text_structure.xml 31.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSmirnow">Otwieram posiedzenie Komisji. Jest to posiedzenie poświęcone naszym sprawom wewnętrznym i najściślej mówiąc, sprawom organizacyjnym. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSmirnow">Porządek dzienny przewiduje: omówienie propozycji powołania podkomisji stałych, odbędzie się dyskusja i ewentualnie rozpatrzone będą jakieś wnioski; informacje dotyczące planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 31 lipca 2008 roku; zawiadomienie posłów o planowanych posiedzeniach Komisji w grudniu oraz informację o potrzebie składania usprawiedliwień. Niektóre sprawy są po prostu komunikatami, niektóre zaś wymagają omówienia. Wobec tego, że mamy niewiele czasu, mam nadzieję, że dzisiejsze posiedzenie będzie krótkie. Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSmirnow">Przechodzimy wobec tego do propozycji dyskusji dotyczących powołania podkomisji stałych. Chciałbym poinformować Wysoką Komisję, że w Prezydium Komisji przeprowadziliśmy wstępną dyskusję dotyczącą powołania podkomisji stałych, ale nie zdołaliśmy uzgodnić wszystkiego, także będziemy się jeszcze spotykali w gronie Prezydium i dyskutowali na te tematy. W tej chwili z ramienia Prezydium mogę powiedzieć, że możemy zaproponować powołanie trzech podkomisji stałych. Pierwszą podkomisją byłaby podkomisja ds. nauki i szkolnictwa wyższego. Nie będę już uzasadniał jej zakresu, bo jest to po części związane również z rozdzieleniem resortów, a oprócz tego istnieje cały szereg problemów, zwłaszcza w nauce, które są nieco odrębne i wymagają specjalistycznej dyskusji. Przypomnę, że taka podkomisja działała również w Sejmie poprzedniej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSmirnow">Drugą podkomisją, która tradycyjnie działa od kilku kadencji Sejmu jest podkomisja ds. młodzieży. Odkąd problemy młodzieży włączone zostały do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, a kiedyś były w Komisji Kultury Fizycznej i Sportu, istnieje cały szereg specyficznych problemów.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejSmirnow">Jeżeli chodzi o trzecią podkomisję, to jej program działań nie jest do końca sprecyzowany, ponieważ odbywała się tutaj dyskusja i sądzę, że będzie się ona jeszcze toczyła. Byłaby to, najogólniej mówiąc, podkomisja ds. jakości kształcenia obejmująca różne problemy, również problemy nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejSmirnow">Takie są więc propozycje Prezydium. Chciałbym również poinformować, że Prezydium nie uzgodniło na razie najróżniejszych kwestii, jak na przykład liczebność podkomisji. Tutaj większość skłaniała się ku temu, aby podkomisje były pewnym forum otwartym gdzie posłowie, którzy chcą pracować, ale nie muszą, mogliby uczestniczyć w pracach podkomisji. Prezydium proponowałoby również, aby udział ograniczyć tylko do jednej podkomisji w sensie formalnym. Wiąże się to po części z samą organizacją komisji, na przykład z przewodniczeniem w komisji. Prezydium tego nie uzgodniło, bo gdyby nie udało się uzgodnić pewnych spraw, trzeba byłoby skorzystać z parytetów w przypadku wyboru na przykład przewodniczących podkomisji. Tyle, jeżeli chodzi o dyskusję na posiedzeniu Prezydium. Otwieram w tej chwili dyskusję. Będziemy zbierali opinie, przy czym moja propozycja byłaby taka, aby po dzisiejszej dyskusji, oczywiście jeżeli będą jakieś konkretne wnioski o przegłosowanie tych wniosków, pozostałe sprawy skierować do podkomisji. Chciałbym jednocześnie poinformować, że przepis regulaminowy przewiduje, że komisje mogą powoływać ze swego składu podkomisje określając ich skład oraz zakres działania. Powołanie podkomisji stałej wymaga zgody Prezydium Sejmu. Prezydium Komisji wystąpiłoby więc do Prezydium Sejmu z wnioskami w sprawie powołania podkomisji, które zostaną przez nas przyjęte. Innymi słowy, decyzje nie należą do nas, ale do Prezydium Sejmu. My występujemy z wnioskiem.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#AndrzejSmirnow">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JoannaFabisiak">Chciałabym poprzeć tę inicjatywę, bowiem Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży jest komisją bardzo dużą. Bardzo trudno byłoby objąć wszystkie problemy, którymi musi się zajmować i jak sądzę, musielibyśmy pracować w trybie ciągłym albo nie obejmować wszystkich spraw. Podkomisje dają możliwość szczegółowej koncentracji na pewnych zagadnieniach. To jest sprawa pierwsza.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JoannaFabisiak">Teraz sprawa druga. Jeżeli chodzi o komisję ds. młodzieży, to powiem z dumą, że w III kadencji Sejmu w latach 1997–2001 doprowadziłam do jej powołania. To pozwoliło zająć się bardzo różnymi problemami i rozwiązać wiele problemów, które czekały w kolejce. Powiem, że takie sprawy i takie zagadnienia nadal istnieją. Polska nadal nie ma Rady ds. Młodzieży czy swojego przedstawicielstwa w organizacjach międzynarodowych. Jest to tylko jeden problem, aby nie przedłużać tej dyskusji. Myślę jednak, że jest to ważny problem i mam nadzieję, że będzie to także argument dla Prezydium Sejmu, aby taką podkomisję stałą, tak jak była tradycja w latach poprzednich, powołać.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JoannaFabisiak">Równie ważna jest druga podkomisja – podkomisja ds. nauki i szkolnictwa wyższego. I tutaj też podam tylko jeden argument. Oświata i szkolnictwo wyższe to diametralnie różne problemy, aczkolwiek tylko pozornie niełączące się, bo to, co się dzieje w oświacie skutkuje potem w szkolnictwie wyższym. Problemów organizacyjnych i różnych innych jest wiele, dlatego też za zasadne uważam powołanie tej podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JoannaFabisiak">Jeżeli chodzi o trzecią podkomisję, to dam znów tylko jeden argument – jakość kształcenia. Jak wiedzą wszyscy państwo, ubolewamy nad tym, że mimo tego, że mamy wiele wybitnych uczelni, to zdaje się, że najwyższa lokata naszego najlepszego uniwersytetu oscyluje gdzieś około 500 miejsca, czy nawet – jak słyszę – jest to 308 miejsce. To dużo lepiej, ale ciągle chyba niezadowalająco, a przecież jakość szkolnictwa wyższego zależy od jakości szkolenia i kształcenia w szkolnictwie niższego szczebla. Dlatego myślę, że koncentracja na problemie jakości szkolenia i kształcenia jest niezmiernie ważna. Moim zdaniem jest to bardzo ciekawa propozycja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Chciałbym jeszcze państwa poinformować, że tę salę mamy zarezerwowaną do godziny 16.15. Oczywiście na pewno jest tutaj jeszcze jakaś inna sala i możemy ją zmienić, myślę jednak, że jeżeli będziemy sprawnie pracować, to zakończymy do tego czasu dzisiejsze posiedzenie. Pan przewodniczący Tadeusz Sławecki proponuje, aby dzisiaj bardziej kierunkowo wskazywać pewne problemy i nie traktować ich jako zamkniętych z dwóch powodów – po pierwsze dlatego, że ostateczne decyzje podejmie Prezydium Sejmu, po drugie zaś pewne rzeczy, które będzie musiało opracować Prezydium Komisji, jak na przykład zakres prac Komisji, będziemy musieli przedstawić Prezydium Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#EwaWolak">Chciałabym się zapytać, czy nie było takiego pomysłu, aby powstała jeszcze podkomisja ds. finansów, która działała w IV kadencji Sejmu i która miałaby w swoim zakresie przygotowanie stanowiska Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży w sprawie budżetu czy też realizacji projektu budżetu. Mogłaby również analizować sprawy finansowe dotyczące różnych instytucji czy urzędów objętych zakresem działania Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSmirnow">Od razu odpowiem. Takie pomysły padały na posiedzeniu Prezydium, ja natomiast podałem te sprawy, które zostały przyjęte przez Prezydium jednomyślnie. Dyskutowane były również inne propozycje, ale nie było konkluzji. Wnioski mogą padać z państwa strony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanKaźmierczak">Pani poseł Joanna Fabisiak powiedziała już bardzo wiele, ja tylko uzupełnię. Rzeczywiście proponowana podkomisja ds. nauki i szkolnictwa wyższego zajęłaby się czymś dość specyficznym, ale nie odżegnywałbym się od łączności tej podkomisji z pozostałymi. Mam taki komfort, że od trzydziestu paru lat pracuję w szkolnictwie wyższym i nauce, a przez cztery lata jako zastępca prezydenta sprawowałem nadzór nad edukacją w mieście uniwersyteckim jakim jest miasto Gliwice i twierdzę, że jest bardzo wiele punktów wspólnych nie tylko na poziomie jakości kształcenia, ale różnych tematów, które te podkomisje, jeżeli powstaną w takim kształcie, powinny podejmować wspólnie i o coś takiego gorąco apeluję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSmirnow">Chciałbym jeszcze poinformować, że jest wyłożona druga lista obecności i prosimy o zgłaszanie na niej akcesu do pracy w podkomisji. Chodzi o ogólną orientację, nie jest to jeszcze przesądzające, ponieważ nie mamy decyzji co do powołania podkomisji. Chodzi o to, aby Prezydium mogło się zorientować jakie są państwa życzenia jeżeli chodzi o pracę w podkomisjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DomicelaKopaczewska">Bardzo się cieszę, że zaczynamy mówić nie półgębkiem, ale otwartym tekstem o pojęciu jakości w edukacji, o jakości kształcenia w polskich szkołach. Jest to ważny temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSmirnow">Rozumiem, że mamy dzisiaj dosyć ciężki dzień i stąd zmęczenie bierze górę, ale proponuję, abyśmy się skupili i w ciągu pół godziny zakończyli posiedzenie Komisji. Bardzo proszę o uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DomicelaKopaczewska">Rozumiem, że nazwa tej podkomisji jest sprawą otwartą. Rozmawialiśmy w kuluarach o nazwie, która mówi o zapewnianiu jakości kształcenia czy podnoszeniu jakości kształcenia, abyśmy wreszcie mówili o edukacji w sposób pozytywny. Warto byłoby, jeżeli ta podkomisja powstanie, żeby zajęła się tak ważnymi sprawami jak podstawa programowa kształcenia ogólnego, czy tym, co jest problemem od wielu lat, czyli nieskończoną reformą programową, systemem egzaminów zewnętrznych, który funkcjonuje i przynosi pierwsze efekty, kształceniem i doskonaleniem nauczycieli, awansem zawodowym, co wiąże się z jakością pracy nauczycieli, zarządzaniem w edukacji, kierowaniem placówkami, w tym tworzeniem nowego zewnętrznego eksperckiego nadzoru pedagogicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSmirnow">Proszę teraz o wypowiedź panią poseł Krystynę Łybacką.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejSmirnow">Mam jeszcze informację, że gościem jest Marszałek Województwa Świętokrzyskiego. Witamy pana marszałka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaŁybacka">Chciałabym odnieść się do głosu pani poseł Domiceli Kopaczewskiej. W 2004 roku pod egidą Instytutu Spraw Publicznych została opracowana kompleksowa nowa reforma programowa, która została poddana konsultacji bardzo krótko, ponieważ potem te prace wraz z nadejściem nowego rządu w 2005 roku zostały przerwane. Myślę, że jest jakaś podstawa i punkt wyjścia do dyskusji. Popieram powstanie podkomisji dlatego, że ta Komisja ma bardzo zróżnicowaną problematykę i uważam, że jest rzeczą niezwykle istotną, abyśmy stanowiska na posiedzenia plenarne Komisji mogli wypracowywać w dużo bardziej szczegółowej dyskusji w poszczególnych podkomisjach.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KrystynaŁybacka">Chciałabym uspokoić tych wszystkich z państwa, którzy ewentualnie boją się o przenikanie tych problemów, o to, że w sposób naturalny się łączą. Podkomisja nie będzie mogła podjąć żadnych wiążących decyzji, a nawet wystosować żadnego dezyderatu, inaczej niż na posiedzeniu plenarnym. Ta problematyka będzie wracała do nas wszystkich, a chodzi tylko o to, żeby pewne szczegółowe kwestie rozważać w gronie może bardziej zainteresowanym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSmirnow">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ElżbietaWitek">Mam takie pytanie. Oświata to są również nauczyciele, czyli wszystkie sprawy związane z nauczycielami typu, awans zawodowy, doskonalenie zawodowe. W której z podkomisji pan przewodniczący uważa, że te problemy mogłyby się znaleźć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#CezaryUrban">Myślę, że pani poseł Domicela Kopaczewska wytypowała dość dokładnie, w której podkomisji sprawy nauczycieli mogłyby się znaleźć czyli zdecydowanie w podkomisji ds. jakości kształcenia. Mówiła o awansie zawodowym, kształceniu i doskonaleniu nauczycieli i myślę, że to doskonale współgra z tematyką tej podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#CezaryUrban">Chciałbym jednocześnie wzmocnić tutaj głos pani poseł Domiceli Kopaczewskiej i byłbym za tym, aby nazwę tej komisji trochę zmodyfikować. Dużo lepiej by to brzmiało jako podkomisja ds. podnoszenia jakości kształcenia, bo to kierunkuje to, co chcemy naprawdę osiągnąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#IzabelaLeszczyna">Jestem pracownikiem zajmującym się doskonaleniem i jestem za tym, aby doskonalenie zawodowe było w podkomisji ds. zapewniania jakości kształcenia, bo gdzieżby inaczej? Zgadzam się z panią poseł Krystyną Łybacką, że to nic, że zakresy prac w podkomisjach będą się przenikać, bo „utrzemy” wspólne stanowisko, o co w tej Komisji chodzi. Natomiast co do nazwy, to można się kłócić i dyskutować. Jeśli dobrze słyszałam, to ma ona się nazywać ds. zapewniania jakości. Gdybym mogła wypowiedzieć swoje zdanie, to dla mnie zapewnianie jakości jest chyba o wiele bardziej adekwatne i lepsze niż podwyższanie jakości, bo trzeba definiować jakość, czy jest niska czy wysoka, mierzalna. Można by długo nad tym dyskutować. Nam chodzi chyba to, żeby zapewniać jakość kształcenia, jeśli rozumiemy jakość jako najwyższy z możliwych poziom tego kształcenia zapewniający wysokie jej standardy. Myślę, że optowałabym za zapewnianiem jakości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#LechSprawka">Nie jestem co prawda zwolennikiem mnożenia bytów i nie jest to formalny wniosek, ale ewentualnie pod rozwagę. Czy problematyki oświatowej nie można rozdzielić na dwie podkomisje? Pierwsza to byłaby ta, o której mówiła pani poseł Domicela Kopaczewska i to byłby klin, drugą zaś byłaby podkomisja ds. zarządzania, organizacji i finansowania oświaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejSmirnow">Od razu powiem, że podkomisji mnożyć nie możemy, bo prawdopodobnie Prezydium Sejmu nie wyrazi zgody na dużą liczbą podkomisji. Zrozumiałem wypowiedź pana posła, że to mogłaby również być podkomisja ds. budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanKuriata">W tych rozmowach ciągle umyka nam jeden moment, mianowicie kształcenie początkowe nauczycieli. Mówimy o doskonaleniu zawodowym, natomiast mam wrażenie, że zaniedbaliśmy sprawę początkowego kształcenia nauczycieli i dwuprzedmiotowy standard kształcenia. To wszystko gdzieś kuleje i wygląda na uniwersytetach bardzo nieciekawie. Kolegia nauczycielskie są zawieszone trochę w próżni i bardzo bym apelował do koleżanek i kolegów, abyśmy nie tracili z widoku kształcenia początkowego nauczycieli, jakkolwiek by ono się nazywało i gdziekolwiek by ono się odbywało w połączeniu z praktykami zawodowymi. Jest to temat, który nie przynosi zaszczytu szeroko rozumianej polskiej edukacji. Mówię to tylko po to, aby te sprawy znalazły się w podkomisji ds. jakości kształcenia, której powstanie oczywiście popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#TomaszKulesza">Moglibyśmy tutaj rozmawiać bez końca o potrzebach tworzenia kolejnych podkomisji i każde zdanie miałoby jakieś uzasadnienie, pamiętajmy jednak o realiach. Myślę, że Marszałek Sejmu nie zgodzi się na więcej niż trzy podkomisje i proszę pamiętać, że mamy Komisję, a podkomisja ma zupełnie inny wydźwięk i charakter merytoryczny. Skupmy się na tych trzech propozycjach i jeżeli mamy coś do powiedzenia na ich temat, to niech to będą bardzo konkretne zdania, które usprawniłyby pracę Komisji. Niech nie będzie tak, że podkomisje będą tworem wyższym od Komisji. Jest konkretna propozycja utworzenia tych trzech podkomisji, skupmy się więc na tym, czym one miałyby się ewentualnie zajmować i zmierzam do tego, panie przewodniczący, żeby usystematyzować i zakończyć tę dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#TomaszKulesza">Mam jeszcze okazję, aby wystosować apel do wszystkich państwa. Rokrocznie w okresie świąt Bożego Narodzenia i Świąt Wielkiej Nocy w głównym holu przed restauracją spotykamy niepełnosprawną młodzież. Bardzo bym prosił o to, abyśmy włączając się w tę chwalebną akcję dali dobry przykład wszystkim innym posłom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSmirnow">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ArturGórski">Przede wszystkim zgadzam się z tym, że nie dostaniemy zgody na więcej niż trzy podkomisje, a i tak będzie dużym sukcesem, jeżeli dostaniemy zgodę na dwie. Pamiętajmy natomiast, że podkomisje stałe mają jeszcze jedną istotną rolę. Zwalniają one w pewnym sensie główną komisję od tworzenia komisji nadzwyczajnych do pracowania nad konkretnymi projektami ustaw. Projekty są po prostu odsyłane do konkretnych podkomisji stałych. Myślę, że tworząc podkomisje i określając ich zakres trzeba zwrócić uwagę na to, nad jakimi projektami ustaw będziemy pracowali, bo to może być pewnym wskazaniem co do kierunku, a w przyszłości pomoże, że tak się wyrażę, usprawnić pracę Komisji jako takiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejSmirnow">Jeżeli chodzi o liczebność podkomisji, to na posiedzeniu Prezydium korzystając z listy państwa zgłoszeń będziemy starali się te sprawy uzgodnić i przedstawić państwu pewien uzgodniony projekt. Prezydium jest ciałem, które obejmuje wszystkie kluby poselskie, stąd łatwo można pewne rzeczy przedstawić w wiarygodnej formie.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#AndrzejSmirnow">Chciałbym równocześnie powiedzieć, że nie muszą wszyscy państwo pracować w którejś z podkomisji. Są posłowie, którzy intensywnie uczestniczą w pracach dwóch komisji i stąd być może na pracę w podkomisji zabraknie czasu. Mówię o tym dlatego, że nie chodzi o to, aby mnożyć podkomisje w sensie ilościowym. Chodzi o to, aby podkomisja zajęła się ściśle określonymi problemami na potrzeby komisji, co powiedział pan poseł Tomasz Kulesza.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#AndrzejSmirnow">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#AndrzejSmirnow">Mamy więc takie propozycje. Co do dwóch podkomisji, to nie musimy tej sprawy omawiać, bo są one powszechnie akceptowane. Chodzi mi o podkomisję ds. nauki i szkolnictwa wyższego i podkomisję ds. młodzieży. Dyskusja wskazuje również na to, że podkomisja ds. zapewnienia jakości kształcenia zyskała w Komisji poparcie. Były również głosy dotyczące szeroko rozumianej podkomisji budżetowej, jako podkomisji także ds. organizacji i finansowania szkolnictwa. Czy są jakieś konkretne wnioski do przegłosowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TeresaWargocka">Chcąc podzielić pewien okres w jakim będzie pracowała nasza Komisja chciałabym zaproponować trzy podkomisje. Znają państwo ten obszar więc nadążając za tytułem Komisji można sobie wyobrazić, jakie szczegółowe zadania by realizowała. Proponowałabym podkomisję jakości kształcenia i wychowania, bo tak mówimy o jakości kształcenia i wychowania. Proponuję też tę niekwestionowaną podkomisję nauki i szkolnictwa wyższego ze względu na odrębny zakres merytoryczny oraz podkomisję finansowania oświaty i statusu zawodowego nauczyciela.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSmirnow">Jest to jeszcze inna propozycja w tej sprawie. Podsumowałem natomiast to, co teraz było mówione. Czy chcieliby państwo przegłosować jakieś konkretne wnioski? Jeżeli nie, to rozumiem, że sprawa pozostaje otwarta do decyzji Prezydium?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JanKuriata">Ja bym się zgodził nieoczekiwanie z panią poseł Teresą Wargocką, że można byłoby dodać do podkomisji ds. jakości kształcenia „i wychowania”, bo trochę być może zapomnieliśmy w ostatnich latach o wychowaniu. Jestem oczywiście przy tej pierwszej wersji, a tutaj tylko żeby dodać „i wychowania”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JoannaFabisiak">Chciałabym zwrócić uwagę na to, że wychowanie dotyczy głównie młodzieży i dotychczas w zakresie kompetencji tej właśnie podkomisji ds. młodzieży były problemy z zakresu wychowania i kształtowania osobowości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejSmirnow">Proszę państwa, ponieważ w tej kwestii nie padły żadne wnioski, to rozumiem, że pozostawiają państwo dalszą dyskusję i ewentualne decyzje dla Prezydium. Jeżeli tak możemy przyjąć, to byśmy zakończyli na tym dyskusję na temat podkomisji, ale nie jest to jeszcze koniec. Apelowałbym do państwa posłów o zgłaszanie do Prezydium krótkich uwag na piśmie, bo nie tylko będziemy musieli podjąć decyzję co do wniosków, z którymi wystąpimy do Prezydium Sejmu, ale i przygotować określone materiały, m.in. zakres prac podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#AndrzejSmirnow">Jeżeli nie ma więcej wypowiedzi na temat podkomisji, to na tym zamknąłbym ten punkt porządku obrad. Pozostałe punkty obrad są o wiele prostsze i sprowadzają się do komunikatów. Otóż jeżeli chodzi o kwestię planu pracy Komisji na pierwsze półrocze 2008 roku, tzn. od 1 stycznia do 31 lipca, to Prezydium Sejmu zobowiązało nas do przyjęcia takiego planu pracy do 11 stycznia. Jest to termin ostateczny. Stąd propozycja Prezydium Komisji jest taka, aby propozycje do planu pracy zgłaszać do 18 grudnia br. W ten sposób Prezydium na najbliższym posiedzeniu Sejmu będzie mogło opracować te projekty i rozesłać je do państwa. Przegłosowalibyśmy i przedyskutowalibyśmy to na początku stycznia, bo oczywiście poprawki mogą być wnoszone do końca. Jeżeli nie ma uwag, to bardzo bym prosił o zanotowanie tej daty 18 grudnia, poza tym każdy z państwa otrzymał też informację pisemną w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#AndrzejSmirnow">Następną sprawą jest prośba sekretariatu Komisji i dotyczy kwestii zawiadamiania posłów. Jest prośba sekretariatu, aby każdy z państwa zostawił numer faksu i aby był on włączony przez cały czas, ponieważ jest to główna forma komunikacji sekretariatu Komisji z posłami z Komisji. Wszystkie informacje będą przesyłane na podany przez państwa numer faksu. Jest to droga stosowana od dawna i obojętne czy jest to faks w biurze poselskim czy w domu. Nie jest to jedyna droga, ponieważ istnieje również droga korespondencyjna, ale jak państwo się zorientowali, to jest zbyt mało czasu, żeby to załatwić w ten sposób.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#AndrzejSmirnow">Następny komunikat dotyczy kwestii usprawiedliwień. Nie jest to nasz pomysł, ale wymóg regulaminowy. Posłowie, którzy opuszczają posiedzenia komisji z dowolnych względów są uprzejmie proszeni o zgłaszanie usprawiedliwień. Jest to dosyć rygorystycznie regulowane w Regulaminie Sejmu i informuję o tym zwłaszcza tych z państwa, którzy są pierwszą kadencję, ponieważ jest to sprawa, która się wiąże z konsekwencjami finansowymi. Nie chodzi tutaj o formalne utrudnienia w tej kwestii, ale tryb jest taki, że usprawiedliwienie musi być na piśmie. Mogę to państwu odczytać. Zgodnie z uchwałą nr 57 Prezydium Sejmu poseł zobowiązany jest w terminie 7 dni od daty posiedzenia Komisji, której jest członkiem usprawiedliwić w formie pisemnej swoją nieobecność na tym posiedzeniu przed przewodniczącym komisji. Czyli usprawiedliwienia składamy do sekretariatu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#AndrzejSmirnow">To byłyby wszystkie sprawy, które chcielibyśmy poruszyć na dzisiejszym posiedzeniu. Czy chcieliby państwo coś wnieść ze swojej strony?</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#AndrzejSmirnow">Przypomnę jeszcze o terminarzu posiedzeń Komisji w grudniu, ponieważ na razie nie mamy planu. Przewidziane są dwa posiedzenia. Pierwsze posiedzenie na którym będzie obecna pani minister Katarzyna Hall odbędzie się 18 grudnia i dotyczyć będzie zamierzeń MEN na najbliższy okres czasu. W Prezydium dyskutowaliśmy, na razie bez określonego rezultatu, czy wystąpimy o pisemne materiały na to posiedzenie czy też nie. Tutaj zdania są podzielone, także skonsultujemy jeszcze tę kwestię z panią minister. Zgodnie ze wstępną deklaracją, pani minister chciałaby w ciągu tych pierwszych miesięcy pracy omówić różne kwestie związane ze zmianami w systemie edukacji przede wszystkim w drodze dyskusji ze środowiskiem reprezentowanym na tym forum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ArturGórski">Miałbym pytanie. Czy prezydium Komisji rozważało zaproszenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego? Jeżeli tak, to w jakim terminie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejSmirnow">Tak. Właśnie chcę kontynuować. Drugie posiedzenie Komisji odbędzie się 20 grudnia i będzie to posiedzenie z panią minister Barbarą Kudrycką, przy czym wstępne uzgodnienia wyglądały w taki sposób, że te spotkania miałyby bardziej charakter przesłuchania niż przedstawienia gotowego programu ministerstw. Byłyby to posiedzenia na których ministrowie przedstawią swoje zamierzenia, ale równocześnie dla państwa posłów będzie to okazja do zadawania wszelkich pytań na temat zamierzeń resortów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#BożenaKotkowska">Chciałabym się zapytać o okres odpowiedzi na zadawane przez nas pytania na posiedzeniach Komisji, ponieważ pytałam o tzw. standard finansowy „A” i nie uzyskałam do dzisiaj żadnej odpowiedzi. Nie wiem, czy jest to jakaś niewiadoma. Prosiłam, żeby został wyliczony stosunek 2007 roku do 2008 roku i do tej pory nic nie dostałam. Bardzo bym prosiła o obliczenie tego na piśmie. Prosiłam również o analizę dotyczącą braków finansowych jeżeli chodzi o subwencję oświatową dla samorządów z całej Polski. O to również bym prosiła na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejSmirnow">Mogę tylko przedstawić odpowiedni przepis w Regulaminie Sejmu. Rozumiem, że pytania, które zadawała pani poseł są pytaniami do pani minister? Regulamin przewiduje, że na wypowiedziane przez posłów w toku posiedzenia komisji wnioski i uwagi, uczestniczący w posiedzeniu przedstawiciele organów państwowych, instytucji i organizacji udzielają odpowiedzi na tym samym lub najbliższym posiedzeniu Komisji. W uzasadnionych wypadkach odpowiedź ta może być udzielona w formie pisemnej. O treści nadesłanych odpowiedzi przewodniczący komisji informuje komisję na najbliższym posiedzeniu. W związku z tym, przedstawię tę sprawę pani minister i to ona zdecyduje w jakiej formie na to odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SławomirKłosowski">Chciałbym przy tej okazji poruszyć sprawę dotyczącą pytań pana posła Lecha Sprawki, które dotyczyły kalkulacji. Zgodnie z tym artykułem Regulaminu Sejmu, odpowiedź powinna zostać udzielona albo na poprzednim albo na bieżącym posiedzeniu Komisji. Odpowiedź nie została udzielona ani na bieżącym ani na poprzednim posiedzeniu, może więc można byłoby połączyć te odpowiedzi w pakiecie.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#SławomirKłosowski">Druga sprawa to kwestia ewentualnego sprecyzowania kierunków przez panią minister Katarzynę Hall na rozmowę z Komisję 18 grudnia. Rozumiem, że na posiedzeniu Prezydium doszliśmy do pewnego uzgodnienia, że określenie kierunków działań MEN będzie na piśmie jednostronicowo sprecyzowane. Rozumiem, że zostanie to dotrzymane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejSmirnow">Przekażę ministrom taką prośbę. Rozumiem, że chodzi tutaj o kierunki działań ministerstw, które będą podejmowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AnnaZalewska">Panie przewodniczący, proszę jeszcze przekazać moją prośbę odnośnie tego, co dzieje się z tymi sprzężeniami jeżeli chodzi o naliczanie subwencji dla organów, które prowadzą szkoły specjalne. Wypowiadałam się na temat Systemu Informacji Oświatowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejSmirnow">Przepraszam, pani poseł, ale nie możemy tutaj pośredniczyć. Musi się pani sama zwrócić do odpowiedniego ministra z takim pytaniem.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#AndrzejSmirnow">Chcemy państwu przypomnieć, że każdy poseł może kierować pytania do ministrów na piśmie i może otrzymać odpowiedź. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo więc proszę jeszcze raz o zgłaszanie wniosków do planu pracy.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#AndrzejSmirnow">Informuję, że protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#AndrzejSmirnow">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>