text_structure.xml
31.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSzumilas">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSzumilas">Witam przybyłych na obrady zaproszonych gości, wśród nich pana ministra Stanisława Sławińskiego i panią minister Ewę Sowińską – Rzecznika Praw Dziecka.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSzumilas">Witam panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSzumilas">Porządek obrad obejmuje rozpatrzenie dwóch sprawozdań: podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy – Karta Nauczyciela oraz podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o Narodowym Instytucie wychowania.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#KrystynaSzumilas">Proponuję uzupełnienie porządku obrad o punkt – sprawy bieżące. Chodzi o dokonanie wyboru ekspertów, którzy będą współpracowali z podkomisją nadzwyczajną powołana do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych. Punktem pierwszym naszych obrad byłyby sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#KrystynaSzumilas">Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec porządku obrad i jego uzupełnienie?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#KrystynaSzumilas">Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do realizacji przyjętego porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#KrystynaSzumilas">Punkt pierwszy – sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#KrystynaSzumilas">Na poprzednim posiedzeniu Komisji powołaliśmy ekspertów, którzy będą pracować przy rozpatrywaniu projektu zmian w ustawie o jednostkach badawczo-rozwojowych. Z przyczyn osobistych pan Kazimierz Siciński, wskazany przez Komisję jako ekspert, zrezygnował z tej pracy.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#KrystynaSzumilas">Jest propozycja, aby na jego miejsce powołać na eksperta pana Jerzego Dudka. Jest także propozycja Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, aby powołać na eksperta pana Jacka Malko z Politechniki Wrocławskiej.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#KrystynaSzumilas">Czy są uwagi lub zastrzeżenia wobec tych kandydatur?</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#KrystynaSzumilas">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja przyjęła obie wskazane kandydatury na ekspertów podkomisji, rozpatrującej projekt ustawy o zmianie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy – Karta Nauczyciela.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#KrystynaSzumilas">Otrzymaliśmy sprawozdania na piśmie o projekcie ustawy z druku nr 1246.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#KrystynaSzumilas">Proszę o zapoznanie nas z wynikami prac podkomisji panią poseł Marię Nowak.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MariaNowak">Podkomisja rozpatrzyła trzy poselskie projekty ustaw o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy – Karta Nauczyciela. Były one rozpatrywane oddzielnie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MariaNowak">Podkomisja przyjęła taki sposób procedowania ze względu na sytuację, w jakiej się znaleźliśmy. Jeden z projektów był projektem komisyjnym, drugi był projektem poselskim – i o nim za chwilę powiem – a trzeci projekt także poselski jest bardzo obszerny i zawartych jest w nim wiele zmian, przy czym są to także zmiany zaproponowane w projekcie rządowym, który był omawiany na posiedzeniu Komisji Nadzwyczajnej „Solidarne Państwo”. Z tego powodu mamy dwa stanowiska i jedno z tych stanowisk zaraz przedstawię.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MariaNowak">Mówię o tym w formie wyjaśnienia, abyście państwo byli zorientowani, dlaczego mimo skierowania do naszej podkomisji trzech projektów, dzisiaj przedstawiamy sprawozdanie, które dotyczy tylko jednego z tych projektów mianowicie projektu poselskiego zgłoszonego przez posłów klubu PSL.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MariaNowak">Przechodzę do przedstawienia sprawozdania podkomisji. W dniu 14 lutego podkomisja rozpatrywała projekt ustawy zawarty w druku nr 1246. Po zapoznaniu się z opinią Ministerstwa Edukacji Narodowej i ze stanowiskiem Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu podjęliśmy odpowiednią decyzję, o której za chwilę. Otóż stanowisko Biura Legislacyjnego było takie, iż zmiana zaproponowana przez wnioskodawców, zawarta w art. 1 projektu ustawy, nie wnosi żadnych zmian do ustawy o systemie oświaty. Bez względu na to czy taki zapis jest, czy też go nie ma w ustawie o systemie oświaty, sytuacja prawna jest taka sama, ponieważ istotne jest w tym przypadku tylko to, co jest zapisane w rozporządzeniu.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MariaNowak">Z opinii przedstawionej przez MEN wynikało, iż był taki okres, kiedy występowały pewne niejasności i trudności w interpretacji przez różne środowiska przepisów dotyczących zatrudniania nauczyciela w szkołach lub w zespołach szkół. To doprowadzało do sytuacji, o jakich mówiliśmy już na posiedzeniu Komisji. Różne organy kontrolne i wizytacyjne w różny sposób traktowały zatrudnienie nauczyciela czy to w jednej szkole, wchodzącej w skład zespołu szkół, czy też zatrudnienie nauczyciela w zespole szkół.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MariaNowak">Pan minister przekazał nam informację, że wydane zostało nowe rozporządzenie, które jednoznacznie określa, jak należy traktować zatrudnienie nauczyciela w szkole i w zespole szkół i proponowana zmiana w projekcie ustawy niczego nie wnosi. Natomiast istota sprawy została rozwiązana w rozporządzeniu i wszystkie krytyczne uwagi były wzięte pod uwagę. Żadnych nieporozumień na tym tle nie powinno już być na przyszłość. Przeważyła jednak opinia Biura Legislacyjnego, że art. 1 proponowany przez wnioskodawców poselskiego projektu niczego nowego nie wnosi i jest po prostu niepotrzebny.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MariaNowak">Po przegłosowaniu w podkomisji tej kwestii zmieniliśmy nazwę projektu poselskiego, ponieważ odnosiła się ona i do ustawy o systemie oświaty i do ustawy – Karta Nauczyciela. Pominęliśmy w tytule projektu odniesienie do ustawy o systemie oświaty, a pozostało tylko odniesienie do ustawy – Karta Nauczyciela. Z tego powodu tytuł projektu jest inny, a mianowicie: ustawa o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MariaNowak">W rezultacie pozostał tylko artykuł, który jest jak najbardziej potrzebny i wyraźnie wskazuje, jak należy traktować stosunek pracy z nauczycielem, tzn., że nawiązuje się ten stosunek „w szkole, a w przypadku powołania zespołu szkół jako odrębnej jednostki organizacyjnej – w zespole szkół, na podstawie umowy o pracę lub mianowanie”.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MariaNowak">Zdecydowano też, że ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MariaNowak">Nie mam przy sobie protokołu z posiedzenia podkomisji, ale zdecydowana większość członków podkomisji była za takim przedstawieniem sprawozdania z naszych prac i proponowanych zapisów w rozpatrzonym projekcie ustawy. Intencja wnioskodawców jest zachowana, a proponowany zapis w art. 10 ust. 1 Karty Nauczyciela wyczerpuje całkowicie tę intencję.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MariaNowak">Pan minister sygnalizował, że potrzebne będą jeszcze dodatkowe poprawki do tego projektu, ale ponieważ nie mówiliśmy o tym na posiedzeniu podkomisji, nie chcę się do tego odnosić, a przedstawiam tylko to, co było omówione i zdecydowane podczas obrad podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaSzumilas">Proszę o przedstawienie stanowiska rządu wobec sprawozdania podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławSławiński">Minister edukacji całkowicie popiera kierunek proponowanej zmiany. Istotnie występowaliśmy o zrezygnowanie z tego zapisu, o którym mówiła pani przewodnicząca podkomisji, a który jest bezprzedmiotowy w odniesieniu do ustawy o systemie oświaty. Poparliśmy natomiast intencję wyrażaną przez posłów wnioskodawców, polegającą na znowelizowaniu art. 10 Karty Nauczyciela. Zastrzegliśmy sobie tylko to, aby rozważyć, czy przypadkiem przyjęty przez podkomisję zapis nie wymaga korekt w innych zapisach Karty Nauczyciela. Okazało się, że w dwóch miejscach potrzebne są drobne uzupełnienia, które dopełnią proponowaną nowelizację. Dotyczy to art. 3 ustawy – Karta Nauczyciela. Chodzi o to, aby w tzw. słowniczku, gdzie jest określenie dyrektora szkoły zapisać, że dotyczy to także dyrektora zespołu szkół oraz dodaniu w pkt 2 na końcu wyrazów „a także odpowiednie ich zespoły”. Jest to punkt o wykonywaniu pewnych zadań.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#StanisławSławiński">Potrzebne jest też drugie techniczne czy redakcyjne uzupełnienie. Dotyczy to art. 14 ustawy – Karta Nauczyciela, a chodzi o dokonanie zastrzeżenia w pkt 1, że w przypadku zatrudnienia nauczyciela w zespole szkół akt mianowania i umowa o pracę określają typy (rodzaje) szkół, w których nauczyciel pracuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaSzumilas">Proszę Biuro Legislacyjne o opinię o tych poprawkach, gdyby ktoś z posłów je przejął. Chodzi o to, jak mają one być zapisane, ponieważ w tym, co proponuje podkomisja, mamy tylko art. 1. Proszę o uporządkowanie tego, co zostało dodatkowo zaproponowane, aby można było przystąpić do rozpatrzenia całego tekstu projektu ustawy po uwzględnieniu poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#UrszulaSęk">W sensie merytorycznym jesteśmy za przyjęciem tych poprawek przedstawionych przez rząd. Od strony legislacyjnej art. 1 otwierałoby zdanie wstępne: „W ustawie z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela wprowadza się następujące zmiany:” i wymienione byłyby kolejno trzy zmiany wprowadzone w art. 3, w art. 10 i w art. 14.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaSzumilas">Pani posłanka Maria Nowak przejmuje poprawki, zgłoszone przez stronę rządową.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MariaNowak">Mówiliśmy o tym na posiedzeniu podkomisji, ale nie byliśmy pewni, czy te zmiany nie będą skutkowały jeszcze w innych artykułach Karty Nauczyciela.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy – Karta Nauczyciela.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#KrystynaSzumilas">Podkomisja proponuje dokonać zmiany tytułu projektu ustawy, co zostało wyjaśnione.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#KrystynaSzumilas">Czy są uwagi do tej propozycji? Chodzi o ograniczenie się tylko do zmiany w ustawie – Karta Nauczyciela.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#KrystynaSzumilas">Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#KrystynaSzumilas">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia takiego tytułu projektu?</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#KrystynaSzumilas">Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że tytuł ustawy został przyjęty, zgodnie z propozycją podkomisji.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1 projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#KrystynaSzumilas">Zgłoszone zostały propozycje zmiany treści tego artykułu, a właściwie, przy zachowaniu treści przepisu zaproponowanego przez podkomisję, dodanie jeszcze przepisów uzupełniających, niezbędnych dla jasnej interpretacji tego, co proponowali wnioskodawcy i co przyjęła podkomisja.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#KrystynaSzumilas">Zdanie wstępne art. 1 miałoby brzmienie: „W ustawie z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela wprowadza się następujące zmiany:”.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#KrystynaSzumilas">Czy są uwagi do tego zdania wstępnego?</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#KrystynaSzumilas">Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że zdanie wstępne w art. 1 zostało przyjęte.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#KrystynaSzumilas">Teraz będą wymienione kolejno zmiany, zgodnie ze zgłoszonymi poprawkami, przygotowane przez Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#KrystynaSzumilas">Proszę o ich przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#UrszulaSęk">Pierwsza zmiana dotyczy art. 3, w którym pkt 2 otrzymuje brzmienie, które jest kompilacją tego, co jest w ustawie matce i tego, co jest teraz dodawane w poprawce. Przekazujemy to pani przewodniczącej podkomisji w celu dodania do sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrystynaSzumilas">Czy ktoś sprzeciwia się temu trybowi procedowania?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#KrystynaSzumilas">Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#KrystynaSzumilas">Proszę panią poseł Marię Nowak o odczytanie uzupełniających poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MariaNowak">W art. 3 pkt 2, w którym mowa jest o szkołach bez bliższego określenia po słowach, że „rozumie się przez to przedszkola, placówki oraz inne jednostki organizacyjne wymienione w art. 1 ust. 1 pkt 1 i 1a”, dodaje się słowa „a także odpowiednio ich zespoły”.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrystynaSzumilas">Czy są uwagi do takiej zmiany polegającej na uzupełnieniu zapisu?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#KrystynaSzumilas">Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#KrystynaSzumilas">Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#KrystynaSzumilas">Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że ta poprawka została przyjęta.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MariaNowak">W art. 3, po pkt 2 byłby jeszcze dodany pkt 2a w brzmieniu: „dyrektorzy szkół bez bliższego określenia – rozumie się przez to także dyrektora zespołu szkół”.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KrystynaSzumilas">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#KrystynaSzumilas">Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#KrystynaSzumilas">Czy jest sprzeciw wobec takiego zapisu?</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#KrystynaSzumilas">Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że uzupełniający zapis został przyjęty.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MariaNowak">Teraz byłoby to, co jest w sprawozdaniu podkomisji, czyli przepis w art. 10 ust. 1, który otrzymuje brzmienie: „Stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się w szkole, a w przypadku powołania zespołu szkół jako odrębnej jednostki organizacyjnej – w zespole szkół na podstawie umowy o pracę lub mianowania, z zastrzeżeniem ust. 8”.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaSzumilas">Czy jest sprzeciw wobec takiego brzmienia przepisu w art. 10 ust. 1?</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#KrystynaSzumilas">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że ten przepis został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#KrystynaSzumilas">Proszę o przedstawienie kolejnej poprawki przygotowanej przez Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#UrszulaSęk">Poprawka ta dotyczy art. 14, w którym dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu: „W przypadku zatrudnienia w zespole szkół, akt mianowania i umowa o pracę powinny określać także typy (rodzaje) szkół w zespole, w którym pracuje nauczyciel”.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaSzumilas">Czy pani poseł przewodnicząca podkomisji ma uwagi do tej propozycji?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MariaNowak">Jest to zgodne z propozycją rządową i nie zgłaszam zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaSzumilas">Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi do tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#KrystynaSzumilas">Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#KrystynaSzumilas">Nikt nie zgłasza sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#KrystynaSzumilas">Przyjęliśmy tym samym treść art. 1 wraz z poprawkami.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#KrystynaSzumilas">Czy są uwagi do art. 2, który stanowi, że „ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia”?</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#KrystynaSzumilas">Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#KrystynaSzumilas">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia projektu ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela zgodnie z rekomendacją podkomisji i przyjętymi poprawkami?</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#KrystynaSzumilas">Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-21.10" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela wraz z poprawkami.</u>
<u xml:id="u-21.11" who="#KrystynaSzumilas">Mamy dokonać wyboru posła sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ArturGórski">Biorąc pod uwagę dotychczasowy wkład pracy w przygotowanie tego projektu pani poseł Marii Nowak, proponuję, aby pani poseł była sprawozdawcą projektu na posiedzeniu Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KrystynaSzumilas">Czy są inne kandydatury?</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#KrystynaSzumilas">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#KrystynaSzumilas">Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec zgłoszonej kandydatury?</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#KrystynaSzumilas">Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że pani poseł Maria Nowak została wybrana na sprawozdawcę projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#KrystynaSzumilas">Proponuję, aby Urząd Komitetu Integracji Europejskiej przedstawił nam swoją opinię o projekcie do 5 marca br.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania Podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o Narodowym Instytucie Wychowania.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#KrystynaSzumilas">Głos ma poseł Artur Górski. Proszę o przedstawienie nam wyników prac podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ArturGórski">Podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o Narodowym Instytucie Wychowania zbierała się siedem razy między 20 września a 14 grudnia ub. roku.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#ArturGórski">Zaprezentuję państwu sprawozdanie podkomisji, które w formie jednolitego tekstu zawiera przepisy omówione i przyjęte przez podkomisję. W przedłożonym projekcie ustawy uporządkowano przepisy dotyczące zadań Instytutu. Uzyskaliśmy tu wsparcie Biura Legislacyjnego. Generalnie przepisy te nie odbiegają od pierwotnie zaproponowanych przez rząd.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#ArturGórski">Zmieniono natomiast strukturę i kolejność artykułów, dotyczących prezesa Instytutu. Uznano, że bardziej właściwe będzie stwierdzenie, iż „na stanowisko Prezesa Instytutu może być powołany obywatel polski, wyróżniający się wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie wychowania dzieci i młodzieży oraz autorytetem moralnym”. Przypominam, że w pierwotnej propozycji miało być użyte określenie „autorytet osobisty”.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#ArturGórski">W obecnym art. 6 jest teraz przepis, że „zastępcę Prezesa Instytutu powołuje i odwołuje Marszałek Sejmu na wniosek Prezesa Instytutu”. Pierwotny projekt przewidywał, iż Prezes może powoływać do trzech swoich zastępców. Uznaliśmy, że trzeba wyraźnie określić, iż może być tylko jeden zastępca prezesa.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#ArturGórski">Uporządkowano kwestie związane z przyczynami odwołania prezesa Instytutu przed upływem jego kadencji, a także z wygaśnięciem jego mandatu zgodnie z wymaganiami legislacyjnymi. Zapisano wyraźnie, iż „Sejm odwołuje Prezesa Instytutu na wniosek Marszałka Sejmu lub grupy co najmniej 35 posłów, zwykłą większością głosów”, aby nie było tu żadnych wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#ArturGórski">Zrezygnowano z przepisu, że prezes Instytutu w sprawowaniu swojego urzędu jest niezależny od organów administracji publicznej. Stwierdzono, że status Instytutu jest wyraźnie określony w ustawie i nie ma potrzeby wprowadzania takiego przepisu.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#ArturGórski">Postanowiono zwiększyć skład Rady Instytutu. Dopisano, że „w skład Rady Instytutu Prezes Instytutu powołuje po dwie osoby wskazane także przez ministra właściwego do spraw sportu, ministra sprawiedliwości i ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego. Jest też rozszerzony przepis o stwierdzenie, że w skład Rady Instytutu Prezes Instytutu powołuje ponadto dwie osoby reprezentujące ogólnopolskie związki zawodowe pracowników oświaty”. Uznano, że skoro nauczyciele mają wpływ na wychowanie, powinni mieć także swoją reprezentację w Radzie Instytutu.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#ArturGórski">Doprecyzowano w art. 11 ust. 1 pkt 2, zapisując, że prezes Instytutu odwołuje członka Rady Instytutu przed upływem kadencji także „w przypadku nieuczestniczenia w pracach Rady Instytutu przez okres co najmniej jednego roku”.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#ArturGórski">W art. 21 sprecyzowano zasady powoływania Rady Instytutu, zapisując, że „pierwszą Radę Instytutu powołuje Prezes Instytutu w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy”, a także dodano, że „połowa składu pierwszej Rady Instytutu jest powoływana na okres czterech i pół roku”, a także wprowadzono przepis, że „podmioty, o których mowa w art. 10 ust. 2 i 3 wskażą, która z osób powoływanych przez Prezesa Instytutu w skład Rady Instytutu pełni swą funkcję przez okres czterech i pół roku”.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#ArturGórski">W art. 22 przewiduje się, iż „ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2007 roku”. Pierwotnie zakładano, iż ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2007 r. To okazało się niemożliwe. Nowy termin został zaproponowany przez podkomisję przy założeniu, że ustawa będzie uchwalona przed zakończeniem prac nad budżetem na rok 2007. To także się nie udało, ponieważ budżet tegoroczny nie przewiduje środków na utworzenie i sfinansowanie Instytutu. Ta data musi być teraz ponownie zmieniona. Realna datą jest 1 stycznia 2008 roku, aby finansowanie tego Instytutu było uwzględnione w ustawie budżetowej na rok przyszły. Proszę o odniesienie się do tej kwestii pana ministra i Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#ArturGórski">Mam jeszcze pytanie do legislatorów. Mam wątpliwość, co do treści art. 10 projektu ustawy. W przepisie zawartym w sprawozdaniu Podkomisji jest mowa o tym, że „w skład Rady Instytutu mogą wchodzić obywatele polscy, wyróżniający się wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie wychowania dzieci i młodzieży oraz autorytetem osobistym”. Moim zdaniem należałoby to ujednolicić z przepisem art. 5 ust. 1 i zapisać, że powinny to być osoby wyróżniające się „autorytetem moralnym”. To jakoś umknęło uwadze w toku przygotowywania sprawozdania. Ta kwestia powinna być wyjaśniona.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KrystynaSzumilas">Czy przedstawiciel rządu chciałby tu coś dodać?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#StanisławSławiński">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#DomicelaKopaczewska">Pomysł powołania Narodowego Instytutu Wychowania budził od początku jego przedstawienia wiele kontrowersji. Przez wiele miesięcy debatowaliśmy nad zgłoszonym przez rząd projektem ustawy o powołaniu Narodowego Instytutu Wychowania. Jestem teraz coraz bardziej przekonana o tym, że jego cele i założenia absolutnie nie odnoszą się do rzeczywistych problemów polskiej szkoły i polskiego systemu oświaty. Powołanie Instytutu nie jest metodą rozwiązywania problemów wychowawczych.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#DomicelaKopaczewska">W związku z tym zgłaszam wniosek o odrzucenie w całości projektu ustawy o Narodowym Instytucie Wychowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaSzumilas">Czy ktoś z państwa w tej sprawie chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MariaNowak">Na temat powołania Narodowego Instytutu Wychowania debatowaliśmy wiele razy i bardzo długo. Odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o Narodowym Instytucie Wychowania. Odbyło się też wysłuchanie publiczne. Kilka miesięcy pracowała podkomisja, którą powołaliśmy.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#MariaNowak">Odrzucenie w tej chwili tego projektu, już po jego dopracowaniu, jest niestosowne. Pozwólmy zadecydować o tym Sejmowi. Dzisiaj spotkaliśmy się po to, aby przyjąć proponowane zapisy, które przedstawiła nam podkomisja. Wniosek o odrzucenie projektu ustawy uważam za bezpodstawny.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KrystynaSzumilas">Jeżeli Komisja przyjmie ten wniosek i tak ostatecznie o losie tego projektu będzie decydował Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#ArturGórski">Dziwię się sformułowaniu, iż projekt ustawy o Narodowym Instytucie Wychowania jest kontrowersyjny, ponieważ w tym projekcie nie ma nic kontrowersyjnego. Jeżeli rodzą się jakieś kontrowersje, to, moim zdaniem, mają one tylko podtekst polityczny. Nie ma w tym projekcie przepisów, które mogą być niebezpieczne dla młodzieży czy stanowiące ryzyko dla funkcjonowania szkoły.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#ArturGórski">Oczywiście Narodowy Instytut Wychowania jako instytucja nie odpowie na wszystkie pytania i nie rozwiąże wszystkich problemów wychowawczych. Niemniej jednak powołanie tego Instytutu wpisuje się w program rządu, który bardzo dużą uwagę zwraca na problem wychowania dzieci i młodzieży. Ten Instytut jest jednym z elementów polityki rządu. I tak to trzeba traktować.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KrystynaSzumilas">Dziękuję za te uwagi. Zgłoszony został wniosek o odrzucenie w całości projektu ustawy o Narodowym Instytucie Wychowania.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#KrystynaSzumilas">Kto jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja, przy 11 głosach za, 9 przeciwnych i braku wstrzymujących się, przyjęła wniosek.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#KrystynaSzumilas">Sprawozdanie z prac Komisji wraz z tym wnioskiem zostanie przedstawione Sejmowi.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#KrystynaSzumilas">Proszę o propozycję wyznaczenia posła sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#ArturGórski">Na moje pytanie nie uzyskałem odpowiedzi od przedstawiciela Biura Legislacyjnego. Chodzi mi o brak spójności przepisów, zawartych w projekcie w kwestii kwalifikacji, jakim ma odpowiadać prezes Instytutu i członkowie Rady Instytutu.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#UrszulaSęk">W przypadku art. 10, gdzie mowa jest o tym, kto może być członkiem Rady Instytutu, nie musi być użyte sformułowanie o wyróżnianiu się „autorytetem moralnym”, jak to proponuje się w art. 5 w przypadku prezesa Instytutu. Wskazane byłoby jednak, żeby w ustawie posługiwać się tożsamymi pojęciami tzn. w obu miejscach należałoby użyć słów „autorytet moralny”, a nie „autorytet osobisty”. Od strony technicznej nie widzimy teraz możliwości wprowadzenia tej zmiany.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#UrszulaSęk">Jeżeli wniosek o odrzucenie projektu ustawy w całości zostaje przyjęty, to nie ma projektu, a jeżeli wniosek zostaje odrzucony, to projekt ponownie wraca do Komisji i wtedy można dokonać poprawki i usunięcia tej oczywistej pomyłki.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#KrystynaSzumilas">Proponuję powołać na sprawozdawcę panią poseł Domicelę Kopaczewską, ponieważ jej wniosek został przyjęty przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#KrystynaSzumilas">Czy jest zgoda na tę kandydaturę?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MariaNowak">Proponuję pana posła Artura Górskiego, który prowadził prace podkomisji i jest zasadne, aby był sprawozdawcą.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#TadeuszSławecki">Pozwolę sobie zauważyć, że poseł Zbigniew Włodkowski był pomysłodawcą projektu ustawy, który poprzednio przyjęliśmy i nie dostąpił zaszczytu, aby być posłem sprawozdawcą.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KrystynaSzumilas">Czy pan poseł proponuje, aby sprawozdawcą tego projektu, który teraz omówiliśmy, był pan poseł Artur Górski, czy pani poseł Domicela Kopaczewska?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#TadeuszSławecki">Pani poseł Domicela Kopaczewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KrystynaSzumilas">Kto jest za powołaniem na sprawozdawcę panią poseł Domicelę Kopaczewską?</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja, przy 12 głosach za, 8 przeciwnych i braku wstrzymujących się, wybrała na posła sprawozdawcę panią poseł Domicelę Kopaczewską.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#KrystynaSzumilas">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenie został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#KrystynaSzumilas">Zamykam posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>