text_structure.xml
53.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#EwaKopacz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Witam państwa.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#EwaKopacz">Przedstawię porządek dzienny. W I punkcie będziemy opiniować projekt zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2006 r., a w punkcie II rozpatrzymy sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#EwaKopacz">Czy ktoś zgłasza dodatkowy punkt do porządku obrad? Nikt się nie zgłasza. Wobec tego uważam porządek za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#EwaKopacz">Przystępujemy do rozpatrzenia I punktu porządku dziennego. Proszę przedstawiciela Narodowego Funduszu Zdrowia o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanuszWesołowski">Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia prosi państwa o pozytywne zaopiniowanie zmiany w planie finansowym NFZ na 2006 r. W związku z otrzymaną po zakończeniu kwartału informacją Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, że przypis składki za lata ubiegłe w Narodowym Funduszu Zdrowia w I kwartale wynosi 70 mln zł, wnosimy o zmianę przychodów NFZ o tę kwotę. Ponadto spływ składki w marcu br. był o 107 mln zł wyższy niż przychody planowane zgodnie z trendem przychodów w roku bieżącym. Dlatego proponujemy zwiększenie przychodów poprzez zmniejszenie odpisu aktualizującego składki o kwotę 107 mln zł. Łącznie w przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia daje to kwotę 177 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanuszWesołowski">Tę kwotę proponujemy podzielić w następujący sposób. Na świadczenia medyczne – 177 mln zł, podzielonych zgodnie z algorytmem z rozporządzenia Ministra Zdrowia. Oddziały Narodowego Funduszu Zdrowia zaproponowały przeznaczenie należnych im kwot zgodnie z preferencjami wojewódzkimi. Najwięcej, w podziale procentowym, przewidziano na zaopatrzenie w sprzęt ortopedyczny. Zawsze na początku roku jest tak, że kontraktuje się najważniejsze rodzaje świadczeń, a mniej istotne z punktu widzenia zdrowotności, zagrożenia życia, dofinansowuje się w późniejszym okresie. Z tego właśnie wynika dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt ortopedyczny – wzrost o 1,72 proc., ambulatoryjnej opieki specjalistycznej – 1,27 proc., rehabilitacji leczniczej – 1,35 proc. i opieki psychiatrycznej oraz leczenia uzależnień – poniżej 1 proc.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanuszWesołowski">Ponadto proponujemy zwiększyć o 700 tys. zł odpis na rezerwę ogólną. Przypominam, że jest to jedno z dwóch źródeł finansowania podwyżek od 1 marca. Zgodnie z zapisem ustawowym, jest jednoprocentowy odpis na rezerwę ogólną z wysokości kosztów. Skoro koszty się zwiększa, odpis na rezerwę ogólną także powinien być zwiększony. Dlatego wnosimy o zwiększenie tej pozycji o 700 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanuszWesołowski">Proponujemy także zwiększyć pozycję kosztów administracyjnych. W uzasadnieniu opisujemy poszczególne pozycje. Największa kwota – 5,6 mln zł – przeznaczona jest na usługi obce związane z informatyzacją, poprawieniem bezpieczeństwa dostępu do informatyzacji, zabezpieczeniem baz danych itd. W tym, między innymi, jest 150 tys. zł na naprawy transportu. Ani w roku 2005, ani w 2006 – choć w planie inwestycyjnym jest pozycja dotycząca zakupu samochodów przeznaczonych przede wszystkim dla pracowników kontroli – nie zrealizowano wydatków w tym zakresie. Zamówienie wspólne, które miało być organizowane w 2005 r., nie doszło do skutku, a w 2006 r. obowiązuje zakaz prowadzenia odrębnych postępowań przetargowych. Samochody, którymi dysponujemy, często mają przebieg większy niż 400 tys. km i psują się. Z tego wynika konieczność zwiększenia także tej pozycji..</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanuszWesołowski">Prosimy państwa również o zaakceptowanie przesunięcia z planu finansowego centrali do planów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia kwoty funduszu wynagrodzeń i pochodnych, przeznaczonej na wzrost zatrudnienia w jednostce kontrolnej. W planie finansowym NFZ było zaplanowane zwiększenie zatrudnienia 0 etatów. 54 etaty zostały podzielone przez dyrektorów oddziałów, zgodnie z wypracowanym algorytmem zatrudnienia w poszczególnych oddziałach, który uwzględnia populację ubezpieczonych, nakłady, liczbę kontraktów itd. – jest to skomplikowany algorytm. Według tego algorytmu 54 etaty zostały podzielone na oddziały. Konieczne nakłady finansowe na wynagrodzenia i pochodne zostały podzielone według tego algorytmu. O pozostałych 6 etatów wzrosło zatrudnienie w jednostce kontrolnej w centrali. Zaznaczam, że jest to tylko przesunięcie środków z centrali do oddziałów, a nie zwiększenie planu kosztów administracyjnych w tej pozycji. .</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanuszWesołowski">Wyjaśniam, że wcześniej otrzymali państwo poprzedni wniosek prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, obejmujący również kwotę 210 mln zł. Planowaliśmy, z ogólnej rezerwy 820 mln zł, z pozycji koordynacji systemu ubezpieczenia w centrali, przesunąć do oddziałów 210 mln zł. W trybie roboczym, wobec wątpliwości ze strony Ministerstwa Zdrowia, uzgodniliśmy z ministrem finansów, jak powinniśmy interpretować przepisy ustawy. Zgodnie z wykładnią, zadania, w ramach koordynacji, przypisane są centrali. Na kwotę 210 mln zł składają się koszty leczenia Polaków za granicą i refundacja kosztów leczenia ubezpieczonych za granicą, bo nie wszyscy, niestety, zabierają ze sobą formularze lub kartę, a gdy zachorują, następuje konieczność płacenia gotówką, w związku z czym zwracają się do NFZ o refundację i oddziały to robią. Zatem te 210 mln zł planowaliśmy przesunąć do oddziałów. Wobec jednoznacznej interpretacji ministra finansów, którą podzielamy, została złożona autopoprawka wycofująca podział kwoty 210 mln zł pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie. Na tym polega ta autopoprawka. Wszystkie zadania w ramach koordynacji są finansowane przez centralę.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JanuszWesołowski">To wszystko z mojej strony, pani przewodnicząca. Gdyby były pytania, służę odpowiedzią.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#EwaKopacz">Za chwilę będziemy nad tym punktem debatować. Najpierw jednak zadam pytanie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#EwaKopacz">Panie prezesie, proszę o odpowiedź. Mam przed sobą poprzedni wniosek i przyznam szczerze, że nie wyczytałam, żeby kwota 210 mln zł miała pochodzić z rezerwy na koordynację. Przeciwnie, argumentacja jest taka, że jest to wynik nieprzewidzianego wzrostu na poziomie 160 mln zł. Chciałabym, żeby pan to wyjaśnił, bo mam nieodparte wrażenie, że już wcześniej była do podziału kwota wynikająca z nieprzewidzianego wzrostu wpływów ze składki, a teraz jest kolejne 170 mln zł i źródło jest to samo. Takie mam wrażenie. Czy dobrze rozumiem, że to jest to samo źródło i we wcześniejszych materiałach jest jakaś nieścisłość, czy są to dwie odrębne kwoty? Rozumiem, że z kwoty 210 mln zł, zawartej w pierwotnym wniosku, teraz się wycofujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanuszWesołowski">Pani przewodnicząca, kwota 170 mln zł na świadczenia opieki zdrowotnej pochodzi ze wzrostu składki. To jest odrębna sprawa. Natomiast kwota 210 mln zł miała pochodzić z rezerwy w planie finansowym centrali.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#EwaKopacz">Rozumiem, ale nie tej stałej, jednoprocentowej, tylko tej przeznaczonej na leczenie Polaków za granicą.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanuszWesołowski">Nie, przeznaczonej na koordynację. W planie finansowym jest to kwota 820 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#EwaKopacz">Z tego wynika moje pytanie. Mam poprzedni wniosek i jest tam podana kwota 160 mln zł z argumentacją, że wynika ona ze wzrostu składki.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanuszWesołowski">Pani przewodnicząca, zmiana planu finansowego w kwocie 160 mln zł już nastąpiła. W momencie występowania z wnioskiem nie mieliśmy jeszcze zarządzenia Ministra Zdrowia, ale już było to poddane pod obrady Komisji i opinie były korzystne. Czekaliśmy na decyzję pana ministra. Jednak wobec tego, że wniosek był sporządzany nieco wcześniej, obejmował również tę kwotę. Proszę tego nie wiązać. Kwota 160 mln zł została już podzielona. Wynikała ona z większego spływu składki w styczniu i lutym br. Natomiast spływ składki większy o 170 mln zł pochodzi z dwóch pozycji: składka z lat ubiegłych w wysokości 70 mln zł – Narodowy Fundusz Zdrowia otrzymuje informacje z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dopiero po zakończeniu kwartału – i zwiększony spływ składki z 2006 r. w wysokości 107 mln zł, co łącznie daje kwotę 177 mln zł.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanuszWesołowski">Żeby rozwiać wątpliwości, powiem, że pierwsze 3 miesiące były dla Narodowego Funduszu Zdrowia bardzo dobre. Następował systematyczny wzrost spływu składki. Natomiast w kwietniu spłynęła kwota o 170 mln zł mniejsza niż w marcu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#EwaKopacz">Z czego to wynikało?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanuszWesołowski">Są różne przesłanki. Jednak przede wszystkim myślimy, że wpłynęły na to wypłaty 13. pensji, nagród z zysku, waloryzacja rent i emerytur. To spowodowało, że wynik w marcu był tak wysoki. Natomiast spływ składki w kwietniu jest o 2 mln zł mniejszy, niż wynika z opracowanego trendu nierównomiernego spływu składki w poszczególnych miesiącach.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#EwaKopacz">Dziękuję za wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#EwaKopacz">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#EwaKopacz">Od razu pozwolę sobie zadać pytanie. Proszę wybaczyć, że będzie to pytanie dotyczące konkretnego regionu, ale może ono dotyczyć wielu posłów zasiadających w tej sali, jeśli taka sytuacja, jak zapowiedziana redukcja etatów w oddziale radomskim, dotknie inne delegatury Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#EwaKopacz">Słyszę, że będziemy zwiększać zatrudnienie o 60 etatów. Proszę mi to wytłumaczyć. Jeśli do priorytetowych zadań kontroli, która ma dotyczyć również terenu, nie tylko centrali, należy kontrola i nadzór nad prawidłowością wykonywania świadczeń zakontraktowanych w Narodowym Funduszu Zdrowia, i jeśli z jednej strony państwo zwiększają zatrudnienie w tym zakresie o 60 etatów, słusznie rozumując, że kontrola jest niezbędna, bo jest to jeden z elementów uszczelnienia, a z drugiej strony ograniczają liczbę w oddziałach, to nie jestem w stanie tego zrozumieć. Powiem szczerze, że będę interweniować u pana prezesa. Dla mnie jest to zagadka. Jeśli zmierzamy w kierunku uszczelnienia systemu, a więc kładziemy nacisk na kontrolę również w terenie, a nie tylko w centrali, to nie mówimy o redukcji zatrudnienia w terenie, bo wiem, jak wygląda sytuacja podczas otwierania ofert i kontraktowania. Wtedy nie ma żadnej kontroli, bo i tak jest za mało pracowników. Wtedy wszyscy otwierają oferty i negocjują ze świadczeniodawcami. Według mnie, w tej polityce jest niespójność. Gdyby pan prezes zechciał to wyjaśnić, byłabym wdzięczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanuszWesołowski">Jestem w trudnej sytuacji, ponieważ będę odpowiadać za dyrektora oddziału, bo jest to w jego kompetencji. Wbrew pozorom oddziały mają bardzo dużą samodzielność.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanuszWesołowski">Jeśli chodzi o skutki wprowadzenia algorytmu zatrudnienia w poszczególnych oddziałach, to nie możemy mówić o roku 2006, ponieważ zaistniało to w roku 2005. Dlatego zapewne niektórzy z państwa pamiętają, że prosiliśmy, między innymi, o zwiększenie nakładów na odprawy dla pracowników. We wszystkich oddziałach rok 2005 miał być czasem na dojście do planowanego zatrudnienia. Zatem nie ma powodu, żeby oddziały zwalniały teraz pracowników.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JanuszWesołowski">Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia nie ma takich uprawnień, żeby wpływać na politykę zatrudnienia w poszczególnych regionach. Nadzoruje tylko, żeby zatrudnienie nie przekraczało limitu, który opracowali sami dyrektorzy oddziałów, i aby nie był przekroczony fundusz wynagrodzeń i pochodne. Natomiast to, czy zatrudnienie powinno być większe w delegaturach, czy w oddziale wojewódzkim, jest naprawdę poza kompetencjami prezesa NFZ.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#EwaKopacz">Bardzo mnie to cieszy, panie prezesie, że istnieje suwerenność oddziałów. Rozumiem więc, że dyrektor radomskiego oddziału niepotrzebnie się martwi, bo to nie jest pomysł pana prezesa i nie będzie ograniczeń zatrudnienia w delegaturach. A jeśli tak, to korzystając ze swojej suwerenności i samodzielności, wiedząc, jakie zadania spadają na delegaturę, dyrektor oddziału ma tak ustalić wielkość zatrudnienia, aby wszystkie zadania spoczywające na danej delegaturze były w pełni wykonane. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanuszWesołowski">Tak, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#EwaKopacz">Oddaję głos pani posłance Lucynie Wiśniewskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LucynaWiśniewska">Panie prezesie, czy pan prezes Jerzy Miller nie musi akceptować takich zmian? Czy dyrektorzy oddziałów są na tyle samodzielni, że może to nastąpić bez akceptacji pana prezesa Millera? Pytam, bo wydaje mi się to zbyt wielką samodzielnością.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#LucynaWiśniewska">Według mnie, województwo mazowieckie jest wyjątkowe pod względem wielkości populacji – 5 mln osób, i obszaru. Dyrekcje szpitali w jakichkolwiek sprawach muszą jechać do Warszawy. Z Radomia jest to 100 km, ale z Lipska już 170 km. Jeszcze raz prosimy o rozważenie takich decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JanuszWesołowski">Od razu odpowiem. W myśl ustawy Narodowy Fundusz Zdrowia ma 17 pracodawców. Dla centrali i dyrektorów oddziałów pracodawcą jest prezes. Natomiast dla zastępców dyrektora i wszystkich pracowników oddziałów pracodawcą jest dyrektor oddziału. Tak stanowi ustawa. Dlatego za całą politykę kadrową oddziału odpowiada dyrektor oddziału. Nie zamierzamy burzyć tego porządku.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AleksanderSopliński">Jest propozycja zwiększenia pozycji 3.1 „Koszty poboru ewidencjonowania składek przez ZUS” o kwotę 0,2 mln zł. Ile na Narodowym Funduszu Zdrowia zarabia rocznie Zakład Ubezpieczeń Społecznych?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#AleksanderSopliński">Większość placówek lecznictwa zamkniętego w województwie mazowieckim ma zawarte umowy tylko do 30 czerwca 2006 r. W planie finansowym dla Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego na bieżący rok w stosunku do planu finansowego na 2005 r. jest wzrost tylko o 0,24 proc. W obowiązującym planie finansowym Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego niedobór środków finansowych sięga 141 mln zł, co nie pozwala na zakończenie procesu kontraktowania świadczeń na 2006 r. W jaki sposób centrala pomoże województwu mazowieckiemu wyjść z tej trudnej sytuacji?</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#AleksanderSopliński">Chciałbym podkreślić, że roczny koszt leczenia około 60 pacjentów z chorobami sierocymi – są to choroby związane z defektami enzymatycznymi, a pacjenci pochodzą głównie spoza Warszawy – wynosi ponad 47 mln zł. Sytuacja w województwie mazowieckim jest bardzo trudna, a zwiększenie nakładów wyniosło tylko 26 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanuszWesołowski">Pani przewodnicząca, jeśli można, od razu odpowiadałbym na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#EwaKopacz">Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JanuszWesołowski">Koszt poboru i ewidencji składki w planie Narodowego Funduszu Zdrowia wynosi ponad 64 mln zł, przy czym 59,649 mln zł ZUS i 5,221 mln zł KRUS. Każdorazowo przy zmianie planu finansowego, w związku z tym, że ta składka jest wyższa, zwiększają się koszty poboru. Dlatego w konkretnej pozycji planu musi to być uwidocznione.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JanuszWesołowski">Jeśli chodzi o oddział mazowiecki, podział nakładów na koszty świadczeń został dokonany algorytmem. Faktycznie jest tak, że do całorocznego dokontraktowania w tym oddziale – według naszego wyliczenia – brakuje 90 mln zł. Procentowy udział w kosztach świadczeń tego oddziału stanowi około 15 proc. wszystkich nakładów na świadczenia zdrowotne w Polsce. Zatem, aby zaspokoić zapotrzebowanie na 90 mln zł, potrzebna jest kwota prawie 5-krotnie wyższa. Na razie tych pieniędzy nie ma.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JanuszWesołowski">Będę z państwem szczery i powiem, że w ramach podziału kwoty 210 mln zł z tytułu koordynacji, w związku z zadaniem oddziałów, że mają weryfikować formularze E-125, które stanowią podstawę do obciążenia, liczyliśmy na to, że w ramach podziału algorytmem Mazowsze zaoszczędzi w tej pozycji pieniądze, które będą źródłem finansowania pozostałych świadczeń medycznych. A koordynacja też jest świadczeniem medycznym, bo w jej ramach są udzielane świadczenia medyczne. Zatem środki kierowane w ramach koordynacji to pieniądze na świadczenia zdrowotne. Liczyliśmy na to, ale takiej możliwości nie ma. Będziemy szukać innej. Cały czas współpracujemy z departamentem Ministerstwa Zdrowia nad możliwością pokrycia koniecznych nakładów w oddziale mazowieckim.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#JanuszWesołowski">Podkreślam, że to niedoszacowanie wynika z historycznego układu kontraktowania, a podział środków algorytmem powoduje, że na Mazowszu brakuje na dokontraktowanie. Niektóre kontrakty są zawarte na 3 kwartały, jedne są dłuższe, drugie krótsze, ale – potwierdzam – brakuje na razie 90 mln zł. Na pewno oddziału mazowieckiego nie pozostawimy samego sobie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MałgorzataStryjska">Mazowsze otrzymało na świadczenia najwięcej, bo 15 proc. tej kwoty i mimo to brakuje mu na dokontratkowanie. A w innych oddziałach nie brakuje, mimo że dostały mniej? To pierwsze pytanie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MałgorzataStryjska">Drugie. Na str. 7 jest tabelka dotycząca skutków finansowych wzrostu etatyzacji. Zatem najwięcej kontrolerów – 60 etatów – trafi na Mazowsze i Śląsk – gdzie indziej nie było trzeba – bo tu są największe skutki finansowe. A, o ile dobrze pamiętam z września ubiegłego roku, najmniej liczna administracja była w Wielkopolsce i obiecano jej wyrównanie. Nie robi się tego. Dlaczego?</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MałgorzataStryjska">Trzecie pytanie. Ostatnio głośno jest w mediach o zarobkach pracowników służby zdrowia, lekarzy i pielęgniarek. Słychać też, że w centrali i oddziałach Narodowego Funduszu Zdrowia podnosi się zarobki, koszty administracyjne – kierowca zarabia 2 razy więcej niż lekarz ze specjalizacją II stopnia, a sprzątaczka więcej niż pielęgniarka ze specjalizacją. Proszę to wyjaśnić. Trzeba powiedzieć, jak to wygląda, bo w mediach jest o tym głośno.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JanuszWesołowski">Jeśli chodzi o etatyzację oddziałów i podział funduszu wynagrodzeń, już o tym mówiłem. Jest to dokonywane algorytmem wypracowanym przez samych dyrektorów oddziałów. Do wyliczenia tego algorytmu potrzeba szeregu elementów składowych. Zostało to wyrównane i uwidocznione w planach finansowych oddziałów już na początku 2005 roku. Natomiast nasz wniosek dotyczy podziału 60 etatów przewidzianych na kontrolę, które były w planie finansowym, ale niepodzielone. Dzielone są algorytmem opracowanym przez dyrektorów. Skutki finansowe wynagrodzeń i pochodnych są tu uwidocznione.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MałgorzataStryjska">Panie prezesie, kiedy rozmawialiśmy we wrześniu, pan prezes Jerzy Miller obiecywał, że ponieważ w Wielkopolsce jest najmniej etatów i najwięcej zakładów opieki zdrowotnej, świadczeniodawców i pacjentów przypada na jednego pracownika, będzie to wyrównane. Zatem dla Wielkopolski miały być zwiększone pieniądze na etaty. Tego nie widać w materiale.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JanuszWesołowski">Wyrównanie do poziomu algorytmu – jak powiedziałem – zostało uwidocznione w pierwotnym planie finansowym. Wniosek dotyczy tylko i wyłącznie przesunięcia z centrali do oddziałów etatyzacji na kontrolę – 60 etatów, w podziale: 54 etaty w oddziałach,</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JanuszWesołowski">Kwota na etaty kontrolne wynosi 4400 zł. W ubiegłym roku mówiliśmy, z czego ona wynika – na etatach kontrolnych chcieliśmy zatrudnić przede wszystkim pracowników z wykształceniem medycznym. Mamy ogromne kłopoty z zatrudnieniem pracowników z wykształceniem medycznym, przede wszystkim lekarzy, bo chodzi o kontrolę dokumentacji medycznych u świadczeniodawców. Nikt inny, poza lekarzem, nie ma prawa dostępu do dokumentacji medycznych. Z tego wynika konieczność zatrudnienia lekarzy. Powtarzam, że mamy trudności z zatrudnieniem tej grupy zawodowej, ponieważ dziś nikogo z nich nie interesuje pensja 4400 zł.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#JanuszWesołowski">Odnosząc się do medialnych informacji o wzroście wynagrodzeń powiem, że wynika on z indeksacji z układu zbiorowego. Jest układ zbiorowy pracy, który – co prawda – przez prezesa i dyrektorów oddziałów wojewódzkich został wypowiedziany, ale obowiązuje. W związku z tym przewidziana jest indeksacja. Wynagrodzenia wzrastają tylko o wskaźnik indeksacji. To jest ujęte w planie finansowym na 2006 r. My nie oczekujemy dodatkowych nakładów na ten cel. Dodam, że mamy znaczne kłopoty z własnymi związkami zawodowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MieczysławWalkiewicz">Panie prezesie, czy nie taniej by było zatrudnić kilku mądrych informatyków, żeby uszczelnić system kontroli na drodze informatycznej? Zrobiono to w województwie opolskim – mówiłem o tym z trybuny sejmowej. Na bazie rejestru usług medycznych opracowano program, który sam – pod nadzorem informatyka – kontroluje recepty na terenie całego województwa opolskiego. Mamy szczelny i bardzo tani system. Wprowadzając go, zaoszczędziliśmy w ubiegłym roku 15 mln zł, a w tym roku już ponad 7 mln zł.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MieczysławWalkiewicz">Rozbudowujemy administrację, średni etat kalkulacyjny – 4400 zł plus pochodne. Czy to nie idzie w złym kierunku? Czy nie lepiej przyjąć inną metodologię działań, która by sprawiła, że będzie lepiej, szczelniej i taniej? Czy będziemy się tylko opierać na mnożeniu kontrolerów? Oni i tak nie są w stanie zapanować nad sytuacją, bo potrzeba ich 3000, a nie 50 czy 60, żeby ten układ był wydolny. Nie wierzę, żeby kilkudziesięciu kontrolerów więcej było w stanie uszczelnić system, żeby niepotrzebnie nie wypływał publiczny pieniądz. Myślę, że w tym zakresie potrzebna jest inna filozofia postępowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#EwaKopacz">Zanim udzielę głosu panu prezesowi, przekażę państwu informację. Za 15 min., w tej sali, Liga Polskich Rodzin będzie mieć konferencję prasową. Uważam, że przez ten czas nie zdążymy zakończyć pracy nad propozycją zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia. Dlatego ogłoszę 10 min. przerwy, żebyśmy mogli znaleźć salę, do której się przeniesiemy.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#EwaKopacz">Pracujemy jeszcze przez 5 min., żeby na 5 min. przed konferencją zwolnić salę Lidze Polskich Rodzin.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#EwaKopacz">Panie prezesie, oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanuszWesołowski">Jeśli chodzi o sprawozdawczość, raporty statystyczne, całkiem się z panem posłem zgadzam. Już dziś system informatyczny waliduje i weryfikuje raporty statystyczne. Przede wszystkim ma za zadanie wychwycenie osób nieubezpieczonych, które pobierają świadczenia, a więc porównanie z Centralnym Wykazem Ubezpieczonych, ale także wyeliminowanie tak zwanych dubli. Nie może bowiem dany pacjent przebywać w tym samym czasie na 2–3 oddziałach szpitalnych i wykupywać w tym czasie receptę w aptece zewnętrznej. A takie przypadki się zdarzały. To system rozpoznaje.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JanuszWesołowski">Natomiast kontrola wynika z innych ustaw, między innymi z ustawy o finansach publicznych, która nakłada na instytucję finansów publicznych obowiązek przeprowadzenia kontroli. Skoro jest taki obowiązek, to kontrolujemy szczegóły. Szczegółem jest dokumentacja medyczna pacjenta. Chodzi o sprawdzenie, czy rozliczenie jest prawidłowe w odniesieniu do rozpoznania i procedury zastosowanej w stosunku do pacjenta. Na tym ta kontrola polega. To nie jest wymysł Narodowego Funduszu Zdrowia, żeby zwiększać etatyzację, bo doszczelniamy system. Jest to obowiązek Narodowego Funduszu Zdrowia wynikający z innej ustawy. Natomiast cały czas pracujemy nad doszczelnieniem systemu, między innymi poprzez weryfikację i walidację raportów statystycznych pod fakturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JolantaSzczypińska">Ponieważ nie jestem usatysfakcjonowana odpowiedzią na temat wysokości wynagrodzenia w Narodowym Funduszu Zdrowia, proszę o konkretną odpowiedź na pytanie, jakie jest wynagrodzenie prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia i jakie są wynagrodzenia prezesów oddziałów wojewódzkich. Czy może pan na to pytanie odpowiedzieć, czy jest to tajemnica?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JanuszWesołowski">Ponieważ są to finanse publiczne, nie ma żadnej tajemnicy.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#JanuszWesołowski">Prezes jest wynagradzany zgodnie z ustawą „kominową”. Zarabia 6-krotność średniego wynagrodzenia w gospodarce z IV kwartału poprzedniego roku. Proszę mnie zwolnić z odpowiedzi na pytanie, ile zarabiają dyrektorzy oddziałów, bo nie wiem. Jeżeli pani przewodnicząca będzie mieć takie życzenie, informację na ten temat przekażę pisemnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JolantaSzczypińska">Proszę, żeby dostarczył pan pisemną informację dotyczącą wynagrodzeń prezesów wojewódzkich wszystkich oddziałów.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#EwaKopacz">Przenosimy się do sali nr 12.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#EwaKopacz">Ogłaszam 10-minutową przerwę.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#EwaKopacz">Kontynuujemy dyskusję po przerwie.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#EwaKopacz">Oddaję głos pani posłance Mirosławie Masłowskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MirosławaMasłowska">Może i ja bym była za całkowitą niezależnością Narodowego Funduszu Zdrowia – centrali i oddziałów, których dyrektorzy mają całkowitą wolność w podejmowaniu decyzji – gdyby nie chodziło o publiczne pieniądze. Uważam, że brak jakiejkolwiek kontroli ze strony ministra zdrowia, a również oddziałów wojewódzkich, byłby uzasadniony, gdyby odpowiedzialność za zdrowie społeczeństwa spoczywała na Narodowym Funduszu Zdrowia. Jednak to minister zdrowia odpowiada za zdrowie narodu, usługi zdrowotne. Strajki lekarzy nie są skierowane przeciwko Narodowemu Funduszowi Zdrowia. A trudno mi uwierzyć w to, że nie ma żadnej kontroli z centrali nad oddziałami wojewódzkimi i sprawami personalnymi, które dotyczą wszystkich województw – bo do nas dotarły sygnały, że zmniejsza się liczba osób zatrudnionych w oddziałach wojewódzkich – skoro słyszymy, że przeznacza się dodatkowe pieniądze.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#MirosławaMasłowska">W związku z tym zadam trochę złośliwe pytanie. Jakie są jeszcze rezerwy Narodowego Funduszu Zdrowia, skoro tego i tak nikt nie kontroluje i co chwila dowiadujemy się, że znajdują się jakieś pieniądze, chociaż pan prezes wcześniej mówił, że żadnych pieniędzy nie ma? Raptem otrzymujemy poprawki do planu finansowego – ta nie jest pierwsza – i jakoś pieniądze się znajdują. Zatem zasłanianie się algorytmem niczego nie wyjaśnia, a nawet burzy zrozumienie obecnej sytuacji, bo przecież jest to również działanie polityczne, jeśli chodzi o działalność wojewódzkich oddziałów Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#EwaKopacz">Panie prezesie, zanim poproszę pana o odpowiedź, zwrócę się do posłów z pewną sugestią. Temat dzisiejszego posiedzenia Komisji jest konkretny. Chciałabym, żeby państwo wiedzieli, że na wczorajszym posiedzeniu Komisja Finansów Publicznych wydała pozytywną opinię dotyczącą wniosku prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. W związku z tym prosiłabym, żeby w dyskusji ograniczyli się państwo do materiału, który jest przedłożeniem dzisiejszego posiedzenia Komisji. Jak najbardziej zasadne byłyby pytania dotyczące wstępnego wystąpienia pana prezesa, aczkolwiek wątpliwości, które zgłaszają posłowie, jak przed chwilą pani posłanka Mirosława Masłowska, są niewątpliwie istotne. Taka wiedza posłom się przyda. Przypominam jednak, że nasz czas jest ograniczony, ponieważ w tej sali niedługo odbędzie się posiedzenie innej Komisji.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#EwaKopacz">Panie prezesie, proszę o zwięzłą odpowiedź na pytanie pani posłanki Mirosławy Masłowskiej. Proszę też, żeby następne pytania były ukierunkowane na temat dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JanuszWesołowski">Wrócę do historii tego roku, żeby nie było wątpliwości. Nie ma nowych, wielkich pieniędzy. Wszystkie środki, poza zwiększonymi przychodami z tytułu większego spływu składki na ubezpieczenia zdrowotne, są zapisane w planie finansowym. Na początku roku Narodowy Fundusz Zdrowia spłacił pożyczkę w wysokości 320 mln zł, zaciągniętą w ramach miliardowej pożyczki przez regionalne kasy chorych. Rata na 2006 r. wynosiła 320 mln zł. Ta kwota została spłacona, a więc w planie finansowym można było rozwiązać rezerwę na ten cel w takiej samej wysokości. Z tej rezerwy 240 mln zł przeznaczono na zwiększenie kosztów w podstawowej opiece zdrowotnej. Zatem to było w planie finansowym, tylko pieniądze zmieniły przeznaczenie.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JanuszWesołowski">Druga sprawa, o której mowa, dotyczy pieniędzy na podwyżki, czyli zwiększenia kontraktów – nie wiem jeszcze, w jakiej formie będą przekazane, bo zależy to od pracy legislacyjnej. Zatem pokrycie wzrostu wynagrodzeń o 30 proc. pochodzić będzie z dwóch źródeł. Po pierwsze, z rezerwy ogólnej, która jest zapisana w planie finansowym w wysokości 1 proc. kosztów, czyli około 360 mln zł. Zostało określone, że ta rezerwa zostanie wykorzystana na świadczenia zdrowotne lub na podwyżki, w ramach podwyżek do funduszu wynagrodzeń, zgodnie z projektem. O formie nie dyskutuję. A więc jest to w planie finansowym.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#JanuszWesołowski">Znane jest również drugie źródło pochodzenia koniecznych nakładów na wynagrodzenia. W planie finansowym zawarta została kwota 820 mln zł na koordynację systemu ubezpieczenia zdrowotnego w ramach Unii Europejskiej za leczenie Polaków za granicą w dwóch formach – obciążenie ze strony instytucji z właściwych państw lub refundacja kosztów ubezpieczonym w Polsce. Trzecim elementem tej koordynacji jest pokrycie kosztów leczenia obcokrajowców na terenie Polski. Obecnie rozliczamy to w kontraktach, bo tak stanowią warunki ogólne kontraktowania zawarte w rozporządzeniu Ministra Zdrowia, ale czuliśmy potrzebę pokrycia tych kosztów i refundacji oddziałom poprzez, między innymi, przesunięcie 210 mln zł do oddziałów. Dziś już tego tematu nie ma.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#JanuszWesołowski">Jeżeli z łącznych nakładów na koordynację w wysokości 820 mln zł zostanie wydanych 320 mln zł, pozostanie niewykorzystana kwota 500 mln zł, o której prezes mówił, że może być źródłem finansowania. Dziś już mamy pewność, że nie wykorzystamy 820 mln zł, tylko najprawdopodobniej do 300 mln zł. Zatem cała wolna kwota zostanie przeznaczona na wzrost wynagrodzeń w służbie zdrowia, czyli dokontraktowanie, obojętne, w jakiej formie. Bo nie ma innej możliwości przekazania świadczeniodawcom pieniędzy niż umowa pomiędzy świadczeniodawcą a Narodowym Funduszem Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#BeataMałeckaLibera">Ta rozmowa utwierdza mnie w przekonaniu, że trzeba dokonać decentralizacji Narodowego Funduszu Zdrowia. Pan mówi, że za wszystko są odpowiedzialni dyrektorzy oddziałów, a od dyrektorów oddziałów słyszę, że jest blokada na poziomie centrali. Tak to wygląda.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#BeataMałeckaLibera">Odnosząc się do algorytmu podziału środków, chciałabym wspomnieć o województwie śląskim. Dyrektor oddziału ostatnio informował mnie, że nie ma pieniędzy nawet na nadwykonania na stany ostre. To jest dygresja. Przejdę teraz do pytania.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#BeataMałeckaLibera">Interesuje mnie pozycja „usługi obce” i wzrost kosztów na system informatyczny. Proszę wyjaśnić, dlaczego te kwoty wzrastają. Przecież cały system musiał być usługą zakupioną w formie przetargowej. Natomiast tu pojawiają się takie pozycje, jak wzrost kosztów konserwacji, dodatkowe usługi w zakresie dostosowania serwerowni. Przecież to – w mojej ocenie – zmienia zapisy SIW. Proszę o przybliżenie tego tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JanuszWesołowski">Przypominam, że po regionalnych kasach chorych Narodowy Fundusz Zdrowia odziedziczył zobowiązania w wysokości 1,5 mld zł i niespłaconą pożyczkę zaciągniętą z budżetu państwa w wysokości 1 mld zł. Na początku 2004 r. zobowiązania Narodowego Funduszu Zdrowia wynosiły łącznie 2,5 mld zł. To, że dyrektor oddziału śląskiego nie miał pieniędzy na procedury nielimitowane, wynikało z błędnego planowania dyrektora. Dyrektor oddziału powinien takie zdarzenia uwzględnić w planie finansowym. Dyrektor oddziału śląskiego wystąpił o przesunięcie środków z kosztów na świadczenia w ramach podstawowej opieki zdrowotnej – a przecież o podstawową opiekę zdrowotną była awantura – na usługi nielimitowane. Czy chcemy wywołać następny konflikt z podstawową opieką zdrowotną? Chcieliśmy być uczciwym partnerem. Skoro została zawarta umowa społeczna, że na powiększenie nakładów na podstawową opiekę zdrowotną kierujemy 240 mln zł, to chcieliśmy się z tej kwoty rzetelnie rozliczyć. Dlatego propozycja dyrektora oddziału na tym etapie nie mogła być uwzględniona. Na pewno, jeżeli wejdzie w życie proponowana zmiana planu finansowego, dyrektor oddziału śląskiego będzie miał środki na pokrycie wszystkich zobowiązań w ramach umów nielimitowanych. Gwarantuję to. Jesteśmy w stałym kontakcie z dyrektorem oddziału.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JanuszWesołowski">Jeżeli którykolwiek z dyrektorów oddziałów mówi, że jest blokada ze strony centrali, to tylko w dwóch wymiarach. Są zalecenia Najwyższej Izby Kontroli, aby cena kontraktowa – czy za punkt, czy osobodzień – była podobna w całej Polsce. Tak jeszcze nie jest, ponieważ nie można tego wykonać jednym ruchem.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#JanuszWesołowski">Skoro cena punktu w województwie dolnośląskim wynosiła 11 zł, a w innych 9–10 zł, to województwo dolnośląskie nie ma prawa podnosić ceny punktu w 2006 r. Pozostałe ceny idą w górę. Jednak nie da się tego zrobić jednym ruchem, w jednym roku. Dlatego ścieżka dojścia do wyrównania ceny produktu kontraktowego – chociaż nie mówimy, że ma to być dokładnie 11 zł w całej Polsce – została rozłożona na 3 lata. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#JanuszWesołowski">Drugą sprawą jest dostępność do świadczeń, czyli zrównanie nakładów na poszczególne rodzaje świadczeń na 10 tys. mieszkańców w całej Polsce, żeby nie było tak, że w jednym rodzaju świadczeń nakłady są diametralnie inne w Warszawie niż we Wrocławiu. Jeżeli centrala ma się zrzec takiej koordynacji, to i tak, wcześniej czy później, ktoś to będzie musiał zrobić, bo spotkamy się z kolejnym zarzutem Najwyższej Izby Kontroli – będzie to już recydywa – że nie prowadzimy działań prowadzących do zrównania w całej Polsce dostępności do świadczeń i cen.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#JanuszWesołowski">Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia – jak powiedziałem – nie wtrąca się do polityki kadrowej dyrektora oddziału. To nie prezes NFZ powołuje zastępców dyrektora, tylko dyrektor oddziału, podobnie jak i pozostałych pracowników oddziału, bo to on jest pracodawcą. Rok 2005 był okresem dojścia do przewidywanego zatrudnienia – obiektywnego, odpowiedniego do nakładów, liczby ubezpieczonych i kontraktów.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#EwaKopacz">Do dyskusji zapisani są jeszcze panowie posłowie Czesław Hoc i Maciej Świątkowski.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#EwaKopacz">Mam dla państwa propozycję. W sprawach bieżących mieliśmy zwrócić się do państwa z prośbą, żeby w ciągu dwóch najbliższych tygodni złożyć swoje propozycje do planu pracy Komisji na II półrocze 2006 r. Ponieważ widzę, że zainteresowanie funkcjonowaniem, strukturą, podległością i finansowaniem Narodowego Funduszu Zdrowia jest duże, proponuję, żeby państwo zgłosili do planu pracy takie tematy posiedzeń Komisji, na których będziemy się spotykać tylko z prezesami Narodowego Funduszu Zdrowia i do bólu będziemy ich pytać przez kilka godzin. Bardzo proszę, żeby te dwie osoby, które są jeszcze zapisane do dyskusji, ograniczyły swoje wystąpienie do dzisiejszego tematu posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#BeataMałeckaLibera">Pani przewodnicząca, pan prezes nie odpowiedział na moje zasadnicze pytanie dotyczące pozycji „usługi obce”.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#EwaKopacz">Panie prezesie, proszę odpowiedzieć na pytanie pani posłanki.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JanuszWesołowski">Przepraszam, rozgadałem się w innych sprawach i zapomniałem o tym pytaniu.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#JanuszWesołowski">Są dwie kwestie – inwestycji i serwisowania oprogramowania. Serwisowanie oprogramowania to nadzór nad wgrywaniem nowelizacji do istniejącej bazy informatycznej. Natomiast wszystkie nowe moduły to inwestycje. Jeśli mówimy o usługach, to tylko w ramach istniejącej bazy informatycznej. Jest to poprawienie, w ramach serwisowania, istniejącego oprogramowania.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#JanuszWesołowski">Stanęliśmy w tym roku przed koniecznością przeprowadzenia w Narodowym Funduszu Zdrowia audytu zewnętrznego istniejącego oprogramowania. Przypomnę, że Narodowy Fundusz Zdrowia obsługują 2 podmioty. Kiedyś dokonano podziału, zgodnie z którym każdy z nich działa w innej połowie Polski. W związku z tym, że zaistniała również konieczność scalenia dwóch różnych oprogramowań, w ramach umowy serwisowej co roku uzupełnia się to dzieło o poszczególne elementy.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#JanuszWesołowski">Jeśli chodzi o serwerownię, bazę danych, również był potrzebny audyt zewnętrzny dotyczący koncepcji gromadzenia baz danych – a jest to potężna wiedza, od 1999 r. do dnia dzisiejszego. Niezbędne nakłady na usługi dotyczą, między innymi, właśnie tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#BeataMałeckaLibera">Czy mogę poprosić pana prezesa o pisemne wyjaśnienie tego zagadnienia?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#EwaKopacz">Panie prezesie, proszę o udzielenie pisemnej odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#EwaKopacz">Teraz zabierze głos pan poseł Czesław Hoc, a później pan poseł Maciej Świątkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#CzesławHoc">Zgadzając się z propozycją pani przewodniczącej, żebyśmy informacji o Narodowym Funduszu Zdrowia zasięgali u źródła, na zorganizowanym w tym celu posiedzeniu Komisji, rezygnuję ze swoich pytań. Podzielę się tylko z państwem refleksją.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#CzesławHoc">Odnoszę wrażenie, że funkcjonujemy w dwóch światach. W pierwszym problemem są tysiące złotych. W drugim mówi się o milionach złotych. Są to potężne pieniądze, a my mamy taką wiedzę, że gdyby Narodowy Fundusz Zdrowia wystąpił nagle z propozycją zakupu transportera opancerzonego i w jakiś sposób to uzasadnił, to ocknąłbym się później, że wyraziłem na to zgodę, nie będąc tego świadomym. Myślę więc, że informacja o NFZ jest potrzebna i w przyszłości trzeba ją będzie pozyskiwać „do bólu”, jak powiedziała pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MaciejŚwiątkowski">Chciałbym nawiązać do funkcji kontrolnej. Wydaje mi się, że warto wydać każde pieniądze, aby kontrola była dobra i skuteczna. Poszukiwanie w tym celu lekarzy jest dobrym kierunkiem, a są na to liczne dowody. Chociażby taki, że kiedy ostatnio wprowadzono dopisywanie do świadczenia infekcji, na przykład zapalenia płuc, to się okazało, że w poszczególnych województwach ilość zapalenia płuc wzrosła pięciokrotnie, a nie dokumentowano tego nawet zdjęciem radiologicznym.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#MaciejŚwiątkowski">Mam pewną propozycję. Jeżeli nie chcą się na to zgodzić młodzi lekarze, niech to będą lekarze emerytowani, w dobrej kondycji, ordynatorzy, lokalne autorytety. Kiedy były pan ordynator przyjdzie na kontrolę, wiele wychwyci i będą duże zwroty. To było praktykowane za czasów kas chorych, kiedy wiele oddziałów nie przestrzegało procedur – nie wykonywało pewnych badań albo sposobu leczenia – i były duże zwroty. Warto w tym kierunku pójść, bo zwroty będą znaczne. Warto dać nawet więcej niż 4400 zł, jeżeli kontrola będzie skuteczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#EwaKopacz">Przyjmuję to, panie pośle, jako wygłoszenie opinii na temat, który będziemy kontynuować na odrębnym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#EwaKopacz">Czy ktoś z pań i panów posłów jest za negatywnym zaopiniowaniem projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2006 r.? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#EwaKopacz">W związku z tym pozwolę sobie odczytać opinię Komisji.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#EwaKopacz">„Komisja Zdrowia na posiedzeniu w dniu 8 czerwca 2006 r. rozpatrzyła wniosek prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 16 maja 2006 r., wraz z autopoprawką z dnia 1 czerwca 2006 r., dotyczący projektu zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na 2006 r. Komisja Zdrowia, zgodnie z art. 121 ust. 1 pkt 2 i art. 124 ust. 1–3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pozytywnie opiniuje zmianę planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2006 r. przedstawionego we wniosku wraz z autopoprawką”.</u>
<u xml:id="u-46.4" who="#EwaKopacz">Zanim poddam treść tej opinii pod głosowanie, zwracam się do pana ministra z pytaniem, czy zechciałby zabrać głos w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#BolesławPiecha">Przyjmuję taką opinię z zadowoleniem. Decyzję w sprawie zatwierdzenia zmiany planu podejmie minister finansów w porozumieniu z ministrem zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#EwaKopacz">W związku z tym przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#EwaKopacz">Kto jest za przyjęciem zaproponowanej treści opinii?</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#EwaKopacz">Stwierdzam, że Komisja 18 głosami przyjęła tę treść opinii.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#EwaKopacz">Przechodzimy do II punktu porządku dziennego, który dotyczy spraw bieżących. Tych spraw jest kilka i muszę je dziś państwu przybliżyć.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#EwaKopacz">Jak wspomniałam podczas dyskusji nad I punktem dzisiejszego posiedzenia Komisji, jest projekt planu pracy Komisji na II półrocze 2006 r. Państwo mają ten projekt. Łatwo zauważyć, że przy proponowanych tematach nie ma wpisanych dat. Ten projekt będzie oczywiście rozszerzony o propozycje, które chcielibyśmy, żeby państwo złożyli do sekretariatu Komisji w ciągu najbliższych dwóch tygodni – do 14 czerwca br. Czasu jest więc niewiele. Powtarzam, że do 14 czerwca czekamy na państwa propozycje tematów kolejnych posiedzeń Komisji.</u>
<u xml:id="u-48.5" who="#EwaKopacz">Chciałabym również, żeby państwo uwzględnili w propozycjach wyjazdowe posiedzenie Komisji. W Komisji Zdrowia pracujemy od 6 miesięcy i nigdzie nie wyjeżdżaliśmy. Jeżeli mają państwo interesujący temat, ośrodek służby zdrowia, w którym moglibyśmy odbyć posiedzenie, proszę to w propozycjach uwzględnić.</u>
<u xml:id="u-48.6" who="#EwaKopacz">Jest jeszcze jedna poważna sprawa. Został ustalony harmonogram prac Komisji sejmowych nad sprawozdaniem z wykonania budżetu za okres 1 stycznia – 31 grudnia 2005 r. Prace we właściwych Komisjach zaplanowano na dni od 19 do 27 czerwca br. Ponieważ posiedzenie Sejmu jest planowane w dniach 21–23 czerwca, myślę, że nie byłoby zasadne – zapewne państwo się ze mną zgodzą – żebyśmy spotykali się poza tygodniem sejmowym, ponieważ i tak zdążymy do 27 czerwca.</u>
<u xml:id="u-48.7" who="#EwaKopacz">Czy jest zgoda na to, żeby w dniach 21–23 czerwca br. przeprowadzić posiedzenie Komisji? Tak.</u>
<u xml:id="u-48.8" who="#EwaKopacz">Wiąże się z tym problem, ponieważ Komisja musi wyznaczyć referenta, który przygotuje projekty wniosków i jednocześnie będzie przedstawiać stanowisko Komisji Zdrowia na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Oczywiście opinia naszego przedstawiciela będzie zawierać zarówno wnioski, jak i opinie lub propozycje poprawek wypracowanych w naszej Komisji. Jest to jakby poseł sprawozdawca, bardzo dobrze zorientowany w całym budżecie, propozycjach i dyskusji przeprowadzonej w Komisji. W związku z tym nie jest to proste zadanie, bo przeczytanie wszystkiego, co jest w budżecie, nawet tylko w zakresie zdrowia, nie jest łatwe. Dlatego prosiłabym, żeby prezydium Komisji nie musiało wyznaczać tej osoby. Niech ktoś z państwa zgłosi się dobrowolnie. Nie ma ochotników.</u>
<u xml:id="u-48.9" who="#EwaKopacz">Pani posłanka Małgorzata Stryjska proponowała, żeby to był pan poseł Giovanni Roman. Rozumiem, że pan poseł się zgadza.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#GiovanniRoman">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#EwaKopacz">Powiem szczerze, że zależałoby mi, żeby ewentualnie z panem posłem opracowywał to pan poseł Tomasz Latos. Oczywiście dobrowolnie. Czy tak, panie pośle?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#TomaszLatos">Jeżeli taka jest wola pani przewodniczącej...</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#EwaKopacz">To prezydium Komisji wyznacza kandydatów. Naszą wolą jest, żeby panowie dobrowolnie się tym zajęli.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#EwaKopacz">Zatem dwaj panowie – Giovanni Roman i Tomasz Latos – są odpowiedzialni za projekty wniosków i poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#TomaszLatos">Pani przewodnicząca, w jakim terminie jest konieczna obecność na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych? Czy ona dotyczy przede wszystkim pana posła Giovanniego Romana? Ja chętnie pomogę...</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#EwaKopacz">Jeśli do tej roli wyznaczyliśmy dwóch panów, niech panowie obaj uczestniczą w posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#TomaszLatos">Chętnie pomogę, ale nie w każdym terminie. Jeżeli mówimy o okresie do 21 czerwca, mógłbym uczestniczyć w posiedzeniu. Chciałbym państwa o tym uprzedzić.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#EwaKopacz">Dobrze, zatem głównym odpowiedzialnym jest pan poseł Giovanni Roman, natomiast pan poseł Tomasz Latos pomaga w przygotowaniu projektu poprawek.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#EwaKopacz">W jakim terminie odbędzie się posiedzenie – zwracam się do pani sekretarz Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#SekretarzKomisjiZdrowia">Prace w Komisji Finansów Publicznych odbędą się w dniach 27 czerwca – 7 lipca, kiedy wpłyną opinie wszystkich Komisji branżowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#EwaKopacz">Zatem posiedzenia Komisji Finansów Publicznych odbywać się będą w okresie od 27 czerwca do 7 lipca. Pełną informację będzie można uzyskać w sekretariacie Komisji.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#EwaKopacz">Materiały dotyczące sprawozdania z wykonania budżetu państwa zostaną wszystkim posłom wysłane do biur poselskich w najbliższy poniedziałek – 12 czerwca br. Zatem materiał będzie do wglądu. Chciałabym, żeby na następnym posiedzeniu Komisji byli państwo przygotowani do ewentualnych poprawek. Będzie tam również materiał prezesa Najwyższej Izby Kontroli dotyczący analizy wykonania budżetu. Prosiłabym, żeby państwo zapoznali się również z tym materiałem.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#EwaKopacz">Jeszcze jedno. Jest to już mój własny pomysł, ale myślę, że dobry, żeby państwu rozesłać do skrzynek albo biur poselskich listy lobbystów, które już są dostępne na stronach sejmowych. Przejrzałam tę listę i okazuje się, że większość chce oficjalnie lobbować w Komisji Zdrowia. Są tam zdjęcia, opisy, wszystkie dane dotyczące tych osób.</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#EwaKopacz">Oprócz tego chciałbym, żeby państwo mieli zmianę obowiązującą w Regulaminie Sejmu RP, która dotyczy tego, jak powinni się państwo zachowywać w sytuacji, kiedy zgłosi się do państwa osoba oficjalnie zarejestrowana jako lobbysta. Chodzi o to, żeby mieli państwo gwarancję bezpieczeństwa, żeby nikt nas nie posądził o to, że kiedy w dobrej wierze przeprowadzaliśmy rozmowę, lobbowaliśmy w jakimś zakresie. Jest więc wyciąg z regulaminu, w którym jest mowa o tym, jak postępować. To też państwu roześlemy. Poza tym będziemy aktualizować listę oficjalnych lobbystów, którzy, w myśl ustawy o lobbingu, będą się rejestrować. Taką informację będziemy pozyskiwać z Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-58.4" who="#EwaKopacz">Jeszcze jedną propozycję ma dla państwa pan poseł Zbigniew Podraza.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#ZbigniewPodraza">Ponieważ otrzymaliśmy zgodę w sprawie podkomisji stałej dotyczącej zdrowia publicznego, prosiłbym, żeby do 14 czerwca br. poszczególne kluby parlamentarne, poselskie wytypowały po 2 nazwiska – ewentualnie więcej – i skierowały je do pani przewodniczącej lub do sekretariatu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#EwaKopacz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawach bieżących? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#EwaKopacz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>