text_structure.xml 78.6 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PawełZalewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PawełZalewski">Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PawełZalewski">Otrzymali państwo porządek obrad. Punkt I przewiduje przyjęcie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej do opracowania projektu dezyderatu Komisji w sprawie planów budowy elementów tarczy antyrakietowej w Polsce. Punkt II obejmuje przesłuchanie kandydatów na ambasadorów RP, pkt III – sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PawełZalewski">Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JarosławWałęsa">Mam wniosek formalny w imieniu Platformy Obywatelskiej. Wnoszę o wycofanie pkt I dotyczącego tarczy antyrakietowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PawełZalewski">Projekt dezyderatu był autorstwa Platformy Obywatelskiej. Platforma wycofuje ten projekt, zatem nasze rozważania stają się bezprzedmiotowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekJurek">Nie zrozumiałem wypowiedzi posła Jarosława Wałęsy. Czy pan wnosił o wycofanie punktu, czy projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JarosławWałęsa">Mówiłem o wycofaniu projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekJurek">Szkoda.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MarekJurek">Mam również uwagę co do pory posiedzenia. Za chwilę na sali plenarnej odbędzie się debata na temat Schengen. Niezależnie od tego, iż kwestie te są w zakresie działania Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, niektórzy z nas będą występować w debacie. Jest to dość nieszczęśliwy zbieg terminów, tym bardziej że jest bardzo ciekawy porządek obrad i wolałbym być na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PawełZalewski">Pan poseł ma rację, ale jak pan wie, nie byliśmy w stanie przewidzieć porządku obrad Sejmu. Często decydujemy o godzinie spotkania, biorąc pod uwagę możliwości lokalowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym poprzeć wniosek dotyczący wycofania pkt I z porządku obrad. W związku ze stanowiskiem senatu amerykańskiego sprzed kilku dni, które odkłada na jakiś czas sprawę tarczy antyrakietowej, rzecz cała stała się, przynajmniej w tej chwili, bezprzedmiotowa.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym państwa poinformować, że w punkcie – sprawy różne, po konsultacji z posłami z różnych klubów, pragnę przedłożyć projekt uchwały Komisji w kontekście pewnego zamieszania w Polsce po szczycie Unii Europejskiej w Brukseli.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#TadeuszIwiński">Chcemy wyrazić sprzeciw i ubolewanie wobec prób ograniczania kontrolnej funkcji Sejmu w stosunku do rządu, jak i kontrolnej funkcji Komisji Spraw Zagranicznych, którą próbował ratować pan przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#TadeuszIwiński">Należy wyrazić zdecydowane stanowisko w związku z nieobecnością pani minister spraw zagranicznych podczas tak kluczowej debaty. Wyjazd na urlop w takim momencie był wysoce niestosowny. W żadnym państwie nie mogłoby to się zdarzyć. Obecność w Sejmie jest elementarnym obowiązkiem ministra, jeśli nie ma premiera.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#TadeuszIwiński">W przedkładanym projekcie Komisja zwraca się do rządu z prośbą o przedstawienie na piśmie w trybie pilnym członkom Komisji Spraw Zagranicznych informacji o mandacie, który został przyjęty na konferencję międzyrządową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PawełZalewski">Oczywiście, panie pośle, będziemy tę kwestię omawiać.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PawełZalewski">Rozumiem, że porządek obrad został zmieniony i obejmuje w pkt I przesłuchanie kandydatów na ambasadorów, zaś w pkt II sprawy różne. W ramach spraw różnych poruszymy projekt uchwały, który został zgłoszony przez pana posła Tadeusza Iwińskiego.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PawełZalewski">Przystępujemy do przesłuchania kandydatów na ambasadorów RP. Proszę ministra Witolda Waszczykowskiego o przedstawienie kandydatury pani Anny Grupińskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WitoldWaszczykowski">Mam zaszczyt przedstawić panią Annę Grupińską jako kandydata na ambasadora RP w Kenii. Pani Anna Grupińska jest z wykształcenia ekonomistką. W początkowym okresie swojej pracy związana była z Uniwersytetem Warszawskim. Od końca lat 80. była związana zawodowo z Sejmem. Pracowała m.in. jako sekretarz Komisji Przekształceń Własnościowych oraz Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#WitoldWaszczykowski">Odbyła dodatkowe szkolenia, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Komisji Europejskiej, jak również w Krajowej Szkole Administracji Publicznej.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#WitoldWaszczykowski">Od końca lat 90. związana jest z Ministerstwem Spraw Zagranicznych. Pełniła m.in. funkcję zastępcy szefa misji przy ONZ w Wiedniu przez cztery i pół roku. W tym czasie pracowała jako przedstawiciel Polski w Biurze Komitetu ad hoc do Spraw Negocjacji Międzynarodowej Konwencji Przeciw Korupcji i Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#WitoldWaszczykowski">W Ministerstwie Spraw Zagranicznych pani Anna Grupińska pełniła dwukrotnie funkcję dyrektora Departamentu Systemu Narodów Zjednoczonych i Problemów Globalnych.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#WitoldWaszczykowski">W czasie pobytu zarówno w MSZ, jak i na placówce pani Anna Grupińska wykazała się olbrzymim talentem organizacyjnym, który przejawiał się m.in. w organizowaniu kilku ważnych wystaw polskich i międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#WitoldWaszczykowski">Biorąc pod uwagę Nairobi, jako siedzibę regionalnych struktur organizacji międzynarodowych, między innymi Biura ONZ, a także talenty organizacyjne pani Anny Grupińskiej, uważam, że jest to osoba jak najbardziej predysponowana do tego, aby pełnić funkcję ambasadora RP w Nairobi. Ta stolica pełni funkcję regionalnego ośrodka dyplomacji wielostronnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PawełZalewski">Proszę panią Annę Grupińską o przedstawienie koncepcji pracy na placówce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AnnaGrupińska">Pozwólcie państwo na drobną dygresję. Nigdy nie myślałam, że będę siedziała po tej stronie sali. Kiedyś byłam sekretarzem Komisji Spraw Zagranicznych i wiele wówczas się nauczyłam. Wtedy po raz pierwszy dowiedziałam się, co to znaczy results-based budget. Takiego budżetu życzę państwu na wszystkie następne lata dla Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#AnnaGrupińska">Jeśli taka będzie państwa wola, zostanę akredytowana w wielu krajach. Będą to Kenia, Uganda, Rwanda, Burundi, Madagaskar, Mauritius i Seszele, a także ta część ONZ, która dotyczy Programu Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska oraz Programu ds. Osiedli Ludzkich.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#AnnaGrupińska">Moją misję zamierzam realizować w czterech wymiarach: globalnym, regionalnym, bilateralnym i w obszarze współpracy z Polonią, ale oczywiście podstawą realizacji będą założenia polskiej polityki zagranicznej, które zostały przez Sejm przyjęte w maju br. Te priorytety będę realizować za pomocą instrumentów dyplomatycznych i finansowych, które otrzymam.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#AnnaGrupińska">Moim celem będzie umacnianie prestiżu Polski i pozytywnego wizerunku państwa polskiego na arenie międzynarodowej.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#AnnaGrupińska">Jeśli chodzi o wymiar globalny, zamierzam skupić się na tym, na jakie cele przeznaczone są nasze składki do organizacji międzynarodowych. Opłacamy składki do ONZ, do budżetu Unii Europejskiej. Chcę, żebyśmy uczestniczyli w wydatkowaniu tych pieniędzy w sposób świadomy. Będę obserwować problemy globalne, które na arenie międzynarodowej są rozstrzygane.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#AnnaGrupińska">Afryka jest miejscem bardzo szczególnym, o którym mało się wie, w stosunku do którego jest wiele złej woli i wiele nieporozumień. Wszystkie problemy tam się koncentrują, jak w soczewce. Mam na myśli walkę z terroryzmem, która odbywa się w Somalii i w Sudanie, walkę z przemytem narkotyków. Region Afryki Wschodniej jest tym, który w ostatnim roku okazał się wiodący w sprzedaży i spożyciu narkotyków. Jest to również szlak narkotykowy. Mówi o tym ostatni raport UNODC, który jest zatrważający.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#AnnaGrupińska">Odbywa się również handel ludźmi, handel dziećmi, handel bronią. Teoretycznie obowiązują sankcje organizacji międzynarodowych, ale są one gwałcone w sposób absolutnie świadomy. Chiny handlują bronią bez żadnego ograniczenia. Chiny eksplorują Afrykę na sposób kolonialny, ale także dostarczają broń.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#AnnaGrupińska">To wszystko, łącznie z nasiloną epidemią AIDS, gruźlicy, malarii, powoduje, że wszystkie problemy koncentrują się w Afryce. Również jeśli chodzi o zmiany klimatyczne, na nich najbardziej ucierpi Afryka. Ta głodna Afryka przyjdzie do nas, jeśli się nią nie zajmiemy. W postaci migracji już do nas dociera.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#AnnaGrupińska">Układ z Schengen pozwoli Europie nie być tak bardzo zagrożoną, ale z drugiej strony, czy możemy nie przyjąć tej biednej Afryki, jeśli jej nie pomożemy teraz. Uważam, że najważniejsza jest prewencja i pomoc zanim ten problem zacznie być dla Europy naprawdę dolegliwy.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#AnnaGrupińska">Poprzez Unię Europejską będziemy uczestniczyć w 10. edycji Europejskiego Funduszu Rozwoju, mając status obserwatora. 1 stycznia 2008 r. wpłacimy 1,3% Funduszu, który liczy łącznie 24 mld euro. Chciałabym wiedzieć, jak te środki zostaną wykorzystane i czy część programów będzie realizowana na terenie mojej akredytacji. W Nairobi odbywają się dyskusje, na co przeznacza się środki. Polska powinna wpływać na jakość realizacji programów, ale przede wszystkim na to, gdzie zostaną skierowane.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#AnnaGrupińska">Te programy powinny stanowić realizację również naszych interesów gospodarczych i politycznych. To postaram się śledzić.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#AnnaGrupińska">Jeśli chodzi o wymiar regionalny, planuję obserwować procesy integracyjne w samej Afryce, które są bardzo istotne dla rozwoju tego kontynentu, a także procesy pokojowe w Somalii i Sudanie, które mają silny wpływ na sytuację w całej Afryce.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#AnnaGrupińska">Co do wymiaru bilateralnego, należy stwierdzić, że Kenia jest krajem wiodącym w regionie Afryki Wschodniej. Tam są zlokalizowane siedziby ONZ. Dzięki pracy w tych organizacjach wiemy więcej o świecie.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#AnnaGrupińska">Po reformie ONZ powstała Komisja Budowy Pokoju, która jako jednym z pierwszych krajów zajęła się Republiką Burundi. Powstaje program odbudowy tego kraju. Będę blisko, może uda mi się przekazać do kraju informacje, które okażą się cenne.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#AnnaGrupińska">Postaram się doprowadzić do rozwoju kontaktów na szczeblu rządowym. Będę starała się doprowadzić do wizyty ministra spraw zagranicznych Kenii w Warszawie i do podpisania protokołu międzyresortowego.</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#AnnaGrupińska">Zależy mi na rozwoju kontaktów międzyparlamentarnych. Będę również zabiegać o rozwój kontaktów na szczeblu lokalnym i samorządowym. Tam też istnieją władze lokalne, a wiedza o ich działaniach jest bardzo niewielka. Postaram się informować na ten temat. Być może uda się podjąć wspólnie jakieś inicjatywy.</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#AnnaGrupińska">Będę miała do dyspozycji instrumenty promocji kraju. Instrumenty polityczne mają ścisły związek z promocją. Można wręcz mówić o sprzężeniu zwrotnym. Chciałabym to wykorzystać, aby polityka przełożyła się na promocję kraju.</u>
          <u xml:id="u-12.17" who="#AnnaGrupińska">Realizujemy cały pakiet pomocy rozwojowej. Z jednej strony jest ona realizowana przez Unię Europejską, a z drugiej strony samodzielnie przez państwo polskie, poprzez tzw. politykę małych grantów.</u>
          <u xml:id="u-12.18" who="#AnnaGrupińska">W przyszłym roku będzie realizowany dość duży projekt budowy szkoły dla dzieci niewidomych. W tym roku przeznaczamy na ten cel 500 tys. zł, w przyszłym roku 300 tys. zł. Dobrze, że koncentrujemy się na jednym większym projekcie, a nie, jak dotychczas, na wielu małych. W zeszłym roku było realizowanych 30 projektów. Oczywiście, że wszystkie one są ważne. Każda pomoc dla Afryki jest istotna, ale lepiej jest koncentrować się na coraz większych projektach, a przecież mamy coraz więcej środków.</u>
          <u xml:id="u-12.19" who="#AnnaGrupińska">Ostatni wymiar, bardzo dla mnie sympatyczny, to kontakty z Polonią. Jest tam duża Polonia, potomkowie Polaków, którzy przybyli z armią gen. Władysława Andersa, ale również nowe pokolenie Polonii. Działa Klub Polski w Nairobi. Funkcjonuje Forum Polsko-Kenijskie. Odbywają się comiesięczne spotkania w ambasadzie.</u>
          <u xml:id="u-12.20" who="#AnnaGrupińska">Polonia w Kenii jest zatem zorganizowana wokół ambasady. Będę chciała podtrzymać te kontakty i korzystać z wiedzy i doświadczenia osób, które tam mieszkają.</u>
          <u xml:id="u-12.21" who="#AnnaGrupińska">Istotnym zadaniem jest opieka nad cmentarzami polskimi w Ugandzie. Chcę również przypomnieć, że 2007 r. to – zgodnie z decyzją Senatu RP – Rok gen. Andersa. Mam nadzieję, że z miejscową Polonią uda się coś zrobić w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-12.22" who="#AnnaGrupińska">Ważne będzie promowanie kandydatury Polski na niestałego członka Rady Bezpieczeństwa w 2010 r. Na tym terenie będę chciała prowadzić taką kampanię.</u>
          <u xml:id="u-12.23" who="#AnnaGrupińska">W 2011 r. Polska sprawować będzie prezydencję w Unii Europejskiej. Trzeba do tego przygotować personel, gdyż będzie to ciężka praca.</u>
          <u xml:id="u-12.24" who="#AnnaGrupińska">Liczę na państwa pomoc, na pomoc resortu. Ponieważ praca w grupie jest moją mocną stroną, będę korzystać z pomocy ekspertów z centrali.</u>
          <u xml:id="u-12.25" who="#AnnaGrupińska">Kiedy będę wracać do Polski na urlop, byłoby mi miło spotkać się z państwem i powiedzieć, co udało mi się zrealizować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PawełZalewski">Dziękuję za kompetentną i dynamiczną prezentację.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PawełZalewski">Proszę pana ministra o przedstawienie kandydatury pani Katarzyny Skórzyńskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszIwiński">Wydaje mi się, że teraz powinniśmy odbyć krótką dyskusję dotyczącą wystąpienia pani Anny Grupińskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PawełZalewski">Myślałem, że taką dyskusję moglibyśmy odbyć łącznie, po prezentacji wszystkich kandydatur. Oczywiście pan poseł ma rację.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PawełZalewski">Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Zaczęła pani swoje wystąpienie od tezy podstawowej – ale prosiłabym o jej rozwinięcie – mianowicie, że będzie pani realizowała założenia polityki zagranicznej przedstawione przez polski rząd. Wszyscy pamiętamy exposé pana premiera sprzed roku, który wymienił Afrykę jako obszar, z którym kontakty będą zacieśniane. Nic bliżej nie powiedział jednak na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JolantaSzymanekDeresz">Na marginesie wspomnę, że w tym exposé nie znalazły się Niemcy, jako kraj, z którym zamierzamy utrzymywać kontakty.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JolantaSzymanekDeresz">Skoro wspomniała pani o tym, że będzie realizować założenia polskiej polityki zagranicznej, to może jest dobra okazja, żebyśmy dowiedzieli się, jakie te założenia są. Oczywiście do priorytetów należy walka z terroryzmem, przestępczością narkotykową i biedą. To są priorytety dotyczące całej Afryki.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JolantaSzymanekDeresz">Jakie są główne założenia polskiej polityki w relacjach bilateralnych z Kenią?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanRzymełka">Mam pytanie dotyczące planów wspomożenia i uratowania zbiorów poloniców w Nairobi, które są w posiadaniu rodziny Sapiehów. Kolejne wycieczki Polaków zwiedzają to miejsce pamiątek po gen. Andersie, a także po dyplomatach z rodziny Sapiehów.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JanRzymełka">Czy placówka będzie zabiegała o uratowanie tego wspaniałego miejsca związanego z historią Polski?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszIwiński">Mam najpierw pytanie do przedstawiciela kierownictwa MSZ. Niepojęte jest dla mnie od wielu lat, że w Czarnej Afryce mamy tylko 9 placówek. Żaden kontynent nie ma w ONZ tylu głosów, co Afryka.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszIwiński">Często dobór akredytacji jest albo przypadkowy, albo nieprzemyślany. Kiedyś może to miało sens, ale później stało się nieuzasadnione.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#TadeuszIwiński">Przykład placówki, do której udaje się pani Anna Grupińska, świadczy o bardzo złej organizacji. Ambasador Polski w Tanzanii nie jest nigdzie akredytowany, w żadnym innym państwie. Ambasador w Kenii ma dostatecznie dużo obowiązków, gdyż Nairobi jest stolicą ONZ w Afryce. Zupełnie iluzoryczna staje się akredytacja w ważnych państwach, takich jak Uganda i Madagaskar.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#TadeuszIwiński">Być może trzeba to przemyśleć. Ambasador w Kenii miałby dostatecznie dużo obowiązków, gdyby jego akredytacja dotyczyła Ugandy, Rwandy i Burundi, a pozostałe państwa powinny być obsługiwane przez ambasadora z Tanzanii.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#TadeuszIwiński">Pani dyrektor mówiła, że będzie śledzić procesy zachodzące w Sudanie i Somalii. Oczywiście można to robić, ale te państwa nie znajdują się w jurysdykcji placówki w Nairobi. W Somalii nie mamy żadnego przedstawiciela, ponieważ jest to upadłe państwo, nieistniejące.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#TadeuszIwiński">W moim przekonaniu bardzo zaniedbujemy szanse na promocję polskich kandydatów w strukturach ONZ działających na kontynencie afrykańskim. Na Madagaskarze najważniejszym Polakiem od lat jest doktor ichtiologii, który był tam specjalistą FAO i później osiadł na stałe. Przyjechał tam jednak nie dzięki Polsce. Tak się zdarza bardzo często.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#TadeuszIwiński">Powstaje pytanie, co można zrobić, żeby ten proces przyspieszyć. To jest ogromna szansa, zwłaszcza dla młodych ludzi.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#TadeuszIwiński">Placówka w Kenii jest ważna z punktu widzenia ONZ. Cieszę się, że pani dotychczasowe doświadczenia, zarówno w Wiedniu, jak i w centrali MSZ, będą mogły być wykorzystane przy pełnieniu misji w Nairobi. To jest zupełnie zapomniany kierunek działania ONZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PawełZalewski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PawełZalewski">Proszę panią Annę Grupińską o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PawełZalewski">Poproszę również pana ministra o udzielenie odpowiedzi, ponieważ jedno z pytań było skierowane do pana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AnnaGrupińska">Jeśli chodzi o założenia polskiej polityki zagranicznej, nie zostały one ściśle sprecyzowane w odniesieniu do poszczególnych krajów czy regionu Afryki Wschodniej.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AnnaGrupińska">Jeśli chodzi o relacje Polski z krajami afrykańskimi, naszym podstawowym celem jest podniesienie wymiany handlowej. Ze wszystkimi krajami, o których mówiłam, prócz Seszeli, mamy ujemny bilans handlowy. Niekorzystna jest struktura naszego eksportu. To na pewno trzeba zmienić. Muszę zorientować się na miejscu, jakie są możliwości zwiększenia polskiego eksportu i rozwoju handlu.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#AnnaGrupińska">Naturalnie priorytetem jest kształtowanie pozytywnego wizerunku Polski i upowszechnianie wiedzy o Polsce. Moją podstawową powinnością jest szerzenie wiedzy o Polsce. Niewiele osób wie o Polsce, a jesteśmy przecież dużym krajem w centrum Europy. Oczywiście do realizacji tego celu potrzebne są pieniądze. Jeśli pieniądze na promocję będą niewielkie, to ambasador wiele nie zdziała.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#AnnaGrupińska">Być może promocja Polski będzie mogła być silniejsza i bardziej widoczna we współpracy z krajami unijnymi.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#AnnaGrupińska">Priorytety w relacjach bilateralnych polsko-kenijskich nie zostały określone, ale każdorazowo departament i centrala, formułując zadania dla placówki, kładzie nacisk na rozwój wymiany handlowej, promocję, kontakty z Polonią.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#AnnaGrupińska">W sprawie poloniców i zbiorów znajdujących się we władaniu rodziny Sapiehów, mogę powiedzieć, że oczywiście zgadzam się z posłem Janem Rzymełką, iż jest to piękne miejsce i przeuroczy ludzie, którzy mówią po polsku i zachowali polskość. Nie wiem, jaki będzie stosunek rodziny Sapiehów do tej kwestii. Tam żyją dwie córki Eustachego Sapiehy. Nie wiem, jaka będzie ich wola i życzenie rozporządzania zbiorami.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#AnnaGrupińska">Oczywiście będę chciała, żeby zbiory w dalszym ciągu mogły być udostępniane osobom, które mają to szczęście, że przyjadą do Kenii. Te panie są kopalnią wiedzy. Na pewno będę w kontakcie z rodziną Sapiehów. To mogę państwu obiecać.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#AnnaGrupińska">Odpowiadam na pytanie posła Tadeusza Iwińskiego. Były prezydent Kenii jest negocjatorem i mediatorem w sprawach somalijskich oraz sudańskich. Dlatego w swojej wypowiedzi odniosłam się do Sudanu i Somalii.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#AnnaGrupińska">Jeśli chodzi o polskich kandydatów do pracy w ONZ, mamy w UNDP jedną osobę na wysokim stanowisku D-1 i jedną osobę, która pracuje w UN HABITAT. Zgadzam się z oceną pana posła, że absolutnie nie jesteśmy reprezentowani w ONZ. Bardzo prozaiczna jest przyczyna takiego stanu rzeczy – niestety, niewiele płacimy na fundusze dobrowolne.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#AnnaGrupińska">Będąc w Wiedniu, chciałam wprowadzić wspaniałego młodego człowieka do UNODC, który był doskonałym ekspertem. Niestety, nie udało się, ponieważ nie płacimy na fundusz przeciwdziałania narkotykom i przestępczości. Myślę, że w miarę postępu gospodarczego będziemy mogli w coraz większym stopniu uczestniczyć w rozmaitych funduszach ONZ. Wtedy będzie nam znacznie łatwiej wprowadzić kandydatów do pracy w ONZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PawełZalewski">Jeśli pan minister pozwoli, poseł Krzysztof Zaremba chciałby zadać panu pytanie. W trybie wyjątkowym udzielam głosu panu posłowi, bo tura pytań zakończyła się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KrzysztofZaremba">Korzystając z okazji, że jest przedstawiciel kierownictwa MSZ, chciałbym zadać pytanie dotyczące zasobów zbioru Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie. Z punktu widzenia prawa międzynarodowego sprawa jest nieuregulowana. Polska akcentuje zupełny brak zainteresowania wobec zainteresowania strony niemieckiej.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#KrzysztofZaremba">To jest bezcenna kolekcja maszyn z pierwszej wojny światowej, tzw. kolekcja Goeringa, która została porzucona na terenie dawnej Generalnej Guberni. Z punktu widzenia prawa międzynarodowego jest własnością polski, natomiast strona niemiecka wysuwa roszczenia. Jakikolwiek proces inwestycyjny dotyczący odtworzenia kolekcji jest powstrzymywany.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#KrzysztofZaremba">Jak MSZ zamierza rozwiązać tę kwestię?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WitoldWaszczykowski">Zapytam o to właściwego ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KrzysztofZaremba">Bardzo bym prosił, ponieważ od dłuższego czasu nie mogę doprosić się odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PawełZalewski">Pytanie, które zadał poseł Tadeusz Iwiński w sprawie kompetencji terytorialnych ambasadora w Kenii, jest zasadne. Argumentacja jest słuszna. Rozumiem, że pytanie zrodziło się w głowie posła Tadeusza Iwińskiego po 2005 r., czyli po ostatnich wyborach, bo wcześniej nie było możliwości, aby wpłynąć na politykę MSZ.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PawełZalewski">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WitoldWaszczykowski">Kenia jest regionalnym centrum politycznym Afryki. Tam są ulokowane placówki dyplomatyczne większości, jeśli nie wszystkich, państw afrykańskich. Nairobi ma połączenia lotnicze z większością państw afrykańskich.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#WitoldWaszczykowski">Jeśli mamy mieć obsługę tego regionu, to wydaje się, że właśnie ambasador w Kenii powinien być akredytowany w państwach sąsiedzkich. Tanzania nie ma takich połączeń lotniczych, nie ma takich możliwości. Nie ma tam również takiej jak w Kenii reprezentacji innych państw afrykańskich. Łatwiej jest kontaktować się z korpusem dyplomatycznym, który jest na miejscu w takim centrum regionalnym, jakim jest Nairobi.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#WitoldWaszczykowski">Jeśli chodzi o państwa takie, jak Somalia i Sudan, to w Nairobi odbywają się liczne konferencje, konsultacje, negocjacje, przygotowania. Tam są przedstawicielstwa różnych sił politycznych tych państw. To powoduje, że ambasadorowi z Nairobi jest łatwiej pozyskiwać i konsultować informacje na temat sytuacji w Somalii niż naszemu przedstawicielowi w Addis Abebie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PawełZalewski">Proszę pana ministra o przedstawienie kandydatury pani Katarzyny Skórzyńskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WitoldWaszczykowski">Mam przyjemność przedstawić panią Katarzynę Skórzyńską, która kandyduje na stanowisko ambasadora w Portugalii. Pani Katarzyna Skórzyńska jest z wykształcenia socjologiem, absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#WitoldWaszczykowski">Od końca lat 80. zajmowała różne stanowiska w administracji państwowej, między innymi w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Od początku lat 90. związana jest z MSZ. W latach 1992–1996 pełniła funkcję ambasadora RP w Brazylii. W końcu lat 90. powróciła do pracy w centrali, w Departamencie Stosunków Ekonomicznych.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#WitoldWaszczykowski">W latach 2000–2001 była podsekretarzem stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej. Od 2006 r. pracuje ponownie w MSZ. Jest dyrektorem Departamentu Zagranicznej Polityki Ekonomicznej. Ma więc za sobą duże doświadczenie dyplomatyczne, również w pracy zagranicznej, w kierowaniu dużymi zespołami administracji państwowej.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#WitoldWaszczykowski">Chciałbym również wspomnieć, że pani ambasador Katarzyna Skórzyńska otrzymała najwyższe odznaczenie brazylijskie. Została uhonorowana Narodowym Orderem Krzyża Południa. Za swój wkład w rozwój stosunków polsko-brazylijskich otrzymała honorowe obywatelstwo Rio de Janeiro.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#WitoldWaszczykowski">Biorąc pod uwagę znaczenie Portugalii w Unii Europejskiej, pani Katarzyna Skórzyńska jest bardzo dobrze przygotowana i kwalifikuje się do pełnienia funkcji ambasadora RP w Portugalii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PawełZalewski">Proszę panią Katarzynę Skórzyńską o przedstawienie koncepcji pracy na placówce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#KatarzynaSkórzyńska">Bardzo dziękuję panu ministrowi za przedstawienie mojej osoby. W uzupełnieniu dodam, że poza wykształceniem socjologicznym mam też wykształcenie ekonomiczne i z tego tytułu obecnie kieruję Departamentem Zagranicznej Polityki Ekonomicznej.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#KatarzynaSkórzyńska">Zadania przyszłego ambasadora Polski w Lizbonie to duże wyzwanie, szczególnie w tej chwili, w okresie prezydencji portugalskiej w Unii Europejskiej. Z całą pewnością można powiedzieć, że jeśli uda mi się wyjechać szybko, a mam nadzieję, że tak się stanie, to początkowy okres mojej misji ambasadorskiej będzie zdominowany przez sprawy związane z prezydencją portugalską.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#KatarzynaSkórzyńska">Jest to bardzo szeroki zakres spraw. Obecnie, z uwagi na toczącą się dyskusję związaną z traktatem konstytucyjnym, cele prezydencji portugalskiej i dyskusja wokół prezydencji portugalskiej w Polsce zostały zdominowane przez ten temat. Sądzę, że nie jest to temat najważniejszy.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#KatarzynaSkórzyńska">Jako ambasador RP w Lizbonie będę starała się, na podstawie instrukcji otrzymanej z MSZ, doprowadzić do tego, żeby w traktacie konstytucyjnym znalazły się jak najbardziej korzystne dla Polski zapisy, dotyczące zarówno spraw związanych z systemem głosowania, jak i solidarności energetycznej państw Unii.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#KatarzynaSkórzyńska">Niewątpliwie sukcesem jest, że w mandacie negocjacyjnym znalazło się upoważnienie do zawarcia takich zapisów w traktacie konstytucyjnym.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#KatarzynaSkórzyńska">Prezydencja portugalska przedstawiła swój program. Jest on oparty na programie już dawno opublikowanym jako program trójprezydencji Niemiec, Portugalii i Słowenii. Chciałabym zwrócić państwa uwagę na niektóre sprawy, które będą istotne w trakcie prezydencji portugalskiej.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#KatarzynaSkórzyńska">Będzie to z pewnością sprawa dotycząca przygotowania legislacji europejskiej w obszarze energetyki. Prezydencja portugalska zamierza skupić się na tym temacie. Jest niezwykle istotne, żeby bardzo szczegółowo te przygotowania śledzić i odpowiednio wcześnie, korzystając z możliwości informowania się u źródła, informować rząd polski o proponowanych przez prezydencję zapisach.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#KatarzynaSkórzyńska">Prezydencja portugalska zapowiedziała, że będzie w dużym stopniu koncentrować się na sprawie liberalizacji rynku wewnętrznego Unii, w tym również rynku energii. Kwestia ta ma dla Polski bardzo duże znaczenie, zarówno jeśli chodzi o rynki ropy i gazu, jak i uszczegółowienie spraw związanych z liberalizacją rynku energii elektrycznej.</u>
          <u xml:id="u-30.8" who="#KatarzynaSkórzyńska">Istotną sprawą, którą należy śledzić, jest kwestia reformy Wspólnej Polityki Rolnej. Poza sprawami gospodarczymi, które dotyczą również Strategii lizbońskiej, prezydencja portugalska zamierza również przygotować pakiet rozwiązań dotyczących promowania małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-30.9" who="#KatarzynaSkórzyńska">Polska jest zainteresowana rozwiązaniami, które dla polskich małych i średnich przedsiębiorstw miałyby duże znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-30.10" who="#KatarzynaSkórzyńska">Jeśli chodzi o sprawy pozagospodarcze, Portugalia zapowiedziała skoncentrowanie się na sprawach zewnętrznej polityki Unii Europejskiej. Świadczy o tym choćby szczyt Unia Europejska – Brazylia, który odbył się 4 lipca br.</u>
          <u xml:id="u-30.11" who="#KatarzynaSkórzyńska">Portugalia będzie koncentrować się na budowaniu jak najlepszych relacji zewnętrznych Unii Europejskiej z krajami Ameryki Łacińskiej, w tym z Brazylią, a także z krajami Afryki.</u>
          <u xml:id="u-30.12" who="#KatarzynaSkórzyńska">Poza sprawami natury ogólnej, politycznej, długofalowej strategii Unii Europejskiej wobec tych regionów, jest wiele kwestii szczegółowych, na które należałoby zwrócić uwagę i korzystać z doświadczenia firm portugalskich. Firmy portugalskie bardzo dobrze wykorzystują program Unii Europejskiej dotyczący możliwości działania przedsiębiorstw europejskich na rynkach trzecich.</u>
          <u xml:id="u-30.13" who="#KatarzynaSkórzyńska">Jest program unijny, który w minimalnym stopniu wykorzystywany jest przez polskie przedsiębiorstwa na rynku latynoamerykańskim, w tym na rynku brazylijskim, a bardzo dobrze przez przedsiębiorstwa portugalskie. Należałoby skorzystać z tych doświadczeń.</u>
          <u xml:id="u-30.14" who="#KatarzynaSkórzyńska">Co prawda prezydencja portugalska kończy się wraz z końcem roku, ale z pewnością pewne sprawy ciągnąć się będą dłużej, więc można przyjąć, że najbliższy rok będzie zdominowany przez problematykę unijną. Placówka jest bardzo mała, na co chciałam zwrócić państwa uwagę. Jest to placówka kilkuosobowa, więc nie będzie łatwo pracownikom udźwignąć ciężar prezydencji. Jest to przecież kilkadziesiąt różnego rodzaju spotkań, wysyłanie na bieżąco informacji.</u>
          <u xml:id="u-30.15" who="#KatarzynaSkórzyńska">Już w pierwszym okresie nie będzie można zaniedbywać kwestii bilateralnych, choć moja praca na stanowisku dyrektora Departamentu Zagranicznej Polityki Ekonomicznej skłania mnie do stwierdzenia, że współcześnie coś takiego, jak ściśle pojmowane stosunki bilateralne, już prawie nie istnieje.</u>
          <u xml:id="u-30.16" who="#KatarzynaSkórzyńska">Szczególnie dotyczy to relacji z państwami Unii Europejskiej, ponieważ prawie wszędzie pojawia się element polityk europejskich czy negocjacji multilateralnych, choćby na forum WTO, konieczność ustalania wspólnych stanowisk.</u>
          <u xml:id="u-30.17" who="#KatarzynaSkórzyńska">Wątek unijny i multilateralny naprawdę dominuje, ale w ramach stosunków bilateralnych należałoby doprowadzić do pewnego zrównoważenia, jeśli chodzi wizyty na wysokim szczeblu. Ostatnia, najważniejsza wizyta, to była wizyta premiera Jarosława Kaczyńskiego w kwietniu br. w Portugalii.</u>
          <u xml:id="u-30.18" who="#KatarzynaSkórzyńska">Należy działać na rzecz wizyty w Polsce prezydenta Portugalii, jak i premiera, który co prawda uczestniczył w szczycie Rady Europy w Warszawie, ale nie odbył wizyty ściśle bilateralnej. Ostatnio odbyła się wizyta ministra spraw zagranicznych Portugalii, w czasie której udało się omówić pełną agendę stosunków dwustronnych oraz szerszych kwestii.</u>
          <u xml:id="u-30.19" who="#KatarzynaSkórzyńska">Można powiedzieć, że stosunki są bardzo dobre i należałoby to wykorzystać, żeby wzmacniać pozycję Polski na forum Unii. Portugalia to kraj, który pomimo małego potencjału ludnościowego i pomimo tego, że znajduje się bardziej na peryferiach Europy niż Polska, która zajmuje pozycję centralną, potrafi od momentu przystąpienia do Unii, od 1986 r., prowadzić niesłychanie aktywną politykę.</u>
          <u xml:id="u-30.20" who="#KatarzynaSkórzyńska">Powoduje to, że Portugalczycy bardzo dobrze sobie radzą, jeśli chodzi o obsadzanie stanowisk w Komisji Europejskiej, czego dowodem jest pozycja obecnego przewodniczącego Komisji. Trzeba starać się korzystać z tych doświadczeń.</u>
          <u xml:id="u-30.21" who="#KatarzynaSkórzyńska">Oczywiście będę dążyć do rozwoju współpracy gospodarczej. Sytuacja nie jest w pełni satysfakcjonująca, bo co prawda mamy dodatni bilans handlowy z Portugalią, ale dotyczy to większości państw unijnych. Obroty handlowe są rzędu 600 mln euro, ale z całą pewnością zbyt mało zdywersyfikowane są obroty handlowe i nasz eksport.</u>
          <u xml:id="u-30.22" who="#KatarzynaSkórzyńska">Niestety, za małe są inwestycje portugalskie w Polsce, bo sięgają tylko ok. 350 mln euro. Portugalia inwestuje dość dużo za granicą już od wielu lat.</u>
          <u xml:id="u-30.23" who="#KatarzynaSkórzyńska">Jako polski ambasador będę chciała zająć się szukaniem korzystnych możliwości inwestycji dla polskich firm. Chciałabym zwrócić Komisji uwagę na fakt, że ubiegły rok był pierwszym, w którym polskie firmy zaczęły znacząco inwestować zagranicą, również w sektorze energetycznym.</u>
          <u xml:id="u-30.24" who="#KatarzynaSkórzyńska">Portugalia stwarza pewne możliwości. Jest to dla nas bardzo ciekawy partner, który jeśli chodzi o zaopatrywanie w nośniki energii, zaopatrywany jest głównie przez Algierię i Nigerię. Obecnie również rosyjski GAZPROM jest zainteresowany inwestycjami w Portugalii. Nie musi chyba być tak, że polskie firmy będą oddawać pole. Na pewno istnieją możliwości w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-30.25" who="#KatarzynaSkórzyńska">Nie musi być tak, że elektrownie portugalskie są zaopatrywane przez węgiel z Afryki Południowej i węgiel z innych rynków, a nie z rynku polskiego. Ja osobiście bardzo wierzę w perspektywy rozwoju wydobycia polskiego węgla. Myślę, że jest to dziedzina niedoceniana, więc będę starała się ten polski surowiec, nieco zapomniany, promować.</u>
          <u xml:id="u-30.26" who="#KatarzynaSkórzyńska">Jeśli chodzi o kwestie bilateralne, jak każdy ambasador będę starała się zająć promocją kulturalną. Portugalczycy są wyjątkowo wdzięcznymi odbiorcami. Oni lubią i cenią Polskę. Myślę, że w tej sferze uda się dużo osiągnąć. Chciałabym być ambasadorem nowoczesnej Polski. Myślę, że powinniśmy pokazywać nasze młode talenty z wszystkich dziedzin sztuki. Mamy fantastycznych młodych wykonawców. Europa powinna ich osiągnięcia poznawać.</u>
          <u xml:id="u-30.27" who="#KatarzynaSkórzyńska">Jeśli chodzi o kwestie konsularne, ważna będzie sprawa strefy Schengen. Portugalczycy przedstawili nowym państwom członkowskim system informatyczny, który będzie wdrażany. Trzeba zapoznawać się z doświadczeniami Portugalczyków, jeśli chodzi o kwestie przyjmowania cudzoziemców. To jest problem, który przed Polską stoi, a w przyszłości stanie się jeszcze ważniejszy.</u>
          <u xml:id="u-30.28" who="#KatarzynaSkórzyńska">Portugalczycy mają bardzo dobrze przygotowane zarówno kwestie ustawodawcze w tej dziedzinie, jak i pewną praktykę. Przygotowując się do wystąpienia przed Komisją, dowiedziałam się m.in., że w Portugalii jest wielu Ukraińców, którzy właśnie tam się kierują z uwagi na to, że są bardzo dobrze przyjmowani. Może to mieć dla nas pewne znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-30.29" who="#KatarzynaSkórzyńska">Chciałabym na chwilę wrócić do priorytetu Portugalii dotyczącego stosunków zewnętrznych Unii. Jeśli prześledzić wystąpienia polskich ministrów spraw zagranicznych, to we wszystkich exposé przewija się temat konieczności wzmocnienia naszej obecności na rynkach Ameryki Łacińskiej i Afryki, jednak bardzo trudno jest to przekuć w rzeczywistość gospodarczą.</u>
          <u xml:id="u-30.30" who="#KatarzynaSkórzyńska">Jeśli chodzi o Amerykę Południową, z wieloma krajami mamy deficyty w obrotach handlowych i nie jest łatwo tę sytuację odwrócić. Myślę, że ambasador w Lizbonie ma obowiązek pokazywać kierunki współpracy państw unijnych, w tym Portugalii, z państwami tego regionu i wskazywać na pewne rozwiązania, które mogą mieć zastosowanie również w odniesieniu do naszych wschodnich sąsiadów.</u>
          <u xml:id="u-30.31" who="#KatarzynaSkórzyńska">Mam na myśli chociażby bardzo dużą aktywność Portugalii, jeśli chodzi o wymiar śródziemnomorski europejskiej polityki sąsiedztwa. Wymiar śródziemnomorski jest bardziej zaawansowany niż wymiar wschodni, ponieważ w dialogu z krajami śródziemnomorskimi oraz Afryki Północnej występują pewne mechanizmy finansowe, wspierające również przedsiębiorstwa, których w wymiarze wschodnim nie ma. Będę się starała przekazywać jak najbardziej dokładne informacje w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-30.32" who="#KatarzynaSkórzyńska">Być może trochę niedocenianą funkcją ambasady jest to, aby ambasada na co dzień pracowała w sposób bardzo dobry, wręcz perfekcyjny i żebyśmy byli w stanie dostarczać rządowi, nie tylko MSZ, ale całej administracji rządowej, na czas informacje, które pomogą Polsce przygotowywać stanowiska w obszarze rolnym, polityki gospodarczej, polityki energetycznej.</u>
          <u xml:id="u-30.33" who="#KatarzynaSkórzyńska">To jest mrówcza praca, ponieważ obsłużenie wszystkich tych zagadnień przy małym zespole na pewno nie będzie łatwe. Tych zagadnień w przypadku Portugalii jest niesłychanie dużo. Będę się starała, żeby ambasada zarówno od strony organizacyjnej, jak i merytorycznej była bardzo dobrą polską placówką.</u>
          <u xml:id="u-30.34" who="#KatarzynaSkórzyńska">Dziękuję pani dyrektor za obszerne wystąpienie.</u>
          <u xml:id="u-30.35" who="#KatarzynaSkórzyńska">Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#TadeuszIwiński">Swoją wypowiedź kieruję głównie do pana ministra. Dziękuję za uwzględnienie uwag, które formułowałem wcześniej. Prosiłem, żeby w przypadku kandydatów do określonych państw prezentować informację, czy jest vacat na danej placówce, a jeśli tak, to kto był ostatnio i do kiedy.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#TadeuszIwiński">Taką informację otrzymaliśmy w odniesieniu do Kenii i to jest pozytywny przykład. Negatywny jest przykład Pakistanu, natomiast wyjątkowo negatywny jest przykład Portugalii.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym zapytać pana ministra, od kiedy nie ma ambasadora w Lizbonie i dlaczego został odwołany. Dlaczego odpowiednio wcześniej nie zapewniono obsady placówki? Przecież od kilku lat było wiadomo, że Portugalia od 1 lipca będzie przewodniczyć Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#TadeuszIwiński">Czy jest świadomość, że jeśli pani Katarzyna Skórzyńska wyjedzie po uzyskaniu agrément, to część możliwości zostanie i tak utracona, ponieważ Portugalczycy zamierzają 23 lipca br. rozpocząć konferencję międzyrządową i w połowie października br. ją zakończyć?</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#TadeuszIwiński">Mam dwa pytania do pani ambasador. Po pierwsze, dlaczego pani nie podaje wśród języków, które zna, języka portugalskiego. Przecież pani była 4 lata ambasadorem RP w Brazylii.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#TadeuszIwiński">W Polsce nieznane jest stowarzyszenie państw posługujących się językiem portugalskim. To jest osiem krajów, natomiast w czterech z nich Polska nie ma przedstawicielstw. Z tego punktu widzenia Lizbona jest idealnym miejscem oddziaływania na pozostałe państwa.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#TadeuszIwiński">Wspominała pani o współpracy ekonomicznej. Kiedyś byliśmy bardzo silnym partnerem Portugalii w dziedzinie przemysłu stoczniowego. Eksport węgla do Portugalii to również tradycja. Portugalia jest dziś silnym państwem. Mało który 10-milionowy kraj ma we wszystkich organizacjach międzynarodowych tak wielu przedstawicieli. Musimy się wiele nauczyć od Portugalczyków. Nie należy pomijać wątków bezpośredniej współpracy bilateralnej.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#TadeuszIwiński">Cieszę się, że wspomniała pani o Ukraińcach w Portugalii. To jest rewanż, ponieważ Portugalczycy mieli kiedyś milion swoich obywateli wokół Paryża, do dziś wielu Portugalczyków pracuje w Luksemburgu, można powiedzieć, że utrzymuje go ekonomicznie. Ukraińcy pomagają teraz w utrzymaniu Portugalii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PawełZalewski">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma zgłoszeń, zatem proszę panią ambasador o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KatarzynaSkórzyńska">Bardzo dziękuję, panie pośle, za zwrócenie uwagi na moją znajomość portugalskiego. Rzeczywiście mogę ją potwierdzić. Być może fakt, że ta informacja nie dotarła, wynika z tego, że w pierwszym rzędzie posługiwałam się językiem angielskim i francuskim.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#KatarzynaSkórzyńska">Język portugalski znam biegle. Miałam okazję to udowodnić w czasie ostatniej wizyty ministra spraw zagranicznych Portugalii. Pomimo dłuższego pobytu w kraju język portugalski znam biegle, co na pewno ma dosyć duże znaczenie szczególnie w Portugalii, która jest na te kwestie bardzo wyczulona.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#KatarzynaSkórzyńska">Portugalczycy nie lubią, kiedy ambasadorowie udają, że znają portugalski, a mówią po hiszpańsku. W przypadku polskiego ambasadora uda się tego uniknąć.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#KatarzynaSkórzyńska">Pan poseł poruszył niezwykle ważną sprawę Wspólnoty Języka Portugalskiego. To jest ogromny obszar, przy czym odnoszę wrażenie, że naszej dyplomacji nie udało się jeszcze w pełni wykorzystać tych możliwości. Ja powinnam mieć taką możliwość i będę starała się to robić w stosunku do Brazylii, Angoli oraz innych państw portugalskojęzycznych.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#KatarzynaSkórzyńska">Warto wspomnieć o perspektywie współpracy Polski i Portugalii na forum OECD. Ostatnio zajmowaliśmy bardzo zbliżone stanowiska w kwestii rozszerzenia OECD. Bardzo dobrze współpracowaliśmy z Portugalią na forum OECD.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#KatarzynaSkórzyńska">Pewnym udogodnieniem jest fakt, że kwestiami ekonomicznymi w portugalskim MSZ kieruje pani, która była ambasadorem Portugalii w Warszawie. Jeśli chodzi o ustalanie wspólnych stanowisk na forum OECD, będzie również sporo do zrobienia. Jest to również doskonałe źródło informacji.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#KatarzynaSkórzyńska">Jeśli chodzi o przemysł stoczniowy, to należy dążyć do rozwoju współpracy. Portugalia stwarza duże możliwości dla wielkiego polskiego przemysłu stoczniowego, który niestety przeżywa poważne problemy, ale to nas nie zwalnia z obowiązku promowania tej gałęzi przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#KatarzynaSkórzyńska">Mam na myśli również produkcję polskich jachtów. Polskie firmy są szalenie konkurencyjne w tej chwili. Portugalczycy – naród żeglarzy, stwarzają dogodne możliwości promowania tej dobrze rozwijającej się w Polsce branży.</u>
          <u xml:id="u-33.8" who="#KatarzynaSkórzyńska">Inwestycje w przemysł stoczniowy i związane z tym inwestycje w portach to również sprawa terminali. Istnieją pewne możliwości, ale będzie to wymagało dotarcia do źródeł. Trzeba powiedzieć, że dysponujemy niepełną informacją, chociaż w placówce zatrudniony jest zarówno radca ekonomiczny, jak i kierownik wydziału promocji handlu i inwestycji. To jest dla ambasadora bardzo sprzyjająca sytuacja. Myślę, że w tej dziedzinie będzie można sporo zrobić.</u>
          <u xml:id="u-33.9" who="#KatarzynaSkórzyńska">Korzystając z okazji, chciałabym przekazać Komisji informację, że nasi radcowie ekonomiczni pracują w sposób niesłychanie intensywny. Mam nadzieję, że w innym momencie będzie można tę informację Komisji przedstawić. Przed tzw. dyplomacją ekonomiczną stoją ogromne zadania.</u>
          <u xml:id="u-33.10" who="#KatarzynaSkórzyńska">Muszę podziękować panu posłowi za podanie pomocnej dłoni, gdyż zwrócił uwagę na moją znajomość języka portugalskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PawełZalewski">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na pytanie pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#WitoldWaszczykowski">Główne prerogatywy w polityce kadrowej w dyplomacji przynależą ministrowi spraw zagranicznych, premierowi i prezydentowi. W tym trójkącie, wspieranym również przez Komisję Spraw Zagranicznych, odbywa się proces nominacji ambasadora. Tutaj należy szukać wyjaśnień, dlaczego czasem ten proces trwa dłużej bądź krócej.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#WitoldWaszczykowski">Informuję, że poprzedni ambasador w Portugalii zjechał na początku roku. Był to pracownik MSZ, były dyrektor Biura Kadr. Kierownictwo MSZ zdecydowało, aby poszukać ambasadora, który bardziej nadawałby się do pełnienia tej funkcji.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#WitoldWaszczykowski">Od wielu miesięcy kandydatką kierownictwa była pani ambasador Katarzyna Skórzyńska. Ponieważ pełniła ona jednocześnie funkcję dyrektora Departamentu Zagranicznej Polityki Ekonomicznej, który jest ważny w strukturze MSZ i w procesie integracji z Unią Europejską, a także w procesie naszych zabiegów o bezpieczeństwo energetyczne, uznano, że jeszcze kilka miesięcy powinna pełnić tę funkcję i wyjechać latem do Portugalii.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#WitoldWaszczykowski">Mamy nadzieję, że istotne fragmenty prezydencji portugalskiej będą obsłużone przez panią ambasador. Zakładamy, że pani ambasador wyjedzie do Portugalii w ciągu najbliższych tygodni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PawełZalewski">Proszę pana ministra o przedstawienie kandydatury pana Krzysztofa Dębnickiego.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PawełZalewski">Przypominam, że powinniśmy zakończyć posiedzenie o godz. 15.30. Proszę zatem państwa o zwięzłość wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#WitoldWaszczykowski">Pan Krzysztof Dębnicki jest z wykształcenia historykiem, absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego. Jest jednocześnie afrykanistą, orientalistą. Posiada doktorat z nauk społecznych. Pracę doktorską napisał na temat historii Królestwa Nepalu. Pragnę poinformować, że kandydat rozpoczął również procedurę habilitacyjną.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#WitoldWaszczykowski">Jako naukowiec ma w swoim dorobku publikacje książkowe, kilkaset artykułów naukowych, wykłady i stypendia w Polsce oraz za granicą. Specjalizuje się w polityce Azji Południowej, czyli w obszarze obejmującym Indie, Pakistan, Sri Lankę, Nepal, Bangladesz, Bhutan, Afganistan, Tybet.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#WitoldWaszczykowski">Jednocześnie jest z zamiłowania podróżnikiem. Ten region odwiedzał wielokrotnie. Zna go nie tylko jako naukowiec, ale również jako podróżnik i badacz. Ma za sobą również długą karierę dyplomatyczną, ponieważ z MSZ jest związany od 1993 r. W latach 1995–1999 pracował jako radca ds. politycznych w ambasadzie w New Delhi, a w latach 2001–2005 był ambasadorem Polski w Ułan Bator w Mongolii.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#WitoldWaszczykowski">Ma więc za sobą przygotowanie teoretyczne, praktyczne i dyplomatyczne, aby pełnić zaszczytną funkcję ambasadora RP w Pakistanie, kraju bardzo ważnym, ponieważ graniczy z państwem, na terenie którego trwa konflikt, w którym Polska uczestniczy jako kraj stabilizujący ten obszar.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PawełZalewski">Proszę pana Krzysztofa Dębnickiego o zaprezentowanie koncepcji pracy na placówce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KrzysztofDębnicki">Polityczne i gospodarcze stosunki polsko-pakistańskie są niestety słabo rozwinięte. Polska nawiązała stosunki dyplomatyczne z Pakistanem w 1962 r., ale jednocześnie 8 lat po nawiązaniu stosunków dyplomatycznych z Indiami.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#KrzysztofDębnicki">Sytuacja strategiczna w Azji Południowej wyglądała wówczas tak, że Związek Radziecki oraz państwa obozu socjalistycznego traktowały Indie jako swojego głównego sprzymierzeńca i sojusznika w Azji Południowej, natomiast Pakistan był głównym sojusznikiem i sprzymierzeńcem Stanów Zjednoczonych, a od połowy lat 60. bardzo blisko współpracował z Chinami.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#KrzysztofDębnicki">Na to wszystko nałożyła się sytuacja związana z wojną afgańską, która rozpoczęła się w 1979 r. i trwała przez następne 10 lat. Pakistan stał się głównym państwem sprzyjającym, dopomagającym, również finansującym ruch mudżahedinów afgańskich walczących z armią sowiecką w Afganistanie.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#KrzysztofDębnicki">Siłą rzeczy te stosunki nie mogły w ówczesnej konfiguracji światowej być dobre. W efekcie tego w ciągu ostatnich 45 lat aż do kwietnia br., kiedy przyjechał do Polski prezydent Pervez Musharraf, nie odbyła się żadna ważna wizyta na szczeblu powyżej ministra. To obrazuje stan dwustronnych relacji politycznych.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#KrzysztofDębnicki">Jeśli chodzi o relacje gospodarcze, układały się w sposób zbliżony do stosunków politycznych. Nasze obroty z Pakistanem są wciąż relatywnie niskie, rzędu 110 mln USD. Trzeba wziąć pod uwagę, że Pakistan liczy ponad 165 mln ludności. Jest to duży obszar, na którym znajduje się mnóstwo bogactw naturalnych. Bardzo prawdopodobne będzie znalezienie złóż gazu i ropy naftowej.</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#KrzysztofDębnicki">Rozwój sytuacji w Afganistanie i nasz bezpośredni udział w konflikcie afgańskim doprowadził do tego, że Polska zainteresowała się bliżej Pakistanem, który jest kluczowym państwem dla rozwoju sytuacji w Afganistanie.</u>
          <u xml:id="u-39.6" who="#KrzysztofDębnicki">Uważam, że bez dobrej woli, bez chęci władz w Islamabadzie pokonanie Tallibów w Afganistanie i zakończenie tego konfliktu będzie niemożliwe.</u>
          <u xml:id="u-39.7" who="#KrzysztofDębnicki">Moim podstawowym zadaniem jako ambasadora w Islamabadzie będą kwestie polityczne związane z próbą stworzenia z Pakistanu dobrego, bezpiecznego zaplecza polityczno-logistycznego dla polskich oddziałów stacjonujących w Afganistanie. Cały ruch polskich wojsk do Afganistanu odbywa się przez Pakistan.</u>
          <u xml:id="u-39.8" who="#KrzysztofDębnicki">Celem ambasadora powinno być również nawiązanie kontaktów zarówno z władzami państwowymi prowincji, przez które przechodzą transporty polskie do Pakistanu, jak i z władzami plemiennymi tych obszarów, które graniczą z terenami w Afganistanie, na których prowadzone są działania polskich oddziałów wojskowych.</u>
          <u xml:id="u-39.9" who="#KrzysztofDębnicki">Oczywiście należy pamiętać o standardowych zadaniach każdego ambasadora, które są związane z prowadzeniem działalności informacyjnej na rzecz centrali, z promocją kraju, sprawami konsularnymi.</u>
          <u xml:id="u-39.10" who="#KrzysztofDębnicki">Kolejny obszar moich działań to kwestie gospodarcze. Pakistan przez wiele lat występował w charakterze państwa upadłego. Gospodarczy schyłek Pakistanu, niemal do gospodarczego niebytu, rozpoczął się od lat 70. i trwał do końca lat 90. Wówczas rezerwy finansowe Pakistanu spadły do poziomu potrzeb eksportowych 2 tygodni.</u>
          <u xml:id="u-39.11" who="#KrzysztofDębnicki">Sytuacja zaczęła się zmieniać od 1999 r., od przejęcia rządów przez prezydenta Perveza Musharrafa i mianowania na stanowisko ministra finansów Shaukata Aziza, dobrego ekonomisty, który jest obecnie pakistańskim premierem.</u>
          <u xml:id="u-39.12" who="#KrzysztofDębnicki">Było to również związane z bardzo ważną pomocą finansową po rozpoczęciu wojny w Afganistanie w 2001 r.</u>
          <u xml:id="u-39.13" who="#KrzysztofDębnicki">Pakistan jest interesującym partnerem gospodarczym dla Polski, przede wszystkim dla firm wydobywczych, które poszukują złóż ropy i gazu. Nawiązanie bliższych kontaktów gospodarczych z Pakistanem będzie miało wpływ na nasze relacje polityczne i przełoży się bezpośrednio na nasze możliwości oddziaływania na Pakistan oraz uzyskiwanie pomocy Pakistanu w związku z polską obecnością w Afganistanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PawełZalewski">Proszę o pytania do kandydata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#TadeuszIwiński">Mam dwa krótkie pytania. Pierwsze kieruję do pana ministra – dlaczego przez rok w piątym co do wielkości państwie świata mamy vacat na placówce? Dlaczego poprzedni ambasador był tylko 2 lata i został odwołany?</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#TadeuszIwiński">Do kandydata zwracam się z następującą kwestią. Czy kradzież polskim żołnierzom maszyny do rozminowywania, wartej 2 mln zł, nastąpiła właśnie na terytorium Pakistanu? Jest to duży „sukces” MON w ostatnim czasie.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#TadeuszIwiński">Zgadzam się z pana opinią, że bez pomocy Pakistanu nie uda się ustabilizować sytuacji w Afganistanie. Co możemy zrobić, żeby zapewnić wzrost bezpieczeństwa polskich żołnierzy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PawełZalewski">Czy są dalsze pytania? Nie ma zgłoszeń, zatem proszę kandydata o udzielenie odpowiedzi na pytania pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#KrzysztofDębnicki">Myślę, że maszyna została ukradziona w Pakistanie.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#KrzysztofDębnicki">Na pytanie, co możemy konkretnie zrobić na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa naszych żołnierzy, odpowiadam, że możemy przyczynić się do tego, żeby strona pakistańska i władze w Pakistanie uznały pokonanie Tallibów i dopomożenie w sukcesie akcji militarnej w Afganistanie za swój interes.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#KrzysztofDębnicki">Możemy lobbować w Unii Europejskiej za tym, żeby Unia szybciej rozpoczęła negocjacje z Pakistanem dla podpisania porozumienia o wolnym handlu, na czym Pakistanowi bardzo zależy. Z punktu widzenia gospodarczego jest to najważniejszy element dla Pakistanu.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#KrzysztofDębnicki">Ponadto ambasador powinien nawiązać właściwe kontakty z czynnikami rządowymi. Mam na myśli również pakistańskie służby specjalne oraz wojsko pakistańskie. W sytuacji, gdy polscy żołnierze trafią do niewoli Tallibów i zostaną przetransportowani do Pakistanu...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PawełZalewski">Zbliża się już posiedzenie Klubu Parlamentarnego Samoobrona, które ma się odbyć w tej sali, więc mam prośbę o konkludowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#KrzysztofDębnicki">Załóżmy, że Polacy trafiają w Afganistanie do niewoli Tallibów i są przetransportowani na stronę pakistańską. Wtedy sprawą ambasady RP jest, za pośrednictwem wpływów zarówno w Islamabadzie, jak i na terytoriach plemiennych, dopomóc w ich uwolnieniu.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#KrzysztofDębnicki">Mam nadzieję, że do tego nie dojdzie, ale nie można takiej sytuacji wykluczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PawełZalewski">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#WitoldWaszczykowski">Poprzedni ambasador nie był specjalistą. Miałem okazję przeprowadzić inspekcję na tej placówce w maju ubiegłego roku i zapewne przyczyniłem się do jego odwołania. Sposób prowadzenia placówki był niewłaściwy, pojawiały się konflikty.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#WitoldWaszczykowski">Szukamy specjalistów, którzy znają obszary swojego urzędowania, mają za sobą praktykę i doświadczenie dyplomatyczne. Dziś przedstawiamy Komisji troje takich kandydatów. Są to albo byli ambasadorowie, albo zastępcy ambasadora, jednocześnie specjalizujący się w obszarach i problematyce, którą przyjdzie im się zajmować.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#WitoldWaszczykowski">W każdym z tych przypadków jest to zamiana właściwa, dobra i nie ma co wspominać o odwołanych ambasadorach, bo każda z tych kandydatur przebija jakością poprzednie kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PawełZalewski">Proszę o pozostanie na sali pana ministra i państwa posłów. Za chwilę przejdziemy do części zamkniętej posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PawełZalewski">Proszę gości o zajęcie miejsc. Przypominam, że został zgłoszony wniosek, który zostanie rozpatrzony w sprawach różnych. Nie możemy kontynuować obrad w tej sali. Poproszę sekretariat Komisji o znalezienie sali jeszcze przed głosowaniami i o poinformowanie państwa posłów, gdzie odbędzie się ciąg dalszy posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#PawełZalewski">Chciałbym serdecznie pogratulować państwu kandydatom na ambasadorów RP. Otrzymali państwo pełne poparcie Komisji Spraw Zagranicznych. Komisja jednogłośnie udzieliła państwu poparcia. To jest wielki kapitał zaufania. Życzymy państwu powodzenia w realizacji misji.</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#PawełZalewski">Przerywam obrady Komisji do czasu znalezienia nowej sali.</u>
          <u xml:id="u-48.5" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-48.6" who="#PawełZalewski">Wznawiam obrady.</u>
          <u xml:id="u-48.7" who="#PawełZalewski">Poproszę o wezwanie posła Tadeusza Iwińskiego, aby mógł przedstawić wniosek, który złożył. Ponieważ pan poseł jest chwilowo nieuchwytny, proszę panią poseł Jolantę Szymanek-Deresz o przedstawienie wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Podtrzymuję wniosek, który został złożony przez posła Tadeusza Iwińskiego na początku prac naszej Komisji. Wnoszę, aby Komisja zechciała przedyskutować projekt uchwały i podjąć decyzję w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#JolantaSzymanekDeresz">Przypomnę, że w czasie debaty sejmowej zwracano uwagę w części poświęconej pytaniom ze strony posłów, że ani Komisja Spraw Zagranicznych, ani Izba nie otrzymały dokumentu zawierającego informację, nad którą toczyła się debata.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#JolantaSzymanekDeresz">Były to głosy ze strony posłów z różnych ugrupowań, więc tym bardziej zasadny jest projekt uchwały, który dziś proponujemy i który zawiera postulat, aby informacja pisemna znalazła się w naszym posiadaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PawełZalewski">Czy wszyscy posłowie otrzymali projekt uchwały? Rozumiem, że nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#KarolKarski">Panie przewodniczący, chciałbym zwrócić uwagę na aspekt formalny sprawy. Abyśmy mogli dyskutować zagadnienia o charakterze merytorycznym, powinniśmy zmienić porządek obrad. Zmienić porządek możemy jedynie wówczas, kiedy mamy kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym wyrazić zdumienie, że Klub Parlamentarny Samoobrona zbiera się w sali nr 13, a nie nr 12, w której obradowaliśmy, więc całe zamieszanie związane z opuszczaniem sali było niepotrzebne. Sala, którą opuściliśmy, jest w tej chwili pusta.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#TadeuszIwiński">Pan poseł Karol Karski chyba był nieobecny na początku posiedzenia, gdy zapowiedziałem wprowadzenie tej sprawy do porządku obrad. Sięganie po elementy formalne i ekwilibrystyczne nie służy meritum, tym bardziej że w dniu dzisiejszym spotykamy się po raz ostatni przed przerwą wakacyjną.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#TadeuszIwiński">Projekt uchwały jest spokojny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#KarolKarski">Nie mamy teraz kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#TadeuszIwiński">Dlatego wyraziłem ubolewanie, iż pospieszna zmiana sali spowodowała brak kworum.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#TadeuszIwiński">Panie przewodniczący, może będziemy kontynuować obrady za pół godziny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PawełZalewski">Myślę, że za chwilę będziemy mieli kworum, bo brakuje 2 posłów.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PawełZalewski">Jest już poseł Zbigniew Girzyński, zatem brakuje jednego posła.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PawełZalewski">Rozumiem, że w tym momencie możemy obradować. Przyjąłbym wniosek posła Tadeusza Iwińskiego i moglibyśmy rozpocząć procedurę.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#PawełZalewski">Mam prośbę, aby sekretariat Komisji powielił tekst uchwały i rozdał posłom.</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#PawełZalewski">Czy ktoś w tej sprawie chciałby zabrać głos? Proponuję, aby poseł Tadeusz Iwiński przeczytał tekst projektu, zanim posłowie otrzymają go na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#TadeuszIwiński">„Uchwała Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu z 10 lipca 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#TadeuszIwiński">W dniach 21–22 czerwca 2007 r. odbyła się w Brukseli konferencja przywódców państw członkowskich Unii Europejskiej, podsumowująca okres prezydencji Niemiec, której głównym celem były przyszłe losy „Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy”. Ustalenia tej konferencji nie zostały dotychczas, mino m.in. wysiłków sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych, w sposób klarowny przedstawione polskiemu parlamentowi i opinii publicznej.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#TadeuszIwiński">Dlatego też Komisja:</u>
          <u xml:id="u-56.3" who="#TadeuszIwiński">1. Wyraża sprzeciw wobec prób ograniczenia kontrolnej funkcji Sejmu w stosunku do rządu, zagwarantowanej w art. 95 Konstytucji RP, a którą w odniesieniu do komisji sejmowych określa art. 17 Regulaminu Sejmu RP.</u>
          <u xml:id="u-56.4" who="#TadeuszIwiński">2. Uznaje za wysoce niewłaściwą nieobecność Ministra Spraw Zagranicznych na posiedzeniu Sejmu w dniu 6 lipca br., w trakcie rozpatrywania informacji Rady Ministrów o rezultatach ostatniego szczytu brukselskiego.</u>
          <u xml:id="u-56.5" who="#TadeuszIwiński">3. Zwraca się do rządu o przedstawienie na piśmie w trybie pilnym członkom Komisji Spraw Zagranicznych ustaleń zawartych w przyjętym w Brukseli mandacie na rozpoczynającą się 23 lipca br. Konferencję Międzyrządową Unii Europejskiej.”</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PawełZalewski">Rozumiem, że za chwilę będzie kworum, bo poseł Paweł Śpiewak jest na korytarzu i zaraz przyjdzie.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PawełZalewski">Czy pan poseł proponuje jakiś tryb pracy nad projektem? Czy chciałby pan, abyśmy teraz rozpatrzyli projekt i podjęli decyzję, gdy na sali będzie kworum?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#TadeuszIwiński">Jestem elastyczny. Do tekstu mogą zostać wprowadzone poprawki. Idea jest dobra, gdyż chodzi o obronę roli Sejmu i Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#TadeuszIwiński">Z pewnością decyzja w tej sprawie powinna zapaść dzisiaj, gdyż później rozjedziemy się i nie będzie nas 6 tygodni. Odkładanie rozpatrzenia projektu do okresu po przerwie wakacyjnej jest pozbawione sensu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PawełZalewski">Czy to oznacza, że pan poseł akceptuje fakt, iż podejmiemy teraz decyzję w tej sprawie? Nie sugeruje pan powołania podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#TadeuszIwiński">Nie wykluczam powołania podkomisji, ale warunek jest taki, aby zostało to rozstrzygnięte w dniu dzisiejszym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PawełZalewski">Rozumiem, że prace rozpoczynamy w tym momencie. Kto z posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#ZbigniewGirzyński">Proponowałbym, abyśmy powołali zespół bądź podkomisję. Taki jest zwyczaj w Komisji. W tekście znajdują się sformułowania, które trudno byłoby przyjąć w drodze konsensu. Przypominam, że dotychczas komisja dążyła do wypracowywania konsensu. Poseł Tadeusz Iwiński wielokrotnie dostrzegał taką rolę Komisji.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#ZbigniewGirzyński">Skoro miałaby to być uchwała Komisji i jej celem byłaby obrona roli całej Komisji, to nadmiernie pospieszne prowadzenie prac byłoby chyba niestosowne. W związku z proponuję powołać zespół pod kierunkiem pana przewodniczącego, który zajmie się tym projektem.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#ZbigniewGirzyński">Nie wiem, czy zespół zakończyłby prace w dniu dzisiejszym, biorąc pod uwagę, że za ponad godzinę rozpoczynają się głosowania, a potem zapewne wszyscy się rozjadą.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#ZbigniewGirzyński">W tekście jest wiele sformułowań, co do których mam zasadnicze zastrzeżenia. Prosiłbym zatem o uwzględnienie wniosku dotyczącego powołania zespołu bądź podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PawełZalewski">Rozumiem, że został zgłoszony wniosek o powołanie zespołu. Czy jest wniosek przeciwny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#TadeuszIwiński">Nie mam nic przeciwko powołaniu zespołu. Chodzi jednak o to, aby nie odwlekać sprawy w czasie. Możemy teraz powołać 4-osobowy zespół. W tej chwili jest nas dziewięcioro.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#TadeuszIwiński">Jestem otwarty. Oczywiście do tekstu mogą być wprowadzone poprawki. Zespół powinien wypracować projekt, który mógłby zostać przyjęty jednogłośnie i to najlepiej w dniu dzisiejszym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PawełZalewski">Proponuję zatem powołanie zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#KarolKarski">Panie przewodniczący, wszystko, co robimy, musi się opierać na regulaminie Sejmu. Przypomnę, że obecnie znajduje się na sali 8 osób. Nie ma kworum ani do powołania zespołu, ani do przyjęcia uchwały.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#KarolKarski">Jaką wartość ma mieć dokument przyjęty przez mniej niż 1/3 składu Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#TadeuszIwiński">Rozumiem, że możemy przerwać obrady na kilka minut i wznowić je, gdy będzie kworum. Niepotrzebna zmiana sali spowodowała zamieszanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PawełZalewski">Zmiana sali była niepotrzebna, ale została dokonana na podstawie informacji, którą nam przekazano. Przepraszam państwa za to, ale chciałem uniknąć kontrowersji, szczególnie biorąc pod uwagę kontekst polityczny.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PawełZalewski">Czy jesteśmy w stanie zagwarantować kworum w ciągu 10 minut? Zwracam się do państwa jako do przedstawicieli klubów. Rozumiem, że tak.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#PawełZalewski">Przerywam posiedzenie Komisji na 10 minut.</u>
          <u xml:id="u-68.3" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-68.4" who="#PawełZalewski">Wznawiam obrady. Niestety, na sali nie ma kworum.</u>
          <u xml:id="u-68.5" who="#PawełZalewski">Czy pan Piotr Babiński mógłby sprawdzić, czy na korytarzu nie ma członków naszej Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym wyrazić głębokie ubolewanie. Zostałem poinformowany półoficjalnie przez członków PiS, którzy w tej chwili w pośpiechu oddalili się na bezpieczną odległość, aby nie można ich było zaprosić na salę, że nastąpiło zerwanie kworum.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#TadeuszIwiński">Nie ma nawet odwagi, żeby powołać zespół, który rozpatrzyłby projekt uchwały.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#TadeuszIwiński">Pan przewodniczący powinien chyba zareagować w tej sprawie albo wyznaczyć drugi termin. Wtedy zadbamy o kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PawełZalewski">Sytuacja jest następująca – mamy projekt, nie mamy kworum, zatem nie możemy podjąć decyzji. Sprawa jest nierozstrzygnięta.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PawełZalewski">Biorąc pod uwagę czas – niedługo będą głosowania, niektórzy posłowie mają posiedzenia klubów – nie wierzę w to, aby można było przed głosowaniem zebrać Komisję Spraw Zagranicznych i zapewnić kworum. Po głosowaniach będzie to jeszcze trudniejsze.</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#PawełZalewski">Rozumiem intencje projektodawców, ale jestem zmuszony w tym momencie zakończyć obradowanie nad tym projektem, zakładając, że kwestia będzie rozstrzygnięta na następnym posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-70.3" who="#PawełZalewski">Czy w sprawach różnych są inne głosy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Chciałam zapytać, czy wpłynęła odpowiedź na pytania zadawane przez posłów na posiedzeniu Komisji, kiedy pani minister bardzo się spieszyła i nie zdążyła nam udzielić odpowiedzi, a obiecała udzielić na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PawełZalewski">Odpowiedź nie wpłynęła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#TadeuszIwiński">Czy pan przewodniczący mógłby ustnie przekazać prośbę, żeby przynajmniej członkowie Komisji Spraw Zagranicznych otrzymali informację na piśmie o treści mandatu przyjętego podczas szczytu Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PawełZalewski">Rozumiem, że panu posłowi chodziło o informację w języku polskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#TadeuszIwiński">Nie uzyskałem takiej informacji w żadnym języku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PawełZalewski">Tekst jest dostępny na stronach internetowych Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#PawełZalewski">Pamiętam postulat, aby udostępnić nam ten dokument w języku polskim. Proszę sekretariat o zwrócenie się z taką prośbą do MSZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Chciałabym się upewnić, czy dobrze się rozumiemy. Oczywiście dokument Komisji Europejskiej znajduje się również w języku polskim na stronach internetowych.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#JolantaSzymanekDeresz">Naszą intencją nie jest absorbowanie sekretariatu Komisji, tylko żebyśmy otrzymali materiał przygotowany przez MSZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PawełZalewski">Sprecyzujmy, o jaki materiał chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Chodzi o ustalenia ze szczytu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PawełZalewski">O jakich ustaleniach pani poseł myśli, różnych od mandatu dla komisji międzyrządowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Mam na myśli informację rządu na temat ustaleń szczytu. Rozumiem, że w takiej informacji powinny znaleźć się nie tylko konkretne ustalenia zapisane w mandacie, ale również analiza tego, jakie były nasze cele, co udało nam się osiągnąć, jaki był przebieg negocjacji.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#JolantaSzymanekDeresz">To wszystko było przedmiotem nieudanej debaty na posiedzeniu Komisji, a potem na forum Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PawełZalewski">Rozumiem. Proszę sekretariat Komisji o sformułowanie mojego pisma do pani minister z prośbą o przygotowanie tego typu informacji i przekazanie jej posłom.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#PawełZalewski">Czy są inne sprawy różne? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-82.2" who="#PawełZalewski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>