text_structure.xml
28 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Witam wszystkich zgromadzonych. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#GrzegorzDolniak">Zgłaszam wniosek o nierozpatrywanie na dzisiejszym posiedzeniu Komisji pkt 3 przewidzianego porządku dziennego, a więc pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy – nazwijmy ją – „deubekizacyjnej”. Dlaczego? Dlatego, że w dniu jutrzejszym, jako Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska, skierujemy do laski marszałkowskiej projekt ustawy dotyczący tej samej materii. Oczywiście posłużymy się innymi instrumentami, by regulować tę samą kwestię i byłoby niedobrym zjawiskiem, abyśmy nad różnymi projektami, ale dotyczącymi tej samej kwestii, pochylali się w innym czasie, mając świadomość, że finałem dzisiejszego pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy autorstwa Prawa i Sprawiedliwości byłoby powołanie stosownej podkomisji. Podkomisja ta w tytule miałaby formułę uwzględniającą rozpatrzenie jednego projektu, co wobec istnienia dwu projektów byłoby najprawdopodobniej błędem legislacyjnym i utrudniłoby procedowanie nad bardzo ważnymi ze społecznego punktu widzenia projektami.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#GrzegorzDolniak">Śladem pewnej praktyki zaproponowanej przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej, kiedy to rozpatrywaliśmy projekt chociażby o funkcjonariuszach Biura Ochrony Rządu, gdzie był już projekt poselski – którego ja byłem wnioskodawcą – a mieliśmy sygnalizowany projekt prezydencki, poczekaliśmy na ów projekt, by rozpatrywać je łącznie. Dlatego też w imieniu Klubu Parlamentarnego PO bardzo uprzejmie proszę o przełożenie przewidzianego na dzisiaj pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o podaniu do wiadomości publicznej informacji o byłych funkcjonariuszach komunistycznego aparatu bezpieczeństwa, czasowym ograniczeniu pełnienia przez nich funkcji publicznych oraz pozbawienia ich nieuzasadnionych przywilejów materialnych na inny termin, aby oba projekty, zarówno Prawa i Sprawiedliwości, jak i Platformy Obywatelskiej, mogły spotkać się na posiedzeniu Komisji. Jednocześnie zapewniam, że stanie się to niechybnie – tak, że będziemy mogli pochylić się nad obydwoma projektami w ciągu najbliższych dwóch tygodni.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JarosławZieliński">Nietrudno domyślić się, że chciałbym złożyć wniosek przeciwny i prosić państwa o nieprzyjmowanie wniosku złożonego przez pana przewodniczącego Grzegorza Dolniaka. Szukam właściwego przymiotnika, żeby określić tę propozycję, pozostanę jednak przy bardzo delikatnym określeniu, że jest to propozycja zadziwiająca. Jeśli będzie taka potrzeba, w odpowiednim czasie rozwinę tę kwestię.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JarosławZieliński">Otóż sprawa, którą się mamy zająć, czeka na to już 19 lat. Cieszy mnie fakt, że Platforma Obywatelska wreszcie dojrzała do tego, aby powyższą sprawą się zająć. Jednak czasu na przygotowanie projektu było wystarczająco dużo i nie widzę powodu, by w sytuacji, gdy projekt PiS jest gotowy, odkładać prace nad nim i czekać, aż PO w pośpiechu – ponieważ takie są ostatnio manewry polityczne tej partii – przygotuje swój projekt. Panie przewodniczący, panie pośle: gdy PO złoży swój projekt, to będziemy go rozpatrywać.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JarosławZieliński">A sprawa z „ustawą paszportową” wyglądała nieco inaczej – rzeczywiście zaczekaliśmy na projekt prezydencki, ale wcześniej powołaliśmy podkomisję, która zajęła się tą sprawą. Dzisiaj moglibyśmy postąpić podobnie. Dzisiejszy dzień, 17 września, szanowni państwo, jest dniem szczególnym i będzie on miał dodatkową wymowę, gdy państwo – bo rozumiem, że wniosek jest składany w imieniu posłów Platformy Obywatelskiej – zdejmiecie dzisiaj ów punkt z porządku obrad naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za zdjęciem z dzisiejszego porządku obrad pkt 3, tj. pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o podaniu do wiadomości publicznej informacji o byłych funkcjonariuszach komunistycznego aparatu bezpieczeństwa, czasowym ograniczeniu pełnienia przez nich funkcji publicznych oraz pozbawienia ich nieuzasadnionych przywilejów materialnych?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje wniosek przy 21 głosach za, 10 przeciwnych i braku wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MarekBiernacki">Chciałbym jeszcze jako przewodniczący wyrazić nadzieję, że Platforma Obywatelska jak najszybciej przygotuje swój wniosek, tak abyśmy wkrótce mogli pochylić się nad obydwoma projektami. Ważne jest bowiem, aby przeprowadzić ten trudny proces, a nie toczyć wokół niego spory. Musimy również pamiętać o tym, że na tej sali są posłowie, którzy uważają, że oba projekty będą niesłuszne, i to też należy w naszych debatach uszanować. Do tematu wrócimy zatem – jak to powiedział poseł Grzegorz Dolniak – niechybnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JarosławZieliński">Jeszcze jedno zdanie do tego, co się stało, i do komentarza pana przewodniczącego. Wniosek został przyjęty – demokracja ma swoje prawa – tylko żeby nie było tak, że przez kolejne 18 czy 19 lat sprawa będzie czekała na uregulowanie, a ludzie aparatu, który został już wystarczająco skompromitowany, będą nadal cieszyć się przywilejami.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#GrzegorzDolniak">Złożyłem na tyle klarowną, jasną i oczywistą deklarację, że nie powinien budzić wątpliwości fakt, że PO złoży stosowny projekt ustawy w ciągu najbliższych dwóch tygodni.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JarosławZieliński">Wydaje mi się, że jeśli nie w tym parlamencie, to już nigdy więcej takowy projekt nie przejdzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw. Proszę o przedstawienie sprawozdania pana posła Józefa Klima.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JózefKlim">Powołana przez państwa podkomisja spotkała się 3 września i po kilkugodzinnej dyskusji przyjęła sprawozdanie. Otóż jest to ustawa bardzo obszerna, normująca 16 ustaw, zawierająca ponad 90 zmian. Wynika ona z pewnych zmian w prawie unijnym, w dyrektywie oraz innych aktach Unii Europejskiej. Ów projekt ustawy zawiera komplet rozporządzeń Rady Ministrów, który jest dołączony do ustawy. Na posiedzeniu podkomisji stronę rządową reprezentował Urząd ds. Cudzoziemców, stronę społeczną zaś Helsińska Fundacja Praw Człowieka, która zabierała głos w kilku kwestiach, zgłaszając poprawki – poprawki te nie uzyskały jednak akceptacji ani strony rządowej, ani posłów. Strona rządowa zgłosiła 8 autopoprawek do projektu, które zostały jednogłośnie przegłosowane przez podkomisję – są one oczywiście zgłoszone w sprawozdaniu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JózefKlim">Omawiany projekt dotyczy głównie ustawy o cudzoziemcach, ustawy o Straży Granicznej oraz ustawy o wjeździe na terytorium Polski. Koszty wprowadzenia tej ustawy nie są wysokie, wyniosą jednorazowo w 2009 r. około 27 mln zł, natomiast w kolejnych latach będzie to kwota około 10 mln zł. Faktem jest, że skutkiem finansowym tej ustawy dla gmin będzie utrata wpływów z opłat skarbowych w kwocie 110 tys. zł, co w przeliczeniu na poszczególne gminy nie jest dużą stratą.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JózefKlim">Zakres zmian jest tak duży, że powiem tylko w skrócie, czego dotyczy: regulacji wizowych, wjazdu, pewnych procedur, czytelności przepisów. Gwarantuje przejrzystość procedur, wprowadza udoskonalenia w zakresie mieszanych związków małżeńskich czy w kwestii dzieci.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JózefKlim">Chciałbym jeszcze podkreślić, że prace podkomisji przebiegały w bardzo dobrej atmosferze. Urząd ds. Cudzoziemców przygotował tę ustawę – w mojej ocenie – w sposób profesjonalny, zgłoszono niewiele uwag legislacyjnych. Także współpraca między stroną rządową, Biurem Legislacyjnym a posłami wyglądała bardzo dobrze i w związku z tym nie będę omawiał poszczególnych zmian. Zaznaczam tylko, że sprawozdanie zostało przyjęte przez podkomisję jednogłośnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PiotrStachańczyk">Z ogromnym zadowoleniem przyjmujemy wynik prac podkomisji. Jednakowoż po analizie legislacyjnej chcielibyśmy zaproponować pewne poprawki polegające na dodaniu dwóch punktów 37a i 37b – materiały mają państwo rozdane – wynikają one z konieczności poprawienia odesłań w całym projekcie i w odniesieniu do innych, wcześniej przyjętych przepisów. Oprócz tych dwóch poprawek zgłaszamy jeszcze jedną drobną – a mianowicie w art. 1 pkt 6 – jest to przepis dotyczący art. 13a – w ust. 8 proponujemy wykreślić zwrot „4 lub”. Po poprawce ustęp ten brzmiałby następująco: „Odmawia się wydania przepustki, jeżeli zachodzi przynajmniej jedna z okoliczności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 7–10”.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PiotrStachańczyk">Poprawka tę chcemy wprowadzić na wniosek Forum Związków Zawodowych. My przychylamy się do tej uwagi, chcemy bowiem, aby pobyty marynarzy na przepustkach nie były wliczane do okresu pobytu, od którego liczą się uprawnienia związane z wjazdami na podstawie przepisów schengeńskich.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PiotrStachańczyk">Proszę o przyjęcie tychże trzech poprawek w toku dzisiejszego posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekBiernacki">Czy zapoznali się państwo z poprawkami, które przedstawił pan minister Piotr Stachańczyk?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MarekBiernacki">Przechodzimy do procedowania. Pojawiły się uwagi, aby nie procedować każdej zmiany, bo jest to ustawa bezkolizyjna.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaŁybacka">Stawiam wniosek formalny, żeby procedować, głosując artykułami.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za tym, żeby głosować artykułami?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie przyjmuje wniosek, żeby procedować projekt ustawy, głosując artykułami.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi dotyczące tytułu ustawy?</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#MarekBiernacki">Komisja przyjmuje tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#MarekBiernacki">Przechodzimy do art. 1. Proszę jeszcze raz pana ministra o przypomnienie, o jakie poprawki dokładnie chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PiotrStachańczyk">Wszystkie trzy poprawki dotyczą art. 1. Pierwsza z nich odnosi się do pkt 6 tego artykułu – jest to przepis dotyczący art. 13a – ust. 8, skąd usuwamy zwrot „4 lub”. Po poprawce ustęp ten będzie miał postać: „Odmawia się wydania przepustki, jeżeli zachodzi przynajmniej jedna z okoliczności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 7–10”.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PiotrStachańczyk">Dwie pozostałe również dotyczą art. 1, a polegają na dodaniu pkt 37a i 37b w brzmieniu, które mają państwo przedłożone.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 1 wraz z poprawkami.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 2?</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 2.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 3?</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#MarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 3.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 4?</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#MarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 4.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 5?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WojciechŻukowski">Mam pytanie dotyczące tego, czy przepis upoważniający wojewodę do wydania zlecenia realizacji inwestycji na granicy nie koliduje z zasadami korzystania z funduszy Unii Europejskiej na budowę nowych przejść granicznych. Czy sporządzono analizę, która udowodniła, że nie ma niebezpieczeństwa utraty środków unijnych na budowę infrastruktury przejść granicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PiotrStachańczyk">Zapewniam, że nie ma niebezpieczeństwa utraty środków unijnych, a przepis ten jest niezbędny, ponieważ przy dzisiejszym stanie prawnym, na skutek pewnych przeoczeń sprzed kilku lat, wojewodowie nie mogą realizować inwestycji na kolejowych, morskich, rzecznych czy lotniczych przejściach granicznych, bo w większości przypadków nie są to grunty należące do Skarbu Państwa i nie ma podstawy prawnej do przekazywania właścicielom tych gruntów środków na to, aby realizować tam określone inwestycje. Przykładem tego jest choćby wygląd niektórych wschodnich przejść granicznych. Jeszcze raz podkreślam, że pieniędzy unijnych przez ten przepis nie stracimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 5?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MarekBiernacki">Nie widzę. Komisja przyjmuje art. 5.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#MarekBiernacki">Przechodzimy do art. 6. Czy są jakieś uwagi do art. 6?</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#MarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 6.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 7?</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#MarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 7.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#MarekBiernacki">Artykuł 8. Czy są jakieś uwagi do art. 8?</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#MarekBiernacki">Nie widzę. Komisja przyjmuje art. 8.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 9?</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#MarekBiernacki">Nie widzę. Komisja przyjmuje art. 9.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 10?</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#MarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 10.</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 11?</u>
<u xml:id="u-18.13" who="#MarekBiernacki">Nie widzę. Komisja przyjmuje art. 11.</u>
<u xml:id="u-18.14" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 12?</u>
<u xml:id="u-18.15" who="#MarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 12.</u>
<u xml:id="u-18.16" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 13?</u>
<u xml:id="u-18.17" who="#MarekBiernacki">Nie widzę. Komisja przyjmuje art. 13.</u>
<u xml:id="u-18.18" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 14?</u>
<u xml:id="u-18.19" who="#MarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 14.</u>
<u xml:id="u-18.20" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 15?</u>
<u xml:id="u-18.21" who="#MarekBiernacki">Nie widzę. Komisja przyjmuje art. 15.</u>
<u xml:id="u-18.22" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 16?</u>
<u xml:id="u-18.23" who="#MarekBiernacki">Nie widzę. Komisja przyjmuje art. 16.</u>
<u xml:id="u-18.24" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 17?</u>
<u xml:id="u-18.25" who="#MarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 17.</u>
<u xml:id="u-18.26" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 18?</u>
<u xml:id="u-18.27" who="#MarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 18.</u>
<u xml:id="u-18.28" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 19?</u>
<u xml:id="u-18.29" who="#MarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 19.</u>
<u xml:id="u-18.30" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 20?</u>
<u xml:id="u-18.31" who="#MarekBiernacki">Nie widzę, Komisja przyjmuje art. 20.</u>
<u xml:id="u-18.32" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 21?</u>
<u xml:id="u-18.33" who="#MarekBiernacki">Nie widzę, Komisja przyjmuje art. 21.</u>
<u xml:id="u-18.34" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 22?</u>
<u xml:id="u-18.35" who="#MarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 22.</u>
<u xml:id="u-18.36" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 23?</u>
<u xml:id="u-18.37" who="#MarekBiernacki">Nie widzę. Komisja przyjmuje art. 23.</u>
<u xml:id="u-18.38" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do art. 24?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PiotrStachańczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, proszę, aby cała ustawa wchodziła w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. Z naszych obliczeń wynika, że wchodziłaby w życie nieco wcześniej, w okolicach świąt Bożego Narodzenia, ale dla ujednolicenia proponuję datę 1 stycznia 2009 r. Będzie to też uproszczenie dla cudzoziemców.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarekBiernacki">Czy są uwagi do propozycji pana ministra?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MarekBiernacki">Nie widzę. Przyjmujemy zatem artykuł 24 z zaproponowaną poprawką.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem całego projektu ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw?</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje projekt ustawy jednomyślnie. Dziękuję wszystkim za owocną współpracę.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#MarekBiernacki">Sprawozdawcą proponuję przewodniczącego podkomisji pana Józefa Klima.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#MarekBiernacki">Nie widzę sprzeciwu, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#MarekBiernacki">Termin dla UKIE wyznaczam na dzisiaj, 17 września, na godz. 14.00.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego – pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie imienia i nazwiska. Proszę pana ministra Witolda Drożdża o omówienie przedłożonego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WitoldDrożdż">Potrzeba wprowadzenia nowego aktu prawnego regulującego tematykę administracyjnych zmian imion i nazwisk jest podyktowana kilkoma względami. Po pierwsze, dotychczasowa ustawa z listopada 1956 r. o zmianie imion i nazwisk powstała w odmiennych realiach społecznych i nie jest dostosowana do nowych zjawisk, a w szczególności do konsekwencji nasilonych ruchów migracyjnych. W wyniku przemieszczania się ludności, które ma istotne znaczenie dla regulowanej materii, korzystanie przez obywateli polskich z innych niż krajowe unormowań w zakresie imion i nazwisk oraz przenikanie do polskich realiów obcych norm i zwyczajów jest zbędne.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#WitoldDrożdż">Obraz nowych trendów znajduje wyraz w składanych przez obywateli polskich wnioskach, których liczba w ostatnio znacznie wzrosła. Potrzeba nowej regulacji wynika również z konieczności dostosowania tematyki administracyjnej zmiany imion i nazwisk do regulacji unijnych oraz do konwencji Międzynarodowej Komisji Stanu Cywilnego, jak również do przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#WitoldDrożdż">Uwzględniając postulaty praktyków, zaproponowano wykreślenie regulacji, które są nieaktualne, dodanie rozwiązań, których brak skutkuje różnorodnym sposobem postępowania, a także doprecyzowanie przepisów, które w praktyce budzą wątpliwości interpretacyjne.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#WitoldDrożdż">Prezentując projekt, który bez zmian pozostawia podstawową zasadę, zgodnie z którą zmiana imienia i nazwiska następuje z ważnych dla wnioskodawcy powodów, chciałbym zwrócić uwagę na kilka kluczowych, nowych regulacji.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#WitoldDrożdż">Po pierwsze, proponuje się poszerzenie katalogu osób uprawnionych do zmiany imienia lub nazwiska o cudzoziemców, którzy uzyskali w Polsce status uchodźcy. Uchodźcy są szczególną grupą cudzoziemców, którym ze względu na doznane prześladowania należy zapewnić poczucie bezpieczeństwa. Możliwość zmiany danych osobowych sprzyja temu poczuciu, a w konsekwencji może pozytywnie wpłynąć na proces integracji z polskim społeczeństwem. Jednocześnie z uwagi na fakt, iż do czasu uzyskania zgody na osiedlenie, a w dalszej perspektywie obywatelstwa polskiego, status uchodźcy jest statusem tymczasowym, prawo do zmiany imienia lub nazwiska powinno mieć charakter wyjątkowy, podyktowany przede wszystkim względami humanitarnymi.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#WitoldDrożdż">Po drugie, zaproponowano zdefiniowanie pojęć „zmiana imienia” i „zmiana nazwiska”. Dotychczasowa praktyka dowiodła licznych problemów interpretacyjnych związanych z prawidłowym rozróżnieniem dwóch instytucji: zmiany imienia i zmiany nazwiska oraz ustalenia ich pisowni. Kierując się koniecznością tożsamego postępowania przez organy administracji publicznej w analogicznych sytuacjach, proponuje się zdefiniować przedmiot postępowania, włączając do jego zakresu, oprócz zmiany, również ustalenie pisowni imienia i nazwiska.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#WitoldDrożdż">Wykreślenie odrębnej regulacji dotyczącej ustalenia pisowni imienia i nazwiska podyktowane jest uzasadnioną – według projektodawcy – tezą, że przedmiotem wszystkich czynności doprowadzających w efekcie do innego niż pierwotny zapisu imienia i nazwiska winna być wyłącznie zmiana tych danych.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#WitoldDrożdż">Proponuje się dookreślenie, jakiego rodzaju nazwiska podlegają zmianie, wskazując, że zmiana może dotyczyć nazwiska noszonego aktualnie lub nazwiska rodowego. Jednocześnie planuje się wprowadzenie oczekiwanego społecznie – według naszej oceny – przepisu, zgodnie z którym zmiana nazwiska noszonego po zawarciu małżeństwa, gdy jest ono tożsame z nazwiskiem rodowym, rozciąga się na nazwisko rodowe wyłącznie na wyraźne żądanie osoby ubiegającej się o zmianę nazwiska.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#WitoldDrożdż">Po czwarte, proponuje się modyfikację katalogu ważnych powodów uzasadniających zmianę imienia i nazwiska, wykreślenie modyfikacji anachronicznej oraz dodanie nowych, istotnych rozwiązań, na przykład pragnienie dostosowania swojego nazwiska do nazwiska, jakie wnioskodawca nosi zgodnie z ustawodawstwem innego państwa, którego obywatelstwo również posiada.</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#WitoldDrożdż">Wreszcie planuje się doprecyzować właściwość rzeczową i miejscową organów administracji publicznej oraz tryb postępowania w przedmiotowych sprawach. Wzorem ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego proponuje się wprowadzenie właściwości kierownika Urzędu Stanu Cywilnego m.st. Warszawy, co umożliwi złożenie wniosku o zmianę nazwiska tym wszystkim osobom, które przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ale nie mają stałego meldunku.</u>
<u xml:id="u-21.10" who="#WitoldDrożdż">Po szóste, proponowane jest określenie zasad wyrażania zgody na zmianę imienia i nazwiska małoletniego dziecka, mając na względzie konsekwencje zmiany danych osobowych. Jako podstawowy warunek przewidziano wymóg osobistego wyrażenia zgody przez rodziców dziecka. Alternatywnie proponuje się dopuszczenie formy zgody pisemnej z tym, że z podpisem poświadczonym notarialnie.</u>
<u xml:id="u-21.11" who="#WitoldDrożdż">I wreszcie siódmy aspekt, na który chciałbym zwrócić uwagę, to fakt, iż nową regulacją zawartą w projekcie ustawy, a w naszej ocenie będzie miała ona znaczący, pozytywny wpływ na relacje między klientem a urzędnikiem, jest dookreślenie sposobu składania wniosku o zmianę imienia i nazwiska oraz opracowanie katalogu dokumentów niezbędnych w przedmiotowym postępowaniu.</u>
<u xml:id="u-21.12" who="#WitoldDrożdż">To tyle, jeśli chodzi o charakterystykę proponowanych zmian w ustawie. Wydaje się, że jasne, klarowne prawo – a taki jest w ocenie rządu proponowany projekt ustawy – ułatwi prowadzenie postępowania w materii dość delikatnej i osobistej, bo taką bez wątpienia jest zmiana imienia i nazwiska. Poza tym, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym, w efekcie wpłynie pozytywnie na wizerunek organów administracji publicznej orzekających w przedmiotowych sprawach.</u>
<u xml:id="u-21.13" who="#WitoldDrożdż">W trakcie prac legislacyjnych nie odnotowaliśmy rozbieżnych stanowisk dotyczących przedmiotu projektu, stąd też przedkładając projekt ustawy, chciałbym w imieniu rządu zwrócić się o uwzględnienie tych propozycji w toku dalszych prac legislacyjnych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarekBiernacki">Zakończyliśmy pierwsze czytanie. Czy są jakieś pytania?</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MarekBiernacki">W związku z tym, że nie było wniosku o wysłuchanie publiczne, jest propozycja, aby powołać 7-osobową podkomisję, w skład której wejdzie trzech posłów z PO, dwóch z PiS i po jednym z PSL oraz z... – przepraszam, zapomniałem jaka jest nazwa ugrupowania – z Klubu Lewica. Naprawdę, nie było w tym żadnej złośliwości. Muszę sobie zapisać nazwę.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MarekBiernacki">W imieniu Klubu Platformy Obywatelskiej chciałbym zgłosić pana posła Łukasza Gibałę, pana posła Grzegorza Raniewicza i pana posła Józefa Klima.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JarosławZieliński">W imieniu Prawa i Sprawiedliwości zgłaszam pana posła Waldemara Wronę i pana posła Antoniego Błądka.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JarosławMatwiejuk">Jako bezpartyjny poseł z Klubu Lewica chciałbym zgłosić panią poseł Stanisławę Prządkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarekBiernacki">W imieniu Polskiego Stronnictwa Ludowego zgłaszam pana posła Mirosława Pawlaka.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MarekBiernacki">Bardzo proszę członków podkomisji o ukonstytuowanie się.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#MarekBiernacki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji. Spotkamy się o 13.30 na wspólnym posiedzeniu z Komisją Gospodarki.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>