text_structure.xml 27.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WaldemarStarosta">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich i stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WaldemarStarosta">4 kwietnia 2007 r. Marszałek Sejmu przekazał do Komisji uchwałę Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw. Komisja otrzymała i przekazała posłom opinie Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej oraz Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji. Wystąpiłem również z prośbą o opinię do Biura Analiz Sejmowych. Niestety opinii nie otrzymałem ze względu na ograniczony czas.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WaldemarStarosta">Przystępujemy do rozpatrywania poprawek Senatu. Poprawka nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofZaręba">Jest to poprawka redakcyjna. Rząd nie zgłasza zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TomaszJaroszyński">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WaldemarStarosta">Czy są pytania lub uwagi do poprawki nr 1? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WaldemarStarosta">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 1. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WaldemarStarosta">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 1. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyGosiewski">W związku z tym, że byłem przewodniczącym podkomisji nadzwyczajnej, mogę powiedzieć, że na ten temat długo dyskutowaliśmy. Zgłaszam wniosek o odrzucenie senackiej poprawki nr 2, ponieważ dodana jest zmiana dotycząca przebudowy dróg, która doprecyzowuje, że mowa jest o przedsięwzięciu realizowanym w granicach województwa. Przepis ten w pełni usuwa obawy wyrażone w toku uzgodnień prowadzonych przez resort transportu w przypadku przedsięwzięć polegających na przebudowie drogi. Gdybyśmy nie wprowadzili proponowanego przepisu, wydawane byłyby niepotrzebnie decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach obejmujące obszar znacznie większy niż ten, na którym faktycznie to przedsięwzięcie będzie realizowane. Wnoszę o odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofZaręba">Dla nas nie ma to specjalnego znaczenia. Jeśli celem poprawki jest uściślenie lub doprecyzowanie terminologii lub postępowania może ona być sformułowana zgodnie z wnioskiem posła Jerzego Gosiewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TomaszJaroszyński">Jak wspomniał poseł Jerzy Gosiewski, sprawa ta omawiana była wielokrotnie w toku prac w Sejmie. Zdaniem Biura Legislacyjnego KS, ust. 1b jest zbędny, ale ponieważ nie ma jednolitego stanowiska rządu, bo jeden resort opowiada się za jego wprowadzeniem, a drugi uważa, że jest on zbędny, to nam jest trudno powiedzieć, czy wykreślenie go będzie miało jakiś skutek, czy nie. Z punktu widzenia zasad legislacji ust. 1b jest pewną nadregulacją, bez której z już obowiązujących przepisów da się wyinterpretować to, co proponowane jest w tym przepisie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WaldemarStarosta">Czy są pytania lub uwagi do poprawki nr 2? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WaldemarStarosta">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie senackiej poprawki nr 2. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#WaldemarStarosta">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie senackiej poprawki nr 2. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KrzysztofZaręba">Poprawka ma charakter redakcyjny. Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TomaszJaroszyński">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WaldemarStarosta">Czy są pytania lub uwagi do poprawki nr 3? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WaldemarStarosta">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 3. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#WaldemarStarosta">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 3. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofZaręba">Poprawka ma charakter redakcyjny. Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TomaszJaroszyński">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WaldemarStarosta">Czy są pytania lub uwagi do poprawki nr 4? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#WaldemarStarosta">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 4. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#WaldemarStarosta">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 4. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KrzysztofZaręba">Naszym zdaniem brzmienie projektu ustawy przyjęte przez Sejm powinno pozostać. Proponujemy odrzucić poprawkę nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#TomaszJaroszyński">W odniesieniu do senackiej poprawki nr 5 zgłaszamy podstawowe zastrzeżenie polegające na tym, że Senat w tym przypadku, zdaniem Biura Legislacyjnego KS, przekroczył zakres dopuszczalnej poprawki. W art. 222, którego dotyczy ta poprawka, ust. 5 nie był przedmiotem prac w Sejmie i dokonanie zmiany polegającej na tym, iż minister nie fakultatywnie, lecz obligatoryjnie ma wydać rozporządzenie jest istotną zmianą merytoryczną, która nie była przedmiotem prac Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#TomaszJaroszyński">Z przyczyn formalnych poprawka ta budzi istotne zastrzeżenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JerzyGosiewski">Tu chodzi o to, że Senat zaproponował zmianę z fakultatywnego na obligatoryjny obowiązek, a to nie ma praktycznego znaczenia. Wnoszę o odrzucenie senackiej poprawki nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WaldemarStarosta">Czy są pytania lub uwagi do poprawki nr 5?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ArkadiuszLitwiński">Nie mogę się zgodzić z moim przedmówcą, bo według mnie taka zmiana ma znaczenie. Przekonują mnie jednak argumenty Biura Legislacyjnego KS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WaldemarStarosta">Rozumiem, że pan poseł nie składa wniosku o przyjęcie poprawki nr 5?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ArkadiuszLitwiński">Nie, nie składam. Chodziło mi tylko o zwrócenie uwagi, że nie chodzi o to, że nie jest to merytorycznie nieuzasadniona propozycja, tylko o to, że formalnie jest to niemożliwe, abyśmy się tym dzisiaj zajęli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WaldemarStarosta">Czy są inne uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#WaldemarStarosta">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie senackiej poprawki nr 5. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#WaldemarStarosta">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie senackiej poprawki nr 5. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KrzysztofZaręba">Poprawkę popieramy, ponieważ ustęp dotyczy opłat, a wprowadzenie pojęcia kary jest zbędne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TomaszJaroszyński">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WaldemarStarosta">Czy są pytania lub uwagi do poprawki nr 6? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#WaldemarStarosta">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 6. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#WaldemarStarosta">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 6. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KrzysztofZaręba">Poprawka ma charakter porządkująco-redakcyjny. Jesteśmy za jej przyjęciem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#TomaszJaroszyński">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WaldemarStarosta">Czy są pytania lub uwagi do poprawki nr 7? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#WaldemarStarosta">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 7. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#WaldemarStarosta">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 7. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KrzysztofZaręba">W tym przypadku nie zgadzamy się z dodaniem do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska funduszy wojewódzkich z uwagi na rozproszenie środków i niejasną w chwili obecnej sytuację wojewódzkich funduszy. Uważamy dopisanie funduszy wojewódzkich za zbędne i niepotrzebne skomplikowanie sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WaldemarStarosta">Panie ministrze, co ma pan na myśli, mówiąc o nie zbyt jasnej sytuacji wojewódzkich funduszy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KrzysztofZaręba">Wynika to z zapowiedzi pani wicepremier Zyty Gilowskiej o reformie finansów publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WaldemarStarosta">Czy te wypowiedzi mają charakter oficjalny? Bo w oficjalnych dokumentach nie spotkałem nic na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KrzysztofZaręba">Ze strony pani premier wypowiedź publiczna jest wypowiedzią oficjalną. Natomiast nie musimy mieć tego samego zdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#TomaszJaroszyński">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#WaldemarStarosta">Pan poseł Stanisław Zając składa wniosek o odrzucenie poprawki nr 8. Czy są pytania lub uwagi do poprawki nr 8? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#WaldemarStarosta">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie senackiej poprawki nr 8. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#WaldemarStarosta">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie senackiej poprawki nr 8. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#KrzysztofZaręba">Popieramy senacką poprawkę nr 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#TomaszJaroszyński">W odniesieniu do poprawki nr 9 Biuro Legislacyjne KS również wnosi pewne zastrzeżenie. W tym przypadku również można się dopatrzyć, choć nie w tak istotnym stopniu, jak to było w przypadku poprawki nr 5, ale jednak pewnego przekroczenia zakresu poprawki.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#TomaszJaroszyński">Proszę zauważyć, iż poprawka ta dotyczy nie tylko kwestii, które pojawiły się w związku z projektem będącym przedmiotem prac Komisji, ale wykracza poza projekt, gdyż odnosi się do całego art. 401, czyli przychodów uzyskiwanych z innych źródeł. Dlatego obawiamy się, że w tym przypadku również można mówić o przekroczeniu dopuszczalnego zakresu poprawki Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#WaldemarStarosta">Czy są pytania lub uwagi do poprawki nr 9? Nie słyszę. Mamy pozytywne stanowisko rządu, zastrzeżenia Biura Legislacyjnego KS i w tej sytuacji musimy podjąć decyzję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KrzysztofZaręba">Chcę dodać, że sprawa dotyczy „pieniędzy znaczonych”, czyli funduszy, które na określone cele i na wydzielone konta są przekazywane. Obsługa pieniędzy odkładanych na odrębne fundusze powinna mieć jakieś zabezpieczenie, dlatego też proponujemy, aby ta obsługa specjalna jednak mogła być możliwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#TomaszJaroszyński">Biuro Legislacyjne KS dostrzega racje przemawiające za meritum tej poprawki, tym nie mniej naszym obowiązkiem jest zwracanie uwagi na sytuacje, kiedy Senat wkracza w materie, które omawiane nie były w Sejmie. Chyba, że ministerstwo przedstawi jakieś argumenty, że jest to ciąg prac, które odbyły się w Sejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#WaldemarStarosta">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego KS. Czy z punktu widzenia zasad legislacji, przyjęcie tej poprawki spowoduje jakieś negatywne konsekwencje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#TomaszJaroszyński">W kompetencjach Biura Legislacyjnego KS nie mieści się przewidywanie przyszłości, więc trudno mi odpowiedzi na to pytanie. Nie jest to sytuacja kontrowersyjna, w której można byłoby się spodziewać, iż byłyby podmioty zainteresowane zaskarżeniem takiej regulacji ze względów formalnych do Trybunału Konstytucyjnego, co mogłoby przynieść w efekcie uchylenie tego przepisu. Nasze zastrzeżenia nie są bardzo stanowcze. Jak powiedziałem na początku, jest to przypadek graniczny. Senat tylko nieco wykroczył poza materię będącą przedmiotem prac Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#WaldemarStarosta">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 9. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#WaldemarStarosta">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 9. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#KrzysztofZaręba">Jest to poprawka o charakterze legislacyjnym. Popieramy senacką poprawkę nr 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#TomaszJaroszyński">Poprawka nr 10 łączy się, naszym zdaniem, z poprawką nr 12, więc można je zarekomendować łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#WaldemarStarosta">Czy są pytania lub uwagi do poprawki nr 10 i 12? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#WaldemarStarosta">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackich poprawek nr 10 i 12. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#WaldemarStarosta">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackich poprawek nr 10 i 12. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#KrzysztofZaręba">Poprawkę nr 11 uznaliśmy za zasadną i dlatego ją popieramy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#TomaszJaroszyński">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#WaldemarStarosta">Czy są pytania lub uwagi do poprawki nr 11? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#WaldemarStarosta">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 11. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#WaldemarStarosta">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 11. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 13.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#KrzysztofZaręba">Nie sprzeciwiamy się tej poprawce, mimo iż, naszym zdaniem, nie wprowadza dodatkowych elementów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#AntoniMężydło">Nie można się zgodzić z uzasadnieniem, które przedstawił Senat. Delegacja upoważniająca Radę Ministrów do zmiany zachowanych czasowo w mocy przepisów wykonawczych nie narusza zasad legislacji i nie może doprowadzić do przedłużenie okresu funkcjonowania regulacji niezgodnych z nowymi przepisami.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#AntoniMężydło">Wystarczy zapoznać się z uzasadnieniem Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, która wyraźnie formułuje, że jest to zgodne z § 33 ust. 1 Zasad techniki prawodawczej, czyli nie narusza zasad legislacji. Nie jest to, co prawda powszechnie stosowana zasada, ale w sytuacjach nadzwyczajnych takie regulacje mogą być zastosowane, a tutaj właśnie mamy do czynienia z taką nadzwyczajną sytuacją, gdyż zgodnie z Dezyderatem nr 6 Komisji Infrastruktury, o którym wcześniej mówiliśmy, jest przewidziana wcześniejsza nowelizacja rozporządzenia wydanego jeszcze według starej delegacji. Dlatego uważam, że uzasadnienie przedstawione przez Senat jest całkowicie niezasadne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#TomaszBukowski">Popieram stanowisko posła Antoniego Mężydło w sprawie odrzucenia poprawki nr 13, ponieważ w naszej opinii art. 12 ust. 2 jest zgodny z zasadami legislacji i w żaden sposób nie przedłuża stosowania przepisów wykonawczych, które byłyby sprzeczne z omawianą w chwili obecnej nowelizacją, co wykazaliśmy w naszym stanowisku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#BohdanSzymański">Pozwolę sobie przytoczyć fragment ekspertyzy prawnej sporządzonej na użytek Senatu przez Centrum Prawno-Ekologiczne. Sądzę, że ten fragment wskazuje na potrzebę stworzenia jak najszybciej przyzwoitego, nowego rozporządzenia. Między stanowiskiem Senatu i stanowiskiem prezentowanym przez mojego przedmówcę nie zachodzi sprzeczność interesów w porządkowaniu polskiego prawa.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#BohdanSzymański">„Przepis ten należy widzieć w kontekście zmian proponowanych w art. 51 ust. 8 ustawy – Prawo ochrony środowiska. O ile tamte zmiany są jak najbardziej uzasadnione jako wynikające z konieczności pełnej transpozycji postanowień Dyrektywy 83/335, to w art. 12 ust. 2 zawarte są w istocie upoważnienia do dalszego trwania stanu niezgodności z dyrektywą. Przepis ten pozwala bowiem na dalsze funkcjonowanie sposobu selekcji przedsięwzięć z zał. 2 Dyrektywy 85/337 opartego na niektórych tylko kryteriach selekcji wymaganych w zał. 3 do dyrektywy”.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#BohdanSzymański">Chodzi o to, że trzeba porządnie przygotować nowe rozporządzenie zgodnie z dyrektywą. Takie jest stanowisko ekspertyzy Centrum Prawno-Ekologicznego i takie stanowisko podzielił Senat, a my jako ciało społeczne popieramy stanowisko Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#TomaszJaroszyński">Jak wszyscy pamiętamy, sprawa ta była wielokrotnie omawiana w toku prac w Sejmie. Przypominam, że Biuro Legislacyjne KS wskazywało, iż taki przepis jest pewnym novum, więc można powiedzieć, że narusza pewną praktykę legislacyjną, natomiast z pewnością jest dopuszczalne z punktu widzenia zasad techniki prawodawczej. Ponadto trzeba zauważyć, że jest to upoważnienie fakultatywne.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#TomaszJaroszyński">Wskazane jest, że Rada Ministrów może zmienić to rozporządzenie, ale nie wolno zapominać, iż Rada Ministrów również związana jest regulacjami wspólnotowymi i musi brać je pod uwagę, zmieniając rozporządzenia lub przyjmując nowe, dlatego nie ma niebezpieczeństwa, iż dopuszczenie takiej możliwości narazi Polskę na jakieś konsekwencje. Jest to pewna możliwość dana Radzie Ministrów, a nie obowiązek nałożony na nią. Trzeba mieć więc świadomość, że nie musi to rodzić jakichś poważnych konsekwencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#JerzyGosiewski">Biorąc pod uwagę wyjaśnienie Biura Legislacyjnego KS, że jest to dodatkowe upoważnienie i nie ma skutków prawnych, proponuję odrzucić senacką poprawkę nr 13.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#WaldemarStarosta">Czy są inne pytania lub uwagi do poprawki nr 13? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#WaldemarStarosta">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie senackiej poprawki nr 13. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#WaldemarStarosta">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie senackiej poprawki nr 13. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#KrzysztofZaręba">Popieramy tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#TomaszJaroszyński">Ze swojej strony nie zgłaszamy zastrzeżeń, ale chcemy wskazać, iż Urząd Komitetu Integracji Europejskiej w swojej opinii dosyć stanowczo sprzeciwia się tej poprawce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#BohdanSzymański">W momencie, kiedy dyskutowaliśmy art. 1 pkt 18, sygnalizowałem, że powstała sprzeczność z programem „Natura 2000”. Wtedy pani dyrektor Irena Mazur w imieniu rządu tłumaczyła, że do programu tego wydane zostaną nowe przepisy, które spowodują, że nie będzie luki po tej zmianie.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#BohdanSzymański">Okazuje się jednak, że one wejdą w życie wraz z całym pakietem i w tym momencie powstaje słuszna wątpliwość Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, że może powstać czasowy stan niezgodności prawa. Wcześniejsze obawy rozproszyła dyrektor Irena Mazur, zapewniając w imieniu rządu, że rozwiązanie całościowe zapewni, że nie nastąpi naruszenie prawa. Ale jeżeli my wcześniej wprowadzimy w życie ten artykuł, wyrwany z kontekstu, niż inne zmiany, które program „Natura 2000” organizują, to powstanie sprzeczność.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#BohdanSzymański">Cieszę się, że UKIE nareszcie się obudził, bo do tej pory bardzo rzadko zwracał uwagę na sprzeczności, które dają się zauważyć gołym okiem.</u>
          <u xml:id="u-59.3" who="#BohdanSzymański">Skoro rząd opowiada się za tym, aby te poprawkę przyjąć, to chyba ma rację, bo wcześniej prezentował takie stanowisko, że w całości te zmiany nie będą powodowały kolizji z prawem europejskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#WaldemarStarosta">Mamy następującą sytuację: rząd poprawkę popiera, a Urząd Komitetu Integracji Europejskiej zgłasza zastrzeżenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#AndrzejMarkowiak">Rozumiem stanowisko rządu, ale jeżeli Komitet Integracji Europejskiej sygnalizuje kolizję, to nie powinniśmy wprowadzać kolizyjnego prawa. Wnoszę w związku z tym, aby poprawkę nr 14 odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#WaldemarStarosta">Jest wniosek o odrzucenie poprawki. Czy jest wniosek przeciwny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#JerzyGosiewski">Proponuję przychylić się do stanowiska rządu i przyjąć poprawkę nr 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#WaldemarStarosta">Mamy dwa wnioski – za i przeciw. Czy są pytania lub uwagi do poprawki nr 14? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#WaldemarStarosta">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi odrzucenia senackiej poprawki nr 14?</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#WaldemarStarosta">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 14, przy 5 głosach za, 9 przeciwnych i braku wstrzymujących się. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#TomaszJaroszyński">Proponujemy, aby Komisja zarekomendowała łączne głosowanie poprawek nr 1, 4 i 7 oraz poprawek od 10 do 12. Są to poprawki o charakterze legislacyjno-redakcyjnym i można je przegłosować w jednym bloku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#WaldemarStarosta">Czy są pytania lub uwagi do tej propozycji? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#WaldemarStarosta">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła propozycję głosowań łącznych. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-66.2" who="#WaldemarStarosta">Stwierdzam, że Komisja przyjęła propozycję zgłoszoną przez Biuro Legislacyjne KS.</u>
          <u xml:id="u-66.3" who="#WaldemarStarosta">Proponuję, aby sprawozdawcą pozostał poseł Jerzy Gosiewski. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#JerzyGosiewski">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#WaldemarStarosta">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła kandydaturę posła Jerzego Gosiewskiego. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#WaldemarStarosta">Stwierdzam, że Komisja powierzyła funkcję sprawozdawcy posłowi Jerzemu Gosiewskiemu. Na tym zakończyliśmy pierwszy punkt porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#WaldemarStarosta">Czy są jakieś sprawy bieżące? Nie ma. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>