text_structure.xml
72.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PawełZalewski">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PawełZalewski">Stwierdzam kworum. Porządek dzienny otrzymali państwo na piśmie. Proponuję rozszerzenie porządku o wybór zastępcy przewodniczącego Komisji. Zgodnie z ustaleniami koalicyjnymi jedno ze stanowisk zastępcy przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych przysługuje Lidze Polskich Rodzin.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PawełZalewski">W związku z wyborem posła Janusza Dobrosza na stanowisko wicemarszałka Sejmu zwolniło się stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych. Liga Polskich Rodzin zgłosiła kandydaturę posła Andrzeja Mańki. Jeśli państwo pozwolą, w pkt I dokonamy wyboru zastępcy przewodniczącego Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewGirzyński">Ja również chciałbym zgłosić wniosek o rozszerzenie porządku obrad o przyjęcie przez Komisję uchwały w sprawie więźniów politycznych na Białorusi.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PawełZalewski">To rzeczywiście jest ważna kwestia. Chciałbym państwa poinformować, że spotkałem się z panią Iriną Kazuliną, która przedstawiła prośbę o zajęcie stanowiska w tej sprawie. Dziękuję panu posłowi za wprowadzenie tego punktu. Rozumiem, że byłby to pkt IV porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PawełZalewski">Czy są dalsze uwagi do porządku obrad? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PawełZalewski">Przedstawię państwu porządek obrad po zmianach. W pkt I dokonalibyśmy wyboru zastępcy przewodniczącego Komisji, pkt II obejmuje przesłuchanie kandydatów na ambasadorów RP, pkt III – rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów z druku nr 1369, pkt IV – przyjęcie uchwały Komisji w sprawie więźniów politycznych na Białorusi, pkt V – sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PawełZalewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PawełZalewski">Przystępujemy do rozpatrzenia pkt I porządku dziennego, czyli wyboru zastępcy przewodniczącego Komisji. Wybór dokonywany jest w jawnym głosowaniu.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PawełZalewski">Kto z państwa posłów jest za wyborem posła Andrzeja Mańki na zastępcę przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych?</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PawełZalewski">Stwierdzam, że Komisja wybrała posła Andrzeja Mańkę na zastępcę przewodniczącego Komisji, przy 11 głosach za, braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PawełZalewski">Zapraszamy pana posła do prezydium.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PawełZalewski">Przechodzimy do pkt II obrad. Proszę ministra Pawła Kowala o przedstawienie kandydatury pana Macieja Langa.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PawełKowal">Nie pamiętam, czy mogę ujawnić, do jakich krajów kierowani są kandydaci?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PawełZalewski">Można ujawnić tę informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PawełKowal">Pan Maciej Lang jest kandydatem na stanowisko ambasadora RP w Turkmenistanie. Jego rola będzie się wiązała z organizacją naszej ambasady w Aszchabadzie. Pan Maciej Lang, jeśli procedura nominowania zakończy się dla niego pomyślnie, będzie pierwszym polskim ambasadorem w Aszchabadzie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PawełKowal">Kandydat urodził się w 1968 r. W 1993 r. ukończył Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. W ostatnich 13 latach zajmował się Azją Centralną. Jako ekspert od spraw Azji Centralnej jest bardzo dobrze znany w środowiskach naukowych, eksperckich, dyplomatycznych. Jest jednym z członków elitarnego klubu polskich dyplomatów, którzy posiadają bardzo wnikliwą znajomość tego regionu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PawełKowal">W latach 1997–2003 pan Maciej Lang pracował w ambasadzie RP w Ałmaty. Po powrocie do kraju był radcą ministra spraw zagranicznych w Departamencie Europy oraz w Departamencie Polityki Wschodniej.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PawełKowal">Od kwietnia 2006 r. do teraz kierował ambasadą RP w Atenach. Podczas misji zagranicznych oraz pracy w centrali MSZ kandydat wykazał się bardzo dobrym przygotowaniem merytorycznym, zdolnościami organizacyjnymi. Warto przypomnieć, że okres jego pracy w Ałmaty był okresem pionierskim dla polskiej dyplomacji w Azji Centralnej.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PawełKowal">Pan Maciej Lang współpracuje z ośrodkami analitycznymi. Na wyróżnienie zasługuje jego współpraca z Ośrodkiem Studiów Wschodnich.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PawełKowal">Niewątpliwym atutem kandydata jest znawstwo problematyki energetycznej, kompetencja w zakresie dywersyfikacji bezpieczeństwa energetycznego, wiedza w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej ropy naftowej, gazu ziemnego, m.in. z regionu kaspijskiego na rynki światowe.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PawełKowal">Kandydat pisał sporo na temat problemów etnicznych i demograficznych Kazachstanu, Kirgistanu, Turkmenistanu. Zajmował się także kwestiami procesów pokojowych i konfliktów na terenie, o którym mówimy, czyli Azji Centralnej i Kaukazu Południowego, w tym m.in. Tadżykistanu.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PawełKowal">Chciałbym zwrócić uwagę Komisji na kompetencje kandydata w zakresie polityki repatriacyjnej, ponieważ w latach 1993–1997 pracował w Departamencie do Spraw Migracji i Uchodźstwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Później podejmował tę problematykę, pracując w wydziałach konsularnych.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PawełKowal">Kandydat posiada dobrą znajomość języków obcych. Oprócz języków angielskiego, francuskiego i rosyjskiego zna język perski, co jest dodatkowym atutem predestynującym go do wyjazdu w ten ciekawy i trudny obszar świata.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PawełKowal">Ponieważ mam zaszczyt znać kandydata, pragnę dodać, że jest to człowiek ze wszech miar godny, żeby być naszym ambasadorem w Aszchabadzie i żeby powierzyć mu tworzenie nowej ważnej placówki w kraju, którego znaczenie wzrasta na arenie międzynarodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PawełZalewski">Proszę pana Macieja Langa o przedstawienie koncepcji pracy na placówce.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MaciejLang">Proszę mi pozwolić podziękować panu ministrowi za ciepłe słowa.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MaciejLang">Nasze dotychczasowe kontakty z Turkmenistanem były sporadyczne. Odbyła się wizyta wicepremiera Grzegorza Kołodki w 1996 r. Nawiązano kontakty eksperckie. Brak jest bazy prawno-traktatowej. Jednocześnie obserwowaliśmy rosnące znaczenie Turkmenistanu, jako producenta surowców energetycznych, jako państwa położonego na niezwykle istotnym obszarze geopolitycznym.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MaciejLang">Obecnie w Turkmenistanie zachodzą bardzo ciekawe procesy wewnętrzne, które prawdopodobnie doprowadzą do istotnych zmian. Obserwujemy wysoką dynamikę zaangażowania podmiotów zewnętrznych. Wspomnę chociażby o niezwykle aktywnych wysiłkach Chin, które wykazują coraz większe zainteresowanie turkmeńskim gazem.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#MaciejLang">Sam moment i okoliczności są z pewnością bardzo ciekawe. Jeśli chodzi o plan moich działań w Aszchabadzie, przede wszystkim będę pełnił rolę twórcy placówki. Nigdy wcześniej Polska nie była obecna w tym kraju w randze ambasady. Kontakty były sporadyczne. Chciałbym zbudować bazę kontaktów wśród elity rządzącej w Turkmenistanie. Jest to niezwykle istotne w tym regionie.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#MaciejLang">Zamierzam rozpocząć działania na rzecz budowy bazy prawno-traktatowej. Obecnie negocjujemy porozumienie o współpracy kulturalnej i naukowej, które jest dla nas ważne z uwagi na obecność Polonii w tym kraju.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#MaciejLang">Podejmę również działania na rzecz zaktywizowania wymiany gospodarczej oraz obecności inwestycyjnej polskich podmiotów w Turkmenistanie. Strona turkmeńska od pewnego czasu sygnalizuje takie zainteresowanie. Najbardziej perspektywicznym obszarem jest sektor energetyczny, ale również przemysł lekki, przetwórczy, odzieżowy. Jest płaszczyzna, na której można budować kontakty ekonomiczne.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#MaciejLang">Nie śmiem zapewniać, że w okresie pełnienia misji zdołam dokonać dużych osiągnięć, ponieważ będę tworzył podstawy tych stosunków. Chciałbym stworzyć solidną bazę, na której będzie można w przyszłości rozwijać stosunki.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#MaciejLang">Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarianPiłka">Chciałbym zapytać o bazę materialną. Czy pan będzie organizował ambasadę, czy placówka jest już zorganizowana?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejGrzyb">Miał pan okazję być już w tym regionie na placówce dyplomatycznej w Kazachstanie. Ten region jest panu dosyć bliski.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AndrzejGrzyb">Ostatnie wydarzenia miały bardzo znaczący wpływ na zmianę sytuacji Turkmenistanu. Mam na myśli chociażby fakt sprawowania prezydentury przez Gurbanguły’ego Berdymuchmmedowa.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#AndrzejGrzyb">Jakie skutki mogą mieć zmiany personalne, które nastąpiły po śmierci poprzedniego prezydenta, dla zbudowania dobrych stosunków pomiędzy Turkmenistanem a Polską? Czy dotychczasowe rozpoznanie wskazuje, że np. niektóre projekty energetyczne formułowane pod adresem Turkmenistanu, którymi byłaby zainteresowana Polska, mogłyby mieć szanse realizacji?</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#AndrzejGrzyb">Czy otoczenie i warunki, w jakich realizuje swoją politykę zagraniczną Turkmenistan, mogłyby wpłynąć na przeformułowanie tej polityki? Czy ta sytuacja może mieć znaczenie z punktu widzenia polsko-turkmeńskich stosunków?</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#AndrzejGrzyb">Jakie są relacje Turkmenistanu z jego najbliższymi sąsiadami? Czy mogą ulec zmianie, czy też nie należy spodziewać się znaczących zmian?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PawełZalewski">Czy są jeszcze pytania ze strony państwa posłów? Jeśli nie ma, chciałbym zadać pytanie dotyczące europejskiej polityki wschodniej. Zgodnie z zamysłem prezydencji niemieckiej wzmocniona europejska polityka sąsiedztwa powinna zakładać także wzmocnienie relacji z krajami Azji Środkowej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PawełZalewski">Turkmenistan jest krajem szczególnym ze względu na złoża gazu oraz relacje z Rosją. Jakie – pana zdaniem – powinny być polskie rekomendacje dla europejskiej polityki wobec Turkmenistanu?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PawełZalewski">Czy widzi pan możliwość współpracy Unii Europejskiej ze Stanami Zjednoczonymi w tym zakresie?</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PawełZalewski">Czy są inne pytania ze strony państwa posłów?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejĆwierz">Dane zawarte w tabelce znajdującej się na ostatniej stronie materiału o Turkmenistanie wskazują, że nasza wymiana handlowa jest nierównoważna. Import przeważa nad eksportem. Czy sądzi pan, że jest szansa, aby zintensyfikować wymianę i doprowadzić do zwiększenia polskiego eksportu? Jeśli tak, to w jakich obszarach?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AndrzejĆwierz">Analizując te same dane, można zauważyć, że spadek importu nośników energetycznych dotyczy nie tylko okresu, kiedy nastąpiła zmiana rządów w Turkmenistanie. Stało się to już wcześniej. Czy Turkmenistan może być istotnym miejscem, z którego Polska będzie czerpać zasoby gazu? Jakie kroki powinien podjąć nasz kraj, żeby wykorzystać istniejące możliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PawełZalewski">Nie ma więcej zgłoszeń, zatem proszę pana Macieja Langa o ustosunkowanie się do pytań państwa posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MaciejLang">Jeśli chodzi o kwestię organizacji placówki, obecnie jesteśmy na etapie poszukiwania budynku na urząd za pośrednictwem naszej ambasady w Teheranie. Jest to zatem faza wstępna. Sam proces dopiero się rozpoczął. Najprawdopodobniej lokal zostanie wynajęty.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MaciejLang">Nie znam szczegółów, ponieważ dopiero w niedzielę przyjechałem z Aten. Wiem jedynie, że nasza ambasada w Teheranie otrzymała zadanie znalezienia pomieszczeń, które prawdopodobnie będziemy wynajmować.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MaciejLang">Jeśli chodzi o drugie pytanie, wszystko, co się stało w ciągu ostatnich dwóch miesięcy w Turkmenistanie, trochę zaskoczyło świat. Czytając wiele ocen i analiz, spotykałem się z opiniami, że proces sukcesji po prezydencie Saparmuradzie Nijazowie będzie trudny i mogą mu towarzyszyć różne turbulencje. Tymczasem wszystko przebiegło bez wstrząsów.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MaciejLang">Na inauguracji prezydentury Gurbanguły jego Berdymuchammedowa był obecny prezydent Wiktor Juszczenko oraz prezydent Michaił Saakaszwili. Niewątpliwie ma to pewne znaczenie symboliczne. Sygnalizuje kurs nowych władz Turkmenistanu. W mojej ocenie nie możemy na razie formułować kategorycznych sądów dotyczących dalszych kierunków rozwoju Turkmenistanu, ich tempa, skali, bo jest na to zbyt wcześnie.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#MaciejLang">Możemy powiedzieć, że nowe kierownictwo państwa w osobie prezydenta Gurbanguły Berdymuchammedowa sygnalizuje wolę dokonania zmian.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#MaciejLang">Reperkusje wydarzeń w Turkmenistanie dla projektów energetycznych to szczególnie istotna kwestia. Turkmenistan był uzależniony w swym eksporcie gazu od Rosji. Praktycznie cały eksport, za wyjątkiem kilku miliardów metrów sześciennych kierowanych do Iranu, trafiał na rynki światowe przez Rosję.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#MaciejLang">Istniały projekty alternatywnych szlaków. Najistotniejszym projektem z punktu widzenia Europy był gazociąg transkaspijski, który pozwoliłby poprowadzić turkmeński gaz do Turcji, a następnie na rynki europejskie. Projekt transafgański zakładał skierowanie turkmeńskiego gazu do Pakistanu i być może dalej, na chłonny rynek indyjski. Wspomniałem o zwiększonej aktywności Chin. Powstał projekt budowy gazociągu z Turkmenistanu do Chin.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#MaciejLang">Chiny jawią się jako nowy gracz w Turkmenistanie, gracz istotny, bo wiemy, że w Kazachstanie Chińczycy odgrywają ważną rolę w sektorze naftowo-gazowym.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#MaciejLang">Z punktu widzenia interesów Polski i Unii Europejskiej ważne byłoby użycie turkmeńskich zasobów gazu ziemnego do dywersyfikacji kierunków dostaw gazu na rynek europejski. Jednym z projektów, które w drugiej połowie lat 90. były intensywnie dyskutowane, a później zostały zarzucone, jest projekt gazociągu transkaspijskiego. Ten projekt może stanowić płaszczyznę współpracy między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#MaciejLang">Jeżeli chodzi o relacje z sąsiadami, to najistotniejszym elementem z punktu widzenia naszych interesów są relacje między Turkmenistanem a Azerbejdżanem. Była to jedna z przyczyn blokujących realizację projektów energetycznych. Obecnie sygnały płynące z Baku wskazują, że możliwy jest proces normalizacji stosunków, wyjaśnienie spornych kwestii dotyczących przynależności złóż. To stworzyłoby możliwość powrotu do koncepcji budowy gazociągu transkaspijskiego.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#MaciejLang">Przechodzę do trzeciego pytania, dotyczącego kwestii, na ile Turkmenistan jest istotny dla Unii Europejskiej i jakie są perspektywy współpracy między Unią a Stanami Zjednoczonymi.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#MaciejLang">Projekt budowy gazociągu stwarza możliwość pozyskania bazy surowcowej np. dla gazociągu Nabucco, którego projekt już od dawna jest dyskutowany, ale boryka się on z problemem bazy surowcowej.</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#MaciejLang">Udrożnienie tego szlaku jest istotne dla Unii Europejskiej i pozytywnie postrzegane przez Stany Zjednoczone, które wspierają wszelkie procesy udrażniania szlaków transportu surowców energetycznych na rynki światowe. Tu widziałbym istotny obszar współpracy.</u>
<u xml:id="u-14.13" who="#MaciejLang">Jeżeli chodzi o eksport turkmeńskiego gazu do Polski, jest to dość złożony problem. Gaz turkmeński trafiał do Polski za pośrednictwem podmiotów trzecich. Był to gaz, który w statystykach celnych figurował jako turkmeński, natomiast cały proces zakupu gazu nie był efektem porozumień między Polską a Turkmenistanem.</u>
<u xml:id="u-14.14" who="#MaciejLang">Ponieważ eksport turkmeńskiego gazu na kierunku europejskim jest całkowicie zależny od strony rosyjskiej, która kontroluje tranzyt, albo ten gaz zacznie trafiać do Europy innymi drogami, albo też strona rosyjska zmieni swoją politykę w kwestii tranzytu i będziemy mogli korzystać z dobrodziejstw takiej zmiany.</u>
<u xml:id="u-14.15" who="#MaciejLang">Innej możliwości na dzień dzisiejszy nie widzę.</u>
<u xml:id="u-14.16" who="#MaciejLang">Jeśli chodzi o szansę zwiększenia naszego eksportu, struktura naszego eksportu wskazuje, że nie ma żadnej dominującej pozycji. Jest to bardzo szerokie spektrum produktów, które często zupełnie przypadkowo trafiają do Turkmenistanu. Zainteresowanie strony turkmeńskiej, np. zakupem maszyn i urządzeń dla przemysłu wydobywczego bądź też współpracą w przemyśle odzieżowym wskazuje, że istnieje potencjał, który mogą wykorzystać polscy producenci, żeby zaistnieć na rynku turkmeńskim jako dostawcy maszyn i urządzeń.</u>
<u xml:id="u-14.17" who="#MaciejLang">Ta możliwość dotychczas nie była wykorzystywana z uwagi na brak płaszczyzny rozwoju wspólnych kontaktów.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PawełZalewski">Proszę pana ministra o przedstawienie kandydatury pana Jacka Najdera.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PawełKowal">Chciałbym zaprezentować państwu pana Jacka Najdera, kandydata na ambasadora RP w Islamskim Państwie Afganistanu.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PawełKowal">Pan Jacek Najder urodził się w Warszawie w 1960 r. W latach 80. studiował na Uniwersytecie Warszawskim, na Wydziale Nauk Społecznych w Instytucie Socjologii. W 1985 r. uzyskał tytuł magistra. Tematem jego pracy magisterskiej były społeczno-kulturowe przyczyny rewolucji islamskiej w Iranie.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PawełKowal">W latach 1986–1988 Jacek Najder pracował Ośrodku Badania Opinii Publicznej, a jednocześnie kontynuował studia podyplomowe na Wydziale Geografii. Były one poświęcone państwom rozwijającym się. Głównym przedmiotem jego zainteresowań w tym czasie była problematyka przeobrażeń ekonomicznych państw Azji Południowo-Wschodniej.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PawełKowal">W latach 1988–1992 pan Jacek Najder prowadził własną firmę oraz pracował w kilku firmach. Jest to doświadczenie – w moim odczuciu – bardzo przydatne dla dyplomaty i wcale nieczęste w polskim MSZ.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PawełKowal">Od 1992 r. pan Jacek Najder pracuje w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Cały czas pozostaje wierny swoim zainteresowaniom Azją. W latach 1992–1993 był członkiem misji ONZ w północnym Iraku i Kurdystanie. W 1994 r. brał udział w misji humanitarnej związanej z przekazaniem polskiej pomocy ofiarom wojny domowej w Rwandzie.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PawełKowal">Pracował również na placówkach w Islamabadzie, Pakistanie. W Republice Korei był zastępcą ambasadora i kierował wydziałem politycznym ambasady.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#PawełKowal">W 2005 r. został zastępcą dyrektora Departamentu Azji i Pacyfiku, a od końca 2005 r. do chwili obecnej jest dyrektorem tego departamentu.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#PawełKowal">Podsumowując, chciałbym zwrócić uwagę na doświadczenie kandydata zdobyte w czasie bogatej kariery zawodowej. Mam na myśli uczestnictwo w misjach ONZ, kompetencje w zakresie poszczególnych regionów Azji, współpracę humanitarną, współpracę międzyresortową. Warto zwrócić uwagę na kompetencje w zakresie współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej, z jednostkami armii USA np. w Korei.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#PawełKowal">Jestem przekonany, że przedstawiając Komisji tę kandydaturę, proponujemy, by polskim ambasadorem w ważnym kraju Azji został człowiek o ogromnym doświadczeniu, sumienności i gwarantujący, że urząd ambasadora RP w Afganistanie będzie wykonywany efektywnie i efektownie.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#PawełKowal">Nie muszę dodawać, że pan Jacek Najder posiada znajomość języków koniecznych do wykonywania pracy w tym regionie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PawełZalewski">Mam prośbę, panie ministrze, o uzupełnienie notek biograficznych kandydatów o znajomość języków obcych. W przypadku pana Macieja Langa nie było informacji, że włada on językiem perskim. W przypadku pana Jacka Najdera jest tylko informacja o znajomości języka angielskiego.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PawełZalewski">Panie dyrektorze, bardzo proszę o przedstawienie swojej koncepcji pracy na placówce.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JacekNajder">Chciałbym przedstawić państwu zadania, które kierownik placówki w Afganistanie będzie musiał zrealizować. Polska powraca do Kabulu po 15 latach nieobecności. Placówka została zamknięta w 1992 r. w wyniku działań wojennych. Była to decyzja wymuszona. Obecnie odtwarzamy naszą obecność dyplomatyczną.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JacekNajder">Co decyduje o znaczeniu Afganistanu na arenie międzynarodowej? Po pierwsze, jest to jeden z głównych frontów wojny z międzynarodowym terroryzmem, toczącej się od 6 lat. Afganistan jest miejscem największej, najważniejszej operacji wojskowej NATO.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JacekNajder">Po drugie, o znaczeniu Afganistanu decyduje sąsiedztwo bogatej w ropę i gaz Azji Środkowej, a także sąsiedztwo Iranu, kolejnego ważnego producenta i eksportera ropy i gazu, jednocześnie państwa prowadzącego kontrowersyjny, będący obiektem sankcji Rady Bezpieczeństwa ONZ, program nuklearny.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#JacekNajder">Prawie 90% światowej produkcji opium pochodzi z Afganistanu. Głównym odbiorcą są nielegalne rynki w Europie.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#JacekNajder">Jeśli działalność społeczności międzynarodowej w Afganistanie nie powiedzie się, to w krótkim czasie ten kraj ponownie może stać się typowym przykładem państwa upadłego, w którym wszystkie negatywne zjawiska – terroryzm, narkotyki i przestępczość zorganizowana mogłyby znowu uzyskać warunki do rozwoju.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#JacekNajder">Przeciwdziałaniu temu służy aktywność społeczności międzynarodowej.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#JacekNajder">Jakie są zadania naszej dyplomacji? Po pierwsze, wiążą się one z rosnącą obecnością polskiego kontyngentu wojskowego w Afganistanie. Jego komponenty są przemieszczane. Główne siły będą przemieszczały się w kwietniu br. Polski kontyngent wojskowy ma osiągnąć zdolność wojskową w maju bieżącego roku. Misja będzie trwać 12 miesięcy. Przewidziane są dwie rotacje żołnierzy.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#JacekNajder">To jest główny temat, który będzie stanowił przedmiot pracy placówki.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#JacekNajder">Drugi element to stosunki dwustronne, a trzeci obszar aktywności stanowi program pomocy rozwojowej, który łączy w sobie dwa wątki – kwestię obudowy naszej obecności wojskowej oraz elementy stosunków dwustronnych.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#JacekNajder">Oddzielnego odnotowania wymagają dwie kwestie. Pierwsza to rozważana w MSZ możliwość włączenia się Polski w misję policyjną Unii Europejskiej w Afganistanie. Decyzję o utworzeniu takiej misji podjęli ministrowie spraw zagranicznych w poniedziałek w Brukseli. Drugi obszar naszej dodatkowej działalności to szkolenie policji afgańskiej w kontekście działań antynarkotykowych.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#JacekNajder">Te kwestie są w fazie rozważań. Ewentualny udział naszej policji byłby związany wyłącznie z działalnością szkoleniową.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#JacekNajder">Polska placówka powinna skoncentrować się na nawiązaniu kontaktów i na wsparciu, zabezpieczeniu, stworzeniu warunków dla polskiego kontyngentu wojskowego, aby misja przebiegła możliwie płynnie, spokojnie, bezpiecznie.</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#JacekNajder">Misja afgańska ma zupełnie inny charakter niż misja iracka. W Afganistanie jesteśmy elementem koalicji. Społeczność międzynarodowa jest tam obecna w różnych formach. Prowadzone są dwie główne operacje wojskowe – ISAF i „Trwała Wolność”. W obu tych przedsięwzięciach Polska bierze udział. Obecnie w Afganistanie stacjonuje łącznie 32 tys. żołnierzy z 37 państw.</u>
<u xml:id="u-18.13" who="#JacekNajder">Dla nas najważniejsze jest obudowanie pomocą rozwojową naszej obecności wojskowej. Nie możemy być postrzegani w Afganistanie tylko jako kraj obecny tam poprzez żołnierzy i sprzęt wojskowy. W związku z tym planujemy, aby Afganistan był jednym z głównych biorców naszej pomocy rozwojowej. Jeśli chodzi o kwoty, zakładamy, że będzie to trzecia pozycja wśród biorców, a pierwsza wśród państw azjatyckich.</u>
<u xml:id="u-18.14" who="#JacekNajder">Kluczowe będzie nawiązanie kontaktów na poziomie prowincji. Władza centralna jest nadal słaba i wymaga wsparcia. Nasi żołnierze będą rozlokowani w trzech głównych miejscach. Główna część, tzw. samodzielny batalion manewrowy będzie stacjonował w Afganistanie południowo-wschodnim. Do zadań kontyngentu będzie należało patrolowanie drogi między Ghazi a Kandaharem.</u>
<u xml:id="u-18.15" who="#JacekNajder">Istotna jest kwestia kontaktów z miejscową ludnością i takiego dotarcia do przywódców plemiennych oraz przywódców poszczególnych wiosek, aby Polacy byli tam postrzegani nie tylko w kontekście wojskowym.</u>
<u xml:id="u-18.16" who="#JacekNajder">Placówka będzie ściśle współpracowała z naszym przedstawicielstwem przy NATO w Brukseli. Jest to jedna z głównych misji, jeśli nie najważniejsza misja NATO i pewne elementy informacji oraz ocen, które będziemy przekazywali, będą brane pod uwagę przy tworzeniu oglądu tego, jak przebiega operacja i jak przedstawia się udział naszego kontyngentu wojskowego.</u>
<u xml:id="u-18.17" who="#JacekNajder">Bardzo ważnymi partnerami placówki będą nasi dwaj oficerowie, którzy nie będą funkcjonowali bezpośrednio w ramach struktur dowódczych ISAF, natomiast będą współpracowali z władzami afgańskimi. Będzie to dwóch generałów. Jeden z nich będzie doradcą szefa sztabu armii, a drugi będzie doradcą do spraw szkolenia armii afgańskiej. Tworzenie armii afgańskiej i zapewnienie możliwości obrony oraz stabilizacji Afganistanu własnymi siłami jest najważniejszym zadaniem, jakie misja ISAF ma realizować.</u>
<u xml:id="u-18.18" who="#JacekNajder">Poza działaniami związanymi z obecnością polskiego kontyngentu wojskowego placówka będzie miała za zadanie dążenie do rozwoju stosunków gospodarczych. Afganistan jest jednym z niewielu krajów, z którym mamy dodatni bilans handlowy. Dynamika obrotów w roku ubiegłym była najwyższa spośród wszystkich naszych partnerów zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-18.19" who="#JacekNajder">Eksport wyniósł 19 mln USD, import 1,4 mln USD. Są to dane za 11 miesięcy 2006 r. W kraju, który potrzebuje dosłownie wszystkiego, możliwości zwiększenia eksportu są znaczne. Możemy liczyć na udział naszych przedsiębiorstw w odbudowie Afganistanu. To jedna z naszych głównych nadziei. Placówka będzie zabiegać na poziomie centralnych władz afgańskich o przychylne traktowanie naszych przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-18.20" who="#JacekNajder">Na tym chciałbym zakończyć. Jestem do państwa dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PawełZalewski">Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PawełŚpiewak">Nie wiem, czy skierować pytanie do pana dyrektora, czy do pana ministra. Dotyczy ono kwoty 30 mln zł, którą Ministerstwo Obrony Narodowej chciało uzyskać od Ministerstwa Spraw Zagranicznych na działalność w Afganistanie.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PawełŚpiewak">Pan wspomniał o pomocy dla Afganistanu, jako ważnym elemencie swojej misji. Na ile pieniądze, o których pisano w prasie, będą w pana dyspozycji, czyli w dyspozycji MSZ?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KarolKarski">Panie dyrektorze, powiedział pan, iż poza rządem centralnym widzi pan konieczność współpracy również z władzami prowincji. Jest to oczywiste, biorąc pod uwagę, że rząd centralny w nieznacznym stopniu kontroluje sytuację poza stolicą kraju.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#KarolKarski">Jak pan widzi możliwość współpracy z innymi podmiotami życia politycznego, funkcjonującymi w obrębie państwa afgańskiego?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JanRzymełka">Czy ma pan koncepcję współpracy z Polonią bądź osobami polskiego pochodzenia. Polacy osiedlali się w Afganistanie w okresie zsyłek do Kazachstanu. Ich potomkowie tęsknią za krajem.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PawełZalewski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Jeśli nie, to ja mam następujące pytanie. Mówił pan o wzmocnieniu polskiej obecności w Afganistanie o pomoc rozwojową, w tym pomoc cywilnych ekspertów, specjalistów.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PawełZalewski">W jakich sferach Polska planuje wsparcie dla odbudowy Afganistanu?</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PawełZalewski">Czy ktoś jeszcze chciałby zadać pytanie? Nie ma zgłoszeń, zatem proszę pana dyrektora o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PawełKowal">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, chciałbym odpowiedzieć na pytanie posła Pawła Śpiewaka.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PawełKowal">Sprawa owych 30 mln zł jest skomplikowana. Będziemy poszukiwać środków, ale muszę zwrócić uwagę, że to Sejm obniżył tegoroczne środki na działania pomocowe. Z woli Sejmu, wbrew prośbom MSZ, tych środków jest w bieżącym roku mniej niż było w ubiegłym roku. W tym kontekście kwota 30 mln zł wydaje się duża, acz bardzo konieczna.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PawełKowal">Jeśli będą takie możliwości, kwota zostanie wydana. Wszystkie środki pomocowe wydawane są w ramach systemu, który ściśle uwzględnia opinie i sugestie placówki.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PawełKowal">Jest problem po stronie władzy ustawodawczej, która efektywnie obniżyła wysokość środków w roku bieżącym. Biorąc pod uwagę ich skalę w budżecie i nasze zobowiązania, apeluję, aby to się nie powtarzało w przyszłym roku. Nie są to duże pieniądze w skali budżetu, a niesłychanie potrzebne i pomocne. Prawdopodobnie będziemy odczuwali brak również tych 30 mln zł, które są konieczne dla budowania swego rodzaju osłony innych działań, które prowadzimy w kilku krajach.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PawełZalewski">Mam krótkie pytanie w tej kwestii. Jak pan ocenia możliwość uzyskania tych pieniędzy z rezerwy rządowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PawełŚpiewak">Rozumiem, że wszystkie doniesienia prasowe na temat konfliktu między MSZ a MON są faktami medialnymi, nie znajdującymi potwierdzenia w rzeczywistości.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PawełKowal">Tak. Te pieniądze mogłyby być wydawane, zgodnie z obowiązującymi procedurami i ustawodawstwem, za pośrednictwem MSZ. Jeśli w ogóle byłby spór, dotyczyłby nie przeniesienia środków do MON, lecz zapewnienia odpowiedniej kwoty np. dla Afganistanu. Ta kwestia nie była nigdy przedmiotem sporu.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PawełKowal">Przedmiotem sporu była ogólna kwota na środki pomocowe i brak zrozumienia tej sprawy po stronie Sejmu. W tym sensie doniesienia prasowe były pozbawione podstaw.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PawełKowal">Nie wiem, jaka jest możliwość skorzystania z rezerwy rządowej w tej sprawie. Być może potrzebne będzie wsparcie Komisji. W moim przekonaniu Polska w tym roku za mało środków przeznacza na pomoc rozwojową. Z pewnością jest to kwota wyższa niż 2 lata temu, ale oczekiwalibyśmy stopniowego, corocznego wzrostu kwoty, abyśmy w ciągu 2–3 lat mogli dojść do kwoty, która opiewa na zobowiązania międzynarodowe Polski.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PawełKowal">W tym roku jest to dalece niewystarczające, choć znacznie więcej niż np. 2 lata temu.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PawełZalewski">Jest to także zmartwienie Komisji Spraw Zagranicznych, gdyż Komisja wielokrotnie podkreślała konieczność zwiększenia tych środków. W tej sprawie zawsze zajmowaliśmy jednoznaczne stanowisko.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PawełZalewski">Proszę pana dyrektora o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JacekNajder">Odpowiadając na pytanie posła Karola Karskiego, dotyczące kontaktów z władzami na prowincji, pragnę stwierdzić, że są to działania równie ważne, jak kontakty z władzami centralnymi. Jest to szczególnie istotne na obszarach, gdzie będą stacjonowały nasze jednostki. Są to trzy prowincje: jedna na północy kraju i dwie na południowym wschodzie.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JacekNajder">Afganistan jest mozaiką etniczną, która dzieli się na ogromnie skomplikowaną strukturę zależności klanowych, plemiennych, na które nakładają się kwestie religijne. Jakkolwiek jest to kraj islamski, nie jest on jednorodny, jeśli chodzi o charakter islamu. Dominujący jest odłam sunnicki, ale szyici są również istotnym elementem.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#JacekNajder">Wszystkie placówki w Afganistanie działają w podobny sposób. Specjalny przedstawiciel Unii Europejskiej w Afganistanie kilka dni w miesiącu spędza w terenie, rozmawiając z poszczególnymi przywódcami wiosek, starając się przekonać ich do misji, którą się wypełnia, oraz ustalając zasady współpracy. Chodzi o to, aby uzyskać, jeśli nie przychylność, to zrozumienie i neutralność.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#JacekNajder">Bardzo dobrym przykładem obrazującym, jak trudne jest to zadanie, są wydarzenia, które dzieją się obecnie. Wojska brytyjskie podpisały porozumienie na części obszaru swojego działania ze starszyzną plemienną i tam panował pokój. Talibowie ponownie wkroczyli na te tereny, ponownie została zakłócona struktura porozumienia i trzeba to odbudowywać od podstaw.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#JacekNajder">Jeśli przeanalizuje się książki historyczne, głównie brytyjskie z końca XIX wieku, to okazuje się, że Brytyjczycy postępowali na tych terenach podobnie, jak obecnie. Podejmowano próby rozmowy, zawierano porozumienia, przedstawiano racje, a także starano się uzyskać przychylność miejscowej ludności poprzez świadczoną pomoc. W naszym przypadku tym narzędziem będzie pomoc rozwojowa.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#JacekNajder">Zdaję sobie sprawę, że moja odpowiedź jest mało precyzyjna, ale my dopiero odtwarzamy naszą obecność w Afganistanie. W składzie personelu, który organizujemy, są ludzie mówiący w językach miejscowych. W związku z tym nie będziemy zdani tylko i wyłącznie na miejscowych tłumaczy.</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#JacekNajder">Jeśli chodzi o kwestię Polonii, muszę podkreślić, że w Afganistanie przez 25 lat toczyła się wojna. Ci, którzy mogli wyjechać z tego kraju, już to uczynili. Staramy się zbierać dane o Polakach, którzy mogą tam przebywać. Są to również absolwenci polskich uczelni.</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#JacekNajder">Był to kraj kompletnie zniszczony. Od 6 lat trwają intensywne starania afgańskie i społeczności międzynarodowej, aby go odbudować, ale w pewnym sensie zaczynamy od podstaw.</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#JacekNajder">Jeśli chodzi o obszary pomocy, jesteśmy w stałym kontakcie ze stroną afgańską. W październiku ubiegłego roku wizytę w Polsce złożył minister spraw zagranicznych Afganistanu. Pani minister spotkała się ze swoim afgańskim partnerem trzy tygodnie temu w Brukseli przy okazji spotkania ministrów spraw zagranicznych państw NATO, na które został zaproszony minister spraw zagranicznych Afganistanu.</u>
<u xml:id="u-29.9" who="#JacekNajder">Na jakich obszarach pomocy chcielibyśmy się skoncentrować? Przede wszystkim na podstawowej opiece medycznej. Średnia długość życia w Afganistanie wynosi 44 lata. Inne priorytety to: zaopatrzenie w wodę – tylko 23% ludności ma bezpieczny dostęp do wody pitnej, małe elektrownie wodne – tylko 6% ludności ma dostęp do energii elektrycznej, a także stypendia – 29% ludności powyżej 15 roku życia umie czytać i pisać.</u>
<u xml:id="u-29.10" who="#JacekNajder">Te obszary współpracy były uzgodnione ze stroną afgańską.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PawełZalewski">Proszę pana ministra o przedstawienie kandydatury pana Jana Pastwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PawełKowal">Kandydatem na ambasadora RP w Republice Czeskiej jest pan Jan Pastwa, osoba znana z życia publicznego. Działał w Czarnej Jedynce, IV Gdyńskiej Drużynie Harcerzy im. Bolesława Chrobrego. Był jej drużynowym, a także członkiem Kręgów Instruktorów Harcerskich im. Andrzeja Małkowskiego. Chciałbym zwrócić uwagę Komisji także na jego udział w organizacji harcerskiej obsługi pierwszego zjazdu NSZZ „Solidarność”.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PawełKowal">Do 1989 r. Jan Pastwa działał w niezależnym ruchu harcerskim. Zasłużył się, organizując tzw. białą służbę podczas pielgrzymek papieskich.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PawełKowal">W 1989 r. został współzałożycielem Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej, a następnie był wiceprzewodniczącym tej zasłużonej organizacji. Od 1989 r., kiedy pracował w Biurze Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, był czynny w pracy zawodowej, głównie jeśli chodzi o administrację i urzędy. W latach 1990–1996 pracował w Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku, w roku 1997 w Urzędzie Rejonowym w Gdyni.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PawełKowal">W latach 1992–1994 studiował dodatkowo w Krajowej Szkole Administracji Publicznej.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#PawełKowal">W 1997 r. został powołany na stanowisko szefa Służby Cywilnej. Na tym stanowisku pracował do 2006 r.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#PawełKowal">Myślę, że wszyscy obserwowali pracę pana Jana Pastwy. Wykonywał ją z dużym zaangażowaniem w kontekście różnych konstelacji politycznych III Rzeczypospolitej.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#PawełKowal">Pan Jan Pastwa kierowany jest na placówkę do ważnego kraju sąsiadującego z Polską. Posiada odpowiednie przygotowanie, jeśli chodzi o języki obce. Ma znajomość realiów politycznych Czech.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#PawełKowal">Jestem przekonany, że będzie dobrze, z zaangażowaniem i z efektami reprezentował nasze państwo. Mam wielką przyjemność przedstawić państwu Jana Pastwę jako kandydata na ambasadora w Republice Czeskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PawełZalewski">Proszę pana Jana Pastwę o przedstawienie koncepcji pracy na placówce.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JanPastwa">W porównaniu z sytuacją moich przedmówców moja sytuacja w Pradze będzie o wiele korzystniejsza. Nie trzeba organizować placówki. Placówka i Instytut Polski położone są w bardzo pięknym i prestiżowym miejscu. Z jednej strony graniczy z budynkami parlamentarnymi, z drugiej z pałacem prezydenckim.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JanPastwa">Stosunki polsko-czeskie są obecnie najlepsze, biorąc pod uwagę różne okresy historyczne. Wyraża się to choćby w częstotliwości i wadze wizyt. W październiku ubiegłego roku odwiedził Polskę ówczesny minister spraw zagranicznych, znany działacz opozycji Alexandr Vondra. 25 stycznia br. prezydent Lech Kaczyński przyjmował pana prezydenta Vaclava Klausa. W zeszłym tygodniu odwiedził Senat przewodniczący Senatu Republiki Czeskiej, a w poniedziałek rozpoczyna wizytę w Warszawie premier Czech.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#JanPastwa">Nie są to wyłącznie stosunki na poziomie państwowym. Są one wzmacniane przez liczne relacje międzyregionalne. Istnieje 7 euroregionów na granicy polsko-czeskiej. Jednym z efektów takiej współpracy jest rewitalizacja Cieszyna, a także wspólna budowa oczyszczalni ścieków w Mostach.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#JanPastwa">Jedynym problem, który nie jest wielki, ale długotrwały i zasługujący na uwagę, jest kwestia tzw. długu terytorialnego. Po regulacji granicy w 1958 r. pozostało po stronie czeskiej 368 ha, do których Polska ma prawo, aby regulacja zakończyła się równoważnie.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#JanPastwa">Trwają prace prowadzone przez Ministerstwo Rolnictwa. Są już przygotowane rozwiązania, trzeba je tylko sfinalizować.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#JanPastwa">W moich zamiarach dotyczących pracy na placówce najistotniejsze jest to, co nas łączy wraz z Czechami, czyli członkostwo w Unii Europejskiej i NATO. Ważnym zagadnieniem jest traktat konstytucyjny. Ta kwestia była przedmiotem rozmów obu prezydentów. Istotne znaczenie mają również prace nad polityką bezpieczeństwa energetycznego. W odróżnieniu od Polski Czechy dysponują dostawami ropy naftowej z Zachodu, niemniej są zainteresowane bezpieczeństwem energetycznym i dywersyfikacją dostaw.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#JanPastwa">Interesująca jest inicjatywa czeska dotycząca audytu bezpieczeństwa rurociągów prowadzących ze Wschodu do naszych krajów. W tym wymiarze możliwa jest bardzo ścisła współpraca.</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#JanPastwa">Kolejną płaszczyzną współpracy jest polityka bezpieczeństwa w ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego oraz w ramach stosunków transatlantyckich. Nową, istotną kwestią, której zamierzam poświęcić wiele uwagi, jest proces instalacji tarczy przeciwrakietowej. Polska i Czechy występują jako partnerzy Stanów Zjednoczonych.</u>
<u xml:id="u-33.8" who="#JanPastwa">W ramach Unii Europejskiej łączy nas ściślejsza współpraca. Warto również wspomnieć o współpracy w ramach Partnerstwa Regionalnego, Inicjatywy Środkowoeuropejskiej, ale przede wszystkim Grupy Wyszehradzkiej. Grupa Wyszehradzka, będąca wcześniej porozumieniem dla wspólnego wejścia do Unii Europejskiej, obecnie odrywa rolę jednej z grup regionalnych wewnątrz Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-33.9" who="#JanPastwa">Po okresie pewnych wątpliwości ze strony Czech następuje ożywienie współpracy w ramach Grupy, czego wyrazem może być szczyt premierów, który odbędzie się w czerwcu br., jak również wspólne spotkanie Grupy Wyszehradzkiej oraz państw BENELUX na szczycie europejskim w Brukseli.</u>
<u xml:id="u-33.10" who="#JanPastwa">Planowane i przygotowane, choć w dalszej perspektywie czasowej – na lata 2011–2012 – jest utworzenie wspólnej wyszehradzkiej grupy bojowej. Polska pracuje również nad grupą bojową niemiecko-słowacko-litewsko-łotewsko-polską. Czechy mają wspólną grupę bojową ze Słowacją.</u>
<u xml:id="u-33.11" who="#JanPastwa">Kwestia bezpieczeństwa energetycznego jest nie tylko problemem europejskim, ale poruszanym w relacjach bilateralnych. Chodzi nie tylko o ropę naftową, ale i o gaz ziemny oraz energię elektryczną. W tym zakresie będzie istniała potrzeba utrzymywania wysokiego poziomu kontaktów.</u>
<u xml:id="u-33.12" who="#JanPastwa">Ważną kwestią we wzajemnych relacjach będzie wzajemne informowanie się o w sprawie roszczeń tzw. wypędzonych. Polska i Czechy mają do pewnego stopnia wspólny problem, choć występują różnice na płaszczyźnie prawnej.</u>
<u xml:id="u-33.13" who="#JanPastwa">Współpraca gospodarcza polsko-czeska jest na bardzo wysokim poziomie. Polska podniosła swoje miejsce na liście importerów i eksporterów Republiki Czeskiej. Jesteśmy obecnie trzecim co do wolumenu obrotów partnerem Republiki Czeskiej, po Niemczech i Słowacji.</u>
<u xml:id="u-33.14" who="#JanPastwa">Istnieją wzajemne inwestycje, które wiążą nas coraz mocniej. Z jednej strony jest to inwestycja PKN ORLEN w przemysł naftowy Republiki Czeskiej, a także inwestycja polskiego PROKOM w sektor informatyczny. Jeśli chodzi o inwestycje czeskie, należy wymienić przede wszystkim koncern energetyczny ČEZ inwestujący w polskich elektrociepłowniach, inwestycje w przemyśle maszynowym, terminal, który czeski koncern buduje w Szczecinie. Istotne są wzajemne inwestycje w przemyśle motoryzacyjnym i odzieżowym.</u>
<u xml:id="u-33.15" who="#JanPastwa">Te tendencje należy wzmacniać.</u>
<u xml:id="u-33.16" who="#JanPastwa">Współpraca dwustronna jest ważna z punktu widzenia naszej wspólnej obecności w Unii Europejskiej oraz współpracy regionalnej. Staramy się o poparcie Czech dla kandydatury Wrocławia, ubiegającego się o organizację EXPO – 2012. Wrocław jest także miastem, w którym Polska chciałaby umieścić Europejski Instytut Technologiczny.</u>
<u xml:id="u-33.17" who="#JanPastwa">Czechy chciałyby polskiego poparcia dla ulokowania w Pradze instytucji zarządzającej Europejskim Systemem Nawigacji Satelitarnej – GALILEO. Te kwestie z pewnością będą nas angażowały w najbliższym czasie.</u>
<u xml:id="u-33.18" who="#JanPastwa">W obszarze działania Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji istotne jest rozszerzenie dwustronnych umów o możliwość pościgu i obserwacji transgranicznej.</u>
<u xml:id="u-33.19" who="#JanPastwa">Chciałbym również wspomnieć o Polonii czeskiej. Jest ona dobrze zorganizowana, choć słabiej obecna w agendzie polskich działań niż Polonia w odległych krajach, być może z uwagi na bliskość przygraniczną.</u>
<u xml:id="u-33.20" who="#JanPastwa">Polonia wymaga uwagi i troski. Jest kwestia obniżenia tzw. progu szkolenia, czyli minimalnej liczby dzieci dla utworzenia klasy z językiem polskim. Istnieje problem rekompensaty za znacjonalizowany majątek organizacji czeskich, kwestia dwujęzycznych napisów oraz problem opieki nad Polakami pracującymi na terenie Republiki Czeskiej.</u>
<u xml:id="u-33.21" who="#JanPastwa">Polska chciałaby przywrócenia obecności czeskiej we Wrocławiu, nie w postaci konsulatu generalnego, który został zlikwidowany, ale w postaci ośrodka kultury czeskiej. Wrocław jest tradycyjnie miejscem, które w Polsce jest najbardziej zorientowane na Czechy.</u>
<u xml:id="u-33.22" who="#JanPastwa">Rosnącej uwagi wymaga kwestia ochrony środowiska w kontekście transgranicznego wydobycia węgla brunatnego i kamiennego.</u>
<u xml:id="u-33.23" who="#JanPastwa">Tyle mojej prezentacji. Jestem do dyspozycji Komisji.</u>
<u xml:id="u-33.24" who="#JanPastwa">Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JanRzymełka">Chciałbym zapytać bardziej szczegółowo o sprawę Polaków z Zaolzia, którzy są tam od dawien dawna. Będąc marszałkiem woj. śląskiego, wielokrotnie wysłuchiwałem tezy o celowym wynaradawianiu Polaków na Zaolziu ze strony Czech poprzez różne zabiegi np. w dziedzinie edukacji.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#JanRzymełka">Czy Polska ma jakiś program wzmocnienia Polaków na Zaolziu?</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#JanRzymełka">Drugie pytanie dotyczy ochrony środowiska. Interesują mnie rzeczywiste transgraniczne zanieczyszczenia, które regularnie przypływają Odrą do Polski. Są to głównie bituminy, smoły i substancje organiczne, zrzuty mazutu ze szpitali w Bohuminie i Ostrawie.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#JanRzymełka">Czy strona polska ma wypracowany sposób informowania mieszkańców dolnej Odry? Mam na myśli również informowanie o zagrożeniu powodziowym. Racibórz czy Wrocław zostały podtopione między innymi dlatego, że została spuszczona woda ze zbiorników retencyjnych w rejonie Ostrawy.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#JanRzymełka">Czy widzi pan możliwość skutecznego działania w tym zakresie na wspólnej rzece Odrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejGrzyb">Pan Jan Pastwa był częstym gościem posiedzeń licznych komisji sejmowych, zatem mieliśmy okazję współpracować z nim.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#AndrzejGrzyb">W nowej roli, jaką przyjdzie panu pełnić w bliskim, sąsiedzkim, przyjaznym nam kraju, z którym łączą nas tradycyjne i emocjonalne więzi, warto zwrócić uwagę, że na przestrzeni ostatnich lat spada intensywność kontaktów bilateralnych na różnych szczeblach. Nie jest to kwestia ostatniego roku.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#AndrzejGrzyb">Kiedy przeanalizuje się chronologię wzajemnych kontaktów, widać, że był bardzo intensywny program współpracy pomiędzy naszymi krajami, natomiast obecnie mniej jest wzajemnych relacji. To wcale nie znaczy, że wszystkie problemy zostały rozwiązane.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#AndrzejGrzyb">Duża jest intensywność kontaktów polsko-litewskich, co jest zrozumiałe zważywszy na fakt, że w tym czasie realizowanych było wiele wspólnych projektów.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#AndrzejGrzyb">Interesuje mnie pana ocena, co można w tej sprawie zrobić. Mówię to również w kontekście nie w pełni wykorzystanych możliwości Grupy Wyszehradzkiej. Ważne jest zainspirowanie kontaktów na różnych szczeblach. Komisja do Spraw Unii Europejskiej wykorzystała tę szansę i dwa razy do roku odbywają się spotkania, które poprzedzają posiedzenia COSAC. Wspólnie staramy się rozstrzygać pewne dylematy, które dotyczą wszystkich krajów Grupy Wyszehradzkiej.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#AndrzejGrzyb">Wydaje się, że dyplomacja parlamentarna to ważna płaszczyzna współpracy.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#AndrzejGrzyb">Chciałbym również zapytać o kwestię traktatu konstytucyjnego. Prezydencja niemiecka bardzo silnie zabiega o to, żeby pojawił się nowy tekst traktatu konstytucyjnego. Wszystkie kraje członkowskie mają wyrazić swoją opinię w tej sprawie. Wiemy, jakie jest oficjalne stanowisko prezydenta Czech w sprawie traktatu.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#AndrzejGrzyb">Czy mogę prosić o pana komentarz w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PawełZalewski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zadać pytanie? Jeśli nie, to proszę pana Jana Pastwę o ustosunkowanie się do pytań posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JanPastwa">Jeśli chodzi o kwestię Polaków z Zaolzia, zawahałem się, ponieważ dobrze znam rozróżnienie pomiędzy Polonią a Polakami. W tym przypadku nie było mowy o przesuwaniu granicy, ale występuje pewna trudność terminologiczna. Myślę, że wzmocnienie Polaków powinno się odbywać poprzez wzmacnianie organizacji, struktur, osób i biznesu miejscowego.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JanPastwa">Obserwujemy, jak to działa w odniesieniu do Polaków na Wschodzie. Wydaje mi się, że Polacy w Czechach zostali do pewnego stopnia zapomniani. Przyjmujemy, że Czechy są krajem sąsiedzkim, przyjaznym, problemy historyczne odeszły w przeszłość, tymczasem Polacy tam mieszkający wymagają troski. To jest możliwe przy pomocy środków dostępnych Polsce.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#JanPastwa">Doświadczenie zdobyte na Wschodzie podpowiada, że jeśli zgodzimy się, iż Polacy wymagają wsparcia, konieczne są środki finansowe dobrze wydatkowane. Inicjatywy kulturalne i możliwość studiów w Polsce nie rozwiąże problemu. Wręcz przeciwnie, osłabia to polski potencjał, gdyż studenci pochodzenia polskiego nie wracają do swoich miejsc zamieszkania, tylko osiedlają się w Polsce.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#JanPastwa">Pomoc musi być kierowana za granicę z wielkim rozmysłem. Ważne byłoby rozumowanie, iż kwestie Polonii i Polaków za granicą nie są wyłącznie kwestiami konsularnymi i obejmują znacznie więcej niż sprawy formalne, które należy załatwiać. Konieczny jest program wzmacniania polskości.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#JanPastwa">Co do ochrony środowiska, po 1997 r. sytuacja uległa znaczącej poprawie. Istnieją porozumienia i realizowana jest współpraca w zakresie zapobiegania powodziom. Podniesienie standardów w zakresie ochrony środowiska w Czechach pomoże rozwiązać ten problem, tym bardziej że Czechy korzystają z funduszy unijnych na realizację inwestycji w zakresie ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#JanPastwa">Polska powinna monitorować współpracę pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za zapobieganie i zwalczanie skutków katastrof, aby w każdym przypadku udzielana była precyzyjna informacja i aby zapewniona była możliwość natychmiastowego przeciwdziałania.</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#JanPastwa">Jeśli chodzi o intensywność współpracy polsko-czeskiej, do pewnego stopnia zmalała ona w wymiarze formalnym, ale w wymiarze praktycznym wzmocniła się poprzez nasze wspólne członkostwo w Unii Europejskiej oraz otwarcie granicy. Wiele kontaktów nie jest rejestrowanych formalnie, chociaż są one podejmowane.</u>
<u xml:id="u-37.7" who="#JanPastwa">Następuje pewnego rodzaju renesans. Kiedyś Czechy były krajem bliskim i łatwo dostępnym wobec niedostępności zachodniej Europy. Teraz, patrząc na repertuar teatrów warszawskich, widzimy, jak wzmocniła się czeska obecność teatralna w Warszawie. To działa w obie strony. W Pradze jest pokazywana wielka wystawa o roli Śląska we wspólnych dziejach.</u>
<u xml:id="u-37.8" who="#JanPastwa">Nie myślę tylko o kwestiach instytucjonalnych, choć rola zasadnicza przypada Instytutowi Polskiemu oraz wydziałowi promocji, handlu i informacji, który mógłby przekształcić się w oddział silnej agencji promocyjnej.</u>
<u xml:id="u-37.9" who="#JanPastwa">Doświadczenie urzędnicze podpowiada mi, że deklaracje i słowa nie wystarczą. Potrzebne są środki budżetowe na ten cel. Jeśli poszczególne kraje osiągają sukcesy, to dzięki temu, że ich nakłady na promocję są znacznie większe niż w Polsce.</u>
<u xml:id="u-37.10" who="#JanPastwa">W Grupie Wyszehradzkiej nadal obowiązuje i zapewne będzie obowiązywała zasada charakterystyczna dla gremiów równych sobie partnerów, to znaczy od inicjatywy, zainteresowania, zaangażowania będzie zależało to, czy te relacje będą bardziej intensywne, czy mniej. Jeśli chodzi o Czechy, jestem optymistą, ponieważ po okresie pewnego zastoju i sygnałów braku zainteresowania obecnie powróciło zainteresowanie współpracą wyszehradzką.</u>
<u xml:id="u-37.11" who="#JanPastwa">Pan poseł zna mnie jako urzędnika i jeśli chodzi o komentarz w sprawie traktatu konstytucyjnego, muszę się uciec do formuły, że mojego indywidualnego komentarza, dotyczącego zamierzeń Polski, być nie może.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PawełZalewski">Jeśli nie ma więcej pytań, przechodzimy do części zamkniętej posiedzenia. Proszę o pozostanie na sali pana ministra oraz posłów.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PawełZalewski">Chciałbym serdecznie panom pogratulować, gdyż Komisja była jednomyślna i wszyscy panowie uzyskali jednogłośnie poparcie Komisji.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#PawełZalewski">Dziękuję panom za prezentację. Gratuluję panu ministrowi przedstawienia tak kompetentnych kandydatów.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#PawełZalewski">Przechodzimy do pkt III, obejmującego rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi RP do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, Wielostronnej Umowy między Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi, Republiką Albanii, Bośnią i Hercegowiną, Republiką Bułgarii, Republiką Chorwacji, byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii, Republiką Islandii, Republiką Czarnogóry, Królestwem Norwegii, Rumunią, Republiką Serbii i Misją Tymczasowej Administracji Organizacji Narodów Zjednoczonych w Kosowie w sprawie ustanowienia Wspólnego Europejskiego Obszaru Lotniczego, sporządzoną w Luksemburgu dnia 9 czerwca 2006 r. (druk nr 1369).</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#PawełZalewski">Wszyscy posłowie otrzymali zawiadomienie z druku nr 1369, które zostało skierowane do Komisji w celu zajęcia stanowiska co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji umowy. Ponieważ mamy mało czasu, zapytuję państwa posłów, czy są pytania do przedstawiciela Ministerstwa Spraw Zagranicznych, ministra Janusza Stańczyka oraz czy są zastrzeżenia co do zasadności trybu ratyfikacji wybranego przez Radę Ministrów?</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#PawełZalewski">Nie ma pytań ani zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-38.7" who="#PawełZalewski">Otrzymali państwo opinię eksperta sejmowego, pana Jana Morwińskiego, która nie kwestionowała przyjętego trybu ratyfikacji. Proponuję zatem, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-38.8" who="#PawełZalewski">Czy jest sprzeciw wobec mojej propozycji? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-38.9" who="#PawełZalewski">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji umowy z druku nr 1369. Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-38.10" who="#PawełZalewski">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt IV, który obejmuje rozpatrzenie projektu uchwały Komisji w sprawie więźniów politycznych na Białorusi. Nie ma wnioskodawcy, posła Zbigniewa Girzyńskiego, ale Komisja może prowadzić prace nad tym projektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#TadeuszWoźniak">Prawa człowieka łamane są na Białorusi na co dzień i wszelkie działania w tym względzie są zasadne. Niekiedy zadajemy sobie pytanie, na ile kolejne uchwały komisji odniosą skutek. Nasuwa mi się analogia do poważnych ostrzeżeń Stanów Zjednoczonych w stosunku do Chińskiej Republiki Ludowej, które nic nie wnosiły.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#TadeuszWoźniak">Wydaje się, że gesty są jednak istotne. Nie mam żadnych zastrzeżeń co do treści projektu, ale chciałbym przedstawić dwie uwagi redakcyjne. Oczywiście musimy wprowadzić zapis „Sejm Rzeczypospolitej Polskiej” i „Republika Białoruś” zamiast „Białoruska”.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PawełZalewski">Rozumiem, że wszyscy posłowie otrzymali projekt uchwały. Będę prosił przedstawiciela Biura Legislacyjnego o ewentualne uwagi redakcyjne.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PawełZalewski">Wiem, że poseł Andrzej Mańka miał propozycje poprawek do tekstu. Proszę o ich przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejMańka">Chciałbym zaproponować kilka drobnych poprawek.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#AndrzejMańka">Proponuję, aby pierwsze zdanie brzmiało następująco:</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#AndrzejMańka">„Wolność jest podstawowym prawem człowieka, a zatem jednym z fundamentów demokratycznego państwa”.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#AndrzejMańka">Wolność i prawa człowieka są bardziej podstawowe niż demokracja.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#AndrzejMańka">W drugim zdaniu proponuję wykreślić wyrazy „to” i „osobistej”. Wówczas brzmiałoby ono następująco:</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#AndrzejMańka">„Na Białorusi, mimo apeli napływających nieustannie z całego świata, prawo do wolności jest ciągle naruszane”.</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#AndrzejMańka">W zdaniu trzecim proponuję wyraz „krytykujące” zastąpić wyrazem „krytyczne” i dodać wyrazy „na Białorusi”. Wówczas zdanie brzmiałoby następująco:</u>
<u xml:id="u-41.7" who="#AndrzejMańka">„Permanentne przetrzymywanie w białoruskich więzieniach ludzi, którzy ośmielili się mieć poglądy krytyczne wobec obowiązującego na Białorusi modelu rządzenia budzi nasz sprzeciw”.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PawełZalewski">Czy są dalsze uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#ElżbietaStrzępek">Chciałabym zgłosić uwagi techniczno-redakcyjne. W trzecim akapicie mamy zdanie wtrącone rozpoczynające się od wyrazu „którzy”, które trzeba oddzielić przecinkiem po wyrazie „rządzenia”.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#ElżbietaStrzępek">W ostatnim akapicie niepotrzebny jest przecinek przed wyrazem „oraz”. Ponadto należy wyraz „podjęcie” zastąpić wyrazem „podjęcia”.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PawełZalewski">Dziękuję za te uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#ZbyszekZaborowski">Ponieważ nie było dyskusji, tylko od razu przystąpiliśmy do rozpatrywania projektu, chciałbym zapytać pana przewodniczącego, czy można zwrócić się z pytaniem do rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PawełZalewski">Oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#ZbyszekZaborowski">Chciałbym zapytać o stanowisko rządu w tej sprawie. Interesuje mnie praktyczny aspekt uchwały. Przyjmowaliśmy już wiele rezolucji w sprawie Białorusi.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#ZbyszekZaborowski">Jaka jest ocena rządu co do kwestii, że tym razem możemy w istotny sposób przyczynić się do podjęcia przez władze Białorusi decyzji, które postulujemy?</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#ZbyszekZaborowski">Z doniesień prasowych wiemy, że opozycja białoruska przedstawiła pewne nowe inicjatywy. Zanim podejmiemy rezolucję, chciałbym zapytać, jak rząd ocenia obecną sytuację na Białorusi i jakie działania były stosowane, aby praktycznie wesprzeć opozycję białoruską?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PawełZalewski">Sytuacja na Białorusi nabiera nowej dynamiki. Pewne procesy polityczne, które do tej pory były zamrożone w tym kraju, uwalniają się. Może będzie celowe przeprowadzenie szerszej dyskusji na temat polityki wobec Białorusi, także z uwzględnieniem polskiego wkładu w politykę europejską wobec Białorusi.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PawełZalewski">Jeśli państwo uznają, że taka potrzeba istnieje, to odbędziemy stosowne posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PawełZalewski">Za chwilę poproszę pana ministra Janusza Stańczyka o ustosunkowanie się do pytania posła Zbyszka Zaborowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#KrzysztofLisek">Chciałem zabrać głos w tej samej sprawie, którą poruszył pan przewodniczący. Chciałbym prosić, abyśmy jedno z kolejnych posiedzeń Komisji przynajmniej w części poświęcili omówieniu sytuacji na Białorusi, zapraszając przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#KrzysztofLisek">Wydaje się, że jest wiele nowych faktów. W ostatni piątek w Berlinie rozmawiałem z ludźmi zajmującymi się polityką wschodnią, zarówno w urzędzie kanclerskim, jak i we frakcji CDU w Bundestagu.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#KrzysztofLisek">Wszystko wskazuje na to, że prezydencja niemiecka chce dość dokładnie zbadać sytuację na Białorusi. Polska również powinna być aktywna. Dla przykładu powiem, że sekretarz generalny CDU w tym roku już trzeci raz udaje się na Białoruś i odbywa szereg rozmów m.in. z opozycją.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#KrzysztofLisek">Powinniśmy być nieco bardziej aktywni. Jest to niezwykle istotny temat na jedno z kolejnych posiedzeń Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PawełZalewski">Jeśli jest wsparcie dla mojej propozycji, to jedno z najbliższych posiedzeń Komisji poświęcimy Białorusi.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PawełZalewski">Czy pan minister zechciałby ustosunkować się do pytania posła Zbyszka Zaborowskiego?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JanuszStańczyk">Nie mam upoważnienia rządu do prezentacji oficjalnego stanowiska. Mogę mówić we własnym imieniu i to jest dla mnie dużo prostsze. Dopóki istnieją naruszenia praw człowieka, dopóty istnieje potrzeba ich krytycznego oceniania. Nie mam wątpliwości, że skoro te zjawiska występują, uzasadniona jest reakcja na nie.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#JanuszStańczyk">Czym innym jest proces polityczny, który w pewnych fragmentach, jeszcze marginalnych, wykazuje cechy pewnej odwilży. Należy to uważnie śledzić i dobrym pomysłem jest odbycie dyskusji programującej i określającej zadania polskiej polityki zagranicznej w tym obszarze.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#JanuszStańczyk">Z pewnością Ministerstwo Spraw Zagranicznych odniesie duże korzyści z takiej debaty.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#JanuszStańczyk">Powtarzam, nie mam wątpliwości wobec tekstu uchwały. Jeśli mogę odnieść się szczegółowo do ostatniego akapitu, sugerowałbym użycie oficjalnej nazwy „Republiki Białorusi” nie „Republiki Białoruskiej”.</u>
<u xml:id="u-51.4" who="#JanuszStańczyk">Prosiłbym też o rozważenie, czy na pewno wyraz „krytykujące” zastąpić wyrazem „krytyczne”. Sformułowanie „poglądy krytykujące” pokazuje walor aktywności. Za to ludzie są tępieni i prześladowani. Proszę o rozważenie, czy powrót do tej aktywnej formy nie byłby właściwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejMańka">Nie upieram się przy mojej propozycji. Wyraz „krytyczne” jest mocniejszy, gdyż wskazuje, że samo wyrażenie odmiennych poglądów jest karane na Białorusi.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PawełZalewski">Proponuję zatem, aby skorzystać z sugestii pana ministra i zmienić akapit trzeci, który brzmiałby następująco:</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PawełZalewski">„Permanentne przetrzymywanie w białoruskich więzieniach ludzi, którzy publicznie głosili poglądy krytyczne...”.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#PawełZalewski">Powinniśmy potraktować projekt przedłożony na piśmie jako bazowy i przegłosowywać kolejne poprawki. Jeśli nie byłoby sprzeciwu ze strony państwa posłów, to bez głosowania przyjęlibyśmy zgłoszone poprawki. Rozumiem, że jest pełna zgoda co do proponowanych zmian.</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#PawełZalewski">Jeśli państwo pozwolą, przeczytam projekt uchwały po zmianach, które zaproponował poseł Andrzej Mańka i przedstawicielka Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-53.4" who="#PawełZalewski">„Uchwała Komisji Spraw Zagranicznych z dnia 15 lutego 2007 r. w sprawie więźniów politycznych na Białorusi.</u>
<u xml:id="u-53.5" who="#PawełZalewski">Wolność jest podstawowym prawem człowieka, a zatem jednym z fundamentów demokratycznego państwa.</u>
<u xml:id="u-53.6" who="#PawełZalewski">Na Białorusi, mimo apeli napływających nieustannie z całego świata, prawo do wolności jest ciągle naruszane.</u>
<u xml:id="u-53.7" who="#PawełZalewski">Permanentne przetrzymywanie w białoruskich więzieniach ludzi, którzy publicznie głosili poglądy krytyczne wobec obowiązującego na Białorusi modelu rządzenia, budzi nasz sprzeciw.</u>
<u xml:id="u-53.8" who="#PawełZalewski">Komisja Spraw Zagranicznych Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej wzywa władze Republiki Białorusi do zwolnienia wszystkich więźniów politycznych, zagwarantowania ochrony praw człowieka oraz podjęcia reform demokratycznych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MałgorzataBartyzel">Uważam, że należy zastąpić wyrazy „władze Republiki Białorusi” wyrazami „władze Republiki Białoruskiej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PawełZalewski">Mam wielki szacunek dla kompetencji polonistycznych pani poseł, ale taka jest formalna nazwa Białorusi.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#MałgorzataBartyzel">Oficjalna nazwa też jest odmieniana.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JanuszStańczyk">Oficjalna nazwa brzmi Republika Białoruś, więc w dopełniaczu należy użyć „Republiki Białorusi”.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MałgorzataBartyzel">W każdym zdaniu nie musi być podana nazwa kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PawełZalewski">Mam następującą sugestię. Ponieważ teraz mamy bardzo mało czasu, poproszę panią poseł o sprawdzenie stylistyczne wszelkich następnych uchwal, które będzie podejmować Komisja.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PawełZalewski">Poddaję pod głosowanie projekt w brzmieniu, które przeczytałem. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem projektu uchwały?</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#PawełZalewski">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła uchwałę.</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#PawełZalewski">Przechodzimy do pkt V – sprawy różne. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#PawełZalewski">Chciałbym przekazać państwu informację, że w posiedzeniu Komisji brali udział stażyści niemieccy, którzy odbywają staż w Kancelarii Sejmu, na mocy umowy między Sejmem a Bundestagiem.</u>
<u xml:id="u-59.5" who="#PawełZalewski">Informuję, że wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>