text_structure.xml 24.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekBiernacki">Witam państwa na posiedzeniu Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Przeprowadzimy dziś pierwsze czytanie projektu ustawy o wznowieniu Krzyża Niepodległości oraz o ustanowieniu Krzyża Wolności i Solidarności – jest to projekt poselski, a jego uzasadnienie przedstawi pan poseł, premier Longin Komołowski.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekBiernacki">Pkt 2 dzisiejszego porządku dziennego przewiduje powołanie podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw i w tym przypadku sytuacja jest o wiele jaśniejsza, bo ten projekt już wcześniej do nas trafił, odbyło się pierwsze czytanie i w związku z tym proponuję skierować go do podkomisji, która już istnieje i zajmuje się rozpatrywaniem poselskiego projekt ustawy o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych. Zresztą taka też była moja prośba do Marszałka, żeby ten projekt ustawy trafił do naszej Komisji po to, żeby rozpatrzyła go podkomisja zajmująca się czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi, ponieważ oba projekty są ze sobą ściśle związane. To, że ten projekt trafia do tej właśnie, ukonstytuowanej już podkomisji, wydaje mi się naturalne i całkowicie racjonalne. Nie ukrywam też, że w rozmowie z Marszałkiem pojawiła się sugestia, aby oba projekty nie były rozpatrywane w różnych podkomisjach, bo dotyczą tej samej materii. Nie słyszę głosów sprzeciwu w tej sprawie, dlatego uznaję, że moja propozycja spotkała się z państwa akceptacją.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o wznowieniu Krzyża Niepodległości oraz o ustanowieniu Krzyża Wolności i Solidarności.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MarekBiernacki">Proszę, pani profesor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaŁybacka">Panie przewodniczący, chciałabym prosić o rozszerzenie porządku obrad o pkt 3. Już mówię, czego miałby on dotyczyć. Dzisiaj odbyło się pierwsze posiedzenie podkomisji rozpatrującej ustawę o dowodach osobistych, na którym stwierdziliśmy, że dobrze byłoby, aby w trakcie prac nad nią implementować do tekstu ustawy, do przedłożenia rządowego treści zawarte w poselskim projekcie dotyczącym dowodów osobistych, ewidencji ludności. Przypomnę, że było to przedmiotem prac podkomisji pana posła Wziątka. Ale żeby tak się stało, to podkomisja, jeśli zechce, powinna podjąć decyzję o zakończeniu prac podkomisji pana posła Wziątka i o łącznym rozpatrywaniu obu projektów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekBiernacki">Wiem, że ten problem rozpatrywał pan przewodniczący Wziątek z panem przewodniczącym Wójcikiem. Nie wiem, co oni ustalili…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaŁybacka">No właśnie ja, ponieważ jestem członkiem…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekBiernacki">Nie chcę ingerować, bo wiem, że ten problem już poruszaliśmy i oni mieli ustalić formułę...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaŁybacka">Taką właśnie formułę wymyśliliśmy razem z prawnikami, ale jeżeli nie dzisiaj, to bardzo proszę, żeby na następnym posiedzeniu, w obecności pana posła…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekBiernacki">Na następnym posiedzeniu Komisji, na którym będzie pan przewodniczący Wziątek i pan przewodniczący Wójcik, zajmiemy się tym. Dziękuję, pani profesor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaŁybacka">Panie przewodniczący, jeszcze jedna kwestia. W związku z tym, że mieliśmy zaplanowany wyjazd do Szkoły Pożarnictwa w Poznaniu, a wydarzyły się rzeczy, które całkowicie zburzyły dotychczasowy porządek, prosiłabym, aby pan przewodniczący rozważył, by na jednym z najbliższych czwartkowych posiedzeń można było wprowadzić temat szkolnictwa zawodowego w aspekcie szkolenia służb ratowniczo-gaśniczych. W tej chwili bowiem decyduje się kształt tego szkolenia i konieczne byłoby zaproszenie przedstawiciela Ministra Edukacji, ponieważ istnieje obawa, że w ogólnym systemie szkolnictwa zawodowego specyfika służb podległych resortowi administracji i spraw wewnętrznych może zostać niezachowana. Ta sprawa jest więc w miarę pilna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekBiernacki">Dobrze, oczywiście weźmiemy to pod uwagę i zajmiemy się tą kwestią na jednym z najbliższych posiedzeń Komisji. Kolejnym takim tematem, o którym zaczyna się robić głośno, jest związana z systemem ratowniczym sprawa Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Nie ukrywam, że w tej chwili czekam na wyniki kontroli z Najwyższej Izby Kontroli w tej sprawie, które mają do nas dotrzeć, i wtedy na pewno ten temat będzie przedmiotem posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaŁybacka">Panie przewodniczący, to powinniśmy się tym zająć nie później niż w połowie czerwca, dlatego że wtedy będą zakończone prace.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekBiernacki">Zakładam, że termin najpóźniejszy to pierwsza połowa czerwca. Z kwestią CPR nie mogę dłużej czekać, bo jest to temat gorący i nie możemy go blokować. Nawet jeżeli nie będziemy mieli wyników kontroli NIK, to te tematy będziemy musieli poruszyć. Sam byłem atakowany przez dziennikarzy, bo ten temat wywołuje dużo emocji i w jakiś sposób wpływa na kształtowanie całego systemu ratownictwa, dlatego musimy zadać panu ministrowi pytanie o to, jak przebiega realizacja ustawy o zabezpieczeniu przeciwpowodziowym, inaczej mówiąc – jak wygląda kształtowanie CPR.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MarekBiernacki">Proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ArturGórski">Panie przewodniczący, odbiegając nieco od tematu, mam do pana przewodniczącego prośbę, aby pan przewodniczący wyjaśnił sytuację, która miała miejsce na dzisiejszym posiedzeniu podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy o dowodach osobistych. Nie ukrywam, że byłem bardzo zaskoczony postawą pana przewodniczącego podkomisji, dlatego że jest to bardzo skomplikowana, bardzo poważna ustawa…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekBiernacki">To wiemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ArturGórski">Pan minister reprezentujący rząd podkreślał, że zależy mu na jakości, a nie na pośpiechu. Zaproponowałem, żeby w terminie dwóch tygodni – a więc nie jest to termin odległy – zostały przygotowane ekspertyzy Biura Analiz Sejmowych i wskazanych ekspertów, co do których była zgoda. Sugerowałem, żeby posłowie, zanim przystąpią do pracy nad projektem, po prostu zapoznali się z tymi materiałami, żebyśmy rzeczywiście procedowali uzbrojeni w wiedzę ekspertów. Jednak mimo moich próśb pan przewodniczący postanowił, że musi mieć urobek, mimo że nawet niektórzy posłowie z PO sugerowali, że może jednak mam rację, tym bardziej że pojawiły się wątpliwości Biura Legislacyjnego co do procedowania. I powiem szczerze, że nie mogłem wziąć odpowiedzialności za pracę nad tym projektem w takich warunkach, nie przyjąłem propozycji funkcji wiceprzewodniczącego podkomisji i niestety nie uczestniczyłem w pracach, dlatego że jest to ważna ustawa, która nie wymaga jakiegoś szczególnego pośpiechu, a nawet w tej sytuacji pośpiech jest wręcz niewskazany. Ja nie znajdowałem uzasadnienia dla tego, żeby za chwilę wracać do poszczególnych punktów, do artykułów, które będą budzić wątpliwości, i od nowa je przerabiać – myślę, że nie o to chodzi, panie przewodniczący. Proszę, aby pan tę kwestię wyjaśnił – będę wdzięczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekBiernacki">Dobrze, oczywiście porozmawiam na ten temat z członkami podkomisji, z panem przewodniczącym Markiem Wójcikiem, jak również z panem. Cenię sobie pana zdanie i też zależy mi na tym, żeby ta ustawa była jak najlepiej przepracowana. Przestrzegałem przed tym, że jest to ustawa niezwykle trudna, bo z własnego doświadczenia wiem, i może to potwierdzić też obecny tu pan premier, jak wygląda wprowadzanie nowego dowodu. Dlatego na pewno chętnie porozmawiam z panem przewodniczącym i tę sprawę postaram się wyjaśnić. Zresztą myślę, że ideą wszystkich członków Komisji jest to, żebyśmy stanowili prawo jak najlepsze, żeby było to prawo dobre, a nie takie, którego później będziemy się wstydzić. Jestem też przekonany, że Markowi Wójcikowi również na tym przede wszystkim zależy, ponieważ on, podobnie jak i pan, panie pośle, bardzo zaangażował się w prace dotyczące szeroko rozumianej informatyzacji – i dowodów, i ewidencji. Jest to dział, z którym jesteście panowie bardzo związani. Także mam nadzieję, że jest to tylko jakieś nieporozumienie.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do realizacji pkt 1 porządku dziennego. Pan poseł, pan premier Longin Komołowski w imieniu grupy posłów przedstawi uzasadnienie projektu ustawy o wznowieniu Krzyża Niepodległości oraz o ustanowieniu Krzyża Wolności i Solidarności. Nie ukrywam, że będę prosił państwa o to, żebyśmy powołali podkomisję, która popracowałaby w przyszłym tygodniu, bo akurat ten projekt trzeba jak najszybciej przepracować i przyjąć w konsensusie, ponieważ podpisały się pod nim wszystkie ugrupowania. Jest to projekt dotyczący naszej najnowszej historii i przed 31 sierpnia jego przepisy muszą już obowiązywać.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MarekBiernacki">Proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełLonginKomołowskispozaskładuKomisjiniez">Dziękuję, panie przewodniczący. Proszę państwa, jako że państwo na pewno zapoznaliście się z tym krótkim projektem ustawy z długą preambułą i długim uzasadnieniem, ale z odwołaniem do ustawy o orderach i odznaczeniach funkcjonującej od 1992 r., chciałem tylko powiedzieć, że zwrócił się do mnie Krakowski Komitet Krzyża Solidarności…</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełLonginKomołowskispozaskładuKomisjiniez">Przepraszam bardzo, ale proszę państwa o wyciszenie rozmów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełLonginKomołowskispozaskładuKomisjiniez">Będę mówił krótko, a potem będziemy dyskutować.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełLonginKomołowskispozaskładuKomisjiniez">Krakowski Komitet Krzyża Solidarności to grupa działaczy nie z pierwszego szeregu w Solidarności – nazwałbym ich raczej obozem niepodległościowym. Są to osoby, które funkcjonowały w różnego rodzaju środowiskach – w KPN, Solidarności i innych. Po zapoznaniu się z projektem ustawy udałem się – muszę tu najpierw przedstawić trochę historii – do obecnych władz Solidarności, czyli spotkałem się z Komisją Krajową, i przedstawiłem ów projekt, po to, aby uzyskać poparcie dla niego. Po burzliwej debacie została zmieniona nazwa Krzyża Solidarności na Krzyż Wolności i Solidarności i taka wersja pojawia się w przedstawionym dokumencie.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełLonginKomołowskispozaskładuKomisjiniez">Przyznaję, że w pierwszym momencie, kiedy działacze zwrócili się do mnie o to, żebym prezentował ten dokument w parlamencie, patrząc na politykę w ostatnim okresie, kiedy wielu działaczy niepodległościowych zostało przez pana prezydenta Kaczyńskiego odznaczonych, sądziłem, że ten mechanizm poszanowania i uznania dla wkładu w walkę niepodległościową w jakiś sposób funkcjonuje, ale w dyskusji z tymi środowiskami przyznałem im rację, ponieważ działacze, którzy często funkcjonowali i którzy nie osiągnęli w obecnym życiu politycznym statusu posłów, senatorów, ministrów itd., mają poczucie zawiedzenia, goryczy, że państwo polskie w sposób należyty nie uhonorowało ich walki. Uważają oni, że pójście drogą ustawy o orderach i odznaczeniach, która obecnie funkcjonuje, i uruchomienie mechanizmu jednorazowego nadawania Krzyża Zasługi, jak się ocenia, 30 tys. osób, które brało czynny udział w walce niepodległościowej, zdeprecjonowałoby jego wartość. Zasugerowali, żeby pójść raczej drogą środowiskowego krzyża, takiego jak Krzyż Akowski, i stąd pojawił się pomysł Krzyża Solidarności. Jest to związane również z Krzyżem Niepodległości, który został ustanowiony jako wynik presji albo też działania środowiska niepodległościowego, które w 1928 r. uznało, że państwo polskie w sposób nienależyty honoruje jego zasługi, po czym w 1930 r. ówczesny Prezydent Rzeczpospolitej wydał akty prawne ustanawiające Krzyż Niepodległości. Stąd jest właśnie paralela między Krzyżem Wolności i Solidarności a Krzyżem Niepodległości. Jak wiadomo, w 1954 r. prezydent na uchodźstwie również reaktywował Krzyż Niepodległości, ale trwający wokół tej kwestii spór polityczny doprowadził do tego, że w sumie ta reaktywacja okazała się nieskuteczna, bo nikt nie został odznaczony tym medalem.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PosełLonginKomołowskispozaskładuKomisjiniez">W związku z tym uważamy, że ustawa, która funkcjonowałaby przez okres 5 lat, zarówno dla reaktywowanego Krzyża Niepodległości, jak i dla Krzyża Wolności i Solidarności, spełniłaby oczekiwania środowiska Krzyża Niepodległości, które aktywnie brało udział w odzyskiwaniu niepodległości pomiędzy rokiem 1939 a 1956, a w przypadku Krzyża Solidarności w okresie, z pominięciem legalnego okresu działania Solidarności, a więc od września 1980 r. do wprowadzenia stanu wojennego i kończąc na pierwszych wyborach, czyli 4 września 1989 r., że ten pięcioletni okres raczej wyczerpie oczekiwania środowiska. Nie będę tutaj przywoływał konkretnych przepisów z projektu ustawy – starałem się tylko przedstawić ideę, która przyświecała jej powstawaniu i na tym w tym momencie chciałbym zakończyć, wnosząc do państwa o pochylenie się nad tą ustawą. Znam uwagi zgłoszone w tym zakresie przez BAS, dlatego też świadomie odnosząc się do tej głównej uwagi, że może by rozważyć, aby to było wpisane do ustawy obecnie funkcjonującej, starałem się przedstawić argumenty i racje środowiskowe, biorąc też pod uwagę wyjątek, jaki stanowi Krzyż Zesłańców Sybiru. Chciałbym, aby projekt został skierowany do dalszego procedowania w podkomisji, żebyśmy mogli rozpocząć prace nad nim i uwzględnić uwagi zawarte w opinii prawnej, z których wiele uważam za słuszne i sam też mam już cały zestaw zmian, które należałoby wprowadzić. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PosełLonginKomołowskispozaskładuKomisjiniez">Dziękuję bardzo, panie premierze. Czy mają państwo jakieś pytania? Pan prof. Widacki, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanWidacki">Panie przewodniczący, szanowni państwo! Nie chcę się odnosić do idei, która jest oczywista, tylko do pewnych szczegółów. Otóż jeżeli się mówi o wznowieniu Orderu Wojennego Krzyża Niepodległości, to przypominam, że przed wojną był Krzyż Niepodległości z Mieczami, Krzyż Niepodległości i Medal Niepodległości, więc może warto byłoby wznowić wszystkie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełLonginKomołowskispozaskładuKomisjiniez">Panie profesorze, w ustawie jest mowa o dwóch – Krzyżu z Mieczami i Medalu Niepodległości.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PosełLonginKomołowskispozaskładuKomisjiniez">Zaraz, zaraz, przed wojną były trzy krzyże: jeden z mieczami, drugi bez mieczy i medal.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełLonginKomołowskispozaskładuKomisjiniez">Rozumiem, rzeczywiście tutaj są dwa.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełLonginKomołowskispozaskładuKomisjiniez">Jeżeli już się wznawia, to trzeba wznowić wszystkie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełLonginKomołowskispozaskładuKomisjiniez">Tak, zgadza się.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełLonginKomołowskispozaskładuKomisjiniez">Tylko jeśli wznawiałoby się wszystkie, to trzeba zastanowić się nad rysunkiem, dlatego że w Medalu Niepodległości były trzy smoki przebite trzema mieczami, co symbolizowało walkę z trzema zaborcami. Zatem do tej symboliki ten medal by już nie nawiązywał. To jest jeden szczegół. Drugi szczegół – w tym momencie projekt jest nieaktualny, bo ustawa mówi o terminie 30 kwietnia 2010 r. i wyznaczonym dla Prezydenta terminie 30 czerwca 2010 r., dlatego myślę, że zanim Komisja przystąpi do pracy, to raczej wnioskodawcy chyba powinni ten projekt zaktualizować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarekBiernacki">Dlatego też moja propozycja była taka, żeby powołać podkomisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełLonginKomołowskispozaskładuKomisjiniez">Nie pamiętam dokładnej daty, kiedy projekt ustawy został złożony, ale było to na pewno przed wydarzeniami smoleńskimi, ze względu na które wszystko się przeciągnęło i daty się „przeterminowały”. Oczywiście podzielam pogląd, że ta kwestia musi zostać skorygowana, stąd właśnie pomysł powołania podkomisji, która będzie mogła popracować nad szczegółami. Poza tym jest jeszcze wiele innych kwestii, wskazanych przez BAS, które trzeba byłoby dopracować i rozważyć. I to oczywiście trzeba zrobić.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełLonginKomołowskispozaskładuKomisjiniez">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś uwagi? Proszę, pani poseł Prządka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#StanisławaPrządka">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Ze względu na to, że tych różnych uwag jest wiele, może lepiej byłoby, żeby przed skierowaniem projektu do podkomisji wnioskodawcy się do niego ustosunkowali, poprawili, bo potem jest tak, że tak naprawdę to podkomisja w znacznej części pisze za wnioskodawców projekt ustawy. Może wnioskodawcy popracowaliby nad tym i nie przedkładali takiego niedopracowanego projektu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekBiernacki">Projekt wpłynął, dlatego moja propozycja była taka, żeby skierować go do podkomisji. Po wtóre, na tej sali są i będą też najprawdopodobniej członkami podkomisji osoby, które podpisały się pod tym projektem ustawy, więc naturalne jest, że można to w podkomisji przepracować.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MarekBiernacki">Proszę bardzo, pani prof. Łybacka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KrystynaŁybacka">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Mam pytanie do pana ministra Komołowskiego: czy archaiczny język został w ustawie zastosowany świadomie, czy jest on skutkiem przepisania stosownych przepisów z ustawy z 1930 r.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełLonginKomołowskispozaskładuKomisjiniez">Tak, dokładnie, jest on skutkiem dosłownego przepisania przepisów z tamtej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekBiernacki">Proszę, aby głos zabrało teraz BL i przedstawiło w skrócie fundamentalne uwagi do projektu, tak, żebyście mogli państwo się z nimi zapoznać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AgnieszkaPawłowskaRyś">Oczywiście podtrzymujemy uwagi, które już wcześniej, we wstępnej opinii legislacyjnej zgłosiliśmy, a przede wszystkim uwagę natury systemowej, której istotą jest to, że zaproponowana ustawa nie wchodzi do systemu ustanowionego ustawą o orderach i odznaczeniach. Niektóre rozwiązania są powtórzeniem zawartych w ustawie, a niektóre nie są uregulowane. Przykładem jest rozporządzenie Prezydenta, które w ustawie o orderach i odznaczeniach reguluje wszystkie kwestie dotyczące trybu nadawania oraz wyglądu odznaczeń i orderów. Tutaj częściowo ma być to regulowane odrębnym rozporządzeniem, częściowo ma być uregulowane w ustawie o orderach i odznaczeniach, więc nie wiadomo tak naprawdę, jak to będzie funkcjonowało. Takie rozczłonkowanie na pewno utrudni funkcjonowanie tej materii.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#AgnieszkaPawłowskaRyś">Poza tym rzeczywiście należałoby dopracować tę ustawę terminologicznie, tak, żeby nie było wątpliwości. Np. termin wznowienia jest bardzo nieprecyzyjny, bo to rzeczywiście jest order, który został ustanowiony w 1930 r. rozporządzeniem Prezydenta, ale tutaj nazwa jest troszeczkę inna, ponieważ w projekcie cały czas jest mowa o Orderze Wojennym Krzyża Niepodległości, a w rozporządzeniu Prezydenta z 1930 r. mieliśmy do czynienia z Krzyżem i Medalem Niepodległości, bez przymiotnika „wojenny”, więc takie różnice terminologiczne również troszeczkę zaciemniają obraz. Stąd należałoby dopracować tę kwestię i jak już powiedziałam: legislacyjnie projekt też wymaga dopracowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MarekBiernacki">Na pewno weźmiemy to wszystko pod uwagę, podobnie jak opinię BAS, którą znamy. Zaproponowałem Komisji, żeby pan premier Longin Komołowski skontaktował się z BL w celu przedyskutowania wszystkich poprawek, żebyśmy jak najlepiej byli przygotowani do pracy w podkomisji. Jak już mówiłem, chciałbym, żeby podkomisja rozpoczęła prace już od najbliższej środy, dlatego osoby, które będą zgłaszane na członków podkomisji, muszą wiedzieć, że będą musiały w ten niesejmowy dzień zjawić się w Warszawie. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi? Nie widzę. Nie było wniosku o wysłuchanie publiczne, zatem zamykam pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do powołania podkomisji. Proszę, pani profesor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KrystynaŁybacka">Zgłaszam panią poseł Stanisławę Prządkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Zgłaszam pana Mirosława Pawlaka jako reprezentującego PSL.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#MarekBiernacki">Proszę, pan przewodniczący Zieliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JarosławZieliński">Bardzo wielu posłów jest chętnych do pracy w tej podkomisji i to nas cieszy. Zamierzałem sam się zgłosić, ale w związku z tym rezygnuję i w imieniu Klubu PiS zgłaszam panią poseł Małgorzatę Sadurską oraz pana posła Adama Śnieżka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MarekBiernacki">W imieniu PO chciałbym zgłosić pana posła Jacka Krupę, pana posła Konstantego Miodowicza i swoją skromną osobę. Czy ktoś z państwa ma uwagi do takiego składu podkomisji? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#MarekBiernacki">Dziękuję wszystkim – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>