text_structure.xml
31.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejFedorowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam państwa posłów. Witam sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marka Zagórskiego oraz podsekretarza stanu w tym resorcie Jana Ardanowskiego. Witam zaproszonych gości. Porządek obrad przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (druk nr 1427) oraz pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych (druk nr 1403).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejFedorowicz">Chciałbym poinformować państwa, że przedstawiciel UKIE odmówił udziału w posiedzeniu Komisji. Ponieważ jest to naruszenie regulaminu Sejmu, zawiadomię o tym marszałka Sejmu. Proszę sekretariat Komisji o przygotowanie pisma w tej sprawie. Jest to niepoważne traktowanie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejFedorowicz">W tej sytuacji proponuję zmianę kolejności rozpatrywania projektów ustaw. Najpierw zajęlibyśmy się projektem ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych z druku nr 1403, a następnie projektem ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego z druku nr 1427. Może przez ten czas przedstawiciel UKIE przybędzie na posiedzenie. Jeżeli w dalszym ciągu będzie nieobecny, będziemy procedowali z naruszeniem regulaminu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejFedorowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że propozycja zmiany porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia Komisji została zaakceptowana. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejFedorowicz">Stwierdzam, że Komisja zaakceptowała zmianę porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejFedorowicz">Proszę przedstawiciela wnioskodawców o zaprezentowanie projektu ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych, zawartym w druku nr 1403.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#AndrzejFedorowicz">Czy na sali jest obecny przedstawiciel wnioskodawców? Nie widzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarekSawicki">Ponieważ nie ma przedstawiciela wnioskodawców, proszę o skreślenie tego punktu z porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejFedorowicz">Czy są jakieś inne propozycje? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejFedorowicz">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku posła Marka Sawickiego?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejFedorowicz">Stwierdzam, że Komisja 17 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i 4 wstrzymujących się, zaakceptowała propozycję posła Marka Sawickiego. Z porządku dziennego posiedzenia zostaje wykreślony punkt dotyczący pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych (druk nr 1403).</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AndrzejFedorowicz">W związku z wcześniejszą informacją o nieobecności przedstawiciela UKIE i decyzją o przesunięciu rozpatrywania projektu ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego z druku nr 1427, ogłaszam przerwę w posiedzeniu Komisji do godz. 11.00.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechMojzesowicz">Chciałbym zapoznać się z opinią Krajowej Rady Izb Rolniczych o projekcie ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych. Bardzo proszę, aby ten materiał otrzymali wszyscy posłowie. Bardzo ważne jest, abyśmy mogli przeanalizować stanowisko samorządu rolniczego w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejFedorowicz">Opinię tę dostarczono mi dosłownie przed chwilą. W związku z tym nie ma technicznych możliwości, aby teraz te materiały wszystkim rozdać. Znajdą je państwo w swoich skrytkach poselskich. Na pewno sekretariat Komisji zadba o to.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławKalemba">Zgłaszam wniosek formalny o podjęcie prac nad projektem ustawy z druku nr 1427.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejFedorowicz">Przepraszam panie pośle, ale muszę panu przerwać. Proszę państwa, jesteśmy na posiedzeniu Komisji. Będę wymieniał po nazwisku, do protokołu, każdego posła, który będzie zakłócał spokój. Panie prezesie Szmulewicz, bardzo proszę uszanować porządek na posiedzeniu Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejFedorowicz">Proszę kontynuować, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławKalemba">Zgłaszam wniosek o rozpoczęcie pierwszego czytania projektu ustawy o rynku owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego z druku nr 1427. Przecież UKIE i tak musi wypowiedzieć się o projekcie. Niech wszyscy wyciągną wnioski z tej sytuacji, ale szanujmy swój czas. Proszę zobaczyć, zebrało się kilkadziesiąt osób i za chwilę mamy się rozejść. Gdy przyjdziemy po przerwie, może zabraknąć kworum, ponieważ inne komisje rozpoczną obrady. Bardzo proszę, żeby Komisja zaczęła pracować nad projektem, inaczej powielimy niechlubne wzorce panujące w Sejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejFedorowicz">Na początku obrad zapadły pewne decyzje. Pytałem, czy są uwagi do zaproponowanego porządku. Komisja zgodziła się i teraz zaprzeczalibyśmy sami sobie. Chyba, że pan poseł zgłosi formalny wniosek po raz kolejny, wtedy będziemy nad nim dyskutowali. Jako odpowiedzialny za prowadzenie obrad nie mogę łamać czegoś, co już raz Komisja ustaliła.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WojciechMojzesowicz">Porządek posiedzenia został przesłany wszystkim instytucjom. Trzeba zdawać sobie sprawę, że może ulec zmianom. Młodzi ludzie, którzy nas odwiedzają, aby zaprezentować stanowisko UKIE, chociaż sami niezbyt wiele mówią, wypadałoby żeby zawsze wysłuchali debaty. Uważam, że trzeba napisać skargę w tej sprawie do Marszałka Sejmu. Przedstawiciele UKIE mają obowiązek uczestniczenia w obradach komisji. Na posiedzenie nie przychodzi minister, tylko urzędnik, który wygłasza dwa zdania. Musi być obecny od początku posiedzenia, ponieważ nie wiadomo, czy dany punkt będzie rozpatrywany 10 minut, 15 minut, a może nastąpi jakieś przesunięcie z innych względów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejFedorowicz">Tę sytuację, znany poeta pewnie sparafrazowałby – „skumbrie w tomacie, chcieliście Unii, no to ją macie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławKalemba">Proszę o przegłosowanie mojego wniosku. Przecież, zdecydowaliśmy, że najpierw będzie omawiamy punkt o spółdzielniach rolniczych, a w tym czasie znajdzie się przedstawiciel UKIE. Bardzo przepraszam, ale chociaż w części naśladujmy rolników i nie marnotrawmy czasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejFedorowicz">Panie pośle, ustaliliśmy, że jest przerwa do godz. 11.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StanisławKalemba">To jest łamanie regulaminu.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejFedorowicz">Wznawiam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ponieważ w dalszym ciągu nie ma przedstawiciela UKIE, wyznaczam termin przedstawienia na piśmie opinii co do zgodności projektu ustawy z prawem wspólnotowym, na godz. 15 w dniu dzisiejszym.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejFedorowicz">Przewodniczenie obradom Komisji przekazuję panu posłowi Kazimierzowi Plocke.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzPlocke">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego z druku nr 1427.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KazimierzPlocke">Proszę przedstawiciela rządu o przedstawienie projektu ustawy z druku nr 1427.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JanArdanowski">Jest to kolejna nowelizacja ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego. W tym roku zapewne jeszcze będą inne ze względu na zmiany przepisów Unii Europejskiej dotyczące poszczególnych rynków. Teraz chcemy doprecyzować pewne rozstrzygnięcia dotyczące chmielu i tytoniu.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JanArdanowski">Projekt ustawy został przygotowany głównie w związku z koniecznością dostosowania prawa krajowego do zmienionego prawa Unii Europejskiej, w szczególności rozporządzenia Komisji nr 1557/2006 z dnia 18 października 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady nr 1952/2005 w odniesieniu do rejestracji umów i przekazywania danych odnoszących się do chmielu oraz rozporządzenia Komisji nr 1850/2006 z dnia 14 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady certyfikacji chmielu i produktów chmielowych. Na dzisiejsze spotkanie przyszedłem w towarzystwie pani dyrektor Bogumiły Kasperowicz z Departamentu Rynków Rolnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która odpowie na ewentualne państwa pytania.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JanArdanowski">Projekt ustawy pisaliśmy w porozumieniu z Głównym Inspektoratem Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, czyli tą instytucją, która przejmuje na siebie część dodatkowych obowiązków. Konsultowali go również przedstawiciele środowiska producentów chmielu i tytoniu. Zapisy uzgodnione są z organizacjami branżowymi, najważniejszymi z punktu widzenia reprezentowania interesów rolników.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#JanArdanowski">Nowe przepisy doprecyzowują sposób prowadzenia ewidencji ilości chmielu dostarczanego nabywcy przez producentów lub grupy producenckie, wprowadzając również nową definicję umowy, tzw. umowy z wyprzedzeniem. Są to często umowy zawierane z dużym wyprzedzeniem, nawet kilku lat. Oprócz tego są oczywiście pozostałe umowy kupna-sprzedaży, czy też nawet umowy ustne, które w tym sektorze są dopuszczalne. W związku z rozszerzeniem możliwości zawierania umów o dostarczaniu chmielu, wskazane zostały dokumenty, na podstawie, których prowadzi się ewidencję ilości dostarczonego chmielu. Będą to kopie faktur. Często, szczególnie przy umowie ustnej, faktura jest jedynym dokumentem, który pozwala określić wielkość tych dostaw, a przecież od wielkości dostaw naliczane są płatności.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#JanArdanowski">Ustaliliśmy zakres informacji, które będą przekazywane Komisji Europejskiej przez głównego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych zgodnie z wykazem określonym w przepisach.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#JanArdanowski">Usprawniliśmy również organizację procedury certyfikacji chmielu. Chcemy umożliwić rzeczoznawcom zewnętrznym, wpisanym do rejestru rzeczoznawców, pobieranie próbek chmielu do badań laboratoryjnych. W uzasadnieniu do ustawy wykazaliśmy, że jest to potrzebne, ponieważ okres badania plantacji chmielu jest bardzo krótki. Około jednego miesiąca trwa przejście z pewnej fazy rozwoju rośliny do zbioru. Jeżeli w tym czasie plantacje nie zostaną przebadane, nie ma podstaw do wydania certyfikatów, a od tego rolnik otrzymuje przecież dopłaty. Pracownicy wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Jakości Handlowej nie są w stanie wszystkich skontrolować, szczególnie, że Inspekcja będzie bardzo mocno wykorzystywana do szeregu innych działań kontrolnych, w znacznie większym stopniu niż do tej pory. Nowe kierownictwo zostało zobowiązane do badania szeregu obszarów rynku, które do tej pory dość słabo były kontrolowane.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#JanArdanowski">Nowelizacja określa sposób postępowania inspektora wojewódzkiego w zakresie importowanego chmielu lub produktów chmielowych.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#JanArdanowski">Pewną kontrowersję może budzić bardzo ostry, restrykcyjny zapis dotyczący eliminowania zamieszania odmianowego na plantacjach chmielu. Jednak środowisko chmielarzy zdecydowanie ten zapis popiera. Gdy na plantacji pojawiają się obce odmianowo rośliny chmielu, wtedy dyskwalifikujemy całą plantację, ponieważ certyfikat może dostać tylko plantacja, która jest czysta odmianowo. Gdy chodzi o kilkanaście czy kilkadziesiąt roślin wprowadzamy nakaz natychmiastowego oczyszczenia plantacji. Różnice odmianowe można określić tylko podczas wegetacji na plantacji, na podstawie wyglądu rośliny. Przypomnę, że zbiór chmielu w Polsce odbywa się przy pomocy kombajnów do chmielu. Obrywane szyszki często są zgniatane i nie ma technicznych możliwości rozdzielenia tej masy. Można prowadzić różne badania chemiczne, ale to jest dość złożony proces. Dlatego dodajemy przepis, który umożliwia ostateczne wyeliminowanie przypadków niejednolitości odmianowej na plantacjach, nakazujący natychmiastowe zniszczenie roślin chmielu innej odmiany. Dotyczy to niewielkiej ilości roślin i raczej starych nasadzeń. Problem ten z każdym rokiem będzie coraz mniejszy, ponieważ nowe plantacje chmielu zakładane w Polsce, są już czyste odmianowo.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#JanArdanowski">Niewielkie zmiany dotyczą rynku tytoniu. Chcemy zmienić definicję pierwszego przetwórcy surowca tytoniowego, do którego dostarczenie tytoniu uprawnia do dopłat. W tej chwili o opłacalności produkcji tytoniu właściwie decydują dopłaty, a nie cena, którą płacą firmy tytoniowe. Warunek otrzymania dopłaty jest więc warunkiem sine qua non opłacalności produkcji tytoniu. W tym roku, w Polsce, niewielka grupa producentów dostarczyła około 500 ton tytoniu do podmiotów zagranicznych. Jeżeli nie rozszerzymy definicji pierwszego przetwórcy również o pierwszych przetwórców uznanych w innych niż Rzeczpospolita państwach członkowskich Unii Europejskiej, to rolnicy ci za 2006 rok nie dostaną dopłat.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#JanArdanowski">W imieniu rządu proszę o przyjęcie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KazimierzPlocke">Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MirosławMaliszewski">Jakie rozporządzenie unijne wprowadza definicję umowy z wyprzedzeniem? Czy forma umowy z wyprzedzeniem dotyczy tylko rynku chmielu, czy ma też swoje odniesienie na innych rynkach? Czym umowa z wyprzedzeniem różni się od tradycyjnej umowy kontraktacji lub umowy dostarczenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławKalemba">Ilu producentów chmielu funkcjonuje w zorganizowanych grupach producenckich, a ilu jest poza grupami? Kolejne pytanie dotyczy przepisów regulujących kwestie umów z wyprzedzeniem, chodzi o terminy, rejestr kontroli na podstawie faktury i stosowanie kar. Czy związek plantatorów tytoniu, chyba przekształcony w grupę producencką z Wielkopolski, wydał opinię o projekcie ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzPlocke">Czy mają państwo jeszcze jakieś pytania? Nie widzę zgłoszeń. Proszę pana ministra o odpowiedź na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JanArdanowski">Wszystkie oficjalnie zgłoszone organizacje branżowe były zapytane o stanowisko odnośnie do zmian w ustawie. W tej chwili nie jestem w stanie stwierdzić, czy Związek Wielkopolski jest formalnie zgłoszony do grupy organizacji, z którymi konsultujemy akty prawne. Jeżeli jest, na pewno projekt był im przedstawiony. Jeżeli nie, dopilnuję, żeby został do tej listy dopisany. Jeśli pan przewodniczący wyrazi zgodę, na pytania szczegółowe odpowie pani dyrektor Kasperowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BogumiłaKasperowicz">Umowy zawarte z wyprzedzeniem są uregulowane i zapisane w rozporządzeniu Rady nr 1952 z 2005 r. Chodzi o art. 14 ust. 1. Umowa z wyprzedzeniem musi być zawarta na piśmie, natomiast inne umowy, o których także mówi prawo wspólnotowe, są to w zasadzie akty kupna-sprzedaży. Nie muszą być na piśmie, ale żeby plantator chmielu mógł otrzymać swoje płatności, w jakiś sposób należy je udokumentować. Dokumentem, który spełnia warunki, jest kopia faktury sprzedaży chmielu. Wszystkie umowy dostawy chmielu wyprodukowanego we Wspólnocie są zawarte między producentem, grupą producentów i kupującym i podlegają wpisowi do rejestru prowadzonego przez organy do tego powołane, w naszym przypadku jest to Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Te kwestie reguluje również rozporządzenie Rady nr 1952 z 2005 r.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#BogumiłaKasperowicz">W 2006 roku uprawą chmielu zajmowało się 1144 plantatorów, z których 103 było zrzeszonych w 3 grupach producentów chmielu. Średnia powierzchnia uprawy chmielu przypadająca na jednego plantatora wynosi około 2 hektary.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KazimierzPlocke">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma zgłoszeń. Zamykam debatę. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 1427. Informuję państwa, że marszałek Sejmu wyznaczył Komisji termin przedłożenia sprawozdania o projekcie ustawy z druku nr 1427 na dzień 28 lutego 2007 r. Proponuję przystąpienie do rozpatrywania projektu ustawy. Czy jest zgoda na takie procedowanie? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#KazimierzPlocke">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy zawartego w druku nr 1427.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#KazimierzPlocke">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#KazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#KazimierzPlocke">Art. 1 ust. 1 dotyczy zmian w art. 20 ustawy matki. Czy są uwagi do art. 1 ust. 1? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#KazimierzPlocke">Proszę Biuro Legislacyjne o opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#DariuszDąbrowski">Mamy uwagę o charakterze legislacyjnym. Zgłaszamy ją po uprzednim uzgodnieniu tej kwestii z przedstawicielem rządu. Wnioskodawcy zauważyli, że w ustawie matce w art. 20 ust. 1a pozostało odesłanie do pkt 4 w ust. 1 w tym artykule. Potrzebne jest więc skorygowanie odesłania zawartego w ust. 1a. Obecnie ust 1a w art. 20 rozpoczyna się od wyrazów: „Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. e:”. Zgodnie z zaproponowanymi zmianami w pkt 4 fragment ten powinien brzmieć: „Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. d:”. Jest to zmiana stricte legislacyjna i, zdaniem Biura Legislacyjnego, nie wymaga formy poprawki. Prosimy o upoważnienie Biura Legislacyjnego do naniesienia tej zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KazimierzPlocke">Czy jest zgoda Komisji na takie rozstrzygnięcie? Nie słyszę sprzeciwu. Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanArdanowski">Rząd wyraża zgodę na dokonanie zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 ust. 1.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#KazimierzPlocke">Art. 1 ust. 2 dotyczy zmian w art. 20a ustawy matki. Czy ktoś z państwa posłów zgłasza uwagi do art. 1 ust. 2? Nie ma uwag. Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JanArdanowski">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KazimierzPlocke">Proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#DariuszDąbkowski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 ust. 2.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#KazimierzPlocke">Art. 1 ust. 3 dotyczy zmian w art. 23 ustawy matki. Czy ktoś z państwa posłów zgłasza uwagi do art. 1 ust. 3? Nie ma uwag. Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JanArdanowski">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KazimierzPlocke">Proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#DariuszDąbkowski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 ust. 3.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#KazimierzPlocke">Art. 1 ust. 4 dotyczy zmiany w art. 25 ustawy matki. Czy ktoś z państwa posłów zgłasza uwagi do art. 1 ust. 4? Nie ma uwag. Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JanArdanowski">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KazimierzPlocke">Proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#DariuszDąbkowski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 ust. 4.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#KazimierzPlocke">Art. 1 ust. 5 dotyczy zmian w art. 40 ustawy matki. Czy ktoś z państwa posłów zgłasza uwagi do art. 1 ust. 5? Nie ma uwag. Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JanArdanowski">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#KazimierzPlocke">Proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#DariuszDąbkowski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#KazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 ust. 5.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#KazimierzPlocke">Czy ktoś z państwa posłów zgłasza uwagi do art. 2? Nie ma uwag. Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JanArdanowski">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#KazimierzPlocke">Proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#DariuszDąbkowski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#KazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#KazimierzPlocke">Czy ktoś z państwa posłów zgłasza uwagi do art. 3? Nie ma uwag. Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JanArdanowski">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#KazimierzPlocke">Proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#DariuszDąbkowski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#KazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 3.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#KazimierzPlocke">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem projektu ustawy?</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#KazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#KazimierzPlocke">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WojciechMojzesowicz">Zgłaszam kandydaturę posła Jerzego Gosiewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#KazimierzPlocke">Czy są inne kandydatury? Nie ma zgłoszeń. Czy pan poseł Jerzy Gosiewski wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JerzyGosiewski">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#KazimierzPlocke">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów opowiada się za powierzeniem funkcji posła sprawozdawcy posłowi Jerzemu Gosiewskiemu?</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#KazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja 16 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i 1 wstrzymującym się, postanowiła powierzyć funkcję sprawozdawcy posłowi Jerzemu Gosiewskiemu.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#KazimierzPlocke">Zgodnie z art. 42 ust. 4 regulaminu Sejmu w sprawach dotyczących zgodności przepisów rozpatrywanych projektów ustaw z prawem Unii Europejskiej zasięganie opinii Komitetu Integracji Europejskiej jest obowiązkowe. Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS o przedstawienie informacji w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#DariuszDąbkowski">W związku z tym, że państwo nie przyjęli żadnych zmian merytorycznych do projektu ustawy, aktualna pozostaje opinia UKIE zawarta w druku przedłożenia rządowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#KazimierzPlocke">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Czy mają państwo jeszcze jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#WojciechMojzesowicz">Na poprzednim posiedzeniu Komisji pan poseł Marek Sawicki, który przewodniczył obradom, zobowiązał się, że przedstawi prezydium Komisji naszą prośbę, aby Komisja zajęła się problemami rynków trzody chlewnej i owoców miękkich. Rynek owoców miękkich zaczyna załamywać się po decyzji Unii Europejskiej o imporcie tych owoców z Chin. A jeśli chodzi o sytuację na rynku trzody chlewnej – wydaliśmy już sporo pieniędzy, ale efekty są bardzo mizerne. Bardzo proszę, abyśmy na najbliższym posiedzeniu Komisji zajęli się tymi sprawami.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#KazimierzPlocke">Przedstawię tę prośbę prezydium Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#MirosławMaliszewski">Według planu pracy Komisji na pierwsze półrocze 2007 roku, posiedzenie, na którym zostanie przedstawiona sytuacja na rynku owoców i warzyw ma odbyć się na początku marca. Ponieważ jest już koniec lutego, prosimy, aby ten temat omówić jak najszybciej, czyli 1 marca. W sprawie cła antydumpingowego i truskawek przygotowałem dezyderat, który przesłałem już do sekretariatu Komisji. Proszę, aby był on rozpatrywany na najbliższym posiedzeniu naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#SławomirZawiślak">Proszę o informacje dotyczące punktów skupu trzody chlewnej. Dowiedziałem się, że na Lubelszczyźnie ich nie ma, dlatego interesuje mnie, na których terenach one działają.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#MieczysławGolba">Mam pytanie do przedstawiciela resortu rolnictwa. Dlaczego punktów skupu trzody chlewnej nie ma w każdym województwie? O co tutaj chodzi? Jestem z Podkarpacia. Mamy tam duży problem ze skupem. Rolnicy są zaniepokojeni, ponieważ nie wiadomo, kto ma to robić. Może pan minister wie, dlaczego tak się dzieje? Gdyby w każdym województwie działał chociaż jeden punkt skupu trzody chlewnej, sprawa byłaby jasna.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#KazimierzPlocke">Proponuję, aby przedstawione przez panów posłów sprawy były omówione na posiedzeniach naszej Komisji. Wszystkie uwagi państwa przedstawię prezydium Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#StanisławKalemba">W sprawach bieżących zadałem pytanie dotyczące wdrażania na terenie całej Polski programu zwalczania choroby Aujeszky’ego u świń. Gdybyśmy wprowadzili go w latach 2005–2006, tak jak było zaplanowane, to dzisiaj eksport żywych sztuk trzody chlewnej na rynek unijny rozładowałby powstałą nadwyżkę i mielibyśmy docelowo rozwiązaną sprawę. Poruszam ten problem, ponieważ pojawiają się sprzeczne informacje. W listopadzie ubiegłego roku, podczas wyjazdowego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Wielkopolsce, dowiedzieliśmy się, że koszt programu zwalczania choroby Aujeszky’ego w Polsce będzie ogromny i nie ma szansy na to, żeby przeprowadzić go bez wsparcia rolników, producentów trzody. Teraz słyszymy, że w tym roku będzie wdrożony program za około 120 mln zł. Do tego potrzebne jest rozporządzenie Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#StanisławKalemba">Uważam, że jedno z marcowych posiedzeń Komisji powinniśmy w całości poświęcić na omówienie spraw związanych z wdrażaniem programu zwalczania choroby Aujeszky’ego w Polsce. Jest wiele niedomówień, które trzeba wyjaśnić. Przygotujmy się chociaż na przyszły rok. Jeśli tego nie zrobimy, to nie tylko z rynku unijnego nas wyeliminują. Nawet jak rozwiąże się sprawa dostaw mięsa do Rosji, prezydent Putin może przypomnieć nam, że tego problemu nie mamy rozwiązanego – i znów będziemy załatwieni.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#KazimierzPlocke">Wszystkie uwagi panów posłów przekażę prezydium Komisji. Wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#KazimierzPlocke">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>