text_structure.xml
54.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarekSawicki">Chciałbym przypomnieć, że przed wakacjami, na posiedzeniu prezydium Komisji poruszyłem problem Programu rozwoju obszarów wiejskich. Chodzi o to, aby zapoznać członków Komisji z tym programem przed wysłaniem go do Komisji Europejskiej. Wicepremier Andrzej Lepper ogłosił, że PROW został wysłany do Komisji Europejskiej, a przecież Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie przedstawiono tego projektu. Wprawdzie nie ma wymogu formalnego konsultowania tego typu programów z organami parlamentu, ale dobrym obyczajem jest zapoznanie Komisji z wszelkimi dokumentami, tak aby posłowie mieli możliwość wypowiedzenia się na ten temat. Tak naprawdę Program rozwoju obszarów wiejskich zawiera założenia polityki rolnej na lata 2007–2013. Byłoby dobrze, gdyby Komisja o tak ważnej sprawie mogła podyskutować przed wysłaniem programu do akceptacji przez władze Unii Europejskiej. Bardzo proszę, aby na najbliższym posiedzeniu Komisji rząd przedstawił informację na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proponuję, abyśmy zajęli się tą kwestią w czasie najbliższego posiedzenia Sejmu. W tym tygodniu trudno by było przygotować niezbędne materiały.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma inne uwagi do porządku obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszDębicki">Chciałbym zapytać, czy na sali jest obecny prezes Agencji Rynku Rolnego? Przypominam, że za chwilę przystąpimy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz niektórych innych ustaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WojciechMojzesowicz">Są obecni przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszDębicki">Uważam, że prezes Agencji powinien uczestniczyć w dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Proszę o spowodowanie, aby pan prezes przybył zanim przystąpimy do rozpatrywania wyżej wymienionego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WojciechMojzesowicz">Kwestia składu delegacji reprezentującej rząd pozostaje w gestii Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Przecież nie przerwę posiedzenia Komisji z takiego powodu, że nie ma tutaj prezesa Agencji Rynku Rolnego. Mogę tylko zapytać pana ministra, czy pan prezes będzie tutaj obecny.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławStec">Wydaje mi się, że możemy rozpatrzyć uchwałę Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, a w tym czasie poprosimy o przybycie prezesa Agencji. Popieram wniosek posła Tadeusza Dębickiego. Mogą być pytania do prezesa Agencji Rynku Rolnego. Jeszcze nie spotkałem się z taką praktyką, aby zmieniać ustawę dotyczącą jakieś instytucji i nie zaprosić przedstawiciela jej władz.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#SebastianFilipekKaźmierczak">Jeżeli jest taka potrzeba, aby pan prezes Roman Wenerski uczestniczył w posiedzeniu Komisji, to za chwilę go o to poproszę i się stawi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WojciechMojzesowicz">W takim razie przystępujemy do rozpatrzenia uchwały Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (druk nr 865). Senat do przedmiotowej ustawy zgłosił 30 poprawek. Proszę o stanowisko rządu w sprawie poprawki nr 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TomaszWilczak">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do poprawki nr 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarianDaszyk">Bardzo proszę, aby jednak wygłaszano krótki komentarz do każdej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechMojzesowicz">W takim razie bardzo proszę przedstawiciela Senatu o uzasadnienie poprawki nr 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyChróścikowski">W poprawce nr 1 Senat zmienia definicję „rolnika”, aby umożliwić wytwarzanie biopaliw ciekłych na własny użytek i uzależnić ten proces od prowadzenia działalności rolniczej w gospodarstwie rolnym. Według przepisów przyjętych przez Sejm, prawo do wytwarzania biopaliw ciekłych na własny użytek miałyby osoby posiadające gospodarstwa rolne bez względu na to, czy prowadziłyby tam działalność rolniczą.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 1.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Bardzo proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TomaszWilczak">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę o uzasadnienie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyChróścikowski">W poprawce nr 2 uściślamy, że Narodowy Cel Wskaźnikowy będzie określany na rok kalendarzowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do poprawki nr 2? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 2.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#TomaszWilczak">Rząd opowiada się za przyjęciem poprawki nr 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MichelRyba">Poprawki nr 3 i 6 należy rozpatrywać łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę o uzasadnienie obu poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JerzyChróścikowski">Poprawki nr 3 i 6 umożliwiają wytwarzanie biopaliw ciekłych na własny użytek grupie osób fizycznych, która nie będzie grupą producentów rolnych, pod warunkiem, że grupa ta wytwarzać będzie biopaliwa wyłącznie na własny użytek. Rolnicy wielokrotnie zwracali uwagę na potrzebę zastosowania takiego rozwiązania.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawek nr 3 i 6.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#TomaszWilczak">Poprawki nr 4 i 24 należy rozpatrywać łącznie. Rząd opowiada się za przyjęciem obu poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę o uzasadnienie poprawek nr 4 i 24.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JerzyChróścikowski">Ta kwestia wywołała dużą dyskusję w trakcie posiedzenia Senatu. Poprawki liberalizują przepis uchwalony przez Sejm, zgodnie z którym 75% biokomponentów wytworzonych z biomasy powinno pochodzić z biomasy pozyskanej na podstawie umów kontraktacji, dostawy lub produkcji własnej. Senat obniżył tę ilość do 50%. Rolnicy oraz związki zawodowe zrzeszające producentów rolnych postulowali, aby pozostawić współczynnik 75%. Decyzja Senatu była inna.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tych poprawek?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JózefPilarz">Proponuję, aby pozostawić ten przepis w brzmieniu uchwalonym przez Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WojciechMojzesowicz">Traktuję ten głos, jako wniosek o odrzucenie poprawek nr 4 i 24.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawek nr 4 i 24?</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że przy braku głosujących za, 11 głosach przeciw i 5 wstrzymujących się, Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie poprawek nr 4 i 24.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 5. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#TomaszWilczak">Rząd opowiada się za odrzuceniem tej poprawki. Przyjmując poprawkę nr 5 Senat postanowił, że jakość surowca rolniczego lub innego rodzaju biomasy nie może być określona w umowie kontraktacji lub dostawy w sposób bardziej rygorystyczny niż na innych rynkach Unii Europejskiej. Uważam, że tak sformułowany przepis wprowadza niepotrzebne utrudnienia dla wytwórców biokomponentów, pośredników oraz samych producentów rolnych. Przyjęcie tej poprawki oznaczać będzie, że strony umowy kontraktacji lub dostawy, przed jej podpisaniem będą zmuszone do zbadania minimalnych wymagań jakości surowca we wszystkich pozostałych krajach członkowskich Unii Europejskiej. Wydaje się, że jest to nieuzasadnione utrudnienie nakładane na strony umowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#WojciechMojzesowicz">Bardzo proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MichelRyba">Wydaje się, że ten przepis jest jeszcze bardziej skomplikowany, niż to opisał przedstawiciel rządu. Chodzi nie o minimalne wymagania jakościowe na danym rynku, ale o warunki zapisane w poszczególnych umowach. A zatem osoba podpisująca umowę w Polsce musiałaby zbadać wszystkie umowy podpisywane na terenie Unii Europejskiej. Tego nie da się zrobić.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JerzyChróścikowski">Wprawdzie poprawka nie zyskała poparcia senackiej komisji, ale ostatecznie została przyjęta. Uważaliśmy, że należy ten przepis dopracować. Za tym rozwiązaniem opowiadali się przedstawiciele producentów rzepaku. Należy się zastanowić, czy polscy producenci rzepaku mają być gorzej traktowani. Nie wiem, czy ten przepis jest dobrze sformułowany – sam mam wątpliwości – jednak intencja jest jasna. Rozwiązania akceptowane w innych krajach Unii Europejskiej powinny być respektowane także i w Polsce. Są wątpliwości prawne, ale intencja jest słuszna.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WojciechMojzesowicz">Intencje są ważne, ale parlament zajmuje się stanowieniem prawa. Chodzi o to, abyśmy nie skomplikowali całej ustawy, która ma dla nas wielkie znaczenie.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#WojciechMojzesowicz">Rozumiem, że stanowisko rządu oraz Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu w sprawie tej poprawki jest negatywne. Przedstawiciel Senatu także wyraża pewne wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JerzyChróścikowski">Powiedziałem tylko, że Senat przyjął tę poprawkę, chociaż Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska rekomendowała jej odrzucenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 5?</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że przy 2 głosach za, 13 przeciw i 4 wstrzymujących się, Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie poprawki nr 5.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 7. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#TomaszWilczak">Poprawki nr 7, 9, 12, 20, 22, 27 i 28 należy rozpatrywać łącznie. Rząd opowiada się za przyjęciem tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MichelRyba">Potwierdzam, że te poprawki należy rozpatrywać łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę o uzasadnienie tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JerzyChróścikowski">Bardzo proszę o przyjęcie tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tych poprawek?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JózefPilarz">Senat proponuje, aby umożliwiono rolnikom wytworzenie biopaliw w ilości przekraczającej dopuszczalny limit, a zakazem objęto wyprowadzenie nadmiaru biopaliw ze składu podatkowego. O jaką ilość tutaj chodzi? Czy to jest 100 litrów na jeden hektar?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#TomaszWilczak">Limit wynosi 100 litrów na hektar.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawek nr 7, 9, 12, 20, 22, 27 i 28?</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie tych poprawek.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 8. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#TomaszWilczak">Poprawki nr 8, 10, 11 i 26 należy rozpatrywać łącznie. Rząd opowiada się za przyjęciem tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MichelRyba">Potwierdzam, że należy te poprawki rozpatrywać łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę o uzasadnienie tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JerzyChróścikowski">Poprawki zmierzają do uszczelnienia systemu poprzez zakazanie rolnikom sprzedaży i zbywania w innej formie biopaliw ciekłych.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawek nr 8, 10, 11 i 26?</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie tych poprawek.</u>
<u xml:id="u-54.3" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 13. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#TomaszWilczak">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do poprawki nr 13? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 13?</u>
<u xml:id="u-56.3" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-56.4" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 14. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#TomaszWilczak">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę o uzasadnienie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JerzyChróścikowski">Poprawka nr 14 umożliwia obniżenie Narodowego Celu Wskaźnikowego w przypadku wystąpienia na rynku nadzwyczajnych zdarzeń skutkujących zmianą warunków zaopatrzenia w surowce rolnicze lub biomasę.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 14?</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 14.</u>
<u xml:id="u-60.3" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 15. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#TomaszWilczak">Poprawki nr 15 i 25 należy rozpatrywać łącznie. Rząd opowiada się za przyjęciem tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#MichelRyba">Potwierdzam, że te poprawki należy rozpatrywać łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę o uzasadnienie tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#JerzyChróścikowski">Senat, mając na względzie prawo konsumenta do informacji, zobowiązał wszystkich przedsiębiorców wprowadzających biopaliwa ciekłe na stacjach paliwowych, do zamieszczania informacji o dostępności biopaliw bez względu na liczbę stacji. Wcześniej proponowano, aby ten wymóg obowiązywał od dziesięciu stacji wzwyż.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawek nr 15 i 25?</u>
<u xml:id="u-66.2" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawek nr 15 i 25.</u>
<u xml:id="u-66.3" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki n 16. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#TomaszWilczak">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#MichelRyba">Poprawki nr 16, 19 i 21 należy rozpatrywać łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#TomaszWilczak">W takim razie rząd opowiada się za przyjęciem poprawek nr 16, 19 i 21.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę o uzasadnienie tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#JerzyChróścikowski">Proponowane przepisy wydłużają termin przekazywania przez wytwórców i producentów sprawozdań kwartalnych z 30 dni do 45 po zakończeniu kwartału oraz termin przekazywania przez rolników sprawozdań rocznych z 30 do 45 dni po zakończeniu roku kalendarzowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawek nr 16, 19 i 21?</u>
<u xml:id="u-73.2" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie tych poprawek.</u>
<u xml:id="u-73.3" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 17. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#TomaszWilczak">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę o uzasadnienie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#JerzyChróścikowski">Poprawka ma na celu objęcie sprawozdawczością wytwórców i producentów zagregowanych kosztów wytworzenia biokomponentów lub paliw ciekłych i biopaliw ciekłych.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 17?</u>
<u xml:id="u-77.2" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-77.3" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 18. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#TomaszWilczak">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę o uzasadnienie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#JerzyChróścikowski">W poprawce nr 18 Senat uznał za konieczne rozszerzenie sprawozdawczości producentów o biopaliwa ciekłe zużyte na własne potrzeby.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do poprawki nr 18? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-81.2" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 18?</u>
<u xml:id="u-81.3" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-81.4" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 23. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#TomaszWilczak">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do poprawki nr 23?</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#MichelRyba">Przepis zawiera upoważnienie dla Rady Ministrów do wydania rozporządzenia. Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu kwestionowało możliwość wydania tego rozporządzenia. Senat doszedł do tego samego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#JerzyChróścikowski">Nie wypracowano odpowiedniej wersji tego przepisu, w związku z tym przyjęto tę zmianę. Moim zdaniem, rozwiązanie przyjęte przez Sejm wychodziło na przeciw oczekiwaniom. Prosiliśmy o pomoc przedstawicieli rządu, ale ich zdaniem zamiast poprawiać przepis należało go zmienić.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy pan senator opowiada się za przyjęciem tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#JerzyChróścikowski">Muszę tutaj reprezentować stanowisko Senatu. Senat przyjął taką poprawkę, natomiast ja mam wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś uwagi do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#KrzysztofJurgiel">Mam pytanie do przedstawiciela rządu. Dlaczego nie można wydać tego rozporządzenia? Co stoi na przeszkodzie?</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#TomaszWilczak">Zgodnie z art. 92 Konstytucji RP rozporządzenia wydawane są na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Tymczasem w przedmiotowej ustawie brak jest przepisów szczególnych dotyczących użycia biopaliw przez pojazdy znajdujące się w dyspozycji administracji państwowej i jednostek samorządu terytorialnego. W ten sposób proponowane upoważnienia wykracza poza zakres ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#MichelRyba">Podzielam opinię przedstawioną przez pana ministra Tomasza Wilczaka. Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu już na etapie drugiego czytania kwestionowało możliwość wydania tego rozporządzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#MarekSawicki">Czy po przyjęciu tej poprawki rząd będzie mógł stosować w wybranych flotach biopaliwa, jako samoistne paliwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#TomaszWilczak">Ależ oczywiście. Wprowadzono przecież instytucję wybranych flot.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi poprawki nr 23?</u>
<u xml:id="u-95.2" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że 18 głosami za, przy braku głosujących przeciw i 3 wstrzymujących się, Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 23.</u>
<u xml:id="u-95.3" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 29. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#TomaszWilczak">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-97.1" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-97.2" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 29?</u>
<u xml:id="u-97.3" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 29.</u>
<u xml:id="u-97.4" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 30. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#TomaszWilczak">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-99.2" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 30?</u>
<u xml:id="u-99.3" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 30.</u>
<u xml:id="u-99.4" who="#WojciechMojzesowicz">Na tym zakończyliśmy opiniowanie poprawek Senatu. Pozostał nam jeszcze obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#KazimierzPlocke">Zgłaszam kandydaturę posła Wojciecha Mojzesowicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#WojciechMojzesowicz">Dziękuję bardzo. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-101.2" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za poparciem tej kandydatury?</u>
<u xml:id="u-101.3" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie poparła tę kandydaturę.</u>
<u xml:id="u-101.4" who="#WojciechMojzesowicz">Dziękuję wszystkim, którzy brali udział w tworzeniu tej ważnej dla gospodarki i rolnictwa ustawy.</u>
<u xml:id="u-101.5" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 852). Proszę przedstawiciela rządu o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#SebastianFilipekKaźmierczak">Mam zaszczyt przedstawić państwu projekt nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz niektórych innych ustaw. Projektowane zmiany w przypadku rynku cukru wynikają z konieczności dostosowania krajowych przepisów do przepisów Unii Europejskiej, powstałych w wyniku reformy rynku cukru przyjętej przez Wspólnotę w lutym 2006 r. Natomiast w przypadku rynku wina zmiany wynikają z objęcia terytorium Polski strefą A uprawy winorośli. Wiąże się to z koniecznością rozszerzenia zakresu obowiązków i zadań administracji państwowej i podmiotów, które będą wyrabiać wino z winogron pozyskanych z własnych upraw. Projektowana nowelizacja ma charakter kompetencyjny, gdyż określa właściwe instytucje do realizacji zadań wynikających z przepisów Unii Europejskiej. Zgodnie z projektem ustawy w zakresie rynku cukru minister właściwy do sprawy rynków rolnych będzie wydawał decyzje w następujących sprawach: przyznania kwoty produkcji cukru i izoglukozy, dodatkowej kwoty produkcyjnej cukru oraz izoglukozy, korekty kwoty produkcji cukru i izoglukozy. Określone zostały również zadania realizowane przez Agencję Rynku Rolnego: interwencyjny zakup, zatwierdzenie producentów cukru i izoglukozy, udzielenie pomocy restrukturyzacyjnej, wydawanie pozwoleń na przywóz i wywóz produktów objętych wspólną organizacją rynku cukru, przyznawanie refundacji wywozowych i produkcyjnych, udzielanie pomocy na prywatne przechowywanie cukru. Ponadto Agencja naliczać będzie: opłaty produkcyjne dla producentów cukru i izoglukozy, opłaty z tytułu przyznania dodatkowych kwot cukru, opłaty za nadwyżki cukru i izoglukozy oraz tymczasowe składniki restrukturyzacyjne. Agencja będzie również przekazywać Komisji Europejskiej informacje dotyczące rynku cukru oraz izoglukozy w zakresie realizowanych przez nią zadań.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#SebastianFilipekKaźmierczak">Projektowana ustawa reguluje ponadto kryteria rozdziału 100 tys. ton dodatkowej kwoty cukru dla Polski. Kwota ta będzie naliczana proporcjonalnie do wysokości kwot przyznanych poszczególnym producentom cukru w roku gospodarczym 2006–2007.</u>
<u xml:id="u-102.2" who="#SebastianFilipekKaźmierczak">Jak już powiedziałem, w zakresie rynku wina projektowane zmiany wynikają z objęcia terytorium Polski strefą A uprawy winorośli, co umożliwi rozpoczęcie wyrobu wina z winogron zbieranych w kraju. Projektowana ustawa między innymi nakłada na administrację rządową następujące zadania:</u>
<u xml:id="u-102.3" who="#SebastianFilipekKaźmierczak">1. Dokonywanie oceny potencjału produkcyjnego upraw winorośli.</u>
<u xml:id="u-102.4" who="#SebastianFilipekKaźmierczak">2. Prowadzenie nadzoru nad przeprowadzaniem wzbogacenia, słodzenia, odkwaszania winogron, wina gronowego oraz moszczy gronowych.</u>
<u xml:id="u-102.5" who="#SebastianFilipekKaźmierczak">3. Przekazywanie Komisji Europejskiej informacji o zbiorach winogron i produkcji wina gronowego.</u>
<u xml:id="u-102.6" who="#SebastianFilipekKaźmierczak">4. Prowadzenie kontroli w zakresie zabiegów i procesów technologicznych stosowanych przy wyrobie wina gronowego.</u>
<u xml:id="u-102.7" who="#SebastianFilipekKaźmierczak">5. Prowadzenie kontroli upraw winorośli, z których pozyskiwane winogrona są przeznaczone do produkcji wina gronowego.</u>
<u xml:id="u-102.8" who="#SebastianFilipekKaźmierczak">6. Wprowadzenie możliwości wykorzystania przez producentów wina środków Unii Europejskiej w ramach następujących działań:</u>
<u xml:id="u-102.9" who="#SebastianFilipekKaźmierczak">– przechowywanie win stołowych oraz moszczy gronowych,</u>
<u xml:id="u-102.10" who="#SebastianFilipekKaźmierczak">– wykorzystanie moszczu gronowego do produkcji soku winogronowego lub wyrobu z tego soku produktów innych niż winogronowe,</u>
<u xml:id="u-102.11" who="#SebastianFilipekKaźmierczak">– wykorzystanie moszczu gronowego do podniesienia zawartości alkoholu w wyrobach winiarskich,</u>
<u xml:id="u-102.12" who="#SebastianFilipekKaźmierczak">– wdrożenie systemu wsparcia z środków wspólnotowych usuwania produktów ubocznych przy wyrobie wina.</u>
<u xml:id="u-102.13" who="#SebastianFilipekKaźmierczak">Przedstawiłem Komisji najważniejsze zmiany w ustawie dotyczącej Agencji Rynku Rolnego. Bardzo proszę o skierowanie tego projektu do dalszych prac legislacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#MichelRyba">Ze względu na skalę proponowanych zmian sugerujemy, aby projekt ustawy został skierowany do podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#WojciechMojzesowicz">Brałem taką możliwość pod uwagę. Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#SzczepanSkomra">Mam dwa pytania do przedstawiciela rządu. Pierwsze dotyczy konsultacji społecznych prowadzonych w trakcie prac nad projektem ustawy. W druku nr 852 wymienione są liczne organizacje i związki, z którymi konsultowano się podczas prac nad projektem. Dlaczego w konsultacjach nie uczestniczyły takie organizacje, jak na przykład Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich?</u>
<u xml:id="u-106.1" who="#SzczepanSkomra">Druga kwestia dotyczy art. 11 ust. 5. W art. 1 w zmianie nr 5 proponuje się, aby w art. 11 ust. 5 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-106.2" who="#SzczepanSkomra">„5. Szczegółowe zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na rynku zbóż, lnu i konopi, mleka, owoców i warzyw, tytoniu, suszu paszowego oraz wina są realizowane przez Agencję na podstawie odrębnych przepisów”.</u>
<u xml:id="u-106.3" who="#SzczepanSkomra">Wydaje się, że w przypadku rynku mleka taką funkcję powinna spełniać ustawa dotycząca regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych. Po co tworzyć nowe przepisy, skoro obowiązująca ustawa reguluje wszystkie kwestie.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#LechKuropatwiński">Dlaczego w ustawie nie proponuje się rekompensat dla producentów drobiu ze względu na ptasią grypę? Grypa była, a producenci drobiu do tej pory rekompensat nie otrzymali. Czy ta ustawa umożliwia wypłatę rekompensat, a jeśli tak, to o jakiej kwocie tutaj mówimy?</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#StanisławStec">Mam pytanie dotyczące aktualnej sytuacji na rynku mleka. Agencja Rynku Rolnego rozpoczęła już wydawanie decyzji w sprawie kar za przekroczone limity produkcji mleka. Rolnicy otrzymują te decyzje razem z pismem bez podpisu, w którym są informowani, że ta decyzja być może nie jest ostateczna, że minister rolnictwa i rozwoju wsi stara się o rozłożenie spłaty tych kar na raty. Zbliża się 31 sierpnia. Odbywają się dożynki. Rolnicy pytają, co będzie z tymi karami. Bardzo proszę, aby prezes Agencji jednoznacznie powiedział, jakich informacji mamy udzielać rolnikom, aby ich nie wprowadzać w błąd. Wiem, że w programie telewizyjnym „Tydzień” pan minister Marek Zagórski stwierdził, że termin zapłaty kar został odłożony.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#TadeuszDębicki">Jak wiemy, na rynek Wspólnoty prawdopodobnie nie zostanie wpuszczony cukier z trzciny cukrowej. Czy w związku z tym dojdzie do nowego podziału kwot produkcji? Czy Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi prowadzi jakieś rozmowy w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#KazimierzKobza">Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego ma kilka poprawek do przedłożonego projektu ustawy. Plantatorzy do tej pory mieli zagwarantowane prawo do uprawy i dostawy. W ustawie w obecnym kształcie, to prawo może zaniknąć. Dlatego chcielibyśmy brać udział w pracach podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#WojciechMojzesowicz">Jestem przekonany, że podkomisja poprosi państwa o opinię o tym projekcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#StanisławKalemba">Proszę prezesa Agencji Rynku Rolnego, aby się wypowiedział w kwestii zmian w art. 9 ust. 3. Chodzi o przeniesienie akcji i udziałów w spółkach prawa handlowego. Tu jest próba wyłączenia sprzedaży tych akcji. To jest bardzo ważna kwestia. Przy tym niestabilnym rynku zbożowym, spółki wielokrotnie ratowały sytuację. Chciałbym, aby przybliżyć ten temat. Czy takie rozwiązanie będzie zgodne z przepisami i czy tego nie zakwestionuje Komisja Europejska? Podjęto decyzję, aby te akcje sprzedać w ciągu trzech lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-113.1" who="#WojciechMojzesowicz">Bardzo proszę przedstawicieli rządu o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#SebastianFilipekKaźmierczak">Bardzo dziękuję posłowi Lechowi Kuropatwińskiemu za pytanie dotyczące pomocy finansowej dla producentów drobiu w związku z epidemią ptasiej grypy. Chciałbym państwa poinformować, że Komisja Europejska podjęła już decyzję w tej sprawie. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowało już odpowiednie przepisy w tym względzie, które zaprezentujemy na posiedzeniu podkomisji. Zapewne zostanie to uwzględnione w sprawozdaniu.</u>
<u xml:id="u-114.1" who="#SebastianFilipekKaźmierczak">Jeśli chodzi o podział dodatkowej kwoty cukrowej, to będzie on następował na podstawie już posiadanych limitów. Podkreślam, że decyzje podejmuje Ministerstwo natomiast Agencja zajmuje się tylko ich egzekwowaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#BogumiłaKasperowicz">Chciałabym odpowiedzieć na pytanie posła Szczepana Skomry w sprawie art. 11 ust. 5. Chodzi o to, że sprawy dotyczące rynków zbóż, lnu, konopi, mleka, owoców i warzyw są uregulowane odrębnymi przepisami. W tym projekcie ustawy nie ma żadnych przepisów, które dotyczyłyby rynku mleka.</u>
<u xml:id="u-115.1" who="#BogumiłaKasperowicz">Pan Kazimierz Kobza pytał, dlaczego w ustawie nie wspomina się o prawie do uprawy buraków cukrowych. Jestem zdziwiona tym pytaniem, bowiem projekt był szczegółowo konsultowany z przedstawicielami branży i takich propozycji do tej pory nie było. Chciałabym państwa poinformować, że to, o czym mówił pan Kazimierz Kobza, powinno być zawarte w porozumieniu branżowym. Niemniej jednak z ostrożności zamieściliśmy w projekcie ustawy przepis, który stanowi, że w przypadku, gdyby plantatorzy buraków cukrowych i producenci cukru nie mogli uzyskać porozumienia lub chcieli zmienić już istniejące, wtedy minister rolnictwa i rozwoju wsi może te sprawy uregulować w drodze rozporządzenia. Myślę, że taki przepis zabezpiecza interesy plantatorów buraków cukrowych.</u>
<u xml:id="u-115.2" who="#BogumiłaKasperowicz">Kolejna kwestia dotyczy możliwości powiększenia kwoty produkcyjnej cukru. Mimo, że rozmowy na temat reformy rynku cukru zakończyły się w lutym 2006 r., żaden kraj członkowski Unii Europejskiej nie otrzymał mniejszej niż do tej pory kwoty produkcji cukru. Założono, że rynek w tym kształcie będzie funkcjonował do roku rozliczeniowego 2013–2014. Pewne modyfikacje mogą nastąpić po zakończeniu okresu wykorzystywania Funduszu Restrukturyzacji, czyli w 2009–2010 r. W związku z tym przy pomocy przedmiotowego projektu ustawy określamy tylko kompetencje i instytucje, jak również zadania i obowiązki wszystkich podmiotów, które działają na tym rynku.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#RomanWenerski">Chciałbym odpowiedzieć na pytanie posła Stanisława Kalemby. Proponowany przepis umożliwia pozostawienie w Agencji Rynku Rolnego akcji i udziałów w spółkach prawa handlowego, które zajmują się przechowywaniem zboża. Rynek zboża w Polsce nie jest jeszcze do końca uregulowany, a baza przechowalnicza nie jest zbyt bogata. Spółka ELEWARR może przechowywać blisko 800 tys. ton zbóż. Co prawda ten rok jest bardzo trudny, jeśli chodzi o zbiory, ale miejmy nadzieję, że tak nie będzie zawsze i taka powierzchnia jest niezbędna, aby zapewnić udział tej spółki w skupie interwencyjnym. Zakładając, że taki instrument jest ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi potrzebny, pojawiła się propozycja wyjątku od przepisów ustawy o finansach publicznych, aby Agencja nie musiała się pozbywać akcji w ciągu trzech najbliższych lat.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#RomanWenerski">Odpowiem teraz na pytanie posła Stanisława Steca. Znaleźliśmy się w bardzo trudnej sytuacji, gdy musimy stosować obowiązujące przepisy, podczas gdy zapowiadane są pewne zmiany. W wyniku starań polskiego rządu Komisja Europejska podjęła decyzję o przesunięciu o dwa miesiące terminu wnoszenia opłat z tytułu przekroczenia kwot produkcji mleka. Jednakże w Polsce obowiązuje ustawa o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych, która obliguje prezesa Agencji do powiadomienia producentów mleka, w terminie do 15 sierpnia, o wysokości opłaty wyrównawczej. Dlatego, aby nie naruszyć ustawy, po długich konsultacjach prawnych uznano, że trzeba wysłać decyzje do producentów mleka. Chciałbym jednak państwa uspokoić – opłaty wnoszą podmioty skupujące mleko, a nie producenci. W związku z tym kwota kar wypływa od podmiotów skupujących mleko, a rolnik jest powiadamiany, ile podmiot ma prawo potrącić w rozliczeniach. Nieoficjalnie wiemy, że rozporządzenie Komisji Europejskiej o przesunięciu terminu spłaty kar zostało już przetłumaczone na język polski. Sądzę, że 29 sierpnia 2006 r. zostanie opublikowane. Tym samym, termin zostanie przesunięty o dwa miesiące.</u>
<u xml:id="u-116.2" who="#RomanWenerski">Druga kwestia dotyczy wysokości kar. W wyniku starań ministra rolnictwa i rozwoju wsi jest już przesądzone, że niewykorzystana kwota rezerwy dla dostawców bezpośrednich zostanie przekonwertowana na kwotę dla dostawców hurtowych. Oznacza to istotne zmniejszenie naliczonej opłaty wyrównawczej. Podjęliśmy działania, aby wobec zapowiedzi zmiany prawa nie ściągać niepotrzebnie pieniędzy od rolników. Dlatego właśnie apelowano do podmiotów skupujących, aby nie potrącać jeszcze środków w ramach rozliczeń z producentami. Agencja Rynku Rolnego również wstrzyma się z egzekwowaniem środków od podmiotów skupujących mleko, jeśli tylko ukażą się odpowiednie przepisy. Prawo nie pozwala, aby naliczyć karę i w decyzji napisać, że nie wiadomo, czy będzie ona pobrana. W związku z tym wysłaliśmy dokumenty zawierające dane dotyczące wysokości kar i dołączyliśmy do tego informację z wyjaśnieniem, że termin zapłaty prawdopodobnie będzie późniejszy, a kwota niższa.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#WojciechMojzesowicz">To znaczy, że dzisiaj jeszcze nie wiemy na pewno, kiedy rolnicy będą musieli zapłacić kary i w jakiej wysokości.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#RomanWenerski">Decyzja o przesunięciu terminu o dwa miesiące już zapadła. Pozostaje tylko kwestia opublikowania rozporządzenia w tej sprawie. Natomiast w kwestii konwersji kwot wszystko uzgodniono na poziomie komitetu zarządzającego. Teraz tylko musimy zaczekać na zakończenie procesu legislacyjnego w organach Unii Europejskiej. O konwersję kwot mlecznych ubiegały się również inne państwa członkowskie. Rada Europejska najpierw wyda rozporządzenie stanowiące o możliwości konwersji i upoważni Komisję Europejską do określenia trybu tej operacji. Dopiero wtedy Polska będzie mogła oficjalnie wystąpić o zgodę. Zapewne proces ten zakończy się jesienią.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#StanisławStec">Dziękuję za te wyjaśnienia. Ubolewam, że informacja dołączona do decyzji o wysokości kar nie była podpisana. Nie wiadomo, kto to napisał. Takich dokumentów nie powinno się wysyłać do spółdzielni mleczarskich.</u>
<u xml:id="u-119.1" who="#StanisławStec">Czy mogę powiedzieć prezesom spółdzielni mleczarskich w Wielkopolsce, że kary będą musieli zapłacić do 31 października 2006 r., że mają się odwołać od decyzji, w której wymienia się termin 31 sierpnia?</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#StanisławKalemba">Jaka będzie wysokość kar, jeśli dojdzie do konwersji kwot?</u>
<u xml:id="u-120.1" who="#StanisławKalemba">Informowano nas, że rząd stara się, aby rozłożono spłatę kar za przekroczenie kwot mlecznych na okres trzech lat. Jeśli dobrze pamiętam, mówił o tym pan minister Marek Zagórski na posiedzeniu Komisji poświęconym zwalczaniu skutków suszy. Proszę o wyjaśnienie tej kwestii. Członkowie Komisji mają problem z pozyskaniem tego typu informacji, a podczas dożynek rolnicy bardzo często o to pytają.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#SzczepanSkomra">Chciałbym się jeszcze ustosunkować do wypowiedzi pani dyrektor Bogumiły Kasperowicz. Art. 11 ust. 5 stanowi, że szczegółowe zadania na wybranych rynkach są realizowane na podstawie odrębnych przepisów. Czy to znaczy, że w przypadku rynku mleka takie odrębne przepisy zawiera ustawa o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych?</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#TadeuszDębicki">Nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie o negocjacje w sprawie zwiększenia kwot produkcyjnych w związku z tym, że na rynek europejski nie będzie sprowadzany cukier z trzciny cukrowej. Uważam, że powstanie pewna luka na rynku. Czy nie warto wykazać inicjatywę w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#RomanWenerski">Jeśli chodzi o informacje dołączone do decyzji, to jeżeli tak to zostało przyjęte, jak to opisuje poseł Stanisław Stec, to mogę tylko ubolewać. Chciałbym jednak zwrócić uwagę, że dokumenty znajdowały się w kopercie z nadrukiem „Agencja Rynku Rolnego”. Nadawcą może być zatem tylko ten, kto wydał decyzję i ją przekazuje. Niemniej jednak z pokorą przyjmuję tę uwagę.</u>
<u xml:id="u-123.1" who="#RomanWenerski">Nie ma potrzeby, aby podmioty odwoływały się od decyzji prezesa Agencji. Podmioty skupujące zostały powiadomione o kwocie kar wynikających z przekroczenia kwot mlecznych przez producentów. Natomiast nie otrzymały decyzji o płatności, w związku z tym nie mają się od czego odwoływać. Jesteśmy z tymi podmiotami w kontakcie i przekazujemy im aktualne informacje. To dotyczy zwłaszcza dużych podmiotów skupujących mleko. Kiedy rozporządzenie zostanie opublikowane, natychmiast poinformujemy o tym podmioty skupujące.</u>
<u xml:id="u-123.2" who="#RomanWenerski">Przewidujemy, że kara spadnie z 56 gr za litr do 36 gr za litr mleka.</u>
<u xml:id="u-123.3" who="#RomanWenerski">Jeśli chodzi o rozłożenie na raty spłaty kar, to minister rolnictwa i rozwoju wsi wystąpił do Komisji Europejskiej z odpowiednim wnioskiem. Mówiłem tylko o tych sprawach, które są praktycznie pewne. Natomiast w tym przypadku efektu działań jeszcze nie znamy. Ustawa o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych daje możliwość podmiotom skupującym rozłożenia producentom należności na raty. Polska musi uiścić opłatę wyrównawczą w całości, ale w przypadku rolników prawo krajowe umożliwia rozłożenie tych płatności na raty. Wicepremier Andrzej Lepper zwrócił się o to do przedstawicieli podmiotów skupujących mleko.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proponuję, aby Komisja do rozpatrzenia przedmiotowego projektu ustawy powołała podkomisję. W pracach podkomisji będą uczestniczyć: trzej posłowie Prawa i Sprawiedliwości, dwaj posłowie Platformy Obywatelskiej oraz po jednym pośle z Samoobrony, Sojuszu Lewicy Demokratycznej, Ligi Polskich Rodzin i Polskiego Stronnictwa Ludowego.</u>
<u xml:id="u-124.1" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego przez prezydium Komisji składu podkomisji? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-124.2" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-124.3" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za tym, aby taki był skład podkomisji?</u>
<u xml:id="u-124.4" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie poparła propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-124.5" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę o zgłaszanie kandydatów do pracy w podkomisji.</u>
<u xml:id="u-124.6" who="#WojciechMojzesowicz">Zgłoszono kandydatury posłów: Jarosława Żaczka (PiS), Jerzego Gosiewskiego (PiS), Krzysztofa Czarneckiego (PiS), Kazimierza Plocke (PO), Jakuba Rutnickiego (PO), Lecha Kuropatwińskiego (Samoobrona), Tomasza Garbowskiego (SLD) oraz Stanisława Kalemby (PSL).</u>
<u xml:id="u-124.7" who="#WojciechMojzesowicz">Niestety nie ma na sali przedstawiciela Klubu Parlamentarnego Ligi Polskich Rodzin. W związku z tym musimy zmienić decyzję dotyczącą składu podkomisji.</u>
<u xml:id="u-124.8" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za tym, aby powołać podkomisję bez przedstawiciela tego klubu parlamentarnego?</u>
<u xml:id="u-124.9" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że 17 głosami, przy jednym przeciwnym i jednym wstrzymującym się, Komisja poparła mój wniosek.</u>
<u xml:id="u-124.10" who="#WojciechMojzesowicz">Zgłaszam jeszcze kandydaturę posła Zbigniewa Dolaty. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#ZbigniewDolata">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-126.1" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za powołaniem podkomisji w wyżej wymienionym składzie?</u>
<u xml:id="u-126.2" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie powołała podkomisję.</u>
<u xml:id="u-126.3" who="#WojciechMojzesowicz">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>