text_structure.xml 36.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WaldemarPawlak">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam wszystkich. Chciałbym poinformować, że otrzymaliśmy zaproszenie od burmistrza gminy Głuchołazy, gdzie zostaną zorganizowane mistrzostwa polityków w grze w szachy. Zainteresowanych wzięciem udziału w rozgrywkach prosiłbym o zgłaszanie się do Sekretariatu Komisji. Porządek dzienny został państwu dostarczony. Czy są do niego uwagi? Nie słyszę. W związku z tym przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WaldemarPawlak">Prosiłbym o zabranie głosu stronę rządową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekZająkała">Dzisiejsze posiedzenie jest drugim, na którym zostanie podjęta kwestia przekazywania mienia wojskowego samorządom terytorialnym. Nie uczestniczyłem w tych obradach, jednak przekazano mi, że Komisja poprosiła o uzupełnienie informacji na temat nieruchomości zarządzanych przez Agencję Mienia Wojskowego. Stosowne materiały zostały państwu dostarczone. Myślę, że szczegółowe dane na temat przekazywania mienia samorządom, przedstawi prezes Agencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MaciejOlexSzczytowski">Chciałbym powiedzieć, że Agencja realizuje zadania niezbędne do zapewnienia skutecznego i taniego funkcjonowania sił zbrojnych oraz resortu obrony. Nasze działania mają doprowadzić do 20% wsparcia finansowego modernizacji polskich sił zbrojnych. Należy przypomnieć, że 93% naszych zysków netto jest odprowadzanych na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych. Od niedawna zagospodarowujemy i sprzedajemy mienie, a uzyskane środki przekazujemy na analogiczny fundusz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MaciejOlexSzczytowski">W związku z tym szef resortu obrony uważa, że należy utrzymać funkcjonowanie Agencji Mienia Wojskowego. Wbrew doniesieniom niektórych gazet, taka jest właśnie intencja rządu. Potwierdził to nawet ostatnio sam prezes Rady Ministrów. Uważam, że ten kontekst jest ważnym elementem naszej dalszej dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MaciejOlexSzczytowski">Od początku istnienia, czyli rok 1999, AMW w swych działaniach zawsze uwzględniała dobro samorządów terytorialnych. Od 1999 r. do końca 2005 r. Agencja zagospodarowała i przekazała jednostkom samorządu terytorialnego majątek o wartości 340 mln złotych. Na to składają się: darowizny, sprzedaże bezprzetargowe oraz z bonifikaty. Przekazanie tego majątku zostało zaksięgowane jako subwencja resortu obrony narodowej na rzecz samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#MaciejOlexSzczytowski">Zgodnie z państwa prośbą, przekazaliśmy dodatkowe materiały z pełnym wykazem nieruchomości przekazanych samorządom od 1999 roku. Nie mogliśmy przedstawić państwu wszystkich wniosków o przekazanie danego obiektu. Byłoby to fizycznie niemożliwe, gdyż rocznie otrzymujemy około dziesięciu tysięcy listów. Natomiast jeżeli te informacje okażą się niezbędne, to postaramy się je dostarczyć.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#MaciejOlexSzczytowski">Od 1999 r. zagospodarowaliśmy na rzecz jednostek samorządu terytorialnego 318 nieruchomości o powierzchni 3337 ha, w tym około 1690 budynków, o ogólnej wartości około 462 mln złotych. Spośród tego mienia 94 nieruchomości o powierzchni terenu 193 ha oraz 117 budynków przekazano w drodze darowizny na cele publiczne, głównie pod budowę dróg i na cele oświatowe. Łączna wartość tych nieruchomości w chwili przekazania wynosiła 55 mln złotych.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#MaciejOlexSzczytowski">W ramach sprzedaży mienia w trybie bezprzetargowym na uzgodnionych warunkach finansowych, przekazaliśmy 224 nieruchomości o powierzchni 3144 ha i z 1570 budynkami. Łączna wartość mienia przekazanego w tym trybie wynosi 407 mln złotych. Natomiast ze sprzedaży uzyskano 203 mln złotych, które zostały przeznaczone na modernizację sił zbrojnych, gdyż Agencja udzieliła samorządom terytorialnym bonifikaty w wysokości 204 mln złotych.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#MaciejOlexSzczytowski">Agencja zawsze uwzględnia sytuację i potrzeby jednostek samorządu terytorialnego i realizuje większość wniosków o przekazanie nieruchomości. Niezrealizowane wnioski mogły dotyczyć nieruchomości, w stosunku do których zostały podjęte już inne czynności ich zagospodarowania lub nieruchomości ni będące w danym czasie w naszym zasobie.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#MaciejOlexSzczytowski">Decyzje o przekazaniu nieruchomości uwzględniały potrzeby samorządu oraz ustawowy obowiązek racjonalnego gospodarowania mieniem przez AMW. Działalność Agencji jest regulowana przepisami Ustawy z dnia 30 maja 1996 roku o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego, która nie pozwala na udzielanie darowizn. W związku z tym musimy prowadzić gospodarkę racjonalną, z czego jesteśmy rozliczani zarówno przez rząd, jak i parlament.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#MaciejOlexSzczytowski">Od czasu kiedy zostałem prezesem Agencji wprowadzamy „inteligentniejszą sprzedaż”, „inteligentniejsze gospodarowanie mieniem”. Dotychczas, biorąc pod uwagę potrzeby sił zbrojnych, Agencja jedynie sprzedawała nieruchomości. Nie prowadzono aportu, nie tworzono spółek joint-venture, aby w ten sposób zwiększyć wartość danej nieruchomości. Wprowadziłem zasadę, że występujemy między innymi o warunki zabudowy danego terenu. Jeżeli nie ma takiej możliwości lub jeżeli sprawa jest pilna, to przystępujemy do transakcji z partnerami, którzy dzielą się z nami wzrostem wartości nieruchomości po uzyskaniu warunków zagospodarowania. Oczywiście partner musi być relatywnie silny, gdyż posiadamy ekspozycję kredytową w imieniu Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#MaciejOlexSzczytowski">W pewnych wypadkach prowadzimy wspólne interesy z jednostkami samorządu terytorialnego, wnosimy stosowny aport, jednocześnie respektując przepisy prawa i interes sił zbrojnych. Należy realizować długoterminowe plany przekazywania nieruchomości. Niezbędna jest współpraca zarówno z samorządami, jak również podmiotami prywatnymi, które będą zagospodarowywały teren po niezbędnych uzgodnieniach z władzami lokalnymi. Obecnie zawarliśmy umowę ramową z Bankiem PKO BP, aby wspólnie móc rozwijać budownictwo mieszkaniowe na byłych terenach wojskowych.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#MaciejOlexSzczytowski">Planujemy przekazać również wiele lotnisk, między innymi w Poznaniu, Katowicach. W tym tygodniu odbyło się drugie spotkanie robocze z marszałkiem Adamem Struzikiem, burmistrzem Nowego Dworu Mazowieckiego oraz przedstawicielami Polskich Portów Lotniczych. Naszą intencją jest odświeżenie pierwotnego planu budowy lotniska w Modlinie. Marszałek Adam Struzik wyraził zainteresowanie przystąpieniem do współpracy z nami. Dlatego czasami nie należy wierzyć pewnym doniesieniom prasowym.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#MaciejOlexSzczytowski">Jesteśmy jak najbardziej gotowi na współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego. Natomiast z sektorem prywatnym nawiązujemy kontakty jedynie w przypadku, gdy samorząd nie chce lub nie może zagospodarować danej nieruchomości. Chcemy wspierać przedsięwzięcia, które tworzą miejsca pracy i są zgodne z ogólną koncepcją rozwoju terenu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WaldemarPawlak">Otwieram dyskusję. Kto chciałby zadać pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MagdalenaKochan">Moja pozycja w tej dyskusji będzie dość trudna, gdyż reprezentuję podobne stanowisko jak wiceprezydent Wrocławia Wojciech Adamski, że gospodarowanie nieruchomościami nie powinno być przedmiotem działalności Agencji Mienia Wojskowego. Tereny i obiekty, będące w dyspozycji Agencji powinny zostać przekazane, a nie sprzedane jednostkom samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MagdalenaKochan">Z dostarczonych nam analiz wynika, że współpraca z niektórymi samorządami układa się bardzo dobrze, ale były również przypadki, kiedy niezbędna okazała się interwencja Najwyższej Izby Kontroli. Problem polega na tym, że usłyszałam, że teraz Agencja preferuje tak zwaną „inteligentniejszą sprzedaż”. Muszę przyznać, że jestem tym ogromnie zaniepokojona. Należy pamiętać, że samorządy dysponują jedynie pieniędzmi publicznymi, czyli pieniędzmi podatnika. Jeżeli „inteligentniejsza sprzedaż” ma polegać na zawyżaniu wartości nieruchomości, aby sprzedać je drożej samorządom, to i tak zapłacą za to podatnicy, którzy wcześniej pokryli koszty ich budowy.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MagdalenaKochan">W związku z tym ma kłopot w dokonaniu pozytywnej oceny działalności Agencji, która zapewne, mając dobre intencje, chce realizować coraz lepsze interesy i odnosić wyższe zyski finansowe. Docierają do nas różne opinie od samorządów, między innymi poprzez Unię Miast Polskich. Należałoby się zastanowić, czy wystąpienie prezydenta Poznania nie powinno być wnioskiem tej debaty. Tak naprawdę brakuje stosownych przepisów, pozwalających Agencji na nieodpłatne przekazywanie nieruchomości samorządom, jeżeli jest to niezbędne do wykonywania ich zadań, a zbędne z punktu widzenia obronności kraju. Przyznacie państwo, że na przykład sprawa Fortu Poznańskiego budzi olbrzymie kontrowersje.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#MagdalenaKochan">Uważam, że działalność gospodarcza nie jest nadrzędną funkcją Agencji Mienia Wojskowego. Najważniejsze powinno być przekazywanie nieruchomości, które mogą zostać w odpowiedni sposób zagospodarowane przez jednostki samorządu terytorialnego. Dlatego jeszcze raz podkreślam, że obawiam się wprowadzenia „inteligentniejszej sprzedaży”, za którą podwójnie zapłaci podatnik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AdamPuza">Chciałbym przypomnieć, że zwołanie tego posiedzenia było wynikiem konieczności uzupełnienia dostarczonych nam informacji. Nie mieliśmy pełnej jasności w przypadku kilku spraw. Zastanawialiśmy się jaką rolę na pełnić Agencja Mienia Wojskowego? Czy ma służyć jedynie zagospodarowaniu „niechcianego mienia”? Czy jej działalność ma prowadzić do finansowego wsparcia resortu obrony? Czy ma prowadzić do przekazania nieruchomości jednostkom samorządu terytorialnego?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AdamPuza">Kolejne pytanie dotyczyło roli Skarbu Państwa w przekazywaniu tego mienia. Jak powinna być prowadzona elastyczna polityka Skarbu Państwa w tym zakresie? Problem nie dotyczy jedynie Agencji Mienia Wojskowego. Jest ona tylko jednym z podmiotów, który w imieniu Skarbu Państwa dysponuje państwowym mieniem. Z tego powodu bardzo często nie można przeprowadzić transakcji wiązanej, gdyż z jednej strony działa Agencja, a z drugiej na przykład Ministerstwo Sprawiedliwości. Wówczas Skarb Państwa, reprezentowany przez Agencję, nie może sfinalizować transakcji, gdyż nie ma możliwości nieodpłatnego przekazania nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AdamPuza">W związku z tym powinna być prowadzona elastyczna polityka, którą w imieniu Skarbu Państwa realizowałaby Agencja. Oczywiście nie dotyczy to jedynie Agencji Mienia Wojskowego, ale właśnie ten podmiot dysponuje jedną z największych ilościach nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#AdamPuza">Z przekazanych nam informacji można wywnioskować, że atrakcyjne nieruchomości zostały już zagospodarowane. Natomiast problem stanowią tereny po poligonach, poza centrum miasta, na które bardzo trudno znaleźć potencjalnego użytkownika.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#AdamPuza">Na poprzednim posiedzeniu skierowaliśmy szereg pytań szczegółowych, dotyczących wniosków poszczególnych samorządów. Okazało się, że przejmowanie nieruchomości nie zawsze odbywało się w drodze przekazania, częściej w drodze sprzedaży, choć po obniżonej cenie. W dostarczonym nam wykazie nieruchomości podano jedynie te, które sprzedano w drodze bezprzetargowej. W części tych transakcji cena nieruchomości została oszacowana przez rzeczoznawcę na cenę niższą niż cena, po której dokonano sprzedaży. Zastanawialiśmy się, jak to jest możliwe, że ostateczna cena sprzedaży była wyższa od wartości wycenionej przez rzeczoznawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanKochanowski">Państwo prowadzi określoną politykę wobec obywateli. Agencja Mienia Wojskowego jest jednym z podmiotów realizujących założenia tej polityki. Jednak należy zwrócić uwagę, że jednostki samorządu terytorialnego stanowią tę samą administrację. Samorządy wykonują w imieniu państwa określone prawnie zadania. Dlatego największym problemem jest to, czy Agencja ma przekazywać samorządom zbędne mienie?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JanKochanowski">Kiedy likwidowano większość jednostek wojskowych, wówczas te nieruchomości przekazywano, gdyż ktoś musiał zająć się tym zdewastowanymi obiektami. Natomiast dzisiaj jednostki samorządu terytorialnego występują w roli petenta. Wyobraźmy sobie następującą sytuację, w przyjętej strategii rozwoju województwa, uzgodnionej z rządem, planuje się budowę lotniska. Jedynym właścicielem terenu jest Agencja Mienia Wojskowego. A samorząd bezskutecznie próbuje pozyskać obszar pod budowę lotniska, która została uzgodniona z rządem. Na czym polega problem, aby zrealizować przyjętą strategię rozwoju województwa, opierając się na majątku Skarbu Państwa, którym w tym przypadku dysponuje Agencja? Nie widzę żadnych przeszkód, potrzebna jest jedynie dobra wola.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JanKochanowski">Nie ma znaczenia, czy był to zarząd poprzedni, czy obecny, wszystkie władze Agencji podchodzą podobnie do problemu. Za każdym razem podkreśla się, że zadaniem AMW jest pozyskiwanie środków na modernizację sił zbrojnych. Należy mieć o wiele szersze spojrzenie na tę kwestię.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JanKochanowski">Uważam, że powinno się brać pod uwagę działania prowadzone w konkretnym województwie i jak bardzo ważna jest dana nieruchomość dla dalszego rozwoju regionu. Przykładem może być sprawa lotniska w Babimoście. Samorząd jest gotowy zaryzykować, zainwestować, zagospodarować teren i uruchomić lotnisko. Nie są to działania w interesie jednego samorządu, ale całego państwa. Jeżeli projekt nie zostanie zrealizowany w Polsce, to niedaleko za granicą lotnisko wybudują Niemcy. Należy dostrzec wspólny interes narodowy.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#JanKochanowski">Nie wiem, przez jaki organ miałyby być koordynowane te działania, może przez premiera lub Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Skarbu Państwa? Jednak tak ważne kwestie powinny być uzgadniane wspólnie dla dobra wszystkich obywateli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JadwigaZakrzewska">Mam wiele uwag do działalności Agencji Mienia Wojskowego. Jednak zgłoszę je na posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej. Mam nadzieję, że nowy prezes Agencji przeprowadzi kompleksową kontrolę funkcjonowania tego podmiotu pod względem finansowym, organizacyjnym, kadrowym.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JadwigaZakrzewska">Agencja Mienia Wojskowego została powołana, aby zarabiać na modernizację sił zbrojnych. Realizacja tego zadania przebiega różnie. Wiele nieruchomości w Polsce po prostu niszczeje, ulega degradacji. A ludzie pytają: jak to możliwe, że władze lokalne nie mają wpływu na taki stan rzeczy? Tak jest między innymi w Modlinie, w Dębince w Nowym Dworze Mazowieckim. Otrzymuję informacje od urzędników samorządowych, że nie mogą dotrzeć do Agencji.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JadwigaZakrzewska">Brakuje spójnej polityki pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej, Ministerstwem Rozwoju Regionalnego a jednostkami samorządu terytorialnego. Wszystkie prowadzone działania muszą być kompatybilne. Należy dokonać kompleksowego przeglądu wszystkich nieruchomości, aby stwierdzić, które z nich są wartościowe, a które już nie nadają się do zagospodarowania. Trzeba ocenić, na czym można zarobić, co może zyskać samorząd. Wielokrotnie samorządy chciałyby przejąć budynki i zaadaptować je jako przedszkole lub dom opieki społecznej, tymczasem obiekty te stoją i niszczeją. Na potwierdzenie wystarczy przyjechać do Nowego Dworu Mazowieckiego, gdzie nie raz walczyłam o przekazanie budynku na założenie szkoły.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JadwigaZakrzewska">Nie można prowadzić takiej polityki. Należy stworzyć wspólny plan działania. O to między innymi apeluję do Ministra Obrony Narodowej. Prosiłabym o podjęcie wspólnych działań z jednostkami samorządu terytorialnego oraz innymi podmiotami odpowiedzialnymi za politykę regionalną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AntoniSosnowski">Chciałbym podziękować za przekazane nam materiały i odpowiedź na moje pytanie zadane na posiedzeniu 25 kwietnia br. Jednocześnie przepraszam, że przebiegło to dość niefortunną drogą pocztową.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AntoniSosnowski">Swoim pytaniem chciałem poznać od początku proces sprzedaży terenów wojskowego lotniska w Mierzęcicach. Udzielona odpowiedź mówi jedynie o sprzedaży terenu pod koniec 2005 roku. Transakcja ta nie odnosiła się do obszaru ujętego w poprzednich wykazach. Natomiast moje pytanie odnosi się konkretnie do obszaru na terenie gminy Mierzęcice. Lotnisko wojskowe oraz lotnisko cywilne mieściły się na terenie dwóch gmin, odpowiednio na terenie gminy Mierzęcice oraz gminy Orzarowice.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AntoniSosnowski">Prosiłbym o uzupełnienie informacji na temat terenów na obszarze gminy Mierzęcice, które zostały sprzedane przed 2005 rokiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#RyszardGalla">Chciałbym podziękować za przekazane nam materiały i uzupełnienie informacji, o które prosiłem na poprzednim posiedzeniu Komisji. Jestem przedstawicielem województwa opolskiego i muszę stwierdzić, że bardzo często brakuje spójności decyzyjnej w sprawie przekazywania nieruchomości jednostkom samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#RyszardGalla">Jednak mam nadzieję, że wszystkie najtrudniejsze kwestie dotyczące mojego województwa zostały już uregulowane. Większość obiektów powojskowych została już zagospodarowana. Za symboliczną cenę sprzedano między innymi teren lotniska, w który obecnie inwestuje Politechnika Opolska.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#RyszardGalla">Na pewno wiele obiektów, które dziś działają, w przyszłości mogą zostać zamknięte. Dlatego chciałbym, aby Agencja wcześniej informowała samorządu o planowanym zamykaniu kolejnych obiektów. Jesteśmy w okresie przygotowania projektów rozwoju na lata 2007–2013, dlatego w planach tych można byłoby uwzględnić ewentualne zagospodarowanie także nieruchomości przekazanych przez AMW.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WaldemarPawlak">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WaldemarPawlak">Prosiłbym, aby strona rządowa odpowiedziała przede wszystkim na pytanie, jakie są możliwości współpracy z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego oraz z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie docelowego zagospodarowania nieruchomości zbędnych z punktu widzenia obronności kraju. Jaką politykę w tym zakresie planuje prowadzić resort obrony narodowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekZająkała">We wszystkich wypowiedziach zwracano uwagę na problem całościowego podejścia państwa do rozwoju i współpracy w zakresie przekazywania zasobów AMW na rzecz samorządów w celu osiągnięcia wspólnej korzyści. Ministerstwo Obrony Narodowej popiera jak najszerszy zakres współpracy z samorządami. Jednocześnie należy pamiętać, że zadaniem Agencji jest zagospodarowywanie majątku i pozyskiwanie środków na rzecz modernizacji sił zbrojnych. Wynika to z zapisów ustawowych i jest to zadanie nadrzędne dla Agencji.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarekZająkała">Ustawowo został określony pułap środków, jakie mają być przeznaczone na modernizację sił zbrojnych, na poziomie nie mniejszym niż 20%. Bez pieniędzy za sprzedaż mienia przez Agencję nie bylibyśmy w stanie utrzymać wysokiego tempa modernizacji naszego wojska. Dlatego AMW musi dbać o to, aby wykonać plan przyjęty na kolejne lata budżetowe.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MarekZająkała">Wyrażono również obawę o chęć wprowadzenia polityki „inteligentniejszej sprzedaży”. Rzeczywiście czasami podnosimy wartość majątku na przykład poprzez uzbrojenie terenu. Jednak uważam, że nie można mówić o próbie zawyżenia cen nieruchomości, gdyż wszystkie ceny są negocjowane z jednostkami samorządu terytorialnego. Ponadto nie wszystkie nieruchomości są przedmiotem transakcji z samorządami. Bardzo często Agencja sprzedaje mienie partnerom prywatnym. Wówczas sprzedaż majątku po wyższej cenie jest korzystniejsza dla budżetu resortu obrony.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MarekZająkała">Jednocześnie brakuje nam poczucia współdziałania w jednym, narodowym interesie. Należy wziąć pod uwagę interesy samorządów, ale także aspekt podnoszenia poziomu bezpieczeństwa państwa. Mówię o tym, gdyż bardzo często spotykamy się z inicjatywami legislacyjnymi, które nas zaskakują, nie są z nami konsultowane. Inicjatywy te mają na celu zrealizowanie jakiegoś konkretnego interesu danego resortu, kosztem majątku MON.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#MarekZająkała">Chcielibyśmy, aby został wyłoniony jeden ośrodek koordynujący i rozstrzygający spory w przypadku wyraźnego konfliktu interesów. Oceniałby, co jest ważniejsze w hierarchii racji stanu, byłby forum wymiany argumentów, a jeden resort nie zaskakiwałby drugiego propozycjami legislacyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#MarekZająkała">Jednocześnie chciałbym zadeklarować, że wszelkie decyzje dotyczące jednostek, garnizonów będą przekazywane w jak najszybszym terminie. Jednak proces dyslokacji jest procesem ciągłym, gdyż zmienia się sytuacja geopolityczna, potrzeby operacyjne oraz technika działania. Dlatego nie można określić, że na przykład w roku 2012 zakończymy dyslokację wojska.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#MarekZająkała">Natomiast uważam, że niezwykle potrzebna jest wymiana informacji i uzgadnianie dalszych działań na wspólnym forum. Chciałbym wyrazić wolę Ministerstwa Obrony Narodowej, aby właśnie w tym kierunku podążać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WaldemarPawlak">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DanutaJazłowiecka">Mam nadzieję, że sprzedaż majątku przez Agencję nie jest jedynym źródłem środków przekazywanych na modernizację sił zbrojnych. Tym bardziej że załącznik 2-A pokazuje, że AMW ponosi więcej kosztów na utrzymanie obiektów, niż zyskuje z ich sprzedaży. Mam również nadzieję, że przeprowadzono inwentaryzację posiadanego mienia. Dzięki inwentaryzacji można sporządzić analizę pokazującą, które obiekty mogą przynieść zysk. Natomiast pozostałe nieruchomości należałoby jak najszybciej przekazać innym użytkownikom, potrafiącym je zagospodarować. Mam na myśli przede wszystkim samorządy.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#DanutaJazłowiecka">Uważam, że należy odstąpić od zaprezentowanej nam dzisiaj polityki Agencji, w ramach której ma być prowadzona gospodarka rynkowa i pozostałe nieruchomości mają być sprzedane jednostkom samorządowym. Obecnie trzeba uwzględnić możliwości finansowe samorządów w kontekście ich absorpcji środków unijnych. Nie tak dawno na inwestycje przeznaczały nawet kilkadziesiąt procent środków. Natomiast teraz jest to jedynie kilka procent, gdyż każda złotówka umożliwia zwiększenie „wkładu własnego” w pomoc z Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#DanutaJazłowiecka">Jeżeli Agencja będzie zawyżała wartość nieruchomości sprzedawanych samorządom, to nikt na tym nie zyska. Jak wynika z przekazanej nam informacji koszt utrzymania tych obiektów jest bardzo wysoki, więc lepszym rozwiązaniem byłoby po prostu pozbycie się ich. W ten sposób można byłoby uzyskać pieniądze niezbędne na modernizację sił zbrojnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WaldemarPawlak">Prosiłbym o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MaciejOlexSzczytowski">Chciałbym powiedzieć, że gdy w grudniu 2005 r. przyszedłem do Agencji, większość wartości nieruchomości była wyliczona niepoprawnie, były to jedynie jakieś dane historyczne, wręcz wirtualne i całkowicie nieprzystające do rzeczywistości. Dlatego jedną z pierwszych decyzji, w porozumieniu z ministrem Radkiem Sikorskim, było przeprowadzenie przetargu publicznego i zatrudnienie rzeczoznawców do przeprowadzenia nowej wyceny obiektów. Pełną wycenę i wartość wszystkich obiektów będziemy znali pod koniec lipca br. Posiadamy również nieruchomości zbędne, których identyfikacji dokonał już MON.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MaciejOlexSzczytowski">Po przeprowadzeniu tych analiz będziemy wiedzieli ile warte są nieruchomości, będące w zasobach Agencji. Wówczas, w związku z rozpoczęciem „inteligentniejszej sprzedaży”, będzie można opracować wieloletnią politykę firmy. Wstępnie ocenimy, po jakim okresie sprzedaż danej nieruchomości będzie najkorzystniejsza.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#MaciejOlexSzczytowski">Oszacujemy również, utrzymanie których terenów pochłania najwyższe koszty. Rocznie Agencja na utrzymanie tych nieruchomości wydaje średnio 70 mln złotych. Oczywiście co roku resort obrony przekazuje nam nowe obiekty, które staramy się sukcesywnie zagospodarowywać.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#MaciejOlexSzczytowski">Należy uwzględnić fakt, że nie każda nieruchomość jest tak samo atrakcyjna i że każdy samorząd chętnie przejąłby każdy obiekt. W wielu przypadkach chcielibyśmy znaleźć jak najszybciej partnera do negocjacji, ale jest to bardzo trudne. Tymczasem za każdą z nieruchomości musimy płacić podatki. Płacimy podatki zatem także od gruntów, których wartość jest zerowa lub nawet musielibyśmy zapłacić komuś za ich przejęcie.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#MaciejOlexSzczytowski">Dlatego należy dokonać ponownej wyceny nieruchomości. Zapewne będę miał jeszcze możliwość przedstawienia państwu konkretnych danych w tej kwestii. Ponadto przeprowadzana jest reforma struktur decyzyjnych oraz struktur organizacyjnych. Należało wprowadzić także stosowną politykę kadrową, gdyż dotychczas jej nie było. Zmianie ulega wiele kwestii, a zmian tych musimy dokonać oczywiście w trybie pilnym.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#MaciejOlexSzczytowski">W miarę możliwości Agencja będzie dążyła do przekazania samorządom wszystkich nieruchomości, albo po cenie bezprzetargowej, albo wkładając stosowny aport. Jeżeli jednostki samorządowe nie będą mogły lub nie będą chciały przejąć obiektów, zrozumiałe jest, że będziemy szukać innych partnerów, chcących rozwijać dany teren, oczywiście za zgodą samorządu.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#MaciejOlexSzczytowski">Chciałbym podać państwu kilka przykładów na to, jak rozwija się współpraca z poszczególnymi samorządami. We Wrocławiu, w centrum miasta znajduje się olbrzymi teren zwany Kępą Mieszczańską. Odbyliśmy szereg spotkań z władzami miasta, ustaliliśmy plany zagospodarowania tego obszaru. Chętnych inwestorów, którzy zgłaszają się do Agencji, kierujemy bezpośrednio do Urzędu Miasta, gdzie prowadzone są dalsze rozmowy na temat wykorzystania terenu. We wszystkich negocjacjach z inwestorami uczestniczy samorząd, nie dokonujemy żadnych ustaleń bez jego zgody.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#MaciejOlexSzczytowski">Wspominałem już o sytuacji w Modlinie, więc nie będę się powtarzał. Przypomnę jedynie, że jutro odbędą się kolejne negocjacje w tej sprawie z władzami miasta Nowy Dwór Mazowiecki. Mamy nadzieję, że jak najszybciej rozpoczniemy realizację planowanego projektu. Podobna współpraca rozwija się z władzami Warszawy. Bardzo często prowadzimy rozmowy z Naczelnym Architektem Miasta.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#MaciejOlexSzczytowski">Przyjęliśmy taki właśnie tryb prowadzenia rozmów, negocjacji. Chcielibyśmy zaproponować go wszystkim samorządom. Jedynym problemem mogą być ograniczenia wynikające z określonej liczby pracowników, co nie zawsze pozwala na dostatecznie szybkie działanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WaldemarPawlak">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DanutaJazłowiecka">Cieszę się, że zostanie przygotowany harmonogram przekazywania poszczególnych obiektów samorządom. Jednak prosiłabym o zwrócenie uwagi na długość cyklu przyznawania unijnych środków pomocowych. Na ogół dwa lata trwa okres przygotowania inwestycji, co oznacza rok 2009, następnie na decyzję czeka się kolejne półtora roku i około roku na realizację inwestycji, czyli jest już 2013 rok. Gdyby był już harmonogram przekazywania nieruchomości przez Agencję, to samorządy miałyby jeszcze szansę na wykorzystanie środków unijnych. Dlatego tak bardzo chciałabym podkreślić znaczenie długości cyklu inwestycyjnego, który obowiązuje samorządy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WaldemarPawlak">Konieczność dokonania zmian w Agencji przedstawiona w taki sposób, jakby dotychczas firma ta w ogóle nie funkcjonowała. Dlatego chciałbym zapytać, ile osób obecnie pracuje w AMW? W związku z krytyczną oceną dotychczasowej działalności, czy dokonano już konkretnych zmian w sposobie organizacji pracy?</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#WaldemarPawlak">Chciałbym również zapytać, kto jest przedstawicielem Skarbu Państwa w dalszych negocjacjach po tym, jeżeli Agencja wnosi aport w postaci nieruchomości? Czy te udziały zostaną w przyszłości sprzedane? Jaką politykę planujecie państwo prowadzić w tym zakresie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanKochanowski">Chciałbym również zapytać, jakie są plany w sprawie przekazania samorządowi terenów lotniska w Babimoście?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MaciejOlexSzczytowski">Odpowiadając na pytania, chciałbym wyjaśnić pewną kwestię dotyczącą pozyskiwania środków unijnych. Istnieje błędne przekonanie, że pieniądze te można otrzymać, jedynie posiadając akt własności danego terenu. Unia Europejska przekazuje środki na projekty, w których sponsorzy mają jedynie odpowiedni tytuł prawny, na przykład dzierżawić teren.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanKochanowski">Samorząd nie otrzyma żadnych środków, nie mając tytułu własności do danego terenu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MaciejOlexSzczytowski">Z całym szacunkiem chciałbym powiedzieć, że kilka lat pracowałem w Europejskim Banku Inwestycyjnym w Luksemburgu. Byłem odpowiedzialny za finansowanie inwestycji bezpośrednich w nowych krajach europejskich. Unia Europejska, przyznając środki pomocowe, zwraca uwagę na posiadany tytuł prawny do aktywów. Biorąc pod uwagę, że Agencja może wydzierżawić dany teren na okres dwudziestu dziewięciu lat, daje to wystarczający tytuł do ubiegania się o środki unijne.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MaciejOlexSzczytowski">Jeżeli wprowadzamy swój aport, wówczas w ogóle nie ma takiego problemu, gdyż sponsorem projektu jest spółka, w której udziały ma Agencja razem z samorządem lub partnerami trzecimi z sektora prywatnego. Jeżeli projekt jest racjonalny, a zwrot na kapitale jest racjonalny, to istnieje możliwość otrzymania środków unijnych.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#MaciejOlexSzczytowski">Kolejne pytanie dotyczyło przewidywanego horyzontu czasowego na przekazanie nieruchomości. Jeżeli mówimy o inwestycjach infrastrukturalnych, to zawsze wiąże się to z działaniami długoterminowymi. Unia Europejska w przypadku lotnisk zakłada zwrot kapitału oraz zwrot na kapitale w okresie dwudziestu pięciu lat. Także Agencja będzie uwzględniać długi horyzont czasowy w przypadku inwestycji infrastrukturalnych.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#MaciejOlexSzczytowski">Natomiast przy współpracy z sektorem prywatnym, developerskim, horyzont czasowy będzie krótszy. Wiąże się to ze specyfiką działania tych podmiotów, które wchodzą na rynek jedynie na krótko w celu odsprzedania budynku. Poprzez swe działania generują zyski dla Skarbu Państwa, gdy tymczasem Agencja jest jedynie instytucją kontrolującą. Takie mechanizmy funkcjonują na innych rynkach krajów unijnych.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#MaciejOlexSzczytowski">Zapytano również o kwestię przekazania lotniska w Babimoście. Na temat prowadzonych negocjacji można mówić bardzo długo. Chciałbym jedynie podkreślić, że poczyniliśmy szereg ustępstw na rzecz strony samorządowej. Mamy nadzieję, że nasi partnerzy zgodzą się na zaproponowane warunki, które są niezwykle korzystne. Należy bowiem pamiętać, że zadaniem Agencji jest generowanie środków na dofinansowanie modernizacji sił zbrojnych. Zasadniczo przyjęliśmy, że sprzedajemy nieruchomości z upustem 50%, a w wyjątkowych sytuacjach warunki umowy są jeszcze bardziej korzystne dla strony samorządowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WaldemarPawlak">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#WaldemarPawlak">Pojawiła się sugestia, aby rząd opracował wspólną strategię działania Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w uzgodnieniu z samorządami. Dlatego prosiłbym posła Adama Puzę, przewodniczącego zespołu ds. polityki regionalnej, o sformułowanie dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów ujmującego zgłoszone sugestie. Zgadzamy się, że niezbędne jest wprowadzenie koordynacji prowadzonych działań, aby uzgadniano przynajmniej ogólny zarys, plan dalszego przekazywania nieruchomości samorządom. Prosiłbym, aby dezyderat miał ogólną formę i uwzględniał wszystkie poruszone kwestie.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#WaldemarPawlak">Kolejne posiedzenie Komisji odbędzie się we wtorek, 20 czerwca o godzinie 15.00. Chciałbym zapytać jak przebiegają prace w podkomisji ds. projektu ustawy o NPR?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AdamPuza">Jeżeli do kogoś nie dotarła ta wiadomość, to chciałbym poinformować, że posiedzenie podkomisji odbędzie się dzisiaj o godzinie 18.00. Planujemy zakończyć już prace nad projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WaldemarPawlak">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>