text_structure.xml 70.7 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WojciechMojzesowicz">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Skarbu Państwa. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WojciechMojzesowicz">Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawców o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AleksanderGrad">Chciałbym wcześniej zabrać głos w sprawie formalnej. Zgłaszam wniosek o wstrzymanie prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy o działach administracji rządowej do czasu przygotowania przez rząd kompleksowych rozwiązań w zakresie działalności Agencji Nieruchomości Rolnych. Przypominam, że pan premier Kazimierz Marcinkiewicz publicznie stwierdził, że niebawem rząd przedłoży Sejmowi projekt ustawy, dzięki której Agencja Nieruchomości Rolnych przestanie istnieć. Mówiło się o przekształceniu Agencji w „bank ziemi”. Zgłoszony przez posłów projekt ustawy świadczy o braku spójności działań rządu oraz klubu parlamentarnego, który stanowi jego zaplecze polityczne.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AleksanderGrad">Nie może być tak, że najpierw ogłasza się realizację programu Tanie państwo, zapowiada się daleko idące zmiany w funkcjonowaniu Agencji Nieruchomości Rolnych, nie informując, na czym będzie polegała działalność „banku ziemi”, a tymczasem posłowie przedkładają projekt ustawy, który wprowadza jedynie kosmetyczne zmiany, polegające na przeniesieniu nadzoru nad Agencją z Ministerstwa Skarbu Państwa do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Przecież takie zmiany też coś będą kosztowały. Ponadto to zdezorganizuje pracę Agencji. Jak sądzę, przedstawiciele Agencji i rządu powinni wypracować wspólną, szczegółową koncepcję funkcjonowania „banku ziemi” i przedstawić to Komisjom. W tej chwili mamy tylko dyskutować o zmianie nadzoru nad Agencją Nieruchomości Rolnych. Jaki jest w ogóle cel takiej zmiany?</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AleksanderGrad">Chciałbym państwa poinformować, w imieniu posłów Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej, że jeśli Komisje nadal będą rozpatrywały ten projekt ustawy, zarzucimy kłamstwo panu premierowi. To jest wprowadzanie opinii publicznej w błąd i wywołanie ogromnego zamieszania w Agencji. Jeszcze raz powtarzam, że potrzebne jest spokojne przygotowanie docelowych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AleksanderGrad">Proponuję, abyśmy wstrzymali pracę, do czasu przygotowania przez rząd oficjalnej opinii na temat przedmiotowego projektu ustawy. Powinniśmy także zaczekać na rządowy projekt ustawy wprowadzającej zmiany w funkcjonowaniu Agencji. Kiedy otrzymamy te dokumenty, rozpoczniemy pracę nad kompleksowym rozwiązaniem tego problemu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AleksanderGrad">Jeśli Komisje przyjęłyby mój wniosek, nie będzie potrzeby uzasadniania projektu ustawy i rozpatrywania poszczególnych przepisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechMojzesowicz">Tu nie chodzi o to, że nadzór nad Agencją Nieruchomości Rolnych przenosi się z jednego ministerstwa do drugiego. Chodzi o to, aby przy reformowaniu struktur Agencji odbywało się to w obrębie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Do tej pory było wiele zastrzeżeń do funkcjonowania Agencji, Wielokrotnie powtarzaliśmy, że minister rolnictwa i rozwoju wsi może skutecznie realizować politykę rolną wtedy, gdy będzie dysponował odpowiednimi narzędziami, a zatem gdy będzie mu podlegała między innymi Agencja Nieruchomości Rolnych. Obrót ziemią jest bardzo ważnym elementem polityki rolnej i ma wpływ na zmiany zachodzące na polskiej wsi. Dlatego przedłożyliśmy przedmiotowy projekt ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanBury">Zgadzam się z opinią, że proponowane zmiany mają charakter kosmetyczny. Nie wiem, kto dzisiaj reprezentuje rząd na posiedzeniu Komisji. Chciałbym uzyskać odpowiedź na pytanie. Na jakim etapie są prace nad projektem ustawy dotyczącej zmian w funkcjonowaniu Agencji Nieruchomości Rolnych? Z jednej strony słyszymy o utworzeniu „banku ziemi”, a z drugiej o likwidacji Agencji i przekazaniu ziemi samorządom. Zanim przystąpimy do pracy nad przedmiotowym projektem ustawy, chciałbym, aby wyjaśniono te kwestie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanBury">Pod projektem podpisali się wyłącznie posłowie z Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości. Wydaje się, że nie uzgodnili oni tych działań z rządem. Jeśli jest inaczej, to chciałbym wiedzieć, na jakim etapie są prace nad rządowym projektem ustawy dotyczącej Agencji Nieruchomości Rolnych. Jeżeli bowiem Rada Ministrów przyjmie projekt ustawy w ciągu najbliższych dwóch tygodni, to nie ma sensu rozpoczynać teraz prac nad poselskim projektem ustawy. Natomiast jeśli rząd skieruje projekt do Sejmu dopiero za rok, to zajmijmy się projektem poselskim, bo zmiany są potrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KazimierzPlocke">Popieram wniosek posła Aleksandra Grada. Jak mamy rozpatrywać przedmiotowy projekt ustawy, jeśli na sali nie ma nawet sprawozdawcy, posła Przemysława Gosiewskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WojciechMojzesowicz">Posła Przemysława Gosiewskiego zastępuje poseł Henryk Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KazimierzPlocke">Jaki jest cel tej nowelizacji? Jeśli chodzi tylko o zmianę nadzoru nad Agencją Nieruchomości Rolnych, to szkoda naszego czasu. Premier zapowiedział likwidację Agencji. W związku z tym chciałbym poznać stanowisko rządu w sprawie przedmiotowego projektu ustawy. Jeśli rząd przygotowuje kompleksowe rozwiązania w zakresie funkcjonowania Agencji Nieruchomości Rolnych, to nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy rozpatrywali projekty poselski i rządowy równocześnie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#KazimierzPlocke">Moim zdaniem rozpatrywanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy o działach administracji rządowej jest dzisiaj niezasadne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławKalemba">Jeśli chodzi o przekazanie nadzoru nad spółkami strategicznymi ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi, to jest to prawidłowy kierunek zmian. Uważam, że Sejm poprzedniej kadencji popełnił błąd.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#StanisławKalemba">Tym niemniej przedmiotowy projekt ustaw dotyczy także warunków udzielania poręczeń i gwarancji kredytowych. Proponowane przepisy stanowią, że minister właściwy do spraw rozwoju wsi w rozporządzeniu określi warunki odroczenia, rozłożenia na raty lub umorzenia należności. To jest bardzo istotne, ponieważ niektórzy rolnicy czekają na decyzje ministra finansów w tej kwestii już od 1991 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WojciechMojzesowicz">Przepraszam, że przerywam, ale na razie jesteśmy na etapie podejmowania decyzji, czy należy kontynuować pracę nad projektem ustawy. Poseł Aleksander Grad złożył wniosek o wstrzymanie prac. Jeśli ten wniosek nie uzyska poparcia Komisji, to przystąpimy do rozpatrzenia projektu ustawy i wtedy będzie można się wypowiedzieć szerzej na temat proponowanych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławKalemba">Chciałbym złożyć wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę złożyć wniosek. Dyskusja w sprawie projektu ustawy odbędzie się później.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławKalemba">Może w tak ważnej sprawie pan przewodniczący w ogóle zakaże dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#StanisławKalemba">Wypowiadam się merytorycznie. Nad ustawą dotyczącą Agencji Nieruchomości Rolnych pracowałem w ciągu wszystkich kadencji Sejmu. Proponowana nowelizacja nie dotyczy tylko zmiany nadzoru nad Agencją. Nie opowiadam się za przerwaniem prac, bo te zmiany są potrzebne. Z informacji, które do nas docierają, wynika, że rządowy projekt ustawy w sprawie „banku ziemi” będzie gotowy dopiero w połowie roku. Jeśli jednak Komisje zdecydują, że prace nad przedmiotowym projektem będą nadal prowadzone, to zgłoszę wniosek o powołanie podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#StanisławKalemba">To jest typowy projekt związany z rolnictwem. Jakie jest w tej sprawie stanowisko izb rolniczych oraz innych organizacji rolniczych? Konieczne jest uzyskanie opinii tych organizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławStec">Zanim zdecyduję, czy poprzeć wniosek posła Aleksandra Grada, bardzo proszę o stanowisko rządu w sprawie przedmiotowego projektu ustawy. Chciałbym, aby przedstawiciel rządu wypowiedział się w sprawie dalszych losów Agencji Nieruchomości Rolnych. Wyjaśnienie tych kwestii leży także w interesie pracowników tej instytucji. Osoby zatrudnione w centrali oraz w oddziałach terenowych dzwonią do nas i pytają, jakie będą dalsze losy Agencji. Jeżeli Agencja Nieruchomości Rolnych ma być zlikwidowana i ma powstać „bank ziemi”, to po co teraz wprowadzać rozwiązania, które będą obowiązywać przez dwa miesiące. Wiąże się z tym także powołanie nowej Rady Agencji. Jeśli natomiast Agencja nie będzie likwidowana, to przeprowadźmy kompleksowe zmiany. Popieram rozwiązanie polegające na przekazaniu nadzoru nad Agencją ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi, ale łącznie ze spółkami strategicznymi należącymi do Skarbu Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejFedorowicz">Do tej pory było zawsze tak, że czekano aż do Sejmu wpłynie rządowy projekt ustawy i wtedy rozpoczynano pracę nad wszystkimi projektami łącznie. W tej chwili dysponujemy tylko projektem ustawy przygotowanym przez posłów Prawa i Sprawiedliwości. Czy rząd opracowuje projekt ustawy dotyczącej tych samych zagadnień? Czy projekt, który dzisiaj mamy rozpatrywać, jest elementem rozwiązań przygotowywanych przez rząd? Czy celem tej ustawy nie jest przekazanie samorządom gruntów należących do Skarbu Państwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie wniosku posła Aleksandra Grada? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#WojciechMojzesowicz">Bardzo proszę przedstawiciela Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejKowalski">Z informacji, które posiadam, wynika, że propozycje rządu w kwestii dalszych losów Agencji Nieruchomości Rolnych będą znane do końca kwietnia. W tym tygodniu Komitet Rady Ministrów zajmie się propozycjami ministra skarbu państwa oraz ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Nie ukrywam, że mimo wielomiesięcznej współpracy nie udało nam się doprowadzić do przyjęcia jednolitego stanowiska w tym względzie. Resort Skarbu Państwa w dalszym ciągu opowiada się za utrzymaniem nadzoru nad Agencją przez ministra skarbu państwa. Natomiast minister rolnictwa i rozwoju wsi uznaje, że do wypełnienia jego statutowych obowiązków związanych z poprawianiem struktury obszarowej gospodarstw, zachowaniem dorobku spółek hodowlanych w produkcji roślinnej i zwierzęcej, aktywnym oddziaływaniem na dzierżawę, współdziałaniem z samorządem lokalnym i rolniczym w procesie zachowania infrastruktury, konieczne jest przeniesienie nadzoru nad Agencją do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AndrzejKowalski">Myślę, że argumenty przemawiające za utrzymaniem nadzoru nad Agencją przez ministra skarbu państwa najlepiej przedstawi pan minister Piotr Rozwadowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PiotrRozwadowski">Na początku roku do Komitetu Rady Ministrów zostały przekazane dwa projekty ustaw. Projekt przygotowany przez Ministerstwo Skarbu Państwa zmierza do przekształcenia Agencji Nieruchomości Rolnych w spółkę prawa handlowego i sformułowania bardziej przejrzystych celów jej funkcjonowania. Nazwaliśmy to ustawą o przekształceniu Agencji Nieruchomości Rolnych w Fundusz Nieruchomości Skarbu Państwa. Projekt przygotowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest częściowo zbieżny z propozycją poselską.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PiotrRozwadowski">Komitet Rady Ministrów zobowiązał oba Ministerstwa do opracowania wspólnego projektu. Powstał projekt, który jest bardziej zbliżony do propozycji Ministerstwa Skarbu Państwa i który został przekazany do uzgodnień międzyresortowych.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PiotrRozwadowski">Jeśli chodzi o stanowisko rządu w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy o działach administracji rządowej, to Rada Ministrów prawdopodobnie wypracuje je w następny wtorek, czyli za tydzień. Na czwartek natomiast swoje stanowiska mają przygotować Ministerstwa: Skarbu Państwa oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PiotrRozwadowski">Mówiliście państwo o deklaracji premiera w sprawie likwidacji Agencji Nieruchomości Rolnych, Agencji Mienia Wojskowego oraz Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. W kancelarii premiera rozpoczęte zostały prace przygotowawcze nad projektem ustawy dotyczącej przekształcenia tych Agencji w „bank ziemi”. W tym akcie prawnym określono by sposób zarządzania oraz cele, na które można by przeznaczać ziemię z zasobów Skarbu Państwa. Taka koncepcja ma być wypracowana do 8 kwietnia 2006 r. Należy się zatem spodziewać, że pod koniec kwietnia będzie gotowy rządowy projekt ustawy dotyczącej likwidacji Agencji Nieruchomości Rolnych i nowelizacji kilku innych ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WojciechMojzesowicz">Myślę, że nie należy porównywać Agencji Nieruchomości Rolnych z Agencją Mienia Wojskowego. To są dwie różne materie. Proszę tego nie łączyć. To są dwie różne sprawy. Istnieje problem obrotu ziemią, o czym mówimy już od kilku lat. Dzisiaj zmiana nadzoru nad Agencją jest po to, aby przy nowelizacji ustawy myśleć o tym, w jaki sposób mądrze obracać ziemią. Ziemia nie jest tylko towarem. To, co dzisiaj proponujemy, nie jest sprzeczne z tym, co w przyszłości chce robić rząd. Na pytanie, jak należy gospodarować ziemią, będzie można odpowiedzieć na kolejnym etapie. Ale wtedy minister rolnictwa i rozwoju wsi będzie miał decydujący głos w tej dyskusji, a minister skarbu państwa będzie go wspierał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JacekBogucki">Cieszę się, że przedstawiciel Platformy Obywatelskiej troszczy się o to, aby w Sejmie były przyjmowane projekty ustaw przygotowywane przez rząd.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JacekBogucki">Mam pytanie do wnioskodawcy. W którym miejscu projektu ustawy jest napisane, że w wyniku zmiany nadzoru pracownicy Agencji stracą pracę? Wydaje mi się, że po zmianie nadzoru nie nastąpią żadne zmiany organizacyjne w Agencji. Proszę nie wprowadzać nas w błąd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejFedorowicz">Nie uzyskałem odpowiedzi na moje pytanie. Muszę wiedzieć, czy rząd przygotuje i przestawi Sejmowi projekt ustawy w tym względzie. Czy jeśli rozpoczniemy pracę nad projektem poselskim, to rząd zgłosi swój projekt jako poprawkę do tego, co jest przedmiotem dzisiejszych obrad Komisji? Nie interesują mnie wewnętrzne kłopoty rządu. O tym można przeczytać we wszystkich gazetach i usłyszeć we wszystkich stacjach radiowych i telewizyjnych. Mnie nie interesują spory ministra rolnictwa i rozwoju wsi z ministrem skarbu państwa. Chcę wiedzieć, czy rząd przedłoży Sejmowi projekt ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AleksanderGrad">Z wypowiedzi obu ministrów wynika, że w przyszłym tygodniu Rada Ministrów zajmie stanowisko w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy o działach administracji rządowej. Mamy też poznać jednolite stanowisko Ministerstw Skarbu Państwa oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie dalszych losów Agencji Nieruchomości Rolnych.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#AleksanderGrad">Wydaje się, że Komisje przed rozpoczęciem pracy nad przedmiotowym projektem ustawy powinny znać docelowy model przygotowany przez rząd. Wówczas będziemy mogli rozwiązać ten problem raz a dobrze. Nie przekonuje mnie argument, że poprzez tę nowelizację minister rolnictwa i rozwoju wsi będzie miał większy wpływ na Agencję. Najpierw takie stanowisko musi wypracować zespół rządowy, zobligowany przez Komitet Rady Ministrów do przygotowania jednolitego projektu ustawy. Tutaj naprawdę chodzi o dobre imię rządu. Jeżeli państwo chcecie forsować taki sposób prac nad tą ustawą, przy takich niewiadomych i przy sporze, który istnieje wewnątrz rządu, to w ten sposób robicie tylko prezent opozycji. W ten sposób pokazujecie, jak funkcjonuje rząd oraz jego zaplecze polityczne. To, jeśli chcemy mówić o polityce. Natomiast jeśli chcemy rozwiązać problem, to miejmy trochę wyobraźni i poczekajmy dwa tygodnie na stanowisko rządu w sprawie poselskiego projektu ustawy oraz na projekt rządowy. Moim zdaniem, informacja o planach rządu w tym względzie jest w tej chwili kluczowa.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#AleksanderGrad">Dlatego złożyłem wniosek o wstrzymanie prac nad projektem ustawy do czasu przekazania wyżej wymienionych informacji przez rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KazimierzPlocke">Mam pytanie do pana ministra Piotra Rozwadowskiego. Jeśli dobrze rozumiem, Ministerstwo Skarbu Państwa przygotowało projekt ustawy przekształcający Agencję Nieruchomości Rolnych w spółkę prawa handlowego. Dowiedzieliśmy się także, że obecnie projekt znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych. Oznacza to, że za chwilę będziemy się zajmowali tym projektem w Sejmie. Ponadto specjalny zespół ma przygotować projekt ustawy dotyczący likwidacji Agencji Nieruchomości Rolnych. Czy dobrze rozumiem? Czy będziemy rozpatrywali trzy różne projekty ustaw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#StanisławKalemba">Pan premier zapowiadał, że powstanie „bank ziemi”, który będzie podlegał Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nie rozumiem zatem, skąd się biorą te rozbieżności w stanowiskach Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#StanisławKalemba">Pytałem, jakie jest w tej sprawie stanowisko samorządu rolniczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WojciechMojzesowicz">Wnioskodawcy cały czas utrzymywali kontakt z samorządem rolniczym. Oczywiście stanowisko samorządu zostanie państwu przekazane na piśmie. Z moich informacji wynika, że samorząd rolniczy opowiada się za przekazaniem nadzoru nad Agencją Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KazimierzJakubiak">Samorząd rolniczy od początku był przeciwny oddawaniu nadzoru nad Agencją Nieruchomości Rolnych ministrowi skarbu państwa. W związku z tym popieramy rozwiązanie zawarte w przedmiotowym projekcie ustawy. Uważamy, że to minister rolnictwa i rozwoju wsi powinien gospodarować gruntami rolnymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MieczysławAszkiełowicz">Chciałbym powiedzieć, że związki zawodowe rolników także popierają ten projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MieczysławAszkiełowicz">Skoro złożono dwa przeciwstawne wnioski, to należy je poddać pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JózefPilarz">Wydaje mi się, że część posłów wykazuje tutaj dużą nieświadomość. Moim zdaniem kwestie związane z zasobem własności rolnej Skarbu Państwa powinny podlegać ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi. Tutaj nie chodzi tylko o obrót ziemią. Jest jeszcze program de minimis dotyczący pomocy publicznej. Za chwilę z tej pomocy nie będą mogły korzystać spółki hodowlane, które bez dofinansowania nie są w stanie prowadzić badań genetycznych. Trzeba wypracować takie rozwiązanie, aby te spółki mogły nadal funkcjonować. To jest możliwe tylko wtedy, gdy w tej sprawie decydujący głos będzie miał minister rolnictwa i rozwoju wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za tym, aby kontynuować pracę nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy o działach administracji rządowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AleksanderGrad">Bardzo przepraszam, ale złożyłem wniosek o wstrzymanie prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WojciechMojzesowicz">Tak, ale ja zgłosiłem wniosek o kontynuowanie prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AleksanderGrad">Mój wniosek jest dalej idący. Czy mogę go sprecyzować?</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#AleksanderGrad">Zgłaszam wniosek o wstrzymanie prac na dwa tygodnie do czasu przedstawienia przez rząd stanowiska wobec tego projektu oraz informacji o przyszłości Agencji Nieruchomości Rolnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa opowiada się za wnioskiem posła Aleksandra Grada?</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że przy 13 głosach za, 23 przeciw i jednym wstrzymującym się, Komisje odrzuciły ten wniosek.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#WojciechMojzesowicz">Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawców o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#HenrykKowalczyk">W imieniu wnioskodawców mam zaszczyt przedstawić projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy o działach administracji rządowej. Szesnaście zmian dotyczy Agencji Nieruchomości Rolnych, a dwie działów administracji rządowej. Wszystkie zmiany zostały przedstawione w druku nr 365.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#HenrykKowalczyk">Celem ustawy jest przeniesienie nadzoru nad Agencją Nieruchomości Rolnych z Ministerstwa Skarbu Państwa do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W kilku miejscach opisano też zadanie Agencji dotyczące prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczpospolitej Polskiej. Tego nie było w pierwotnej ustawie.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#HenrykKowalczyk">Zmianie ulega również skład rady nadzorczej. Inna jest liczba osób delegowanych przez poszczególnych ministrów. Do tej pory minister skarbu państwa desygnował trzech przedstawicieli do tego organu. Proponujemy, aby trzech przedstawicieli mógł teraz desygnować minister właściwy do spraw rozwoju wsi. Po jednym przedstawicielu delegowaliby: minister właściwy do spraw finansów publicznych, minister skarbu państwa, minister do spraw zabezpieczenia społecznego, minister do spraw środowiska oraz minister do spraw rozwoju regionalnego – poprzednio był to minister do spraw gospodarki. Nie zmienia się zatem liczba członków rady, ale liczba osób desygnowanych przez poszczególnych ministrów.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#HenrykKowalczyk">To są główne zmiany dotyczące tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#HenrykKowalczyk">Chciałbym wyjaśnić, czym się kierowaliśmy, proponując przeniesienie nadzoru nad Agencją z Ministerstwa Skarbu Państwa do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Chodzi głównie o realizację zadań powiązanych z rolnictwem. Wiele argumentów przemawiających za takim rozwiązaniem pojawiło się już w trakcie dyskusji odbywającej się przed moim wystąpieniem. Mówiono tutaj o potrzebie prowadzenia i dofinansowania zadań z zakresu hodowli i unasieniania zwierząt. Większość decyzji, które miał wydawać minister skarbu państwa i tak miała powstawać w uzgodnieniu z ministrem rolnictwa i rozwoju wsi. Przekazując nadzór do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi znacznie skrócimy procesy podejmowania decyzji.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#HenrykKowalczyk">Zmiana ustawy nie rodzi skutków finansowych dla budżetu państwa. Nie ingerujemy wewnątrz Agencji. Zmienia się tylko nadzór.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#HenrykKowalczyk">Jeśli chodzi o ustawę o działach administracji rządowej, to w strukturach Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi znajdują się takie komórki, które znacznie lepiej będą wykonywać zadania nadzoru nad Agencją Nieruchomości Rolnych. Ministerstwo Skarbu Państwa właściwie utrzymywało tylko nadzór pod względem finansowym, natomiast brakowało nadzoru merytorycznego w zakresie rolnictwa i polityki rolnej. Ministerstwo Skarbu Państwa dąży do maksymalizacji zysków, czemu dawano wyraz przy sprzedaży i dzierżawie gruntów. Mamy nadzieję, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi weźmie także pod uwagę interes mniejszych rolników. Chodzi o popieranie gospodarstw rodzinnych. Rolnicy mogliby wykorzystywać zasoby nieruchomości rolnych do powiększania działalności swoich gospodarstw rolnych.</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#HenrykKowalczyk">W imieniu wnioskodawców proszę o przyjęcie przedmiotowego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#WojciechMojzesowicz">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejFedorowicz">Bardzo proszę o stanowisko rządu w sprawie tego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#KazimierzPlocke">Mam pytanie do przedstawiciela Ministerstwa Skarbu Państwa. W zmianie nr 1 czytamy, że nadzór nad Agencją sprawuje minister właściwy do spraw rozwoju wsi, ale w zakresie zadań określonych w przepisach o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczpospolitej Polskiej, nadzór sprawuje minister właściwy do spraw skarbu państwa. Jak ten podział obowiązków będzie realizowany w praktyce? Jak Ministerstwo Skarbu Państwa będzie realizowało zobowiązania wobec Zabużan? Jak państwo zamierzacie wykonać zobowiązania w zakresie reprywatyzacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#TomaszGarbowski">Mam pytanie do przedstawiciela wnioskodawców. W uzasadnieniu do projektu ustawy czytamy, że w niektórych spółkach strategicznych prowadzone są programy restrukturyzacyjne. W jakich spółkach strategicznych dla rolnictwa prowadzone są obecnie programy restrukturyzacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#StanisławKalemba">Czy zmienią się zasady zapisane w rozporządzeniu dotyczącym tej ustawy? Nie otrzymaliśmy projektu nowego rozporządzenia regulującego zasady sprzedaży mienia. W projekcie czytamy, że minister właściwy do spraw rolnictwa, określi w drodze rozporządzenia, tryb przekazywania mienia oraz organizowania przetargów. Czy w tym przypadku minister nie będzie miał zbyt szerokiego upoważnienia? Chodzi o przetargi ograniczone itd. W tym kontekście chciałbym zadać pytanie przedstawicielowi Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Czy w ustawie nie powinny być określone przynajmniej ogólne kryteria do wydania rozporządzenia? To jest bardzo skomplikowana materia.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#StanisławKalemba">Wprawdzie popieram pomysł przekazania nadzoru nad Agencją Nieruchomości Rolnych Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi, ale uważam, że projektem ustawy powinna się zająć podkomisja. Trzeba wyjaśnić te wszystkie wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa zabierze głos w imieniu rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PiotrRozwadowski">Stanowisko rządu w sprawie przedmiotowego projektu ustawy będzie znane dopiero w następny wtorek. A zatem nie mogę się wypowiadać w imieniu rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#WojciechMojzesowicz">W takim razie nie będziemy pytać przedstawicieli poszczególnych ministerstw o stanowisko w tej sprawie. To jest projekt poselski i stanowisko rządu ma w tym przypadku znaczenie uzupełniające. Nie ma przeciwwskazań, bo projekt przewiduje przede wszystkim zmianę nadzoru nad Agencją. To jest podstawowa zmiana.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#WojciechMojzesowicz">Poseł Stanisław Kalemba zadał pytanie przedstawicielowi Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na to pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MichelRyba">Jeśli chodzi o akty wykonawcze, to nie zmieniamy zakresu merytorycznego tych aktów, za wyjątkiem art. 37, gdzie dodano nowe wytyczne oraz art. 39a. W przypadku pozostałych rozporządzeń zmienia się tylko organ wydający. Nie ma potrzeby wydawania nowych rozporządzeń, ponieważ obecnie obowiązujące zachowają swoją moc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1. W ustawie z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2004 r. Nr 208, poz. 2128, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#WojciechMojzesowicz">W zmianie nr 1 wnioskodawcy proponują, aby w art. 3 ust. 2 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#WojciechMojzesowicz">„2. Nadzór nad Agencją sprawuje minister właściwy do spraw rozwoju wsi, a w zakresie zadań określonych w przepisach o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej – nadzór nad Agencją sprawuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.”.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MarekSuski">Mam pytanie do przedstawicieli rządu. Wiem, że rząd jeszcze nie zajął stanowiska w tej sprawie, ale będzie można odpowiedzieć na to pytanie na kolejnym posiedzeniu Komisji. Mamy do czynienia z sytuacją, w które dwa zadania w jednej Agencji będą realizowane przez dwa różne ministerstwa. W jaki sposób będzie następowało uzgadnianie stanowisk między resortami. Załóżmy, że jakiś Zabużanin będzie chciał otrzymać w ramach rekompensaty jakiś majątek, a minister właściwy do spraw rozwoju wsi będzie miał w tej sprawie inną opinię niż minister właściwy do spraw skarbu państwa. Czy wtedy spór będzie rozstrzygał premier? Gdzie będzie ośrodek decyzyjny w przypadku sporu, co do zarządzania mieniem i jego przeznaczenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JanWyrowiński">Chciałbym zwrócić uwagę, że poseł Marek Suski jest współautorem tego projektu ustawy. Jego podpis figuruje w druku nr 365. W związku z tym dziwią mnie jego dylematy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma inne uwagi do zmiany nr 1? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 1 w proponowanym brzmieniu.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 2. W zmianie nr 2 wnioskodawcy proponują, aby w art. 5 ust. 6 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#WojciechMojzesowicz">„6. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, wykaz spółek hodowli roślin uprawnych oraz hodowli zwierząt gospodarskich o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej, których prawa z akcji lub udziałów wykonuje Agencja, biorąc pod uwagę strategiczne znaczenie spółek w postępie biologicznym w rolnictwie w zakresie hodowli roślin uprawnych oraz hodowli zwierząt gospodarskich.”.</u>
          <u xml:id="u-46.5" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 2? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-46.6" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 2 w proponowanym brzmieniu.</u>
          <u xml:id="u-46.7" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-46.8" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 3. W zmianie nr 3 wnioskodawcy proponują, aby w art. 6 ust. 2 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-46.9" who="#WojciechMojzesowicz">„2. Oprócz zadań, o których mowa w ust. 1, Agencja realizuje również inne zadania określone odrębnymi przepisami, a w szczególności przepisami o kształtowaniu ustroju rolnego oraz przepisami o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej.”.</u>
          <u xml:id="u-46.10" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 3?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#KazimierzPlocke">Mam pytanie do przedstawiciela wnioskodawców. O jakie „inne zadania” tutaj chodzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#HenrykKowalczyk">To są zadania, które nie zostały wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 1–9. Pozostałe zadania zostały przepisane z tekstu poprzedniej ustawy. Dopisaliśmy tutaj tylko słowa „oraz przepisami o realizacji prawa do rekompensaty” etc. Pozostała część przepisu nie była modyfikowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma inne uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 3 w proponowanym brzmieniu.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 4. W zmianie nr 4 wnioskodawcy proponują, aby w art. 7 ust. 2 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#WojciechMojzesowicz">„2. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi, w drodze rozporządzenia, nadaje Agencji statut, biorąc pod uwagę zakres jej zadań.”.</u>
          <u xml:id="u-49.5" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 4? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-49.6" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 4.</u>
          <u xml:id="u-49.7" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JózefKlim">Mam jeszcze uwagę do zmiany nr 4. Wydaje mi się, że przy nadawaniu statutu Agencji powinien być brany pod uwagę także głos Ministerstwa Skarbu Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#WojciechMojzesowicz">Nie zgadzam się z tą opinią. Przekazujemy nadzór nad Agencją Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a zatem to on powinien decydować o kształcie statutu.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 5. W zmianie nr 5 wnioskodawcy proponują, aby w art. 9:</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#WojciechMojzesowicz">a) w ust. 1 zdaniu pierwszemu nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#WojciechMojzesowicz">„Prezesa Agencji wyłonionego w drodze konkursu powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju wsi”.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#WojciechMojzesowicz">b) ust. 2a i 3 otrzymały brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-51.5" who="#WojciechMojzesowicz">„2a. Wiceprezesa Agencji powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw rozwoju wsi na wniosek Prezesa Agencji.</u>
          <u xml:id="u-51.6" who="#WojciechMojzesowicz">3. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi składa Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej roczny raport z działalności Agencji.”.</u>
          <u xml:id="u-51.7" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 5? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-51.8" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 5.</u>
          <u xml:id="u-51.9" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-51.10" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 6. W zmianie nr 6 wnioskodawcy proponują, aby w art. 10:</u>
          <u xml:id="u-51.11" who="#WojciechMojzesowicz">a) ust. 1 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-51.12" who="#WojciechMojzesowicz">„1. Rada Nadzorcza składa się z przewodniczącego i jedenastu członków, w tym:</u>
          <u xml:id="u-51.13" who="#WojciechMojzesowicz">1) trzech przedstawicieli ministra właściwego do spraw rozwoju wsi;</u>
          <u xml:id="u-51.14" who="#WojciechMojzesowicz">2) po jednym przedstawicielu ministra właściwego do spraw finansów publicznych, ministra właściwego do spraw skarbu państwa, ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego oraz ministra właściwego do spraw środowiska;</u>
          <u xml:id="u-51.15" who="#WojciechMojzesowicz">3) jednego przedstawiciela Krajowej Rady Izb Rolniczych;</u>
          <u xml:id="u-51.16" who="#WojciechMojzesowicz">4) trzech przedstawicieli powoływanych spośród kandydatów zgłoszonych przez związki zawodowe rolników, organizacje społeczno-zawodowe rolników, związki zawodowe pracowników rolnictwa, rolnicze związki spółdzielcze, związki dzierżawców, administratorów i właścicieli nieruchomości rolnych oraz organizacje pracodawców rolnych – o zasięgu krajowym.”,</u>
          <u xml:id="u-51.17" who="#WojciechMojzesowicz">b) ust. 4 i 5 otrzymały brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-51.18" who="#WojciechMojzesowicz">„4. Przewodniczącego Rady Nadzorczej oraz jej członków powołuje, z zastrzeżeniem ust. 5, i odwołuje minister właściwy do spraw rozwoju wsi.</u>
          <u xml:id="u-51.19" who="#WojciechMojzesowicz">5. Powołanie członków Rady Nadzorczej, o których mowa w ust. 1 pkt 4, następuje po ich wyłonieniu na zebraniu kandydatów. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi zwołuje zebranie kandydatów i ustala regulamin wyłonienia tych kandydatów na członków Rady Nadzorczej.”,</u>
          <u xml:id="u-51.20" who="#WojciechMojzesowicz">c) ust. 7–9 otrzymały brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-51.21" who="#WojciechMojzesowicz">„7. Członek Rady Nadzorczej może być odwołany na wniosek organu lub związku albo organizacji, której jest reprezentantem.</u>
          <u xml:id="u-51.22" who="#WojciechMojzesowicz">8. W przypadku odwołania członka Rady Nadzorczej reprezentującego związki i organizacje, o których mowa w ust. 1 pkt 4, wyboru nowego członka dokonuje się w trybie określonym w ust. 2, 4 i 5.</u>
          <u xml:id="u-51.23" who="#WojciechMojzesowicz">9. Rada Nadzorcza wybiera spośród swoich członków wiceprzewodniczącego.”,</u>
          <u xml:id="u-51.24" who="#WojciechMojzesowicz">d) ust. 12 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-51.25" who="#WojciechMojzesowicz">„12. Rada Nadzorcza przedstawia swoje opinie ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi.”.</u>
          <u xml:id="u-51.26" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 6?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#KazimierzPlocke">Mam pytanie do przedstawiciela wnioskodawców. W jaki sposób będą wyłaniani przedstawiciele organizacji reprezentujących rolników? Takich organizacji jest zdecydowanie więcej niż trzy. Jak minister rolnictwa i rozwoju wsi wyobraża sobie wyłonienie tych trzech osób?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli państwo pozwolicie, ja odpowiem na to pytanie. Zbiorą się przedstawiciele wszystkich związków i organizacji rolniczych i wyłonią trzech kandydatów. Tak było poprzednio. Nie ma w tym zakresie żadnych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#HenrykKowalczyk">Sposób wyłonienia tych osób jest precyzyjnie opisany w lit. „c)”. Jak już powiedział poseł Wojciech Mojzesowicz, nie zmieniamy trybu wyłonienia członków rady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy są inne uwagi do zmiany nr 6? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 6.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 7. W zmianie nr 7 wnioskodawcy proponują, aby w art. 20:</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#WojciechMojzesowicz">a) ust. 3 i 4 otrzymały brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-55.5" who="#WojciechMojzesowicz">„3. Roczne plany finansowe, o których mowa w ust. 2, zatwierdza minister właściwy do spraw rozwoju wsi.</u>
          <u xml:id="u-55.6" who="#WojciechMojzesowicz">4. Środki finansowe z gospodarowania mieniem Zasobu przeznacza się na finansowanie obciążających mienie Zasobu zadań określonych w ustawie, w tym na obsługę zobowiązań Agencji określonych w art. 20a ust. 1 i 4, a także zadań określonych odrębnymi przepisami, w tym przepisami o kształtowaniu ustroju rolnego oraz przepisami o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej.”,</u>
          <u xml:id="u-55.7" who="#WojciechMojzesowicz">b) ust. 6 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-55.8" who="#WojciechMojzesowicz">„6. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw skarbu państwa określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji i gospodarki finansowej Zasobu, uwzględniając w szczególności odrębność tworzenia i funkcjonowania funduszy własnych Agencji, o których mowa w art. 20b ust. 2, oraz funduszu mienia Zasobu, o którym mowa w art. 20c ust. 2.”.</u>
          <u xml:id="u-55.9" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 7? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-55.10" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 7.</u>
          <u xml:id="u-55.11" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-55.12" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 8. W zmianie nr 8 wnioskodawcy proponują, aby w art. 20d ust. 3–5 otrzymały brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-55.13" who="#WojciechMojzesowicz">„3. Roczne sprawozdanie finansowe Agencji oraz roczne sprawozdanie finansowe z gospodarowania mieniem Zasobu, sporządzane z zastosowaniem takich samych metod i w takim samym układzie, podlegają badaniu przez biegłych rewidentów wybranych przez Radę Nadzorczą.</u>
          <u xml:id="u-55.14" who="#WojciechMojzesowicz">4. Roczne sprawozdania, o których mowa w ust. 3, zatwierdza minister właściwy do spraw rozwoju wsi na wniosek Prezesa Agencji, zaopiniowany przez Radę Nadzorczą.</u>
          <u xml:id="u-55.15" who="#WojciechMojzesowicz">5. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi, na wniosek Prezesa Agencji, zaopiniowany przez Radę Nadzorczą, dokonuje podziału rocznego wyniku finansowego Agencji oraz rocznego wyniku finansowego Zasobu.”.</u>
          <u xml:id="u-55.16" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 8? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-55.17" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 8.</u>
          <u xml:id="u-55.18" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-55.19" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 9. W zmianie nr 9 wnioskodawcy proponują, aby w art. 22 w ust. 3 zdanie pierwsze otrzymało brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-55.20" who="#WojciechMojzesowicz">„Agencja, za zgodą ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, może wykorzystywać mienie Zasobu do ustanawiania zabezpieczeń zaciąganych kredytów, o których mowa w ust. 1, i emisji obligacji, o których mowa w ust. 2.”.</u>
          <u xml:id="u-55.21" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 9? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-55.22" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 9.</u>
          <u xml:id="u-55.23" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-55.24" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 10. W zmianie nr 10 wnioskodawcy proponują, aby w art. 23 ust. 2 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-55.25" who="#WojciechMojzesowicz">„2. Agencja może udzielać poręczeń i gwarancji kredytowych, w tym dewizowych, obciążających mienie Zasobu wyłącznie za zgodą ministra właściwego do spraw rozwoju wsi i do wysokości określonej w planie finansowym, o którym mowa w art. 20 ust. 2 pkt 2.”.</u>
          <u xml:id="u-55.26" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 10? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-55.27" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 10.</u>
          <u xml:id="u-55.28" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-55.29" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 11. W zmianie nr 11 wnioskodawcy proponują, aby w art. 23a w ust. 2 zdanie pierwsze otrzymało brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-55.30" who="#WojciechMojzesowicz">„Minister właściwy do spraw rozwoju wsi, po zasięgnięciu opinii Prezesa Agencji, ustali w drodze rozporządzenia szczegółowe przesłanki odroczenia rozłożenia na raty lub umorzenia należności oraz tryb postępowania w tych sprawach.”.</u>
          <u xml:id="u-55.31" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 11?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#StanisławKalemba">Czy utrzymano dotychczasowe przepisy, jeśli chodzi o odroczenie, rozłożenie na raty lub umorzenie należności?</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#StanisławKalemba">Jeśli tak, to nie mam uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma inne uwagi do zmiany nr 11? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 11.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 12. W zmianie nr 12 wnioskodawcy proponują, aby w art. 24 ust. 8 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-57.4" who="#WojciechMojzesowicz">„8. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb dokonywania zamiany nieruchomości, o której mowa w ust. 1 pkt 6.”.</u>
          <u xml:id="u-57.5" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 12? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-57.6" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 12.</u>
          <u xml:id="u-57.7" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-57.8" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 13. W zmianie nr 13 wnioskodawcy proponują, aby w art. 31 w ust. 4 wprowadzenie do wyliczenia otrzymało brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-57.9" who="#WojciechMojzesowicz">„Minister właściwy do spraw rozwoju wsi, po zasięgnięciu opinii Prezesa Agencji, ustali w drodze rozporządzenia:”.</u>
          <u xml:id="u-57.10" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 13?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#MarekSuski">Mam jeszcze uwagi do zmiany nr 12. Pan poseł Wojciech Mojzesowicz tak szybko przechodzi do następnych przepisów, że nie zauważyłem, że już jesteśmy przy zmianie nr 13.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#MarekSuski">Co stanowi ust. 1 pkt 6? Jakie to będzie miało skutki? Co prawda podpisałem się pod projektem ustawy, ale pod wieloma takimi dokumentami się podpisujemy i nie zawsze jest czas, aby wszystko przeanalizować. Myślę, że warto, aby posłowie wiedzieli, co kryje się w ust. 1 pkt 6 art. 24.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy przedstawiciel wnioskodawców zechce wyjaśnić tę kwestię?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#HenrykKowalczyk">Tutaj trzeba się odwołać do art. 24 ust. 1 pkt 6: „Agencja reprezentuje Skarb Państwa w sprawach wynikających z postępowania regulacyjnego określonego w ustawach o stosunku państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych Rzeczpospolitej Polskiej. Mienie, które nie zostało zagospodarowane w trybie określonym w ust. 1 Agencja zabezpiecza lub przeznacza na inne cele w trybie określonym w statucie Agencji. Grunty rolne wchodzące w skład Zasobu mogą być w uzasadnionych gospodarczo przypadkach odłogowane. Na wniosek Agencji, właściwy ze względu na miejsce położenia nieruchomości, starosta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej przekazuje nieodpłatnie w drodze decyzji Lasom Państwowym wydzielone geodezyjne grunty wchodzące w skład Zasobu przeznaczone do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Agencja może nieodpłatnie przekazać Lasom Państwowym wydzielone geodezyjnie lasy a także grunty nadające się do zalesienia inne niż określone w ust. 3 i 4. Przekazanie następuje w drodze umowy zawartej pomiędzy Prezesem Agencji a dyrektorem generalnym Lasów Państwowych.”.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#HenrykKowalczyk">Ten przepis jest bardzo obszerny. Czy mam czytać dalej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#WojciechMojzesowicz">Dziękuję bardzo. Myślę, że to wystarczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#MarekSuski">Dziękuję, już sobie przypomniałem. Pracowałem nad tą ustawą i już wiem o co chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#WojciechMojzesowicz">Wracamy do rozpatrywania zmiany nr 13. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej zmiany? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 13.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-63.3" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 14. W zmianie nr 14 wnioskodawcy proponują, aby w art. 32 ust. 1 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-63.4" who="#WojciechMojzesowicz">„1. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb sprzedaży nieruchomości Zasobu i ich części składowych, warunki rozkładania ceny sprzedaży na raty oraz stawki szacunkowe, o których mowa w art. 30 ust. 2.”.</u>
          <u xml:id="u-63.5" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 14? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-63.6" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 14.</u>
          <u xml:id="u-63.7" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-63.8" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 15. W zmianie nr 15 wnioskodawcy proponują, aby art. 37 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-63.9" who="#WojciechMojzesowicz">„Art. 37. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia, tryb przekazywania mienia w razie ustanowienia lub wygaśnięcia zarządu oraz tryb ustalania i wnoszenia opłat, w szczególności wymagania dotyczące wniosku o przekazanie mienia w zarząd, zakres decyzji i umów o przekazaniu mienia w zarząd, a także zakres decyzji o wygaśnięciu zarządu oraz mając na względzie zabezpieczenie możliwości sprawnego uiszczania opłat.”.</u>
          <u xml:id="u-63.10" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 15?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#MichelRyba">Mam uwagę redakcyjną. W ostatniej linijce wyraz „oraz” należy zastąpić przecinkiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy są inne uwagi do zmiany nr 15? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 15.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 16. W zmianie nr 16 wnioskodawcy proponują, aby w art. 39a:</u>
          <u xml:id="u-65.4" who="#WojciechMojzesowicz">a) ust. 1 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-65.5" who="#WojciechMojzesowicz">„1. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi, w drodze rozporządzenia, określi tryb przeprowadzania przetargów na dzierżawę, uwzględniając w szczególności formy przeprowadzania przetargu, wymagania dotyczące wadium, sposób ogłaszania przetargu, informacje, jakie powinno zawierać ogłoszenie o przetargu oraz oferta, informacje, jakie powinien zawierać protokół z przetargu sporządzany przez komisję przeprowadzającą przetarg.”,</u>
          <u xml:id="u-65.6" who="#WojciechMojzesowicz">b) ust. 8 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-65.7" who="#WojciechMojzesowicz">„8. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi, po zasięgnięciu opinii Prezesa Agencji, określi, w drodze rozporządzenia, sposób ustalania wysokości czynszu dzierżawnego w umowach zawieranych ze spółkami, o których mowa w art. 39 ust. 2 pkt 5 i ust. 3, w zależności od potencjału produkcyjnego przedmiotu dzierżawy, w szczególności w zależności od rodzaju i klasy gruntów oraz miejsca ich położenia, wartości księgowej budynków i budowli, charakteru możliwej do prowadzenia działalności gospodarczej.”.</u>
          <u xml:id="u-65.8" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 16?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#StanisławKalemba">Mam pytanie do przedstawiciela wnioskodawców. Czy w tym przepisie zmieniono tylko ministra wydającego rozporządzenie, a pozostałe zapisy są przeniesione z poprzedniej ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#HenrykKowalczyk">Jeśli chodzi o ust. 1, to zmiany są nieco szersze. Uściśliliśmy warunki przeprowadzania przetargów. W obowiązującej ustawie ust. 1 kończył się na słowach: „przeprowadzenia przetargów na dzierżawę”. Dopisaliśmy następujący fragment: „uwzględniając w szczególności formy przeprowadzania przetargu, wymagania dotyczące wadium, sposób ogłaszania przetargu, informacje, jakie powinno zawierać ogłoszenie o przetargu oraz oferta, informacje, jakie powinien zawierać protokół z przetargu sporządzany przez komisję przeprowadzającą przetarg.”.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#HenrykKowalczyk">A zatem jest to bardziej szczegółowe określenie sposobu rozpisania przetargu. Jeśli chodzi o ust. 8, nie wprowadziliśmy nowych zapisów, zamieniono tylko ministra właściwego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#StanisławKalemba">Brakuje tutaj stanowiska rządu oraz Agencji. Czy zostaną zachowane zasady, dotyczące przetargów ograniczonych? Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi powinna zadbać o to, aby jak największa część gruntów trafiła w ręce rolników. Czy zmierzamy w tym kierunku? Zresztą o tym jest mowa w ustawie dotyczącej kształtowania ustroju rolnego. Chodzi tylko o to, aby nie zmniejszyć szans rolników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#WojciechMojzesowicz">Na pewno nie zmniejszamy szans rolników. Chciałbym podkreślić, że projekt ustawy powstawał we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nie tworzylibyśmy tego aktu prawnego, gdyby resort rolnictwa nie chciał być beneficjantem tych rozwiązań. A zatem to wszystko nie jest zawieszone w próżni. Projekt powstał po konsultacjach z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi. To nie jest autorski projekt posłów, który jest oderwany od rzeczywistości. Nawiązuje do tego, o czym przez pięć lat tutaj rozmawialiśmy.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#WojciechMojzesowicz">Czy są inne uwagi do zmiany nr 16? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 16.</u>
          <u xml:id="u-69.3" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.4" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2. Wnioskodawcy w art. 2 proponują, aby w ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1548, z późn. zm.) wprowadzić następujące zmiany.</u>
          <u xml:id="u-69.5" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 1. W zmianie nr 1 wnioskodawcy proponują, aby w art. 23:</u>
          <u xml:id="u-69.6" who="#WojciechMojzesowicz">a) ust. 3 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-69.7" who="#WojciechMojzesowicz">„Minister właściwy do spraw rozwoju wsi sprawuje nadzór nad działalnością Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Agencji Nieruchomości Rolnych.”,</u>
          <u xml:id="u-69.8" who="#WojciechMojzesowicz">b) uchylić ust. 4.</u>
          <u xml:id="u-69.9" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 1? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-69.10" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 1.</u>
          <u xml:id="u-69.11" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.12" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 2. W zmianie nr 2 wnioskodawcy proponują, aby w art. 25 uchylić ust. 4.</u>
          <u xml:id="u-69.13" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 2. Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-69.14" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 2.</u>
          <u xml:id="u-69.15" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.16" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 3. Wnioskodawcy proponują, aby art. 3 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-69.17" who="#WojciechMojzesowicz">„Art. 3. Rada Nadzorcza powołana na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy z 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa wykonuje swoje zadania do dnia powołania Rady Nadzorczej na podstawie art. 10 ust. 4 tej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.”.</u>
          <u xml:id="u-69.18" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 3?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#MichelRyba">Mam drobną uwagę redakcyjną. Po wyrazie „ustawy” należy dodać wyrazy „z dnia”. W ten sposób będzie tutaj mowa o ustawie z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#MichelRyba">Podobnie będzie w przypadku art. 4. Przed słowami „art. 37” należy dodać wyraz „podstawie”, natomiast przez wyrazem „ustawy” należy dodać wyrazy „z dnia”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma inne uwagi do art. 3? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 3 wraz ze zmianami proponowanymi przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-71.3" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 4. Wnioskodawcy proponują, aby art. 4 otrzymał następujące brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-71.4" who="#WojciechMojzesowicz">„Art. 4. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 37 oraz art. 39a ust. 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 37 oraz art. 39a ust. 1 tej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.”.</u>
          <u xml:id="u-71.5" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 4?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#StanisławStec">Z treści tego przepisu wynika, że dotychczasowe przepisy wykonawcze mogą obowiązywać przez pięć lub dziesięć lat. Nie podaje się tutaj terminu wydania nowych rozporządzeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#WojciechMojzesowicz">Bardzo proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#MichelRyba">Nie ma obowiązku umieszczania w ustawie terminu wydania rozporządzeń, chociaż technika legislacyjna dopuszcza taką możliwość. Wydaje się, że w tym przypadku nie ma takiej potrzeby, bo przepisy nie ulegają radykalnej zmianie. Jeśli jednak wpłynie odpowiednia poprawka, to oczywiście istnieje możliwość wprowadzenia terminu wydania rozporządzeń. W związku z trybem prac rządu proponujemy jednak termin nie krótszy niż 12 miesięcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#WojciechMojzesowicz">To jest dopiero pierwsze czytanie projektu ustawy. Pan poseł Stanisław Stec może zgłosić poprawkę w trakcie drugiego czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#StanisławStec">O ile wiem, to już nie jest pierwsze czytanie. W tej chwili rozpatrujemy projekt ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy są inne uwagi do art. 4? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za przyjęciem art. 4?</u>
          <u xml:id="u-77.3" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że 22 głosami, przy 5 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, Komisje przyjęły art. 4.</u>
          <u xml:id="u-77.4" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 5. W art. 5 wnioskodawcy proponują, aby ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-77.5" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 5? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-77.6" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 5.</u>
          <u xml:id="u-77.7" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-77.8" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#KrystianŁuczak">Mam jeszcze pytanie. W zmianie nr 5 czytamy, że minister właściwy do spraw rozwoju wsi składa Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej roczny raport z działalności Agencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#WojciechMojzesowicz">Bardzo przepraszam, ale zmiana nr 5 została już przyjęta. To nie moja wina, że pan poseł nie zgłosił uwag wtedy, gdy rozpatrywaliśmy ten przepis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#KrystianŁuczak">Wydaje mi się jednak, że mogę zadać pytanie przed ostatecznym głosowaniem nad całością projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę zadać pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#KrystianŁuczak">Czy w regulaminie Sejmu jest procedura określająca sposób przyjmowania rocznego raportu z działalności Agencji? Przypominam, jak na posiedzeniach Komisji Ustawodawczej dyskutowaliśmy na temat powoływania komisji śledczej i sposobu zakończenia jej prac. Przypominam niezadowolenie posłów w Sejmie poprzedniej kadencji, gdy nie można było głosować nad sprawozdaniem z działalności Narodowego Banku Polskiego. Tymczasem proponowany przepis stanowi, że minister właściwy do spraw rozwoju wsi przedstawia Sejmowi roczny raport z działalności Agencji.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#KrystianŁuczak">Jaka temu towarzyszy procedura? Czym to się kończy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#MichelRyba">Nie potrafię teraz powiedzieć, czym to się kończy, ale takie raporty są składane od wielu lat. Teraz będzie to robił minister właściwy do spraw rozwoju wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#TomaszGarbowski">Zgłaszam wniosek o sprawdzenie kworum w Komisji Skarbu Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#WojciechMojzesowicz">To jest wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Skarbu Państwa i nie będziemy sprawdzać kworum tylko w jednej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#MichelRyba">Niestety poseł Tomasz Garbowski ma rację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę w takim razie o sprawdzenie kworum w Komisji Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że w Komisji Skarbu Państwa jest kworum.</u>
          <u xml:id="u-88.2" who="#WojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-88.3" who="#WojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy o działach administracji rządowej?</u>
          <u xml:id="u-88.4" who="#WojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że 23 głosami, przy 5 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, Komisje przyjęły projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-88.5" who="#WojciechMojzesowicz">Pozostał nam jeszcze obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Zgłaszam kandydaturę posła Henryka Kowalczyka. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-88.6" who="#WojciechMojzesowicz">Czy pan poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#HenrykKowalczyk">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#WojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje poparły tę kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-90.1" who="#WojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-90.2" who="#WojciechMojzesowicz">Bardzo proszę przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o wyrażenie opinii w sprawie zgodności przyjętego projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#BogusławMajczyna">W imieniu sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej chciałem stwierdzić, że projektowana ustawa nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#WojciechMojzesowicz">Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Skarbu Państwa.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>