text_structure.xml 59.1 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofJurgiel">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw związanych z koalicyjnym programem rządowym „Solidarne Państwo”. Porządek obrad przewiduje rozpatrzenie poprawek do trzech sprawozdań Komisji, które są – lub będą – zgłoszone podczas trwającego posiedzenia Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofJurgiel">Rozpoczniemy od poprawek do rządowego projektu ustawy o przeprowadzeniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012, zawartego w drukach nr 2114 i 2122. Zgłoszono 16 poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrzysztofJurgiel">Przedstawiciel Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej chciał na wstępie wygłosić oświadczenie, które jest niezbędne w tej sprawie. Proszę o wygłoszenie opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#GrzegorzLang">Poprawki zgłoszone w trakcie drugiego czytania do rządowego projektu ustawy o przeprowadzeniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 są zgodne z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofJurgiel">Proponuję, abyśmy przyjęli następujący sposób procedowania. Wnioskodawca, jeśli jest obecny, może przedstawić poprawkę. Potem wysłuchamy opinii rządu, a następnie ewentualnych pytań, uwag, głosu za i głosu przeciw. Nie będziemy ograniczać dyskusji, ale żeby sprawnie przeprowadzić obrady dobrze by było, żebyśmy ograniczali dyskusję do wyrażenia głosu za i ewentualnie głosu przeciw.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#KrzysztofJurgiel">Poprawka nr 1 dotyczy art. 1 ust. 3. Dyskutowaliśmy o tym na posiedzeniu Komisji. Poprawka polega na tym, że w art. 1 ust. 3 zamiast dróg publicznych wpisano drogi krajowe. Umożliwi to realizację przy obiektach sportowych inwestycji, które będą dotyczyć infrastruktury drogowej, a nie są drogami krajowymi, ponieważ dróg krajowych dotyczy inna, specustawa.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#KrzysztofJurgiel">Proszę o stanowisko rządu. Czy rząd jest za czy przeciw poprawce?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaJakubiak">Panie przewodniczący, popieramy poprawkę nr 1.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ElżbietaJakubiak">Czy są uwagi dotyczące tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MichałWójcik">Mam tylko jedno pytanie do pani minister. Jak to się ma do tego, co mówił wczoraj w czasie posiedzenia pan poseł Jacek Falfus? On kwestionował treść ust. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ElżbietaJakubiak">Panie pośle, tamten zapis mówił o tym, że przepisów ustawy nie stosuje się do przygotowania i realizacji inwestycji dotyczących dróg publicznych. To obejmowało wszystkie drogi, zarówno autostrady, drogi ekspresowe, jak i drogi publiczne realizowane przez samorząd terytorialny i inne podmioty. Dzisiaj ten zapis brzmi: „Przepisów ustawy nie stosuje się do przygotowania i realizacji inwestycji dotyczących dróg krajowych i linii kolejowych o państwowym znaczeniu”. Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki, bo pozwoli to realizować inwestycję pt. „Stadion Narodowy” łącznie z drogami komunikacyjnymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofJurgiel">Drogi krajowe są wydzielone. Jest mapa sieci dróg krajowych. Dotyczy ich program modernizacji. Natomiast to, czy inne drogi będą podlegać tej ustawie, będzie uzależnione od programów przygotowania inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#KrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 1. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#KrzysztofJurgiel">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Proszę przedstawiciela Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska o przedstawienie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Panie przewodniczący, wnosimy o to, by realizacja przedsięwzięć Euro 2012 była możliwa także w ramach umów cywilnoprawnych. Do tego sprowadza się poprawka nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DariuszDąbkowski">Panie pośle, Biuro Legislacyjne proponuje Komisji odrzucić tę poprawkę z uwagi na to, iż oczywiste jest to, że umowy cywilne wszędzie tam, gdzie nie ma wyraźnego zakazu, są stosowane. Innymi słowy, taki przepis jest zbędny, a dodatkowo samo ratio legis unormowania art. 2 ust. 2 dotyczyło czegoś innego. Tak naprawdę wskazywało tylko, że ustawa ta nie wyłącza przepisów o partnerstwie cywilnoprawnym. To jak najbardziej było wskazane, bo ta ustawa rządzi się specyficznym reżimem. Natomiast to, w przypadku gdy będzie zawierana jakakolwiek umowa, mamy na myśli Kodeks cywilny, jest oczywiste. Ustawodawca nie musi tego podkreślać, bo to wynika z ogólnych zasad prawa i Kodeksu cywilnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Rozumiem więc, że umowa cywilna może być zawarta w tym obszarze bez tego zapisu. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DariuszDąbkowski">Tak, panie pośle. Oczywiście. Tam, gdzie nie ma wyraźnego zakazu jest to jak najbardziej dopuszczalne, a nawet wskazane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofJurgiel">Czy wycofuje pan poseł tę poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że poprawka nr 2 została wycofana.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KrzysztofJurgiel">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Dotyczy ona art. 3. Proszę pana posła Tadeusza Jarmuziewicza o przedstawienie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Przedsięwzięcia zawarte w pkt 1 i 2 ust. 2 w art. 1 powinny być traktowane jako inwestycje celu publicznego w rozumieniu przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofJurgiel">Czy ze strony Biura Legislacyjnego są uwagi w tym zakresie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DariuszDąbkowski">Nie mamy uwag. Wskazujemy tylko na pewien niuans. W ten sposób obejmujemy całokształt ust. 2. Intencją rządu było wskazanie przede wszystkim kwestii związanych z budową, rozbudową i tego typu przedsięwzięciami. One były uwypuklone w pkt 1. Zatem, zdaniem Biura Legislacyjnego, jest to poprawka merytoryczna, która w sposób zasadniczy zmienia kształt tego unormowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofJurgiel">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ElżbietaJakubiak">My nie chcielibyśmy, żeby ta poprawka została przyjęta, bo zmienia ona kształt całego przepisu. Według nas, przedłożenie rządowe było poprawne.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#ElżbietaJakubiak">Czy pan poseł wycofa tę poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DariuszDąbkowski">Żeby państwu ułatwić podjęcie decyzji, sprecyzuję, o co chodzi w ust. 2. Proszę zauważyć, że „inne przedsięwzięcia niezbędne do przeprowadzenia turnieju”, to prawdopodobnie nie są przedsięwzięcia związane z szeroko pojętym zakresem budowlanym. Zatem, naszym zdaniem, cele publiczne, które są zdefiniowane w ustawie o gospodarowaniu nieruchomościami, są związane z Prawem budowlanym stricte, a więc z nieruchomościami, budownictwem, itp. W związku z tym obawiamy się, panie pośle, że przyjęcie tej poprawki może wprowadzić pewne zamieszanie, bo „inne przedsięwzięcia” to może być na przykład reklama, promocja. Wtedy traktowanie ich w rozumieniu art. 3 jako przedsięwzięcia będące celami publicznymi może nas narazić na pewną sprzeczność logiczną, wynikającą z definicji zawartych w art. 6 i art. 2 przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i o gospodarce nieruchomościami. W związku z tym, nawet z punktu widzenia stricte legislacyjnego, zalecalibyśmy w tym zakresie daleko idącą ostrożność i być może odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Wycofuję tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ElżbietaJakubiak">Dziękujemy bardzo, panie pośle, bo te spółki będą się zajmować różnymi przedsięwzięciami, nie tylko inwestycjami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KrzysztofJurgiel">Poprawka nr 3 została wycofana.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#KrzysztofJurgiel">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Zgłasza się pan mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#DariuszDąbkowski">Biura Legislacyjne czuje się w obowiązku uwypuklić mankamenty tego typu przepisu. W rozmowie z jednym z panów posłów zwracałem uwagę na to, że generalnie tam, gdzie są określone kompetencje czy to jednostki samorządu terytorialnego, czy jakiegokolwiek organu jednostki samorządu terytorialnego, już nie musimy dodatkowo tego określać w postaci przepisu ogólnego. Innymi słowy – kompetencje jednostek samorządu terytorialnego wynikają z określonych przepisów. One muszą wynikać z przepisów ustawowych, bo to są organy administracji publicznej, w związku z czym działają w granicach prawa. Biorąc więc pod uwagę przede wszystkim zasady natury legislacyjnej prosilibyśmy pana posła o weryfikację tej poprawki i być może ewentualne jej wycofanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Akurat rozmawiamy o poprawkach, które nie są najbardziej istotne...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#DariuszDąbkowski">One nie są merytoryczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Tak, mam świadomość wagi tych poprawek. Wycofam je, żeby nie komplikować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KrzysztofJurgiel">Poprawka nr 4 została wycofana.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#KrzysztofJurgiel">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawek nr 5, 6 i 7, które dotyczą spółek. Panie pośle, proszę o ich przedstawienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Idea główna sprowadza się do tego, aby miastom organizatorom i prezydentom umożliwić zawiązywanie spółek celowych, podobnie jak była idea jednoosobowej spółki skarbu państwa, w całej ustawie.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#TadeuszJarmuziewicz">Chciałbym to skonsultować z panią minister, ponieważ myślę o autopoprawce do poprawki nr 5. Chodzi o to, aby po wyrazach „przez jednostki samorządu terytorialnego – miasta gospodarzy Euro 2012” napisać „to jest:” i wymienić nazwy miast. Chyba, że legislator ma do tego uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KrzysztofJurgiel">Panowie przed posiedzeniem również mówili, że sformułowanie „miasta-gospodarzy Euro 2012” jest nieokreślone. Oddaję głos panu mecenasowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DariuszDąbkowski">Tak, widzę, że wszyscy dostrzegamy tu pewne mankamenty. Ogólnie przepis jest merytoryczny i do jego istoty Biuro Legislacyjne nie zgłasza zastrzeżeń. Mam tylko uwagi związane z redakcją i definicją określenia „miasta-gospodarzy Euro 2012”.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#DariuszDąbkowski">Na obecnym etapie prac legislacyjnych modyfikacja merytoryczna poprawki, niestety, panie pośle, nie wchodzi w rachubę. Możemy do woli dokonywać poprawek redakcyjnych, legislacyjnych. W tym zakresie regulamin Sejmu nie stoi nam na przeszkodzie. Jednak Biuru Legislacyjnemu wydaje się, że gdybyśmy ust. 6 zakończyli na kropce po wyrazie „terytorialnego”...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Czy sugerowałby pan wykreślenie wyrazów „miasta-gospodarzy Euro 2012”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#DariuszDąbkowski">Tak. Oznaczałoby to wówczas, panie pośle, że to, które jednostki samorządu terytorialnego, konkretnie gminy, są wskazane, wynikałoby z art. 4 ust. 1, zgodnie z którym Rada Ministrów określi w wykazie przedsięwzięcia organizacyjne Euro 2012. Jak wiemy, wśród tych przedsięwzięć organizacyjnych będą te dotyczące poszczególnych stadionów w poszczególnych miastach. Innymi słowy – nawet nie pisząc expressis verbis, o jakie miasta nam chodzi – osiągniemy cel, jaki państwo posłowie mają na myśli.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#DariuszDąbkowski">Ponadto Biuro Legislacyjne analizując propozycję zgłoszoną przez pana posła wskazuje na pewną wątpliwość. Czy tych miast mamy 4 czy 6? To nie jest do końca wiadome. W związku z tym, panie pośle, chyba lepiej by było z punktu widzenia rozwiania tych wątpliwości, wskazać...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Ja właśnie w celu rozwiania wątpliwości chciałem tak to zapisać...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DariuszDąbkowski">Tak, panie pośle, ale wtedy wątpliwości rozwieje akt wykonawczy, który wskaże, która inwestycja – w rozumieniu tej ustawy – jest przedsięwzięciem Euro 2012. Innymi słowy, parlament niejako sceduje tę kompetencję na organy władzy wykonawczej. Naszym zdaniem, ta konstrukcja jest dopuszczalna. Jeżeliby pan poseł wyraził zgodę na skreślenie tych wyrazów w zakresie autopoprawki o charakterze redakcyjnym, poprawiłoby to jakość tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MichelRyba">Wiąże się z tym jeszcze jedna kwestia. Nie wszystkie inwestycje są stricte związane z tymi miastami. Jeżeli byśmy wymienili 6 miast, a trzeba by było poprowadzić drogę dojazdową przez gminę, która nie jest w tym mieście, to byłby problem. Ta jednostka, gmina, nie mogłaby się znaleźć w tym wykazie i tego zrobić. A tak istnieje bezpieczeństwo, że Rada Ministrów dokładnie opracowując plan będzie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Ale proszę, niech pan przeczyta. Ja mówię o stworzonych spółkach. Spółka jest stworzona nie na drodze pomiędzy województwami, tylko w mieście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KrzysztofJurgiel">Ale może być, panie pośle, inna jednostka samorządu, która może realizować inwestycję związaną z mistrzostwami, a nie będzie gospodarzem. Zatem ja też, popierałbym wykreślenie końcowych wyrazów. Wtedy katalog możliwości będzie bardziej otwarty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#DariuszDąbkowski">To nie wyłączy, na dobrą sprawę, tych miast, które wszyscy mamy na myśli. Spółki mogą być tworzone na zasadach wynikających z ustawy również przez jednostki samorządu terytorialnego. Taka norma – zdaniem Biura Legislacyjnego – niczemu nie przeszkadza. Natomiast wprowadzenie pojęcia niedookreślonego, jakim by było „miasta-gospodarzy Euro 2012”, raczej tak. Jeżeli państwo chcieliby, mimo wszystko, wymienić te miasta expressis verbis w przepisach rangi ustawowej, to w poprawce Senatu, panie pośle. Wtedy ewentualnie mogliby państwo to postulować. Natomiast na tym etapie, przykro nam, nie możemy już tak daleko ingerować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Nie wiem. Ja z Biurem Legislacyjnym dyskutowałbym, jak... Ale pani minister prosiła o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#KrzysztofJurgiel">Wyjaśnijmy najpierw, czy pan modyfikuje poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Na razie nie. Wolałbym usłyszeć stanowisko pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#ElżbietaJakubiak">Mam następującą wątpliwość. Jeśli w tym przepisie nie stwierdzimy, że chodzi o jednostki samorządu terytorialnego i nie wymienimy sześciu miast, a stworzymy możliwość tworzenia spółek przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie wykazu w rozporządzeniu Rady Ministrów, to zachodzi podejrzenie, że każda inwestycja, która będzie się znajdować w innej gminie, będzie podstawą do tego, żeby utworzyć spółkę celową jednostki samorządu terytorialnego. I tak, w jednym województwie kawałek drogi przechodzący przez dwie gminy będzie podstawą do tego, żeby każda gmina stworzyła spółkę celową do wykonania zadania znajdującego się w wykazie Euro 2012. To poszłoby trochę za daleko. Intencją naszą było umożliwienie sześciu miastom powołanie spółek do największych inwestycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#DariuszDąbkowski">Wątpliwości, jak państwo słyszą, są. Wyrażone zostały ze strony Biura Legislacyjnego, a także rządu. Naszym zdaniem, są one zasadne. W związku z tym praktykowanym przez nas rozwiązaniem, które polecalibyśmy, byłoby jednak to, żeby pan poseł wyraził zgodę na korektę redakcyjną ust. 6, natomiast musieliby państwo w sposób jednoznaczny powrócić do sprawy w Senacie, i tam zgłosić poprawkę, która by expressis verbis wymieniała te miasta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#KrzysztofJurgiel">Myślę jednak, że możemy tutaj wpisać te sześć miast. Wpiszmy, a jeżeli ktoś zarzuci niekonstytucyjność, wtedy Trybunał Konstytucyjny wykreśli ten przepis. Może byśmy to wpisali, panie mecenasie. Chyba nikt z przedstawicieli klubów nie będzie kwestionować takiego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#DariuszDąbkowski">To nie jest kwestia uporu ze strony Biura Legislacyjnego, a tylko działanie z zakresu natury ostrożności procesowej, bo być może później ktoś to będzie kwestionować i może postawić zarzut. To jest oczywiście tylko myślenie hipotetyczne. Do tej pory – przynajmniej w praktyce mojej i kolegi – doradzaliśmy państwu, żeby jednak unikać zgłaszania na tym etapie poprawek merytorycznych, bo może to później wywoływać pewne problemy. Natomiast oczywiście to państwo są tu gospodarzami i mogą, ale nie muszą, przyjąć uwagę Biura Legislacyjnego. Ona nie jest dla państwa wiążąca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#ElżbietaJakubiak">Panie przewodniczący, upierałabym się przy wpisaniu sześciu miast nie dlatego, żeby przeforsować swoje zdanie. Myślę bowiem, że na drodze rozumowania można dojść do tego, że wpisanie „miasta-gospodarzy” to jest to samo, co wymienienie enumeratywnie tych miast, ponieważ w polskim prawie nie ma „miast-gospodarzy”. One są tylko w umowie z UEFA. A my wiemy, o kogo chodzi. Można by więc zamienić sformułowanie „miasta-gospodarzy” na enumeratywne wymienienie sześciu miast i samorządów.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#ElżbietaJakubiak">Jest pewien problem. W ust. 6 mówimy również o jednostkach samorządu terytorialnego – miastach-gospodarzach Euro 2012. Natomiast w art. 8 wskazujemy, że uprawnienia w stosunku do tej spółki tworzonej przez jednostki samorządu terytorialnego wykonuje marszałek województwa. Jest to sprzeczność. Jeżeli w tamtym artykule wymienimy, że są to konkretne miasta, czyli prezydent, to wówczas marszałek województwa, czyli samorząd województwa, nie będzie mógł założyć takiej spółki. Zatem, panie pośle, musimy się naprawdę postarać o to, żeby poprawki zgłoszone przez pana były spójne. Jeżeli w poprawce nr 5 wpiszemy miasta-gospodarzy Euro 2012, to logiczną konsekwencją będzie w art. 8, w dodawanym ust. 2, skreślenie marszałka województwa, gdyż on wtedy nie będzie mieć swojej kompetencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#EugeniuszKolator">Jako przedstawiciel Polskiego Związku Piłki Nożnej chciałbym Biuru Legislacyjnemu zwrócić uwagę na to, że stadion w Chorzowie jest własnością samorządu województwa, reprezentowanego przez marszałka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#DariuszDąbkowski">My o tym nie wiemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#ElżbietaJakubiak">Ale zadanie można zlecić spółce i marszałek województwa może podpisać umowę z prezydentem miasta, ze spółką. Nie ma tutaj podstaw do tego, żeby włączać marszałka województwa...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#KrzysztofJurgiel">Przeczytajmy spokojnie zmianę w art. 8, o której mówił pan legislator, żeby nie popełnić błędu. Zaraz zobaczymy, jakie są uprawnienia w ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#DariuszDąbkowski">Żeby legislacyjnie podsumować całość poprawek nr 5, 6 i 7, chciałbym zauważyć, że jeżeliby państwo dokonywali korekty w poprawce nr 5, konkretnie w ust. 6, to konsekwencją tego będzie skreślenie w dodawanym ust. 2 art. 8 wyrazów „lub marszałka województwa w zależności od tego, kto jest założycielem spółki celowej”, a w poprawce nr 7, gdzie dodajemy ust. 4, będzie zamiana wyrazów „jednostki samorządu terytorialnego” na „miasta, o których mowa w art. 7 ust. 6”. W tym momencie racja tej poprawki całkowicie się zmieni – od ogólnej normy „jednostki samorządu terytorialnego” przejdziemy do normy, która będzie precyzować 6 konkretnych miast, czyli miasta-gospodarzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#KrzysztofJurgiel">Uporządkujmy wszystko.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#KrzysztofJurgiel">W poprawce nr 5, w art. 7 ust. 6, po wyrazach „jednostki samorządu terytorialnego” mielibyśmy napisać... No właśnie, jak mielibyśmy to zapisać, żeby wymienić tych 6 miast.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#DariuszDąbkowski">Panie przewodniczący, w taki sposób: „Spółki mogą być utworzone na zasadach wynikających z ustawy również przez miasta-gospodarzy Euro 2012: 1)..., 2)..., 3)..., 4)..., 5)..., 6)...”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#KrzysztofJurgiel">Przyjmujemy taką propozycję. Konsekwencją tego jest zmiana...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#DariuszDąbkowski">Konsekwencją tego jest zmiana w poprawce nr 6 polegająca na wykreśleniu wyrazów „lub marszałka województwa w zależności od tego, kto jest założycielem spółki celowej”, a w poprawce nr 7, dodawany ust. 4 brzmiałby: „W skład rady nadzorczej spółki celowej utworzonej przez miasta, o których mowa w art. 7 ust. 6, wchodzi osoba zgłoszona przez...”. W tym miejscu mamy wymienionego marszałka i trzy osoby zgłoszone przez prezydenta. Oczywiście tak może być, ale zwracamy uwagę na to że spółka jest tworzona przez osobę prawną, jaką jest samorząd danego miasta. W związku z tym, czy uważają państwo za celowe, żeby przy jednostce samorządu terytorialnego, przy utworzonej przez nią spółce, był przedstawiciel wojewody i marszałka województwa. Rozumiem więc, panie pośle, że tej części nie zmieniamy.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#DariuszDąbkowski">Jeszcze jedno – najważniejsza sprawa związana z tą poprawką. Prosimy o wyraźne wymienienie miast, a pana posła, w imieniu posłów wnioskodawców, o autopoprawkę w formie pisemnej na poprawce zgłoszonej podczas drugiego czytania. Oczywiście, panie pośle, rozumiemy to jako korektę stricte redakcyjną, związaną z celem, jaki był przedstawiony odnośnie zgłoszonej przez pana poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#KrzysztofJurgiel">Tak to będziemy ostatecznie traktować.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#KrzysztofJurgiel">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#ElżbietaJakubiak">Panie przewodniczący, wnoszę o przyjęcie poprawek w kształcie zaproponowanym przez przedstawicieli Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#DariuszDąbkowski">Oczywiście, chodzi o poprawkę zgłoszoną przez wnioskodawców, po korekcie ze strony Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#DariuszDąbkowski">Korzystając z tego, że jestem już przy głosie, pozwolę sobie na uwagę dotyczącą ust. 7 w poprawce nr 5. Zależy nam na tym, żeby zdanie to brzmiało: „Do spółek, o których mowa w ust. 6, przepisy ustawy stosuje się odpowiednio...”, bo norma zapisana prawdopodobnie w pośpiechu jest niepoprawna z punktu widzenia języka polskiego.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#DariuszDąbkowski">Jest jeszcze jedna uwaga techniczna. Czy miasta mają być wymienione w dowolnej kolejności czy alfabetycznie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#ElżbietaJakubiak">Alfabetycznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#KrzysztofJurgiel">Nie, trzeba zacząć od Warszawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#DariuszDąbkowski">Czy Warszawa ma być pierwsza, a pozostałe miasta alfabetycznie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#KrzysztofJurgiel">Nie. Rzeczywiście lepiej będzie alfabetycznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#DariuszDąbkowski">A jak jest w umowie z UEFA? Proponujemy zapisać to tak, jak jest w umowie z UEFA. W takiej kolejności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#KrzysztofJurgiel">Trzeba by teraz szukać umowy. Proponuję zapis alfabetyczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#DariuszDąbkowski">Pan poseł musi zaproponować jako autor poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Jako autor poprawki zastosuję kolejność w momencie pisania poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#KrzysztofJurgiel">W takim razie przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawek nr 5, 6 i 7 z korektą redakcyjną przestawioną przez pana posła i uzgodnioną z przedstawicielami Biura Legislacyjnego. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie tych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#KrzysztofJurgiel">Przechodzimy do omówienia poprawki nr 8. Panie pośle, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Jest to tylko zamiana spójnika z „i” na „lub”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#ElżbietaJakubiak">Akceptujemy tę poprawkę. Prosimy jednak Biuro Legislacyjne o interpretację, ponieważ toczył się spór...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#DariuszDąbkowski">Opinia Biura Legislacyjnego jest przeciwna, wbrew stronie rządowej, ale to wynika z wyłącznie z logiki praktycznej. Zwracam jeszcze uwagę na to, że poprawkę nr 8 należy rozpatrzyć łącznie z poprawką nr 9. Przepraszam, że nie zostało to uwzględnione w zestawieniu poprawek.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#DariuszDąbkowski">Obecnie jest w ustawie spójnik „lub”. „Lub” to jest alternatywa łączna. Rozumiemy to w sposób następujący – może być to i to, osobno jedno albo osobno drugie. W związku z tym, naszym zdaniem, spójnik „lub” jest najbezpieczniejszy, gdyż zawsze obejmuje „i”. Ponieważ są dwa rodzaje alternatywy – łączna i rozłączna – bezpieczniejszy jest sugerowany przez Biuro Legislacyjne spójnik „lub”, który zawsze zawiera w sobie „i”. Dlatego, panie pośle, nasza propozycja jest taka, z uwagi na to, że ta poprawka ma charakter stricte redakcyjny i legislacyjny...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#KrzysztofJurgiel">Czym to się różni w druku? Jakoś tego nie mogę zauważyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#DariuszDąbkowski">To się różni tym, że zamiast „przygotowanie i wykonanie” w druku jest „przygotowanie lub wykonanie”. Naszym zdaniem, to „lub” było użyte prawidłowo. Strona rządowa dobrze zastosowała ten spójnik.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#DariuszDąbkowski">Tak samo w poprawce nr 9, gdzie wnioskodawcy proszą o zamianę „lub” na „i”, naszym zdanie „lub” jest prawidłowo zastosowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Ja robiłem to w takiej intencji, jak pan mówi. Chciałbym być pewny swego. Jeżeli pan mówi, że jest to na wyrost i idzie w złą stronę...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#DariuszDąbkowski">Panie pośle, problem byłby, gdyby było „albo”. Natomiast jeśli jest „lub”, jest w porządku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#KrzysztofJurgiel">Proponuję wycofać poprawki nr 8 i 9.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że poprawki nr 8 i 9 zostały wycofane.</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#KrzysztofJurgiel">Przechodzimy do omówienia poprawki nr 10. Proszę przedstawiciela Polskiego Stronnictwa Ludowego o przedstawienie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#BronisławDutka">Poprawka jest sformułowana czytelnie. „W przypadku odwołania członka zarządu i rady nadzorczej spółki celowej odprawa nie może być większa niż wartość jednomiesięcznego wynagrodzenia”. Chodzi o to, że przy likwidacji „ustawy kominowej” może być tak, że odprawy w tym wypadku wyniosą wiele milionów złotych. Przykładowo, przy kontrakcie czteroletnim i wynagrodzeniu w wysokości 50 tys. zł miesięcznie. Proszę to sobie policzyć i wyobrazić, co się będzie działo. Stworzylibyśmy sytuację, że członkowie zarządu i rady nadzorczej byliby nieodwoływalni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#KrzysztofJurgiel">Poprawka jest jasna. Proszę o opinię strony rządowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#ElżbietaJakubiak">Panie pośle, muszę powiedzieć, że tego rodzaju zasady zawsze są regulowane w umowie spółki. Oczywiście, w ustawie można napisać, że przysługuje odprawa w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia, ale byłby to ewenement prawny. Czy to stanowi gwarancję znalezienia ekspertów? Nie wiem.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#ElżbietaJakubiak">Jestem za odrzuceniem tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-80.2" who="#ElżbietaJakubiak">Rząd jest przeciw poprawce. Może, panie pośle, odprawy w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia. Tak jak posłowie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#BronisławDutka">Gdyby wynagrodzenia w spółkach były takiej wysokości jak posłów, byłbym za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#ElżbietaJakubiak">Nie wiadomo, jakiej będą wysokości.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#ElżbietaJakubiak">Bez wątpienia będą wyższe niż w „ustawie kominowej”. Nie oszukujmy się, proszę państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#KrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 10?</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja, przy braku głosów za, 7 przeciwnych i braku wstrzymujących się, rekomenduje Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-83.2" who="#KrzysztofJurgiel">Przechodzimy do omówienia poprawki nr 11. Panie pośle, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#BronisławDutka">W tej poprawce chcemy, aby umowę powierzenia zadania przygotowywała nie spółka celowa a podmiot powierzający. Wydaje się, że oddanie tego spółce celowej, to tak naprawdę utrata kontroli. Potem można w umowie czegoś nie zauważyć i będzie się to zrzucać na tego, kto przygotowuje. Odpowiada podmiot zamawiający. W naszym przekonaniu to on powinien przygotować umowę powierzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#KrzysztofJurgiel">Czy ze strony Biura Legislacyjnego są uwagi w tym zakresie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#DariuszDąbkowski">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#KrzysztofJurgiel">Proszę o opinię strony rządowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#ElżbietaJakubiak">Panie przewodniczący, musimy to odrzucić ze względów merytorycznych. Spółka dobrze opłacona, która ma być merytoryczna musi umieć przygotować umowę. To jest, po pierwsze, projekt umowy – pierwszy obowiązek sprawdzenia, czy to jest merytoryczne ciało.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#ElżbietaJakubiak">Czy są pytania lub wnioski? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-88.2" who="#ElżbietaJakubiak">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 11.</u>
          <u xml:id="u-88.3" who="#ElżbietaJakubiak">Stwierdzam, że Komisja, przy braku głosów za, 6 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, rekomenduje Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-88.4" who="#ElżbietaJakubiak">Przechodzimy do omówienia poprawki nr 12. Panie pośle, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#BronisławDutka">Poprawka nr 12 zmierza do tego, że w sytuacji, kiedy stosujemy uproszczone metody zamówień publicznych, te zasady powinny znaleźć się w umowie, która jest zawierana między spółką a podmiotem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#DariuszDąbkowski">Znając intencję pana posła wnioskodawcy, pragniemy zwrócić uwagę na to, że – mimo iż w przetargach będą stosowane uproszczone zasady, zgodnie z przepisami Unii Europejskiej – będzie to prawo powszechnie obowiązujące. W związku z tym nie musimy tego dodatkowo wskazywać w art. 18. Naszym zdaniem, jest to przepis zbędny w ustawie o takim kształcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#KrzysztofJurgiel">Panie pośle, czy po takim oświadczeniu ze strony Biura Legislacyjnego wycofa pan poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#BronisławDutka">Mnie wydaje się, że jest to przepis uzasadniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#KrzysztofJurgiel">Proszę o stanowisko ze strony rządowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#ElżbietaJakubiak">Wnosimy o odrzucenie poprawki przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-94.1" who="#ElżbietaJakubiak">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 12?</u>
          <u xml:id="u-94.2" who="#ElżbietaJakubiak">Stwierdzam, że Komisja, przy braku głosów za, 7 przeciwnych i braku wstrzymujących się, rekomenduje Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-94.3" who="#ElżbietaJakubiak">Przechodzimy do omówienia poprawki nr 13. Proszę pana posła Tadeusza Jarmuziewicza o przedstawienie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">W art. 31 ust. 2 brakowało dopisku „lub jednostki samorządu terytorialnego”. Tę poprawkę konsultowałem z panią minister. Można powiedzieć, że – na własny użytek tak to nazwaliśmy – jest to duża literówka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#KrzysztofJurgiel">Jakie jest stanowisko Biura Legislacyjnego i rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#DariuszDąbkowski">Jesteśmy za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#ElżbietaJakubiak">My też jesteśmy za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#KrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 13. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-99.1" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-99.2" who="#KrzysztofJurgiel">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 14. W imieniu wnioskodawców głos zabierze pan poseł Bronisław Dutka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#BronisławDutka">W treści art. 34 nie ma określenia terminu odwołania się strony. Zdaje się, że jest to niedopatrzenie.</u>
          <u xml:id="u-100.1" who="#BronisławDutka">Proszę o opinię Biura Legislacyjnego i rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#DariuszDąbkowski">Oczywiście, pragniemy jednak zwrócić uwagę na to, że odpowiednio stosuje się tu przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego i w związku z tym termin ten będzie czternastodniowy. Niemniej jednak, gdyby państwo posłowie wzięli pod rozwagę tę poprawkę, a może ona zostać jutro przyjęta przez Sejm, prosilibyśmy o korektę redakcyjną i zapisanie tego tak, jak jest w Kodeksie postępowania administracyjnego. Zaraz to przeczytam, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-101.1" who="#DariuszDąbkowski">Brzmiałoby to tak: „Odwołanie od decyzji administracyjnej wydanej w związku z realizacją przedsięwzięć Euro 2012 wnosi się w terminie 7 dni od dnia wręczenia decyzji stronie”. O taką korektę prosimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#KrzysztofJurgiel">Sens poprawki jest ten sam. Panie pośle, czy przyjmuje pan propozycję zmiany redakcyjnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#BronisławDutka">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#ElżbietaJakubiak">Jesteśmy za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#KrzysztofJurgiel">Rząd jest za.</u>
          <u xml:id="u-105.1" who="#KrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 14. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-105.2" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-105.3" who="#KrzysztofJurgiel">Przechodzimy do omówienia poprawki nr 15. Dotyczy ona umożliwienia prezesowi Agencji Nieruchomości Rolnych przekazywania ministrowi właściwemu do spraw sportu, nieodpłatnie w trwały zarząd, na czas nieoznaczony, nieruchomości niezbędnych do przygotowania i przeprowadzenia finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#DariuszDąbkowski">To jest treść tego, do czego Biuro Legislacyjne zostało zobowiązane w porozumieniu ze stroną rządową, przede wszystkim z ministrem sportu i prezesem Agencji Nieruchomości Rolnych. To było poprzednio przedmiotem państwa obrad. Jest to niejako podsumowanie wniosku, który wynikł w trakcie prac Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#KrzysztofJurgiel">Miałem przyjemność zgłosić państwa pracę w Sejmie. Dziękuję za przygotowanie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#ElżbietaJakubiak">A my dziękujemy za zgłoszenie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#DariuszDąbkowski">Jeszcze jedno, panie przewodniczący. To mi umknęło. Poprawkę nr 15 należy rozpatrywać łącznie z poprawką nr 16.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#KrzysztofJurgiel">Tak, one się łączą. Rozumiem, że rząd jest za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#ElżbietaJakubiak">Tak, jesteśmy za.</u>
          <u xml:id="u-111.1" who="#ElżbietaJakubiak">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawek nr 15 i 16. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-111.2" who="#ElżbietaJakubiak">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie tych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-111.3" who="#ElżbietaJakubiak">Oświadczenie ze strony Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej już było.</u>
          <u xml:id="u-111.4" who="#ElżbietaJakubiak">Proponuję, żeby posłem sprawozdawcą był w dalszym ciągu pan poseł Marek Ast. Czy są inne kandydatury? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-111.5" who="#ElżbietaJakubiak">Czy pan poseł Marek Ast wyraża zgodę na pełnienie funkcji posła sprawozdawcy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#MarekAst">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#KrzysztofJurgiel">Zakończyliśmy pracę w zakresie pkt 1. porządku dziennego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Panie przewodniczący, kiedy to będzie głosowane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#KrzysztofJurgiel">Jutro, w bloku porannym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#ElżbietaJakubiak">Bardzo wszystkim państwu dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-116.1" who="#ElżbietaJakubiak">Ogłaszam 10 minut przerwy, żeby dostarczono nam materiały dotyczące następnego punktu porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-116.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-116.3" who="#ElżbietaJakubiak">Kontynuujemy posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-116.4" who="#ElżbietaJakubiak">Przechodzimy do pkt 2. porządku dziennego – rozpatrzenia poprawek do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Podczas drugiego czytania zgłoszono dwie poprawki, które wynikają z opinii Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-116.5" who="#ElżbietaJakubiak">Proszę przedstawiciela rządu o scharakteryzowanie tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#PiotrStomma">Obie poprawki wynikają ze stanowiska Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Nie mają charakteru merytorycznego. Polegają na odnotowaniu faktu Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu jako strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#KrzysztofJurgiel">Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#MirosławWiśniewski">Mamy pytanie do przedstawicieli Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej w zakresie pkt 8 poprawki. Czy powołanie się na państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu EFTA nie powinno dotyczyć również pierwszej części tego przepisu? Przepis odwołuje się do państw członkowskich Unii Europejskiej zarówno w pierwszej jak i drugiej części.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#AleksandraRutkowska">Zgadzam się ze stanowiskiem Biura Legislacyjnego. Rzeczywiście, Europejski Obszar Gospodarczy powinien być dodany także w pierwszej części pkt 8. Jest to zmiana czysto legislacyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#KrzysztofJurgiel">Proszę o przeczytanie, jak by to miało brzmieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#MirosławWiśniewski">„8) udziela właściwym organom innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, niezbędnej pomocy i wyjaśnień w sytuacji...”</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#KrzysztofJurgiel">I dalej, tak jak jest. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#MirosławWiśniewski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#KrzysztofJurgiel">Czy rząd popiera tę poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#PiotrStomma">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#KrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie tej poprawki. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-127.1" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-127.2" who="#KrzysztofJurgiel">Proszę o oświadczenie Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej dotyczące ustawy po poprawkach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#AleksandraRutkowska">Panie przewodniczący, jak było powiedziane, poprawki wynikają bezpośrednio z naszej opinii. Są one oczywiście zgodne z prawem wspólnotowym jak również cały poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym i zmianie niektórych innych ustaw jest zgodny z prawem wspólnotowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#HenrykDąbrowski">Panie przewodniczący, Komisja jeszcze nie rozpatrzyła poprawki nr 2. Mamy pytanie do przedstawicieli Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, czy nie chodzi tutaj o liczbę mnogą – państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu EFTA. W treści przepisu jest „państwa członkowskiego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#AleksandraRutkowska">Wydaje się, że użycie liczby pojedynczej dopuszcza także rozumienie tego jako liczby mnogiej. Chyba nie ma konieczności używania liczby mnogiej w tej sytuacji. Z czysto legislacyjnego punktu widzenia wydaje się, że jest to dopuszczalne w obu formach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-131">
          <u xml:id="u-131.0" who="#KrzysztofJurgiel">Czy Biuro Legislacyjne proponuje, żeby tu była liczba mnoga?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-132">
          <u xml:id="u-132.0" who="#MirosławWiśniewski">Tak – państwa członkowskie, symetrycznie, ponieważ mówimy o państwach członkowskich Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-133">
          <u xml:id="u-133.0" who="#KrzysztofJurgiel">W związku z oświadczeniem Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, że obie formy są do przyjęcia, proponuję przyjęcie poprawki nr 2 z propozycją zgłoszoną przez przedstawicieli Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-133.1" who="#KrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 2 z zaproponowaną korektą. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-133.2" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 2 z zaproponowaną korektą.</u>
          <u xml:id="u-133.3" who="#KrzysztofJurgiel">Rozumiem, że przedstawiciele Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej stwierdzają zgodność z prawem unijnym obu poprawek. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-134">
          <u xml:id="u-134.0" who="#AleksandraRutkowska">W jednym i w drugim brzmieniu jest to zgodne z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-135">
          <u xml:id="u-135.0" who="#KrzysztofJurgiel">Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-136">
          <u xml:id="u-136.0" who="#HenrykDąbrowski">Jednak dla czystości legislacyjnej, panie przewodniczący, ponieważ wcześniej jest mowa o państwach członkowskich Unii Europejskiej, będzie lepiej, jeżeli będą to państwa członkowskie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-137">
          <u xml:id="u-137.0" who="#AleksandraRutkowska">Tak, redakcyjnie powinno być jednolicie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-138">
          <u xml:id="u-138.0" who="#KrzysztofJurgiel">Dobrze, tak to przyjmujemy. Teraz poproszę o oświadczenie ze strony Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej dotyczące obu poprawek, bo musi się to znaleźć w protokole.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-139">
          <u xml:id="u-139.0" who="#AleksandraRutkowska">Obie poprawki, wraz z wprowadzonymi przez przedstawicieli Biura Legislacyjnego zmianami, są zgodne z prawem wspólnotowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-140">
          <u xml:id="u-140.0" who="#HenrykDąbrowski">Zmianami przejętymi przez pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-141">
          <u xml:id="u-141.0" who="#KrzysztofJurgiel">Tak, zgłaszam te zmiany.</u>
          <u xml:id="u-141.1" who="#KrzysztofJurgiel">Proponuję, żeby funkcję posła sprawozdawcy pełnił nadal pan poseł Giovanni Roman. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-142">
          <u xml:id="u-142.0" who="#GiovanniRoman">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-143">
          <u xml:id="u-143.0" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że sprawozdawcą został pan poseł Giovanni Roman.</u>
          <u xml:id="u-143.1" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że pkt 2 porządku dziennego został wyczerpany. Ogłaszam przerwę do godziny 22.45.</u>
          <u xml:id="u-143.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-143.3" who="#KrzysztofJurgiel">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt 3. – rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-143.4" who="#KrzysztofJurgiel">Czy przedstawiciel Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej chciałby złożyć oświadczenie teraz, czy pod koniec posiedzenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-144">
          <u xml:id="u-144.0" who="#GrzegorzLang">Poczekam, ponieważ poprawek jest niewiele.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-145">
          <u xml:id="u-145.0" who="#KrzysztofJurgiel">Poprawka nr 1 zgłoszona została przez Klub Parlamentarny Sojuszu Lewicy Demokratycznej i polega na tym, aby w art. 1 wydłużyć z sześciu do dziewięciu miesięcy termin sporządzania wykazów.</u>
          <u xml:id="u-145.1" who="#KrzysztofJurgiel">Proponuję, żebyśmy pracowali w następujący sposób. Najpierw stanowisko rządu, ewentualnie uwagi Biura Legislacyjnego, jeżeli takie będą, a potem głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-145.2" who="#KrzysztofJurgiel">Panie ministrze, proszę o stanowisko do poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-146">
          <u xml:id="u-146.0" who="#AndrzejDuda">Rząd opowiada się przeciw przyjęciu tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-147">
          <u xml:id="u-147.0" who="#KrzysztofJurgiel">Czy są inne głosy w tej sprawie? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-147.1" who="#KrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie poprawki nr 1. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-147.2" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-147.3" who="#KrzysztofJurgiel">Przechodzimy do omówienia poprawki nr 2. Dotyczy ona art. 2 ust. 2 i brzmi: „Jeżeli na podstawie odrębnych przepisów organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest organ inny niż starosta...” – jak wiemy, w praktyce starostowie wykonują zadania zlecone – „...albo jeżeli na podstawie odrębnych przepisów wykonywanie prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa powierzono innej jednostce organizacyjnej, obowiązek określony w ust. 1 wykonuje ten organ lub organ reprezentujący jednostkę organizacyjną na zewnątrz”.</u>
          <u xml:id="u-147.4" who="#KrzysztofJurgiel">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-148">
          <u xml:id="u-148.0" who="#AndrzejDuda">Opiniujemy tę poprawkę pozytywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-149">
          <u xml:id="u-149.0" who="#KrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 2. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-149.1" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-149.2" who="#KrzysztofJurgiel">Przechodzimy do omówienia trzech poprawek Klubu Parlamentarnego Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Poprawka nr 3 polega na skreśleniu art. 4.</u>
          <u xml:id="u-149.3" who="#KrzysztofJurgiel">Panie ministrze, proszę o komentarz i opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-150">
          <u xml:id="u-150.0" who="#AndrzejDuda">Opiniujemy tę poprawkę negatywnie, ponieważ jest to jedna z poprawek zmierzających do odcięcia możliwości egzekwowania obowiązków wynikających z tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-151">
          <u xml:id="u-151.0" who="#KrzysztofJurgiel">Czy są pytania w tym zakresie? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-151.1" who="#KrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie poprawki nr 3. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-151.2" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-151.3" who="#KrzysztofJurgiel">Poprawka nr 4 polega na skreśleniu ust. 3 w art. 6. Panie ministrze, proszę o komentarz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-152">
          <u xml:id="u-152.0" who="#AndrzejDuda">Podobni jak poprzednią, opiniujemy tę poprawkę negatywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-153">
          <u xml:id="u-153.0" who="#KrzysztofJurgiel">Może krótkie wyjaśnienie, dlaczego, do wiadomości posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-154">
          <u xml:id="u-154.0" who="#AndrzejDuda">Wszystkie te poprawki zgłoszone przez pana posła z Sojuszu Lewicy Demokratycznej – poza poprawką nr 1, która prowadzi do wydłużenia terminu – zmierzają do usunięcia z ustawy tych instrumentów, które stanowią element dyscyplinujący dla organów administracji publicznej mających wykonać tę ustawę. Dlatego też wszystkie te poprawki – więc i tę, konsekwentnie – opiniujemy negatywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-155">
          <u xml:id="u-155.0" who="#KrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie poprawki nr 4. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-155.1" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-155.2" who="#KrzysztofJurgiel">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie poprawki nr 5. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-155.3" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-155.4" who="#KrzysztofJurgiel">Proszę przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o oświadczenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-156">
          <u xml:id="u-156.0" who="#GrzegorzLang">Poprawki zgłoszone w trakcie drugiego czytania do projektu ustawy o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego są nieobjęte prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-157">
          <u xml:id="u-157.0" who="#KrzysztofJurgiel">Proponuję, żeby posłem sprawozdawcą była pani poseł Anna Paluch.</u>
          <u xml:id="u-157.1" who="#KrzysztofJurgiel">Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-158">
          <u xml:id="u-158.0" who="#AnnaPaluch">Ta, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-159">
          <u xml:id="u-159.0" who="#KrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że pani poseł Anna Paluch reprezentuje Komisję jako sprawozdawca. Dziękuję wszystkim za przybycie na posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-159.1" who="#KrzysztofJurgiel">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>