text_structure.xml
22.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Witam wszystkich bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekBiernacki">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw, druk nr 2806. Projekt uzasadnia Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekBiernacki">Chcę powiedzieć, że Marszałek Sejmu ustalił termin sprawozdania dla tego projektu do dnia 16 marca 2010 roku. Mamy więc bardzo mało czasu. Prace będą bardzo intensywne. Dlatego też, dzisiaj, po pierwszym czytaniu, powołana zostanie podkomisja. Przedstawi ona sprawozdanie do czwartku. Na posiedzeniu w czwartek będziemy mogli dłużej jeszcze podyskutować.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do pierwszego czytania. Proszę bardzo, panie ministrze, o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewSosnowski">Panie przewodniczący, Wysokie Prezydium, panie i panowie posłowie, dostojni goście, szanowni państwo. Projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw ma na celu dostosowanie prawa polskiego do regulacji zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 810/2009 z dnia 13 lipca 2009 r., ustanawiającym Wspólnotowy Kodeks Wizowy, który stanowi kodyfikację obowiązującego prawodawstwa wspólnotowego w dziedzinie wspólnej polityki wizowej. Do stosowania Wspólnotowego Kodeksu Wizowego nie jest konieczna implementacja jego przepisów do krajowego porządku prawnego. Jednakże objęcie rozporządzeniem części materii, regulowanej dotychczas prawem krajowym, spowodowało konieczność zmian przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 roku o cudzoziemcach, a zwłaszcza jej rozdziału III, dotyczącego wiz.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZbigniewSosnowski">W projekcie ustawy przewidziano m.in. uchylenie przepisów dotyczących wiz z Schengen w zakresie regulowanym przez Wspólnotowy Kodeks Wizowy, unormowanie kwestii dotyczących wiz z Schengen, które, zgodnie z przepisami rozporządzenia, powinny zostać określone w prawie krajowym państw członkowskich Unii Europejskiej, dokonanie modyfikacji uregulowań dotyczących wiz krajowych, w celu ujednolicenia, tam, gdzie jest to zasadne, trybu ich wydawania z trybem wydawania wiz szengenowskich, wprowadzenie pewnych zmian w zakresie kompetencji organów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZbigniewSosnowski">W wyniku projektowanej nowelizacji dotychczasowy podział wiz na wizy jednolite oraz wizy krajowe zostanie zastąpiony podziałem na wizy Schengen i wizy krajowe.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ZbigniewSosnowski">Użyte na potrzeby tej ustawy pojęcie wizy Schengen obejmie wszystkie wizy, których wydawanie obejmuje Wspólnotowy Kodeks Wizowy. Pojęcie to odnosi się zarówno do wiz ważnych dla całych terytoriów państw członkowskich obszaru Schengen jak i do wiz o ograniczonej ważności terytorialnej, ważnych na terytorium jednego lub kilku, lecz nie wszystkich, państw członkowskich z tego obszaru.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ZbigniewSosnowski">W projekcie nowelizacji wprowadzono przepisu określające cele, w których są wydawane wizy, uwzględniając treść załącznika do rozporządzenia nr 10/2009, jak również potrzebę wprowadzenia pewnych, nowych celów wydawania wizy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#ZbigniewSosnowski">Stosownie do wymogów wynikających ze Wspólnotowego Kodeksu Wizowego projekt ustawy przewiduje wprowadzenie zasady pisemnego informowania – oczywiście, na specjalnym formularzu – o odmowie wydania wizy, jej cofnięciu lub unieważnieniu oraz możliwość złożenia do konsula wniosku o ponowne rozpatrzenie decyzji o cofnięciu, unieważnieniu lub odmowie wydania wizy.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#ZbigniewSosnowski">Oba te rozwiązania będą miały zastosowanie tak do wiz Schengen jak i krajowych, od dnia 5 kwietnia 2011 roku.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#ZbigniewSosnowski">Zgodnie z nowymi przepisami cudzoziemiec ubiegający się o wizę krajową będzie musiał mieć dokument potwierdzający posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego, oczywiście, w rozumieniu polskich przepisów, lub dokument potwierdzający zawarcie umowy podróżnego ubezpieczenia medycznego, w minimalnej kwocie ubezpieczenia w wysokości 30 tys. euro, ważnej przez okres planowanego pobytu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pokrywającej wszelkie wydatki, które mogą wynikać podczas pobytu na tym terytorium, w związku z koniecznością powrotu z powodów medycznych, potrzebą pilnej pomocy medycznej, nagłym leczeniem szpitalnym czy ze śmiercią, w której ubezpieczyciel zobowiązuje się do pokrycia kosztów udzielonych ubezpieczonemu świadczeń zdrowotnych, bezpośrednio na rzecz podmiotu udzielającego takich świadczeń, na podstawie wystawionego przez ten podmiot rachunku.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#ZbigniewSosnowski">Określane ustawą warunki przedłużania pobytu na podstawie wizy będą dotyczyły, po noweli, tylko wiz krajowych.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#ZbigniewSosnowski">Natomiast korzystniejszy dla cudzoziemca, w stosunku do obecnego, jest termin, w którym należy złożyć wniosek o przedłużenie wizy. Stosowany on będzie do obydwu typów wiz.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#ZbigniewSosnowski">W związku z dostosowaniem ustawy o cudzoziemcach do uregulowań Wspólnotowego Kodeksu Wizowego niewielkim zmianom uległy także przepisy rozdziału II, o zasadach przekraczania granicy. W szczególności doprecyzowane zostały przepisy dotyczące dokumentów wymaganych przy wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym zaproszeń. Zapraszający będzie, poza dotychczasowymi obowiązkami, gwarantować także środki na powrót do państwa pochodzenia lub zamieszkania, lub na tranzyt do państwa trzeciego, które udzieli pozwolenia na wjazd. Zmianie ulegnie także zakres danych zapraszającego i innych informacji zamieszczanych w zaproszeniu.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#ZbigniewSosnowski">W projekcie ustawy przewidziano również zmiany mające na celu dostosowanie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 roku o cudzoziemcach, regulujących kontrolę legalności pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do uregulowań rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 roku w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych – rozporządzenie w sprawie VIS.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#ZbigniewSosnowski">Wizowy System Informacyjny będzie jednym z narzędzi służących do wykonywania zadań przez organy kontrolujące legalność pobytu cudzoziemców na terytorium Polski. W tym celu w projektowanej ustawie nakłada się na podmioty, do których należy kontrola legalności pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, obowiązek pobrania od kontrolowanego cudzoziemca odcisków linii papilarnych, jeżeli podczas kontroli cudzoziemiec odmówi okazania dowodu tożsamości lub będzie zachodziło uzasadnione podejrzenie w kwestii autentyczności dokumentu okazanego przez cudzoziemca.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#ZbigniewSosnowski">Zgodnie z nowymi przepisami ustalenie tożsamości cudzoziemca, weryfikacja tożsamości posiadacza wizy Schengen lub stwierdzenie jej autentyczności będzie mogło się odbyć poprzez sprawdzenie w Wizowym Systemie Informacyjnym odcisków linii papilarnych, pobranych od cudzoziemca.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#ZbigniewSosnowski">W konsekwencji zmian wprowadzonych w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 roku o cudzoziemcach należało także dostosować odpowiednie przepisy siedmiu innych ustaw, które regulują różne sfery życia cudzoziemców, odwołujące się do instytucji określonych w ustawie o cudzoziemcach lub odsyłające wprost do tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#ZbigniewSosnowski">Większość przepisów projektowanych w ustawie ma obowiązywać od dnia 5 kwietnia 2010 roku, gdyż, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 810/2009 r. Wspólnotowy Kodeks Wizowy powinien być stosowany przez polskiego organy, zajmujące się wizami Schengen, od dnia 5 kwietnia 2010 roku.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#ZbigniewSosnowski">To tyle, panie przewodniczący, na temat projektu ustawy. Wraz ze mną są moi zacni współpracownicy, w osobach: dyrektora Biura Prawnego w Urzędzie ds. Cudzoziemców pani Bożeny Sadowskiej, jak również dyrektora Departamentu Legalności Pobytu i Wykazu Cudzoziemców pana Tomasza Lipskiego. W razie pytań, jesteśmy gotowi odpowiedzieć na każde pytanie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekBiernacki">Rozpoczynamy turę pytań. Czy są pytania ze strony państwa posłów? Proszę bardzo, pan poseł Marek Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarekSuski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, panie ministrze, mam pytanie w związku z tą ustawą, której uregulowania, jak słyszę, od 5 kwietnia mają wejść w życie. Czy dobrze zrozumiałem, że uregulowania, dotyczące strefy Schengen, mają wejść w życie od 5 kwietnia?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewSosnowski">Część przepisów ma wejść w życie od 5 kwietnia 2010 roku, a niektóre przepisy od 5 kwietnia 2011 roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekSuski">No, do roku 2011 to jeszcze mamy sporo czasu, ale do 5 kwietnia 2010 roku mamy już bardzo mało czasu, bo już zaczął się marzec. Można powiedzieć, że zostało trochę ponad miesiąc. Dziś jest dzień 2 marca, do dnia 5 kwietnia jest nieco ponad miesiąc, a ustawa trafia dopiero teraz do Sejmu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarekSuski">Mam pytanie, czy nie zachodzi obawa, że jednak termin ten nie zostanie dotrzymany? Mam taką obawę ze względu na proces legislacyjny, od momentu pierwszego czytania do uprawomocnienia się ustawy, w związku, jeszcze, z Senatem, z powrotem do Sejmu, chyba, że nie będzie w Senacie poprawek, podpisem pana prezydenta. Jednak strasznie późno rząd przychodzi do Sejmu z tym projektem.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MarekSuski">Chciałbym zapytać, dlaczego tak późno ten projekt jest skierowany do Sejmu? Od kiedy trwały nad nim prace? W gruncie rzeczy, jeśli obie izby parlamentu i pan prezydent mają mniej niż miesiąc na zapoznanie się z ustawą, a, jak widzę, to jest dosyć gruba książka, to nie jest jednozdaniowa zmiana ustawy, tylko poważna zmiana przepisów, to ja mam pytanie, od kiedy rząd nad tą ustawą pracował? Dlaczego tak późno przesłał projekt Sejmowi? Słyszę już wypowiedzi, że posłowie mają mieć jeden lub dwa dni na prace nad tą ustawą. Sądzę, że bardzo źle to służy rzetelności pracy, bardzo źle to służy prawodawstwu. Na dobra sprawę nie będziemy w stanie przeanalizować skutków tej ustawy, a my powinniśmy jednak przyjmować ustawy ze świadomością ich skutków.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MarekSuski">Nie powinno mieć miejsca takie traktowanie parlamentu w państwie prawa.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MarekSuski">Proszę o wyjaśnienie, dlaczego z taką zwłoką ten projekt trafia do Sejmu?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JarosławZieliński">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałbym stanowczo zaprotestować przeciwko takiemu trybowi postępowania rządu. Sejm, komisja sejmowa, nie może być zakładnikiem jakichś zapomnień czy opóźnień ze strony rządu.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JarosławZieliński">To, że rząd, czy resort spraw wewnętrznych i administracji, jako część rządu, przypomniał sobie o tym, że jest problem, którego rozwiązania wymaga prawo unijne i trzeba to uregulować, nie oznacza, że teraz wszyscy musimy wszystko odłożyć i pracować dzień i noc, w pośpiechu, byle jak, bo pośpiech zawsze szkodzi. Mamy pracować nad ważną i niemałą ustawą.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JarosławZieliński">Panie ministrze, ja wiem, że to nie pan prowadzi, na co dzień, te sprawy w resorcie, tylko pan minister Stachańczyk, który dzisiaj jest nieobecny, ale niezależnie od tego, chcę powiedzieć, że poprosimy pana ministra spraw wewnętrznych, pana Millera, żeby odniósł się do tej sprawy. Mam nadzieję, że będzie mógł się tutaj pojawić, w niedługim czasie.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JarosławZieliński">Sejm sprawuje funkcję kontrolną wobec rządu. Pomijając wszystkie polityczne uwarunkowania, jest tak, co do istoty. Chcę wyrazić swój pogląd w tej sprawie. Tak być nie może.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#JarosławZieliński">Krótko mówiąc, nie wierzę w to, że dobrze przeanalizuje się ustawę w tak krótkim czasie. Termin jest jednodniowy, tak naprawdę. To tyle, nie chcę rozwijać wątku, ale, po prostu, składam protest.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jeszcze jakieś pytania ze strony posłów?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MarekBiernacki">Chcę powiedzieć, że planujemy zaprosić pana ministra Millera, ministra spraw wewnętrznych i administracji. Będzie to w marcu lub w kwietniu. Wtedy będzie poruszony ten problem. Muszę przyznać, że mamy mało czasu na procedowanie nad tą ustawą. Przychylam się do uwag posłów. Ten temat na pewno poruszymy z panem ministrem Millerem.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MarekBiernacki">Proszę bardzo, jeśli pan chce zabrać głos, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewSosnowski">Panie i panowie posłowie, rzeczywiście, trudno się tu usprawiedliwiać i szukać jasnych odpowiedzi na te wątpliwości. Nie pozostaje mi nic innego, jak państwa przeprosić. Aczkolwiek, może dla uspokojenia naszych emocji, poproszę panią dyrektor Biura Prawnego o wyjaśnienie. Wskazane w projekcie daty wejścia w życie ustawy nie oznaczają, że ustawa musi być uchwalona do 5 kwietnia. Oczywiście, byłoby lepiej, gdyby ustawa została przyjęta do 5 kwietnia. Myślę, że pani dyrektor Biura Prawnego wyjaśni, że tutaj jest jednak jakieś rozwiązanie, które wyjdzie naprzeciw państwa oczekiwaniom.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BożenaSadowska">Szanowni panie i panowie posłowie, pracę nad tym projektem ustawy rozpoczęliśmy w maju ubiegłego roku. Właściwie, aż do lipca ubiegłego roku, nie wiedzieliśmy do końca, czy Wspólnotowy Kodeks Wizowy zostanie przyjęty w takim terminie, w jakim został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#BożenaSadowska">Prace nad tym kodeksem przybiegały w taki sposób, że do końca były protesty poszczególnych państw członkowskich. Dopiero w ostatniej fazie prac nastąpiło ich przyspieszenie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#BożenaSadowska">W ten sposób, w efekcie, i nasze prace zostały opóźnione. Zwłaszcza, że mieliśmy zamierzenie, żeby nie robić kolejnej nowelizacji ustawy, która już jest dość trudno czytelna. Chcieliśmy opracować założenia do całej, nowej ustawy i napisać ją porządnie, od nowa.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#BożenaSadowska">Tymczasem, musieliśmy przerwać nasze prace, nadrobić czas, żeby dostosować ustawę o cudzoziemcach do Wspólnotowego Kodeksu Wizowego. Musieliśmy te kwestie wyłączyć z założeń do nowej ustawy i zrobić kolejną nowele.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#BożenaSadowska">Zdajemy sobie sprawę, że przesłaliśmy do Sejmu projekt późno, ale, jeśli chodzi o stosowanie ustawy i stosowanie od dnia 5 kwietnia zasad wynikających ze Wspólnotowego Kodeksu Wizowego, nie będzie dramatu, ponieważ Wspólnotowy Kodeks Wizowy jest rozporządzeniem, które jest stosowane wprost. Zatem, nasze przepisy mają tylko charakter porządkujący. Tak, jak tu powiedział pan minister, my tylko wyłączamy z ustawy te przepisy, które już zostały zastąpione Wspólnotowym Kodeksem Wizowym, Kodeksem Schengen, w związku z tym będzie on stosowany zamiast tej ustawy. Jeśli nie zdążymy, to przepisy obecnie obowiązującej ustawy o cudzoziemcach, które dotyczą wiz Schengen, nie będą stosowane, a w ich miejsce wprost będzie stosowany Wspólnotowy Kodeks Wizowy.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#BożenaSadowska">Nie będzie takiej sytuacji, że nasze przepisy uniemożliwią stosowanie prawa unijnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, po tym wyjaśnieniu to ja jeszcze wiem mniej, niż poprzednio, bo, jeżeli słyszę, że i tak będzie wszystko obowiązywać, to mam pytanie, do czego potrzebna jest projektowana regulacja, skoro na podstawie rozporządzenia wszystko może funkcjonować, kodeks może być stosowany wprost?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MarekSuski">Jeżeli wszystko będzie funkcjonować bez tej ustawy, to, wobec tego, po co ta ustawa? Chciałbym dowiedzieć się, czy ta ustawa jest potrzebna? Jeżeli jest potrzebna, to nad nią pracujmy. Jeżeli, jak słyszę, nie jest potrzebna, bo i tak będzie wszystko funkcjonować, to, po co mamy – i to jeszcze tak na łeb, na szyję – pracować z dnia na dzień.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MarekSuski">Przyjmuję przeprosiny rządu, że 10 miesięcy pracowano nad czymś, na co nam teraz chce się nam dać dwa dni. Mimo wszystko ta odpowiedź nie rozwiała moich wątpliwości, a wręcz je pogłębiła.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#MarekSuski">Nie wiem, czy na to pytanie państwo jesteście w stanie odpowiedzieć, a jeżeli jesteście w stanie odpowiedzieć, to powiedzcie, tak naprawdę, od kiedy jest potrzebne, żeby ta ustawa funkcjonowała? Od kiedy jest potrzebna, skoro, niby, jest napisane, że od 5 kwietnia miałaby być stosowana, a jest niepotrzebna? To, może, rzeczywiście, po co się spieszyć, skoro i tak wszystko będzie działać? Prosiłbym o jaśniejsze wyjaśnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JarosławZieliński">Wypowiedź pani dyrektor niczego, w mojej ocenie, nie wyjaśniła. Tak naprawdę, pani dyrektor, panie ministrze, Sejm jest w swoim działaniu autonomiczny. Rząd nie może, w związku z terminami, stawiać pod ścianą ani Sejmu, ani jego organów, Komisji. Nie może też tego czynić żadna Unia Europejska. Póki co, zdaje się, jesteśmy krajem, który decyduje o sobie, w ramach wewnętrznych, swoich, przepisów. Oczywiście, realizujemy zobowiązania międzynarodowe, ale, jeżeli rząd ma coś zrobić, niech robi to szybciej. Nie może być tak, że rząd pracuje rok, a Sejm, a przynajmniej komisja sejmowa, jeden dzień czy pół dnia.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JarosławZieliński">Powtarzam, to żadne wyjaśnienie, proszę państwa. Zamiast przeprosić, że tak się stało, co dla nas i dla państwa byłoby lepsze, przyznać się, uderzyć się mocno w piersi, obiecać, że nie będzie się w przyszłości tak zdarzało, to brniecie państwo w jakieś pokrętne, dziwaczne, nieprzekonujące wyjaśnienia. Nic z tego. Komisja zrobi to, co będzie uważała za stosowne, co za stosowne będzie uważała jej większość. Co zrobi? Nie wiem, ale mam nadzieję, że wszyscy tutaj nie ulegniemy dyktatowi, dotyczącemu terminu. Już były takie sytuacje, że Senat chciał nam coś narzucić, a Sejm powiedział: nie. Sejm ma swoje spojrzenie i, niezależnie od koalicji politycznych, broni swojej autonomii. Bardzo dobrze, że Sejm tak zrobił, nieprawdaż? Tak samo może być w tym przypadku. Ponad podziałami politycznymi podejmiemy inne kroki i nie będziemy honorować tych terminów, które próbuje się nam narzucić. I co wtedy będzie? Proszę zapamiętać, że nie wolno tak postępować. Ale, nie będę już ciągnąć tego wątku, tylko, przynajmniej, wobec tej sytuacji oczekuję większej pokory.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JarosławZieliński">Zakończmy te temat, powołajmy podkomisję, idźmy do przodu, róbmy, co się da.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekBiernacki">W takim razie, do pracy. Proszę, panie ministrze, jeszcze króciutko ustosunkować się do wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewSosnowski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, odpowiadając jasno, rzeczywiście, ustawa jest niezbędna, konieczna, do dostosowania, w tej kwestii, naszego prawa zobowiązuje nas Komisja Europejska. Przepraszając, mieliśmy nadzieję, że państwo, mimo że nie wszystko jest w porządku, zrozumieją nas, że staramy się zrobić wszystko, żeby było dobrze. Dziękuję serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jeszcze jakieś uwagi lub pytania?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że zakończono pierwsze czytanie. Wobec tego, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne, przystępujemy do powołania podkomisji. Proszę o kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JarosławZieliński">W imieniu Prawa i Sprawiedliwości zgłaszam pana posła Adama Śnieżka i pana posła Marka Suskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekBiernacki">Proponuję pana posła Józefa Klima, pana posła Piotra Van der Coghena, pana posła Janusza Dzięcioła, pana posła Jarosława Matwiejuka, pana posła Wiesława Wodę. O ile, oczywiście, panowie posłowie zgadzają się. Rozumiem, że tak.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MarekBiernacki">Mamy tymczasowy harmonogram, po pracach podkomisji Komisja spotka się w czwartek. Specjalnie przełożyłem inne prace, by mieć czas, żeby zająć się projektem rządowym. Jest to istotny projekt, mamy bardzo krótki termin. Mogę tylko bardzo gorąco prosić panów posłów o współpracę.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MarekBiernacki">Podkomisja ukonstytuuje się po posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#MarekBiernacki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>