text_structure.xml
14.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszKołodziej">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam panie posłanki i panów posłów. Serdecznie witam zaproszonych gości, a wśród nich pana ministra Piotra Stycznia. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszKołodziej">Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia Komisji, zgodnie z przedstawionym porządkiem dziennym, jest rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Będzie to pierwsze czytanie tego projektu. Czy zgłaszają państwo uwagi lub wnioski do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę. Wobec tego przystępujemy do pierwszego czytania projektu rządowego. Proszę pana ministra o przedstawienie uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PiotrStyczeń">Zamiast odczytania całości uzasadnienia do ustawy, które jest długie i skomplikowane, odczytam jedynie jego skrót. Umożliwi to przybliżenie państwu idei zmiany ustawy o gospodarce nieruchomościami i niektórych innych ustaw. Postaram się w swojej wypowiedzi wypunktować te wszystkie kwestie, które wydają się być najważniejsze w proponowanym projekcie rządowym.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PiotrStyczeń">Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami reguluje aktualnie obszerną dziedzinę gospodarki nieruchomościami, obejmując swym zakresem szereg zagadnień. Należą do nich regulacje dotyczące obrotu nieruchomościami, ustalanie cen i opłat za nieruchomości Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego, procedury dokonywania podziałów lub scaleń nieruchomości oraz ich wywłaszczania. Ponadto ustawa reguluje kwestie dotyczące funkcjonowania zawodów związanych z dziedziną nieruchomości, sprawy wyceny nieruchomości, jak również powszechnej taksacji nieruchomości. Kompleksowość regulacji ułatwia praktyczne stosowaniem ustawy i jest przychylnie przyjmowana przez organy administracji publicznej, zwłaszcza samorządowej oraz środowiska zawodowe działające na rynku nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PiotrStyczeń">Obecna nowelizacja spowodowana jest potrzebą uwzględnienia w przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami wniosków wynikających z kilkuletnich doświadczeń w jej stosowaniu przez organy administracji publicznej oraz środowiska związane z nieruchomościami. Ponadto zmiana wynikła z wniosków, które sformułowała Najwyższa Izba Kontroli po przeprowadzonej kontroli. Wykazała ona, iż przepisy dotyczące gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa, nie zapewniają prawidłowej realizacji zadań wykonywanych przez starostów. Nowelizacja wynika również z dotychczasowego orzecznictwa sądów administracyjnych, sądów powszechnych oraz Trybunału Konstytucyjnego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PiotrStyczeń">Część nowelizacji dotycząca środowisk zawodowych działających na rynku nieruchomości wynika z kilkuletnich doświadczeń w stosowaniu ustawy, ale również z faktu, że dotychczasowe regulacje były opóźnione w stosunku do istotnych zmian, które zaszły na rynku w wykonywaniu trzech licencjonowanych zawodów ujętych regulacjami ustawowymi.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PiotrStyczeń">Po podjęciu inicjatywy legislacyjnej byłe Ministerstwo Transportu i Budownictwa, jako że zmiany obowiązującej od roku 1997 ustawy rodziły się jeszcze w poprzedniej strukturze rządu, zwróciło się do wojewodów z prośbą o nadsyłanie propozycji zmian, których potrzeba wynika ze stosowania ustawy. Propozycje dotyczące nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami zgłaszały również organy samorządowe oraz organizacje zawodowe zrzeszające osoby działające na rynku nieruchomości. Chodzi o organizacje rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości. Swoje uwagi do ministerstwa przekazywały także osoby fizyczne i prawne.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PiotrStyczeń">Zebrany bardzo bogaty materiał informacyjny został wykorzystany przy opracowywaniu projektu zmiany ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw. Projekt dotyczy dwóch grup zagadnień. Po pierwsze – doprecyzowane zostaną przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami dotyczące zasad gospodarowania nieruchomościami należącymi do Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Proponowane zmiany dotyczą także prowadzenia postępowań w sprawach podziałów, scaleń i podziałów nieruchomości, wywłaszczeń oraz ustalania opłat adiacenckich.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PiotrStyczeń">Druga część projektu dotyczy nowelizacji przepisów odnoszących się do działalności zawodowej w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami. Znaczna część zawartych w projekcie zmian odnosi się do kwestii związanych z doprecyzowaniem oraz uściśleniem przepisów i ma na celu wyeliminowanie rozbieżnych interpretacji. Ponadto projekt zawiera propozycje kilku nowych regulacji prawnych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PiotrStyczeń">Do najważniejszych zmian przewidzianych w rządowym projekcie ustawy należą:</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PiotrStyczeń">–usunięcie nieprawidłowości zasygnalizowanych w raporcie o wynikach kontroli Najwyższej Izby Kontroli z kwietnia 2006 roku. Główne wnioski sformułowane przez NIK dotyczyły gospodarowania przez starostów nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa. Chodziło przede wszystkim o ewidencjonowanie tych nieruchomości oraz wprowadzenie obowiązku sporządzania wieloletnich planów wykorzystania zasobu nieruchomości;</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PiotrStyczeń">–zwiększenie swobody obrotu nieruchomościami, w tym lokalami mieszkalnymi, na rynku wtórnym, wykupionymi z zasobów publicznych. W uzasadnionych przypadkach wprowadzono możliwość odstąpienia od żądania zwrotu bonifikaty udzielonej przez właściwy organ z tytułu wykupu takich nieruchomości;</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PiotrStyczeń">–uproszczenie procedury dokonywania podziałów nieruchomości, w szczególności w sytuacji braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W projekcie znalazła się propozycja skrócenia terminu zawieszenia postępowania w sprawie podziału nieruchomości z 12 do 6 miesięcy;</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PiotrStyczeń">–obniżenie kosztów podziału nieruchomości poprzez rezygnację z obowiązku załączania do wniosku o podział wyrysu z katastru nieruchomości, a także obniżenie stawki procentowej opłaty adiacenckiej z tytułu podziału nieruchomości z 50% do 30%;</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PiotrStyczeń">–wprowadzenie zasady, iż środki finansowe pochodzące z budżetu Unii Europejskiej lub ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, są środkami publicznymi, które uzasadniają ustalenie przez gminy opłat adiacenckich z tytułu wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej;</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PiotrStyczeń">–wprowadzenie ułatwień w dostępie osób ubiegających się o nadanie uprawnień zawodowych szacowania nieruchomości poprzez rezygnację z ukończenia studiów wyższych, jedynie o kierunkach prawniczych, ekonomicznych lub technicznych. Rzeczoznawcą majątkowym będzie mogła w tym przypadku zostać osoba posiadająca wykształcenie wyższe magisterskie, niezależnie od kierunku ukończonych studiów.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PiotrStyczeń">Zgodnie z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego i zgodnie z tym, do czego rząd zobowiązał się podczas procedury uchwalania ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, w projekcie ustawy dodaliśmy do obowiązków pośredników i zarządców nieruchomości także pozyskiwanie, kształtowanie i przekazywanie informacji do gmin dotyczących czynszów najmu lokali. Chodzi o informacje dotyczące terenów, na których działają konkretni przedstawiciele lub wykonujący obowiązki licencjonowanych zawodów. Przypomnę, że chodziło o tak zwane lustro czynszowe. Kwestia ta była także dyskutowana podczas debaty toczonej w komisjach sejmowych i w Senacie w związku ze zmianą ustawy o ochronie praw lokatorów. Ustawa ta doprowadziła, jak sądzę, do pewnej równowagi na rynku najmu pomiędzy lokatorami, czyli najemcami a właścicielami lokali.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PiotrStyczeń">W związku z przedstawionymi propozycjami rozwiązań przewiduje się, że nie wywołają one skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zaproponowane zmiany nie powodują bowiem nowych, dodatkowych obciążeń tych budżetów. Dyscyplinują jedynie wpływy do tych budżetów, powodując większą gwarancję stabilizacji planowanych dochodów.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PiotrStyczeń">Projekt ustawy został przyjęty przez Komitet Rady Ministrów w dniu 21 listopada ubiegłego roku, natomiast w dniu 19 grudnia 2006 roku Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy. Rada Ministrów poczyniła jednak uwagę dotyczącą uchylenia art. 198 ustawy o gospodarce nieruchomościami, a także uwagę dotyczącą wprowadzenia do projektu rozwiązań polegających na przyspieszeniu procedury związanej z podziałami nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PiotrStyczeń">Informuję Komisję, że zgodnie z wolą Rady Ministrów, myśmy już dokonali uchylenia art. 198. Jeśli chodzi o przyspieszanie procedur związanych z podziałami nieruchomości, dokonaliśmy stosownych zmian. Nasze propozycje znajdują się na etapie skierowania do uzgodnień międzyresortowych projektu ustawy, która ma w późniejszym terminie uzupełnić dziś przedkładany projekt. Ponadto dodatkowe regulacje znajdą się w kilkunastu innych ustawach. Ich efektem, jeśli zostaną przyjęte, będzie uproszczenie i skrócenie procedury podziału nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PiotrStyczeń">Wnoszę o pozytywne zaopiniowanie przez Komisję Infrastruktury proponowanych zmian legislacyjnych w ustawie o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanuszKołodziej">Przechodzimy do debaty w sprawie ogólnych zasad projektu rządowego oraz pytań państwa posłów i odpowiedzi wnioskodawców. Proszę o zapisywanie się do głosu. Nie widzę chętnych, wobec tego stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JanuszKołodziej">W związku z wejściem w życie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa informuję państwa, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne. Czy ktoś z państwa chciałby teraz złożyć taki wniosek? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JanuszKołodziej">Prezydium Komisji proponuje powołanie podkomisji nadzwyczajnej do dalszych prac nad projektem rządowym według parytetów, jakie przysługują poszczególnym ugrupowaniom w parlamencie. Tak więc w podkomisji Prawo i Sprawiedliwość będzie miało trzech członków, Platforma Obywatelska dwóch i po jednym przedstawicielu Liga Polskich Rodzin, Samoobrona, Polskie Stronnictwo Ludowe oraz Sojusz Lewicy Demokratycznej.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JanuszKołodziej">Proszę o zgłaszanie kandydatów do składu podkomisji nadzwyczajnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SławomirJeneralski">Zgłaszam kandydaturę pana posła Wiesława Szczepańskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WitoldCzarnecki">Z Klubu Parlamentarnego PiS proponujemy do podkomisji panów posłów Michała Wojtkiewicza, Jerzego Maternę oraz Grzegorza Tobiszowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofGadowski">Z Platformy Obywatelskiej zgłaszam kandydaturę pana posła Stanisława Huskowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanuszKołodziej">Jaki jest drugi kandydat czy kandydatka z Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławHuskowski">Proponuję kandydaturę pana posła Krzysztofa Gadowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanuszKołodziej">Kogo do podkomisji zgłasza klub Samoobrony?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WojciechRomaniuk">Zgłaszam kandydaturę pana posła Marka Wojtery.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanuszKołodziej">Proponuję, aby do podkomisji z Ligi Polskich Rodzin wszedł pan poseł Stanisław Papież. Nie ma zgłoszonego jeszcze kandydata z Polskiego Stronnictwa Ludowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AntoniMężydło">Zgłaszam kandydaturę pana posła Bronisława Dutki z Polskiego Stronnictwa Ludowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanuszKołodziej">Mamy zatem pełen skład podkomisji. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że wszyscy zgłoszeni kandydaci do podkomisji nadzwyczajnej wyrażają zgodę na udział w jej pracach. Sprzeciwu nie słyszę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam także, że Komisja aprobuje zaproponowane kandydatury do składu podkomisji nadzwyczajnej. Sprzeciwu nie słyszę; powołaliśmy podkomisję nadzwyczajną do prac nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw. Odczytam skład podkomisji w kolejności zgłoszeń: pan poseł Michał Wojtkiewicz, pan poseł Marek Materna i pan poseł Grzegorz Tobiszowski z PiS, panowie posłowie Krzysztof Gadowski i Stanisław Huskowski z PO oraz pan poseł Bronisław Dutka z PSL, pan poseł Marek Wojtera z Samoobrony, pan poseł Stanisław Papież z LPR oraz pan poseł Wiesław Szczepański z SLD.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JanuszKołodziej">Proszę, aby wszyscy członkowie podkomisji nadzwyczajnej pozostali na sali po zakończeniu posiedzenia Komisji celem ukonstytuowania się.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JanuszKołodziej">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>