text_structure.xml
12.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych. Witam pana ministra i państwa posłów. W porządku dziennym mamy rozpatrzenie uchwały o stanowisku Senatu RP w sprawie ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011–2013. Jest to druk o numerze 3713. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, czy jest na sali przedstawiciel Senatu PR? Nie ma. Zgodnie z Regulaminem Sejmu RP nie wstrzymuje to prac związanych z rozpatrzeniem i zaopiniowaniem zaproponowanych poprawek.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#SławomirPiechota">Senat RP w uchwale z dnia 16 grudnia 2010 r. zgłosił 3 poprawki. Przystępujemy do rozpatrzenia zmian. Poprawka nr 1 proponuje, aby w art. 3 ust. 1 skreślić pkt 5. Bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MichałBoni">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, popieramy wszystkie poprawki zgłoszone przez Senat RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Wszystkie poprawki mają poparcie rządu. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi dotyczące sposobu głosowania poprawek?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechPaluch">Nie mamy zastrzeżeń. Prosilibyśmy, aby każda poprawka była rozpatrywana oddzielnie, ponieważ nie mają ze sobą żadnego związku ani legislacyjnego, ani merytorycznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do zaopiniowania poprawki nr 1? Bardzo proszę, pan poseł Tadeusz Woźniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszWoźniak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałbym zadać pytanie panu ministrowi. Chodzi o poparcie strony rządowej w związku z poprawką nr 1. Jaki jest rzeczywisty cel powyższego przedsięwzięcia? Jaką liczbę prokuratorów obejmie to działanie? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MichałBoni">Szanowni państwo, jeszcze raz pragnę podkreślić, że projekt ustawy o racjonalizacji i narzędzia w nim zaproponowane nie dotyczą osób, które pełnią funkcje prokuratorów i asesorów. W związku z tym, że przyjęte przez najwyższe władze ustawodawcze rozwiązania dotyczące prokuratury nie dokonały wyodrębnienia całości powyższych instytucji, to nie ma pełnej podstawy prawnej do takiego działania. Argumentacja tej kwestii została przedstawiona przez Rządowe Centrum Legislacyjne podczas dyskusji w Sejmie RP i Senacie RP. Mamy świadomość, że z punktu widzenia procesu budowania nowej, niezależnej prokuratury jest bardzo ważne, aby procesy organizacyjne mogły przebiegać w spokoju. W ciągu ostatnich dni odbyłem dwa spotkania z Prokuratorem Generalnym. Prosiłem, aby w czasie wdrażania w życie ustawy podać plany i potrzeby prokuratury. My będziemy się do tego ustosunkowywać. Podtrzymuję uwagę dotyczącą wsparcia senackiej poprawki i informuję, dlaczego wpieramy powyższą zmianę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ArturGórski">Dziękuję bardzo. Po pierwsze…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SławomirPiechota">Proszę państwa, bardzo proszę o ciszę. Jest stanowczo za głośno.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ArturGórski">Podziwiam determinację pana ministra, który wbrew decyzji Sejmu RP chce przeforsować tę poprawkę. Chciałem zwrócić uwagę, że w tej chwili mamy w prokuraturze sytuację, w której jeden pracownik cywilny przypada na jednego prokuratora. Jeżeli chodzi o sądy, to ten stosunek jest znacznie większy. Należy przypomnieć, że prokuratorzy pracują w trybie ciągłym, a sędziowie nie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#ArturGórski">Wśród pracowników cywilnych mamy nie tylko pracowników obsługi. Są także analitycy kryminalni, czy informatycy. Pole do zmniejszenia zatrudnienia w prokuraturze jest o wiele mniejsze. Pragnę przypomnieć, że w ciągu ostatnich 3 lat zatrudnienie w prokuraturze wzrosło o 1%. Wiązało się to jedynie z oddzieleniem prokuratury od Ministerstwa Sprawiedliwości. Nie mamy tu przyrostu zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#ArturGórski">Pozwolę sobie zacytować uchwałę Krajowej Rady Prokuratorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SławomirPiechota">Przepraszam bardzo, nie powtarzamy debaty, która odbyła się w Sejmie RP. Opiniujemy poprawki, a nie wracamy do rozmów nad treścią projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ArturGórski">Dobrze. Przy głosowaniu przytoczę powyższą kwestię. Chciałem zauważyć jedną rzecz. Przewodniczącym Krajowej Rady Prokuratorów jest pan Edward Zalewski. Jest to człowiek Platformy Obywatelskiej. Są tam również parlamentarzyści PO. Naszych przedstawicieli tam nie ma, ponieważ nie zostali dopuszczeni przez koalicję rządzącą. Wszyscy opowiedzieli się przeciwko zmianom zaproponowanym w ustawie.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ArturGórski">Poprawka przedstawiona przez Senat RP doprowadzi do pogorszenia pracy prokuratury. Mam nadzieje, że o to wam nie chodzi. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Pan minister Boni, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MichałBoni">Panie przewodniczący, panie pośle, w prokuraturze na koniec 2009 r. pracowało 5276 prokuratorów i 7200 innych urzędników.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SławomirPiechota">Proszę o ciszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MichałBoni">Jestem osobą dosyć praktyczną. Prokuratorzy to liczba 5276, a asesorzy 800. Urzędnicy i inni pracownicy podlegający ustawie to liczba 7200. W momencie, w który mówi pan o relacji prokurator a inni pracownicy, to mamy 7200 do 5276. Nie komentuję, czy sytuacja kadrowa prokuratury jest dobra. Źródłem przepisów nie była jakakolwiek niechęć do prokuratury. Przepisy prawne, które obecnie obowiązują nie dają mam podstaw, aby specjalnie wyodrębnić cywilnych pracowników prokuratury. Mamy świadomość jak ważna jest to instytucja. Podczas ostatnich tygodni odbyłem kilka rozmów z Prokuratorem Generalnym. Zapewniałem, że po to jest art. 16, aby to co nie zostało określone w przepisach było rozpatrzone poprzez postawienie określonych argumentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do zaopiniowania poprawki nr 1. Kto jest za pozytywną rekomendacją poprawki nr 1? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#SławomirPiechota">28 głosów za, 9 przeciw i 6 wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują przyjęcie poprawki.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do poprawki nr 2. Bardzo proszę, pan poseł Piotr Walkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PiotrWalkowski">Panie przewodniczący, zgłaszałem poprawkę podczas poprzedniego posiedzenia. Powyższy przepis krzywdzi jednostki, które wcześniej rozpoczęły reorganizację zatrudnienia. W związku z tym jestem za tym, aby utrzymać poprzedni przepis. Będziemy głosować przeciw. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SławomirPiechota">Panie przewodniczący, szanowni państwo, nie ma żadnego związku z otrzymywaniem przez różne instytucje certyfikatów ISO i z racjonalizacją zatrudnienia. Badaliśmy tą sprawę. Jest wiele instytucji rządowych, które posiadają certyfikat ISO nie mając części „SPZK” związanej z działalnością antykorupcyjną. Uzyskanie dodatkowego certyfikatu spowodowało, że wiele instytucji nie byłoby objętych racjonalizacją zatrudnienia. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego dokonało w latach 2007–2009 obniżenia poziomu zatrudnienia, wykorzystując podobny mechanizm, który zaproponowany został w projekcie ustawy. Z tego tytułu nie jest zwolnione z działania ustawy. Wydaje się, że od tego mamy art. 16, aby brać pod uwagę sytuacje, w których zostały przeprowadzone działania restrukturyzacyjne. Formalne wyłączenie stawiałoby ustawę w bardzo dziwnej sytuacji. Stąd podtrzymuje stanowisko dotyczące poparcia poprawki Senatu RP. Czy można prosić jeszcze o opinię Biuro Legislacyjne?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WojciechPaluch">Szanowni państwo, pod kątem legislacyjnym poprawka nie budzi żadnych zastrzeżeń. Wiemy jakie rozwiązania zostały uchwalone przez Sejm RP. Trzeba się zgodzić z panem ministrem, że trudno znaleźć odniesienie do kwestii umiejscowienia takich jednostek. Wiąże się to z procesem racjonalizacji zatrudnienia. Z naszej strony nic więcej nie można dodać.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do zaopiniowania poprawki. Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia poprawki nr 2? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#SławomirPiechota">28 głosów za, 12 przeciw i 3 wstrzymujące się.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują przyjęcie poprawki.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do procedowania nad poprawką nr 3. Czy są uwagi dotyczące poprawki nr 3? Bardzo proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ArturGórski">Jaka była argumentacja Senatu RP?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SławomirPiechota">Wiemy tylko to, co jest zawarte w uzasadnieniu do uchwały. Bardzo proszę, pan minister Boni.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MichałBoni">Zdaniem Senatu RP należałoby wprowadzić gradację. Jeśli brak realizacji racjonalizacji zatrudnienia niesie za sobą odpowiednie kary, to została złagodzona kara związana z tym, czy przygotuje się na czas raport początkowy, czy nie. Wydaje się to całkowicie logiczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy są uwagi? Nie słyszę uwag. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zarekomendowania poprawki nr 3? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują przyjęcie poprawki.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#SławomirPiechota">Proponuję, aby sprawozdawcą Komisji była pani poseł Mrzygłocka. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#SławomirPiechota">Posłem sprawozdawcą została pani poseł Katarzyna Mrzygłocka.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#SławomirPiechota">Informuję, że wpłynęła opinia Ministerstwa Spraw Zagranicznych o zgodności poprawek zawartych w uchwale Senatu RP z prawem Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#SławomirPiechota">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>