text_structure.xml 29.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Witam. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Porządek obrad został państwu przekazany. Czy są do niego uwagi? Nie słyszę. W związku z tym przystępujemy do realizacji pierwszego punktu obrad, czyli zaopiniowania wniosku Ministra Finansów w sprawie utworzenia nowej rezerwy celowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ElżbietaSuchockaRoguska">Dnia 16 lutego br. Minister Finansów, na podstawie art. 133 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, zwrócił się z wnioskiem o zmianę przeznaczenia rezerwy celowej poz. 61. Prosiłabym, aby wniosek ten uzasadnił minister Marek Zagórski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekZagórski">Podczas jednej z poprzednich debat uzgodniliśmy, że jeżeli zaistnieje taka konieczność, Ministerstwo Finansów na wniosek Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi zwróci się do Komisji o zmianę przeznaczenia rezerwy celowej. W związku z tym złożony wniosek jest konsekwencją wcześniejszych zapowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławaOkularczyk">Prosiłabym, aby zostało przekazane ministrowi Andrzejowi Lepperowi, że nie wiadomo, czy Komisja w dalszym ciągu będzie pozytywnie opiniować tego rodzaju wnioski. Istnieje szereg instrumentów służących do porządkowania rynku wewnętrznego. Jednym z nich jest powiązanie bazy przetwórczej z bazą surowcową. Zalecałabym wprowadzanie takich mechanizmów, aby nasz rynek mógł zacząć funkcjonować jak rynek Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławStec">Zgadzam się, że należy wprowadzić mechanizmy odpowiednio regulujące rynek wewnętrznych. Jednak są to działania, które można wprowadzać w przyszłości, a zaistniała sytuacja musi zostać rozwiązana już teraz. Dlatego popieram pozytywne zaopiniowanie wniosku Ministerstwa Finansów o zmianę przeznaczenia rezerwy celowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#RenataRochnowska">Chciałabym zgłosić poparcie dla złożonego do Komisji wniosku Ministerstwa Finansów. Już wcześniej zostaliśmy poinformowani, że może zaistnieć sytuacja, w której konieczne okaże się przekazanie środków z rezerwy celowej. Należy również zauważyć, że nie są to żadne dodatkowe pieniądze, lecz przewidziane w budżecie na wydatki Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jednocześnie zgadzam się, że w przyszłości powinny zostać wprowadzone mechanizmy odpowiednio regulujące rynek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MariaPasłoWiśniewska">Chciałabym przypomnieć, że na trzodę chlewną przekazaliśmy już z rezerwy 100.000 tys. zł, teraz we wniosku mówi się o przesunięciu 180.000 tys. zł. Prosiłabym o podanie jakie środki zostały przewidziane w rezerwie celowej poz. 61 „Finansowanie i współfinansowanie zadań związanych z rozwojem wsi i rolnictwa”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekZagórski">W budżecie zostało przeznaczonych 280.000 tys. zł w rezerwie celowej poz. 61. W związku z tym realizacja złożonego wniosku spowoduje pełne wykorzystanie środków tej rezerwy. Odpowiadając na wcześniejsze pytania, chciałbym zauważyć, że zdajemy sobie sprawę, że proponowane przez nas rozwiązanie jest jedynie doraźne. Wspólnie z przedstawicielami tej branży pracujemy nad dokumentem o roboczym tytule: „Strategia rozwoju sektora wieprzowiny”. Chcielibyśmy, aby miał on charakter porozumienia branżowego, w którym zostaną zawarte różne instrumenty regulujące rynek w dłuższej perspektywie. Wśród głównych mechanizmów regulujących znajdą się między innymi komisje cenowe, wzory umów kontraktacyjnych, kontrakty terminowe. W dalszym ciągu trwają prace nad tym dokumentem. Uważam, że prawdopodobnie do końca marca zostanie wypracowany projekt porozumienia branżowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MariaPasłoWiśniewska">Chciałabym zwrócić uwagę, że złożony wniosek stawia Komisję w sytuacji bez wyjścia. Dlatego uważam, że w wydanej przez nas opinii powinien znaleźć się zapis, że Komisja nie będzie wyrażała zgody na kolejne skupy interwencyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Wniosek złożony do Komisji nie dotyczy interwencji na rynku, tylko zakupu z rezerw materiałowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JakubSzulc">Jeśli zmieni się przeznaczenie omawianej rezerwy celowej, zostanie ona w pełni wykorzystana. Chciałbym zapytać, jakie zadania miały być zrealizowane w tym roku z tej rezerwy i na które nie wystarczy środków w związku ze zmianą przeznaczenia rezerwy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WiesławJędrusik">Chciałbym zapytać, jakie działania zostaną podjęte, jeżeli na przykład na jesieni okaże się, że powstanie „świński dołek”, a niezbędny okaże się interwencyjny skup zbóż?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrystynaSkowrońska">Oczywiście jeżeli będzie „świński dołek”, wówczas nie będzie potrzebna żadna interwencja, gdyż rynek ustali określoną cenę. Jednak mogą pojawić się zupełnie inne potrzeby, których być może jeszcze nie przewidziano. Chciałabym zapytać, która z rezerw zostanie wtedy uruchomiona. Ile jest rezerw, które mogłyby zostać przeznaczone na jakieś nieprzewidziane sytuacje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie słyszę. Prosiłabym, aby strona rządowa odpowiedziała na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ElżbietaSuchockaRoguska">Chciałabym zwrócić uwagę, że w przedłożeniu rządowym nie było pozycji 61 rezerwy. Została ona wprowadzona podczas prac parlamentarnych. Ustawa budżetowa została uchwalona 26 stycznia, a już 31 stycznia został zgłoszony pierwszy wniosek o zmianę przeznaczenia tej rezerwy. W związku z tym trudno mówić o tym, że były przewidziane programy, które miały być z niej finansowane.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#ElżbietaSuchockaRoguska">Jeżeli doszłoby do powstania „świńskiego dołka”, to uważam, że będziemy dysponować wystarczającą ilością wieprzowiny, a ewentualne nadwyżki będzie można sprzedać i uzyskane środki przeznaczyć na ewentualny skup zboża.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#ElżbietaSuchockaRoguska">Odpowiadając na pytanie posłanki Krystyny Skowrońskiej, chciałabym zauważyć, że dopiero podczas realizowania budżetu okazuje się, które rezerwy i z jakich powodów nie zostaną wykorzystane. Klasycznym przykładem jest zeszłoroczna rezerwa na świadczenia rodzinne. W trakcie prac budżetowych utworzono rezerwę w wysokości ponad 1.450.000 tys. zł, której znaczna część okazała się niepotrzebna. Nie było tak wysokiego zapotrzebowania przy spełnieniu wszystkich warunków do otrzymania świadczenia. W związku z tym dopiero w ciągu bieżącego roku będzie można stwierdzić, które rezerwy zostaną niewykorzystane.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#ElżbietaSuchockaRoguska">Chciałabym również zauważyć, że wykonując zalecenia między innymi Komisji oraz NIK w 2007 roku liczba rezerw celowych została znacząco ograniczona. Fakt, że rezerw jest dużo, wynika głównie z tego, że jedna pozycja rezerw, przeznaczona na finansowanie programów unijnych, wynosi ponad 12 mld zł. W związku z tym jedyne rezerwy, jakie mogą się pojawić, będą wynikać z niepełnego wykorzystania środków unijnych. Jednak mam nadzieję, że środki przewidziane na te programy zostaną w całości spożytkowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WiesławJędrusik">W mojej wypowiedzi nie chodziło o to, aby uruchamiać skup interwencyjny, gdy pojawi się „świński dołek”. Zastanawiam się jedynie, skąd zostaną przekazane środki na ewentualny interwencyjny skup zbóż.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarekZagórski">Interwencyjny skup zbóż prowadzony jest ze środków Unii Europejskiej, przez Agencję Rynku Rolnego zgodnie z określonymi przepisami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Przystępujemy do rozpatrzenia propozycji opinii w treści: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 28 lutego 2007 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów dotyczący zmiany przeznaczenia środków finansowych z rezerwy celowej poz. 61 „Finansowanie i współfinansowanie zadań związanych z rozwojem wsi i rolnictwa” zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2007.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 133 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia kwoty do 180.000 tys. zł na kontynuację działań związanych ze zwiększeniem stanu rezerw gospodarczych kraju w zakresie mięsa wieprzowego”.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Przystępujemy do kolejnego punktu porządku obrad, którym jest zaopiniowanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu socjalnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Sejm w dniu 15 grudnia 2006 r. skierował ten projekt ustawy do Komisji Pracy oraz Komisji Polityki Społecznej, zalecając jednocześnie Komisji Finansów Publicznych przedstawienie opinii na temat proponowanej ustawy. Zwróciłam się do posła Bartłomieja Szrajbera o przygotowanie propozycji opinii Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#BartłomiejSzrajber">Projekt ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu socjalnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, zawarty w druku nr 1164, jest konsekwencją przyjęcia w 2003 r. ustawy o zatrudnieniu socjalnym, która była ustawą pionierską. Oznacza to, że w kolejnych latach będzie ulegała ponownym zmianom. Powinna zostać powiązana między innymi z przepisami ustawy o promocji zatrudnienia instytucji rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#BartłomiejSzrajber">Należy zauważyć, że przedstawiony projekt wpisuje się w zasady państwa, w którym działa wolny rynek. W ten sposób promowane są działania aktywizujące ludzi, którzy stracili pracę. Wprowadza się między innymi system nagradzania za aktywne uczestnictwo w zajęciach poprzez różne premie motywacyjne.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#BartłomiejSzrajber">Do głównych zmian, jakie niesie za sobą projekt ustawy, należy zaliczyć przede wszystkim rozszerzenie grupy beneficjentów programów centrów integracji społecznej oraz klubów integracji społecznej o osoby niepełnosprawne oraz posiadające uprawnienia do renty socjalnej i strukturalnej. Zmieniony zostałby również organ wydający zezwolenie na prowadzenie CIS. Obecnie jest nim marszałek województwa, którego zastąpiłby wojewoda. Proponowane jest także usunięcie zapisu art. 18 o możliwości tworzenia KIS przez ośrodek pomocy społecznej oraz wprowadzenie obowiązku sporządzania kontraktu socjalnego z uczestnikiem KIS. Zostałby wprowadzony obowiązek uzyskania pozytywnej opinii ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego w zakresie nadawania statusu centrum. Jest to gwarancją uzyskiwania pożądanych celów zatrudnienia socjalnego oraz elementem konsultacji.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#BartłomiejSzrajber">W 2007 r. istnieje 35 jednostek CIS, z których może korzystać około 1500 osób. Warto zaznaczyć, że nie należy spodziewać się wzrostu kosztów związanych ze zmianą organu wydającego zezwolenie na prowadzenie CIS, ponieważ nie będzie się to wiązać z koniecznością zwiększenia limitu zatrudnienia. Natomiast nie ulega wątpliwości, że wzrost kosztów będzie wynikał z podniesienia wysokości świadczenia integracyjnego z 80% do 100% wysokości zasiłku dla bezrobotnych.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#BartłomiejSzrajber">Chciałbym zaproponować, aby Komisja pozytywnie zaopiniowała rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu socjalnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MariaPasłoWiśniewska">Chciałabym zapytać, jakie są powody, dla których wydawanie zezwolenia na prowadzenie CIS ma zostać przeniesione do kompetencji wojewody. Ponadto z informacji, która została nam przedstawiona wynika, że istnieją duże trudności z wydaniem środków z Funduszu Pracy. Stwierdza się bowiem, że „z pewnością projekt przyczyni się do zwiększenia wydatków z Funduszu Pracy”. Prosiłabym o wyjaśnienie, czy zostało policzone, ile jest jeszcze środków w Funduszu oraz ile środków można przekazać na realizację proponowanych zmian ustawowych. Przypuszczam bowiem, że niedługo wpłynie do Sejmu wniosek o zwiększenie odpisów na Fundusz Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Myślę, że zwiększenie środków będzie spowodowane ewentualnym wzrostem wysokości świadczenia integracyjnego. Z tego, co wiem, Fundusz Pracy ma obecnie dodatni stan środków finansowych. O zabranie głosu prosił jeszcze poseł Jarosław Urbaniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JarosławUrbaniak">Poseł Maria Pasło-Wiśniewska wyczerpała treść pytania, które chciałem zadać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PawełArndt">Uważam, że niepokojąca jest sytuacja, w której kolejne kompetencje samorządów zostają przekazywane organom administracji rządowej. Rząd chce, aby po raz kolejny marszałek przekazał wojewodzie swoje dotychczasowe kompetencje. Ponadto chciałbym zapytać o skutki finansowe proponowanych zmian. Poseł Bartłomiej Szrajber podkreślał, że nowelizacja nie będzie skutkowała wzrostem zatrudnienia, ale prosiłbym, aby w tej kwestii wypowiedziała się również strona rządowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Czy dodatkowe środki nadal będą wypłacane z Funduszu Pracy? Czy nie powstanie potrzeba szukania pieniędzy z innych źródeł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#BartłomiejSzrajber">Uważam, że pytanie o przekazanie kompetencji wojewodzie dotyczy kwestii merytorycznej, która nie leży w obszarze zainteresowań Komisji. Natomiast na pytanie o skutki finansowe proponowanych zmian prosiłbym, aby odpowiedział minister Bogdan Socha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#BogdanSocha">Dotychczas, przez ostatni rok zezwolenia na prowadzenie CIS wydawał marszałek. Jednak ustawa kompetencyjna wymusza wprowadzenie określonych zmian. Projekt ustawy zakłada, że pierwsze wyposażenie CIS będzie mogłoby być sfinansowane z budżetu marszałka, czyli samorząd województwa. W związku z tym nie może dojść do sytuacji, w której połączone zostają funkcje wykonawcze oraz kontrolne, nadzorcze. Dlatego zadania kontrolne powinny zostać przeniesione do kompetencji wojewody.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#BogdanSocha">Chciałbym zaznaczyć, że oprócz środków, które marszałek województwa będzie mógł przeznaczyć na wyposażenie, wszystkie inne środki finansowe będą pochodzić z Funduszu Pracy. W poprzednim roku w funduszu zaplanowano na ten cel 10 mln zł, natomiast wydano jedynie 5 mln zł, a w tym roku przeznaczono kwotę 2 mln zł. Pieniądze, które będą wypłacane z Funduszu Pracy, zostaną przekazane na wynagrodzenia. Bowiem CIS jest placówką, w której organizowane są zajęcia dla określonych grup ludzi. Tak naprawdę nie są to jedynie szkolenia, ale normalna praca, za którą ludzie powinni otrzymywać wynagrodzenie. Dotychczas wypłacano im jedynie 80% wartości zasiłku dla bezrobotnych, co w naszym przekonaniu było w pewien sposób krzywdzące. Ponadto jeżeli z Funduszu Pracy przekażemy środki osobom aktywizującym się w CIS-ach, to nie wydamy pieniędzy na zasiłki.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#BogdanSocha">Na plenarnym posiedzeniu Sejmu zadano mi pytanie, ile kosztuje utrzymanie CIS-ów i organizowanie zajęć na uczestników. Otóż około 3 tys. zł kosztuje przywrócenie człowieka do ponownego udziału w rynku pracy. Do centrów integracji społecznej przychodzą ludzie, których trzeba nauczyć jak pracować. Oni mają pewne wyuczone zawody, ale z różnych powodów znaleźli się na granicy wykluczenia społecznego. Osoby zgłaszające się do CIS-ów mają kwalifikacje do wykonywania różnych, często bardzo poszukiwanych zawodów. Jednak nie mają oni umiejętności w szukaniu pracy. W związku z tym przez dwanaście miesięcy uczą się, jak odnaleźć się na rynku pracy. Środki z Funduszu Pracy są zatem wykorzystywane w bardzo efektywny sposób, gdyż przywracamy ludzi do pracy. Koszt prowadzonych działań jest porównywalny z kosztami wypłacania zasiłków. Jednak dodatkowe zyski społeczne są nie do przecenienia. Każdy powrót człowieka na rynek pracy jest korzystny dla jego rodziny, państwa oraz przedsiębiorcy. Byłem z wizytą w Centrum Integracji Społecznej w Ostrowcu Świętokrzyskim, dowiedziałem się, że ze 120 osób około 80 nie jest już widywanych pijanych lub szwendających się po ulicach. Są to, których zatrudniono w komercyjnych firmach i bardzo dobrze dają sobie radę na otwartym rynku pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejPałys">Z wyliczeń wynika, że w tym roku będzie można skorzystać z 5 mln zł, gdyż 3 mln zł zostały z poprzedniego roku, a 2 mln zł z bieżącego. Chciałbym zapytać, czy ta kwota jest wystarczająca na przeprowadzenie planowanych zmian. Mam również pytanie, czy odbyły się konsultacje w sprawie przeniesienia kompetencji wydawania zezwolenia z marszałka na wojewodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#BogdanSocha">Z poprzedniego roku pozostało do wykorzystania 5 mln zł, a w tym są 2 mln zł, w związku z tym w roku bieżącym dysponujemy kwotą 7 mln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MariaPasłoWiśniewska">Uważam, że bardzo istotna jest kwestia rozdzielenia funkcji podejmowania decyzji od działalności nadzorczej. Z wypowiedzi pana ministra zrozumiałam, że obecnie decyzję o wydaniu zezwolenia na prowadzenie ośrodka wydaje marszałek. Jednak w rzeczywistości dokonuje tego wojewoda i dlatego rząd chce uregulować stan faktyczny. Czy w związku z tym mam rozumieć, że teraz tolerujemy działania niezgodne z prawem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Uważam, że należy wyjaśnić, czym różni się wydanie „zezwolenia na prowadzenie działalności” od „prowadzenia działalności”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MariaPasłoWiśniewska">Chciałabym tylko zrozumieć, na którym etapie jest wydanie decyzji oraz nadzór? Czy wydanie „zezwolenia na prowadzenie działalności” jest tylko decyzją, czy także nadzorem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Uważam, że wydanie zezwolenia jest jedynie decyzją. Jednak nie wiem, jakie są dalsze konsekwencje takiej decyzji i czy decyzja pociąga za sobą na przykład uprawnienia nadzorcze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KazimierzKleina">Uważam, że kwestia przekazania uprawnień powinna zostać wyjaśniona i nie może być potraktowana tak marginalnie jak w projekcie opinii. Jeżeli wojewoda będzie wydawał zezwolenie na zakładanie CIS-ów, to może się okazać, że powstanie wiele takich ośrodków. Chciałbym zapytać, czy każda z takiej instytucji korzysta ze środków finansowych w sposób nieograniczony, czy w otwartym konkursie występuje do Funduszu Pracy o dotację. Czy taki sposób działania nie doprowadzi do chaosu organizacyjnego i finansowego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Chciałabym zwrócić uwagę, że szczegółowo tą kwestią będzie zajmowała się komisja, która wystąpiła do nas o opinię. Jednak wydaje mi się, że bardzo istotne jest rozszerzenie grupy beneficjentów programów CIS-ów oraz KIS-ów o osoby niepełnosprawne i posiadające uprawnienia do renty socjalnej i strukturalnej. Dla tych grup społecznych problem wykluczenia z rynku pracy jest szczególnie istotny. Uważam, że bardzo przekonujący jest argument, że zamiast wydawać pieniądze na pomoc społeczną, należy przeznaczyć je na aktywizację zawodową. Ponadto, jeżeli centra integracji społecznej korzystają z Funduszu Pracy, działającego w ramach budżetu państwa, więc przeniesienie pewnych kompetencji na wojewodę nie powinno być uznane za wprowadzanie chaosu organizacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Prosiłabym, aby strona rządowa odniosła się do pytań zadanych podczas dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#BogdanSocha">Do końca 2005 r. zezwolenie na prowadzenie CIS wydawał wojewoda, a od 2006 r. wydawał ją marszałek. Wszystkie te działania były zgodne z prawem. Dotychczas marszałek województwa nie miał możliwości prawnej w wyposażaniu centrów integracji społecznej, w projekcie ustawy stwarza mu się taką możliwość. W sytuacji kiedy marszałek byłby zaangażowany w powstanie takiego ośrodka, kompetencja wydania zezwolenia na prowadzenie działalności powinna przynależeć do innego organu. Chciałbym zauważyć, że marszałkowie nie opowiadają się za utrzymaniem dotychczasowego stanu prawnego. W tej sprawie posiadamy pozytywną opinię Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#BogdanSocha">W tym roku będziemy dysponować 7 mln zł. Należy zauważyć, że przy powstawaniu CIS największym problemem jest znalezienie odpowiedniego lokalu oraz jego wyposażenie. Z reguły lokal przekazują samorządy, jednak były problemy z wyposażeniem takiego lokalu. Dlatego w projekcie ustawy taką możliwość stwarza się marszałkowi województwa. Jeżeli powstanie centrum o profilu krawieckim, marszałek ma prawo zakupienia potrzebnej liczby odpowiednich maszyn. Środki na ten cel może pozyskać na przykład z funduszu, gromadzącego wpływy z wydanych zezwoleń na sprzedaż alkoholu. W ten sposób, w pełni wyposażone centrum rozpoczyna swą działalność.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#BogdanSocha">Gdy powstanie centrum, na przykład ze stu uczestnikami, wówczas z Funduszu Pracy przekazywane są środki dla tych osób. Jednak są już takie centra, które potrafią korzystać ze środków unijnych. Istnieje możliwość uzyskania dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego. Kilka centrów napisało projekty i uzyskało dotację, ośrodek w Ostrowcu Świętokrzyskim otrzymał 2,5 mln zł z EFS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MariaPasłoWiśniewska">Chciałabym podkreślić, że nie kwestionuję idei działania na rzecz aktywizowania zawodowego. Natomiast chodzi mi o wprowadzanie pewnych rozwiązań organizacyjnych. Przedstawione teraz wyjaśnienia utwierdzają mnie w przekonaniu, że proponowane rozwiązanie jest niewłaściwe. Może dojść do sytuacji, że decyzję o powstaniu ośrodka podejmuje wojewoda, ale fundusze na ten cel ma przekazać marszałek województwa. W związku z tym wojewoda może wydać więcej zezwoleń niż będzie dostępnych środków na ich funkcjonowanie. Decyzja o utworzeniu ośrodka oraz środki na jego wyposażenie powinny być w gestii marszałka województwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#BartłomiejSzrajber">Uważam, że doszło do pewnego niezrozumienia tej kwestii. Jeżeli wojewoda miałby wydawać zezwolenie na prowadzenie centrum, to nie może wyzbyć się funkcji nadzorczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#RyszardGalla">Uważam, że przeniesienie kompetencji wydawania zezwolenia na wojewodę jest słuszną koncepcją. W związku z wejściem w życie ustawy kompetencyjnej, dzielącej zadania między marszałka i wojewodę, ten zakres kompetencji był kwestionowany przez marszałków. Decyzję o utworzeniu centrum podejmują samorządy, mając na uwadze wielkość środków, jakimi dysponują. Nie właściwe byłoby, gdyby ten sam organ wydawał decyzję i zezwolenie na prowadzenie działalności. W związku z tym właściwym rozwiązaniem jest proponowane przeniesienie kompetencji wydania zezwolenia na wojewodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Mechanizm jest taki, że najpierw wydawana jest decyzja o powstaniu centrum, a następnie wojewoda może wydać zezwolenie na prowadzenie ośrodka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#StanisławOżóg">Dziwię się, że mamy tak mało zaufania dla samorządowców. Byłem członkiem Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, dlatego wiem, jak wypracowywane są opinie strony samorządowej, jakimi ekspertyzami ona dysponuje. Skoro strona samorządowa zaakceptowała proponowane rozwiązanie, to musiała je uznać za bardziej korzystne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#BogdanSocha">Chciałbym podkreślić, że nie dojdzie do sytuacji, w której wojewoda wyda więcej zezwoleń, niż pozwalają na to dostępne środki. Właśnie marszałkowie będą decydowali, ile ośrodków mogą otworzyć i wyposażyć oraz ile złożyć wniosków o utworzenie centrów. Proponowane rozwiązanie pomoże również uzdrowić obecną sytuację, kiedy zarejestrowanych jest 45 CIS-ów, natomiast działa mniej, gdyż nie ma środków na ich wyposażenie. Teraz marszałek będzie miał prawną możliwość przekazania środków na zakup odpowiedniego wyposażenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MariaPasłoWiśniewska">Teraz zostało właściwie wyjaśnione, co oznacza podjęcie decyzji oraz wydanie zezwolenia. Jednak w tym momencie należałoby zadać pytanie, według jakich zasad wojewoda ocenia, czy w danym przypadku należy wydać zezwolenie na prowadzenia centrum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Ten system działa już od kilku lat, a warunki wydawania zezwolenia nie są przedmiotem proponowanych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#MariaPasłoWiśniewska">Tak, ale może należałoby się zastanowić nad poprawieniem tych warunków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Jeżeli tak, to zapraszam do prac komisji, która będzie procedowała nad rządowym projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Projekt opinii został państwu przekazany. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła projekt opinii. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt opinii.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>