text_structure.xml 32.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MałgorzataStryjska">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MałgorzataStryjska">Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia jest rozpatrzenie poprawek zgłoszonych do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MałgorzataStryjska">Poprawka nr 1 została zgłoszona przez Klub Parlamentarny Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Czy poseł Stanisław Piosik zechce ją zaprezentować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławPiosik">Tak.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#StanisławPiosik">Nie będę czytał treści poprawki, ponieważ każdy z członków Komisji ma ją przed oczyma.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#StanisławPiosik">Chodzi o wpisywanie numeru PESEL na receptach. Jeżeli nie funkcjonuje elektroniczny system RUM, wpisywanie numeru PESEL jest bezzasadne, chyba że rząd zadeklaruje, że taki system zacznie funkcjonować w niedługim czasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MałgorzataStryjska">Proszę o zaprezentowanie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BolesławPiecha">Rząd jest przeciwny przyjęciu poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie omawianej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MałgorzataStryjska">Głosowanie będzie odbywać się w formie elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#MałgorzataStryjska">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 1, przy braku głosów za, 9 przeciwnych i braku głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#MałgorzataStryjska">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Została ona zgłoszona przez Klub Parlamentarny Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Czy poseł Stanisław Piosik mógłby ją krótko omówić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławPiosik">Poprawka ta ogranicza się do wskazania dwóch dodatkowych kryteriów, które powinien wziąć pod uwagę minister zdrowia, ustalając limity cen leków. Chodzi o okoliczność, że lek nie jest tylko zarejestrowany, ale faktycznie pozostaje w obrocie. Limity cen leków często są ustalane w oparciu o leki, które nie są dostępne dla pacjenta lub powodowałyby konieczność zmiany dotychczasowej terapii. W rezultacie dopłaty pacjentów do leków refundowanych przekroczyły już 35% i nadal wykazują tendencję rosnącą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MałgorzataStryjska">Proszę o zaprezentowanie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BolesławPiecha">Rząd jest przeciwny przyjęciu poprawki nr 2. Główne zastrzeżenia dotyczą pkt c, w którym użyto następującego sformułowania: „względnie możliwości zaspokajania zapotrzebowania w dostatecznym stopniu”. Nie wiem, co to jest względna możliwość. Albo lek jest, albo go nie ma.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BolesławPiecha">Mamy też zastrzeżenia do kolejnego punktu, który dotyczy poziomu odpłatności dla pacjenta. Poziom odpłatności jest regulowany w rozporządzeniu. Jest on ustalany w oparciu o ustawę o cenach. Odpłatność pacjenta za leki refundowane osiąga poziom 33,8%, a nie 35%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie omawianej poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 2?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MałgorzataStryjska">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 2, przy braku głosów popierających...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławPiosik">Głosowałem za przyjęciem poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy poseł Stanisław Piosik nacisnął guzik?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławPiosik">Podniosłem rękę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MałgorzataStryjska">Sugeruję powtórzenie głosowania, ponieważ poseł Stanisław Piosik zapomniał nacisnąć guzik.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 2?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#MałgorzataStryjska">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 2, przy 1 głosie za, 9 przeciwnych i braku głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#MałgorzataStryjska">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 3, która została zgłoszona przez Klub Parlamentarny Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Proszę o jej zaprezentowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławPiosik">Proponujemy, aby wniosek złożony po terminie był uznany za złożony w kolejnym, pierwszym dniu roboczym kwartału.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BogdanCichy">Po wyrazach „W przypadku złożenia wniosku w terminie późniejszym niż określony w ust. 1” proponujemy dodać wyraz „wniosek”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy poseł Stanisław Piosik zgadza się z sugestią Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#StanisławPiosik">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MałgorzataStryjska">Wobec tego dopisujemy wyraz „wniosek”.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#MałgorzataStryjska">Jaka jest opinia rządu wobec omawianej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#BolesławPiecha">Jesteśmy przeciwni przyjęciu poprawki nie tylko ze względu na próbę uporządkowania sytuacji, ale też z tego powodu, że bardzo często wnioski, zwłaszcza w zakresie propozycji ceny, bardzo szybko się dezaktualizują. W związku z tym mielibyśmy do czynienia z dodatkowym wpływem i obrotem papierami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie rozpatrywanej poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 3?</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#MałgorzataStryjska">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 3, przy 1 głosie za, 9 przeciwnych i braku głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#MałgorzataStryjska">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Została ona zgłoszona przez Kluby Parlamentarne: Sojuszu Lewicy Demokratycznej i Platformy Obywatelskiej. Czy poseł Stanisław Piosik mógłby ją krótko omówić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#StanisławPiosik">Poprawka nr 4 ma na celu utrzymanie kontroli Sejmu. Została zgłoszona w takim właśnie duchu. Chciałbym prosić, aby opinię na jej temat przedstawił reprezentant Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy przedstawiciel Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej chciałby zabrać głos? Widzę, że nie.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#MałgorzataStryjska">Wobec tego proszę o zaprezentowanie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BolesławPiecha">Jesteśmy przeciwni przyjęciu poprawki nr 4. Powstałaby dość kuriozalna sytuacja. Decyzja byłaby podejmowana bez uwzględnienia najważniejszej części, czyli ustalenia ceny. Większość przepisów została przeniesiona do ustawy o cenach. Cena powoduje, że coś jest wpisane. Nie chodzi o to, że jest uwzględniany wniosek bez ceny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 4?</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#MałgorzataStryjska">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 4, przy 1 głosie za, 8 przeciwnych i braku głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#MałgorzataStryjska">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 5. Została ona zgłoszona przez Klub Parlamentarny Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Proszę o jej omówienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#StanisławPiosik">Proponujemy ograniczenie przywileju, który ma dotyczyć tylko ambulatoryjnej opieki zdrowotnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy minister Bolesław Piecha zechce zaprezentować stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BolesławPiecha">Proponujemy utrzymać dotychczasowe brzmienie przepisu. Chodzi o utrzymanie pełnego zakresu świadczeń bez kolejek dla inwalidów wojennych i wojskowych oraz kombatantów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy ktoś chciałby zabrać w sprawie omawianej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 5?</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#MałgorzataStryjska">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 5, przy 2 głosach za, 8 przeciwnych i braku głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#MałgorzataStryjska">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#BogdanCichy">Sugerujemy, aby poprawki nr 6, 7, 8, 9 i 18 przegłosować łącznie. Poprawki te wiążą się ze sobą. Zawierają pewną modyfikację przepisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MałgorzataStryjska">Zatem poprawki nr 6, 7, 8, 9 i 18 powinny być poddane pod głosowanie łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#RadosławRadosławski">Sugerujemy też skorygowanie treści poprawki nr 18. Na końcu należy dodać wyraz „poziom”. Wówczas ostatnia linijka miałaby następujące brzmienie: „skreślić wyrazy »zachowanie mogące zwiększać poziom«”.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#RadosławRadosławski">Proponowana korekta ma charakter redakcyjny. Chcemy uniknąć podwójnego występowania wyrazu „poziom”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy powinnam poddać pod głosowanie propozycję łącznego głosowania poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#RadosławRadosławski">Poprawki łączą się ze sobą na tyle istotnie, że poddawanie pod głosowanie takiej propozycji byłoby nieracjonalne. Poprawki są ze sobą spójne. Ich oddzielne przegłosowywanie mogłoby narazić na niespójność całą ustawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MałgorzataStryjska">Wobec tego proszę o łączne omówienie wskazanych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#StanisławPiosik">Są to poprawki o charakterze doprecyzowującym. Merytorycznie nie wnoszą nic nowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MałgorzataStryjska">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#BolesławPiecha">W zaproponowanym brzmieniu poprawki są bardzo nieostre. Wyraz „nieuzasadniony” można interpretować bardzo szeroko.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#BolesławPiecha">Zgadzam się, że nad wskazanymi poprawkami należy głosować łącznie. Rzeczywiście niektóre zapisy można było sformułować inaczej. Jeżeli jednak mielibyśmy je poprawiać, niech to uczyni Senat. Zgłoszone poprawki „psują” obecne zapisy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy poseł Stanisław Piosik zgadza się na dodanie wyrazu „poziom” na końcu treści poprawki nr 18?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#StanisławPiosik">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie omawianych poprawek? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#MałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawek nr 6, 7, 8, 9 i 18?</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#MałgorzataStryjska">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawek nr 6, 7, 8, 9 i 18, przy 3 głosach za, 7 przeciwnych i braku głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#MałgorzataStryjska">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 10. Jest to poprawka autorstwa Klubu Parlamentarnego Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Proszę o jej przedstawienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#StanisławPiosik">Poprawka nr 10 dotyczy dodawanych w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych nowych art. 63a-63c. W art. 63c ust. 1 pkt 1 po wyrazie „różnicować” proponujemy dodać wyrazy „w sposób nieuprawniony”. Uważamy, że taki zapis jest bardziej korzystny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MałgorzataStryjska">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#BolesławPiecha">Poprawka ta wiąże się z poprzednimi poprawkami, które zostały zaopiniowane negatywnie. Proponujemy jej odrzucenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie omawianej poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#MałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 10?</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#MałgorzataStryjska">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 10, przy 1 głosie za, 7 przeciwnych i 2 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#MałgorzataStryjska">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 11. Proszę o jej przedstawienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#StanisławPiosik">W ramach poprawki 11 proponujemy powrót do funkcjonującego już przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MałgorzataStryjska">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#BolesławPiecha">Przeprowadziliśmy szeroką dyskusję na temat możliwości zlecenia przez Narodowy Fundusz Zdrowia, w przypadku szczególnie trudnych sytuacji, kontroli dokumentacji medycznej osobom o specjalnych kwalifikacjach. Opowiadamy się za odrzuceniem poprawki nr 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie rozpatrywanej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#MałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 11?</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#MałgorzataStryjska">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 11, przy 1 głosie za, 9 przeciwnych i braku głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#MałgorzataStryjska">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 12. Jest to poprawka autorstwa Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości. Dotyczy Rady Narodowego Funduszu Zdrowia. Odnosi się do art. 99 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Obejmuje wytyczne dla prezesa Rady Ministrów, który w drodze zarządzenia ma określić wynagrodzenie członków Rady Funduszu, uwzględniając zakres jej zadań i szczegółowe zasady finansowania owych zadań.</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#MałgorzataStryjska">Jaka jest opinia rządu wobec poprawki nr 12?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#BolesławPiecha">Rozumiem intencje wnioskodawców, ale sama poprawka jest bardzo nieprecyzyjna. Nakłada bardzo szczegółowe zadania na prezesa Rady Ministrów. Myślę, że Senat mógłby wypracować lepszą formułę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#MałgorzataStryjska">Wobec tego wycofuję poprawkę nr 12.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#MałgorzataStryjska">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 13, która została zgłoszona przez Klub Parlamentarny Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Oddaję głos przedstawicielowi wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#StanisławPiosik">Nie widzimy niebezpieczeństwa wystąpienia konieczności zmian z przyczyn nieprzewidzianych kryteriów ocen ofert i warunków wymaganych od świadczeniodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#MałgorzataStryjska">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#BolesławPiecha">Chodzi o to, czy poseł i senator może jednocześnie pełnić funkcję w Narodowym Funduszu Zdrowia. Uważamy, że nie. Nawet gdyby Komisja pochylała się nad tym problemem, w naszym odczuciu, zmiany musiałyby być bardzo szerokie, ponieważ konsekwencji jest sporo. Proponujemy odrzucenie omawianej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie rozpatrywanej poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#MałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 13?</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#MałgorzataStryjska">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 13, przy 1 głosie za, 8 przeciwnych i braku głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#MałgorzataStryjska">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 14. Dotyczy ona art. 137 lit a. ustawy. Polega na wykreśleniu wyrazów „sposób wyceny”. Poprawka określa, co musi uwzględniać Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia przy przygotowaniu projektu ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-54.4" who="#MałgorzataStryjska">Proszę ministra Bolesława Piechę o ustosunkowanie się do poprawki nr 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#BolesławPiecha">Opowiadamy się za jej przyjęciem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#BogdanCichy">Do treści poprawki wkradł się błąd literowy: „Prezes Funduszu, uwzględniając przepisy niniejszego działu oraz przepisy odrębne, przygotowuje projekt ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawierających...”. Ponieważ chodzi tu o projekt, a nie o warunki, powinien być użyty wyraz „zawierający”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#MałgorzataStryjska">Rozumiem, że dalsza część przepisu powinna brzmieć: „zawierający w szczególności rodzaje...”. Poprawiamy błąd literowy.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#MałgorzataStryjska">W ramach poprawki zostały też wykreślone wyrazy „sposób wyceny”. Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#MałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 14?</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#MałgorzataStryjska">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 14, przy 10 głosach za.</u>
          <u xml:id="u-57.4" who="#MałgorzataStryjska">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 15. Została ona zgłoszona przez Kluby Parlamentarne: Sojuszu Lewicy Demokratycznej i Platformy Obywatelskiej. Proszę o jej przedstawienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#StanisławPiosik">Proponujemy skreślić pkt 6 w art. 150 ust. 1 ustawy. Nie mogę zacytować jego treści, ponieważ nie mam przed sobą tekstu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#MałgorzataStryjska">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#BolesławPiecha">Opowiadamy się przeciwko przyjęciu owej poprawki. W art. 150 jest mowa o dyrektorze oddziału wojewódzkiego, który unieważnia postępowanie w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych, gdy wystąpiła konieczność zmiany przez prezesa Funduszu kryteriów oceny ofert i warunków wymaganych od świadczeniodawcy, czego nie można było wcześniej przewidzieć. Prosimy o utrzymanie przepisu umożliwiającego prezesowi Funduszu dokonanie zmiany kryteriów oceny w bardzo trudnych sytuacjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie rozpatrywanej poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#MałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 15?</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#MałgorzataStryjska">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 15, przy braku głosów za, 9 przeciwnych i 1 wstrzymującym się.</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#MałgorzataStryjska">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 16. Odnosi się ona do zmiany 87 dotyczącej dodawanego art. 188a pkt 3. Uwzględniając uwagi Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, proponujemy, aby pkt 3 przyjął następujące brzmienie: „numer PESEL, a w przypadku jego braku – numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;”.</u>
          <u xml:id="u-61.4" who="#MałgorzataStryjska">Czy minister Bolesław Piecha zechce ustosunkować się do poprawki nr 16?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#BolesławPiecha">Opowiadamy się za jej przyjęciem. Jest to wyjście naprzeciw oczekiwaniom Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie rozpatrywanej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#MałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 16?</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#MałgorzataStryjska">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 16, przy 7 głosach za, 1 przeciwnym i 1 wstrzymującym się.</u>
          <u xml:id="u-63.3" who="#MałgorzataStryjska">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 17. Została ona wniesiona przez Kluby Parlamentarne: Sojuszu Lewicy Demokratycznej i Platformy Obywatelskiej. Proszę o jej zaprezentowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#StanisławPiosik">Poprawka polega na skreśleniu zmiany 89 dotyczącej dodawanego art. 192a.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#MałgorzataStryjska">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#BolesławPiecha">Nasze stanowisko wobec omawianej poprawki jest negatywne. Narodowy Fundusz Zdrowia może zwrócić się do świadczeniodawców o informacje, ale nie musi. W świetle doświadczeń stanowi to istotną lukę w aktualnych przepisach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie rozpatrywanej poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#MałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 17?</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#MałgorzataStryjska">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 17, przy 1 głosie za, 9 przeciwnych i braku głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-67.3" who="#MałgorzataStryjska">Poprawka nr 18 została już przegłosowana.</u>
          <u xml:id="u-67.4" who="#MałgorzataStryjska">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 19. Proszę przedstawiciela wnioskodawców o jej zaprezentowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#StanisławPiosik">Dotyczy ona art. 63. Należy dodać wyrazy „nie mogą żądać lub przyjmować”. Po wyrazach „korzyści majątkowej” proponujemy dodać wyrazy „dla siebie lub osoby trzeciej w zamian za wykonywanie lub powstrzymywanie się od wykonania obowiązku służbowego”. Naszym zdaniem jest to doprecyzowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#MałgorzataStryjska">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#BolesławPiecha">Jesteśmy przeciwni przyjęciu poprawki nr 19. Jest to analogia do Kodeksu karnego. Jeżeli ktoś wręcza łapówkę, Kodeks karny przewiduje specjalne potraktowanie dającego, o ile spełni określone kryteria. Nie jest przewidziane przyjmowanie wyjaśnień od tego, który bierze łapówki. Proponujemy, aby przepisy nowelizowanej ustawy były tożsame z przepisami Kodeksu karnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie rozpatrywanej poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#MałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 19?</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#MałgorzataStryjska">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 19, przy 1 głosie za, 9 przeciwnych i braku głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-71.3" who="#MałgorzataStryjska">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 20. Polega ona na wykreśleniu art. 2 projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-71.4" who="#MałgorzataStryjska">Przepis art. 2 przewiduje zmianę w ustawie o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin. Konkretnie chodzi o uchylenie art. 17 wspomnianej ustawy. Przepis ten obejmuje wytyczne dla ministra zdrowia do wydania rozporządzenia. Poprawka wychodzi naprzeciw oczekiwaniom środowisk inwalidów wojennych i wojskowych.</u>
          <u xml:id="u-71.5" who="#MałgorzataStryjska">Jakie jest stanowisko rządu wobec ostatniej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#BolesławPiecha">Jesteśmy przeciwni jej przyjęciu. Stosowny przepis ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin pozostał w 2001 roku nie wiadomo, dlaczego. Dotyczy on między innymi przydziałów na samochód. Dość trudno przywrócić nam owe przydziały na samochód dla inwalidów wojennych. Na dzisiaj nie ma ku temu przesłanek.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#BolesławPiecha">Przesłanki dotyczące sprzętu ortopedycznego i wyrobów medycznych, wózków inwalidzkich są natomiast zawarte w art. 47 ust. 1 w związku z art. 40 ust. 5 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie rozpatrywanej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#MałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 20?</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#MałgorzataStryjska">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 20, przy 8 głosach za, 2 przeciwnych i braku głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-73.3" who="#MałgorzataStryjska">Poprawka nr 12 została wycofana. Komisja opiniowała więc dziewiętnaście poprawek, trzy uzyskały rekomendację pozytywną, szesnaście – negatywną.</u>
          <u xml:id="u-73.4" who="#MałgorzataStryjska">Proszę o przedstawienie opinii Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#TomaszKrawczyk">Przedstawię opinię Komitetu Integracji Europejskiej wobec poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1298, 1490 i 1932). Odniosę się do poprawek w pierwotnej wersji, łącznie z poprawką wycofaną.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#TomaszKrawczyk">Poprawki nr 1 oraz 5–20 nie są objęte zakresem prawa Unii Europejskiej. Zakresem prawa UE są natomiast objęte poprawki nr 2, 3 i 4. Poprawka nr 2 jest niezgodna z prawem unijnym. W rzeczywistości utrzymuje ona wspólny limit dla różnych rodzajów leków. Poprawka nr 3 formalnie jest niezgodna z prawem europejskim, ponieważ powoduje niemożność dotrzymania terminów przewidzianych przez dyrektywę w sprawie przejrzystości cenowej. Częściowo eliminuje niedogodności, aczkolwiek w dalszym ciągu jest niezgodna z prawem Unii Europejskiej. Poprawka nr 4 jest zgodna z prawem europejskim, ponieważ przywraca możliwość składania skargi do sądu administracyjnego w przypadku decyzji refundacyjnych w pełnym wymiarze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#MałgorzataStryjska">Proszę o przygotowanie na jutro rano opinii na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#TomaszKrawczyk">Dobrze. Musimy jednak otrzymać sprawozdanie w formie pisemnej. Taką mamy zasadę. Po otrzymaniu sprawozdania w formie pisemnej, błyskawicznie przygotujemy naszą opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#MałgorzataStryjska">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą pozostał poseł Mieczysław Walkiewicz.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#MałgorzataStryjska">Czy są inne kandydatury? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#MałgorzataStryjska">Czy poseł Mieczysław Walkiewicz wyraża zgodę? Słyszę, że tak.</u>
          <u xml:id="u-77.3" who="#MałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja powierzyła funkcję posła sprawozdawcy posłowi Mieczysławowi Walkiewiczowi. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-77.4" who="#MałgorzataStryjska">Stwierdzam, że funkcję posła sprawozdawcy w dalszym ciągu będzie pełnił poseł Mieczysław Walkiewicz.</u>
          <u xml:id="u-77.5" who="#MałgorzataStryjska">Zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>