text_structure.xml 34.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#DawidJackiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#DawidJackiewicz">Dzisiejsze posiedzenie będzie poświęcone przyjęciu planu Komisji na drugie półrocze 2007 roku.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#DawidJackiewicz">W porządku obrad, który został doręczony członkom Komisji, są uwzględnione dwa dodatkowe tematy. Chodzi o uzupełnienie składu osobowego prezydium Komisji oraz zgłoszenie propozycji tematów do planu kontroli Najwyższej Izby Kontroli w 2008 roku. Pierwszy temat został zgłoszony przeze mnie. Niemniej w tej chwili jestem zmuszony go wycofać. Podczas rozmowy z szefem swojego Klubu parlamentarnego dowiedziałem się, że obecnie trwają rozmowy pomiędzy kierownictwami wszystkich klubów na temat przywrócenia równowagi, parytetu kierowniczych stanowisk w poszczególnych Komisjach. Dopóki nie nastąpi uzgodnienie na szczeblu kierowniczym, nie będziemy podejmowali decyzji w tej materii.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#DawidJackiewicz">Czy są uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#DawidJackiewicz">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#DawidJackiewicz">Witam w naszym gronie przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli. Mam nadzieję, że w dniu dzisiejszym będziemy rozmawiali o ewentualnych tematach kontroli Najwyższej Izby Kontroli w 2008 roku. Będzie to drugi punkt porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#DawidJackiewicz">W tej chwili przystępujemy do omówienia planu pracy Komisji na drugie półrocze obecnego roku.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#DawidJackiewicz">Członkowie Komisji otrzymali plan pracy Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej na drugie półrocze 2007 roku obejmujący dwadzieścia siedem pozycji. Część z nich, bodajże trzy, stanowią punkty, których nie zdążyliśmy omówić w pierwszym półroczu obecnego roku. Są to tematy związane z proponowanym siedemnastym województwem, środkowopomorskim, trasami narciarskimi oraz Zespołem Elektrociepłowni w Łodzi SA. Nie sądzę, aby w tym momencie istniała potrzeba odczytywania wszystkich tematów proponowanego planu pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#DawidJackiewicz">Proszę o zgłaszanie uwag do przedstawionych punktów oraz nowych propozycji do planu pracy Komisji do końca 2007 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WaldemarNowakowski">Chciałbym prosić o przesunięcie terminu rozpatrzenia kwestii siedemnastego województwa środkowopomorskiego. Proponuję, abyśmy nie rozpatrywali tego tematu w grudniu br., tylko wcześniej, to znaczy w październiku lub listopadzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WaldyDzikowski">Termin grudniowy został zaplanowany ze względu na nasze wystąpienie do organizacji samorządowych oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o przekazanie informacji na temat aktualnej sytuacji oraz opinii organizacji samorządowych i resortu. Być może, wypowie się w tym względzie Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego. Jeśli wszystkie żądane informacje otrzymamy wcześniej, nic nie stoi na przeszkodzie, aby Komisja również omówiła całą sprawę wcześniej, zgodnie z postulatami projektodawców, czyli grupy obywateli. Jeżeli stosowne opinie napłyną do nas wcześniej, bliższy termin jest oczywiście możliwy. Termin podany w planie pracy jest terminem najpóźniejszym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DawidJackiewicz">Dyskusję w sprawie powołania siedemnastego województwa środkowopomorskiego planujemy na grudzień. Jeśli jednak stanowiska i opinie organizacji samorządowych oraz rządu uzyskamy wcześniej, nic nie będzie stało na przeszkodzie rozpoczęciu prac w tym zakresie nawet w październiku.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DawidJackiewicz">Czy są inne uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DanutaJazłowiecka">Przyznam, że jestem zaskoczona. Na początku ubiegłego roku przyjęliśmy plan pracy, w którym pojawił się dodatkowy punkt dotyczący omówienia sprawozdania z wykorzystania środków pomocowych na lata 2004–2006. W przyszłym roku kończy się okres rozliczeniowy wykorzystania owych środków. Zagadnienia tego zabrakło w planie pracy na drugie półrocze. Myślę, że warto by to uwzględnić. Podobnie warto by było uwzględnić punkt związany z naszym przygotowaniem do kolejnej tury finansowania strukturalnego na lata 2007–2013. Wydaje mi się, że drugie półrocze byłoby dobrem okresem na to, aby minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka przedstawiła nam stan zaawansowania przygotowań do wykorzystania funduszy Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DanutaJazłowiecka">Chciałabym też prosić o przesunięcie terminu rozpatrywania projektu ustawy o Funduszu Sołeckim. Mam na myśli pkt 24 planu pracy. Zgłaszaliśmy propozycję rozpatrzenia owego projektu we wrześniu. Jednak zostało to zaplanowane dopiero na grudzień. Ponieważ we wrześniu jest dosyć dużo tematów, proszę o przesunięcie rozpatrywania projektu ustawy o Funduszu Sołeckim na październik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WaldyDzikowski">Przewodniczący Komisji zapomniał o pierwszym temacie podniesionym przez poseł Danutę Jazłowiecką. Dysponujemy sprawozdaniem z kontroli Najwyższej Izby Kontroli w sprawie wykorzystania środków UE w rozwoju regionalnym. Myślę, że sprawozdanie to omówimy w najbliższym czasie. Temat ten naniesiemy w ramach korekty planu pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DawidJackiewicz">Padła propozycja, aby poselski projekt ustawy o Funduszu Sołeckim wniesiony przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej rozpatrywać w październiku. Czy są jakieś uwagi, wątpliwości, co do owej propozycji? Nie widzę. Wobec tego przesuwamy termin rozpatrywania wspomnianego projektu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#DawidJackiewicz">Proszę jeszcze raz powtórzyć propozycję dodatkowego tematu oraz zaproponować termin jego omówienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DanutaJazłowiecka">Proponowałam omówienie sprawozdania z przygotowania naszego kraju do Nowej Perspektywy Finansowej obejmującej lata 2007–2013. Myślę, że dobrym okresem na omówienie tego tematu byłby październik lub listopad br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DawidJackiewicz">Czy są jeszcze jakieś propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Mam uwagę do propozycji zgłoszonej przez poseł Danutę Jazłowiecką. Proszę, aby minister rozwoju regionalnego przedstawiła także informację na temat stanu uzgodnień dokonanych w ramach prac nad zatwierdzeniem regionalnych programów operacyjnych. Obecnie znajdują się one w trakcie akceptacji. Z tego, co wiemy, nie wszystkie województwa w równie doskonałym stopniu przygotowały projekty regionalnych programów operacyjnych. Jedno województwo w ogóle nie złożyło takiego projektu. W tym samym terminie warto by było zapoznać się z informacją na temat zaawansowania prac nad prawomocnymi regionalnymi programami operacyjnymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WaldemarNowakowski">Nie wiem, czy termin październikowy będzie dobry ze względu na zbieranie danych. Czy nie lepszy byłby termin grudniowy? Chodzi, bowiem o techniczną stronę zbierania danych. Mam wątpliwości, czy posiedzenie poświęcone tej sprawie, które odbędziemy w październiku, będzie dla nas satysfakcjonujące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DanutaJazłowiecka">Myślę, że termin październikowy jest dobrym terminem, ponieważ w tej chwili kończą się wstępne negocjacje zarówno w zakresie programów regionalnych, jak i programów sektorowych. Z pewnością w październiku będzie dużo większe zaawansowanie prac. Tak naprawdę nie będziemy potrzebowali danych za cały rok. Chodziło mi o informacje dotyczące stanu zaawansowania wszystkich jednostek uczestniczących w programowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Mam uwagę do pkt 23, który dotyczy wyjazdowego posiedzenia Komisji, na którym ma być omówiona współpraca polsko-słowacka w ramach Euroregionu Tatry. Rola euroregionów jest znacząca. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego pracuje nad inną koncepcją wykorzystania owych struktur. Dobrze by było, gdyby wspomniane spotkanie nie ograniczało się jedynie do omówienia współpracy polsko-słowackiej. Moglibyśmy w jego trakcie poznać stan zaawansowania prac związanych z przygotowaniem wszystkich euroregionów do wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na ich działalność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DawidJackiewicz">Rozumiem, że jest to propozycja wprowadzenia dodatkowego punktu do porządku obrad konkretnego posiedzenia poświęconego Euroregionowi Tatry.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#DawidJackiewicz">Poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski ma uwagę do punktu omawianego przed chwilą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Termin październikowy ma istotne znaczenie o tyle, że będziemy się znajdować w końcowej fazie prac nad projektem przyszłorocznej ustawy budżetowej. Pewne wnioski powinny być uwzględnianie przy rozstrzygnięciach budżetowych. Gdybyśmy rzecz omawiali w grudniu, praktycznie rezygnowaliśmy z jakiejkolwiek ingerencji w projekt ustawy budżetowej na przyszły rok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DawidJackiewicz">Rozumiem, że poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski obstaje przy terminie październikowym lub listopadowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WaldyDzikowski">To prawda. Prace Komisji, które miałyby mieć wpływ na projekt budżetu państwa, powinny odbywać się w październiku, najpóźniej w listopadzie. Jest to najlepszy czas do określania skutków finansowych dla budżetu państwa. Związane z tym kwestie powinny być omawiane wcześniej. Nic nie stoi na przeszkodzie temu, aby inne sprawy były omawiane w grudniu. Ustawa o Funduszu Sołeckim także będzie miała wpływ na budżet państwa. Dlatego propozycja, aby prace nad jej projektem odbywały się wcześniej, czyli w październiku, jest słuszna.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#WaldyDzikowski">Punkt, który proponował poseł Zbigniew Rynasiewicz, można wprowadzić do porządku obrad wyjazdowego posiedzenia Komisji. Będzie to jednak bardzo wysublimowane spotkanie. Zostanie zorganizowane na prośbę obu stron, a mianowicie słowackiej i polskiej. W trakcie spotkania, które przeprowadzono w bardziej nieoficjalnym miejscu, zaproponowano, aby odbyć spotkanie na temat wzajemnych relacji i wykorzystania środków w słowacko-polskim euroregionie.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#WaldyDzikowski">Oczywiście możemy omówić temat zaproponowany przez posła Zbigniewa Rynasiewicza, ale można go też rozpatrzyć na odrębnym posiedzeniu. Być może strona słowacka chciałaby się dowiedzieć, jak przedstawia się sytuacja w innych euroregionach, np. polsko-niemieckich. Problem jest rzeczywiście ważny. Zastanawiam się jednak, czy powinien być rozpatrywany akurat w tym momencie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Jeżeli były poczynione ustalenia ze stroną słowacką, przychylam się do uwagi posła Waldy Dzikowskiego. Niemniej kwestię euroregionów, tego, w jaki sposób Ministerstwo Rozwoju Regionalnego chce je w przyszłości wykorzystać, powinniśmy omówić na posiedzeniu Komisji. Być może należy to uczynić w trakcie posiedzenia zorganizowanego w budynku sejmowym, a nie w trakcie posiedzenia wyjazdowego. Sprawa jest istotna. Samorządy są bardzo mocno zaangażowane w kwestię euroregionów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DawidJackiewicz">Czy pozostali członkowie Komisji wnoszą jakieś uwagi do projektu przeprowadzenia dyskusji na temat funkcjonowania euroregionów? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#DawidJackiewicz">Rozumiem, że Komisja akceptuje wprowadzenie takiego tematu do planu pracy Komisji.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#DawidJackiewicz">Proszę posła wnioskodawcę o wyrażenie zgody na dostosowanie terminu posiedzenia w tej konkretnej sprawie do bieżącej pracy Komisji. Przyszłe półrocze będzie dosyć napięte. Plan pracy, jak widać, jest już dosyć obszerny. Obawiam się, że możemy mieć problemy czasowe. Przyjmijmy, że wspomniany temat omówimy pod koniec roku. Proszę uwzględnić go w planie pracy Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#IzabelaKloc">Mam drobną uwagę dotyczącą miejsca wyjazdowego posiedzenia poświęconego omówieniu założeń projektu ustawy o metropoliach. W województwie śląskim toczą się dość poważne prace studialne dotyczące aglomeracji śląskiej. Wiem, że wojewoda wraz z ministrem spraw wewnętrznych i administracji bardzo poważnie nad tym pracują. Dlatego też proszę wariantowo ustalić miejsce posiedzenia. Posiedzenie mogłoby się odbyć we Wrocławiu lub Katowicach. Kiedy zorientujemy się, na jakim etapie są wspomniane prace, możemy zdecydować się na wyjazd do Katowic. Problem, z którym mamy do czynienia w Katowicach, jest o wiele bardziej złożony niż w innych miastach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DawidJackiewicz">Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#DawidJackiewicz">Przyjmujemy alternatywnie drugie miejsce wyjazdowego posiedzenia Komisji. Nie ukrywam, że będę się upierał przy tym, aby jednak był to Wrocław. W tym wypadku uważam, że „kto pierwszy ten lepszy”. To ja wnosiłem o to, aby posiedzenie odbyło się we Wrocławiu i chciałbym zrealizować swój projekt. Gdyby jednak z jakichś powodów okazało się, że dla dobra prac naszej Komisji lepiej będzie odwiedzić Katowice, Śląsk, względy osobiste będą musiały zejść na drugi plan. Nie będę się upierał przy swojej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#DawidJackiewicz">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#DawidJackiewicz">Chciałbym dokonać podsumowania. Mamy dodatkowy punkt dotyczący euroregionów, przewidziany na październik–listopad.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#DawidJackiewicz">Padła też propozycja wysłuchania sprawozdania z przygotowania Polski do Nowej Perspektywy Finansowej obejmującej lata 2007–2013 oraz informacji na temat zaawansowania przygotowań do realizacji programów operacyjnych. Mając na uwadze, że jest to pierwsza faza, minister rozwoju regionalnego będzie dysponował ograniczoną wiedzą. Proszę, aby Komisja była w związku z tym wyrozumiała.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#DawidJackiewicz">Rozpatrywanie projektu ustawy o Funduszu Sołeckim przesunęliśmy na październik.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#DawidJackiewicz">Uwzględniamy prośbę posła Waldemara Nowakowskiego w sprawie województwa środkowopomorskiego. Jeżeli stosowne informacje uzyskamy wcześniej, termin posiedzenia w tej sprawie przesuniemy z grudnia na październik lub listopad.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#DawidJackiewicz">Jest jeszcze jedna propozycja mojego autorstwa. Chciałbym zaproponować, abyśmy jedno z posiedzeń Komisji poświęcili spotkaniu z przedstawicielami Najwyższej Izby Kontroli w celu wysłuchania informacji o wynikach kontroli kształtowania polityki przestrzennej w gminach jako podstawowego instrumentu rozwoju inwestycji. Mamy raport w tej sprawie. Może być on niezwykle potrzebny z tego powodu, że w drugim półroczu będziemy dyskutowali nad stanowiskiem podkomisji w sprawie projektu ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Podkomisja została powołana niedawno. Właśnie rozpoczyna swoje prace.</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#DawidJackiewicz">Po drugie, pkt 12 planu pracy przewiduje dyskusję na temat barier inwestycyjnych w telekomunikacji, w uregulowaniach projektów ustaw o zagospodarowaniu przestrzennym i Prawie budowlanym. Myślę, że omówienie wspomnianego raportu stanowiłoby doskonałe uzupełnienie dyskusji na temat przepisów o planowaniu przestrzennym.</u>
          <u xml:id="u-21.9" who="#DawidJackiewicz">Czy członkowie Komisji mają zastrzeżenia do kolejnej propozycji zgłaszanej do planu pracy Komisji na drugie półrocze obecnego roku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DanutaJazłowiecka">Mam drobną wątpliwość. Rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw jest zaplanowane dopiero na listopad tego roku. Czy to nie jest za późno? Jeżeli chcemy poważnie przygotować się do Euro 2012, ustawa powinna być już znowelizowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DawidJackiewicz">Uwaga jest słuszna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WaldyDzikowski">Z uwagą poseł Danuty Jazłowieckiej zgadzam się nie tylko dlatego, że należymy do tego samego Klubu parlamentarnego.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#WaldyDzikowski">Zaproponowany termin był zdaniem prezydium Komisji terminem ostatecznym. Znając wcześniejsze prace nad projektami przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, obawiam się, że wspomniany projekt może nie wytrzymać próby czasu. Chciałbym, aby było inaczej.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#WaldyDzikowski">Uwaga poseł Danuty Jazłowieckiej jest słuszna. Prezydium Komisji na pewno podejdzie do niej z troską. Jednak to prace podkomisji będą determinowały określenie terminów posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#WaldyDzikowski">Mam nadzieję, że temat, który zgłosił poseł Dawid Jackiewicz dotyczący kontroli Najwyższej Izby Kontroli w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego, przyniesie pewne przyspieszenie prac oraz pozwoli, aby podkomisja działała wcześniej. Nie zależy to tylko od nas, ale też od drugiej strony. Przypominam, że pracujemy wspólnie z Komisją Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#WaldyDzikowski">W poprzedniej kadencji Sejmu Komisja pracowała nad projektem komisyjnym. Na pewnym etapie któraś ze stron nie zgadzała się na określone rozwiązania i projekt został wyrzucony do kosza. Mam nadzieję, że tym razem będzie inaczej, ponieważ przygotowywany projekt rzeczywiście pozwala na wykorzystanie szansy związanej z Euro 2012. Podzielam jednak zgłoszone obawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AnnaPaluch">Chciałabym zwrócić uwagę na jedną istotną sprawę. Podkomisja jasno zadeklarowała, że prace będzie prowadziła niejako dwuetapowo. Będzie pracowała nad projektem nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Prace w tym zakresie powinny być szybko zakończone, ponieważ chodzi tu o korektę obowiązującej ustawy. Nie ma tu żadnych generalnych zmian. Chodzi o skrócenie terminów, udrożnienie niektórych procedur w celu szybkiego przygotowania inwestycji. Poza tym resort przygotowuje generalną nowelizację, przyjmując zupełnie inne założenia. W związku z tym terminy powinniśmy potraktować elastycznie.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#AnnaPaluch">Podkomisja ma pracować nad projektem w sierpniu. Sądzę, że jeśli nie w sierpniu, to we wrześniu podkomisja przedstawi nam efekty swych prac, które tak czy inaczej trzeba będzie ocenić. Projekt generalnej nowelizacji pojawi się w dłuższym horyzoncie czasowym. Może to być listopad czy nawet grudzień. Musimy być elastyczni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DawidJackiewicz">Proszę traktować plan pracy Komisji na drugie półrocze właśnie jako plan. Nie jest to dokument, który wiąże nas w ten sposób, że jeśli wcześniej będziemy gotowi do prac nad jakimś tematem, nie będzie wolno go nam podjąć. Jeśli wcześniej będziemy dysponować materiałami otrzymanymi od podkomisji, szybciej przystąpimy do określonych prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#DanutaJazłowiecka">Wstępne analizy pokazują, że na dzień dzisiejszy na organizację Euro 2012 brakuje nam około 30.000.000 tys. zł. Konieczne będzie więc włączenie partnerstwa publiczno-prywatno. Jak wszyscy wiemy, ustawa dotycząca partnerstwa publiczno-prywatnego jest ustawą bardzo złą. Właśnie z tego względu, że jest złym aktem, praktycznie nie jest wdrażana. Czy nie przewidujemy prac nad przepisami owej ustawy? Chodzi o włączenie prywatnej inicjatywy w działania na rzecz Euro 2012, ale nie tylko. Generalnie chodzi o włączenie jej w działania na rzecz rozwoju kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DawidJackiewicz">Jako przewodniczący Komisji nie zakładałem, aby Komisja z własnej inicjatywy miała pracować nad ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym. Skoro jednak są takie sugestie ze strony jej członków, porozumiem się z przewodniczącym Komisji Gospodarki. Na najbliższym posiedzeniu Komisji przedstawię posłom zamiary przewodniczącego Komisji Gospodarki, planowany harmonogram prac nad ustawą, ewentualnie stanowisko rządu. Na dzień dzisiejszy nie jestem przygotowany do udzielenie wiążącej odpowiedzi, jak wygląda perspektywa prac nad – jak to określiła poseł Danuta Jazłowiecka – złym aktem prawnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#DanutaJazłowiecka">Wobec tego wnoszę, aby przewodniczący Komisji zadbał o to, aby Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej zajęła się ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym z tego względu, że to samorządy w dużej mierze będą z niej korzystały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DawidJackiewicz">Nasza Komisja jest bardzo specyficzna. Tak naprawdę korzysta ze wszystkich ustaw, nad którymi pracują Komisje sejmowe. Moglibyśmy procedować nad każdym aktem, który trafia do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#DawidJackiewicz">Chciałbym, abyśmy trzymali się realiów. Jeśli przekroczymy pewną masę krytyczną, nie będziemy w stanie zrealizować planu założonego na 2007 rok. Posłowie doskonale wiedzą, że w poprzednich latach ze względów czasowych mieliśmy problemy ze zrealizowaniem o wiele skromniejszych planów. W międzyczasie, podczas prac parlamentarnych dochodzi bardzo wiele punktów nie ujętych w planie pracy Komisji.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#DawidJackiewicz">Na prośbę poseł Danuty Jazłowieckiej na następne spotkanie przygotuję informację, jak będą wyglądały prace nad ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym. Zadbam o to, abyśmy włączyli się do owych prac, chociażby przez wyrażenie opinii.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#DawidJackiewicz">Czy mogę uznać, że nie ma więcej propozycji do planu pracy Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WaldyDzikowski">Beneficjentami wspomnianej ustawy będą dwa podmioty, a mianowicie przedsiębiorcy i samorządy. Wobec tego nie powinno się to skończyć wyłącznie na opinii Komisji. Powinniśmy bezpośrednio zaangażować się w prace legislacyjne. Jest to niezmiernie ważne, ponieważ w tej chwili ustawa jest praktycznie martwa. Tak naprawdę nie z winy jednych czy drugich podmiotów tworzy się bariery, które są możliwe do pokonania. Dobrze by było, gdyby Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej brała czynny udział w pracach nad wspomnianym aktem, ponieważ wiele przedsięwzięć związanych chociażby z Euro 2012 będzie zależało od połączenia pieniędzy podmiotów prywatnych i publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DawidJackiewicz">Najbliższe posiedzenie Komisji planowane jest na wtorek 10 lipca. Postaram się przedstawić posłom informacje, w jaki sposób Komisja może zaangażować się w prace nad ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#DawidJackiewicz">Nie słyszę innych propozycji.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#DawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że plan pracy Komisji na drugie półrocze 2007 roku został przyjęty w uzgodnionym w dniu dzisiejszym kształcie. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#DawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła plan pracy na drugie półrocze 2007 roku.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#DawidJackiewicz">Czy są jakieś propozycje tematów kontroli, które Najwyższa Izba Kontroli mogłaby zrealizować w 2008 roku? Chodzi o sugestie działań kontrolnych, które mogłyby być podjęte przez NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#CzesławFiedorowicz">Na ostatnim posiedzeniu zgłaszałem problem wykorzystania funduszy Unii Europejskiej po stronie administracji rządowej wojewódzkiej. Urzędy wojewodów zajmują się głównie Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego oraz Inicjatywą Equal. Jest to dosyć szerokie uzupełnienie finansowe. Pomimo tego, że proces dotyczący programów operacyjnych jest już dość zaawansowany, warto by było zbadać sprawność funkcjonowania urzędów wojewódzkich w tym zakresie, aby wyciągnąć wnioski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#RyszardGalla">Chciałbym zgłosić temat, który również dotyczy wykorzystania środków pomocowych, ale w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich. Chodzi o projekty, które wiążą się z pokaźnymi kwotami sięgającymi kilku, a nawet kilkudziesięciu milionów złotych. Głównie mam na myśli projekty rozpisywane w ramach Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, realizowane na terenie całej Polski, rozliczane przez regionalne instytucje finansujące. Nie będę wskazywał przykładów występowania problemów z rozliczeniem projektu. Doszło nawet do zaniechania realizacji któregoś z projektów przez instytucję finansującą. Przy tej okazji ujawniło się wiele nieprawidłowości. Wiemy, jak trudno jest właściwie wykorzystać środki przeznaczone na realizację tzw. projektów miękkich, jak trudno jest ocenić zasadność i celowość wykorzystania środków, szczególnie gdy chodzi o projekty na kwoty kilkunastu czy kilkudziesięciu milionów złotych. Budżety niektórych z nich sięgały nawet kwoty 50.000 tys. zł. W innych krajach członkowskich UE tak duże projekty miękkie raczej nie były realizowane.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#RyszardGalla">Wiem, że plan kontroli na rok 2007 przewidywał kontrolę Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich. Chciałbym dowiedzieć się, czy taka kontrola zostanie przeprowadzona w tym roku, a jeśli nie, czy mogłaby być ujęta w planie kontroli na rok przyszły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JanKochanowski">Chciałbym podsunąć temat dotyczący realizacji przez samorządy zadań zleconych oraz adekwatności środków przekazywanych im na realizację owych zadań. Chodzi o to, aby zbadać, czy pieniądze, które otrzymują samorządy, pozwalają im we właściwy sposób wykonać zlecane zadania. Czy samorządy nie muszą przeznaczać zbyt dużo własnych środków na realizację zadań zleconych? Chcielibyśmy ocenić, czy przedsięwzięcia są odpowiednio realizowane i czy samorządy dostają odpowiednie środki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DawidJackiewicz">Bez angażowania Najwyższej Izby Kontroli mogę stwierdzić, że środki te są niewystarczające. Mówię to oczywiście w formie żartu.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#DawidJackiewicz">Proszę, aby osoby proponujące tematy kontroli dla Najwyższej Izby Kontroli sformułowały swoje sugestie na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#DawidJackiewicz">Proszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy tematy zostały dobrze sformułowane. Być może trzeba je przeredagować, zmienić. Jakie jest stanowisko NIK, co do podjęcia się przeprowadzenia podobnych kontroli?</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#DawidJackiewicz">Czy są jeszcze inne propozycje ze strony członków Komisji? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#DawidJackiewicz">Zgłoszone tematy proszę sformułować na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#DawidJackiewicz">Oddaję głos przedstawicielowi Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejKubiak">Na obecnym etapie zostały zaproponowane trzy tematy kontroli. Jeden dotyczy wykorzystania funduszy Unii Europejskiej przez wojewodów. Najwyższa Izba Kontroli, planując swoje prace oraz wykorzystując sugestie Komisji, jest w stanie przeformułować temat, aby przystosować go do praktyki kontrolnej. Zależy, czy temat jest szerszy, czy wycinkowy. Proszę o doprecyzowanie, czy chodzi o rolę wojewody jako instytucji płatniczej. Byłoby to bardzo pomocne w planowaniu.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#AndrzejKubiak">Chciałbym poinformować, że funkcjonowanie urzędów wojewódzkich jako instytucji płatniczej jest badane podczas naszych kontroli, których wyniki trafiają do Sejmu. W informacjach o wynikach wielu kontroli dotyczących problematyki pozyskiwania i wykorzystywania środków UE znajdowały się opinie dotyczące funkcjonowania wojewodów.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#AndrzejKubiak">Jest opracowywana kontrola przygotowania administracji publicznej do wykorzystania funduszy strukturalnych w ramach Narodowej Strategii Spójności. Kontrola ta jest ujęta w planie pracy na bieżący rok. Rozpocznie się w trzecim lub czwartym kwartale. Niewykluczone, że zgłoszona sugestia zostanie uwzględniona w zakresie kontroli. Przyznaję, że jej program nie jest jeszcze zatwierdzony.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#AndrzejKubiak">Drugi temat dotyczy Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich. Proszę o sformułowanie dokładniejszego kierunku. Jaki ma być zakres czasowy i kwotowy stosownej kontroli?</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#AndrzejKubiak">Trzeci temat odnosi się do realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej przez jednostki samorządu terytorialnego oraz finansowania owych zadań. Takiego tematu nie ma w planie kontroli na 2007 rok. Szczerze mówiąc posłowie, uchwalając ustawę budżetową, odpowiadają za finansowanie zadań zleconych samorządom terytorialnym. Środki na ten cel są przecież zawarte w poszczególnych częściach ustawy budżetowej. Temat jest w miarę jasno sformułowany.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#AndrzejKubiak">Bardzo proszę o dopisanie krótkiego uzasadnienia do zgłoszonych tematów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JanKochanowski">Przedstawiając propozycję tematu, celowo tak ją sformułowałem. Najwyższa Izba Kontroli powinna wykazać, czy środki, które otrzymują samorządy, są wystarczające. Jeżeli nie, chcielibyśmy, aby w protokole z kontroli było wykazane, gdzie i na co brakuje. Protokół pokontrolny pozwoli nam sformułować odpowiednie wnioski w trakcie prac nad projektem budżetu państwa. Samo mówienie, że samorządy otrzymują za mało pieniędzy na realizację zadań zleconych, może trwać nawet pół wieku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#WaldyDzikowski">Rozumiem, że pierwszy temat dotyczy wojewodów jako płatników oraz wzajemnych relacji, począwszy od beneficjenta, skończywszy na płatniku. Chodzi o rolę wojewody w całym tym procesie do momentu najważniejszej płatności. Beneficjenci są kontrolowani w zasadniczy sposób, co jest zrozumiałe. Chodzi o to, jaką rolę w zakresie pozyskiwania środków europejskich odgrywa wojewoda, czyli administracja rządowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#DawidJackiewicz">Nie słyszę innych sugestii tematów. Przyjmuję, że zgłaszamy trzy propozycje kontroli do planu kontroli Najwyższej Izby Kontroli na przyszły rok. Chciałbym, aby było to przygotowane w profesjonalny sposób. Proszę, aby trzej wnioskodawcy precyzyjnie określili rzeczowy, materialny, czasowy zakres kontroli oraz przedstawili krótkie kilkuzdaniowe uzasadnienia. Pracownicy sekretariatu Komisji podpowiadają mi, że należy to zrobić do dnia jutrzejszego. Proszę zatem o przekazanie mi do jutra tematów kontroli z dwu-, trzyzdaniowym uzasadnieniem. Następnie prezydium Komisji przekaże owe tematy Najwyższej Izbie Kontroli z nadzieją, że Izba będzie w stanie je podjąć w 2008 roku.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#DawidJackiewicz">Nie słyszę więcej zgłoszeń. Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#DawidJackiewicz">Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>