text_structure.xml 16.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekBiernacki">Przed przystąpieniem do realizacji porządku dziennego chciałbym poinformować, że 10 czerwca br. odbędzie się w Legionowie jednodniowe wyjazdowe posiedzenie Komisji wspólnie z Komisją Infrastruktury. Tematem będzie bezpieczeństwo ruchu drogowego. Proszę, aby osoby, które będą chciały uczestniczyć w tym posiedzeniu zgłaszały się do sekretariatu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MarekBiernacki">Chciałem też poinformować, że 29 maja br. w sali nr 24 o godz. 15.00 odbędzie się posiedzenie Komisji wspólnie z Komisją Sprawiedliwości, zwołane w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek posłów Klubu Prawo i Sprawiedliwość dotyczący dostępu do bazy danych przez służby specjalne.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do pracy nad projektem ustawy o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych. Nie ukrywam, że ten projekt ustawy jest trudny, będzie wywoływał bardzo dużo emocji. Ale ustawa jest potrzebna i musimy ją wypracować wspólnie w consensusie. Nasza Komisja jest zobligowana – i słusznie – do zasięgnięcia opinii Komisji do Spraw Służb Specjalnych, Komisji Obrony Narodowej i Komisji Sprawiedliwości. Chciałbym zaproponować państwu powołanie podkomisji. Poprosimy również wspomniane komisje i inne zewnętrzne instytucje, które zajmują się ochroną praw człowieka i obywatela o opinie projektu wypracowanego przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MarekBiernacki">Jestem reprezentantem posłów wnioskodawców. Chciałbym zwrócić uwagę, że projekt ustawy, który złożyliśmy jest tożsamy z projektem, który został złożony 1,5 roku temu do Laski Marszałkowskiej. Złożyliśmy wówczas projekt w takim kształcie. Uważaliśmy, że czynności operacyjno-rozpoznawcze powinny zostać uregulowane w jednym akcie. Zgłaszaliśmy go jako partia opozycyjna. Mimo, że dzisiaj ten projekt zmienilibyśmy w szeregu miejscach, uznaliśmy, że byłoby to z naszej strony bardzo nieuczciwe i nie wskazywało na czystość intencji. Dlatego po raz kolejny złożyliśmy do Laski Marszałkowskiej pierwotny projekt po to, aby wszystkie ugrupowania polityczne – nasz partner PSL oraz ugrupowania opozycyjne Prawo i Sprawiedliwość, Lewica – aktywnie włączyły się w tworzenie tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MarekBiernacki">Nie jesteśmy bardzo mocno przywiązani do tego projektu i jego konkretnych zapisów. Uważamy, że ustawa może powstać jedynie w oparciu o zasady consensusu sił politycznych w parlamencie. Ale nie tylko, tu też musi być dialog z opinią publiczną. Polska co chwila jest wstrząsana aferami, również medialnymi dotyczącymi podsłuchów. One trwają cały czas. Ostatnio dotknęły prezydenta i byłego premiera. Wydaje się, że ta eskalacja osiąga apogeum.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#MarekBiernacki">W Polsce – jak państwo zdajecie sobie dobrze sprawę – istnieje bardzo wiele służb specjalnych z uprawnieniami do prowadzenia tego rodzaju działalności. Interesują nas Centralne Biuro Antykorupcyjne, Policja, Straż Graniczna, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Żandarmeria Wojskowa i wywiad skarbowy. Należy też pamiętać, iż Służba Celna chciałaby również uzyskać uprawnienia sięgania po czynności operacyjno-rozpoznawcze w sprawach dotyczących akcyzy. Zatem tych podmiotów jest bardzo dużo. Założywszy hipotetycznie, że dojdzie do reformy i zmian w zakresie kształtu funkcjonowania naszych służb, to tych służb jest jednak bardzo dużo. Bardzo dużo tych służb wymyka się też spod kontroli. Chcę zwrócić uwagę, że służby specjalne są bardziej kontrolowane niż inne, ponieważ istnieje Komisja do Spraw Służb Specjalnych, która zajmuje się m.in. funkcjonowaniem służb i to w zakresie objętym najwyższymi klauzulami np. ochroną informacji niejawnej. Z drugiej strony musimy pamiętać, że czynności operacyjno-rozpoznawcze są działaniami, które muszą być objęte ścisła tajemnicą i być bardzo głęboko zakonspirowane. Dlatego należy wyważyć z jednej strony skuteczność działania służb, a z drugiej – zabezpieczenie praw człowieka.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#MarekBiernacki">W naszym projekcie położyliśmy akcent – który również powinien przejawiać się w naszych pracach – na tym, że czynności operacyjno-rozpoznawcze muszą być zawsze związane z przestępstwem, muszą mieć określoną procedurę. Należy też pamiętać o tym, że należy dokumentować każdą czynność operacyjno-rozpoznawczą. Te czynności muszą być dokumentowane. Należy wypracować stosowny model w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#MarekBiernacki">Państwo posłowie znają projekt ustawy oraz uzasadnienie. Proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu do przedłożonego projektu. Następnie poproszę państwa o uwagi i opinie. Chciałbym podkreślić, że naszym celem jest powołanie podkomisji, która nie będzie pracować w trybie przyśpieszonym, a postęp prac legislacyjnych będzie uzależniała od dyskusji, która będzie się toczyła. Przedłożony projekt jest otwarty dla wszystkich ugrupowań politycznych reprezentowanych w parlamencie. To też chcę państwu zagwarantować.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#MarekBiernacki">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AdamRapacki">Panie przewodniczący, szanowni państwo, może wyartykułuję nie tyle stanowisko rządu, co na razie stanowisko Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wobec tego projektu, ponieważ spodziewamy się, że oficjalne stanowisko rządu będzie w czerwcu i wówczas będziemy mogli je zaprezentować.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AdamRapacki">Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji dostrzega absolutną konieczność uporządkowania czynności operacyjno-rozpoznawczych. Poselski projekt ustawy o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych wywołuje dyskusję o problemie i próbuje uporządkować pewne zagadnienia. Głęboka analiza poselskiego projektu wskazuje, że jest w ni wiele kwestii wymagających dopracowania, rekonstrukcji i uporządkowania.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AdamRapacki">Kilka miesięcy temu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, które było inicjatorem, powstał międzyresortowy zespół złożony z przedstawicieli wszystkich służb, również z przedstawicieli prokuratury i Sądu Najwyższego oraz naukowców. Zespół pracował nad projektem ustawy o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych. W toku bardzo intensywnych prac zespołu wypracowano szereg rozwiązań, które uporządkowałyby cały obszar działania. Te rozwiązania z jednej strony dają większe gwarancje poszanowania praw i wolności obywatelskich, pełną kontrolę prokuraturze i sądom nad czynnościami realizowanymi przez służby, a z drugiej strony porządkują wszelkie pojęcia, terminy dla wszystkich służb w sposób bardziej przejrzysty i jednolity oraz – co najważniejsze – wprowadzają szereg nowych i nowatorskich rozwiązań niezbędnych dla służb, aby skutecznie walczyć z terroryzmem, przestępczością zorganizowaną i najpoważniejszymi przestępstwami.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AdamRapacki">Popierając projekt poselski chcemy w sposób bardzo aktywny włączyć się w prace nad projektem ustawy o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych, aby ustawa spełniła oczekiwania zarówno obywateli, jak i wszystkich funkcjonariuszy realizujących czynności operacyjno-rozpoznawcze. Należy podkreślić, iż obecnie nawet w ustawach szczegółowych wiele obszarów jest nie do końca uregulowanych. Wiele czynności niesie spory element ryzyka, zagrożenia dla funkcjonariuszy, którzy uczciwie realizując czynności mogą narazić się na odpowiedzialność karną.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AdamRapacki">O ile międzyresortowy interdyscyplinarny zespół w początkowej fazie prac spotkał się z sporym oporem ze strony służb specjalnych, które nie bardzo widziały się jako partnerów, którzy wkomponowują swoje czynności operacyjno-rozpoznawcze w jedną ustawę dotyczącą również służb policyjnych, o tyle w końcowym etapie udało się wypracować takie rozwiązania, które dają realną szansę i satysfakcjonują wszystkie służby, a także przedstawicieli Sądu Najwyższego i Prokuratora Generalnego.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#AdamRapacki">Projekt poselski – jak podkreśliłem – wymaga rzeczywiście intensywnego, wspólnego popracowania, ale Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji popiera ideę stworzenia jednolitej, przejrzystej ustawy o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych. Ta ustawa ma określić i uporządkować szereg pojęć oraz pewne stany, które obecnie nie są określone, czyli dać pewne dodatkowe uprawnienia funkcjonariuszom realizującym czynności i – co najważniejsze – musi gwarantować lepsze i skuteczniejsze egzekwowanie oraz poszanowanie praw obywatelskich.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#AdamRapacki">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekBiernacki">Czy państwo posłowie mają pytania lub uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MarekBiernacki">Chciałbym teraz przejść do powołania podkomisji. Chcę wyraźnie powiedzieć, że w pracach podkomisji mogą wziąć udział wszyscy posłowie. Na posiedzenia podkomisji będą zapraszani wszyscy posłowie. Prawo głosowania będzie należało tylko do członków podkomisji. Ale sprawozdanie zostanie przekazane Komisji i będziemy procedowali każdy poszczególny artykuł.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MarekBiernacki">Zatem zamykam pierwsze czytanie. Przechodzimy do powołania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#MarekBiernacki">W imieniu Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej Chciałbym zgłosić pana Konstantego Miodowicza, pana Grzegorza Raniewicza i swoją osobę.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#MarekBiernacki">Proszę bardzo, pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StanisławWziątek">Panie przewodniczący, zanim przejdziemy do zgłaszania kandydatur na członków podkomisji, chciałbym zaproponować, żebyśmy podjęli decyzję w sprawie ilości członków podkomisji. W tym szczególnym przypadku chciałbym zaproponować, aby koła poselskie, które funkcjonują w parlamencie otrzymały również szansę zgłoszenia swojego kandydata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekBiernacki">Ile jest kół?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławWziątek">Jest jedno koło. W związku z tym proponuje, aby to koło miało również szansę pracy w podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekBiernacki">Nie chciałbym łamać zasad i parytetów, które są stosowane w naszej Komisji przy powoływaniu podkomisji. Wtedy mielibyśmy 8-osobowy skład podkomisji. Podkreślam, że każdy poseł będzie zapraszany na posiedzenie podkomisji. Nie będzie miał tylko prawa udziału w głosowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławWziątek">Komisja ma możliwość podjęcia stosownych decyzji. Zatem nie ma tutaj wątpliwości, że cokolwiek byłoby naruszone. Komisja podejmie decyzję o liczbowym i personalnym składzie tej podkomisji. Wydaje mi się, że w tym przypadku warto byłoby, abyśmy mieli pełniejszą reprezentację wszystkich sił funkcjonujących w parlamencie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekBiernacki">Jaka jest opinia państwa posłów? Ja tutaj nie mogę decydować.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MarekBiernacki">W naszej Komisji jest reprezentowane jedno koło.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MarekBiernacki">Proszę bardzo, pani poseł Prządka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławaPrządka">Panie przewodniczący, myślę, że podkomisja ma roboczy charakter. Zatem nie powinno być przeszkód, żebyśmy mogli dać możliwość uczestnictwa także przedstawicielom poszczególnych kół, jeżeli tacy są reprezentowani w naszej Komisji. Nie naruszy to w niczym zasad, ponieważ kompetencje w zakresie liczbowego składu podkomisji należą do Komisji.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#StanisławaPrządka">Proponuję, żebyśmy przychylili się do wniosku pana przewodniczącego Wziątka. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś opinie?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MarekBiernacki">Proszę bardzo, pan poseł Siarka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#EdwardSiarka">Panie przewodniczący, pozwolę sobie zgłosić głos przeciwny w imieniu Klubu Prawa i Sprawiedliwości. Uważamy, że w podkomisji powinien zasiadać jeden przedstawiciel kół. Proponujemy 7-osobowy skład podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławWziątek">Rozumiem propozycję pana posła Siarki i w pełni się z nią utożsamiam, jeśli chodzi o jej pierwszą część, żeby koła miały jednego przedstawiciela w podkomisji. W naszej Komisji jest reprezentowane jedno koło. Niech ono ma przedstawiciela w podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarekBiernacki">Chciałbym zaproponować rozwiązanie kompromisowe – 9-osobowy skład podkomisji. Jako przewodniczący zgłaszam przedstawiciela koła z naszego parytetu. To jest pan prof. Widacki. Dodatkowo zgłaszam pana posła Miodowicza, pana posła Biernackiego, pana posła Raniewicza. W ramach naszego parytetu zgłaszam prof. Widackiego.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MarekBiernacki">Proszę, jeszcze Prawo i Sprawiedliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#EdwardSiarka">Zgłaszamy pana posła Mariusza Błaszczaka i pana posła przewodniczącego Jarosława Zielińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarekBiernacki">Jeszcze jedną osobę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#EdwardSiarka">I pana Wojciecha Żukowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WiesławWoda">W imieniu Klubu PSL zgłaszam pana posła Mirosława Pawlaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#StanisławWziątek">W imieniu Klubu Poselskiego Lewica zgłaszam pana posła Matwiejuka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MarekBiernacki">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#EdwardSiarka">Panie przewodniczący, dla porządku wycofuję swój wniosek. Dlatego, że w trakcie dyskusji sprawa wyjaśniła się. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarekBiernacki">Czy wszyscy przyjmują ten skład podkomisji? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#MarekBiernacki">Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu. Proszę członków podkomisji o pozostanie na sali.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>