text_structure.xml
8.88 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewGirzyński">Otwieram posiedzenie Komisji i witam wszystkich państwa. Stwierdzam kworum. Dzisiejsze nasze wspólne obrady poświęcimy rozpatrzeniu odpowiedzi Ministra Edukacji Narodowej na nasz dezyderat, o czym mowa w porządku dziennym. Odpowiedź tę otrzymali państwo na piśmie. Jeśli nie zostaną zgłoszone uwagi, uznam, że porządek został przez członków obydwu Komisji zaakceptowany. Uwag nie ma, w związku z czym przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewGirzyński">Oddaję głos panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SławomirKłosowski">Ministerstwo Edukacji Narodowej na ręce pana przewodniczącego przesłało odpowiedź na dezyderat sejmowych Komisji, sądzę więc, że nie byłoby zasadne, abym dokładnie odpowiedź tę relacjonował. W swej wypowiedzi chciałbym natomiast skoncentrować się na generaliach, na które pragnę zwrócić uwagę państwa.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SławomirKłosowski">I tak Ministerstwo Edukacji Narodowej prowadzi obecnie trzy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zakup pracowni komputerowych dla szkół i placówek o wartości ok. 300 mln zł, a są to: postępowanie przetargowe na dostawę, instalację i integrację 460 pracowni komputerowych opartych na komputerach typu Macintosh, postępowanie na dostawę, instalację i integrację pracowni komputerowych opartych na komputerach typu IBM dla 4859 szkół oraz postępowanie przetargowe na zakup dwóch specjalistycznych pracowni specjalistycznych ze sprzętem komputerowym i 250 stanowisk dla uczniów niewidomych i słabo widzących.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SławomirKłosowski">Mamy nadzieję, na co wskazują zresztą fakty, iż po przejściu wspomnianych procedur przetargowych nastąpi zdecydowane zwiększenie wykorzystania środków przeznaczonych na projekt „Pracownie komputerowe dla szkół”, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SławomirKłosowski">Jeśli chodzi o procedury przygotowywania przetargów w MEN, informuję, że widząc pewne mankamenty dotychczasowych procedur i posiłkując się w dużej mierze wskazaniami Najwyższej Izby Kontroli, ministerstwo podjęło działania mające na celu wyeliminowanie ewentualnych nieprawidłowości czy ewentualnych zagrożeń, które mogłyby wpływać na procedurę przetargową.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SławomirKłosowski">Wdrożono np. procedury postępowania związanego z odbiorem sprzętu i oprogramowania w celu kontroli nad wykonawcą w zakresie wywiązywania się z wymagań informacyjnych, wprowadzono do umów i specyfikacji istotnych warunków zamówienia nowe lub zmienione zapisy usprawniające realizację zamówień oraz zapewniające ich bieżącą kontrolę. Usprawniono obsługę finansowo-księgową projektów oraz wykonywania przepisów prawa w zakresie rachunkowości i finansów publicznych, usprawniono pracę Wydziału Finansowo-Księgowego ministerstwa w celu wykonywania należytego nadzoru w zakresie dochowywania obowiązkowych standardów dokumentowania i weryfikowania rzeczowych dokumentów, w tym ich sprawdzania pod względem formalnym i rachunkowym. Stało się to na podstawie zarządzenia w sprawie regulaminu kontroli finansowej oraz procedur dokonywania wydatków z budżetu Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SławomirKłosowski">Na początku maja br. czeka nas wdrożenie systemu finansowo-księgowego „Impuls” wraz z modułami współpracującymi, co pozwoli na szybsze dostosowanie ewidencji finansowo-księgowej projektów współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej prowadzonych za pomocą komputera do obowiązujących przepisów ustawy o rachunkowości oraz ustawy o finansach publicznych, jak również do rozporządzeń UE.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SławomirKłosowski">Zostały również wprowadzone odpowiednie zmiany w przepisach wewnętrznych ministerstwa, które rozdzieliły kompetencje w zakresie merytorycznym i proceduralnym całości realizowanych zadań związanych z zamówieniami publicznymi. Do specyfikacji istotnych warunków zamówienia wprowadzono zapis dotyczący obowiązku wnoszenia przez wykonawców zabezpieczenia należytego wykonania umowy przed jej podpisaniem. Szczególnemu obostrzeniu zostały poddane działania związane z trybem wprowadzania zmian w umowach.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#SławomirKłosowski">23 listopada 2006 roku powołano Zespół do Spraw Edukacji na Rzecz Społeczeństwa Informacyjnego, w którego skład weszło sześciu ekspertów mających opiniować informatyczne rozwiązania systemowe w przygotowaniu do procedur przetargowych.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#SławomirKłosowski">W ciągu kilku ostatnich miesięcy ministerstwo podjęło szereg działań zmierzających do rozdzielenia kompetencji w zakresie organizacji wykonania zadania oraz nadzoru nad jego realizacją w celu uzyskania większej przejrzystości realizacji zadań. Podjęto także m.in. decyzję o rozdzieleniu obsługi finansowej i obsługi organizacyjnej zamówień publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#SławomirKłosowski">Istotnym elementem działań wewnętrznych, usprawniającym procedury informatyzacyjne, wyposażanie placówek w komputery było – dokonane na podstawie regulaminu organizacyjnego – wyodrębnienie ze struktur Departamentu Kształcenia Ogólnego i Specjalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej nowego Departamentu Informatyzacji Procesów Edukacyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#SławomirKłosowski">Przedsięwzięte działania zabezpieczają naszym zdaniem ministerstwo przed zjawiskami występującymi przy ostatniej procedurze przetargowej. Liczymy na to, że podczas przetargów jak też w realizacji zadań przez tych, którzy w przetargu zostaną wskazani, zjawiska takie już nie wystąpią, zwłaszcza w fazie realizacji i egzekwowania od wykonawców umów zgodnie z ich wcześniejszym brzmieniem.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#SławomirKłosowski">Ministerstwo Edukacji Narodowej ma świadomość istnienia pewnych trudności związanych z realizacją centralnych zakupów pracowni komputerowych. Przysługujące obecnie uczestnikom przetargów środki ochrony prawnej są notorycznie nadużywane przez wykonawców, co skutkuje przeciągającymi się procedurami przetargowymi. Nie ukrywam, że bardzo liczyliśmy w tym względzie na nowelizację ustawy Prawo zamówień publicznych z maja 2006 roku, nie spełniła ona jednakże naszych oczekiwań ze względu na fakt, że nie rozwiązała problemu nadużyć odnoszących się zarówno do brzmienia umów, jak i do dotrzymywania terminów i procedur przetargowych.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#SławomirKłosowski">Jeśli chodzi o procedury przetargowe, ministerstwo wyciągnęło wnioski z dotychczasowych nieprawidłowości i wprowadziło istotne, daleko idące zmiany i udogodnienia zarówno w odniesieniu do wniosków zawartych w protokole z kontroli NIK, jak i spostrzeżeń własnych. Zamiany te mają na celu zapewnienie sprawnego przebiegu tych procedur.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewGirzyński">Dziękuję, panie ministrze, tak za odpowiedź pisemną na dezyderat, jak i za złożone wyjaśnienia ustne.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZbigniewGirzyński">Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos w sprawie przedstawionej odpowiedzi? Nie ma chętnych. Czy ktoś z członków Komisji chciałby zatem złożyć wniosek o przyjęcie odpowiedzi na nasz dezyderat bądź też o jej odrzucenie, bądź o zwrócenie jej jako niezadowalającej? Dodam, że ten ostatni wniosek wymaga pisemnego uzasadnienia. Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ZbigniewGirzyński">Wnoszę więc o przyjęcie odpowiedzi. Czy jest wniosek przeciwny? Nie ma. Jeśli nie zostanie zgłoszony sprzeciw, uznam, że wniosek o przyjęcie odpowiedzi Ministerstwa Edukacji Narodowej na dezyderat nr 9/9 w sprawie wykorzystania środków Unii Europejskiej na komputeryzację szkół i placówek oświatowych oraz zasad organizacji zakupów został przyjęty. Nikt nie zgłosił sprzeciwu, co jest jednoznaczne z przyjęciem wniosku o przyjęcie odpowiedzi na dezyderat.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#ZbigniewGirzyński">Stwierdzam, że porządek dzienny został wyczerpany. Protokół z posiedzenia będzie wyłożony do przyjęcia w sekretariacie Komisji. Dziękuję państwu za udział w dzisiejszych obradach. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>