text_structure.xml 20.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji. Jeżeli chodzi o dzisiejszy porządek obrad, który został państwu doręczony na piśmie, to pozwoliłem sobie zdjąć pkt 3: uchwalenie opinii dla Komisji Gospodarki oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny nt. przedstawionego przez Prezydenta RP projektu ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz ustawy o Państwowej Straży Pożarnej. Przyznam się szczerze, że zależy mi, abyście się państwo dokładniej zapoznali z tym projektem, ponieważ powstał on w następstwie katastrof górniczych, które miały miejsce. Chciałbym, żebyśmy ten projekt dogłębnie przedyskutowali. Mimo że mamy jedynie uchwalić opinię, uważam, że warto poświęcić trochę czasu, żeby lepiej zapoznać się z tym projektem.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekBiernacki">Serdecznie witam panów ministrów, pana ministra Tadeusza Jarmuziewicza, pana ministra Piotra Stachańczyka.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MarekBiernacki">Panie ministrze [do ministra Andrzeja Dudy], dziękuję, że pan przyszedł, i przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaŁybacka">Przepraszam, panie przewodniczący, wiem, że powinnam się wcześniej zgłosić, ale po prostu zagapiłam się. Proponowałabym, żebyśmy zmienili kolejność rozpatrywania poszczególnych punktów porządku dziennego, dlatego że mamy gości, którzy będą musieli czekać, aż my rozpatrzymy poprawki Senatu, podczas gdy uchwalenie opinii na temat poszczególnych projektów będzie trwało chwilę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekBiernacki">Pani profesor, poprawki Senatu, jak stwierdził pan minister, mają charakter raczej legislacyjny – to po pierwsze, a po drugie, jak znam pana ministra Jarmuziewicza, będzie on chciał nas zachęcić do pozytywnego zaopiniowania projektu i poświęci nam bardzo dużo czasu. W związku z tym prosiłbym, aby kolejność rozpatrywania poszczególnych punktów porządku dziennego pozostała niezmieniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaŁybacka">Jeżeli pan minister Jarmuziewicz ma czas, to bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekBiernacki">Pan minister Jarmuziewicz ma bardzo dużo czasu – proszę zobaczyć, jak wygląda projekt.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MarekBiernacki">Czy jest na sali reprezentant Senatu? Nie ma. Panie ministrze, w związku z tym proszę o scharakteryzowanie poprawek zaproponowanych przez Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PiotrStachańczyk">Panie przewodniczący, Senat wprowadził do ustawy 9 poprawek. 8 z nich ma charakter albo legislacyjny, albo doprecyzowujący, bądź też zmieniający brzmienie tak, aby było ono bardziej zgodne z brzmieniami tego typu przepisów przyjętych w innych ustawach. Tylko jedna poprawka, tj. poprawka nr 4, ma charakter merytoryczny i polega na rozszerzeniu możliwości gromadzenia informacji o wizach Schengen unieważnionych i cofniętych „z urzędu” – o czym była mowa w projekcie – dodatkowo o wizy unieważnione na wniosek zainteresowanego, co da pełną zgodność ze Wspólnotowym Kodeksem Wizowym. Jest to jedyna poprawka merytoryczna, zresztą słuszna, zapewniająca zgodność projektu z prawem Unii Europejskiej i jako rząd będziemy ją popierać. Pozostałe poprawki mają charakter mniej lub bardziej redakcyjno-legislacyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję, przystępujemy do rozpatrywania poszczególnych poprawek. Proszę pamiętać, że my jedynie rekomendujemy Sejmowi te poprawki.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MarekBiernacki">Poprawka nr 1 – czy ktoś z państwa ma do niej uwagi lub pytania? Nie ma uwag. Stwierdzam zatem, że Wysoka Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MarekBiernacki">Poprawka nr 2 – czy ktoś z państwa ma uwagi lub pytania do poprawki nr 2? Nie ma uwag. Stwierdzam zatem, że Wysoka Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 2.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#MarekBiernacki">Poprawka nr 3 – czy ktoś z państwa ma do niej uwagi lub pytania? Nie ma uwag. Stwierdzam zatem, że Wysoka Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#MarekBiernacki">Poprawka nr 4 to jest poprawka merytoryczna. Czy mają państwo jakieś uwagi bądź pytania do tej poprawki? Nie widzę. Stwierdzam zatem, że Wysoka Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 4.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#MarekBiernacki">Poprawka nr 5 – czy ktoś z państwa ma do niej uwagi lub pytania? Proszę bardzo, pani profesor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaŁybacka">Mam pytanie do pana ministra. Panie ministrze, na ile jest pan przywiązany do poprawki nr 5? Bo oczywiście nie możemy wprowadzać korekt, natomiast zostało w tej poprawce użyte słowo „zupełność”, które zupełnie nie przystaje do istoty – rozumiem, że chodzi o kompletność. W związku z tym wolałabym, żebyśmy nie przyjmowali tej poprawki, chyba że pan minister uważa, że jest ona niezbędna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PiotrStachańczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo! Nie jestem przywiązany do tej poprawki. Senat podjął próbę dookreślenia wytycznych, a ponieważ te wytyczne generalnie się nie zmieniają w stosunku do tych istniejących dzisiaj, to akty wykonawcze bez tych wytycznych będą wyglądały tak samo jak z poprawką Senatu. Dlatego też mogę powiedzieć, że nie jestem przywiązany do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaŁybacka">W tej sytuacji wnoszę o jej odrzucenie. Dziękuję, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekBiernacki">Czy są głosy przeciwne? Nie widzę. Stwierdzam więc, że Wysoka Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie senackiej poprawki nr 5.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 6. Proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu wobec tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PiotrStachańczyk">Popieramy poprawkę nr 6. Była już o tym mowa, nawet Biuro Legislacyjne sygnalizowało, że tę poprawkę należy na którymś etapie prac wprowadzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekBiernacki">Tak, pamiętam. Czy ktoś z państwa ma pytania lub uwagi do poprawki nr 6? Nie widzę. Stwierdzam zatem, że Wysoka Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 6.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 7. Proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PiotrStachańczyk">Poprawka nr 7 ma charakter czysto doprecyzowujący, a jej celem jest uniknięcie ewentualnej nieprawidłowej wykładni przepisu. Popieram poprawkę nr 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa ma pytania lub uwagi do poprawki nr 7? Nie widzę. Stwierdzam zatem, że Wysoka Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 7.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 8. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PiotrStachańczyk">Poprawka nr 8 zmienia jedynie kształt przepisu pod względem redakcyjnym, nie wprowadza zmiany merytorycznej. Popieram tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarekBiernacki">Czy ktoś z państwa ma pytania lub uwagi do poprawki nr 8? Nie widzę. Stwierdzam zatem, że Wysoka Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 8.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 9. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PiotrStachańczyk">Poprawka nr 9 również ma charakter redakcyjny i nadaje przepisowi taki kształt, jaki był przyjęty w podobnych rozwiązaniach w innych ustawach. Popieram poprawkę nr 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa ma pytania lub uwagi do poprawki nr 9? Nie widzę. Stwierdzam zatem, że Wysoka Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 9.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MarekBiernacki">Posłem sprawozdawcą był pan poseł Józef Klim. Proponuję, żeby nim pozostał.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MarekBiernacki">Dysponujemy opinią ministra właściwego do spraw członkostwa RP w UE, mówiącą o tym, że poprawki ujęte w uchwale Senatu nie są sprzeczne z prawem UE.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Mam taką prośbę, żebyśmy więcej dostawali na ten krótki okres czasu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#GrzegorzKozubski">Przepraszam, panie przewodniczący, ale czy możemy zamieścić polecenie Komisji, żeby łącznie głosować poprawki, z wyjątkiem poprawki nr 4 i 5?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarekBiernacki">Tak, wydaje mi się, że tak. Oczywiście. Ta kwestia należy do BL.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do realizacji pkt 2 porządku dziennego, czyli do uchwalenia opinii dla Komisji Infrastruktury nt. rządowego projektu ustawy o kierujących pojazdami (druk nr 2879). Proszę, pan poseł Skorupa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AleksanderMarekSkorupa">Szanowni państwo, po zapoznaniu się z projektem ustawy o kierujących pojazdami oraz z jej uzasadnieniem, na prośbę pana przewodniczącego, stwierdzam, że ustawa ta idzie w kierunku oczekiwanym przez naszą Komisję. Ustawa ogranicza zagrożenie z tytułu tego, że nie wszyscy kierujący pojazdami zostali właściwie wyszkoleni, nie wspominając już o elemencie korupcyjnym, kiedy to dana osoba uzyskuje uprawnienia do kierowania pojazdem bez odbycia skutecznego szkolenia. Ponadto projekt reguluje kwestie dotyczące młodych kierowców, w tym również motocyklistów, którzy – biorąc pod uwagę statystyki – stanowią szczególne zagrożenie, jeśli chodzi o pierwsze lata posiadania prawa jazdy. Ustawa próbuje też regulować sprawy dotyczące szkolenia instruktorów, uprawnień egzaminatorów i nadzoru nad tymi czynnościami.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#AleksanderMarekSkorupa">Myślę, że jest to ustawa, która wymaga głębokich prac w podkomisji, które będą dotyczyć pewnych szczegółów, ograniczeń, które są typowo techniczne, ale będzie nad nią pracować nie nasza Komisja, ale Komisja Infrastruktury. Wątpliwości może budzić wymagany minimalny wiek do kierowania pojazdem – to, czy próg 24 lat jest wystarczający, czy też powinien być wprowadzony jakiś inny próg wiekowy, ale ogólnie rzecz biorąc, myślę, że jest to dobra ustawa, jeśli chodzi o intencje, bo ogranicza zagrożenia bezpieczeństwa powodowane przez kierujących pojazdami oraz, co jest szczególnie ważne, wprowadza elementy walki z sytuacjami korupcyjnymi przy pozyskiwaniu uprawnień. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Panie ministrze, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Panie przewodniczący, zacznę od podziękowań dla pani poseł Łybackiej za dbałość o mój skromny ministerialny czas. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#TadeuszJarmuziewicz">Szanowni państwo, projekt ustawy o kierujących pojazdami składamy Wysokiej Izbie w bardzo istotnym momencie, bo – jak państwo wiecie – efektem działań wielu poprzednich rządów jest to, że w roku 2009 nastąpił drastyczny spadek zabitych na drogach – z 5400 tys. zabitych do 4500 tys. Z uwagi na to, że wyszkolenie kierowców jest jednym z niezwykle istotnych elementów mających wpływ na wypadkowość, z ustawy Prawo o ruchu drogowym chcemy wyjąć wszystkie zagadnienia dotyczące szkolenia, egzaminowania, wydawania praw jazdy i całej procedury związanej z kierowcą. W związku z tym przedstawiamy państwu projekt, który porządkuje tę tematykę. Przy okazji wdrażamy dyrektywę, która każe ujednolicić nasze prawo w stosunku do prawa unijnego, jeżeli chodzi o wydawanie praw jazdy oraz ich rodzaje, bo pojawią się nowe kategorie. Dlatego też jeżeli projekt ustawy nie budzi państwa emocji, rekomenduję gorąco pozytywną opinię, natomiast jeżeli są pytania – jesteśmy do dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Czy mają państwo jakieś pytania? Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WojciechŻukowski">Panie przewodniczący, panie ministrze! Korzystając z pana obecności, chciałbym wrócić do kwestii, którą już wcześniej poruszałem podczas wspólnego posiedzenia z Komisją Infrastruktury, i zapytać, czy w projekcie ustawy o kierujących pojazdami znalazła ona jakieś rozwiązanie. A chodzi mi o kwestię nabywania czy uzyskiwania praw jazdy za granicą, a następnie wprowadzania ich do obiegu na terenie państwa polskiego. Ten proceder kwitł i nadal kwitnie, bo takie prawo jazdy można uzyskać na Ukrainie, a następnie wprowadzić je do obrotu na terenie Polski. To samo dotyczy Stanów Zjednoczonych. Temat ten był dosyć szeroko opisywany w prasie. Moje pytanie do pana ministra jest więc takie: czy w ustawie w jakiś sposób ograniczono możliwość uzyskiwania prawa jazdy, według mnie w sposób nielegalny czy naruszający prawo, i wprowadzania go do obrotu na terytorium państwa polskiego? To jest jedna kwestia.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#WojciechŻukowski">Druga kwestia związana z ustawą dotyczy tego, że w ubiegłym roku opinia publiczna została poruszona informacją o odpowiedzialności, do jakiej została pociągnięta kursantka szkoły nauki jazdy, która w trakcie odbywania szkolenia spowodowała wypadek i na podstawie wyroku sądowego została uznana za winną. W tej kwestii Kodeks karny rzeczywiście dosyć jednoznacznie wskazuje na to, że uczestniczący w ruchu ponosi odpowiedzialność za wyrządzoną szkodę. W związku z tym chcę zapytać, czy kwestia odpowiedzialności kursanta, który w ramach szkolenia odbywa naukę jazdy, a dokładniej kwestia zmniejszenia tej odpowiedzialności, została w ustawie uwzględniona? Bo jednak ja mam w tym zakresie wątpliwości. Nie chcę szerzej opisywać tego konkretnego przypadku, w którym instruktor nie przygotował odpowiednio pojazdu itd., itd., ale chcę wiedzieć, czy ten problem znalazł w ustawie jakieś uregulowanie, bo być może pozwoliłoby to złagodzić wymiar kary dla tych kursantów, którzy kierując pojazdem podczas odbywania nauki jazdy, ponoszą – jak się okazuje – pełną odpowiedzialność za to, co się w tym czasie wydarzy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MarekBiernacki">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę. Może pan minister odpowie na pytania zadane przez pana posła, a potem, jeśli ktoś z państwa wyrazi taką chęć, będzie można jeszcze pytać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Problem, który pan poseł podnosi, dotyczący praw jazdy kupowanych czy przywożonych z zagranicy, jest trochę niszowy, ale odpowiadając na pańskie pytanie sprzed kilku tygodni czy miesięcy, kiedy rozmawialiśmy na ten temat, chcę poinformować pana posła, że za każdym razem, kiedy toczy się procedura wymiany prawa jazdy ukraińskiego na polskie, starosta kontaktuje się z organem ukraińskim w celu sprawdzenia, czy nie istnieją jakieś zastrzeżenia, wynikające z dokumentów, które dany organ posiada. Istnieje zatem mechanizm kontrolny wygenerowany przez państwo, który został wprowadzony w zeszłym roku, i odnoszę wrażenie, że działa on poprawnie. Doniesienia prasowe, o których pan wspomniał, pochodzą z zeszłego roku, z okresu, w którym ten mechanizm jeszcze nie istniał. Jeżeli teraz takie informacje już się nie pojawiają, można by powziąć podejrzenie – choć powinniśmy z tym jeszcze zaczekać – że to chyba zadziałało. Starosta każdorazowo przy wymianie prawa jazdy z innego kraju na polskie sprawdza, czy dokument ten istnieje w ewidencji dokumentów legalnych danego kraju – i dotyczy to wszystkich krajów. Jeżeli okaże się, że dany dokument jest nielegalny, fałszywy, to nie będziemy się wtedy zastanawiali.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#TadeuszJarmuziewicz">Natomiast jeżeli chodzi o to drugie pytanie, to nie zdejmujemy indywidualnej odpowiedzialności ciążącej na obywatelu, na szkole, na kursancie itd. W związku z tym to się za każdym razem skończy w sądzie. My nie możemy w ustawie takich rzeczy regulować, nie da się tego zrobić, za każdym razem jest to sprawa indywidualna. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytania, uwagi? Nie widzę, w związku z tym chciałbym przedstawić tekst opinii nr 10 Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych dla Komisji Infrastruktury w sprawie rządowego projektu ustawy o kierujących pojazdami (druk nr 2879), uchwalonej na posiedzeniu w dniu 7 kwietnia 2010 r.: „W związku z zaleceniem Marszałka Sejmu z dnia 17 marca 2010 r. zasięgnięcia opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o rządowym projekcie ustawy o kierujących pojazdami (druk nr 2879) uprzejmie informuję, że Komisja na posiedzeniu w dniu 7 kwietnia 2010 r. zapoznała się z ww. projektem ustawy. Komisja postanowiła pozytywnie zaopiniować ww. projekt ustawy”.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi? Nie widzę. Komisja uchwaliła pozytywną opinię na temat projektu ustawy o kierujących pojazdami.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#MarekBiernacki">Panie ministrze, był pan bardzo skuteczny. Myślałem, że więcej będzie pan opowiadał na temat tego projektu. Nie, nie, nie prowokuję…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Wiedza Komisji na temat projektu jest tak duża, że nie ma pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MarekBiernacki">Jeszcze jedna sprawa. Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość zgłosił kandydaturę Pawła Sieńkowskiego na eksperta Komisji, który zajmie się pracami nad ustawą o ochronie informacji niejawnych. Paweł Sieńkowski to wieloletni oficer Urzędu Ochrony Państwa, który w ostatnim czasie był też zastępcą szefa wywiadu, a teraz jest ekspertem Komisji do Spraw Służb Specjalnych. Wydaje mi się, że jest to kandydatura, którą w pełni aprobujemy. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#MarekBiernacki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad, dziękuję wszystkim – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>