text_structure.xml 16 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekBiernacki">Witam panie i panów posłów. Otwieram posiedzenie Komisji Administracji Spraw Wewnętrznych. Dzisiaj możemy się spotkać dwukrotnie. O godzinie 20.00 może być kolejne posiedzenie Komisji dotyczące ewentualnych trzech poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej. Nie wiemy, czy do tego projektu zostaną zgłoszone poprawki, ponieważ tę część ustawy dopracowaliśmy chyba zgodnie z oczekiwaniami wszystkich. Przekonamy się około godziny 20.00.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MarekBiernacki">Poprawka nr 1 została zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ArturGórski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jest tu kilka poprawek Prawa i Sprawiedliwości, które, tak naprawdę, dotyczą jednej sprawy – centralnego repozytorium.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ArturGórski">Tak jak powiedziałem podczas wczorajszego wystąpienia w Sejmie, my podchodzimy bardzo wstrzemięźliwie do tego projektu. Uważamy, że jest on niedopracowany i jest w swoistym instytucjonalnym konflikcie z BIP-em. Według nas, należy raczej inwestować w centralny BIP, a w każdym razie trzeba tę kwestię przemyśleć spokojnie, od nowa, po wyborach. Dlatego poprawka nr 1 i pozostałe poprawki, poza ostatnią, odnośnie do terminu wejścia w życie przepisu dotyczącego repozytorium, należy głosować razem. A poprawki te sprowadzają się do wspólnego mianownika – wykreślenia z projektu ustawy przepisów wprowadzających centralne repozytorium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MarekBiernacki">Biuro Legislacyjne, proszę. Panie mecenasie, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WojciechMiller">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wojciech Miller, Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WojciechMiller">Jeśli chodzi o poprawkę nr 1, tak jak powiedział pan poseł, powinna ona być rozpatrywana i głosowana łącznie z poprawkami od nr 3 do nr 6. Należy wskazać, że w tych poprawkach brak jest konsekwencji co do wykreślenia przepisów dotyczących centralnego repozytorium i brak jest stosownej poprawki dotyczącej przepisu o wejściu w życie. Art. 12 powołuje centralne repozytorium różnicując wejście w życie zmian przewidzianych tą ustawą, tak więc, taka poprawka powinna być zgłoszona jako konsekwencja wykreślenia przepisów dotyczących centralnego repozytorium.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WojciechMiller">Dodatkowo chciałbym zauważyć, iż nadanie nowego brzmienia pkt 6 w poprawce nr 3 przewiduje nadanie ust. 1 w art. 10 takiego brzmienia, jakie ten przepis ma obecnie, co nie jest prawidłowe według zasad techniki prawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#WojciechMiller">Ostatnia uwaga. Przyjęcie poprawki nr 1 oraz poprawek 3–6 spowoduje bezprzedmiotowość poprawek nr 2 i 7. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę, jeszcze pan poseł Artur Górski, a potem pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ArturGórski">Oczywiście, są pewne konsekwencje. Staraliśmy się je wszystkie wychwycić, aczkolwiek centralne repozytorium było wymieniane w tak wielu miejscach w tej ustawie, że było to trudne. Rozumiemy jednak, że w przypadku przyjęcia tych poprawek te konsekwencje będą wychwycone przez legislatorów. Natomiast ostatnia poprawka będzie nieaktualna, jeżeli poprawka nr 1 wejdzie w życie. Wtedy ostatnia poprawka – będziemy o tym jeszcze mówić – stanie się bezprzedmiotowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PiotrKołodziejczyk">Rząd jest przeciwny tym poprawkom. Chcę wyraźnie podkreślić – powiedział to pan mecenas z Biura Legislacyjnego – że przyjęcie poprawek nr 1 i 3–6 spowoduje, że z projektu zostanie usunięte centralne repozytorium, które mocą art. 12 będzie musiało wejść w życie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia. Zatem, będziemy musieli wprowadzić do porządku prawnego coś, co nie jest prawnie zdefiniowane. Jest to jawny absurd.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PiotrKołodziejczyk">Nie będę tego długo powtarzać – w czasie prac podkomisji i Komisji było to dyskutowane – że różnice między repozytorium a Biuletynem Informacji Publicznej są takie, że BIP jest biuletynem pojedynczego urzędu, a repozytorium jest zbiorem zagregowanych danych o podobnym typie z różnych urzędów, poszerzających zarówno sferę wolności obywatelskich w zakresie dostępu do informacji, jak i możliwości ich gospodarczego wykorzystania. Wydaje się więc, że ta idea nie została wystarczająco zrozumiana, a do tego ona się sprowadza.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PiotrKołodziejczyk">Rząd jest przeciwko poprawkom nr 1 i 3–6. Do poprawki nr 7 odniosę się na kolejnym etapie dyskusji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Jeszcze Biuro Legislacyjne i przystępujemy do rozstrzygnięcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WojciechMiller">Dziękuję, panie przewodniczący. Ja tytułem wyjaśnienia. Pan poseł powiedział, że w przypadku przyjęcia tych poprawek Biuro Legislacyjne dokona stosowanych korekt. Otóż, szanowni państwo, rozpatrują państwo poprawki zgłoszone w trakcie drugiego czytania. Nie ma możliwości zmodyfikowania poprawek. Dlatego pozytywne zaopiniowanie poprawek, a następnie przyjęcie ich przez Sejm, spowoduje, że ta konsekwencja w art. 12, o której powiedziałem, nie zostanie naprawiona na etapie prac sejmowych. Oczywiście, będzie mogła być skorygowana na etapie prac senackich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekBiernacki">Jeszcze krótko pan poseł Artur Górski i przystępujemy do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ArturGórski">Po raz wtóry muszę sprostować wypowiedź pana ministra. Ja nie zestawiałem centralnego repozytorium z BIP-ami, tylko z centralnym BIP-em, nad którym trwały prace i który już dawno powinien wejść w życie, a który – naszym zdaniem – byłby o wiele lepszy. Nie ma bowiem sensu tworzyć obok siebie dwóch podobnych, częściowo nakładających się zbiorów danych i informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Przystępujemy do głosowania. Przypominam, że jest to rekomendacja Komisji. Głosujemy nad rekomendacją poprawki nr 1, a w konsekwencji – także poprawek nr 3, 4, 5 i 6.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MarekBiernacki">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 1 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisja, przy 7 głosach „za”, 16 – „przeciw” i 2 wstrzymujących się, rekomenduje Sejmowi odrzucenie poprawki nr 1, a w konsekwencji także poprawek nr 3, 4, 5 i 6.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#MarekBiernacki">Poprawka nr 2 została zgłoszona przez Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska. Pan poseł Marek Wójcik, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarekWójcik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ta poprawka została zgłoszona po konsultacji z ministrem spraw wewnętrznych i administracji. Odnośnie do zakresu poprawki, myślę, że nie budzi on wątpliwości, natomiast jeśli chodzi o jej celowość, to poproszę o oddanie głosu panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekBiernacki">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PiotrKołodziejczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, powierzenie czynności związanych z prowadzeniem repozytorium jest związane ze zmianą w ustawie o finansach publicznych, która pozwala tworzyć instytucje gospodarki budżetowej oraz agencje wykonawcze, które mogą zajmować się pewnymi wyspecjalizowanymi działaniami związanymi z kwestiami technicznymi. Przykładowo, w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji została utworzona instytucja gospodarki budżetowej, która zajmuje się prowadzeniem rejestrów. Chcielibyśmy mieć taką możliwość na etapie finalizowania prac, żeby zdecydować, czy repozytorium będzie prowadzić sam urząd ministra, czy podległa ministrowi jednostka budżetowa. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarekBiernacki">Proszę, pani prof. Krystyna Łybacka, a następnie pan przewodniczący Jarosław Zieliński i pan poseł Artur Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrystynaŁybacka">Panie ministrze, ja rozumiem intencję tej poprawki, ale czy państwo przypadkiem nie zapomnieli czegoś dodać? Proszę na to zwrócić uwagę. Czytam: „Minister właściwy do spraw informatyzacji może zlecić właściwym podmiotom…”. W jakim trybie – przetargu, bezprzetargowym, czy ograniczonym przetargu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekBiernacki">Pan przewodniczący Jarosław Zieliński, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JarosławZieliński">Chcę krótko zapytać pana ministra, bo nie zrozumiałem – co zostało w ministerstwie stworzone? Jaka to jednostka, i po co? Powiedział pan coś niewyraźnie w tym kontekście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarekBiernacki">Pan poseł Górski. Proszę krótko, bo mamy mało czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ArturGórski">Pan minister powiedział ni mniej, ni więcej, chociaż w sposób zakamuflowany, że będzie powołana nowa agencja. Szczerze mówiąc, bardzo mnie to niepokoi, że na tym etapie prac dowiadujemy się, iż ministerstwo rozważa możliwość pozbycia się bezpośredniej odpowiedzialności za funkcjonowanie centralnego repozytorium i chce stworzyć kolejną agencję. My dążymy do zmniejszenia liczby agencji, do ich likwidowania, a tu nagle rząd Platformy Obywatelskiej planuje ewentualnie powołać nową agencję. Zły kierunek, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekBiernacki">Proszę krótko, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PiotrKołodziejczyk">Pytanie pani poseł Łybackiej dotyczyło trybu. Otóż, tryb zlecania prac regulują ustawy, a w szczególności prawo zamówień publicznych lub ustawa o finansach publicznych, w zależności od statusu podmiotu. Tyle, jeśli o wyjaśnienie trybu. Tryby zlecania zadań są określone w przepisach.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PiotrKołodziejczyk">Pan poseł Zieliński pytał o instytucje gospodarki budżetowej. Są to instytucje, które zostały wprowadzone do polskiego porządku prawnego mocą nowelizacji ustawy o finansach publicznych w 2009 r. Taka możliwość istnieje i rząd nie planuje w tej chwili tworzenia nowej agencji czy zlecenia wykonania tej pracy na zewnątrz. Natomiast skoro prawo pozwala tworzyć tego typu instytucje, to dlaczego minister miałby się zajmować technicznym udostępnianiem danych. Zdaje się, że rola ministra jest inna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MarekBiernacki">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 2 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisja, przy 17 głosach „za”, 7 – „przeciw” i braku wstrzymujących się, rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 2.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#MarekBiernacki">Pozostała nam jeszcze do rozpatrzenia poprawka nr 7. Bardzo proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ArturGórski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, wiemy, niestety – a przykład dowodów osobistych z warstwą elektroniczną to potwierdza – że ten rząd ma problem z przetargami i dotrzymywaniem terminów swoich projektów. Uważamy, że zaproponowany w ustawie termin 12 miesięcy jest nierealistyczny dla tego tak poważnego przedsięwzięcia, tym bardziej, że centralne repozytorium od strony technicznej będzie niezwykle ważnym i skomplikowanym przedsięwzięciem. Dlatego my sugerujemy – dla bezpieczeństwa realizacji tego projektu – aby o 12 miesięcy przesunąć termin wejścia w życie tych przepisów ustawy, które dotyczą uruchomienia i funkcjonowania centralnego repozytorium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MarekBiernacki">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PiotrKołodziejczyk">Rząd jest przeciw. Wydaje się, że porównanie skomplikowanego projektu ustawy o dowodach osobistych z systemem baz danych, który ma zbierać dane od różnych podmiotów i wystawiać je do przeglądania, to nieuprawniona analogia. Ma to zupełnie inny charakter, wiążą się z tym inne koszty i inne spodziewane zachowania instytucji uczestniczących w przetargu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MarekBiernacki">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 7 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisja, przy 7 głosach „za”, 14 – „przeciw” i 1 głosie wstrzymującym się, rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 7.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#MarekBiernacki">Proponuję na sprawozdawcę posła Marka Wójcika, a termin dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych wyznaczam na dzisiaj, na godzinę 14.00. Przypominam, że dzisiaj możemy się jeszcze spotkać o godzinie 20.00, jeśli będą zgłoszone poprawki do jednej z ustaw, a jutro zapraszam na spokojniejsze posiedzenie, które rozpocznie się o godzinie 12.00. Na ostatnim naszym posiedzeniu będziemy rozpatrywać raport o stanie bezpieczeństwa państwa. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#MarekBiernacki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>