text_structure.xml
10.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekBiernacki">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych. Witam wszystkich w imieniu prezydium Komisji. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw normujących funkcjonowanie służb nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekBiernacki">Witam panią poseł wnioskodawcę, Hannę Zdanowską. Witam pana ministra Antoniego Podolskiego. Oddaję głos pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#HannaZdanowska">Dziękuję bardzo. Panowie przewodniczący, panie ministrze, Wysokie Komisje. W imieniu Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji, mam zaszczyt przedstawić kolejny projekt Komisji dotyczący wykreślenia niektórych obowiązków, które w sposób nienaturalny i pociągający za sobą koszty znajdują się w zakresie działania Policji a także niektórych innych służb. W związku z tym projektem pewne obowiązki podlegałyby zniesieniu. Wykreślone zostałyby obowiązki dublujące się, a także obowiązki, uznane naszym zdaniem, za nieracjonalne, trudne do wykonania i kosztowne. Zakres tej nowelizacji dotyczy nowelizacji kilku ustaw, przede wszystkim ustawy o Policji, o Służbie Celnej, o ewidencji ludności i dowodach osobistych, o Straży Granicznej, o zakwaterowaniu sił zbrojnych a także niektórych ustaw w zakresie ustroju sądów powszechnych, prokuratury, komorników, w zakresie zniesienia obowiązku opinii Policji w sprawie niektórych kandydatów. W naszej opinii przyjęcie tego projektu i wykreślenie tych obowiązków odbiurokratyzuje działalność Policji i niektórych innych służb mundurowych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#HannaZdanowska">Omówię w krótkim zarysie poszczególne zmiany. W obecnym stanie prawnym osoby podlegające powszechnemu obowiązkowi obrony przedstawiają wojskowy dokument osobisty celem zamieszczenia w nim stosownych wpisów dotyczących obowiązku meldunkowego na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych, zaś na podstawie art. 49 Policja sprawuje kontrolę nad wykonywaniem obowiązku meldunkowego. W związku z powyższym, Komisja proponuje nowelizację istniejących rozwiązań poprzez rezygnację z egzekwowania obowiązku meldunkowego meldujących się na pobyt czasowy w związku z długotrwałym szkoleniem. Proponujemy również zniesienie zobowiązania Policji do kontroli spełnienia obowiązku meldunkowego z uwagi na fakt, że taka kontrola jest sporadyczna i nieefektywna i powinna być sprawowana przez organ gminy jako bardziej właściwy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#HannaZdanowska">Składając ten projekt proponujemy także zmianę kompetencji do tworzenia i znoszenia policyjnych izb dziecka. W aktualnym stanie prawnym minister właściwy do spraw wewnętrznych w zarządzeniu tworzy i znosi policyjne izby dziecka oraz sprawuje nad nimi zwierzchni nadzór, zgodnie z postanowieniem art. 83 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich. W przedłożonym projekcie Komisja proponuje przekazanie kompetencji do tworzenia policyjnych izb dziecka komendantom wojewódzkim oraz Komendantowi Stołecznemu Policji w porozumieniu z Komendantem Głównym Policji, unikając w ten sposób skomplikowanej i sformalizowanej procedury i zapewniając podejmowanie decyzji tam, gdzie istnieje rzeczywista wiedza na temat potrzeby ich istnienia.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#HannaZdanowska">Należy także zauważyć, że proponowana zmiana nadal pozostawia ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych zwierzchni nadzór nad policyjnymi izbami dziecka. Komisja Nadzwyczajna „Przyjazne Państwo” w przełożonym projekcie proponuje także zniesienie obowiązku opiniowania kandydatur przez organy Policji na stanowiska w strukturze prokuratury, komorników, aplikantów komorniczych, asesorów komorniczych, na stanowiska w sądownictwie oraz osób ubiegających się o staż urzędniczy w sądzie lub prokuraturze. Proponowane zmiany mają charakter proceduralny oraz zapobiegają ingerencji organów Policji w informowaniu o życiu prywatnym tych kandydatów. W przedłożonym projekcie proponowana jest także zmiana istniejącej struktury Policji. W obecnym stanie prawnym zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, w miastach będących jednocześnie powiatami grodzkimi oraz siedzibami powiatów ziemskich, istnieje obowiązek tworzenia dwóch komend Policji, co oznacza konieczność funkcjonowania komendanta powiatowego powiatu ziemskiego i komendanta miejskiego. Proponowana zmiana dotyczy możliwości utworzenia jednej wspólnej komendy miejskiej Policji w miastach będących jednocześnie siedzibą powiatu grodzkiego i ziemskiego. To rozwiązanie powinno zmniejszyć koszty działania Policji oraz usprawnić działanie poprzez zapewnienie lepszej koordynacji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#HannaZdanowska">Kolejna proponowania zmiana dotyczy art. 6b ust. 4 ustawy o Policji poprzez umożliwienie fakultatywnego, a nie obligatoryjnego powoływania członków korpusu służby cywilnej na stanowiska zastępców komendantów wojewódzkich i Komendanta Stołecznego Policji do spraw służb wspomagających działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym, dzięki czemu możliwym stanie się piastowanie tych stanowisk również przez oficerów Policji. Komisja Nadzwyczajna „Przyjazne Państwo” proponuje także zmianę w art. 15 ust. 1 pkt 8, ust. 8a i 8b ustawy z dnia 6 kwietnia 1996 r. o Policji polegającej na wykreśleniu z katalogu działań Policji obowiązku kontroli paliwa znajdującego się w zbiornikach pojazdów. W obecnym porządku prawnym uprawnienia takie posiadają inne, lepiej wyspecjalizowane podmioty a celowość wprowadzenia kontroli przez Policję staje się coraz bardziej wątpliwa. Dla przykładu w 2006 r. jedynie 2,8% kontroli dało wynik pozytywny. W dalszej nowelizacji ustawy o Policji dodanie art. 31a spowoduje zniesienie kosztownego i całkowicie nieracjonalnego obowiązku nadawania przydziału organizacyjno-mobilizacyjnego zbiurokratyzowanej procedurze dotyczącej blisko 98 tys. funkcjonariuszy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#HannaZdanowska">Komisja Nadzwyczajna „Przyjazne Państwo” proponuje w przedłożonym projekcie również zmianę ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w art. 33 ust. 2, art. 41 ust. 7 i art. 48a poprzez zdjęcie z Policji obowiązku asystowania przedstawicielom Wojskowej Agenci Mieszkaniowej przy wchodzeniu do lokali w razie zajmowania lokalu samowolnie, przy przymusowym wykwaterowaniu osób wezwanych do opuszczenia, po utracie prawa do zamieszkiwania lub w razie zaistnienia awarii w przypadku nieobecności kolatora albo jego odmowy udostępnienia lokalu mieszkalnego. W proponowanym stanie prawnym powyższe obowiązki ciążyć będą jedynie na Żandarmerii Wojskowej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#HannaZdanowska">Zmierzając do usprawnienia wielu postępowań administracyjnych w przedłożonym projekcie Komisja Nadzwyczajna „Przyjazne Państwo” proponuje również uchylenie art. 38 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 13 października 1995 r. – Prawo łowieckie, co będzie skutkowało zniesieniem obowiązku wydawania opinii przez Komendanta Wojewódzkiego Policji w sprawie strażników i kandydatów na strażników Państwowej Straży Łowieckiej.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#HannaZdanowska">Ostatnią z proponowanych zmian jest propozycja uchylenia art. 6x ust. 3 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej. Przez to zniesiony zostanie obowiązek Policji i Straży Granicznej do udzielania pomocy w zatrzymaniu przez Służbę Celną środków transportu poza drogami publicznymi z uwagi na fakt, że Służba Celna dysponuje uprawnieniami i środkami umożliwiającymi samodzielne przeprowadzenie takiej czynności. Brak jest racjonalnego uzasadnienia dla utrzymywania wyżej wspomnianego obowiązku.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#HannaZdanowska">Konkludując należy wskazać, że wszystkie proponowane zmiany są neutralne dla budżetu państwa i budżetu jednostek samorządu terytorialnego, a niektóre z tych zmian w zakresie ustaw o Służbie Celnej i Policji mogą nawet przynieść oszczędności budżetowe. Wszystkie proponowane zmiany objęte są strefą indyferencji prawnej w zakresie prawa UE. Nie występuje więc żadne ryzyko kolizji z jakimikolwiek normami prawnymi prawa wspólnotowego. Z uwagi na przytoczoną wcześniej argumentację, jako poseł sprawozdawca występując w imieniu Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo”, zwracam się do szanownych Komisji z prośbą o poparcie tego projektu i dalsze prace nad nim. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję pani poseł za dogłębne sprawozdanie. Chciałbym poznać stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AntoniPodolski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowni państwo, stanowisko rządu jest generalnie pozytywne. Są pewne zastrzeżenia do czterech artykułów tj. 1, 2, 3 i 9, ale w naszym przekonaniu uda się nam w dalszej części prac to zmienić.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Prezydium proponuje powołanie podkomisji. Czy są pytania? Nie ma. Nie było zgłoszenia o wysłuchanie publiczne.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MarekBiernacki">Kończymy pierwsze czytanie i powołujemy podkomisję. Proponuję 7 osób do podkomisji. Zostały zgłoszone następujące osoby: z PO posłowie Józef Klim, Roman Kaczor, Aleksander Skorupa; z PiS posłowie Zbigniew Wassermann, Wojciech Zieliński; z Lewicy poseł Jarosław Matwiejuk; z PSL poseł Mirosław Pawlak.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MarekBiernacki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>