text_structure.xml 48.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSmirnow">Witam panie i panów posłów, witam zaproszonych gości. Otwieram posiedzenie obradujących wspólnie Komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSmirnow">Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. W pierwszej kolejności przewidziane było rozpatrzenie budżetu Urzędu Patentowego RP, ale ze strony posłów wniesiono prośbę o zamianę kolejności. Jeżeli państwo nie macie nic przeciwko temu, to takiej zmiany dokonam i w pierwszej kolejności rozpatrzymy projekt budżetu Głównego Urzędu Miar. Czy są sprzeciwy? Nie ma, wobec tego przystępujemy do rozpatrzenia Części 64 budżetu państwa – GUM. Proszę panią prezes o przedstawienie projektu budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JaninaPopowska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, GUM jest urzędem administracji rządowej właściwym w sprawach miar i probiernictwa. Zadania realizowane przez GUM oraz terenową administrację miar i terenową administrację probierczą, której strukturę tworzy: 9 okręgowych i 62 obwodowe urzędy miar oraz 2 okręgowe i 10 obwodowych urzędów probierczych, wynikają z następujących ustaw, konwencji i porozumień: z ustawy – Prawo o miarach, ustawy – Prawo probiercze, ustawy o towarach paczkowanych, ustawy o systemie oceny zgodności, ustawy o czasie urzędowym na obszarze RP, ustawy o systemie tachografów cyfrowych oraz Międzynarodowej Konwencji Metrycznej, Konwencji Organizacji Metrologii Prawnej oraz Konwencji o kontroli i cechowaniu wyrobów z metali szlachetnych. Tryb pracy GUM reguluje również porozumienie o wzajemnym uznawaniu państwowych wzorców jednostek miar oraz świadectw wzorcowania i świadectw pomiarów wydawanych przez krajowe instytucje metrologiczne.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JaninaPopowska">W zakresie kompetencji GUM znajdują się zagadnienia związane z metrologią naukową, przemysłową i metrologią prawną, oraz zagadnienia z dziedziny badania i cechowania wyrobów z metali szlachetnych wprowadzanych do obrotu handlowego na terytorium Polski. Podstawowym zadaniem GUM jest zapewnienie jednolitości i wymaganej dokładności pomiarów wielkości fizycznych w Polsce w powiązaniu tych wielkości z międzynarodowym systemem miar, przez co umożliwienie polskiej gospodarce aktywnego uczestnictwa w międzynarodowej wymianie towarów i usług, a także zapewnienie bezpiecznego obrotu wyrobami z metali szlachetnych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JaninaPopowska">Budżet GUM na 2008 r. obejmuje dochody i wydatki budżetowe.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JaninaPopowska">Dochody budżetowe, zgodnie z planem na 2008 r. szacowane są na 90.000 tys. zł, z tego dochody jednostek terenowych to 81.000 tys. zł, a dochody GUM 9000 tys. zł. Struktura planowanych dochodów jest następująca: dochody terenowych jednostek administracji miar 65.500 tys. zł, co stanowi 72,8% całych dochodów; dochody terenowych jednostek administracji probierczej 15.500 tys. zł, co stanowi 17,2% ogółu dochodów; dochody GUM 9000 tys. zł, co stanowi 10% ogólnych dochodów w Części 64.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JaninaPopowska">W odniesieniu do wydatków: plan wydatków na 2008 r. wynosi 117.488 tys. zł, co stanowi nominalny wzrost o 5,3% w stosunku do planu wydatków w roku 2007, a realnie oznacza to wzrost o 2,9%. Struktura planowanych wydatków jest następująca: świadczenia na rzecz osób fizycznych – 319 tys. zł, wydatki bieżące 112.069 tys. zł, w tym zdecydowana większość, to jest 79,7%, to są wydatki na wynagrodzenia lub pochodne. Wydatki majątkowe – 5100 tys. zł, stanowi to 4,3% planowanych wydatków. Rzeczywiste wydatki na funkcjonowanie administracji miar i administracji probierczej w 2008 r., porównując wydatki i dochody, wynosi jedynie 27.480 tys. zł, co w przeliczeniu na jednego pracownika stanowi około 15 tys. zł rocznie. Administracja ta wykonuje jedno z ważniejszych zadań państwa w zakresie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego. Zdecydowana większość transakcji handlowych wykonywana jest z wykorzystaniem przyrządów pomiarowych, a zatem ich rzetelność i dokładność ma bezpośredni wpływ na wysokość dochodów państwa z tytułu pobieranych podatków, opłat i innych danin publicznych. Zadania w tym zakresie realizowane są zarówno przez administrację terenową jak i GUM.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JaninaPopowska">Zatrudnienie i wynagrodzenie. Zatrudnienie w 2008 r. w Części 64 jest planowane w wysokości 1831 etatów, oznacza to zmniejszenie o 8 etatów w porównaniu do planu roku 2007. Zmniejszenie etatów planujemy przede wszystkim w centrali GUM, w terenowych organach administracji miar zatrudnienie pozostaje na takim samym poziomie jak w roku 2007. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie wynikające ze stosunku pracy wynosi w 2008 r. 3232 zł. Porównując średnie miesięczne wynagrodzenia dla członków korpusu służby cywilnej, wyliczone na podstawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa na 2006 r. wynagrodzenie w GUM, w całej Części 64 było o 2398 zł niższe, tj. o 45%, niż w Części 20 – Gospodarka. Porównujemy się do Części 20 – Gospodarka, ze względu na nadzór, jaki nad prezesem GUM sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JaninaPopowska">Kończąc przedstawienie planu wydatków i dochodów w Części 64, chciałam dodać, że szczegółowe informacje dotyczące wykonania budżetu GUM zawarte są w informacji przekazanej Sejmowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSmirnow">Koreferat do tej części budżetowej przygotował pan poseł Bogusław Wontor, bardzo proszę pana posła o jego przedstawienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BogusławWontor">GUM jest urzędem administracji rządowej właściwym w sprawach miar i probiernictwa w RP. Kompetencje GUM obejmują zagadnienia, pani prezes już o tym wspominała, metrologii prawnej, czyli jest to zatwierdzanie typu i legalizacja przyrządów pomiarowych. GUM zajmuje się też metrologią przemysłową, czyli wzorcowaniem przyrządów pomiarowych, metrologią naukową, prowadzeniem prac badawczo-rozwojowych w zakresie stanowisk wzorcowych i metod pomiarowych, oceną zgodności przyrządów pomiarowych i cechowaniem wyrobów z metali szlachetnych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BogusławWontor">Struktury nie będę omawiał, pani prezes o tym już mówiła, jest ona też opisana w szczegółowej informacji dotyczącej projektu budżetu. Zadania, jakie wykonuje urząd, są również zapisane w szczegółowych informacjach dotyczących projektu budżetu, jakie każdy z członków Komisji otrzymał. W projekcie tym zapisane są także plany, jakie GUM postawił sobie do realizacji w 2008 r.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#BogusławWontor">Przechodząc do analizy: dochody budżetowe, plan – jak pani prezes wspominała – to 90.000 tys. zł. Dochody pochodzą głównie z wykonania czynności prawnej kontroli metrologicznej i wzorcowania przyrządów pomiarowych oraz badania i cechowania wyrobów z metali szlachetnych. Odnosząc się do dochodów nasuwa się pytanie, dlaczego urząd nie zaplanował w taki sposób opłat za świadczone usługi, aby dochody były wyższe od wydatków lub chociażby się równoważyły. Niestety, wysokości opłat nie ustala GUM, tylko Minister Finansów w uzgodnieniu z Ministrem Gospodarki. Minister Finansów informuje urząd, że opłaty będą w określonej przez niego wysokości i stanowić będą dochody GUM, a różnice pomiędzy dochodami a kosztami w budżecie GUM pokryje budżet państwa. Dodać w tym miejscu trzeba, że w związku z prawem Unii Europejskiej następuje stopniowe ograniczanie listy przyrządów podlegających badaniom. Zmniejsza się liczba urządzeń podlegających kontroli, a co za tym idzie zmniejszają się też wpływy. Moim zdaniem Minister Finansów na zbyt niskim poziomie planuje opłaty za badania. Dla przykładu: około 25% dochodów stanowią legalizacje wodomierzy, za które opłata jednostkowa wynosi od 2,5 zł. Badania takie wykonuje się raz na 5 lat. Grupą stanowiącą duży procent udziału w dochodach są liczniki elektryczne, za które opłata wynosi od 6 do 15 zł, badania wykonuje się raz na 15 lat. Za liczniki gazowe opłata wynosi od 5 do 50 zł, a badania wykonuje się raz na 5 lat. Mówiąc o urzędzie miar nie można nie wiedzieć, że opłata za badanie wagi wynosi od 25 do 60 zł. Ta najwyższa dotyczy wagi, na której waży się samochody. Badania te wykonuje się raz na 2 lata. Mówiąc o przychodach, jakie wypracowuje GUM, należy również przypomnieć, że urząd sprawując swoją funkcję nadzorczą wymierza mandaty, które stanowią dochody poszczególnych wojewodów, a co za tym idzie, nie są dochodami GUM.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#BogusławWontor">Wydatki: plan 117.488 tys. zł, nominalny wzrost o 5,3%, realny wzrost o 2,9%. Struktura wydatków: wynagrodzenia i pochodne 89.321 tys. zł, prawie 76% wydatków ogółem, pozostałe wydatki bieżące 23.067 tys. zł, to jest 20% wydatków ogółem. Wydatki majątkowe 5100 tys. zł, to jest 4% wydatków ogółem.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#BogusławWontor">Zacznę od odniesienia się do wydatków bieżących, gdyż myślę, że nie wywołują one większych uwag i są związane z podstawową działalnością urzędu. Szczegółowy zakres wydatkowania tych środków jest zapisany w informacji dotyczącej projektu budżetu, a ich analiza w uwagach Biura Analiz Sejmowych. Takie same uwagi mam do wydatków majątkowych.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#BogusławWontor">Trochę więcej czasu trzeba poświęcić strukturze wydatków związanych z wynagrodzeniem i pochodnymi. Plan zatrudnienia administracji miar w 2008 r. to 1672 etaty, z tego w GUM jest planowane 387 etatów, a w jednostkach terenowych 1285 etatów. W administracji probierczej planuje się zatrudnienie w ramach 159 etatów w jednostkach terenowych. Łączny plan etatów administracji miar i administracji probierczej wynosi 1831 etatów, to jest o 8 etatów mniej niż w roku 2007, o czym pani prezes również już wspominała.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#BogusławWontor">Przeciętne wynagrodzenie miesięczne wynosi, w planie na 2008 r., 3232 zł, co stanowi wzrost o 19,8% w stosunku do planu na 2007 r. Pomimo założonego wzrostu przeciętna płaca w administracji miar i administracji probierczej nadal daleko odbiega od oczekiwań i sytuuje ten urząd na jednym z ostatnich miejsc w administracji rządowej. Dodać w tym miejscu można, że wynagrodzenia pracowników wynoszą: główny specjalista – 2164 zł, inspektor – 2048 zł, starszy legislator – 1808 zł i legislator – 1732 zł, mówię o wynagrodzeniu brutto. Porównując te wysokości ze średnim miesięcznym wynagrodzeniem członków korpusu służby cywilnej, wyliczonym na podstawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 2006 r., okaże się, że wynagrodzenie w GUM było o 2398 zł, tj. o 45% niższe niż w Części 20 – Gospodarka. Szczegółowo mówi o tym tabela, którą mam przed sobą. Np. w Części 23 – Integracja Europejska średnia płac wynosiła 7034 zł, w Urzędzie Regulacji Energetyki – 6160 zł, w Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – 4309 zł, w Urzędzie Transportu Kolejowego – 4291 zł – mógłbym tak wymieniać dalej. Przypomnę, że w Urzędzie Miar jest to 2992 zł.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#BogusławWontor">Podsumowując moje wystąpienie, pragnę przypomnieć, że GUM jest administracją techniczną, wymaga więc innego podejścia w stosunku do kształtowania wydatków na wynagrodzenia, ponieważ pracownicy wykonują swoje czynności w sektorach, w których wynagrodzenia są stosunkowo wysokie – sektor paliwowy, energetyczny itd. Niski poziom wynagrodzenia doprowadza do rezygnacji z pracy w GUM wielu wyszkolonych i kompetentnych pracowników. Coraz częściej pracownicy po nabraniu doświadczenia przechodzą do pracy w sektorze prywatnym.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#BogusławWontor">W tym miejscu trzeba też wspomnieć o kwestiach związanych z ewentualną korupcją, bo jeżeli ktoś niewiele zarabia, to jest bardziej, moim zdaniem, podatny na korupcję. Wystarczy troszeczkę inaczej przestawić dystrybutor paliwowy, to już dużo daje właścicielowi stacji, a dla tego, który kontroluje, nie stanowi to specjalnie dużej różnicy. Wynagrodzenia, moim zdaniem, są tutaj bardzo istotne. Prowadzenie prac badawczo-rozwojowych z zakresu doskonalenia stanowisk i metod pomiarowych wymaga pozyskiwania kadry z bardzo specjalistycznych dziedzin, wysoko cenionych na ryku pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#BogusławWontor">Ważną rolę odgrywają też inwestycje, ponieważ klienci dysponują coraz bardziej zaawansowanym technologicznie sprzętem, który w GUM podlega czynnościom metrologicznym. Istotne jest, byśmy pamiętali, że GUM pracuje na wniosek, czyli musi wykazać gotowość świadczenia usług i elastycznie reagować na zapotrzebowanie rozwijającego się przemysłu. Ograniczenie zatrudnienia może uniemożliwić wykonanie czynności ustawowych oraz właściwą obsługę kontrahentów.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#BogusławWontor">Reasumując, dokonując analizy posiadanych dokumentów przedkładam wysokiej Komisji propozycję pozytywnego zaopiniowania projektu budżetu na 2008 r. w Części 64 – Główny Urząd Miar.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSmirnow">Rozumiem, że pan poseł nie zgłasza uwag do naszej uchwały, tylko po prostu proponuje, abyśmy pozytywnie zaopiniowali projekt budżetu. Chciałem powiedzieć, że opinia Biura Analiz Sejmowych, bo taką opinię państwo również otrzymali, jest pozytywna. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać w tej sprawie głos? Może zadać jakieś pytania, bądź przedstawić uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#HenrykMilcarz">Szanowni państwo, rok 2008 jest już szóstym rokiem, w którym wydatki GUM są zdecydowanie wyższe niż dochody. Z przykrością muszę się nie zgodzić z moim kolegą klubowym, który przed chwilą zabierał głos. To nie w cenach usług leży sukces, tylko w efektywności pracy. GUM niestety jest dość skostniałym urzędem i bardzo zbiurokratyzowanym. Proszę zwrócić uwagę, że w 2004 r. dochody były na poziomie 97.900 tys. zł i stopniowo malały. W 2007 r. jest to już 90.000 tys. zł i mimo procesów inflacyjnych i innych w 2008 r. utrzymały się na poziomie 90.000 tys. zł. Za to wydatki to już 117.490 tys. zł. Czyli przyjmujemy bezkrytycznie propozycje, jakie przedkłada GUM i nie zmuszamy go do bardziej efektywnej pracy. W związku z tym chciałbym prosić, żeby ewentualnie nie burzyć już tego zaproponowanego ładu budżetowego, ale na kolejnym spotkaniu Komisji, czy to Gospodarki, czy wspólnym, po prostu przyjrzeć się tym relacjom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BogusławWontor">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ja chciałbym zacząć od tego, w czym z moim przedmówcą mogę się zgodzić. Mogę się zgodzić z tym, że na wspólnym posiedzeniu naszych Komisji moglibyśmy dokonać oceny funkcjonowania GUM. Myślę, że taką ocenę i analizę, do czego kolega zmierzał, moglibyśmy umieścić w planie pracy, na przykład w drugim półroczu. Tym bardziej, że kiedy przeglądałem m.in. Prawo o miarach i inne przepisy, stwierdzam, że mógłbym tam wnieść wiele zastrzeżeń. Moim zdaniem przez ostatnie dwie kadencje nie pochylaliśmy się głębiej nad GUM i wydaje mi się, że posiedzenie Komisji analizujące prace tego urzędu byłoby jak najbardziej zasadne, łącznie z jakimś wnioskiem zmian legislacyjnych, które na pewno by z tego wypłynęły.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#BogusławWontor">Natomiast w kwestiach merytorycznych trudno mi się z kolegą zgodzić. Tak jak w swoim wystąpieniu powiedziałem – pierwsza sprawa: to nie GUM określa ceny, określa je Minister Finansów. Jeśli zaplanuje je, jak już zwróciłem uwagę, na tak niskim poziomie, to trudno później oczekiwać, że ten budżet będzie wyższy.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#BogusławWontor">Druga sprawa, jak również wspomniałem w swoim wystąpieniu, to fakt, że jest coraz mniej urządzeń podlegających kontroli czy legalizacji. Patrząc na prawo unijne musimy się do niego dostosowywać, a tych urządzeń w Unii Europejskiej jest znacznie mniej. Do tego jest jeszcze jedna rzecz, o której nie wspomniałem, w Polsce ten rynek zaczyna się dopiero rozwijać, ale już podmioty prywatne przejmują funkcję legalizatorów. W niektórych państwach w UE całkowicie przejęły tę funkcję, a urzędy sprawują tylko ogólny nadzór nad ich funkcjonowaniem.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#BogusławWontor">Patrząc pod kątem budżetu, bo nie mówimy o funkcjonowaniu, to, moim zdaniem, do GUM absolutnie nie można mieć zastrzeżeń, bo inne czynniki zewnętrzne wpływają na to, że tak to wygląda, a nie inaczej. Inną rzeczą jest kwestia oceny funkcjonowania tego urzędu, ale jak powiedziałem, to jest już zagadnienie na odrębne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AdamAbramowicz">Kolejne urzędy, których budżety analizujemy, uzasadniając podwyżki wynagrodzeń w wysokości 20–30-40% ucieczką kadry. Chciałem zapytać, ile etatów w GUM jest nieobsadzonych, ile etatów czeka na pracowników?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JaninaPopowska">Według danych szacunkowych, którymi obecnie dysponuję, około 40 etatów jest nieobsadzonych. W tej chwili trwa 15 postępowań o nabór nowych pracowników do pracy w GUM. Mamy ogromne trudności, jak wskazał również pan poseł, z pozyskiwaniem osób na wolne etaty, bowiem czynności, rodzaj i charakter pracy w GUM wymaga nie tylko specyficznego wykształcenia metrologicznego i technicznego, ale również kompetencji, predyspozycji i doświadczenia w dziedzinach, które są dość unikalne, jeśli chodzi o pracę w administracji miar. Jest to praca w części związana z prowadzeniem działań w zakresie rozbudowy i modernizacji państwowych wzorców jednostek miar, na pograniczu prac naukowych, w związku z tym naturalnym zapleczem pozyskiwania młodej kadry są wyższe uczelnie techniczne, absolwenci tych uczelni. Z inicjatywy GUM i Katedry Chemii na Uniwersytecie Warszawskim podpisaliśmy porozumienie w zakresie studium podyplomowego i uczestnictwa kadry wykładowców z GUM w tym studium. Wszystko po to, żeby zachęcić młodych absolwentów tego studium do pracy w administracji miar, a w szczególności w GUM.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JaninaPopowska">Chcę podkreślić, że nie jesteśmy konkurencyjni pod żadnym względem, jeśli chodzi o pracę i wynagrodzenia, które możemy oferować w GUM. Jest to proces, który trwa od lat, problem nie powstał dzisiaj. Obciążenia wynagrodzeń w GUM są ogromne, bowiem w większości są to ludzie z długim stażem pracy. Średnia w wieku w GUM to 46 lat, w związku z tym dużą część stanowią pracownicy, którzy bądź już są w wieku emerytalnym, bądź w okresie ochronnym. Elastyczność postępowania i prowadzenie racjonalnej polityki kadrowej jest bardzo utrudnione. Tytułem ilustracji tej sytuacji powiem, że w przyszłym roku na odprawy i nagrody jubileuszowe przeznaczono: 2000 tys. zł na odprawy i 3200 tys. zł na nagrody jubileuszowe. Tylko z tego tytułu budżetu GUM jest obciążony na ponad 5000 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejSmirnow">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos? Nie słyszę. Sformułuję więc stwierdzenie, że Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisja Gospodarki pozytywnie opiniują projekt ustawy budżetowej w Części 64 – Główny Urząd Miar. Czy w stosunku do takiego stwierdzenia są sprzeciwy? Nie słyszę. Rozumiem, że ten wniosek przyjęliśmy, natomiast panów posłów, którzy zgłosili uwagi odnośnie potrzeby przedyskutowania funkcjonowania urzędu, proszę o zgłoszenie swoich wniosków do planów prac Komisji, bo sądzę, że takie posiedzenie musimy po prostu zaplanować.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AndrzejSmirnow">Przystępujemy teraz do realizacji następnego punktu porządku dziennego. Część 61 – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Bardzo proszę panią Prezes UPRP o przedstawienie projektu budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AlicjaAdamczak">Szanowny panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie, chciałabym przedstawić działalność UPRP w roku 2008, oczywiście na tle zadań, które w 2008 r. będziemy realizować, jak również osiągnięć, które w roku 2007 udało się urzędowi uzyskać. UPRP jest jedynym urzędem centralnym administracji rządowej, który zajmuje się przyjmowaniem zgłoszeń na przedmioty własności przemysłowej, czyli wynalazki, wzory użytkowe, wzory przemysłowe, znaki towarowe, oznaczenia geograficzne i topografię układów scalonych oraz prowadzi badania tych przedmiotów i podejmuje decyzje w sprawie udzielenia im ochrony własności przemysłowej. Są to zadania określone statutowo i ustawowo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#AlicjaAdamczak">Niezależnie od tego podejmuje bardzo wiele zadań związanych z uczestnictwem w procedurach międzynarodowych. Prowadzimy fragmenty postępowań związanych z uzyskaniem ochrony patentowej w trybie międzynarodowym tzw. Układu o Współpracy Patentowej – układu waszyngtońskiego – przed Światową Organizacją Własności Intelektualnej w siedzibie w Genewie. Niezależnie od tego, od 1 marca 2004 r., wskutek przystąpienia Polski do europejskiej Konwencji Monachijskiej o udzielaniu patentów europejskich, realizujemy część zadań związanych z tą procedurą. Poza tym uczestniczymy w zadaniach związanych z udzielaniem ochrony w trybie wspólnotowym na znaki towarowe i wzory przemysłowe. Jest to związane z postępowaniem przed Urzędem Harmonizacji Rynku Wewnętrznego – OHIM w Alicante. Dlatego nasi eksperci muszą posiadać bardzo wysokie kwalifikacje, co przekłada się na wymagania wobec pracowników korpusu służby cywilnej, którzy są zatrudnieni w naszym urzędzie. Związana jest z tym także konieczność uczestniczenia w wielu szkoleniach za granicą, które są wymagane dla zapewnienia odpowiedniej jakości wykonywania zadań, które realizujemy w związku ze współpracą międzynarodową, europejską i wspólnotową.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#AlicjaAdamczak">W tej chwili, w związku z podjęciem przez rząd RP zadań związanych z programem operacyjnym „Innowacyjna Gospodarka”, bardzo wiele zadań jest zależnych, zarówno tych, jak i tych wynikających ze strategii lizbońskiej, od sprawnych procedur i przebiegu postępowania przed UPRP. Stąd bardzo ważnym zagadnieniem jest skrócenie czasu oczekiwania na uzyskanie decyzji o udzielenie ochrony na poszczególne przedmioty zgłoszone do ochrony w UPRP.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#AlicjaAdamczak">W związku z tak licznymi zadaniami, które realizujemy zwłaszcza od roku 2004, gdy Polska przystąpiła do UE i Europejskiej Konwencji Patentowej – wzrosła ilość wpływów do budżetu państwa. Analizując te wpływy, które pozyskuje UPRP, na przestrzeni ostatnich 5 lat zostały one podwojone z 28.000 tys. zł w 2002 r. – gdy rozpoczęłam swoją działalność w UPRP jako prezes – do 56.000 tys. zł w roku 2007. Jednak w roku 2008 przewidujemy spadek wpływów do wysokości 52.000 tys. zł, co związane jest z koniecznością podejmowania różnego rodzaju czynności, które nie przynoszą korzyści w układzie, gdy jest ich zbyt wiele, a zbyt mała jest kadra pracowników. Wprawdzie mamy przewidziany w budżecie wzrost liczby stanowisk w korpusie ekspertów o 10 etatów i w korpusie służby cywilnej o 5 etatów, ale i tak jest to niewystarczająca liczba pracowników. Stwierdzamy, że w najbliższym czasie, w ciągu przyszłego roku, niezbędne byłoby, żebyśmy dysponowali jeszcze grupą 10 dodatkowych pracowników: 5 pracowników w służbie cywilnej i 5 w grupie ekspertów. Jeżeli mielibyśmy zapewnione dodatkowe etaty ponad ten projekt, który dotyczy budżetu UPRP na rok przyszły, bylibyśmy w stanie zrealizować budżet w większym wymiarze. To samo dotyczy poszczególnych grup wydatków w UPRP, czyli wydatków majątkowych i bieżących.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#AlicjaAdamczak">Nasza współpraca z Europejskim Urzędem Patentowym nieco się zmieniła, gdyż do tej pory EUP dotował szkolenia naszych ekspertów i nie wymagał od nas żadnego udziału finansowego w tym zakresie. W tej chwili jesteśmy zobowiązani wpłacać do EUP 25% za szkolenia naszych ekspertów i pracowników służby cywilnej w poszczególnych dyscyplinach. Stąd kwoty, które są przewidziane w budżecie UPRP na 2008 r., zarówno w kategorii wydatków majątkowych, jak i wydatków bieżących, są niewystarczające do tego, abyśmy mogli zrealizować wpływy do budżetu państwa w większym zakresie, niż zostało to zaplanowane. Z moich obliczeń wynika, że w przypadku wzrostu zatrudnienia w UPRP o 10 osób oraz wzrostu wydatków majątkowych i bieżących o kwotę około 800 tys. zł, jesteśmy w stanie dać dodatkowe wpływy do budżetu państwa w wysokości 2–3 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#AlicjaAdamczak">Rok 2008 to rok 90-lecia UPRP, nad którym patronat objął Prezydent RP. Stąd będziemy realizować bardzo wiele dodatkowych zadań związanych z realizacją programu rządowego „Innowacyjna Gospodarka”, jak również ze wspomaganiem programów oferowanych przez Ministerstwo Gospodarki, mianowicie poprzez jego agendę – Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz programów oferowanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego: „Kreator Innowacyjności” i „Patent PLUS”. Są to programy, które oferują pomoc państwa w zakresie zgłaszania rozwiązań do ochrony i finansowania, zarówno w procedurach krajowych, jak i międzynarodowych, w celu zapewnienia większej liczby zgłoszeń o wyższej jakości.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#AlicjaAdamczak">Aby te zadania mogły być zrealizowane, niezbędne jest przyjęcie przez UPRP dodatkowych zadań, które będą kształtowały zarówno świadomość szeroko rozumianego korpusu sfery nauki, jak i małych i średnich przedsiębiorców, o znaczeniu praw własności przemysłowej dla rozwijania przedsiębiorczości i dla ułatwienia transferu technologii z uniwersytetów do przemysłu. Zadania, których chcemy się podjąć w ramach tego szczególnego jubileuszu 90-lecia, jak i związanych z zadaniami państwa w zakresie rozwoju innowacyjnej gospodarki, polegają na organizacji dodatkowych szkoleń, szeroko oferowanych kadrze naukowo-badawczej i przedsiębiorcom, w zakresie procedur, jakie mogą być wykorzystane w celu zastrzeżenia wyłączności rozwiązań, które są ich udziałem. Ważną rzeczą jest nie tylko zwiększenie liczby tych rozwiązań, ale również podniesienie ich poziomu. Tylko rozwiązania o wysokiej jakości mogą być przedmiotem skutecznego transferu. W tym zakresie planujemy współpracę z Giełdą Papierów Wartościowych. Na New Connect, nową inicjatywę GPW, zgłaszane są rozwiązania innowacyjne, zwłaszcza dotyczące biotechnologii i inżynierii genetycznej. Stąd potrzebujemy wzmocnić załogę UPRP specjalistami z tego zakresu.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#AlicjaAdamczak">Chciałabym poinformować szanowną Komisję o problemach, jakie mamy w zakresie realizacji zadań związanych z obsługą informatyczną, zapewnieniem sprawnego przebiegu procedur przy zastosowaniu najnowszych osiągnięć w zakresie IT. W tej chwili, w związku z wejściem w życie 1 listopada 2007 r. nowelizacji ustawy – Prawo własności przemysłowej, UPRP jest zobligowany do przyjmowania zgłoszeń on-line we wszystkich kategoriach, które podlegają ochronie. Związane jest to z koniecznością zapewnienia właściwej obsługi informatycznej na najwyższym poziomie, przy zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań. Jest to określony problem, zważywszy na to, że w każdym miesiącu odchodzi od nas kolejny informatyk, skuszony propozycją zarobku co najmniej 5 razy wyższego niż w UPRP. Podobne zjawisko obserwujemy, jeśli chodzi o naszych prawników oraz inżynierów innych specjalności, którzy w tej chwili wchłaniani są przede wszystkim przez EUP. Obecnie pracuje tam już 30 naszych przedstawicieli, w Komisji Europejskiej – 5 i w OHIM w Alicante – 24. Tak duży odpływ kadry związany z zarobkami w UPRP powinien być, moim zdaniem, absolutnie powstrzymany.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#AlicjaAdamczak">Jednocześnie UPRP uczestniczy wstępnie – w przyszłym roku zagadnienie to będzie finalizowane i będzie przedmiotem obrad całego parlamentu – w tworzeniu specjalistycznego sądu własności przemysłowej lub własności intelektualnej, poszerzając to o zagadnienia prawa autorskiego. Stąd konieczny jest udział pracowników UPRP we właściwym przygotowaniu i realizacji tej inicjatywy, co wiąże się z zaangażowaniem naszych prawników, którzy posiadają najwyższą wiedzę w tym zakresie. Wydaje mi się, że realizacja wszystkich tych zadań zarówno w procedurach krajowych jak i międzynarodowych wymaga dowartościowania UPRP, który może generować dodatkowe zyski przy właściwym wspomożeniu ze strony budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejSmirnow">O wygłoszenie koreferatu proszę panią poseł Jadwigę Wiśniewską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JadwigaWiśniewska">Panie przewodniczący, pani prezes, Wysoka Komisjo. Plan zadań podstawowych oraz projekt budżetu UPRP na rok 2008 otrzymali członkowie Komisji, zadania UPRP szczegółowo omówiła już pani prezes, więc skupię się na analizie finansowej. Budżet UPRP obejmuje dochody i wydatki urzędu mieszczące się w dwóch działach: 750 – administracja publiczna i 752 – obrona narodowa, tam są tylko wydatki.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JadwigaWiśniewska">Dochody budżetowe: podobnie jak w latach poprzednich, również w 2008 r. zdecydowanie największą część dochodów UPRP – 97% – stanowić będą wpływy za zgłoszenia i ochronę wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych oraz inne opłaty za świadczenia związane z ochroną. Na pozostałą część dochodów – 2,5% – składają się głównie: wpłata do budżetu nadwyżki dochodów własnych, wpływy za usługi kserograficzne i komputerowe oraz wpływy ze sprzedaży wydawnictw urzędu. Projektuje się, że dochody UPRP wyniosą w 2008 r. 52.000 tys. zł. W stosunku do przewidywanego wykonania z 2007 r. dochody te wzrosną o 6,1% w ujęciu nominalnym, tj. zwiększą się o 3,7% w ujęciu realnym. W 2008 r. przewiduje się, że nastąpi wzrost dochodów UPRP z tytułu ochrony własności przemysłowej. Spowodowane to będzie tym, że zwiększy się liczba rozpatrywanych zgłoszeń, a to z kolei będzie możliwe przede wszystkim dzięki zwiększeniu zatrudnienia w poprzednich latach. Należy sądzić, że wielkość dochodów na 2008 r. została zaplanowana realistycznie.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JadwigaWiśniewska">Wydatki budżetowe: w 2008 r. wydatki UPRP ogółem zwiększą się w stosunku do planu po zmianach na 2007 r. o 16,2%, osiągając kwotę 48.840 tys. zł. W ujęciu realnym oznacza to wzrost o 13,6%. Wydatki urzędu są zdominowane przez wydatki bieżące. W 2008 r. stanowić one będą 88,5% wydatków ogółem, a reszta – 11,5% – przypadnie na wydatki majątkowe. Zdecydowanie najwyższą pozycję w wydatkach bieżących urzędu zajmować będą wynagrodzenia wraz z pochodnymi. Wynosić one będą 35.290 tys zł, tj. 81,6% wydatków bieżących. Wydatki na wynagrodzenia wraz ze wszystkimi pochodnymi powiększą się o 10,2%. Przyczynami tego wzrostu są: zwiększenie zatrudnienia, zarówno w 2007 r., jak i planowane w 2008 r., oraz podwyżki z tytułu inflacji i awansu zawodowego pracowników. Średnie wynagrodzenie brutto, bez stanowisk kierowniczych i bez dodatkowego wynagrodzenia rocznego, w UPRP w 2008 r. wynosić będzie 4297 zł, tj. o 16,1% więcej niż w 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#JadwigaWiśniewska">Pozostałe wydatki bieżące, bez wynagrodzeń z pochodnymi, wyniosą w 2008 r. 7970 tys. zł. Oznacza to wzrost o 37% w porównaniu do planu po zmianach na 2007 r. Najwyższą pozycję w tych wydatkach w 2008 r. zajmować będą zakupy usług pozostałych – 3000 tys. zł. Kolejną pozycję stanowią zakupy materiałów i wyposażenia, następnie zakupy usług remontowych, podróże służbowe zagraniczne i zakupy energii. Z wymienionych powyżej pozycji zwraca uwagę znaczne zwiększenie w stosunku do 2007 r., myślę tutaj o planie po zmianach, wydatków na zakup usług pozostałych o 124,6%. W tej pozycji należy podkreślić pojawienie się po raz pierwszy znacznej ilości wydatków związanych z realizacją zadań współfinansowanych ze środków UE.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#JadwigaWiśniewska">W 2008 r. oczekuje się, że wydatki majątkowe UPRP wyniosą 5600 tys. zł, tj. o 32,8% więcej niż zakłada plan po zmianach na 2007 r. Główną pozycją w tych wydatkach są wydatki związane z przebudową strychu urzędu, jest to 5000 tys. zł na jego adaptację na pomieszczenia biurowe.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#JadwigaWiśniewska">Konkludując – projekt ustawy budżetowej w opiniowanej części, zarówno w zakresie dochodów jak i wydatków zasługuje na przyjęcie w przedłożonym przez rząd kształcie. Warto podkreślić, że rok 2008 będzie ósmym rokiem z rzędu, w którym UPRP uzyska istotną nadwyżkę dochodów nad wydatkami. W porównaniu do 2007 r. nadwyżka ta, wskutek szybszego wzrostu wydatków, w tym szczególnie majątkowych, niż dochodów, będzie jednak niższa. Nadmieniam, że Biuro Analiz Sejmowych w swoim opracowaniu wyraża pozytywną opinię o projekcie ustawy budżetowej w Części 61 – Urząd Patentowy.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#JadwigaWiśniewska">Wysoka Komisjo, wnoszę o przyjęcie przedłożonego projektu ustawy budżetowej w Części 61 bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaŁybacka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Ja nie tyle w sprawie budżetu, ile przy okazji budżetu chciałabym bardzo mocno podkreślić, że działalność UPRP jest chlubnym wyjątkiem jeżeli chodzi o pojmowanie swoich obowiązków, daleko wykraczających poza ramy statutowe. Dlatego, że UPRP prowadzi, poza przypadającą ze statutu urzędu działalnością z zakresu upowszechniania wiedzy o wartości przemysłowej, bardzo szeroko zakrojoną akcję edukacyjną, szczególnie wśród młodzieży z techników. Ma także niezwykle bogatą ofertę seminaryjną i konferencyjną. Jest to jeden z tych urzędów, które dorobiły się w jakimś sensie własnych, bo przecież tematyka jest kreowana przez ten urząd, doktorantów i habilitantów. Jak sądzę jest to moment, w którym powinniśmy to bardzo mocno podkreślić, szczególnie przy tej tak pozytywnej ocenie budżetu, że dziękujemy za tak wspaniałą pracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję pani poseł, dziękujemy oczywiście również urzędowi. Proszę pan poseł Adam Abramowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AdamAbramowicz">Chciałem prosić, by pani profesor odpowiedziała mi na pewne pytanie. Tutaj nastąpiła deklaracja, że wzrost etatów o 10 osób spowoduje wzrost wpływów o 2–3 mln zł. Rozumiem, że ten wzrost wpływów nie będzie wynikał ze wzrostu poziomu opłat, tylko właśnie z pracy tych osób na 10 etatach. Czy pani prezes bierze to zobowiązanie na siebie? Bo za rok będziemy mogli to zweryfikować, czy jest to honorowe zobowiązanie, że ten wynik zostanie osiągnięty. Ktoś to musi firmować. To jest pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AdamAbramowicz">Druga sprawa: mówi pani, że jest problem z informatykami. Proponuję rozważyć bardzo proste rozwiązanie, przynajmniej wg mnie, ale może się mylę, żeby skorzystać z pomocy firm zewnętrznych ogłaszając przetarg. Myślę, że będzie to prostsze i tańsze rozwiązanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AlicjaAdamczak">Pozwolę sobie odpowiedzieć na pytania pana posła Adama Abramowicza. Jeśli chodzi o te 10 dodatkowych etatów, to myślę, że w dotychczasowej działalności UPRP pod moim kierownictwem, gdy Sejm każdej kadencji dodawał nam etatów, nigdy, w żadnym roku sprawozdawczym, Sejm się na nas nie zawiódł. W związku z tym jestem gotowa podpisać własną krwią zobowiązanie, że te 10 etatów zaowocuje dodatkowymi wpływami do budżetu państwa w określonej przeze mnie wysokości, oczywiście, jeśli dostanę także pieniądze na zakup dla nich komputerów i biurek. Stąd była mowa o wydatkach majątkowych i wydatkach bieżących na szkolenia. Udowodniliśmy w każdym roku, że kolejna zwyżka etatów owocuje istotnymi wpływami.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#AlicjaAdamczak">Pragnę jeszcze dodać, że dostaliśmy ofertę od Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, aby w perspektywie 4–5 lat stać się organem PCT. Co to oznacza? Nawiązuję moją wypowiedzią do wspomnianego przez nas udziału w procedurze międzynarodowej o uzyskanie ochrony patentowej w krajach należących do układu waszyngtońskiego. Należy do niego w tej chwili około 140 państw, na niecałe 200 państw, jakie mamy w świecie. Jest to więc szeroki zakres. W związku z tym moglibyśmy badać zgłoszenia, które pochodzą z zagranicy i uczestniczyć w tej procedurze, oczywiście za odpłatnością. Powinniśmy posiadać 100 ekspertów we wszystkich dziedzinach techniki, ale w tej chwili w Departamencie Badań Patentowych ich nie mamy. Żeby za te 4–5 lat dysponować taką kadrą, w każdym roku musimy zwiększać potencjał i kształcić nowych ekspertów. To oznaczałoby naprawdę duże dodatkowe wpływy do budżetu państwa, w perspektywie 4–5 lat, gdyśmy podjęli się tego zadania i uzyskali, w wyniku zatwierdzenia przez Światową Organizację Własności Intelektualnej, status organu PCT. Taki status w Europie ma tylko 5 urzędów: Szwedzki Urząd Patentowy, Fiński Urząd Patentowy od 3 lat, Hiszpański Urząd Patentowy, Austriacki Urząd Patentowy i, jeśli dobrze pamiętam, Brytyjski Urząd Patentowy. W związku z tym dołączylibyśmy do grupy elitarnych urzędów, których pracownicy reprezentują najwyższy poziom umiejętności fachowych.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#AlicjaAdamczak">Przechodząc do drugiego pytania o informatyków. Analizowaliśmy możliwość outsourcingu. Otóż jest to bardzo trudne zadanie. Niektóre zadania wykonujemy w ten sposób, wskutek wygranych procedur o fundusze unijne. To się nam udaje. Gdyby nie to, nie moglibyśmy uzyskać wystarczającej ilości pieniędzy z budżetu państwa na realizację wszystkich zadań w zakresie IT. Pamiętamy, co zrobił nam Computerland, bo wciąż ponosimy konsekwencje kontraktu, który dla nas realizował. Podobnie jest z innymi firmami, to jest po prostu dramat, który musimy niwelować siłami naszych informatyków i różnych pomysłów, które mamy, a na których omawianie nie ma tutaj czasu.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#AlicjaAdamczak">Mamy również problemy z realizacją niektórych zadań przez najlepsze, wyspecjalizowane firmy zagraniczne, również z pieniędzy unijnych. Są to w tej chwili kolejne, określone problemy. Wymaga to bardzo specjalistycznej wiedzy w zakresie ochrony własności przemysłowej i w zakresie procedur, jakie realizujemy – są one jedyne, niepowtarzalne, realizowane w Polsce tylko przy udziale naszego urzędu, a za granicą przez urzędy patentowe innych państw czy regionów. Tak że jest to niemożliwe panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarekZieliński">Chciałem się wypowiedzieć w sprawie podwyżek płac w kontekście odpływu pracowników. Mam pytanie do pani prezes. Problem znany jest już od paru lat, prawdopodobnie te różnice będą występowały we wspomnianych instytucjach, szczególnie w instytucjach Komisji Europejskiej – tutaj nie sposób nawet porównywać. Ale jakie są plany, żeby zahamować ten odpływ wysoko specjalizowanych pracowników?</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#MarekZieliński">Druga sprawa: ten wzrost płac jest stosunkowo nieduży, w porównaniu do ubiegłego roku jest to na poziomie 10–11%. Mówię w skali globalnej, a jak to się przedstawia w poszczególnych grupach pracowników. Ile, na przykład wynosił wzrost w przypadku kadry kierowniczej?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#MarekZieliński">Jeszcze jedno pytanie, dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Tutaj chodzi o „trzynastkę”, tak? Jest tu napisane, że wzrost wynosi 40%. Chciałem spytać, dlaczego tak dużo. Może to jest uzasadnione, ale proszę panią prezes o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AlicjaAdamczak">Jeśli chodzi o odpływ pracowników, o co pytała pan poseł Marek Zieliński, to chciałabym powiedzieć, że kształcenie naszych ekspertów trwa kilka lat, aplikacja trwa 3 lata, dopiero wtedy stają się oni samodzielnymi pracownikami i mogą podpisywać decyzje. Po aplikacji taki inżynier zdaje egzamin i zostaje asesorem. Tę aplikację możemy skrócić maksymalnie o 1 rok, jeśli kandydat rokuje, że zda egzamin i będzie dobrze realizował zadania. Rzadko się to zdarza w przypadku inżynierów, którzy muszą posiąść nie tylko wiedzę w zakresie warsztatu eksperckiego, ale również prawną. Jest to dla nich również zmiana mentalności i sposobu myślenia przy kształtowaniu i rozwijaniu swoich umiejętności inżynierskich. Dwa lata obligatoryjnie trwa asesura i dopiero później, po uzyskaniu pozytywnej oceny, taka osoba staje się ekspertem. Jest to więc okres 4–5 lat. To długi czas inwestycji w pracownika.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#AlicjaAdamczak">W przypadku służby cywilnej, bardzo szeroko musimy współpracować z zagranicą i sprostać wielu zadaniom. Podobnie jest w procedurach krajowych, gdzie potrzeba właściwej obsługi bardzo skomplikowanych stanów prawnych, również związanych z przekształceniami własnościowymi. Są to takie kazusy, że najtęższe głowy profesorskie często mają z nimi kłopot. To wymaga szczególnej analizy, szczególnego przygotowania i kształcenia pracowników. Dlatego są oni po prostu łakomym kąskiem, jeśli chodzi o oferowanie im, podobnie jak informatykom, innych miejsc pracy, które są wielokrotnie, w przypadku informatyków nawet 5 razy, lepiej płatne. Ekspert w EUP zarabia średnio około 10.000 euro i to bez podatku, bo są oni zwolnieni z podatku. Mój ekspert zarabia maksymalnie, czyli po tych pięciu latach, 5600 zł i my mówimy, że jesteśmy zachwyceni takim poziomem. Najdroższy dyrektor departamentu, właśnie informatyki, ma 5900 zł pensji. Porównując to do innych resortów, nie będę wymieniała jakich, gdzie naczelnik ma pensję 7–8 tys. zł, trzeba powiedzieć, że u mnie jest to niemożliwe do uzyskania. Informatycy, którzy zawsze dostają najwięcej w wyniku każdorocznej podwyżki, dostają maksymalnie 400 zł. To burzy krew w żyłach innych grup pracowników, od których wymaga się również wysokich kwalifikacji. Oczekiwania pracowników są bardzo trudne do spełnienia. Oni wierzą w panią prezes, wierzą, że siła sprawcza leży po mojej stronie, ale ja, bez państwa życzliwego podejścia, nie jestem w stanie nic zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejSmirnow">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Jeżeli państwo pozwolą, przedstawię projekt całej opinii. Jeżeli go przyjmiemy, to nie trzeba już będzie spotykać się w prezydium, aby go redagować.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AndrzejSmirnow">„Opinia Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki dla Komisji Finansów Publicznych o projekcie ustawy budżetowej na rok 2008, uchwalona na posiedzeniu w dniu 29 listopada 2007 r.:</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#AndrzejSmirnow">Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki na wspólnym posiedzeniu w dniu 29 listopada rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2008 druk nr 16 w zakresie:</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#AndrzejSmirnow">1. Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej – Część budżetowa 61, załączniki nr 1, 2, 7, 10, 14, 15 i 16.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#AndrzejSmirnow">2. Główny Urząd Miar – Część budżetowa 64, załączniki nr 1, 2 i 10.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#AndrzejSmirnow">Po zapoznaniu się ze szczegółowymi informacjami dysponentów części budżetowych i opinii ekspertów, wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień kierownictwa wyżej wymienionych urzędów oraz przeprowadzonej dyskusji Komisje przedstawiają następujące stanowisko: Komisje pozytywnie opiniują projekt budżetu państwa na rok 2008 w powyższym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#AndrzejSmirnow">Do przedstawienia powyższej opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych upoważniona została lub upoważniony został pan poseł…”.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#AndrzejSmirnow">Proponuję, żeby upoważnić panią poseł Jadwigę Wiśniewską, bo pana posła Bogusława Wontora już nie ma. Czy pani poseł zgadza się w imieniu dwóch Komisji przedstawić opinię na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JadwigaWiśniewska">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejSmirnow">Czy są sprzeciwy wobec tej kandydatury lub inne propozycje? Nie słyszę. Rozumiem, że do przedstawienia powyższej opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych upoważniona została pani poseł Jadwiga Wiśniewska. Czy są sprzeciwy wobec tej opinii? Nie ma, rozumiem, że obradujące wspólnie Komisje tę opinię przyjęły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AnnaZalewska">Panie przewodniczący, czy mogę zabrać głos w sprawie formalnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AnnaZalewska">Mam pytanie do pana przewodniczącego, czy na posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży o godzinie 12.00 została zaproszona pani minister edukacji? Będziemy mówić o bardzo ważnych sprawach, o budżecie na 2008 r. Wydaje się, że pani minister powinna być obecna chociażby na końcowej części naszej dyskusji. Jeżeli nie została zaproszona, pytam, kiedy Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży spotka się z panią minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejSmirnow">Już odpowiadam, przepraszam Komisję Gospodarki, że omawiamy wewnętrzne sprawy Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, ale może wyjaśnię, bo tak będzie szybciej. Pani minister jest zapraszana na każde posiedzenie Komisji. Na dzisiejszym posiedzeniu Ministerstwo Edukacji Narodowej będzie reprezentowała pani minister Krystyna Szumilas, natomiast posiedzenie Komisji z panią minister Katarzyną Hall przewidziane jest w czasie posiedzenia Sejmu pomiędzy 18 a 21 grudnia. Wtedy pani minister przedstawi swoje zamierzenia i przeprowadzimy dyskusję. Będziemy mogli zadawać pytania i wyjaśniać wszystkie sprawy. Na razie, do końca roku, pracujemy bez planu, więc są to doraźne ustalenia, które prezydium Komisji poczyniło. W tej chwili nie potrafię powiedzieć, który to będzie dzień, ale na pewno pomiędzy 18 a 21 grudnia.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#AndrzejSmirnow">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>