poproszę o odpowiedź na piśmie dotyczącą statutu Niemieckiego Towarzystwa Szkolnego w Warszawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejSmirnow">Chodzi o organ założycielski szkoły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WitoldWaszczykowski">Proszę o udzielenie głosu dyrektorowi Januszowi Łąckiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JanuszŁącki">Statut stowarzyszenia i szczegóły dotyczące sytuacji prawnej nie były kwestią priorytetową w przygotowanych przez nas materiałach. Może zainteresuje państwa sytuacja nieruchomości. W chwili obecnej Niemieckie Towarzystwo Szkolne dzierżawi na podstawie aktu notarialnego z dnia 9 grudnia 2003 r. dwa hektary gruntów w gminie Wilanów o wartości 13,7 mln zł, za co odprowadza do Agencji Nieruchomości Rolnych 3% wartości szacunkowej gruntu, czyli około 400 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#JanuszŁącki">Po wejściu w życie umowy wartość odprowadzanej opłaty dzierżawnej powinna spaść do 1% wartości szacunkowej.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#JanuszŁącki">Jak wspomniałem, w tej chwili nie dysponujemy szczegółowymi danymi dotyczącymi statutu stowarzyszenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejSmirnow">Rozumiem, że pani poseł otrzyma na piśmie odpowiedź na to pytanie.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#AndrzejSmirnow">Czy są jeszcze jakieś kwestie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JanKuriata">Otwarcie się Polski i zbliżenie Polski do Niemiec jest czymś niezwykle istotnym. Niemcy dały po wojnie przykład wielkiego wysiłku, chcąc zbliżyć się ze swoimi sąsiadami. Myślę chociażby o stosunkach z Francją. Stworzono cały system kształcenia dwujęzycznego, wymiany szkół. To zaowocowało zbliżeniem społeczeństw.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#JanKuriata">Jeśli my, w Polsce, będziemy za każdą inicjatywą niemiecką dostrzegali „faszyzm krzyżacki”, to nie będzie dobrze. Powinniśmy przyjmować z szacunkiem każdą ofertę zbliżenia Polski i Niemiec, żeby przełamywać trudne i bolesne sprawy.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#JanKuriata">Apelowałbym do państwa, żebyśmy nie tropili wszędzie ekspansji niemieckiej czy też chęci wywyższania się bądź ustawienia Polski w niekorzystnej sytuacji. Nie jest przecież tak, że to my będziemy płacić za niemieckich uczniów.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#JanKuriata">Przyjmijmy tę inicjatywę z szacunkiem, gdyż stwarza ona szansę na lepsze poznanie się nawzajem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JarosławSellinniez">Nie wiem, gdzie pan poseł dostrzegł tropicieli „faszystów i krzyżaków” na tej sali. Jestem trochę zdziwiony tą wypowiedzią.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JarosławSellinniez">W nawiązaniu do art. 11 umowy chciałbym zaapelować do kierownictwa resortu o podjęcie starań, żeby podobna szkoła niemiecko-polska powstała w Berlinie i żeby podatnicy niemieccy sfinansowali naukę w tej szkole około 250 uczniów niemieckich. Z pewnością będzie to sprzyjać pogłębianiu procesu pojednania, wzajemnego zrozumienia, wzajemnego poznawania języków, historii, kultury, geografii.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#JarosławSellinniez">Jeśli taką deklarację ze strony rządu RFN uzyskaliśmy, to po prostu ją wykorzystajmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełJanRzymełkaPOspozaskładówobukomisji">Mam prośbę do pana ministra o przekazanie również na moje ręce statutu Niemieckiego Towarzystwa Szkolnego. Rozumiem, że statut otrzymamy w oryginale.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejSmirnow">Statut jest w języku polskim, gdyż stowarzyszenie jest zarejestrowane w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#IzabelaLeszczyna">Mam pytanie do pani minister. Rozumiem, że polski podatnik nie utrzymuje niemieckich uczniów. Proszę o wyjaśnienie tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejSmirnow">Proszę panią minister o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KrystynaSzumilas">Szkoła otrzymuje dotację na ucznia, który jest obywatelem polskim.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#KrystynaSzumilas">Było jeszcze pytanie dotyczące matury. Szkoła umożliwia uzyskanie niemieckiego świadectwa dojrzałości, przy czym możliwe jest przystąpienie absolwentów szkoły do polskiego egzaminu maturalnego organizowanego poza szkołą. Porozumienie gwarantuje, że uczeń posiadający świadectwo dojrzałości szkoły ma prawo ubiegać się o przyjęcie na studia w polskim i niemieckim systemie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejSmirnow">Miałem okazję spotkać się z sekretarzem ambasady niemieckiej. Zwrócono mi uwagę na fakt, że obecnie na terenie Niemiec pracuje około 400 tys. obywateli polskich. Osoby wracające z rodzinami chcą korzystać z tego typu szkoły, która pozwala dzieciom na ukończenie nauki rozpoczętej w Niemczech.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#AndrzejSmirnow">Czy są jeszcze pytania bądź chętni do zabrania głosu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Wobec niezgłoszenia innych wniosków proponuję w imieniu prezydiów Komisji przejście do rozpatrzenia projektu ustawy. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#AndrzejSmirnow">Czy do tytułu ustawy ktoś z posłów ma uwagi bądź zastrzeżenia? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#AndrzejSmirnow">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tytułu ustawy? Nie ma sprzeciwu, zatem stwierdzam, że tytuł został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-40.5" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 1 projektu ustawy? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-40.6" who="#AndrzejSmirnow">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1 ustawy? Nie ma sprzeciwu, zatem stwierdzam, że art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-40.7" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 2 projektu ustawy? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-40.8" who="#AndrzejSmirnow">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2 ustawy? Nie ma sprzeciwu, zatem stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-40.9" who="#AndrzejSmirnow">Czy do całości projektu ustawy są zastrzeżenia? Nie widzę, zatem stwierdzam, że projekt ustawy z druku nr 196 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-40.10" who="#AndrzejSmirnow">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję kandydaturę posła Jana Kuriaty, który jest członkiem obu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-40.11" who="#AndrzejSmirnow">Czy są inne zgłoszenia? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-40.12" who="#AndrzejSmirnow">Pan poseł wyraził zgodę. Czy jest sprzeciw wobec wyboru posła Jana Kuriaty na sprawozdawcę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#SławomirKłosowski">Nie wnoszę sprzeciwu, tylko proponuję, żeby poseł sprawozdawca nie używał już „argumentów krzyżackich” w czasie wystąpień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JanKuriata">Chciałbym uściślić, że było to mówione nie w odniesieniu do osób na tej sali, tylko w nawiązaniu do naszych fobii, często usprawiedliwionych trudną przeszłością polsko-niemiecką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejSmirnow">Wobec niewniesienia żadnych poprawek nie musimy wyznaczać terminu dla UKIE.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#AndrzejSmirnow">Informuję, że wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Protokół z posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariatach Komisji. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>