text_structure.xml
78.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MagurskimParkuNarodowym">– walory przyrodnicze MPN,</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MagurskimParkuNarodowym">– 10 lat ochrony przyrody w MPN;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MagurskimParkuNarodowym">– ochrona przeciwpowodziowa w dolinie rzeki Wisłoki wraz z informacją o stanie przygotowań do realizacji budowy zbiornika wodnego Kąty-Myscowa na rzece Wisłoce:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MagurskimParkuNarodowym">– przesłanki realizacji zbiornika,</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MagurskimParkuNarodowym">– stan prac przygotowawczych inwestycji,</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MagurskimParkuNarodowym">– plan zagospodarowania terenu wokół zbiornika i korzyści wynikające z jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MagurskimParkuNarodowym">W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Andrzej Szweda-Lewandowski, wojewoda podkarpacki Ewa Draus, doradca ministra środowiska Mariusz Gajda, dyrektor Bieszczadzkiego Parku Narodowego Jan Komornicki, dyrektor Magurskiego Parku Narodowego Jan Szafrański, dyrektor Pienińskiego Parku Narodowego Michał Sokołowski, przedstawiciele powiatowych i lokalnych władz samorządowych oraz służb ochrony środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławZając">Otwieram wyjazdowe posiedzenie Komisji. Znajdujemy się w Magurskim Parku Narodowym w Krempnej. Witam panie i panów posłów. Witam przedstawiciela rządu – podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska Andrzeja Szwedę-Lewandowskiego. Witam wojewodę podkarpackiego panią Ewę Draus. Witam licznie zgromadzonych przedstawicieli samorządu terytorialnego oraz służb ochrony środowiska. Witam przedstawicieli największych firm działających na terenie powiatu jasielskiego. Serdecznie witam wszystkich zgromadzonych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StanisławZając">Mamy dzisiaj rozpatrzyć kilka bardzo poważnych tematów – wszyscy państwo otrzymaliście na piśmie porządek dzienny. Jednak zanim przejdziemy do omawiania tych spraw poproszę o kilka słów panią wojewodę Ewę Draus.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#EwaDraus">Jest mi niezmiernie miło, iż mogę państwa powitać na Podkarpaciu, w Magurskim Parku Narodowym, który odznacza się szczególnymi walorami. Na Podkarpaciu mamy wiele pięknych miejsc. Rozwój, ochrona środowiska należy do naszych priorytetowych zadań. Dlatego działania, o których dzisiaj będziemy mówić, mają szczególne znaczenie dla tych regionów, dla tej części Polski.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#EwaDraus">Cieszę się, że mogę uczestniczyć w tym spotkaniu i będę zabierać głos w dyskusji na tematy już bardzo konkretne. Bo niestety, oprócz tego, że posiadamy rzeczywiście piękne tereny, to nękani jesteśmy wieloma problemami. Mam nadzieję, że dzisiaj dużo uwagi poświęcimy tym problemem, a także możliwościom ich rozwiązywania. Będzie to miało ogromne znaczenie dla rozwoju tej pięknej części Polski.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławZając">Proszę również o kilka słów gospodarza – wójta gminy Krempna.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KazimierzMiśkowicz">Wczoraj wizytowaliśmy tereny gminy Krempna – niestety, pogoda nie dopisała, a szkoda, bo teren jest piękny. Gmina leży w Beskidzie Niskim, graniczy ze Słowacją, od wschodu z powiatem krośnieńskim, a od zachodu z województwem małopolskim. Podstawowe dane: powierzchnia – 204 km 2, ludność – 2150, gęstość zaludnienia – 10 osób na 1 km 2, a więc bardzo słaba. Mamy 10 sołectw bardzo rozrzuconych po całym terenie gminy – od krańca jednego sołectwa do drugiego trzeba pokonać 27–28 km, stąd duże problemy z inwestycjami takimi jak: telekomunikacja, komunikacja czy wodociągi.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KazimierzMiśkowicz">Kilka słów na temat gospodarki finansowej. Budżet to 4300 tys. zł, w tym same wydatki bieżące na wodę to 380 tys. zł – stąd kłopoty finansowe i duże trudności w zaspokajaniu podstawowych potrzeb mieszkańców gminy.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#KazimierzMiśkowicz">Jest to gmina popegeerowska. Funkcjonowały tu 3 państwowe gospodarstwa rolne. Jako jedna z nielicznych gmin protestowała przeciwko sposobowi likwidacji PGR. Protestowaliśmy dlatego, że widzieliśmy, jakie przekształcenia w tym sektorze następują po stronie słowackiej – tam wszystko to było bardziej „ludzkie”. U nas ta likwidacja była bardzo niekorzystna. Jeszcze dziś podejmujemy wiele działań, żeby złagodzić te negatywne skutki, jednak na niewiele to się zdaje.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#KazimierzMiśkowicz">W 1995 r. utworzono Magurski Park Narodowy. Dziś prawo ochrony przyrody daje gminom pewne możliwości w zakresie opiniowania, uzgadniania spraw.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#KazimierzMiśkowicz">Gmina nasza należy do Związku Gmin Dorzecza Wisłoki. Niebawem przystąpimy do realizacji budowy kanalizacji i oczyszczalni ścieków.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#KazimierzMiśkowicz">Przyszłość, rozwój gminy to rolnictwo i turystyka. W tym kierunku planowane są nasze działania. Myślę, że w ciągu najbliższych lat stworzymy bardzo dobre warunki dla turystyki. Mamy wspaniałe obiekty zabytkowe, m.in. cerkwie, cmentarze z I wojny światowej, wspaniałe kapliczki przydrożne.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#KazimierzMiśkowicz">Wśród spraw, które należy załatwić, jest sprawa zagospodarowania niewielkiego zbiornika wodnego, który znajduje się nieopodal miejsca, gdzie jesteśmy.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#KazimierzMiśkowicz">Tworzone są szlaki rowerowe. Problemem jest fatalna droga biegnąca przez Magurski Park Narodowy, którą wczoraj mieliście okazję państwo przejechać. Niestety, nie podjęto żadnych decyzji, aby stworzyć odpowiednie warunki do korzystania z tej drogi w turystyce.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławZając">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego posiedzenia. Wczoraj Komisja wizytowała tereny zrekultywowane po eksploatacji siarki w Tarnobrzeskim Zagłębiu Siarkowym. Krótką informację z przebiegu wizytacji przedstawi wiceprzewodniczący Komisji – poseł Władysław Stępień.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WładysławStępień">W dniu wczorajszym, podczas wizytacji na terenach Tarnobrzeskiego Zagłębia Siarkowego, mieliśmy okazję zapoznać się z zagrożeniami i skalą spraw, które są do wykonania, aby górnictwo siarki nie było przyczyną zagrożeń, problemów ekologicznych w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WładysławStępień">Program restrukturyzacji przemysłu siarkowego rozpoczął się w 1994 r. Obecnie w Polsce istnieją dwa zakłady zajmujące się rekultywacją terenów zdegradowanych przemysłem siarkowym: Kopalnia Siarki „Machów” w Tarnobrzebu i Kopalnie i Zakłady Przetwórstwa Siarki „Siarkopol” w likwidacji (od 2001 r.).</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#WładysławStępień">Kopalnia Siarki „Machów” w Tarnobrzegu prowadzi działalność w obszarze odkrywki Kopalni Siarki „Machów” i Kopalni Siarki „Piaseczno” oraz na terenie kopalni otworowej – Kopalni Siarki „Grzybów” i wyeksploatowanej części Kopalni Siarki „Jeziórko”.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#WładysławStępień">W 2004 r. minister skarbu połączył powyższe przedsiębiorstwa w jeden podmiot, który pod nazwą Kopalnia Siarki „Machów” w Tarnobrzegu zaczął działać od 1 stycznia 2005 r. W tym roku rozpoczęła się fizyczna likwidacja wyrobiska „Piaseczno”, skojarzona z „Machowem”. Te dwa wyrobiska muszą być zlikwidowane jednocześnie, aby nie było zagrożenia przedostania się do zbiorników wodnych, które tam powstają, wód skażonych siarkowodorem, bo byłaby to potężna katastrofa ekologiczna.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#WładysławStępień">W związku z planowaną likwidacją „Piaseczna” i „Machowa” zachodzi potrzeba uregulowania stosunków wodnych. Te dwa wyrobiska wymagają co najmniej 270 mln zł, żeby można było je zabezpieczyć i przekazać jako obiekty wodno-rekreacyjne. Mam nadzieję, że system finansowania będzie uzgadniany corocznie i dopływ środków będzie w miarę przyzwoity.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#WładysławStępień">Drugim wielkim problemem jest zakończenie rekultywacji terenów zdegradowanych przez górnictwo siarki otworowe, szczególnie na terenie największej w świecie Kopalni Siarki „Jeziórko”, w której w szczytowym momencie wydobywano 3,5 mln ton siarki rocznie.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#WładysławStępień">W latach 1997–2005 zrekultywowano 1154 ha. Do zakończenia prac rekultywacyjnych pozostaje 167 ha, z czego w trakcie rekultywacji w różnych fazach jest około 130,5 ha. Na rozpoczęcie prac rekultywacyjnych oczekuje 36,5 ha.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#WładysławStępień">Do zakończenia rekultywacji niezbędna jest kwota 10 mln zł. Jest to bardzo kosztowna operacja, bowiem chodzi tu o przywrócenie terenów pod lasy albo pod uprawy rolne. Wszystkie te prace muszą być wykonane fachowo, z pełnym bezpieczeństwem ekologicznym.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#WładysławStępień">Sprawa trzecia to kwestia budowy bazy nad zbiornikiem Machów, który będzie miał powierzchnię lustra wody ponad 460 ha i 44 m głębokości w najgłębszym miejscu. Baza jest konieczna, aby można było bezpiecznie korzystać z tego akwenu. Na to też będą potrzebne środki i bardzo proszę, aby Komisja zwróciła na to uwagę.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#WładysławStępień">Górnictwo siarki jest wyjątkowe, jeśli chodzi o eksploatację i o likwidację. Można zostawić kopalnię piasku, wyrobisko po glinie, po minerałach, ale po siarce nie można. Dlatego właśnie państwo od 1994 r. wydało na różne cele związane z likwidacją skutków działalności górnictwa i przetwórstwa siarki ponad 700 mln zł. Ten proces nie może być przerwany.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#WładysławStępień">System finansowania musi się zmienić. W tej chwili mamy taką sytuację, że pracownicy Kopalni Siarki „Machów” po raz pierwszy otrzymają pełne wynagrodzenie za maj. Do tej pory otrzymywali zaliczki po 200–300 zł, ponieważ wszystko finansuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – taka była decyzja Sejmu na wniosek rządu w 2001 r., a procedury w Narodowym Funduszu są takie, że te pieniądze kierowane są z opóźnieniem.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#WładysławStępień">Jest w Sejmie poselski projekt nowelizacji ustawy dotyczący górnictwa siarki. Chodzi w nim m.in. o to, by wszystkie powinności przedsiębiorstw związanych z likwidacją górnictwa siarkowego – które muszą przecież płacić podatki do samorządów, muszą też płacić odprawy dla pracowników odchodzących z górnictwa – były pokrywane ze środków budżetu państwa, których dysponentem jest minister gospodarki, bo to on odpowiada za realizację rządowego programu związanego z likwidacją górnictwa siarkowego w Tarnobrzeskim Zagłębiu Siarkowym.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#WładysławStępień">Jako członek Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa będę zabiegał, aby Komisja udzieliła poparcia temu projektowi ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławZając">Przystępujemy do realizacji II pkt porządku dziennego – ochrona przyrody w Magurskim Parku Narodowym. Oddaję głos panu profesorowi i panu dyrektorowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#GrzegorzJamrozy">Przypadł mi zaszczyt przedstawienia państwu walorów Magurskiego Parku Narodowego. Postaram się państwa przekonać, iż Park posiada wspaniałe, warte ochrony, walory przyrodnicze.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#GrzegorzJamrozy">Przypomnę, że Magurski Park Narodowy został utworzony na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 listopada 1994 r., które weszło w życie w dniu 1 stycznia 1995 r., jako dwudziesty park narodowy w Polsce; w sumie mamy ich 23. Jest to więc jeden z młodszych parków narodowych w kraju.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#GrzegorzJamrozy">W latach 1998–2001 prowadzone były prace badawcze i inwentaryzacyjne dotyczące walorów i zasobów przyrodniczych Magurskiego Parku Narodowego. Prace te wykonywano z udziałem wielu specjalistów. Stwierdzono wówczas, że na terenie Magurskiego Parku Narodowego są obszary, które można uznać za posiadające wybitne walory przyrodnicze, a które stanowią 15 proc. powierzchni Parku. 25 proc. powierzchni stanowią obszary o bardzo wysokich walorach przyrodniczych, 40 proc. – obszary o wysokich walorach przyrodniczych, a pozostałe 20 proc. – o średnich walorach przyrodniczych.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#GrzegorzJamrozy">Można wyróżnić 4 szczególnie cenne miejsca na obszarze Magurskiego Parku Narodowego. Pierwszym z nich jest obszar zbocza Magury Wątkowskiej. Jest to obszar leśny z dominacją buczyny karpackiej oraz małymi fragmentami jaworzyny górskiej i nadrzecznej olszyny górskiej. Dominują tu drzewostany o bardzo wysokich i wysokich walorach. Obszar stanowi klasyczną ostoję fauny typowej dla lasów puszczańskich – wilka, rysia, łosia i jelenia.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#GrzegorzJamrozy">Drugi obszar obejmuje wschodnie zbocze góry Kamień nad Krempną. Jest to obszar leśny z dominacją buczyny karpackiej oraz rozległymi areałami jaworzyny, będący ostoją rysia i żbika.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#GrzegorzJamrozy">Trzeci obszar to rejon górnego odcinka rzeki Wisłoki, okolice Nieznajowej, gdzie prawie ¼ powierzchni to obszary nieleśne, twarde, skalne. Szczególnie cenna jest tu fauna. Tu jest ostoja wilka, regularnie przebywają orły, można też spotkać niedźwiedzia.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#GrzegorzJamrozy">Czwarty obszar, szczególnie cenny, to południowa część Parku obejmująca rozległy kompleks leśny zlewni 2 potoków: Zimnej Wody i Głębokiego. Jest to obszar w całości leśny – buczyny karpackiej, jaworzyny górskiej, grądu i leszczyny bagiennej. Około 200-letnie drzewostany nie były prawie użytkowane od czasu II wojny światowej (niewypały) i mają typowo puszczański charakter. Jest to najcenniejszy obszar w Parku stanowiący matecznik niedźwiedzia, wilka, rysia, orła przedniego oraz puchacza. Obszar ten ma niezwykłe walory widokowe. Jest tam przepiękna wielopoziomowa panorama.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#GrzegorzJamrozy">Jeśli chodzi o faunę Magurskiego Parku Narodowego, zaczniemy od ptaków. Park znany jest z obecności rzadkich ptaków drapieżnych – orzeł przedni, orlik krzykliwy, myszołów, puchacz, puszczyk uralski. Trzy gatunki – orlik krzykliwy, myszołów i puszczyk uralski – na terenie Parku posiadają najwyższe zagęszczenie w skali całego kraju (orlik krzykliwy – 23 pary/100 km 2, myszołów – 75 par/100 km 2, puszczyk uralski – na terenie Parku posiadają najwyższe zagęszczenie w skali całego kraju (orlik krzykliwy – 23 pary/100 km2, myszołów – 75 par/100 km2, puszczyk uralski – 60 par/100 km2).</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#GrzegorzJamrozy">Jeśli chodzi o ssaki obszar, Magurskiego Parku Narodowego jest jedną z najbogatszych w Beskidzie Niskim ostoi fauny leśnej dolnoreglowej i podgórskiej. Leśne ostępy magurskie wyróżniają się bogatymi populacjami i liczebnością gatunkową dużych kręgowców puszczańskich.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#GrzegorzJamrozy">Przeprowadzona w 2005 r. przez Zakład Zoologii Leśnej i Łowiectwa Akademii Rolniczej w Krakowie waloryzacja faunistyczna wykazała, że Magurski Park Narodowy sklasyfikowano na drugim miejscu – po Bieszczadzkim Parku Narodowym – pod względem różnorodności ssaków i rzadkości ich występowania.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#GrzegorzJamrozy">Jak pan wójt wspomniał zagęszczenie ludności jest stosunkowo niewielkie. Te obszary, w porównaniu z innymi, są stosunkowo bezludne. Wkroczyła na nie przyroda, fauna, rzadkie i bardzo cenne gatunki.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#GrzegorzJamrozy">Mam nadzieję, że udało mi się państwa przekonać, że ten teren jest wyjątkowy i że warto tu jak najczęściej wracać.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanSzafrański">Po zakończeniu posiedzenia chciałbym państwa zaprosić do sali wystawowej, w której przyroda Magurskiego Parku Narodowego prezentowana jest w formie 30-minutowego „spektaklu” składającego się z pięciu scen. Pierwsza obrazuje historię kształtowania się obecnego krajobrazu. Następne sceny oparte są na czterech dioramach obrazujących kolejne pory roku, czyli jeden rok z życia przyrody Parku na tle najciekawszych siedlisk, z podkreśleniem unikatowych elementów występujących w terenie.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanSzafrański">Niedawno obchodziliśmy 10-lecie istnienia Magurskiego Parku Narodowego. Administracyjnie położony on jest na terenie 2 województw – podkarpackiego i małopolskiego – oraz 3 powiatów – jasielskiego, gorlickiego i krośnieńskiego. W ujęciu gminnym obszar Parku położony jest na obszarze 7 gmin. Długość granicy Parku wynosi 250 km. Ta długa granica jest dla nas niepokojąca z uwagi na liczne wcięte półenklawy oraz enklawy innej własności.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JanSzafrański">Podstawowym zadaniem Magurskiego Parku Narodowego jest ochrona i zachowanie typowego dla Beskidu Niskiego fragmentu przyrody i krajobrazu z całą jego różnorodnością.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JanSzafrański">Kierunki ochrony przyrody oraz długookresowe zadania ochronne ekosystemów w Magurskim Parku Narodowym są określone w wieloletnim – obliczonym na 20 lat – planie ochrony, opracowywanym aktualnie zgodnie z obowiązującą ustawą o ochronie przyrody. Strategia jest opracowywana przy współudziale naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego, z Uniwersytetu Rzeszowskiego, z Akademii Rolniczej w Krakowie, z Politechniki Krakowskiej, z Polskiej Akademii Nauk. Strategia ta przygotowała nas, pracowników Parku, do właściwych działań. Jednak żeby właściwie działać, trzeba mieć odpowiednie instrumenty. Przede wszystkim trzeba było przeprowadzić inwentaryzację, czyli zorientować się, czym dysponujemy.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#JanSzafrański">O inwentaryzacji wspominał już pan profesor. Dodam tylko, że na 850 gatunków roślin naczyniowych 757, czyli 90 proc. znajduje się na terenie Magurskiego Parku Narodowego.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#JanSzafrański">W „Strategii” Parku ustalono, że prawidłowa i skuteczna ochrona musi uwzględniać następujące priorytetowe cele: ochrona różnorodności biologicznej, ochrona ostoi oraz korytarzy ekologicznych, renaturalizacja sztucznych, niezgodnych z siedliskiem drzewostanów w ekosystemach leśnych, specjalna ochrona zbiorowisk rzadkich, ochrona stanowisk i liczebności populacji zagrożonych, ochrona zagrożonych i rzadkich gatunków zwierząt poprzez zabezpieczenie ich miejsc lęgowych i ostoi, zabezpieczenie przed niszczeniem szczególnie cennych obiektów geomorfologicznych i geologicznych, stabilizacja i poprawa stosunków wodnych, aktywna ochrona krajobrazu kulturowego na terenie dawnych wsi.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#JanSzafrański">Ustaliliśmy kategorie ochronności oraz sposoby udostępniania Parku dla turystów. Wyznaczyliśmy 84 szlaków pieszych, 15 szlaków konnych. W ubiegłym roku przygotowaliśmy też 2,5 km ścieżkę przyrodniczą „Kiczera” im. prof. Jana Rafińskiego.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#JanSzafrański">Nasz Park jak na razie odwiedza niezbyt dużo osób – około 50 tys. rocznie. Jest to głównie turystyka rodzinna.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#JanSzafrański">Najważniejszym problemem w ochronie przyrody na terenie Parku jest stabilizacja stanu środowiska przyrodniczego. Obecność drapieżników najlepiej świadczy, że naturalny stan środowiska przyrodniczego jest dobry, a w niektórych miejscach bardzo dobry.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#JanSzafrański">Taką sztandarową czynnością w Parku w ochronie czynnej jest przebudowa drzewostanu negatywnego. W latach pięćdziesiątych powstały zalesienia na gruntach rolnych jako jednogatunkowe i jednowiekowe drzewostany – głównie sosnowe. Jest to gatunek nieodporny na wiatry i obfite opady śniegu, które w warunkach górskich występują prawie corocznie. Powoduje to przerzedzenie tych drzewostanów, zachwaszczenie dna lasu.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#JanSzafrański">Dziś mogę państwa poinformować, iż na powierzchni ponad 2200 ha przebudowano drzewostan. W tym miejscu rośnie nowy, głównie jodłowy las, a w północnych rejonach Parku młodniki jodłowe są prawdziwa jego ozdobą.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#JanSzafrański">Druga ważna rzecz, to przestrzenie otwarte. Są to naturalne łąki i pastwiska o powierzchni 770 ha. Utrzymanie ich wymaga stałych, powtarzających się zabiegów: wypasania owiec, koszenia oraz usuwania nadmiaru krzewów i zadrzewień. Corocznie wypasa się u nas od 600 do 800 owiec. W tym roku jest ich 800. Są to owce spod Tatr. Co ciekawe – nie ma ataków wilków na owce.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#JanSzafrański">Rokrocznie kosi się w Parku ponad 150 ha łąki pastwisk. Ekosystemy nieleśne są głównym miejscem dla wielu gatunków roślin chronionych i rzadko notowanych w Parku – np. 13 gatunków storczyków.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#JanSzafrański">Utrzymanie tych terenów jest utrzymywaniem dziedzictwa kulturowego. Chodzi o kapliczki, krzyże, cmentarze.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#JanSzafrański">Kolejny temat to edukacja przyrodnicza. Ranga tego zagadnienia została doceniona poprzez budowę „Ośrodka Edukacyjnego wraz z Muzeum Magurskiego Parku Narodowego” w Krempnej. Działalność edukacyjna Parku prowadzona jest na kilku płaszczyznach. W celu ściślejszego powiązania działalności edukacyjnej z oczekiwaniami lokalnej społeczności podpisano stałe porozumienia ze wszystkimi gimnazjami z terenu siedmiu gmin obejmujących obszar parku, umożliwiając bezpłatną edukację w Ośrodku i na ścieżkach przyrodniczych dla około 2000 młodzieży.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#JanSzafrański">W ubiegłym roku i w tym roku wraz z młodzieżą ratowaliśmy płazy, głównie żaby, przed rozjeżdżaniem przez samochody. W tym roku uratowaliśmy 6000 żab. Może to nie jest tak medialna sprawa jak w przypadku francuskich hodowców owiec, którzy protestowali przeciwko sprowadzeniu niedźwiedzi w Pireneje, ale tą naszą akcją dajemy sygnał, żeby i drogowcy, i ekolodzy pomyśleli o budowaniu specjalnych tuneli dla zwierząt pod szybkimi trasami.</u>
<u xml:id="u-10.16" who="#JanSzafrański">W ochronie przyrody trzeba mieć nastawienie, że w zasadzie nie działamy dla siebie, tylko dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak niezmiernie ważna jest edukacja przyrodnicza.</u>
<u xml:id="u-10.17" who="#JanSzafrański">Są wśród nas osoby, które pamiętają 12 maja 1999 r. Wówczas to sejmowa Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa na wyjazdowym posiedzeniu w Krempnej stwierdziła, iż Magurski Park Narodowy bez ośrodka edukacyjnego i muzeum nie może wypełniać prawidłowo ustawowych powinności. Przyjęto wniosek, zobowiązujący Magurski Park Narodowy i ówczesny Krajowy Zarząd Parków Narodowych do podjęcia niezbędnych czynności, mających na celu wybudowanie placówki dydaktycznej w miejscowości Krempna.</u>
<u xml:id="u-10.18" who="#JanSzafrański">W wyniku podjętych ustaleń, przy decydującym udziale Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie, 30 września 2003 r. obiekt, w którym obecnie się znajdujemy, został oddany do użytkowania pod względem budowlanym. Z końcem 2003 r oraz w 2004 r. Ośrodek, o którym wcześniej wspomniałem, został wyposażony w podstawowy sprzęt i udostępniony do prowadzenia działalności edukacyjnej. W ubiegłym roku odwiedziło nas 14 tys. osób.</u>
<u xml:id="u-10.19" who="#JanSzafrański">Chcę podkreślić, iż w ciągu 10 lat istnienia Magurskiego Parku Narodowego „stan przyrody nie uległ pogorszeniu, a w niektórych rejonach nastąpiła poprawa”. Jest to cytat z wystąpienia pokontrolnego Najwyższej Izby Kontroli, która przeprowadzała kontrolę w przeciągu dwu miesięcy. Z wystąpienia tegoż wynika również, iż prawo na terenie Parku było przestrzegane.</u>
<u xml:id="u-10.20" who="#JanSzafrański">Dla Ośrodka Edukacyjnego postawiliśmy bardzo wysoka poprzeczkę. Naszą dewizą jest, by młodzież traktowała przyrodę jako dobro narodowe, jako sanktuarium przyrodnicze.</u>
<u xml:id="u-10.21" who="#JanSzafrański">Stawiamy również na to, by Park udostępniać dla ludzi z różnych grup interesów (wyciąg narciarski, turystyka piesza, ścieżki rowerowe, trasy dla samochodów terenowych).</u>
<u xml:id="u-10.22" who="#JanSzafrański">Na zakończenie, na ręce pana przewodniczącego Stanisława Zająca, chcę złożyć podziękowanie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa za decyzję podjętą 12 maja 1999 r. To dzięki powstałemu Ośrodkowi Edukacyjnemu Magurski Park Narodowy jest w stanie wypełniać swoje statutowe powinności. Serdeczne dzięki.</u>
<u xml:id="u-10.23" who="#JanSzafrański">Po zakończeniu posiedzenia zapraszam państwa do sali wystaw na prezentację przyrody w Parku w formie „spektaklu przyrodniczego”, w którym zobrazowano historię geologii terenu oraz jeden rok z życia przyrody Parku.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławZając">Przechodzimy do następnego punktu porządku dziennego – ochrony przeciwpowodziowej w dolinie rzeki Wisłoki wraz z informacją o stanie przygotowań do realizacji budowy zbiornika wodnego Kąty-Myscowa.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#StanisławZając">Od blisko 40 lat mówi się o budowie tego zbiornika retencyjnego. Pierwszy projekt powstał w 1967 r. Były różne okresy. Były okresy, kiedy ta sprawa pozostawała tylko w sferze projektów, zamierzeń niezwykle odległych. Był też czas dobry dla tej inicjatywy – chociażby lata 1997–2001, kiedy pojawiły się realne środki finansowe na przygotowanie tego projektu, o którym za chwilę będziemy rozmawiać. Były też czasy przestoju, kiedy rzucano „kłody pod nogi” mówiąc, iż ten zbiornik ma znaczenie regionalne i w związku z tym nich samorząd województwa realizuje to zadanie. Oczywiście, można to było traktować jako kiepski żart.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#StanisławZając">W tej chwili pojawił się jakby nowy klimat wokół tej sprawy. Widzi się konieczność realizacji tej inwestycji.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#StanisławZając">Wiem, że ten temat wzbudza wiele emocji, wzbudza obawy mieszkańców okolicznych gmin – dlatego o tych sprawach też trzeba będzie mówić.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#StanisławZając">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Rejonowego Zarządu Gospodarki Wodnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ElżbietaSeltenreich">Pierwsze prace studialne dla zbiornika wodnego Kąty-Myscowa datują się od początku XX w. Jak już pan przewodniczący powiedział, pierwszy projekt powstał w 1967 r. Później, w latach 1995–1997 próbowano przygotować prace z tym związane, ale budżet był tak skromny, że nic z tego nie wyszło.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ElżbietaSeltenreich">Dzięki temu, że do naszej instytucji trafiły środki w wysokości 3 mln zł w latach ubiegłych i kolejne 3 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, prace przedprojektowe nabrały właściwego tempa.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#ElżbietaSeltenreich">Budowa zbiornika wodnego Kąty-Myscowa została umieszczona w sektorowym programie operacyjnym na lata 2007–2013, z wartością kosztorysową 735 mln zł.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#ElżbietaSeltenreich">Jak państwo wiecie, sprawa programów operacyjnych przygotowywanych pod konsumpcje Funduszu Spójności jest dokumentem, który już w tej chwili jest w opracowaniu i będzie podlegał zatwierdzeniu. W związku z tym niezwykle istotną i ważną sprawą jest, by wśród inwestycji wymienionych w tym programie utrzymać tę inwestycję. To jest bowiem potencjalne źródło finansowania.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#ElżbietaSeltenreich">Druga sprawa to ustalenie inwestora. Istotną kwestią jest również byśmy w roku przyszłym otrzymali pewną pulę środków, która w uzupełnieniu pieniędzy, o których wcześniej mówiłam, pozwoliłaby nam przygotować właściwy projekt.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#ElżbietaSeltenreich">My ze swej strony możemy, w sposób bardzo rzetelny i z najlepszą wiedzą, przygotować projekt, natomiast decyzje, o tym czy w ramach środków Funduszu Spójności znajdą się pieniądze na te inwestycję, to jest już poza nami. My nie mamy na to wpływu.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#ElżbietaSeltenreich">O tym, że budowa tego zbiornika jest niezwykle ważna, nie muszę chyba państwa przekonywać.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#ElżbietaSeltenreich">Chciałabym w tym miejscu podzielić się z państwem pewną informacją. Otóż jeśli chodzi o prace regulacyjne na rzece Wisłoce, to straty wynoszą, jeśli chodzi o naszą instytucję, około 8 mln zł, nie licząc tych kosztów, które będziemy musieli ponieść, wypłacając odszkodowania za zalane przez rzekę grunty.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławZając">Przekazuję przewodnictwo obrad posłowi Władysławowi Stępniowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WładysławStępień">Na temat stanu prac przygotowawczych tej inwestycji informacje przekaże nam dr Janusz Filimowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanuszFilimowski">Dla potrzeb realizacji zbiornika wodnego Kąty-Myscowa zostały wykonane następujące prace projektowe, studialne i badawcze. W latach 1967–1998 powstały studia koncepcyjne dla zapory i zbiornika Krempna, operaty hydrologiczne, analizy wpływu na ochronę przeciwpowodziową i jakość wody rzeki Wisłoki.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JanuszFilimowski">W latach 1984–2000 wykonano prace i dokumentacje geologiczno–inżynierskie. W 1999 r. powstała ocena oddziaływania na środowisko przez zbiornik Krempna. W 2000 r. wykonano prace i dokumentacje złóż kruszywa naturalnego i glin w rejonie zbiornika.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JanuszFilimowski">Koncepcja programowo–przestrzenna zbiornika wodnego Krempna powstała w 2001 r. W tym samym roku powstała ocena rozwiązań technologicznych w rejonie zapory oraz koncepcja techniczna zapory zbiornika wodnego Krempna w przekroju I ze spustem dennym.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#JanuszFilimowski">Badania modelowe urządzeń przelewowo-spustowych zapory przeprowadzono w 2002 r.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#JanuszFilimowski">W 2002 r. powstał program zadania rządowego o znaczeniu ponadlokalnym – Budowa zbiornika wodnego wielozadaniowego Krempna (Kąty-Myscowa) na rzece Wisłoce w woj. podkarpackim. Tu po raz pierwszy pojawiła się nazwa „Kąty-Myscowa”</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#JanuszFilimowski">W 2003 r. opracowano kompleksową rehabilitację systemu gospodarowania zasobami wodnymi w rejonie Jasła i ochrony przeciwpowodziowej w zlewni Wisłoki, jako instrument stymulujący rozwój regionu – było to studium wykonalności zbiornika wodnego Krempna.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#JanuszFilimowski">W tym samym roku powstało też studium korzyści i kosztów społeczno-ekonomicznych wynikających z realizacji lub zaniechania budowy zbiornika wodnego Kąty-Myscowa na rzece Wisłoce.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#JanuszFilimowski">Na dzień dzisiejszy program zadania rządowego właściwie nie ruszył, z punktu widzenia postępowania administracyjnego. Mimo to, że program zadania rządowego, jak również koncepcja programowo–przestrzenna zostały przyjęte przez sejmik wojewódzki, zostało to zahamowane na szczeblu krajowym.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#JanuszFilimowski">Komplet wykonanych opracowań umożliwia wszczęcie postępowania administracyjnego dla ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego ponadlokalnego o znaczeniu wojewódzkim.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#JanuszFilimowski">Kilka słów na temat tego, co planujemy. Otóż, w związku z tym, iż nastąpiła zmiana ustawy Prawo ochrony środowiska, istotne jest wykonanie raportu o oddziaływaniu na środowisko zbiornika wodnego Kąty-Myscowa dla ustalenia lokalizacji inwestycji. Ten element, łącznie z procedurą konsultacji społecznych, wymaga i nakładów finansowych i czasu.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#JanuszFilimowski">Chcielibyśmy również wykonać operat wodnoprawny oraz zaktualizować materiały do wniosku o ustalenie lokalizacji tej inwestycji. Konieczne jest również opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego planowanej inwestycji.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#JanuszFilimowski">Istotną sprawą jest złożenie wniosku o współfinansowanie tej inwestycji przez Fundusz Spójności.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WładysławStępień">Za chwilę oddam głos panu Wiesławowi Bocianowskiemu, który przedstawi plan zagospodarowania terenu wokół zbiornika oraz korzyści wynikające z jego realizacji, ale najpierw chciałbym przekazać państwu pewną informację. Otóż po powodziach w 1997 r i w 2001 r. na Podkarpaciu był bardzo intensywnie realizowany program zabezpieczeń przeciwpowodziowych, przygotowany przez Podkarpacki Zarząd Melioracji. Gościmy dzisiaj pana dyrektora Stachurę i chciałbym publicznie panu i wszystkim pracownikom podziękować za pracę i za sprawne staranie się o środki. Dodam, że są to środki w połowie z budżetu państwa i Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#WładysławStępień">Przy okazji chcielibyśmy się dowiedzieć, jak zabezpieczone są środki na kolejne etapy remontu obwałowań i umocnień zabezpieczających mieszkańców Podkarpacia przed klęską powodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WiesławBocianowski">Propozycja miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego opracowywana była w latach 2000 r.–2001 r., w ramach koncepcji programowo–przestrzennej, przygotowywanej przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WiesławBocianowski">Ponieważ nie ma zbyt dużo czasu, zmienię koncepcję wystąpienia, aby przybliżyć państwu zagadnienia związane z planowaniem przestrzennym. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa miejscowego, który wykonuje wójt gminy w celu ustalenia przeznaczenia terenów i określenia sposobu ich zagospodarowania. W planie tym uwzględnia się zasady kształtowania ładu przestrzennego, zasady ochrony środowiska, ochrony dóbr kultury, a także docelowego układu komunikacyjnego i systemu infrastruktury technicznej.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#WiesławBocianowski">Miejscowy plan zagospodarowania jest niezbędny po to, by uzyskać pozwolenie na budowę. Pan dr Filimowski mówił o inwestycji celu publicznego. Inwestycja celu publicznego tego typu, według mojej wiedzy, jest możliwa tylko w obrębie czasu projektowania tego zbiornika. Wtedy bowiem nie następuje zmiana przeznaczenia. W związku z tym mogę sobie wyobrazić, że będą decyzje odnośnie do ustalenia celu publicznego.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#WiesławBocianowski">Natomiast jeśli chodzi o otoczkę – jedyną podstawą prawną, formalną jest opracowanie wykonania planu zagospodarowania przestrzennego w trybie przewidzianym ustawą. Bez tego pozwolenia na budowę się nie uzyska. Dlatego uważam, że jest to bardzo pilna i konieczna sprawa.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#WiesławBocianowski">Projekt planu zrobiony w trybie ustawowym przechodzi pewne prace, m.in. od strony zagadnień ochrony przyrody – co w tym przypadku jest szczególnie ważne.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#WiesławBocianowski">Opracowanie planu miejscowego trwa jakiś okres, dlatego jeszcze raz podkreślam, iż jest to sprawa pilna.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#WiesławBocianowski">Lokalizacja zbiornika tworzy nową jakość przestrzeni. Skoncentrowaliśmy się na znalezieniu terenów pod zabudowę mieszkaniową dla osób przesiedlanych, na wyznaczeniu terenów pod osiedle dla pracowników związanych ze zbiornikiem i z zaporą, a także związanych z rekreacją, z usługami turystycznymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WładysławStępień">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ElżbietaŁukacijewska">Nie ulega najmniejszej wątpliwości, iż budowa zbiornika wodnego Kąty-Myscowa jest jak najbardziej zasadna. Wszyscy członkowie Komisji Ochrony Środowiska, bez względu na opcje polityczne, zgadzają się, by ta inwestycja była realizowana z budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#ElżbietaŁukacijewska">Komisja dwukrotnie występowała z dezyderatem w tej sprawie. Jeden minister środowiska mówił o tym, że zbiornik Kąty-Myscowa ma zasięg regionalny, drugi mówił, że ponadregionalny. W tej sprawie nie byli również zgodni eksperci, którym zlecono wykonanie opinii. Dlatego najważniejszą sprawą jest wyjaśnienie, jak ta sprawa przedstawia się dziś z punktu widzenia ministerstwa, głównego konserwatora przyrody.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#ElżbietaŁukacijewska">Zaniepokoiła mnie z lekka wypowiedź pani dyrektor Seltenreich. Wydaje mi się, że państwu mylą się fundusze. Otóż pani mówiła o sektorowym programie operacyjnym i o aplikacji do Funduszu Spójności. Otóż czym innym jest Fundusz Spójności, a zupełnie czym innym sektorowy program operacyjny. Jeżeli ta inwestycja ma być dofinansowywana, to na pewno z Funduszu Spójności.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#ElżbietaŁukacijewska">Doskonale pamiętam, a sądzę, że i pan wójt, iż na spotkaniach w Ministerstwie Środowiska padała propozycja, by to był montaż środków: z budżetu państwa i z samorządów, natomiast samorządy zgodziły się co do tego, że jednak finansowanie powinien pokrywać budżet państwa.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#ElżbietaŁukacijewska">Dzisiaj powracamy do możliwości skorzystania z pomocy Funduszu Spójności. Stąd pytanie – czy RZGW ma być inwestorem? Pytam dlatego, bo żeby skorzystać ze środków Funduszu Spójności, inwestor musi mieć przygotowaną dokumentację i być właścicielem gruntów. Jak jest w tym przypadku?</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#ElżbietaŁukacijewska">Poza tym, jeśli mówimy o finansowaniu na lata 2007–2013, to obawiam się, że jesteśmy już spóźnieni. Bo przecież nie jest przyjęty narodowy plan rozwoju, nie ma programów, które pozwalałyby sięgać na tę inwestycje z tych środków. Sądzę, że oczekiwania samorządowców są takie, by wreszcie mówić sobie prawdę. Proszę więc panią dyrektor o odpowiedź na zadane pytania.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#ElżbietaŁukacijewska">Mam również pytania go głównego konserwatora przyrody. Mówiliśmy o Magurskim Parku Narodowym, ale w zasadzie ta kwestia dotyczy wszystkich parków narodowych – chodzi o gospodarstwa pomocnicze.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#ElżbietaŁukacijewska">Wszyscy wiemy, że parki narodowe są niedofinansowane, stale mają problemy z pieniędzmi. Dotychczas była możliwość pewnego dofinansowania z budżetu gospodarstw pomocniczych. Tymczasem Ministerstwo Finansów przygotowuje zmianę, która polega na likwidacji gospodarstw pomocniczych. W związku z tym chciałabym zapytać, jak główny konserwator przyrody podchodzi do tego problemu. Jak pan w ogóle widzi finansowanie czy też zwiększanie środków na finansowanie 1 proc. powierzchni kraju, która jest dziedzictwem całego narodu?</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#ElżbietaŁukacijewska">Przy okazji chciałabym również uzyskać odpowiedź na następujące pytanie – czy przestrzeganie w 100 proc. prawa przez dyrektorów parków narodowych nie będzie w przyszłości podstawą do odwołania któregokolwiek z nich?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WładysławStępień">Przekazuję przewodnictwo obrad posłowi Stanisławowi Zającowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#StanisławZając">W tym momencie proszę o zabranie głosu przez pana Mariusza Gajdę – doradcę ministra środowiska, który, mam nadzieję, rozwieje wątpliwości pani posłanki.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#StanisławZając">Dodam, iż faktem jest, że w poprzedniej kadencji Komisja Ochrony Środowiska występowała w sprawie zbiornika wodnego Kąty-Myscowa. Szkoda tylko, że w tamtej kadencji nie znaleziono żadnych środków na realizację tej inwestycji. W tej kadencji środki już się pojawiły – symboliczne wprawdzie, ale są.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MariuszGajda">Kilka słów wyjaśnienia na temat zbiornika wodnego Kąty-Myscowa. Przede wszystkim jest to zbiornik o znaczeniu ponadregionalnym. Przyjmuje się, że wszystkie zbiorniki o pojemności powyżej 20 mln m3 są zbiornikami o charakterze ponadregionalnym.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MariuszGajda">Polska jest tak ukształtowana hydrograficznie, że źródła wód są na południu i tutaj te wody trzeba gromadzić – nie tylko dlatego, żeby zapobiegać powodziom, ale także po to, by zapobiegać suszom. Zjawiska suszy występują bardzo gwałtownie w ostatnich latach. Zdarza się, że ludzie miewają problemy z wodą. Tak więc duże zbiorniki wodne mają charakter ponadregionalny.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MariuszGajda">Jeśli chodzi o finansowanie – w tej chwili tworzony jest program operacyjny Infrastruktura i środowisko, w którym jest przewidziane działanie 3.1., mówiące o budowie zbiorników i regulacji systemów wodnych.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#MariuszGajda">W działaniu tym umieszczonych jest 9 projektów na tzw. liście indykatywnej, które muszą być zrealizowane w pierwszej kolejności. Wśród nich jest zbiornik wodny Kąty-Myscowa. Beneficjentami tych projektów są regionalne zarządy gospodarki wodnej, jako jednostki budżetowe. Dofinansowanie z funduszy unijnych – 85 proc. i 15 proc. z budżetu państwa. Tak więc samorządy nie muszą tego finansować.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#MariuszGajda">Najważniejsze zadanie to złożenie wniosku do Komisji Europejskiej. Żeby jednak taki wniosek złożyć, musi być wykonane studium wykonalności, przeprowadzona pełna ocena, łącznie z konsultacjami, i uzyskana decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych. Inne sprawy mogą być załatwiane w trakcie wykonywania zadania. Również w trakcie może być dokonywany wykup gruntów. W ramach tych 85 proc., 10 proc. środków, czyli ponad 50 mln zł będzie można przeznaczyć na wykup gruntów. Podkreślam – w momencie składania wniosku do Komisji Europejskiej grunty nie muszą być wykupione. Można to zrobić później.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ElżbietaŁukacijewska">Chodzi przede wszystkim o to, żeby ta inwestycja ruszyła. A żeby ruszyła, konieczny jest plan zagospodarowania przestrzennego. Bez tego nie można pozyskać środków finansowych. Dlatego chciałabym zapytać pana wójta – jak ta sprawa wygląda?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KazimierzMiśkowicz">Zacznę od tego, że 180 mieszkańców w styczniu 2004 r. złożyło pismo do pana ministra i do dnia dzisiejszego nie mają odpowiedzi. Mieszkańcy czują się lekceważeni przez Ministerstwo Środowiska. W końcu mają prawo wiedzieć, kiedy inwestycja ruszy. Oni nie nalegają, chcą tylko wiedzieć – kiedy.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#KazimierzMiśkowicz">Mówiono tu o miejscowym planie, o decyzji celu publicznego. Oczywiście nie jest możliwe postępowanie odnośnie do wydania decyzji o warunkach zabudowy dla tego zadania. To byłoby niekorzystne dla miejscowej ludności i praktycznie niemożliwe.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#KazimierzMiśkowicz">Naturalnie musi być opracowany miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który uwzględni zagospodarowanie terenu wokół zbiornika. Były robione ankiety dla potrzeb Biura Planowania Przestrzennego w Rzeszowie. Wynika z nich, że 95 proc. mieszkańców chce przenosić swoje budynki mieszkalne i gospodarcze powyżej zbiornika. Zatem trzeba zabezpieczyć im tereny budowlane, żeby mogli swoje inwestycje mieszkalne i gospodarcze realizować.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#KazimierzMiśkowicz">Na ręce pana przewodniczącego złożę wniosek do prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych, aby zarezerwowano 150 ha na potrzeby zbiornika Kąty-Myscowa.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#KazimierzMiśkowicz">W ustawie o gospodarowaniu nieruchomościami mówi się, że Skarb Państwa może grunty zamienić. Można by zatem zamienić grunty przesiedlanych rolników na grunty, które są teraz w dyspozycji Agencji Nieruchomości Rolnych. Nie byłoby wówczas wydatków ze środków przeznaczonych na wykup terenów pod budowę zbiornika.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#KazimierzMiśkowicz">Jest jeszcze jedna kwestia – zwlekanie z podjęciem decyzji w tej sprawie osłabia dobrą wolę mieszkańców. Mieszkają tu rolnicy, którzy zajmują się produkcją mleka i hodowlą młodego bydła rzeźnego. Wymogi unijne zmuszają ich do modernizowania gospodarstw, co wiąże się z nakładami pieniężnymi. Zwlekanie z decyzją odnośnie do budowy zbiornika pociągnie więc za sobą zwiększenie wydatków ze środków publicznych.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#KazimierzMiśkowicz">Jeszcze raz powtarzam – mieszkańcy czekają na decyzję, na plan rzeczowo–finansowy. W przyszłym roku taki plan musi być wykonany. Mówi o tym ustawa o planowaniu przestrzennym. W ślad za tym planem idzie obowiązek wykupu gruntów. Tak więc w przyszłym roku te sprawy muszą być załatwione.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JolantaHibner">Przedstawiciel ministra powiedział, że będzie prowadzony wykup gruntów na potrzeby inwestycji. Teraz usłyszeliśmy o bardzo dobrej inicjatywie samorządowej idącej w kierunku zamiany gruntów.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JolantaHibner">Jeśli ma być wykup gruntów, to chciałabym dowiedzieć się, kto fizycznie będzie to przeprowadzał.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#JolantaHibner">Następne pytanie wiąże się z poruszoną już kwestią gospodarstw pomocniczych. Jest to bardzo ważna sprawa, właściwie „być czy nie być” narodowych parków, które w znacznej części utrzymują się dzięki gospodarstwom pomocniczym. Tymczasem jest przygotowywany projekt likwidacji wszystkich gospodarstw pomocniczych we wszystkich jednostkach. W związku z tym chciałabym się dowiedzieć, jakie jest stanowisko w tej sprawie głównego konserwatora przyrody.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#JolantaHibner">Z wypowiedzi dyrektora Magurskiego Parku Narodowego wynika, iż w obrębie Parku znajdują się również grunty prywatne. Chciałabym dowiedzieć się czy są zabezpieczone środki na wykup tych terenów. Czy sprawą ta zajmie się ministerstwo, czy też pan – jako główny konserwator przyrody – będzie samodzielnie się tym zajmował?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#StanisławZając">Czy są jeszcze pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejMarkowiak">Mam pytanie dotyczące kosztów. W materiale podano, iż całkowita wartość inwestycji – zbiornik wodny Kąty-Myscowa – wynosi 735 mln zł. Nie umiem powiedzieć, czy jest to dużo, czy mało. Jednak porównując to z inwestycją być może nieporównywalną techniczne, ale podobnie funkcjonalną – chodzi o zbiornik Racibórz Dolny o pojemności 185 mln m3, gdzie koszt był niewiele ponad 1 mld zł, podczas gdy zbiornik Kąty-Myscowa ma mieć pojemność 58 mln m3 – zastanawiam się nad tym, kto zdecydował, iż ten koszt ma być tak duży.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#AndrzejMarkowiak">Następna sprawa, to problem 100 gospodarstw z terenów przewidzianych pod zbiornik. Sądzę, że część mieszkańców będzie chciała pójść w kierunku zamiany gruntów. Czy jesteśmy na to przygotowani? Uważam, że jeśli chodzi o grunty podlegające Agencji Nieruchomości Rolnych, te osoby powinny być traktowane priorytetowo.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#AndrzejMarkowiak">Chciałbym również uzyskać odpowiedź na pytanie – jaki jest cykl optymalny realizacji tej inwestycji? Sądzę bowiem, że będzie to rzutowało na koszt tej inwestycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#StanisławGorczyca">Wszyscy zgadzamy się z tym, iż ta inwestycja jest potrzebna. Przemawiają za tym względy gospodarcze, turystyczne i inne.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#StanisławGorczyca">Wiem, że decyzje o tym programie podejmuje regionalny zarząd gospodarki wodnej. Chciałbym jednak dowiedzieć się, kto będzie inwestorem. Taka duża inwestycja musi mieć koordynatora. Na świecie takie duże inwestycje realizuje się poprzez wyłonienie koordynatora wszystkich działań. Zastanawiam się, czy regionalny zarząd gospodarki wodnej jest odpowiedni, żeby prowadzić tak dużą inwestycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ArkadiuszLitwiński">Czy zdarzały się w tym rejonie roszczenia reprywatyzacyjne?</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#ArkadiuszLitwiński">Czy można określić, z jakiego rodzaju zjawiskami możemy się spotkać przy powstaniu tego zbiornika – zwłaszcza negatywnymi, z punktu widzenia przyrodniczego?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JacekKrupa">Wiemy, że kilkadziesiąt gospodarstw ma zostać przeniesionych. Z tym jednak związana jest cała infrastruktura: drogi, energia, kanalizacja itd. Czy ten koszt jest wliczony w koszt całej inwestycji? Czy RZGW będzie tu inwestował, czy też zostanie to rozwiązane w jakiś inny sposób?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#StanisławOżóg">Zabieram głos jako parlamentarzysta z tego regionu oraz jako wiceprzewodniczący Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#StanisławOżóg">Pierwsze pytanie, jakie powinno tu paść, to – czy budujemy zbiornik? Jeśli tak, to powinno się ustalić harmonogram rzeczowo–finansowy. Studium uwarunkowań oraz plan miejscowy to setki tysięcy złotych.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#StanisławOżóg">Z jakich środków finansowych budżet tej gminy otrzyma wsparcie, ażeby w ciągu roku – półtora roku miejscowy plan był przygotowany?</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#StanisławOżóg">Mówiliśmy o pieniądzach w budżecie państwa na ten rok. Trzeba niezwłocznie przygotować harmonogram rzeczowo–finansowy, ażeby móc mówić o jakichkolwiek pieniądzach w budżecie przyszłorocznym. Nie mówmy o poprawkach, tylko o tym, że projekcie budżetu powinna się znaleźć odpowiednia kwota. Jaka? Na to też trzeba znaleźć odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#StanisławOżóg">Jeśli Komisja ma przygotować dezyderat, to niech ten dezyderat będzie zgodny z obowiązującym obecnie prawem.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#StanisławOżóg">Chciałbym tu nawiązać do wypowiedzi pewnego stronnictwa, które się przewija w mediach lokalnych, bowiem te wypowiedzi są szkodliwe dla tej inicjatywy.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#StanisławOżóg">Panie, panowie posłowie, nie ma inwestycji wieloletnich. Elementarna wiedza na temat ustawy o finansach publicznych rozwiewa wszelkie wątpliwości odnośnie do sposobu konstrukcji budżetu oraz niemożliwości stosowania pojęcia „inwestycja wieloletnia ustanowiona ustawą sejmową”. To jest wyłączność Rady Ministrów. Mówię tu o noweli ustawy o finansach publicznych z 21 lipca ubiegłego roku. Ta ustawa obowiązuje od 1 stycznia br.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#StanisławOżóg">Posłanka Elżbieta Łukacijewska wspomniała o narodowym planie rozwoju. W perspektywie czasowej 2007–2013 taki dokument nie jest wymagany.</u>
<u xml:id="u-31.8" who="#StanisławOżóg">Następna sprawa – gospodarstwo pomocnicze. Nie ubolewajmy nad tym, że jest zapowiedź resortu finansów odnośnie do likwidacji gospodarstw pomocniczych, bowiem w to miejsce powstaną – tam, gdzie potrzeba – jednostki organizacyjne.</u>
<u xml:id="u-31.9" who="#StanisławOżóg">Agencja Nieruchomości Rolnych przekaże gminie nieodpłatnie nieruchomości na cel określony w planie zagospodarowania przestrzennego. Tak więc weźmy się za robotę, aby do tych spraw, które dotyczą szczegółowych rozwiązań, można się było, w perspektywie czasowej roku czy półtora roku, zabrać.</u>
<u xml:id="u-31.10" who="#StanisławOżóg">Jeśli chodzi o ostateczny koszt tej inwestycji, to nie wiadomo, czy to będzie 750 mln zł, czy 1 mld zł. O tym zdecyduje postępowanie przetargowe.</u>
<u xml:id="u-31.11" who="#StanisławOżóg">Natomiast decyzja powinna zapaść jak najszybciej – o co, jako przedstawiciel tego regionu, apeluję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejCzernecki">Głos zabieram jako przewodniczący Związku Gmin Dorzecza Wisłoki, który zrzesza 19 gmin, realizuje projekt budowy około 600 km kanalizacji, 90 km wodociągów, budowy i modernizacji 14 oczyszczalni ścieków, a także modernizacji 2 stacji uzdatniania wody. Koszt tego zadania obliczony jest na około 235 mln zł.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#AndrzejCzernecki">Jeśli chodzi o pytanie, skąd wziąć środki na przygotowanie projektu, to można rozważyć kwestię sięgnięcia po środki na pomoc techniczną. W tym momencie, kiedy jako miasto Jasło będziemy składać wnioski o pomoc, będzie można uzyskać środki na projekt techniczny.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#AndrzejCzernecki">Bardzo ważną sprawą dla Związku jest prowadzenie szerokich działań popierających budowę zbiornika wodnego Kąty-Myscowa na rzece Wisłoce, którego realizacja, oprócz aktywizacji gospodarczej regionu, przyczyni się do zapewnienia wody pitnej i stanowić będzie zabezpieczenie przeciwpowodziowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#StanisławZając">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Nie słyszę. Zatem proszę o udzielanie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MariuszGajda">Spróbuje odpowiedzieć na część pytań. Na pytania bardziej szczegółowe postaramy się odpowiedzieć na piśmie.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#MariuszGajda">Pierwsza sprawa – porównanie zbiorników: Kąty-Myscowa i Racibórz. Zbiornik Racibórz jest wyjątkowo tanim zbiornikiem. Jest tam podłoże aluwialne, tutaj jest skaliste, które trzeba uszczelnić. Poza tym tutaj są mniejsze przepływy wodne.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#MariuszGajda">Słów kilka na temat cyklu realizacji. Minister Szyszko zdecydował, że ten zbiornik jest wpisany na listę indykatywną programu operacyjnego Infrastruktura i środowisko. W związku z tym jeśli rozpocznie się realizacja tej inwestycji, ona musi się zakończyć w określonym czasie. Finansowanie jest zgodne z harmonogramem, jest stały dopływ środków finansowych.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#MariuszGajda">Poseł Stanisław Gorczyca miał wątpliwości, czy regionalny zarząd gospodarki wodnej poradzi sobie z tak dużym zadaniem. Regionalny zarząd gospodarki wodnej może przecież wziąć firmę, która będzie zarządzać tymi projektami. Tak więc nie sądzę, żeby tu były problemy.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#MariuszGajda">Dodam, że będzie to projekt kompleksowy, który obejmie cały zbiornik wraz z infrastrukturą. Mało tego, to musi być rozwiązanie wraz z obwałowaniami w dole rzeki. Tu funkcjonalność musi być pełna.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#MariuszGajda">Chcę podkreślić, iż rząd w pełni popiera budowę tego zbiornika. Niemniej jednak proponujemy, żeby zrealizować tę inwestycję nie poprzez uchwalenie ustawy, ale poprzez program operacyjny Infrastruktura i środowisko. Będzie to bardzo skuteczna forma, bo jeśli zostaną przyznane środki, to wiadomo, że one będą. A wiadomo, jak to jest z ustawami – o pieniądze trzeba walczyć.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#MariuszGajda">Przy realizacji tej inwestycji poprzez program operacyjny jest duża szansa, iż zbiornik powstanie do 2015 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#StanisławZając">Mówmy konkretnie. Czy realne jest uzyskanie środków unijnych, czy też albo się uda, albo nie? Mieszkańcy okoliczni czekają na konkretną odpowiedź – czy dalej przez następne 20 lat mają spać „na walizkach”, czy też przystępujemy do realizacji tej inwestycji?</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#StanisławZając">Skoro wszyscy zgodnym chórem mówią, że zbiornik jest potrzebny, skoro rząd też popiera tę inwestycję, to trzeba znaleźć środki – przede wszystkim w budżecie państwa – które pozwoliłyby na przygotowanie tych dokumentów, które są niezbędne przy wystąpieniu o środki z programu, o którym pan mówił. Bo przecież te dokumenty trzeba przygotować, a to są koszty. Tymczasem w tym roku mamy 3 mln zł – nie wiemy, czy to wystarczy, czy nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MariuszGajda">Mówię wprost – jest decyzja, że ta inwestycja znajdzie się w programie operacyjnym Infrastruktura i środowisko na liście indykatywnej. Oznacza to, że już w tym roku staramy się o środki z pomocy technicznej na przygotowanie pełnej dokumentacji. Mamy szanse dostać tyle pieniędzy, ile będzie potrzeba. Bowiem ten program w swojej strukturze ma też finansowanie dokumentacji technicznej. W związku z tym gminy nie będą musiały ponosić kosztów, związanych z przygotowaniem odpowiednich dokumentów.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#MariuszGajda">Padło pytanie, czy Komisja Europejska to zaakceptuje – jeżeli uzyskamy decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach, to tak.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#MariuszGajda">Podkreślam – jest to jeden z dziewięciu projektów najważniejszych w skali kraju, które są umieszczone na liście indykatywnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#ElżbietaSeltenreich">Przede wszystkim chcę podkreślić, iż realizowaliśmy już szereg inwestycji i mamy dobrą wykwalifikowaną kadrę. Naturalnie bardzo chętnie będziemy korzystać z różnego rodzaju wsparcia i będziemy spełniać te wymogi, które towarzyszą Funduszowi Spójności. Tak więc będziemy się starali temu zadaniu sprostać.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#ElżbietaSeltenreich">Jeśli chodzi o koszty, mogę powiedzieć, iż są to koszty szacowane na poziomie koncepcji programowo–przestrzennej zaakceptowanej przez ministra. Główną pozycję stanowi koszt budowy zapory.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#ElżbietaSeltenreich">Optymalny cykl realizacji inwestycji – podtrzymuję to, co powiedział doradca ministra pan Mariusz Gajda, czyli 2015 r. Oczywiście, jeśli rozpoczniemy realizację na przełomie 2007 r. i 2008 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejSzwedaLewandowski">Zacznę od tego, iż w tej chwili w resorcie trwają prace nad zmianą ustawy o ochronie przyrody w ramach prac nad ujednoliceniem naszego prawa w tym zakresie. Jednocześnie chodzi też o dostosowanie naszego prawa do przepisów dyrektyw unijnych.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#AndrzejSzwedaLewandowski">Rzeczywiście, jest problem likwidacji gospodarstw pomocniczych. W ustawie o ochronie przyrody będziemy chcieli wprowadzić kilka zapisów, które będą miały na celu poprawę sytuacji finansowej parków narodowych. W tej chwili zlecona jest ekspertyza, która ma dać odpowiedź, czy możemy stosować takie zapisy w stosunku do parków narodowych, jak do muzeów w ustawie o ochronie zabytków.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#AndrzejSzwedaLewandowski">Kolejna rzecz: chcielibyśmy ponownie powołać do życia Krajowy Zarząd Parków Narodowych. Naszym zdaniem parki nie mają teraz tego typu instytucji, która spinałaby wszystkie problemy i synchronizowała działania.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#AndrzejSzwedaLewandowski">Jeśli chodzi o wymaganą dokumentację w kontekście tego zbiornika, to – po pierwsze – te dokumenty muszą zinwentaryzować przyrodę, aby było wiadomo, co zostanie zalane. Druga rzecz niezmiernie ważna to skonstruowanie całego pakietu działań kompensacyjnych – jest to nieodzowne przy tego typu inwestycjach.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#AndrzejSzwedaLewandowski">Jeżeli chodzi o działania kompensacyjne, trzeba jeden brzeg pozostawić w stanie nienaruszonym. Chodzi bowiem o to, by na tym brzegu odtworzyć zalane siedliska zwierząt i zbiorowiska roślinne.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#AndrzejSzwedaLewandowski">Przy tak dużym zbiorniku wodnym będzie występowała tzw. cofka. Ta cofka będzie na pewno przyciągała wiele gatunków ptaków, płazów i w ogóle zwierząt. To też trzeba będzie wziąć pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#AndrzejSzwedaLewandowski">W dyskusji poruszono temat wykupu gruntów. Nie jest do końca tak, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w tym nie pomoże. Rozmawiałem na ten temat z panem prezesem. Jeśli chodzi o pieniądze z budżetu, to na pewno będziemy się o te środki starać.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#ElżbietaŁukacijewska">Padła tu informacja, że jeśli inwestycja rozpocznie się w 2007 r., to jej zakończenie możliwe jest w 2015 r. Jak się ma do tego zasada Unii Europejskiej m+3? Czy będzie odstępstwo od tej zasady?</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#ElżbietaŁukacijewska">Doradca ministra oświadczył, że gmina nie będzie ponosiła żadnych kosztów – wszystkim zajmie się RZGW. A przecież plany zagospodarowania przestrzennego są obowiązkiem własnym gminy i gmina ma je finansować. Bardzo proszę o wyjaśnienie tej kwestii, żeby nie było żadnych niejasności.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#ElżbietaŁukacijewska">Pan minister wspomniał o zmianie ustawy o ochronie przyrody. Wydaje się, że w Polsce byłoby mniej problemów i mniej nieszczęścia, gdyby w toku przygotowywania projektów ustaw brały udział osoby, które potem fizycznie muszą te zapisy realizować. Dlatego chciałabym pana ministra zapytać, czy w pracach nad tą ustawą biorą udział, jako specjaliści, dyrektorzy parków narodowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#StanisławOżóg">Proponuję wystąpić do marszałka województwa o sfinansowanie zmiany planów zagospodarowania przestrzennego. Gminy na to nie stać.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#StanisławOżóg">Z następną sprawą zwracam się do pani wojewody – proponuję zwrócić się do oddziału terenowego Agencji Nieruchomości Rolnych w Rzeszowie o skonsultowanie się w sprawie rozdysponowania zasobów gruntów Agencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#TadeuszŁagosz">Doskonale wiem, z własnego doświadczenia, że przy realizacji tego typu inwestycji pojawia się problem ludzi – jest to problem społeczny. W pełni zgadzam się ze zgłoszonymi postulatami i poddaję pod rozwagę Komisji następujący wniosek. Otóż proponuję, by na podstawie dotychczasowej dokumentacji RZGW przystąpić do wykupu terenów. Szacujemy, iż na ten cel potrzeba 50–60 mln zł. Można by – licząc na fundusze unijne – w przyszłym roku zaciągnąć pożyczkę w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 50 mln zł i w ciągu dwu lat przystąpić do wykupu gruntów. Zwrot pożyczki nastąpiłby ze środków unijnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MieczysławKasprzak">Projekt ustawy dotyczący zbiornika Kąty-Myscowa przedstawił w Sejmie w grudniu 2005 r. poseł Jan Bury – chodzi o druk nr 315. Do projektu dołączone są dwie ekspertyzy, które zlecił marszałek Jurek. Obie ekspertyzy są pozytywne. Chciałbym więc zapytać prezydium Komisji, czy coś wie na ten temat. Czy zmieniło się stanowisko Prezydium Sejmu w tym zakresie, a może są jakieś inne perspektywy?</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#MieczysławKasprzak">Zwracam się również do pana ministra, bowiem jest również pozytywna opinia ministra środowiska, z której zacytuję ostatnie zdanie: „Biorąc powyższe pod uwagę, chciałbym wyrazić wdzięczność za podjętą inicjatywę, która pozwala mieć nadzieję na rozpoczęcie budowy zbiornika w bliskiej perspektywie”. Stąd pytanie – czy zmieniło się stanowisko ministerstwa w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejSzwedaLewandowski">Na ostatnie pytanie odpowiedzi udzielił już wcześniej doradca ministra – pan Mariusz Gajda.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#AndrzejSzwedaLewandowski">Jeśli chodzi o konsultacje przy ustawie o ochronie przyrody – o co pytała posłanka Elżbieta Łukacijewska – rzeczywiście trzeba wszystko robić „z głową” i trzeba tak skonstruować zapisy, żeby nie budziły wątpliwości. Jest powołany miedzyresortowy zespół do przeglądu prawa w ochronie przyrody. Zespół ma już dwie teczki różnych uwag z różnych instytucji. Na pewno poprosimy też o opinie dyrektorów narodowych parków. Konsultacje są bardzo szerokie.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#StanisławZając">Pytanie posła Mieczysława Kasprzaka w pewnej części zostało skierowane do prezydium Komisji. Chcę tylko tyle powiedzieć, iż na jednym z ostatnich posiedzeń Komisji Finansów Publicznych była propozycja, aby realizować program wieloletni dotyczący campusu akademickiego uczelni pomorskich. Stanowisko ministra finansów, przedstawione na posiedzeniu Komisji, było takie, iż w świetle aktualnie obowiązujących przepisów ustawy o finansach publicznych przyjmowanie takich programów jest niedopuszczalne.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#StanisławZając">W związku z tym zastanawiamy się, czy projekt, który został wniesiony, ma charakter legalny, czy jest projektem realnym. Na to pytanie wkrótce otrzymamy odpowiedź, kiedy sprawa trafi na posiedzenie Komisji Finansów Publicznych i Komisji Ochrony Środowiska. Wówczas będziemy mieli jasną odpowiedź, czy ten projekt może być przyjęty w formie ustawy – jak np. Świnna Poręba – czy nie, bo jest to niedopuszczalne.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#StanisławZając">Natomiast zgadzam się z panem posłem, że minister środowiska wyraził się pozytywnie o inicjatywie, która widzi konieczność realizacji zbiornika wodnego Kąty-Myscowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#StanisławOżóg">Ustawa o finansach publicznych z 21 lipca 2005 r. zmienia art. 80 ust. 2 ustawy, która obowiązywała do końca grudnia ubiegłego roku. W nowej ustawie art. 127 ust. 2 precyzyjnie określa, w sposób jednoznaczny, że jest to właściwość tylko i wyłącznie Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#StanisławOżóg">Rzeczywiście na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych był poruszony temat inwestycji wieloletniej – budowy Kampusu Bałtyckiego. Dla dobra sprawy wnioskodawcy wycofali się z tego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#StanisławZając">Rozumiem, że jest to problem, którego dzisiaj nie rozstrzygniemy. Tu potrzebna jest decyzja, która będzie decyzją merytoryczną i zgodną z obowiązującym prawem.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JolantaHibner">Niepokoi mnie pewna sprawa – likwidacja gospodarstw pomocniczych. Pan poseł Ożóg wspomniał o powstaniu nowego podmiotu, który będzie przejmował te zadania. Czy mógłby pan ten temat nieco przybliżyć? Czy to będzie tylko zmiana nazwy, czy też ta jednostka będzie miała zmienione zadania – a jeśli tak, to jaki będzie ich zakres?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#StanisławOżóg">Nie jestem ministrem finansów – na szczęście. Natomiast propozycje ministra finansów znam z racji pełnionej funkcji wiceprzewodniczącego Komisji Finansów Publicznych. Odpowiedzi udzielić mogę na podstawie informacji, jakie uzyskałem.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#StanisławOżóg">Gospodarstwa pomocnicze w większości będą zlikwidowane. Tam, gdzie jest niezbędna realizacja zadań przez dotychczasowe gospodarstwa pomocnicze, będą powołane jednostki organizacyjne, które będą pod pełną kontrolą resortu finansów. Chodzi o gospodarkę środkami finansowymi.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#StanisławOżóg">W tym przypadku nie widzę zagrożenia, że ten podmiot, który powstanie zamiast gospodarstwa pomocniczego, nie będzie mógł realizować tej inwestycji jako inwestor praktycznie bezpośredni. Jestem przekonany, że taka możliwość będzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MariuszGajda">Jeśli chodzi o zasadę m+3, odnosi się ona do całego programu, a nie do poszczególnych inwestycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#ElżbietaŁukacijewska">Ja jednak nadal mam pewne wątpliwości. Dlatego będę prosiła o bardziej szczegółowe wyjaśnienia na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#IwonaSkomiał">W zestawieniu inwestycji dla województwa podkarpackiego zbiornik wodny Kąty-Myscowa znajduje się na pierwszym miejscu. Świadczy to najlepiej o randze tej inwestycji. W swoich pracach oparliśmy się m.in. na badaniach socjologicznych. Chodziliśmy po tym terenie z ankietami. Rzeczywiście, ludzie są już zniecierpliwieni. Chcą, żeby decyzje zapadły jak najszybciej.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#IwonaSkomiał">Dodam, jeśli chodzi o plan miejscowy, że np. gmina Krempna nie podjęła jeszcze decyzji, ale są gminy, które podjęły już uchwały i tam trwają już prace nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#IwonaSkomiał">Jeśli chodzi o sam zbiornik wodny, zagospodarowanie turystyczne, infrastrukturalne znajdzie się wyłącznie po stronie wschodniej. Natomiast jego zachodnia strona będzie całkowicie wyłączona z jakiegokolwiek zagospodarowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#StanisławZając">Czy jednak w praktyce nie okaże się, że będzie to rumowisko naniesionych gałęzi, terenów bagiennych?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#IwonaSkomiał">W jakiś sposób trzeba to brać pod uwagę, gdyż różnica poziomów występuje i na pewno będą wahania lustra wody.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#AndrzejSzwedaLewandowski">Te tereny będą miejscem żerowania zwierząt i z punktu widzenia ekologicznego jest to rozwiązanie jak najbardziej słuszne. Sądzę też, iż w żadnej mierze nie przyczyni się to do pogorszenia stanu wody.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#StanisławZając">Czy to w jakiś sposób zagraża środowisku miejscowemu?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#TadeuszŁagosz">Były przeprowadzane tego typu rozważania, żeby końcową część zbiornika jakby odgrodzić od dwóch innych poprzez budowę poprzecznej tamy. Jest to jednak rozwiązanie bardzo kosztowne. Zostawiliśmy zatem wariant I, bez budowy przegrody. Z doświadczenia jednak wiemy, że nie powinno być problemów z tego powodu.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#StanisławZając">Wyczerpaliśmy porządek dzienny. Padło tu wiele wniosków, uwag. Proponuję, aby wszystkie wnioski związane z tematami, które były przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, trafiły do prezydium Komisji, a my przygotujemy dokument, który skierowalibyśmy do ministra środowiska, w kontekście prac nad zmianą ustawy o ochronie przyrody.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#StanisławZając">Jeśli chodzi o zbiornik wodny Kąty-Myscowa musimy pamiętać o tym, by w pracach nad przyszłorocznym budżetem uwzględnić środki finansowe w zakresie pozwalającym na opracowanie tych dokumentów, o których doradca ministra środowiska tu mówił.</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#StanisławZając">Nie możemy sobie pozwolić na „lekkie” traktowanie tego tematu, w sytuacji kiedy wszyscy tu zgromadzeni mówią jednym głosem, iż ta inwestycja jest konieczna, nieodzowna. Nie chciałbym, aby stało się tak, jak w ogólnie znanej bajce, gdzie wśród najlepszych przyjaciół psy „kogoś tam” zjadły.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#StanisławZając">Bardzo dziękuję wszystkim, tak licznie przybyłym gościom. Ich obecność świadczy o tym, jak ważne są te sprawy, którymi się dzisiaj zajęliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#WładysławStępień">Wspólnie z panem przewodniczącym chcielibyśmy podziękować wszystkim posłankom i posłom, którzy zostawili swoje sprawy w okręgach i przybyli tu, aby wspierać ważne inwestycje na Podkarpaciu. Bardzo jesteśmy za to wdzięczni.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#WładysławStępień">Chciałbym zasygnalizować, iż być może Komisja wystąpi z dwoma oddzielnymi dezyderatami, skierowanymi do prezesa Rady Ministrów. Jeden w sprawie przyspieszenia robót likwidacyjnych i rekultywacji zdegradowanych terenów w Tarnobrzeskim Zagłębiu Siarkowym. Drugi w sprawie zagrożeń przeciwpowodziowych na Podkarpaciu i budowy zbiornika Kąty-Myscowa na rzece Wisłoce. Komisja prawdopodobnie przygotuje opinię w sprawie zasad funkcjonowania parków narodowych oraz realizacji i potrzeb Magurskiego Parku Narodowego. Prezydium Komisji przygotuje projekty dezyderatów oraz opinii i przedstawi je członkom Komisji na jednym z najbliższych posiedzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#EwaDraus">Przede wszystkim dziękuję wszystkim paniom posłankom i panom posłom za to, iż przybyliście do naszego województwa, aby zapoznać się nie tylko z jego walorami, ale i z kłopotami. Bardzo serdecznie dziękuję również za możliwość uczestniczenia w tym, bardzo ważnym dla tego regionu, posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#EwaDraus">Ten region, który należy do słabo uprzemysłowionych, posiada swoje walory naturalne, krajobrazowe. Jest to nasze największe bogactwo. Dlatego problemy związane z ochroną przyrody są dla nas bardzo ważne, bowiem na tej bazie chcemy budować swoją przyszłość.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#EwaDraus">Jednak, aby te nasze zasoby naturalne stawały się szansą rozwoju, konieczne jest zagospodarowanie terenu. Taką formą zagospodarowania jest ten zbiornik wodny Kąty-Myscowa.</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#EwaDraus">Na terenie Podkarpacia rokrocznie mamy powódź i rokrocznie państwo przeznacza ogromne pieniądze na odbudowę tego, co powódź zniszczyła. Dodam, że w ostatnich latach powodzie się nasiliły. W 1997 r. mieliśmy ogromna powódź, w 2001 r. również. W rezultacie środki były przeznaczane na odtwarzanie tego, co powódź zniszczyła, zamiast na rozwój, na inwestycje czy na modernizacje.</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#EwaDraus">My mamy aspiracje. Chcemy podnosić standard życia, chcemy przyciągać turystów. Chcemy udostępnić wszystkie te walory przyrodnicze – nie mówiąc o walorach kulturowych – związane ze specyfiką pogranicza, u rubieży granic Rzeczypospolitej i Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-59.5" who="#EwaDraus">Zbiornik wodny Kąty-Myscowa rozwiązuje nam bardzo poważne problemy w województwie, związane z powodziami. Ten zbiornik zmniejszy wezbrania powodziowe, wyrówna niskie przepływy na rzece, a w okresach suszy zapewni odpowiednie warunki życia biologicznego. Ten zbiornik to najważniejszy atut do rozwoju regionu. Dlatego zwracam się z prośbą do pań i panów posłów, abyście przyczynili się do tego, by ten zbiornik jak najszybciej powstał.</u>
<u xml:id="u-59.6" who="#EwaDraus">Jeszcze raz podkreślam – nie możemy sobie pozwolić, by ciągłe wydawać środki budżetowe na odtwarzanie infrastruktury, skoro tyle chcemy budować. My już planujemy na lata 2007–2013. Mamy wizję rozwoju i cieszymy się, że mamy takie możliwości. Jednak pewne problemy stoją temu na przeszkodzie. Proszę zatem, żebyście państwo pomogli je usunąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#StanisławZając">Za chwilę przeżyjemy niepowtarzalną projekcję w sali wystaw, gdzie zobrazowano historię geologii terenu oraz jeden rok z życia przyrody Magurskiego Parku Narodowego.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#StanisławZając">Dziękuję wszystkim obecnym. Zamykam posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>