text_structure.xml
38.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JacekKrupa">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Porządek dzienny przewiduje omówienia wprowadzenia w Polsce Child Alert – systemu alarmowego w przypadku zaginięcia dziecka, przygotowanego przez Fundację ITAKA Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JacekKrupa">Witam serdecznie naszych gości, w szczególności panią Annę Dziurkę – prezesa zarządu Fundacji ITAKA i jej współpracowników. Witam przedstawicieli Komendy Głównej Policji. Witam również państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JacekKrupa">Przypomnę, że jest to czwarte posiedzenie poświęcone problematyce poszukiwania ludzi zaginionych w Polsce. Dziś będziemy mówić o systemie alarmowym w przypadku zaginięcia dziecka. Zanim oddam głos przedstawicielom Fundacji, bardzo proszę pana posła Pawła Orłowskiego o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PawełOrłowski">Rzeczywiście jest to już czwarte posiedzenie Komisji poświęcone zaginięciom. Jak państwo pamiętają, w styczniu br. przyjęliśmy jednogłośnie dezyderat dotyczący propozycji zmian w procedurze policyjnej, zwiększających efektywność poszukiwania osób zaginionych. Trzeba zaznaczyć, że to dzięki współpracy z Fundacją ITAKA, która przekazała nam dodatkową wiedzę, a także dzięki otwartości Komendy Głównej Policji, a w szczególności Wydziału Poszukiwań i Identyfikacji KGP, udało się przygotować dobre propozycje. Trwają prace nad zmianami w ustawie o Policji, dotyczące m.in. wykorzystywania bazy DNA do poszukiwań i identyfikacji osób zaginionych. Wykonaliśmy kilka kroków, jako Komisja, a dziś okazuje się, że krokiem milowym może być program Child Alert, zwłaszcza że pierwsze reakcje ze strony MSWiA są bardzo pozytywne.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PawełOrłowski">Oczywiście o samym programie będą mówić specjaliści z Fundacji ITAKA. Warto, żebyśmy uważnie wysłuchali prezentacji i wsparli projekt, jako Komisja. To może być znaczący krok umożliwiający bardzo wysoka efektywność poszukiwań zaginionych dzieci.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JacekKrupa">Obecne posiedzenie jest jednym w ostatnich posiedzeń naszej Komisji w obecnej kadencji Sejmu. mam nadzieję, że większość posłów zasiadających w Komisji znajdzie się w jej składzie również w następnej kadencji i będziemy mogli kontynuować współpracę. Jest to silny akcent na zakończenie kadencji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JacekKrupa">Bardzo proszę przedstawicieli Fundacji o prezentację.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AnnaDziurka">Bardzo dziękujemy za to, że możemy przedstawić dziś państwu projekt Child Alert. Program powstał dzięki temu, ze zechcieli państwo nas wysłuchać rok temu i że zmiany dotyczące usprawnienia poszukiwań w Polsce nabrały tempa. Te zmiany zostały przygotowane dzięki współpracy Fundacji ITAKA, Komendy Głównej Policji oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w szczególności Departamentu Analiz i Nadzoru. Dziękujemy za tę współpracę. Gdyby nie ona, gdyby nie obecność na konferencjach europejskich, nie bylibyśmy w stanie mówić o tym, że możemy w Polsce wprowadzać rozwiązania funkcjonujące w innych krajach europejskich od lat.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AnnaDziurka">To jest efekt pracy również naszych partnerów i chcielibyśmy zaprosić do kooperacji przy wdrażaniu projektu inne organy, aby powstała grupa specjalistów, która międzyresortowo zajmie się problemem zaginięć w Polsce.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AnnaDziurka">Pokrótce przypomnę państwu, co wydarzyło się w 2011 r. Nasza prezentacja będzie wyglądała w ten sposób, że krotko opowiem o samym projekcie i roli Fundacji ITAKA, natomiast pani dyrektor zespołu poszukiwań i identyfikacji jako specjalista przedstawi, jak miałby ten system funkcjonować, w jaki sposób planujemy jego wdrożenie w Polsce. Jeśli chodzi o podsumowanie dotychczasowych działań, pan poseł Orłowski mówił o zmianach w procedurach Policji. To jest bardzo ważny krok, gdyż od zmian prawnych zależy funkcjonowanie systemu poszukiwania osób zaginionych. Projekt Child Alert pojawił się w bieżącym roku. W dniach 5–6 października w MSWiA, dzięki partnerstwu, które zawiązaliśmy przy okazji zajmowania się sprawami zaginięć, odbędzie się międzynarodowa konferencja ekspercka Fundacji ITAKA oraz MSWiA.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AnnaDziurka">Będzie to bardzo ważne wydarzenie. Po raz pierwszy w Polsce w taki sposób zajmujemy się zaginięciami. Zapraszamy gości z Europy, którzy już mają bogate doświadczenie w prowadzeniu poszukiwań osób zaginionych. Chcemy skorzystać z ich eksperckiej wiedzy. Przedstawimy również, jak w Polsce wyglądają poszukiwania, jakie problemy pojawiają się w związku z zaginięciami. Będziemy mówić o poszukiwaniach dzieci i o procedurach związanych z bazą DNA i z identyfikacją osób żywych i martwych o nieustalonej tożsamości. Zapraszam na tę konferencję. Zachęcam do uczestnictwa.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#AnnaDziurka">Powstał projekt powołania międzyresortowego zespołu ds. zaginięć przy MSWiA. Aby można było wprowadzać jakiekolwiek zmiany, muszą uczestniczyć w tych działaniach partnerzy z każdego resortu. To jest projekt przewidziany do realizacji w roku przyszłym. Zachęcam państwa do aktywnego włączenia się w jego realizację. To jest miejsce do zaangażowania społecznego. Dotychczasowe doświadczenia specjalistów z Fundacji, z KGP oraz MSWiA wskazują, że może to być sprawnie działający zespół. Jeśli chodzi o funkcjonowania Fundacji ITAKA, przeżywamy trudny moment finansowy. Potrzebujemy środków na swoją działalność, abyśmy mogli zapewnić realizację wszystkich planowanych przedsięwzięć. Zachęcam państwa do pomocy w znalezieniu środków i zapraszam do współpracy.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#AnnaDziurka">Przechodzę do omówienia samego projektu. Co to jest Child Alert? Jest to system alarmowy pozwalający na natychmiastowe rozpowszechnienie wizerunku zaginionego dziecka. Państwo pamiętają zapewne przypadek zaginięcia 14-letniej dziewczynki, kiedy to otrzymaliśmy komunikat dzień po jej zaginięciu. Była to informacja, że dziewczynka zaginęła, a jej rower leży w rowie. Ludzie dowiedzieli się o tym przypadku zaginięcia, kiedy media zainteresowały się nim. Policja potrzebuje informacji o tego typu wydarzeniu, żeby jak najszybciej rozpowszechnić komunikat, żeby podjąć skuteczne działania poszukiwawcze, w godzinę od chwili zaginięcia dziecka, zwłaszcza w przypadku zaginięcia, które wskazuje na zagrożenie życia, na udział osób trzecich.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#AnnaDziurka">Policja potrzebuje nie tylko odpowiednich sił i środków do użycia natychmiastowego na danym terenie, ale również szybkiego rozpowszechnienia informacji. Fundacja, wspierając działania Policji, może kontaktować się z mediami i z osobami, które mogą nagłośnić dany przypadek. To trwa, a w przypadku życia dziecka chodzi o jak najszybszy komunikat docierający do jak największej grupy osób, aby każdy, kto może zaangażować się w poszukiwania, otrzymał taką informację.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#AnnaDziurka">System Child Alert działałby w taki sposób, że komunikat o zagrożeniu życia dziecka wychodziłby bardzo szybko z jednostki policji, która poszukuje dziecka na danym terenie. Decyzja byłaby obwarowana ściśle określonymi kryteriami. Komunikat powinien być kierowany natychmiast do kogoś, kto obsługuje platformę. Proponujemy, aby taka informacja docierała do Fundacji ITAKA. Fundacja byłaby administratorem platformy. Pojawiłaby się informacja, żeby komunikat o zaginięciu jak najszybciej dotarł do mediów. Chodzi o to, aby przy pomocy wciśnięcia jednego przycisku wszyscy partnerzy mogli zaangażować się w rozpowszechnianie informacji. Mógłby np. zostać przerwany program telewizyjny, aby nadać krótka informację o poszukiwaniu dziecka.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#AnnaDziurka">Pierwszy krok to nadanie komunikatu, a drugi to jego odbiór. Organ nadający komunikat powinien otrzymać informację zwrotną od partnerów. Zaproponowaliśmy rozwiązanie, żeby te informacje przychodziły do administratora platformy. Fundacja ITAKA od dwóch lat prowadzi telefon w sprawie zaginionego dziecka. Chcielibyśmy, żeby ten telefon służył ratowaniu życia dziecka.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#AnnaDziurka">Podsumowując, części składowe Child Alert to platforma komputerowa nadająca komunikat oraz system odbioru i przetwarzania informacji od osób, które coś wiedzą o poszukiwanym dziecku. Wspomnę o genezie powstania Child Alert w Europie. Otóż w 2008 r. rada UE wydała zalecenie dla państw członkowskich dotyczące wprowadzenia tego systemu na terytorium całej Europy oraz nawiązania współpracy w związku z uprowadzeniami dzieci w strefach przygranicznych. Fundacja ITAKA współpracuje z organizacjami zajmującymi się poszukiwaniami dzieci w całej Europie. Wiemy, że skoro 10 państw europejskich posiada taki system, warto byłoby wprowadzić go w Polsce.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#AnnaDziurka">Dlaczego należy wprowadzić Child Alert? Niewątpliwie program wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa wewnętrznego. Umożliwi natychmiastowe rozpowszechnienie wizerunku dziecka i podział zadań – kto inny nadaje komunikat i sprawnie zajmuje się jego rozpowszechnianiem, a kto inny (Policja) zajmuje się poszukiwaniami operacyjnymi. To będzie sprzyjać większej efektywności poszukiwań. Do Fundacji rokrocznie zgłaszanych jest około 200 przypadków zaginięć dzieci i młodzieży, z czego 2 przypadki rocznie kwalifikują się do uruchomienia Child Alert. Znany jest państwu przypadek 14-letniej Eweliny, która zginęła tragicznie i przypadek 10-letniej dziewczynki z woj. warmińsko-mazurskiego, którą odnaleziono żywą po 6 dniach. Wspomniałam, że Child Alert został uruchomiony w 10 krajach UE, co bardzo motywuje nas do wdrożenia programu w Polsce.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#AnnaDziurka">Dlaczego uważamy, że Fundacja ITAKA powinna być administratorem, choć nie organem wydającym decyzję. Podjęcie decyzji miałoby być obwarowane spełnieniem ściśle określonych kryteriów. Uważamy, że to Policja powinna być organem decyzyjnym, który określa, kiedy należy wszczynać alarm. Za powierzeniem funkcji administratora platformy Fundacji ITAKA przemawia doświadczenie z prowadzonym przez nas telefonem pod numerem 1160002 z racji dyrektywy UE. Udaje nam się we współpracy z KGP odnajdywać dzieci w różnym wieku na terenie całej Europy. Można tę współpracę usprawnić. Współpracujemy również ze służbami ratowniczymi i mediami. Państwo zapewne widzicie nas w mediach. Budzimy zaufanie społeczne i jesteśmy ekspertami w sprawach zaginięć. Dobre relacje z mediami ułatwiałyby pozyskiwanie partnerów.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#AnnaDziurka">Wspieramy poszukiwania w Polsce, ale współpracujemy z organizacjami prowadzącymi poszukiwania w Europie, mamy zatem bazę osób skutecznych w poszukiwaniach zagranicznych. działania te są prowadzone we współpracy z KGP. Jesteśmy organem wspierającym, ale bardzo ważnym. Od 12 lat koordynujemy poszukiwania. Pojawiamy się wówczas, kiedy trzeba rozwikłać trudne zagadnienia związane z poszukiwaniami. Udzielamy również niezbędnego wsparcia rodzinie. Jesteśmy dostępni 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Taka dostępność jest podstawowym warunkiem skutecznego działania Child Alert. Pracownicy i wolontariusze Fundacji dyżurują non-stop. Ponadto specjaliści fundacji swobodnie porozumiewają się w jęz. angielskim. Czasami prowadzimy poszukiwania dzieci uprowadzonych. Ważny jest kontakt specjalistów, którzy znają języki obce, z ich partnerami zagranicznymi.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#AnnaDziurka">Amber Alert pojawił się w USA w 1996 r. Została wówczas porwana i zamordowana 9-letnia dziewczynka. Ten przypadek ujawnił potrzebę stworzenia systemu alarmowego. Ważne jest, aby system zaczął działać w Polsce.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#AnnaDziurka">Więcej szczegółów na temat Child Alert przybliży państwu pani Zuzanna Ziajko.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZuzannaZiajko">Po pierwsze, chciałabym państwu powiedzieć o kryteriach, które będą musiały zostały spełnione, aby uruchomić Child Alert. Są to oczywiście postulaty kryteriów. Będziemy nad nimi bardzo wnikliwie pracować w celu ich uszczegółowienia. Postulaty opracowaliśmy na podstawie kryteriów, które są przestrzegane w krajach UE, w których Child Alert już działa.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ZuzannaZiajko">Pierwsze kryterium – osoba nieletnia, której aktualne miejsce pobytu jest nieznane rodzicom, prawnym opiekunom albo najbliższej rodzinie. Mamy na myśli każde dziecko do 6 roku życia. Wiemy, że kiedy 4-latek przebywa samotnie, bez opieki rodziców czy opiekunów, jego życie jest w niebezpieczeństwie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ZuzannaZiajko">Po drugie – okoliczności zaginięcia zagrażające życiu dziecka, niekorzystny stan psychofizyczny, konieczność przyjmowania leków. Przypadek 10-latki z woj. warmińsko-mazurskiego to również była taka sytuacja. Dodatkowe okoliczności zdrowotne wskazywały na konieczność podjęcia dodatkowych działań poszukiwawczych.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#ZuzannaZiajko">Po trzecie – kryminalne okoliczności zaginięcia. Chodzi o sytuacje, kiedy są świadkowie zaginięcia, którzy widzieli osobę trzecią, mającą bezpośredni udział w zaginięciu małego dziecka.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#ZuzannaZiajko">Po czwarte – dostępność do informacji niezbędnych do rozpowszechnienia, które pozwolą rozpoznać dziecko odbiorcom alertu. To jest bardzo ważny aspekt. Wciąż towarzyszy nam niestety wykluczenie cyfrowe. W małych miasteczkach i wsiach na terenie Polski wiele osób żyje bez Internetu, bez takich urządzeń, jak drukarka czy skaner. Pracownicy i wolontariusze Fundacji mają doświadczenie w pomaganiu rodzinom w zlokalizowaniu najbliższego miejsca, gdzie mogą znaleźć takie urządzenia techniczne.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#ZuzannaZiajko">Po piąte – przekonanie, że uruchomienie publicznego zaangażowania zwiększy szanse na odnalezienie dziecka i że nie zagrozi jego życiu. Zdarzają się sytuacje, iż spełnione są wszystkie kryteria wskazujące na to, że Child Alert powinien zostać uruchomiony, ale rozpowszechnienie takiej informacji może zaszkodzić śledztwu, zatem podejmowana jest decyzja o nieuruchamianiu Child Alert.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#ZuzannaZiajko">Dyrektor Anna Dziurka wspomniała o dwóch częściach składowych Child Alert. Po pierwsze, będzie to platforma komputerowa, czyli mózg Chilt Alert – system zbierający informacje na temat zaginionego dziecka, konstruujący jeden jasny komunikat i rozpowszechniający informacje wśród partnerów, którzy deklarowali chęć pomocy w rozpowszechnieniu wizerunku osoby zaginionej. Komunikat będzie zatem przygotowywany przez system komputerowy. System będzie go również rozsyłał. Będzie temu towarzyszyło również sms-owe powiadomienie każdego partnera o tym, że Child Alert został uruchomiony. Ma to na celu uzyskanie pewności, że każdy partner wie, iż Child Alert został uruchomiony. Wysyłce sms-ów, że Child Alert został aktywowany towarzyszyć będzie informacja zwrotna o pozyskaniu wiadomości i wszczęciu odpowiednich działań.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#ZuzannaZiajko">Przygotowaliśmy animację, która obrazuje, jak będzie działał system. Już na początku bardzo ważna jest rola Policji. To Policja, analizując wszelkie informacje, które udało się zebrać na temat zaginięcia dziecka, będzie podejmować decyzję o uruchomieniu Child Alert. Następnie zadanie przejmuje Fundacja ITAKA, która operuje platformą komputerową. Platforma będzie przygotowywać komunikat i rozsyłać go do partnerów, w tym do mediów – radia, telewizji, Internetu, telefonii komórkowych. Przewiduje się również wszelkiego rodzaju ekrany reklamy zewnętrznej. Konieczna będzie informacja zwrotna do Fundacji, co pozwoli upewnić się, że Alert dotarł do wszystkich partnerów.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#ZuzannaZiajko">Zaplanowaliśmy roczny cykl wdrażania Child Alert. Dziś odbywa się pierwsze spotkanie, kiedy po raz pierwszy oficjalnie prezentujemy ideę Child Alert. 13 września spotykamy się w MSWiA, gdzie będziemy chcieli szerszemu gronu osób zaprezentować założenia Child Alert. Powinniśmy spotykać się w grupie potencjalnych przyszłych partnerów. 4 października odbędzie się spotkanie w MSWiA. Wykorzystujemy fakt organizowania konferencji międzynarodowej, na którą stawią się przedstawiciele Rumunii i Holandii. Zaprezentują oni system Child Alert w swoich krajach. Wykorzystujemy moment, kiedy będą w Polsce i spotykamy się z nimi dzień przed konferencją, żeby w węższym gronie zdołali odpowiedzieć na wszystkie nasze pytania i wątpliwości. Rumunia nie uruchomiła Child Alert ani razu. Holandia uruchomiła ten program 8 razy od 2008 r. Wszystkie poszukiwania zakończyły się odnalezieniem dziecka.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#ZuzannaZiajko">Kluczowe będą decyzje o podziale ról. Przedstawiamy państwu jedynie naszą propozycję, która będzie modyfikowana. Rolą Fundacji będzie administrowanie platformą. Bylibyśmy podmiotem odpowiedzialnym za rozpowszechnienie komunikatu o zaginionym dziecku oraz o dezaktywacji Alertu. Aktywacji towarzyszy dezaktywacja. Komenda Główna Policji będzie jednostką decydującą. Będzie podejmować decyzję o uruchomieniu Child Alert oraz weryfikować informacje o zaginionym dziecku i pomagać w zlokalizowaniu dziecka. Planujemy również wizyty studyjne w Rumunii i Holandii, żeby zobaczyć na miejscu, jak taka platforma wygląda.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#ZuzannaZiajko">W następnej kolejności przewidujemy stworzenie projektu platformy do obsługi Child Alert. Ważne zadania to stworzenie budżetu platformy. Chodzi o koszt jej powstania i rocznego utrzymania oraz o koszt powiadomień sms-owych. Istotny jest również koszt rozesłania informacji o dezaktywacji Child Alert.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#ZuzannaZiajko">Ważną kwestią jest system ewaluacji. Każdemu uruchomieniu Child Alert będzie towarzyszyła ewaluacja. Wszyscy partnerzy, którzy byli zaangażowani w poszukiwania dziecka w ramach programu, będą spotykać się i analizować, co zadziałało, a co zawiodło, w jakich obszarach można by udoskonalić działania, a z jakich zrezygnować, bo nie przyniosły pożądanego efektu. Przewidujemy również system szkoleń podmiotów zaangażowanych w projekt. Wszyscy powinni mieć kompleksową wiedzę na temat działania Child Alert. We wszystkich krajach, w których Child Alert został wprowadzony, przeprowadzony był test pilotażowy. Zanim zdarzy się sytuacja, w której będziemy musieli uruchomić Child Alert, warto mieć pewność, że wszyscy partnerzy deklarujący współpracę będą w stanie zadziałać prawidłowo.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#ZuzannaZiajko">Przewidujemy także prowadzenie kampanii informacyjnych na temat Child Alert w społeczeństwie. Wszyscy obywatele, na których pomoc przecież liczymy, powinni wiedzieć, czemu służy Child Alert i jak prawidłowo zareagować.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#ZuzannaZiajko">Kilka zdań na temat Child Alert w Belgii. Powstał on w 2008 r. Przygotowana jest platforma, pozyskani zostali partnerzy, natomiast nie było jeszcze sytuacji wymuszającej uruchomienie programu. Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej. Child Focus czyli organizacja pozarządowa jest administratorem systemu. Jest to model, który proponujemy również w Polsce. Organizacja z sukcesem obsługuje linię 116000, czyli telefon w sprawie zaginionego dziecka. 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu pracownicy i wolontariusze są przygotowani na to, żeby aktywnie działać w sytuacji zaginięcia dziecka.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#ZuzannaZiajko">W Belgii decyzję o uruchomieniu Child Alert wydaje prokurator, który jest w stałym kontakcie z organizacją pozarządową. Bezpośrednio po podjęciu decyzji przekazuje inicjatywę agencji pozarządowej. Partnerami są: prokurator, policja, wydział Kryminologii Uniwersytetu w Brukseli oraz Federacja Missing Children Europe, która skupia organizacje zajmujące się poszukiwaniem zaginionych dzieci na terenie całej Europy. Decyzja o aktywacji Child Alert podjęta przez prokuratora trafia do centrum operacyjnego, czyli do fundacji Child Fokus, gdzie jest przygotowywany i rozpowszechniany Child Alert. Trafia on do radia, telewizji, Internetu, poprzez telefonie komórkowe, ekrany reklamy zewnętrznej i elektroniczne znaki drogowe do obywateli.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#ZuzannaZiajko">Informacje od obywateli na temat dziecka są zbierane pod numerem 116000 oraz 0830300. Mogą państwo zobaczyć, jaka szata graficzna towarzyszy Child Alert w Belgii. Czasami wizerunkowo dziecka towarzyszy wizerunek potencjalnej osoby trzeciej, która była zamieszana w zaginięcie dziecka – jeśli jest świadek zaginięcia będący w stanie opisać taką osobę. Proszę zobaczyć, jak wygląda Child Alert w Rumunii. Schemat jest bardzo podobny – różni się tylko szatą graficzną. Ważne jest, żeby wszystkie komunikaty były opatrzone podobną szatą graficzną. Jeszcze przykład Child Alert w Holandii, czyli elektronicznego znaku drogowego. Przez świadka zaginięcia podany został numer rejestracyjny samochodu. Przedstawiony jest również Child Alert rozsyłany przez telefonie komórkowe za pomocą mms-a. Wszystkie te metody, w miarę naszych możliwości, chcielibyśmy w Polsce wykorzystywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JacekKrupa">Dziękuję za prezentację.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JacekKrupa">Mówiły panie o harmonogramie działań. Rodzi się pytanie, kiedy będzie państwo w stanie uruchomić program.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AnnaDziurka">Chcielibyśmy jak najszybciej. Jesteśmy na etapie zbierania partnerów, którzy będą angażować się społecznie. Konieczne będą środki na powstanie i utrzymanie systemu. O to będziemy się starać. Mamy nadzieję, że program uda się uruchomić do EURO – 2012.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AgataFurgała">Współpraca MSWiA z Fundacją ITAKA jest długoletnia i efektywna. Resort współfinansuje telefon 116000, jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy. System Child Alert jest kolejną formą, która może pomóc w ratowaniu dzieci uprowadzonych. Tych przypadków nie jest wiele. Ktoś mógłby zatem zastanawiać się nad celowością nakładów, kiedy problem dotyczy nie wielu osób. Sądzę jednak, że warto uruchomić ten system, tym bardziej że koszt zbudowania systemu zależy od dobrej woli partnerów.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AgataFurgała">Dziękuję za docenienie naszej roli. Sądzę, że to jest nasz wspólny interes. Chcemy zebrać ze sobą wszystkich możliwych partnerów. Działamy na różnych frontach. MSWiA zaprosiło przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości, UKE, Komendy Głównej Policji. Wiem, że Fundacja ITAKA prowadzi dialog z operatorami telefonii. Im więcej partnerów i mediów, tym system będzie bardziej efektywny. Zależałoby nam na uruchomieniu programu przed EURO – 2012. Oby nie było konieczności jego zastosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JacekKrupa">Poproszę przedstawicieli Komendy Głównej Policji o ustosunkowanie się do tego projektu. Spodziewam się, że ocena będzie bardzo pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GrzegorzPrusak">Odnosimy się do tego projektu jak najbardziej pozytywnie i będzie go wspierać. Zastanawiamy się nad tym, jak system skutecznie wdrożyć. Jego sprawne funkcjonowanie jest naszym wspólnym interesem. Chodzi o ochronę naszych dzieci przed nieszczęściem, które może dotknąć każdego. Oby takich przypadków było jak najmniej. Trzeba być wyposażonym również w takie narzędzie reakcji, które zapewni jak najszybsze ustalenie miejsca pobytu zagrożonego dziecka.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JacekKrupa">Rozpoczynamy dyskusję. Proszę państwa posłów o wypowiedzi i zadawanie pytań.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JacekKrupa">Pozwolę sobie zabrać głos, gdyż chciałbym sprawę wyjaśnić do końca. Rozumiem, że program sprowadza się do tego, iż ogłaszamy Child Alert i mamy system, który poprzez naciśnięcie guzika uruchamia przesyłanie danych do partnerów. Nie będzie tak, że to określona osoba przesyła te informacje partnerów.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JacekKrupa">Pan poseł Orłowski, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PawełOrłowski">Mam dodatkowe pytania do pani prezes. Rozumiem, że Child Alert może być realizowany także regionalnie. Nie każdy przypadek musi uzasadniać uruchomienie Child Alert na terenie całego kraju. Prosiłbym o potwierdzenie moich przypuszczeń.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PawełOrłowski">Mam również pytanie związane z finansowaniem. Analizujecie państwo programy Child Alert w innych krajach. W systemie uczestniczą w istotnym zakresie partnerzy prywatni – operatorzy telefonii komórkowej czy telewizje prywatne. Czy ci partnerzy, oprócz udostępniania swojego medium, uczestniczą w ramach społecznej odpowiedzialności w finansowaniu systemu?</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PawełOrłowski">Czy system ten nie jest wykorzystywany do innych funkcji? Być może stworzenie systemu umożliwiałoby jego wykorzystywanie także w innych sprawach.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AnnaDziurka">Oczywiście uruchomienie programu odbywa się regionalnie. Chodzi o zapewnienie skuteczności poszukiwań dziecka na danym terenie. Trzeba również brać pod uwagę możliwości techniczne. Nie ma możliwości wysłania komunikatu telefonicznego do 30 mln ludzi. Rozpowszechnianie komunikatu ma służyć efektywności poszukiwań Policji. Idziemy tropem poszukiwań i kierujemy komunikat do pewnej grupy odbiorców. Jeśli czas poszukiwań wydłuża się, zaangażowanych jest więcej osób. Ogromna jest siła mediów, jeśli chodzi o nadanie komunikatu wizualnego. Telefonie komórkowe wysyłałyby komunikat regionalnie.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#AnnaDziurka">Jeśli chodzi finansowanie w innych krajach europejskich, oddam głos pani dyrektor Zuzannie Ziajko, która zajmuje się współpracą międzynarodową. Chciałabym natomiast ustosunkować się do kwestii pozyskiwania partnerów. Naszym partnerem w przypadku telefonu w sprawie zaginionego dziecka od lat jest Telekomunikacja Polska S.A., która jest żywo zainteresowana współpracą przy tym projekcie, czyli bierze społeczną odpowiedzialność. Staramy się dotrzeć do innych dużych firm, które mogłyby przy swoich budżetach pozwolić sobie na uczestniczenie w projekcie społecznym. Wiemy, jak ważna jest taka współpraca, jakie daje zabezpieczenie finansowe. Jesteśmy na etapie poszukiwania partnerów. Stąd moja prośba do państwa, jeśli znacie państwo ludzi w firmach, które mogłyby zaangażować się w nasz projekt, to zachęcam do współpracy.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#AnnaDziurka">Wszyscy myślą, że ITAKA, jako znana fundacja, jest w dużej mierze dofinansowywana, natomiast prawdą jest, że trudno jest nam zdobyć środki.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#AnnaDziurka">Oddaję głos pani dyrektor Ziajko.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZuzannaZiajko">Komisja Europejska rozpisuje projekty na funkcjonowanie Child Alert. W Belgii i Rumunii Child Alert został uruchomiony dzięki środkom unijnym. Obie organizacje otrzymały granty, dzięki którym były w stanie zbudować platformę komputerową i system przetwarzania informacji. Partnerzy, którzy rozpowszechniają informacje, czyli media, pracują społecznie. Ciekawy jest przykład holenderski, gdzie firma softwarowa zbudowała platformę komputerową i ją obsługuje bez dodatkowych kosztów. Tam nie ma udziału organizacji pozarządowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JacekKrupa">Rodzi się pytanie, czy z państwa rozeznania wynika, że możemy liczyć na współpracę z polskimi mediami – Telewizją Polską, TVN, TVN-24, POLSAT.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AnnaDziurka">Liczymy na to, że w związku z dotychczasową naszą współpracą z mediami i występowaniem w mediach w roli ekspertów w sprawach zaginięć będzie to możliwe. W przypadku Child Alert poziom decyzyjny będzie musiał być wyższy. Spodziewamy się, że partnerzy osiągaliby również zyski ze współpracy społecznej, budując swój pozytywny wizerunek. Liczymy na tę współpracę. Nie wyobrażamy sobie, aby mogło być inaczej. Jesteśmy od tego, żeby zachęcić do współpracy i pokazać, jak zbyt późne przekazywanie informacji obniża efektywność działań. Jeśli ktoś będzie zaangażowany w projekt, będzie miał większe przekonanie, że podejmowane działania mają sens. Komunikat nie byłby inwazyjny dla mediów, a rodziłby wspólne zaangażowanie i odpowiedzialność.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JacekKrupa">W prezentacji widzieliśmy przykład z Belgii, kiedy na tablicy elektronicznej wyświetlającej informacje drogowa pojawiał się wizerunek poszukiwanego dziecka. W Polsce jest sporo tego typu urządzeń. W zasadzie zarządza nimi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Czy państwo przewidujecie pozyskanie tego partnera do współpracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AgataFurgała">Wspieramy Fundację ITAKA i staramy się zaprosić do współpracy wszystkich partnerów. Warto wspomnieć o Ministerstwie Infrastruktury. Tak naprawdę jesteśmy na początku drogi. 13 września poznamy zakres możliwego zaangażowania się w projekt. Przewidujemy upublicznienie komunikatu w sieci dróg i autostrad. Jeśli chodzi o administrację rządową, będziemy dopraszać kolejnych partnerów.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#AgataFurgała">Wiem, że Fundacja ITAKA podejmuje intensywne poszukiwania podmiotów prywatnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JacekKrupa">Sądzę, że gdyby pojawiły się jakieś problemy, nasza Komisja mogłaby podjąć współpracę z Komisją Infrastruktury bądź z innymi komisjami, aby je próbować przezwyciężyć. Chętnie podejmiemy współpracę i możemy wywierać naciski na odpowiednie ministerstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AnnaDziurka">Dziękujemy bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JacekKrupa">Czy są jeszcze pytania ze strony państwa posłów?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#GrzegorzRaniewicz">Nie uzyskaliśmy odpowiedzi na pytanie, czy tę platformę będzie można wykorzystywać do innych poszukiwań.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#GrzegorzRaniewicz">Czy państwo macie rozeznanie co do możliwości pozyskania unijnego grantu na realizację tego programu?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AnnaDziurka">Chcielibyśmy wprowadzić system poszukiwań dzieci. Komunikat powinien być rozpoznawalny wśród innych komunikatów. Jego skuteczność związana jest z tym, iż jest on unikalny. Jeśli w trakcie realizacji programu Policja uzna, że warto wykorzystać program do innych poszukiwań, wówczas to rozważymy. Zależy nam jednak na unikalności komunikatu, co gwarantuje jego skuteczność.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#AnnaDziurka">Jeśli chodzi o pozyskiwanie funduszy unijnych, jesienią zostanie ogłoszony konkurs, do którego będziemy aplikować. Dzięki poparciu MSWiA oraz współpracy z Policji mamy większe szanse zdobycia tych środków. Trzeba jednak pamiętać, że to jest grant i nie możemy liczyć wyłącznie na to źródło finansowania. Stąd pomysł, żeby angażować prywatnych sponsorów, instytucje rządowe oraz unijne.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JacekKrupa">Pan poseł Dzięcioł, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JanuszDzięcioł">Chciałbym zapytać przedstawicieli Policji, czy obecnie Policja ma jakieś problemy w ogłaszaniu komunikatów o zaginięciu dziecka.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JacekKrupa">Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#GrzegorzPrusak">Wedle mojej wiedzy nie mamy takich kłopotów. Musimy po prostu dążyć do usprawnienia systemu powiadamiania o zaistniałym zagrożeniu. Istotną kwestią jest czas. Ponadstandardowy system przekazywania informacji byłby bardziej efektywny. Warto dążyć do ograniczenia liczby komórek, przez które przechodzi ta informacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MarekBiernacki">Istotnym aspektem jest również powszechność komunikatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AnnaDziurka">Zasadą systemu jest to, że zapraszamy partnerów do współpracy i podpisujemy umowy partnerskie. Nadanie komunikatu nie odbywa się wyłącznie z dobrej woli danego medium, tylko na podstawie umowy partnerskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JacekKrupa">Przypadki zaginięć, o których panie mówiły, wydarzały się na terenie pozamiejskim. W mieście również zdarzają się takie przypadki. W wielu miastach monitoringiem zarządza Straż Miejska. Czy państwo przewidujecie współpracę ze strażami miejskimi, które dysponują przecież systemami zdolnymi selekcjonować wizerunki ludzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AnnaDziurka">Kilka miesięcy temu podpisaliśmy porozumienie o współpracy ze Strażą Miejską w Warszawie. Bardzo szybko przekazujemy sobie nawzajem informacja o osobach zaginionych. Na tym modelu współpracy opieramy swoje współdziałanie z innymi strażami miejskimi w kraju. Przykład warszawskiej Straży Miejskiej jest modelowy i inspiruje inne jednostki w kraju do współpracy. Współpracują z nami również jednostki ratownicze. System obejmowałby wszystkie instytucje i organy, które zajmują się poszukiwaniami.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JacekKrupa">Rozumiem, że współpraca byłaby nawiązana również ze Strażą Graniczną.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AnnaDziurka">Oczywiście, tym bardziej że Straż Graniczna ma doświadczenie, jeśli chodzi o sprawy związane z handlem ludźmi. To również jest zakres naszych działań.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JacekKrupa">Pan poseł Wójcik, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MarekWójcik">Chciałbym dopytać o termin. Rozumiem, że platforma jeszcze nie została uruchomiona, natomiast Fundacja podejmuje pewne działania. Czy umowy, o których była mowa, są podpisywane na przyszłość, czy też dotyczą bieżącej działalności związanej z poszukiwaniem osób już teraz? Czy przygotowany jest wzór umowy, który np. za naszym pośrednictwem można by kolportować, m.in. do podmiotów posiadających nośniki bądź do samorządów będących zarządcami systemów informacyjnych przy drogach?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AnnaDziurka">Podczas spotkania w dniu 13 września uzgodnimy warunki. Prawdopodobnie wówczas powstanie modelowa umowa dotycząca partnerów. Warto dodać, że każdy partner będzie miał inne wymagania dotyczące przekazywania komunikatu. Przypominam, że harmonogram wdrożenia projektu jest bardzo sprawny. Pomysł narodził się w maju, w Brukseli, gdzie spotkaliśmy się z przedstawicielami innych organizacji europejskich. Decyzja MSWiA została podjęta już w lipcu. Teraz spotykamy się roboczo i będziemy kompletować umowy. Termin EURO – 2010 jest bardzo motywujący. Miejmy nadzieję, że nie będzie zahamowania prac w związku z brakiem funduszy. Zdobycie środków będzie sprawą kluczową. Mamy nadzieję, że przekonanie partnerów do wspólnej inicjatywy będzie łatwiejsze.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#AnnaDziurka">Dziękuję za państwa deklarację poparcia naszej inicjatywy i nawiązania współpracy z partnerami.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JacekKrupa">Czy są jeszcze pytania ze strony posłów? nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JacekKrupa">Bardzo dziękujemy za prezentację. Mogę zapewnić w imieniu całej Komisji, że jesteśmy gotowi do współpracy i wsparcia. Gdyby zaistniała taka konieczność, Komisja mogłaby stanowić forum spotkań wszystkich partnerów – tych, którzy już się zgodzili, i tych, pożądanych. Moglibyśmy ich zaprosić i spróbować zachęcić do ścisłej i efektywnej współpracy.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#JacekKrupa">Czy są inne sprawy? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#JacekKrupa">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>