text_structure.xml
11.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WaldemarNowakowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich, stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WaldemarNowakowski">Proszę przedstawiciela Ministerstwa Zdrowia o uzasadnienie przedłożonego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejWojtyła">Chciałbym uzasadnić rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Po pierwsze – projekt ma na celu zmianę przepisów, nasuwających w dotychczasowej praktyce wątpliwości interpretacyjne oraz uregulowanie na poziomie ustawowym kwestii kwalifikacji koniecznych do wykonywania świadczeń z zakresu psychoterapii uzależnień. Chodzi o to, by kwalifikacje do udzielania takich świadczeń były kompatybilne z innymi ustawami, m.in. z ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii. Projekt proponuje doprecyzowanie sposobu finansowania działań, realizowanych w ramach Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz uregulowanie kwestii rynku podmiotów odpowiedzialnych za realizację tych działań. Istotną zmianą jest upoważnienie Rady Ministrów do przyjmowania Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w drodze rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejWojtyła">Uzupełniono także kwestie pomocy osobie uzależnionej. Zgodnie z projektem powinna być ona zintegrowana z pomocą całej rodzinie, ponieważ uzależnienie powoduje szkody i zaburzenia funkcjonowania nie tylko osoby uzależnionej, ale wszystkich członków rodziny.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejWojtyła">Kolejne zmiany mają na celu poprawę funkcjonowania gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych. Ze względu na istotne różnice w zakresie kwalifikacji członków komisji proponuje się określenie nowego programu szkolenia w rozporządzeniu Ministra Zdrowia. Wprowadzono również propozycję przepisu, z którego wynika, że gminna komisja działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez wójta, burmistrza bądź prezydenta miasta.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejWojtyła">Doprecyzowano i uzupełniono kwestie dotyczące obrotu hurtowego napojami alkoholowymi poprzez określenie niezbędnych dokumentów, dotyczących wydania wniosku oraz wprowadzono upoważnienie dla Ministra Gospodarki do określenia wzorów dokumentacji w drodze rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejWojtyła">Zaproponowano również rozszerzenie liczby informacji umieszczanych w punktach sprzedaży napojów alkoholowych oraz wskazano na to, by te informacje były umieszczane w widocznym miejscu, gdyż dzięki temu mogłyby spełniać swoją rolę.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AndrzejWojtyła">Sprawa reklamy i promocji piwa. Zaproponowano skrócenie dozwolonego czasu emisji reklam i promocji piwa w telewizji, radiu, kinie i teatrze wyłącznie w godzinach między 23.00 a 6.00 rano. Obecnie są nadawane między 20.00 a 6.00 rano. Ta zmiana podyktowana jest potrzebą ograniczenia wpływu reklam i promocji piwa na małoletnich odbiorców środków masowego przekazu. Chciałbym zaznaczyć, że od 2003 roku wiek inicjacji (zwłaszcza w wypadku nastoletnich dziewcząt) wyraźnie się obniżył. Od 2003 roku jedną z przyczyn wzrostu spożycia alkoholu na jednego mieszkańca jest wpływ reklam głównie na młodzież. Doprecyzowano również warunki prowadzenia reklamy na terenie pomieszczeń hurtowni.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AndrzejWojtyła">W dalszej części projektu proponuje się dostosowanie treści przepisu zabraniającego sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na terenie szkół. Te przepisy dostosowano do innych przepisów prawa. Zaproponowano wprowadzenie zakazu sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na terenie stadionów i innych obiektów sportowych podczas imprez sportowych oraz w handlu obwoźnym i obnośnym. Wprowadzono przepis zabraniający korzystania z tras narciarskich przez osoby znajdujące się w stanie po spożyciu alkoholu. Proponuje się nałożenie na sprzedawców lub osoby podające napoje alkoholowe obowiązku odmowy sprzedaży lub podania napoju alkoholowego osobom w sytuacji, gdy istnieje wątpliwość co do ich pełnoletniości, a które odmawiają okazania dokumentu tożsamości, potwierdzającego ich wiek.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#AndrzejWojtyła">Dokonano także zmiany zakresu brzmienia upoważnienia ustawowego, dotyczącego uregulowania kwestii likwidacji złożonych w depozycie napojów alkoholowych. W przypadku nieodebrania w terminie 14 dni napoje alkoholowe przekazane do depozytu ulegają zniszczeniu. Dotyczy to często imprez masowych – głównie meczów sportowych.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#AndrzejWojtyła">Kolejna zmiana nakłada na organ udzielający zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych obowiązek zawieszenia wszczętego postępowania o udzielenie zezwolenia w przypadku, gdy wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy ubiegającego się o zezwolenie wydano postanowienie o przedstawieniu zarzutów dotyczących sprzedaży lub podawania napojów alkoholowych w wypadku, gdy jest to zabronione.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#AndrzejWojtyła">W związku z wejściem życie od 1 stycznia 2006 roku ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów pojawiły się wątpliwości odnośnie do możliwości prowadzenia psychoterapii przez osoby, które nie dysponują tytułem magistra psychologii. Wpłynęło to na zawarcie propozycji zdefiniowania pojęcia leczenia odwykowego i wskazania psychoterapii uzależnienia i współuzależnienia od alkoholu jako podstawowej formy leczenia. Określono wymogi, jakie muszą spełniać osoby, które chcą wykonywać czynności związane z lecznictwem odwykowym.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#AndrzejWojtyła">Kolejna zmiana ma na celu nadanie uprawnień najbliższej rodzinie osoby uzależnionej do złożenia wniosku o skierowanie tej osoby na leczenie. Dotychczas nie było takiej możliwości i stanowiło to ogromny problem społeczny. Wprowadzono także obowiązek poddania badaniom lekarskim osoby doprowadzonej do izby wytrzeźwień lub właściwej placówki.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#AndrzejWojtyła">Rozbudowano przepisy dotyczące stosowania przymusu bezpośredniego wobec osób, które w związku ze znajdowaniem się w stanie nietrzeźwości swoim zachowaniem dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym lub w zakładzie pracy, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu lub zdrowiu innych osób. Zakresem regulacji objęto także kwestię stosowania przymusu bezpośredniego w placówkach utworzonych lub wskazanych przez jednostki samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#AndrzejWojtyła">Kolejna propozycja przewiduje obligatoryjne zastosowanie środka karnego w postaci zakazu prowadzenia działalności gospodarczej na okres od 3 do 5 lat wobec osób, które sprzedają lub podają napój alkoholowy, gdy jest to zabronione – bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego warunkom.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#AndrzejWojtyła">Projekt jest zgodny z prawem UE. Projekt nie podlega procedurze notyfikacyjnej, gdyż zawarte w nim regulacje nie stanowią przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WaldemarNowakowski">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Zgłoszeń nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WaldemarNowakowski">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#WaldemarNowakowski">Proponuję powołać podkomisję, ponieważ jest to obszerny projekt, do którego mają wydać opinię trzy Komisje. Proponuję powołać 9-osobową podkomisję, składającą się z 3 przedstawicieli klubu PiS, 2 – klubu PO i po jednym reprezentancie z innych klubów. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#HalinaRozpondek">Zgłaszam kandydaturę pani poseł Magdaleny Kochan.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Zgłaszam kandydaturę pana posła Jana Kochanowskiego z klubu SLD.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RafałGrupiński">Zgłaszam panią poseł Urszulę Augustyn z klubu PO.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WaldemarNowakowski">W tej chwili mamy już 2 kandydatów z PO i jednego kandydata z SLD. Proszę o zgłoszenie kandydatur przedstawicieli klubu PiS.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MałgorzataStryjska">W imieniu klubu PiS zgłaszam kandydatury posłów: Beaty Szydło, Tadeusza Plawgo i Jarosława Rusieckiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WaldemarNowakowski">Proszę o zgłoszenie przedstawicieli klubów LPR i PSL. Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WaldemarNowakowski">Zgłaszam swoją kandydaturę jako przedstawiciela klubu Samoobrony.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MaciejŚwiątkowski">Nie ma przedstawiciela klubu PO – członka Komisji Zdrowia. Czy można zgłosić jeszcze jedną kandydaturę?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MałgorzataStryjska">Tak, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MaciejŚwiątkowski">Zgłaszam kandydaturę pani poseł Ewy Więckowskiej – członka Komisji Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MałgorzataStryjska">Jako przedstawiciela klubu PiS zgłaszam kandydaturę pana posła Jarosława Stawiarskiego – członka Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WaldemarNowakowski">Odczytam zgłoszone kandydatury posłów: Magdalena Kochan (PO), Jan Kochanowski (SLD), Urszula Augustyn (PO), Beata Szydło (PiS), Tadeusz Plawgo (PiS), Jarosław Rusiecki (PiS), Waldemar Nowakowski (Samoobrona), Ewa Więckowska (PO) oraz Jarosław Stawiarski (PiS).</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WaldemarNowakowski">Stwierdzam, że zgłoszeni posłowie wyrazili zgodę na kandydowanie.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WaldemarNowakowski">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje powołały podkomisję w zaproponowanym składzie. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#WaldemarNowakowski">Stwierdzam, że Komisje powołały podkomisję w przedstawionym składzie.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#WaldemarNowakowski">Po zakończeniu posiedzenia proszę członków podkomisji o pozostanie na sali w celu ukonstytuowania się.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#WaldemarNowakowski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>