text_structure.xml
13.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofJurgiel">Otwieram wspólne posiedzenie dwóch Komisji. Witam wszystkich, stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofJurgiel">Proszę przewodniczącą podkomisji panią poseł Beatę Szydło o omówienie sprawozdania i zwrócenie uwagi posłów na zmiany, jakie zaproponowała podkomisja.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KrzysztofJurgiel">Skoro pani poseł jeszcze nie dotarła na posiedzenie, ogłaszam 5-minutową przerwę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#KrzysztofJurgiel">Wznawiam posiedzenie. Proszę panią poseł Beatę Szydło o omówienie sprawozdania podkomisji ze wskazaniem najistotniejszych zmian, jakie wprowadziła podkomisja do przedłożenia rządowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BeataSzydło">Podkomisja powołana do opracowania ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego zebrała się dwukrotnie. Na drugie posiedzenie zaproszeni zostali przedstawiciele najemców oraz stowarzyszeń lokatorów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BeataSzydło">W ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego wprowadza się następujące zmiany. Zmiana nr 1 polega na dodaniu w art. 2 w ust. 1 po pkt 8 pkt 8a dotyczącego wydatków związanych z utrzymaniem lokalu, konserwacją, zarządzaniem nieruchomością, ubezpieczeniem nieruchomości i innymi kosztami. W tym punkcie dyskusja dotyczyła przede wszystkim redakcji zapisu i jego czytelności.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BeataSzydło">Zmiana nr 2 – tutaj dyskusja dotyczyła określenia „godziwy zysk” pojawiającego się w pkt 4b. Członkowie podkomisji proponowali, aby to określenie, które wydawało się nieostre, aczkolwiek otrzymane ekspertyzy stwierdzają, że taki zapis jest możliwy, zastąpić jakimś określeniem doprecyzowującym znaczenie określenia „godziwy zysk”. Jednak, w wyniku dyskusji i po wysłuchaniu przedstawicieli rządu i zaproszonych gości, podkomisja nie wypracowała żadnego innego określenia. W związku z tym stwierdzamy, że w tej chwili sformułowanie „godziwy zysk” jedynym możliwym i najbardziej adekwatnym, i proponujemy, aby zapis zmiany nr 2 pozostał w zaproponowanym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BeataSzydło">Kolejna zmiana dotyczyła m.in. ust. 5, a polegała na tym, że w ciągu 2 miesięcy od dnia wypowiedzenia lokator może odmówić na piśmie przyjęcia podwyżki lub zakwestionować podwyżkę, czyli zapisów dotyczących zwiększania czynszu. Art. 6 również dotyczy opłat czynszowych i opłat, które lokator ponosi za używanie lokalu.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BeataSzydło">Zmiana nr 3 – w art. 9 znajduje się zapis, iż podwyższanie czynszu lub innych opłat za używanie lokalu, z wyjątkiem opłat niezależnych od właściciela, nie może być dokonywane częściej niż co 6 miesięcy. Termin ten biegnie od dnia, w którym podwyżka zaczęła obowiązywać. Zaproponowaliśmy dookreślenie terminu, od którego należy liczyć 6 miesięcy. To są te najistotniejsze zmiany.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BeataSzydło">Na posiedzeniu podkomisji najdłuższa i najbardziej ożywiona dyskusja dotyczyła określenia „godziwy zysk”, natomiast poprawki, które zostały naniesione, dotyczyły zapisów formalnych, redakcyjnych. Po uzgodnieniu ze stroną rządową i Biurem Legislacyjnym KS zostało to wszystko uzupełnione i znajduje się w sprawozdaniu, które państwo otrzymali. Ekspertyzy, które zostały zamówione przez posłów, na posiedzeniu podkomisji zostały omówione, a dotyczyły przede wszystkim określenia „godziwy zysk” oraz zapotrzebowania na lokale socjalne jednostek samorządu terytorialnego, jak również skutków finansowych dopłat do czynszów, jakie poniosłyby samorządy w związku z brakiem możliwości dostarczenia lokali socjalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofJurgiel">Przechodzimy do procedowania nad ustawą. Podczas przyjmowania poszczególnych zmian będzie możliwość zadawania pytań do pani poseł, zgłaszania poprawek lub uwag.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#KrzysztofJurgiel">Przechodzimy do rozpatrzenia tytułu ustawy. Czy są pytania, wnioski lub uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#KrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja tytuł ustawy przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy. Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 1 w art. 1. Czy są pytania, wnioski lub uwagi do zmiany nr 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WiesławSzczepański">Chcę zapytać przedstawicieli ministerstwa o taką rzecz. Wymieniono tu wydatki związane z utrzymaniem zieleni, domofonu, a czy wydatki ponoszone przez lokatorów, o ile wynikają z umowy, związane z utrzymaniem placu zabaw, który jest przy budynku, również uwzględnione zostały w art. 2, czy też są ujęte w innym miejscu? Specjalnie potraktowana została zieleń, więc pytam, gdzie ujęte są wydatki na place zabaw, jeśli przed danym budynkiem jest taki specjalny plac dla dzieci?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PiotrStyczeń">W zaproponowanym zapisie mamy pkt e), który zawiera wszelkie inne powody płatności, związane z wydatkami ciążącymi na utrzymaniu lokalu. Opłata za plac zabaw mogłaby wynikać właśnie z tego punktu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PiotrStyczeń">Jeżeli w obrębie nieruchomości istnieje plac zabaw, to należy rozumieć, że utrzymanie należytego stanu technicznego nieruchomości związane np. z utrzymaniem należytego stanu technicznego placu zabaw może rodzić koszty, które następnie mogą być przerzucane w ciężar czynszu najmu i w ten sposób zabezpieczyć interesy z jednej strony właściciela nieruchomości, a z drugiej – spowodować obowiązek płatności czynszu o odpowiedniej wysokości ze strony najemcy.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PiotrStyczeń">Nie wymienialiśmy tutaj szczegółów dotyczących takiego stanu rzeczy, ponieważ nie zawsze występuje taki element, a po drugie, najemca, który jest osobą starszą i nie korzysta z placu zabaw – bo nie ma dzieci, bo nie ma wnuków – będzie mógł w trybie swobody zawierania umowy taki koszt wyeliminować z kalkulacji czynszu, który ostatecznie będzie płacił w ramach umowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WiesławSzczepański">Przepraszam, ale pan minister nie wyjaśnił sprawy do końca. Zrozumiałem, że koszty utrzymania placu zabaw rozliczane są z pkt e) inne, o ile wynikają z umowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PiotrStyczeń">Utrzymanie placów zabaw może być związane z wydatkami związanymi z utrzymaniem lokalu, które z kolei pochodzą od kosztów np. wynikających z utrzymania należytego stanu technicznego nieruchomości, bo nie mówimy o samym budynku, tylko o całej nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PiotrStyczeń">Jeżeli plac zabaw przypisany do danej nieruchomości rodzi takie koszty, to można uznać, że utrzymanie należytego stanu technicznego placu zabaw wchodzi w skład kalkulacji czynszu najmu, ale może być również umieszczony w pkt e) inne, jeśli wynikają z umowy. Związane jest to ze szczególnym sposobem korzystania z takiego placu zabaw.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PiotrStyczeń">Znamy przypadki, choć może one nie są jeszcze zbyt liczne, że place zabaw są związane z konkretną nieruchomością, odgrodzoną od innych nieruchomości. Wtedy rzeczywiście mogą powodować powstanie innych kosztów, o ile wynikają z umowy, jeżeli są w takiej umowie za przyzwoleniem stron zawarte.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PiotrStyczeń">Zwracam jeszcze uwagę na pkt b) zarządzanie nieruchomością, które w szerokim tego pojęcia znaczeniu może również obejmować zarządzanie placem zabaw, bo zarządza się całą nieruchomością, nie tylko budynkiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofJurgiel">Czy są inne pytania do zmiany nr 1? Nie ma pytań.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja zmianę nr 1 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 1. Przechodzimy do rozpatrzenia zmian nr 2 i 3. Czy są pytania, wnioski lub uwagi do zmian nr 2 i 3? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#KrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja zmiany nr 2 i 3 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmiany nr 2 i 3. Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 4. Czy są pytania, wnioski lub uwagi do zmiany nr 4?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WiesławSzczepański">Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS o wyjaśnienie posłom, co należy rozumieć przez roszczenie odszkodowawcze na podstawie art. 417 Kodeksu cywilnego. To jest nowe pojęcie wprowadzone w związku z orzeczeniami Trybunału Konstytucyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MonikaBieśOlak">W związku z dwoma ostatnimi wyrokami Trybunału Konstytucyjnego należało zmienić propozycję zawartą w przedłożeniu rządowym, ponieważ w momencie uznania art. 18 ust. 4 za niezgodny z konstytucją, stosowało się wprost art. 417 Kodeksu cywilnego.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MonikaBieśOlak">Mimo iż przepis ten ma walor jedynie informacyjny, podkomisja zdecydowała się go wprowadzić i dochodzenie odszkodowania w przypadku, kiedy gmina nie dostarczy lokalu socjalnego, będzie obywało się na zasadach ogólnych, czyli właśnie z art. 417 Kodeksu cywilnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WiesławSzczepański">Czy może pani przytoczyć treść art. 417?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MonikaBieśOlak">Art. 417 ust. 1 Kodeksu cywilnego brzmi: „Za szkodę wyrządzoną przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej ponosi odpowiedzialność Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego lub inna osoba prawna wykonująca tę władzę z mocy prawa”.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MonikaBieśOlak">Ust. 2 brzmi: „Jeżeli wykonywanie zadań z zakresu władzy publicznej zlecono na podstawie porozumienia jednostce samorządu terytorialnego albo innej osobie prawnej, solidarną odpowiedzialność za wyrządzoną szkodę ponosi ich wykonawca oraz zlecająca jednostka samorządu terytorialnego albo Skarb Państwa”.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrzysztofJurgiel">Czy są inne pytania lub uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#KrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja zmianę nr 4 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 4. Przechodzimy do rozpatrzenia art. 2 i 3. Czy są pytania, wnioski lub uwagi do art. 2 i 3? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#KrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja art. 2 i 3 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2 i 3. Teraz musimy przegłosować całość projektu.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#KrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła projekt ustawy w brzmieniu przedstawionym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego w brzmieniu przedstawionym przez podkomisję.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#KrzysztofJurgiel">Termin dostarczenia opinii przez Komitet Integracji Europejskiej wyznaczam na 14 listopada do godz. 16.00, ponieważ jeszcze na tym posiedzeniu Sejmu odbędzie się drugie czytanie ustawy. Proponuję, aby sprawozdawcą nadal była pani poseł Beata Szydło. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#KrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja zaakceptowała kandydaturę pani poseł Beaty Szydło. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja powierzyła funkcję sprawozdawcy pani poseł Beacie Szydło. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>