text_structure.xml
19.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSzumilas">Otwieram posiedzenie Komisji. Mamy omówić i uchwalić plan pracy na II półrocze 2006 roku, przygotowany przez prezydium na podstawie zgłoszeń tych z państwa posłów, którzy złożyli swoje wnioski i propozycje. Wykorzystano także propozycje zgłoszone do planu pracy na I półrocze, które nie zostały uwzględnione – głównie z powodu nadmiaru tematów – i przesunięto je na II półrocze.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSzumilas">W projekcie planu pracy na II półrocze 2006 r. uwzględniono także sprawy skierowane do naszej Komisji przez Sejm i Marszałka Sejmu oraz tematy sugerowane przez Najwyższą Izbę Kontroli i Ministerstwo Edukacji Narodowej, a także inne komisje sejmowe.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSzumilas">Kto z państwa ma uwagi do przedstawionego projektu planu pracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MirosławKrajewski">Czy nie powinniśmy podjąć dyskusji na temat całości systemu naszej edukacji, w związku z tym, że ustawa z 1997 roku o wyższych szkołach zawodowych została włączona do dużej konstytucji szkolnictwa wyższego, czyli ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MirosławKrajewski">Począwszy od 1997 roku w polskim systemie edukacyjnym na poziomie wyższym zaczęły masowo powstawać z różnych powodów wyższe szkoły zawodowe, najczęściej w związku z utratą stołeczności wojewódzkiej miast, które przestały być siedzibami województw. Wyższe szkoły zawodowe powstawały także w mniejszych ośrodkach i miastach.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MirosławKrajewski">Niektóre z tych szkół podjęły współpracę z dużymi ośrodkami uniwersyteckimi i nadal ją utrzymują. Część tych uczelni powstawała na bazie kolegiów nauczycielskich lub nauczycielskich kolegiów językowych. Uczelnie te przez wiele lat korzystały z finansowego wsparcia lokalnych samorządów szczebla wojewódzkiego, a także miejskiego. Od 1 września 2005 r. powstałą nowa sytuacja tych szkół.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MirosławKrajewski">Czy nie warto dokonać analizy funkcjonowania wyższych szkół zawodowych, ponieważ jest to już bardzo znaczący sektor naszego szkolnictwa wyższego?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaSzumilas">Jaki pan poseł proponuje temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MirosławKrajewski">Chciałbym usłyszeć, czy moja propozycja znajduje poparcie członków Komisji. Jeżeli tak, to wówczas sformułowałbym temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSmirnow">Moim zdaniem dyskusja o wyższym szkolnictwie zawodowym jako wyodrębnionej części szkolnictwa wyższego nie miałaby sensu. Jest natomiast sens kontynuowania dyskusji na temat skutków nowej ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym. Taką dyskusję już zaczęliśmy i powinniśmy ją prowadzić nadal.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejSmirnow">Wchodzą w życie nowe statuty szkół wyższych i niektóre sprawy, jakie miały być rozwiązane zgodnie z nowymi przepisami, są opóźnione w czasie, np. kwestie awansu kadry. Dotyczy to także wyższych szkół zawodowych. Uważam, że omówienie problemów tych szkół mogłoby zostać zaplanowane na I półrocze 2007 roku. Teraz nie moglibyśmy skutecznie oceniać ich funkcjonowania w ramach nowej ustawy o szkolnictwie wyższym.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#HenrykGołębiewski">Chciałbym poprzeć propozycję pana posła Mirosława Krajewskiego. Pan poseł Andrzej Smirnow trafnie uzasadnił potrzebę kontynuowania dyskusji o uczelniach wyższych, w tym także wyższych szkołach zawodowych. Moim zdaniem, taką dyskusję moglibyśmy przeprowadzić w listopadzie, zwłaszcza że są uwagi, iż nowa ustawa nieco wstrzymuje dalszy rozwój wyższych szkół zawodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaSzumilas">Czy możemy wyrazić zgodę na propozycję, aby ten temat był uwzględniony w planie pracy Komisji na I półrocze przyszłego roku?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MirosławKrajewski">Nie wiem, czy nie będzie to zbyt odległy termin, ponieważ wymaga rozważenia problem nowego miejsca wyższych szkół zawodowych, wyznaczonego im w ustawie o szkolnictwie wyższym. Może jednak podjęlibyśmy temat funkcjonowania wyższych szkół zawodowych jeszcze w tym roku?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KrystynaSzumilas">Zwracam uwagę, że w listopadzie i grudniu planujemy rozpatrzenie wielu tematów i obawiam się, że będziemy mieli kłopoty z realizacją już zaplanowanych tematów. Musielibyśmy z czegoś zrezygnować, aby wpisać ten temat do planu pracy na rok bieżący.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaŁybacka">Mam prośbę do pana posła Mirosława Krajewskiego, abyśmy jednak omówili ten temat w I kwartale 2007 roku, może nawet już w styczniu czy w lutym. Powinna to być ocena działalności wyższych szkół zawodowych i perspektyw ich rozwoju.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrystynaSzumilas">Czy pan poseł Zgadza się na taką propozycję?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MirosławKrajewski">Osiąganie konsensusu, nawet w takich sprawach, a nie tylko merytorycznych, jest cechą ludzi inteligentnych. Dlatego popieram propozycję pani posłanki Krystyny Łybackiej, żeby omówić ten temat na początku przyszłego roku. Będziemy mieli czas na dobre przygotowanie się do dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrystynaSzumilas">A więc temat: „Ocena działalności wyższych szkół zawodowych i perspektywy ich rozwoju” będzie uwzględniony w planie pracy Komisji na pierwsze półrocze 2007 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AleksanderChłopek">Cieszę się z tego, że z dwóch moich propozycji tematów do planu pracy jeden znalazł uznanie prezydium Komisji. Natomiast – moim zdaniem – planowane omówienie przebiegu i wyników egzaminu maturalnego w roku 2006 dopiero w październiku jest terminem zbyt odległym, zwłaszcza że toczą się dyskusje na ten temat, ponieważ wyniki te są bulwersujące. Mówi się o klęsce polskiej oświaty, o wadach nowej matury, i o tym, że jest fikcją. Moim zdaniem, temat ten powinien być omówiony najpóźniej we wrześniu, aby można było jak najszybciej wyciągnąć wnioski z powstałej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AleksanderChłopek">Proponowałem do planu pracy temat, który nie zyskał uznania prezydium Komisji, a mianowicie przygotowanie sejmowej debaty o stanie polskiej oświaty. Jest to problem bardzo ważny, ponieważ sprawy polskiej oświaty są zaniedbane. Niemal na każdym posiedzeniu Komisji podnoszone są różne problemy i wskazuje się na sytuacje, które trzeba by uzdrowić. Mówimy o tym, ale niewiele z tego wynika.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#AleksanderChłopek">Zorganizowanie i przeprowadzenie dyskusji plenarnej w Sejmie na temat stanu polskiej oświaty nadałoby tym wszystkim trudnym problemom odpowiednią rangę.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#AleksanderChłopek">Przypominam nasze spotkanie z rektorami uczelni wyższych w Krakowie, gdzie padło takie sformułowanie, aby uczynić szkolną edukację priorytetem w naszych pracach sejmowych. Gorąco to popieram i sądzę, że wszyscy obecni na tej sali mają podobne zdanie. Przygotowanie takiej debaty jest konieczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KrystynaSzumilas">Uzgodniliśmy już, że w imieniu prezydium wystąpię do Marszałka Sejmu o umieszczenie w planie prac Sejmu debaty o stanie polskiej edukacji. Dobrym terminem byłby wrzesień, kiedy rozpoczyna się nowy rok szkolny.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#KrystynaSzumilas">Dostałam wniosek zgłoszony przez państwa posłów: Urszulę Augustyn, Joannę Fabisiak, Tomasza Głogowskiego, Domicelę Kopaczewską, Tomasza Kuleszę, Danutę Pietraszewską, Tadeusza Sławeckiego, Andrzeja Smirnowa i Ewę Wolak o zwołanie posiedzenia Komisji w sprawie wyników egzaminów maturalnych. Zgodnie z regulaminem Sejmu na wniosek ¼ członków Komisji przewodniczący jest zobowiązany w ciągu dwóch tygodni zwołać takie posiedzenie. Proponuję, aby odbyło się ono w przyszłym tygodniu.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#KrystynaSzumilas">To, że w planie pracy zaproponowaliśmy omówienie wyników egzaminu maturalnego w październiku, wynika z sytuacji, że wówczas będą dostępne pełne wyniki matury 2006 z całego kraju.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#KrystynaSzumilas">Dyskusja, jaką odbyliśmy w tej chwili, oparta byłaby tylko na wstępnej informacji z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Posiedzenie Komisji w tej kwestii, planowane na październik, powinno się odbyć, ponieważ wtedy będziemy mieli dokładne dane, wraz z ich analizą, i będziemy mogli szczegółowo odnieść się do wyników tegorocznych egzaminów maturalnych.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#KrystynaSzumilas">Czy państwo się na to zgadzają?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AleksanderChłopek">Ja osobiście tak, jeśli ta dyskusja odbędzie się w przyszłym tygodniu. Jest to znakomite rozwiązanie. Dziękuję wszystkim, którzy wystąpili z taką propozycją.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaŁybacka">Także zgadzam się z tą propozycją. Mam tylko prośbę, aby na to posiedzenie zostali zaproszeni przewodniczący okręgowych komisji egzaminacyjnych. Przy ocenie wyników matur to oni będą mieli spojrzenie najbardziej analityczne, a równocześnie oni byli przygotowującymi egzaminy maturalne.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JoannaFabisiak">W listopadzie planowane jest posiedzenie Komisji na temat polityki inwestycyjnej państwa w zakresie szkolnictwa wyższego. Planuje się także wyjazd zespołu poselskiego do Poznania i wizytę w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Jest to bardzo zasadne w związku z realizacją inwestycyjnego programu wieloletniego.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JoannaFabisiak">Prosiłabym o rozważenie, czy Komisja nie powinna odwiedzić także inny uniwersytet, mianowicie Uniwersytet im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Wydaje mi się, że ta uczelnia, która rozwija się bardzo dynamicznie, a jednocześnie pracuje w nie najlepszych warunkach, powinna być zauważona. Komisja powinna wyrobić sobie własne zdanie w sprawie warunków pracy tej uczelni.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszSławecki">Proponowałbym, aby jeszcze przed wakacjami uchwalić dezyderat dotyczący wyników kontroli organizacji egzaminów eksternistycznych. Zespół poselski, powołany do przygotowania takiego dezyderatu, zredaguje jego projekt. Jest tu pewna trudność, ponieważ trzeba to skoordynować z Komisją do Spraw Kontroli Państwowej, z którą debatowaliśmy wspólnie nad wynikami tej kontroli.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#TadeuszSławecki">Jest to pilna sprawa i resort powinien podjąć szereg działań. Należałoby się nad tym zastanowić.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSzumilas">Jeżeli projekt dezyderatu będzie już przygotowany, uwzględnimy jego rozpatrzenie na posiedzeniu w przyszłym tygodniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MariaNowak">Propozycja pani posłanki Joanny Fabisiak jest bardzo cenna, tylko proszę zauważyć, że temat, jaki mamy omówić, jest bardzo ogólny – polityka inwestycyjna państwa w zakresie szkolnictwa wyższego. Proponowałabym, aby temat posiedzenia pozostawić bez zmian, natomiast zespoły poselskie mogą dokonać wizytacji kilku uczelni, m.in. Uniwersytetu im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KrystynaSzumilas">Wyjaśnię, dlaczego został wybrany akurat Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Temat ten został zaproponowany przez pana posła Sylwestra Pawłowskiego. Początkowo była propozycja, aby odwiedzić wszystkie uczelnie, w których prowadzone są inwestycje wieloletnie. Ponieważ byliśmy już w Krakowie, była propozycja, aby w grudniu pojechać do Wrocławia. W rezultacie wybrany został Poznań, ponieważ tam realizowana jest inwestycja wieloletnia.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#KrystynaSzumilas">Przychylam się do propozycji pani posłanki Marii Nowak, aby wpisać do planu pracy wizytę zespołu poselskiego na Uniwersytecie im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#KrystynaSzumilas">Czy są jeszcze jakieś inne uwagi dotyczące tematów do planu pracy Komisji?</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#KrystynaSzumilas">Nie ma innych uwag.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#KrystynaSzumilas">Pozostała do rozstrzygnięcia sprawa organizacji seminariów i konferencji. Początkowo prezydium zamierzało zaproponować, aby w drugim półroczu pod patronatem naszej Komisji odbyły się dwie konferencje na następujące tematy: „Współdziałanie szkoły z organizacjami pozarządowymi” oraz „Uniwersytety III wieku”. Stwierdziliśmy jednak, że do grudnia nie zdołamy przygotować dwóch konferencji, w związku z czym jedna z planowanych odbyłaby się w styczniu lub lutym 2007 r. Proponuję, aby np. na przełomie września i października odbyć konferencję na temat współdziałania szkół z organizacjami pozarządowymi, zwłaszcza że już dyskutowaliśmy na te tematy, a konferencję na temat uniwersytetów III wieku odbyć w styczniu albo w lutym przyszłego roku.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#KrystynaSzumilas">Czy państwo posłowie zgadzają się z taką propozycją?</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#KrystynaSzumilas">Nie ma sprzeciwów.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#KrystynaSzumilas">Przepraszam, jest zgłoszenie do wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewDolata">Proponowałbym odwrócić tę kolejność, ponieważ w październiku rozpoczyna się rok akademicki i problemy uniwersytetów III wieku można by rozpatrzyć w pierwszej kolejności.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrystynaSzumilas">Proponuję przeprowadzić głosowanie, który z tematów konferencji rozpatrzyć w pierwszej kolejności.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#KrystynaSzumilas">Proszę o głosowanie, który z tematów mamy wybrać do omówienia na przełomie września i października.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja 20 głosami dokonała wyboru pierwszego tematu – „Współdziałanie szkoły z organizacjami pozarządowymi”. Za rozpatrzeniem w pierwszej kolejności tematu drugiego – „Uniwersytety III wieku” głosowało 8 posłów.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#KrystynaSzumilas">Dokonaliśmy wyboru tematu konferencji, jaką zorganizujemy w tym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KazimierzMoskal">Moim zdaniem, nie można na jednym posiedzeniu Komisji omówić wszystkich problemów funkcjonowania nadzoru pedagogicznego. Proponowałbym, aby bardziej skonkretyzować ten temat.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#KazimierzMoskal">Sam nie zgłaszałem żadnego tematu dlatego, że gdy proponowałem rozpatrzenie czegoś konkretnego, nie było to przyjmowane. Uważam, że nasze posiedzenia poświęcamy głównie omawianiu statystyk. Być może tak trzeba nadal robić.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#KazimierzMoskal">Występowałem kiedyś o to, aby omawiając szkolnictwo zawodowe i sprawy egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, mówić o konkretach. Tymczasem nasz wyjazd do Gliwic według mnie był nieudany. Nie chodzi o to, aby wysłuchiwać danych statystycznych i tylko na ich podstawie oceniać kształcenie zawodowe.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#KazimierzMoskal">Ciekawi mnie, kto z nas był w ośrodku egzaminacyjnym, czy też oglądał szkolne warsztaty zajęć praktycznych, zwiedzał centrum kształcenia praktycznego. Powinniśmy dokładnie badać, jak odbywa się kształcenie zawodowe, na jakim sprzęcie i w jakich warunkach. Proponowałem, aby odwiedzić kilka ośrodków kształcenia zawodowego i praktycznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#HenrykGołębiewski">Sugestia pana posła jest bardzo istotna, abyśmy stosowali formę poznawania kształcenia od strony praktycznej. Nie mogę się natomiast zgodzić z opinią, że wyjazdowe posiedzenie Komisji w Gliwicach było nieudane. Nasz pobyt w Gliwicach był bardzo ciekawy, pogłębił naszą wiedzę o sprawach oświaty i kształcenia zawodowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KrystynaSzumilas">Każdy z nas, pełniąc funkcję i mandat poselski, zapewne odwiedza szkoły i placówki edukacyjne różnych typów na swoim terenie. Każdy z nas może sprawdzać na miejscu stan realizacji różnych zadań oświatowych.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#KrystynaSzumilas">Nic nie stoi na przeszkodzie, aby indywidualnie zbadać, jak funkcjonuje np. szkolnictwo zawodowe na terenie okręgu wyborczego i przenieść zebrane spostrzeżenia na posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#KrystynaSzumilas">Jeszcze tylko jedna uwaga dotycząca rozpatrzenia spraw kształcenia zawodowego i jego dostosowania do zmian wynikających z restrukturyzacji gospodarki i potrzeb rynku pracy. Temat ten rozpatrzymy wspólnie z Komisją Rozwoju Przedsiębiorczości na wniosek tej Komisji.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#KrystynaSzumilas">Jeżeli nie ma zgłoszeń innych tematów poza wymienionymi w projekcie planu pracy, proponuję przegłosować przedstawione propozycje.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#KrystynaSzumilas">Poddaję pod głosowanie projekt planu pracy Komisji na II półrocze 2006 r. z wniesionymi uzupełnieniami.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja przyjęła plan pracy na II półrocze 2006 r. 29 głosami, przy braku sprzeciwu i 3 głosach wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#KrystynaSzumilas">Zamykam posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>