text_structure.xml 50.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSzumilas">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że jest kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSzumilas">Dzisiejszy porządek obrad przewiduje rozpatrzenie projektu dezyderatu w sprawie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych. Mam propozycję dodania punktu drugiego – sprawy organizacyjne dotyczące wyjazdu zespołu poselskiego Komisji do gminy Jastków koło Lublina, celem wzięcia udziału w seminarium „Upowszechnienie edukacji przedszkolnej na terenach wiejskich”. W czasie najbliższego posiedzenia Sejmu plan pracy Komisji przewiduje rozpatrzenie tematu poświęconego wychowaniu przedszkolnemu, stąd powstała propozycja wyjazdu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSzumilas">Czy ktoś z państwa posłów sprzeciwia się wprowadzeniu drugiego punktu do porządku obrad? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KrystynaSzumilas">Czy ktoś z państwa posłów chce wnieść uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam zatem, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#KrystynaSzumilas">Przechodzimy do rozpatrzenia pierwszego punktu. Państwo posłowie otrzymali projekt dezyderatu przygotowany przez zespół redakcyjny. Problem poruszony w tym dokumencie jest bardzo ważny. Dzisiejsza „Rzeczpospolita” pisze o tym, że Polacy należą do najsłabszych lingwistów w Unii Europejskiej. Gorzej od nas mówią po angielsku tylko Węgrzy, Włosi i Hiszpanie. Badania przeprowadzone w UE wskazują również na to, iż niechętnie deklarujemy chęć kształcenia się w zakresie języków obcych. Myślę, że dzisiejszy dezyderat będzie odpowiedzią Komisji i apelem do podjęcia działań, aby obecna sytuacja uległa zmianie.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#KrystynaSzumilas">Będziemy pracować nad projektem w ten sposób, iż najpierw umożliwimy zgłoszenie uwag i zmian, następnie poddam je pod głosowanie, a później przystąpimy do głosowania nad całym dokumentem.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#KrystynaSzumilas">Chcę zaproponować 2 zmiany do projektu.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#KrystynaSzumilas">Pierwsza zmiana dotyczy części zaczynającej się od słów: „Za najważniejsze Komisja uważa”. Po nich następuje wypunktowanie naszych uwag. Pierwszy punkt oznaczony kropką brzmi: „wypracowanie efektywnego systemu kształcenia nauczycieli na poziomie kolegiów języków obcych, studiów wyższych i podyplomowych oraz uruchomienie mechanizmów (…)”. W tym miejscu chcę zaproponować zmianę polegającą na wykreśleniu pozostałych wyrazów i zastąpienie ich wyrazami: „które umożliwią zwiększenie liczby nauczycieli języków obcych w szkołach, szczególnie w małych miejscowościach i wsiach,”. W pierwotnej formie ten punkt odnosi się jedynie do absolwentów. Proponuję, aby potraktować to szerzej. Na poprzednim posiedzeniu Komisji mówiliśmy, że w małych miejscowościach i wsiach są największe trudności związane z nauczaniem języków obcych. Odpowiedzią pana ministra na nasz dezyderat byłoby zaproponowanie skutecznych rozwiązań problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaŁybacka">Ta zmiana jest jedynie pozornie nieistotna. W rzeczywistości jest bardzo głęboka i dotyka materii, o której powinny się wypowiedzieć organizacje nauczycielskie. Zmiana ta oznacza bowiem, że można zatrudniać pracowników niebędących koniecznie nauczycielami. Sformułowanie „uruchomienie mechanizmów” bez dodania słowa „finansowych” powoduje, że możliwe są wszystkie mechanizmy. Obawiam się takiej zmiany bez wcześniejszych konsultacji ze środowiskiem nauczycielskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaSzumilas">Moją intencją nie było to, żeby narzucać mechanizmy, które miałyby zwiększyć zatrudnienie nauczycieli. Obecnie w szkołach brakuje nauczycieli języków obcych nie dlatego, że część z nich świadomie nie podejmuje zatrudnienia w szkołach. Zawężenie problemu jedynie do mechanizmów finansowych powoduje, że dezyderat właściwie nie wnosi nic nowego. W gestii MEiN, nie Komisji, leży wypracowywanie odpowiednich mechanizmów. Ministerstwo powinno zauważyć istniejące możliwości poprawy stanu, a następnie stworzyć odpowiedni projekt zmian, do których moglibyśmy się odnieść i wskazać ewentualne błędy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DomicelaKopaczewska">Popieram stanowisko pani posłanki Krystyny Szumilas. Sformułowanie: „mechanizmów finansowych” jest zbyt ograniczające. Zmiana zaproponowana przez panią posłankę daje więcej możliwości i większe pole do działania dla MEiN.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DomicelaKopaczewska">Oczywiście niepokój, który wyrażała pani posłanka Krystyna Łybacka, jest nieuzasadniony. Musiałyby bowiem istnieć przepisy na poziomie rozporządzeń ministra czy ustawowe, które dawałyby możliwość zatrudniania osób niebędących nauczycielami. Rozumiem, że to stanowiło główny problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ArturGórski">Chcę odnieść się do projektu dezyderatu, z którym miałem okazję się już zapoznać. Dokument składa się z dwóch części.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ArturGórski">Pierwszą z nich stanowi analiza rzeczywistości, a drugą postulaty, które Komisja formułuje.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#ArturGórski">Jeśli chodzi o pierwszą cześć, to dezyderat nie zawiera nic odkrywczego, o czym rząd nie wie. W wypowiedziach przedstawicieli rządu wielokrotnie pojawiały się problemy, które opisaliśmy. Rząd ma świadomość sytuacji, proponował różnego rodzaju rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#ArturGórski">Zanim przejdziemy do szczegółów, chcę usłyszeć opinię pana ministra Stanisława Sławińskiego na ten temat. Być może apelujemy o podjęcie działań, które są już w toku. Byłoby to bez sensu. Jeżeli rząd przewiduje pewnego rodzaju zmiany, to wydaje mi się, że taki dezyderat może mieć jedynie wydźwięk medialny, a nie rzeczywisty. Pan minister zna ten dokument i proszę, aby się do niego odniósł już na etapie projektu. Mam nadzieję, że usłyszymy, które z zawartych elementów i w jakim zakresie są realizowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Będziemy wówczas dokładnie wiedzieli, o co powinniśmy apelować. Wiemy jak wygląda nauczanie języków obcych w szkołach. Tę wiedzę posiada także ministerstwo. Nie chcę, żebyśmy uchwalali dezyderaty dotyczące oczywistych spraw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaSzumilas">Wysłuchaliśmy informacji ministra edukacji i nauki na posiedzeniu Komisji poświęconemu działaniom podjętym przez rząd w celu poprawienia nauczania języków obcych w szkołach. Zapoznaliśmy się także z problemami, które wiążą się bezpośrednio z tym tematem. Istnieją pewne bariery, które powodują, że nauczanie języków obcych nie jest tak efektywne, jak mogłoby być. Zadaniem Komisji jest zwrócić uwagę na te problemy i pomóc ministerstwu we wprowadzeniu najbardziej efektywnych metod realizacji nauki języków obcych. Temu służy dezyderat. Ma on na celu wspieranie ministerstwa, aby problemy, o których mówiliśmy, nie pozostały jedynie sprawami, o których powiedzieliśmy, ale które wspólnie rozwiązujemy. Ministerstwo odpowiadając na nasz dezyderat, opisze, jak chce nasze postulaty realizować. To jest zadanie Komisji. Pan minister odpowie na pytania posłów, ale treść dezyderatu to domena członków Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. To posłowie uchwalają dezyderat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaŁybacka">Pani posłanka Krystyna Szumilas poruszyła kwestie, do których chciałam się odnieść.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#KrystynaŁybacka">Chcę przypomnieć panu posłowi Arturowi Górskiemu, że Sejm ma dwie istotne role. Prócz roli ustawodawczej, pełni również funkcję kontrolną. Treść dezyderatu w żadnej mierze nie powinna uwzględniać stanowiska rządu. Są to dwa niezależne od siebie podmioty. Oczywiście najczęściej nasze dezyderaty bardzo pomagają ministerstwu. W tym celu je uchwalamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MariaNowak">Chcę się odnieść do treści projektu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MariaNowak">Proponuję, aby w pierwszym akapicie dopisać, w jakim okresie została przez NIK przeprowadzona kontrola, tak jak jest zapisane w sprawozdaniu NIK. Należy wyraźnie to napisać. Moja propozycja ma na celu dodanie po słowach: „Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży na posiedzeniu w dniu 26 stycznia 2006 r. rozpatrzyła informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych” słów: „w okresie od 4 kwietnia do 30 czerwca 2005 r.”.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MariaNowak">Projekt dezyderatu dostałam przed chwilą, więc muszę zastanowić się nad poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MariaNowak">W dalszej części pierwszego zdania w pierwszym akapicie zapisano: „oraz zapoznała się ze stanowiskiem Ministra Edukacji i Nauki w tej sprawie, stwierdzając, że są one niezadowalające”. Uważam, że należy się odnieść do stanowiska ministerstwa, jeśli sądzimy, że jest ono niezadowalające, albo też poprzeć to stanowisko polegające na wprowadzeniu nauki języka obcego od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Z projektu dezyderatu wynika, że uważamy, iż stanowisko ministerstwa jest niezadowalające. Nie odczułam tego w ten sposób. W dalszej części projektu piszemy o sprawach, które poruszył w swoim wystąpieniu minister, czyli np. opracowanie szczegółowego harmonogramu działań umożliwiających prowadzenie obowiązkowej nauki języka obcego od pierwszej klasy szkoły podstawowej.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#MariaNowak">Dostałam projekt przed chwilą, więc muszę zastanowić się dokładnie nad zmianą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KrystynaŁybacka">Mam prośbę do pani posłanki Marii Nowak o uwagę, ponieważ chcę odnieść się do pani wypowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#KrystynaŁybacka">Chcę zgłosić propozycje zmian i proszę o ich rozważenie. Zdanie pierwsze projektu do słowa „oraz” zostałoby bez zmian. Oczywiście dodamy, w jakim okresie przeprowadzona została kontrola.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#KrystynaŁybacka">Proponuję także, aby w ósmym akapicie po słowach: „Wobec stwierdzonych problemów” dopisać słowa: „oraz po wysłuchaniu stanowiska ministra” i dalej bez zmian: „Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży występuje do Prezesa Rady Ministrów z niniejszym dezyderatem (…)”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#RyszardKnosala">Chcę się odnieść do pierwszego punktu oznaczonego kropką na str. 1 i zaczynającego się od słów: „wypracowanie efektywnego systemu kształcenia nauczycieli”.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#RyszardKnosala">Szczęśliwie Rada Główna Szkolnictwa Wyższego przygotowuje nowe standardy nauczania dla wszystkich kierunków nauczania, w tym języków obcych. Z całą pewnością standardy kształcenia są jednym z istotnych elementów kształcenia nauczycieli języków obcych. Gdybyśmy chcieli mieć ewentualnie na nie wpływ, to trzeba by było poprosić przewodniczącego Rady o przedstawienie propozycji. Projekt standardów po zaopiniowaniu przez środowisko zostanie przekazany do ministerstwa i wdrożony rozporządzeniem w życie. Jeśli do tego dojdzie, to nie będzie można po kilku miesiącach ich zmieniać. Akurat teraz w Radzie Głównej Szkolnictwa Wyższego trwa dyskusja na temat tych standardów. Jeśli chcemy mieć wpływ na jeden z istotnych elementów kształcenia, to musimy podjąć w tym kierunku działania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KrystynaSzumilas">Przyjęcie tego dezyderatu przez Komisję będzie motorem do działania Ministerstwa Edukacji i Nauki, które natychmiast się skontaktuje i przeprowadzi dyskusję na temat standardów nauczania z wyższymi uczelniami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ArturGórski">Uważam, że powinniśmy cofnąć się do pierwszego akapitu. Nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że warunki nauczania języków obcych w szkołach publicznych są niezadowalające. Drugie zdanie w pierwszym akapicie rozpoczyna się od słów…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#KrystynaSzumilas">Przepraszam, że przerywam panu posłowi, ale zakończyliśmy już redagowanie pierwszego akapitu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ArturGórski">Sprawa ma być jasna. Nasza Komisja nie oceniała niczego, nie głosowaliśmy. Poszczególni członkowie wyrażali swoje wątpliwości, zresztą moim zdaniem formułowane często na siłę, ponieważ pewne sprawy zostały już omówione wcześniej. Mieli do tego prawo. Przedstawiciele ministerstwa także zwrócili uwagę na pewne kwestie. Jeśli mówimy o zastrzeżeniach, to należy podkreślać, że są to zastrzeżenia członków Komisji. Dlatego proponuję, aby ostatnie zdanie w pierwszym akapicie otrzymało następujące brzmienie: „Zastrzeżenia członków Komisji dotyczą zagadnień merytorycznych, finansowych i organizacyjnych”. Nie było głosowania i Komisja nie wyraziła stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KrystynaSzumilas">Na dzisiejszym posiedzeniu Komisja wyrazi takie stanowisko. Jeśli pan poseł ma uwagi do treści dezyderatu, to proszę podać propozycje zmian i Komisja podejmie decyzję w głosowaniu. Projekt nie jest jeszcze przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#KrystynaSzumilas">Zostały zgłoszone propozycje przeredagowania pierwszego akapitu. Za chwilę przeczytam wszystkie zmiany i cała Komisja się do nich odniesie w głosowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DomicelaKopaczewska">Pani posłanka Krystyna Łybacka powiedziała już to, co chciałam powiedzieć. Propozycja, którą złożyła, będzie bardziej czytelna, chociaż dla mnie, może dlatego że współautorki, ten zapis był czytelny. Istota tego dezyderatu polega na tym, że nie krytykujemy Ministerstwa Edukacji i Nauki, tylko oceniamy warunki nauczania języków obcych. Jeśli nie ma między nami zgody, to będziemy się sprzeczać o słowa. Nikt nie zamierza tu przecież oceniać kilku miesięcy rządzenia ministra, tylko warunki, w jakich odbywa się nauczanie języków obcych. Co do tego, że należy je zmienić, nikt z nas nie ma wątpliwości. W związku z tym proszę, abyśmy z tego poziomu zaczynali dyskusję. Ten dezyderat ma dać impuls, czy też wesprzeć Ministerstwo Edukacji i Nauki w działaniach, a nie oceniać. W ten sposób będzie nam łatwiej rozmawiać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaSzumilas">Mam prośbę, aby państwo posłowie, którzy odnoszą się do treści dezyderatu, przedstawiali konkretne zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SylwesterPawłowski">Myślę, że zaproponowana treść dezyderatu w pełni odzwierciedla przebieg dyskusji na posiedzeniu, na którym analizowaliśmy raport NIK na temat warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#SylwesterPawłowski">Nie jesteśmy organem NIK, który ma dziś ocenić pracę Ministerstwa Edukacji i Nauki. W związku z tym, nie jest to tekst, który godzi w działania ministerstwa. Odnosi się tylko i wyłącznie do zjawiska, które w sposób obiektywny przedstawił raport, a z którym w dużej mierze zgodziło się ministerstwo, odnosząc się do zawartych tam treści.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#SylwesterPawłowski">Dezyderat powinien odzwierciedlać stan wiedzy Komisji. Pierwsza część projektu jest niczym innym, jak tylko potwierdzeniem naszej wiedzy w sprawie, w której się wypowiadamy.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#SylwesterPawłowski">Sądzę, że możemy mieć odrobinę autonomii i mamy prawo do wyrażania swojego zdania na temat działań, jakie powinno podjąć ministerstwo. Nie jest to kwestia ponownej krytyki wyrażonej w propozycjach adresowanych do ministerstwa. Może to uczynić premier i Rada Ministrów. Proszę jednak nie krytykować, myślę o moim przedmówcy panu pośle Arturze Górkim, że pozwalamy sobie na autonomię i sformułowanie ocen Komisji. Nie jesteśmy zespołem doradców pana ministra Michała Seweryńskiego, ani też adwokatami ministerstwa. Sądzę, że pan minister sam będzie mógł odnieść się do treści zawartych w dezyderacie i nie wymaga to dodatkowej ingerencji ze strony posłów.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#SylwesterPawłowski">Jeśli chodzi o sam tekst, to przychylam się do tego, co pani posłanka Krystyna Szumilas była nam uprzejma zaprezentować w imieniu zespołu redakcyjnego. Zgadzam się z uwagami, które będą precyzować kwestie, o których mówili moi poprzednicy. Redakcja zostanie rozstrzygnięta w głosowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AleksanderChłopek">Zgadzam się prawie ze wszystkimi wcześniejszymi wypowiedziami, natomiast mamy odmienne opinie, co do niuansów.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#AleksanderChłopek">W dużym stopniu rozumiem wypowiedź pana posła Artura Górskiego. Przypominam sobie z naszego posiedzenia Komisji, że w kilku wypowiedziach mówiono o ogromnych dokonaniach, do jakich doszło w ciągu ostatnich 15 lat w zakresie nauczania języków obcych. Podkreślaliśmy, jak wiele się zmieniło i jak wiele w tym okresie zyskaliśmy. Z tego względu zakończenie pierwszego zdania w pierwszym akapicie wydaje mi się niepotrzebne, tym bardziej, że jego treść znajduje wyraz w dalszej części projektu.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#AleksanderChłopek">Mam propozycję zmiany, która być może rozwiązałaby problem. Moim zdaniem, pierwsze zdanie w pierwszym akapicie można zakończyć na słowach: „w tej sprawie” i wykreślić słowa: „stwierdzając, że są one niezadowalające”. O zastrzeżeniach i pewnych niepokojach mówi się w dalszej części dezyderatu. Sądzę, że wspomniany przeze mnie fragment, który proponuję wykreślić, zbyt mocno akcentuje cały problem. Treść po wykreśleniu tych słów byłaby nieco łagodniejsza. Nie chodzi nawet o samo złagodzenie treści, ale o uczynienie jej bardziej wiarygodną i adekwatną do dyskusji przeprowadzonej na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSzumilas">Ponownie proszę państwa posłów o kończenie swoich wypowiedzi propozycją zmiany. Niebawem przejdziemy do rozstrzygania, więc muszę wiedzieć dokładnie, jakie propozycje mam poddawać pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AleksanderChłopek">Rozumiem, że moja propozycja była konkretna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KrystynaSzumilas">Proszę o złożenie propozycji na piśmie do sekretariatu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarzenaWróbel">Chcę się odnieść do ostatniego akapitu na str. 1 projektu dezyderatu, a mianowicie do pierwszego punktu brzmiącego: „wypracowanie efektywnego systemu kształcenia nauczycieli na poziomie kolegiów języków obcych, studiów wyższych i podyplomowych oraz uruchomienie mechanizmów finansowych umożliwiających zatrudnianie absolwentów w szkołach, szczególnie w małych miejscowościach i wsiach”. Z tego, co pamiętam, nie było zastrzeżeń NIK, co do systemu kształcenia nauczycieli. Problem polegał na tym, że dobrze wykształceni nauczyciele nie rozpoczynali pracy w szkołach, tylko byli przejmowani przez inne podmioty. Zacytowana przeze mnie treść fragmentu projektu sugeruje natomiast, że ci nauczyciele są źle kształceni. Przedstawiciele NIK mówili raczej, że zajęcia w szkołach prowadzone są przez osoby posiadające bardzo ograniczone kwalifikacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KrystynaSzumilas">Przepraszam, czy pani posłanka chce złożyć konkretną propozycję zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarzenaWróbel">Do pracy w szkołach dopuszczani są ludzie posiadający wyłącznie certyfikat znajomości języka na określonym poziomie. Nie jest to wina uczelni wyższych, ani kolegiów nauczycielskich i języków obcych, tylko kwestia tego, iż wykształceni ludzie rozpoczynają pracę w innych podmiotach niż szkoły.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MarzenaWróbel">Moja druga uwaga dotyczy fragmentu punktu pierwszego, a mianowicie słów: „oraz uruchomienie mechanizmów finansowych umożliwiających zatrudnianie absolwentów w szkołach, szczególnie w małych miejscowościach i wsiach”. W tej chwili takie mechanizmy istnieją, tylko że są niewystarczające. Sądzę, że nie chodzi tu o mechanizmy umożliwiające, a raczej uatrakcyjniające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KrystynaSzumilas">Czy pani posłanka chce złożyć propozycję zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MarzenaWróbel">Proponuję zamianę słowa „umożliwiających” w cytowanym przeze mnie przed chwilą fragmencie na słowo „uatrakcyjniających”. Istnieją możliwości prawne zatrudniania w szkołach w małych miejscowościach i wsiach absolwentów. Jestem jednak otwarta także na inne propozycje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaŁybacka">Mam propozycję, która być może będzie odpowiadała pani posłance Marzenie Wróbel. Dotyczy ona cytowanego wcześniej fragmentu pierwszego punktu oznaczonego kropką. Proszę rozważyć następujące sformułowanie: „oraz uruchomienie mechanizmów motywujących absolwentów do podjęcia pracy w szkołach, szczególnie w małych miejscowościach i wsiach”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KrystynaSzumilas">Dziękuję, zanotowałam propozycję.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#KrystynaSzumilas">Czy ktoś z państwa posłów chce jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#EwaWolak">Nawiązując do wcześniejszych wypowiedzi dotyczących tego akapitu chcę zaproponować, aby po słowach „wypracowanie efektywnego systemu kształcenia” dodać słowa „i doskonalenia nauczycieli”. Rozumiem, że będziemy się starali kształcić nie tylko nowych nauczycieli języków obcych, ale także doskonalili umiejętności dotychczas pracujących nauczycieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MariaNowak">Chcę zgłosić 3 uwagi.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#MariaNowak">W ostatnim akapicie na str. 1 proponuję wykreślić słowa: „kolegiów języków obcych”. W prawie o szkolnictwie wyższym nie ma takiej kategorii. Są to po prostu studia wyższe. Uważam, że to zdanie powinno się zaczynać od słów: „wypracowanie efektywnego systemu kształcenia nauczycieli na poziomie studiów wyższych i podyplomowych”. Kolegia języków obcych, o których myślimy należą do szkolnictwa wyższego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#KrystynaSzumilas">Przepraszam bardzo, ale ze względu na dużą ilość proponowanych zmian, chcę zaproponować usprawnienie prac nad projektem dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#KrystynaSzumilas">Zgłoszono szereg uwag do pierwszego akapitu na str. 1. Proponuję podjąć decyzję co do tego fragmentu, a następnie przejść do pierwszego punktu z wypunktowania, które zaczyna się na str. 1. Wszelkie propozycje dotyczą tylko tych dwóch fragmentów, więc łatwiej byłoby nam pracować w sposób przeze mnie zaproponowanych.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#KrystynaSzumilas">Czy pani posłanka Maria Nowak ma propozycje do innych części projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MariaNowak">Tak, jeśli można to zgłoszę uwagi.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#MariaNowak">W czwartym punkcie zaznaczonym kropką, na str. 2 projektu, proponuję skreślić zapis znajdujący się w nawiasie. Punkt ten ma następujące brzmienie: „wprowadzenie zewnętrznego systemu mierzenia osiągnięć językowych uczniów po każdym etapie kształcenia”. Nie ma potrzeby podkreślania konieczności przeprowadzania sprawdzianów po zakończeniu pewnego etapu nauczania, np. szkoły podstawowej, gimnazjum czy liceum, ponieważ takie kontrole są już przeprowadzane. Mogą być jednak także inne formy mierzenia efektywności nauczania języków.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#MariaNowak">Moja kolejna uwaga dotyczy ostatniego zdania projektu dezyderatu, które sformułowane jest bardzo pompatycznie, ale uważam, że powinno zostać nieco zmienione. Zapisano, że: „realizacja proponowanych przedsięwzięć pozwoli młodym Polakom lepiej zaistnieć na europejskim rynku pracy”. Jest to dość niefortunne sformułowanie, bo nie chciałabym, aby młodzi Polacy uczyli się języków obcych tylko po to, aby wyjeżdżać do pracy za granicę. Proponuję następujące brzmienie tego zdania: „realizacja proponowanych przedsięwzięć pozwoli młodym Polakom aktywnie włączyć się we współtworzenie dorobku naukowego i kulturowego zjednoczonej Europy”. Uważam, że zdanie to można całkowicie pominąć, bo jest bardzo pompatyczne, ale jeśli już ma zostać, to chcę aby pominąć zapis, z którego wynika, że tylko po to kształcimy młodych Polaków w zakresie nauki języków obcych, aby mogli wyjeżdżać do pracy za granicę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#KrystynaSzumilas">Dziękuję państwu posłom za zgłoszenie wszystkich uwag.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#KrystynaSzumilas">Przejdziemy teraz do rozstrzygania.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#KrystynaSzumilas">Powróćmy do zmian zgłoszonych do akapitu pierwszego projektu.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#KrystynaSzumilas">Najdalej idącą zmianę zaproponowała pani posłanka Maria Nowak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MariaNowak">Zgadzam się z propozycją pani posłanki Krystyny Łybackiej, ale nie zdążyłam jej zanotować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#KrystynaSzumilas">Przypomnę państwu posłom, jak akapit ten miałby brzmieć po wprowadzeniu zmiany: „Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży na posiedzeniu w dniu 26 stycznia 2006 r. rozpatrzyła informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych przeprowadzonych w okresie od 4 kwietnia do 30 czerwca 2005 r.”. Proszę panią posłankę Krystynę Łybacką o przeczytanie dalszej części proponowanego brzmienia tego akapitu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#KrystynaŁybacka">Drugie zdanie w pierwszym akapicie otrzymałoby brzmienie: „Komisja podziela szereg uwag i zastrzeżeń zgłoszonych przez NIK, za najważniejsze z nich uważa”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#KrystynaSzumilas">Czy ktoś z państwo posłów chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AleksanderChłopek">W związku ze zgłoszoną zmianą wycofuję swoją, ponieważ staje się ona bezzasadna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#KrystynaSzumilas">Czy ktoś z państwa posłów zgłasza sprzeciw wobec zaproponowanej zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#DomicelaKopaczewska">Proszę panią posłankę Krystynę Łybacką o wyjaśnienie pewnej kwestii. Rozumiem, że przy tak sformułowanym ostatnim zdaniu, cześć pierwsza dotycząca nieprawidłowości nie będzie w tym dezyderacie uwzględniona?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#KrystynaŁybacka">Będzie uwzględniona. Po pierwszym zdaniu, które skracamy, stawiając kropkę przed słowem „oraz”, zostanie zdanie drugie brzmiące: „Komisja podziela uwagi NIK, za najważniejsze zagrożenia uważa”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#KrystynaSzumilas">Czy ktoś z państwa wyraża sprzeciw wobec takiego sformułowania akapitu pierwszego? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do głosowania nad nowym brzmieniem pierwszego akapitu projektu dezyderatu w sprawie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja zmiany przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmiany w pierwszym akapicie projektu.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#KrystynaSzumilas">Państwo posłowie zgłosili także uwagi do pierwszego punktu oznaczonego kropką na str. 1.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#KrystynaSzumilas">Na początku posiedzenia zaproponowałam następujące brzmienie tego akapitu: „wypracowanie efektywnego systemu kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz uruchomienia mechanizmów, które umożliwią zwiększenie zatrudnienia nauczycieli języków obcych w szkołach, szczególnie w małych miejscowościach i wsiach”.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#KrystynaSzumilas">Czy ktoś ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#KrystynaŁybacka">W czasie dyskusji padły argumenty, że sformułowanie: „uruchomienie mechanizmów finansowych” ma zły wydźwięk. Mechanizmy finansowe są zbyt wąskie. Mam propozycję innego brzmienia pierwszego punktu oznaczonego kropką, a mianowicie: „wypracowanie efektywnego systemu kształcenia i doskonalenia nauczycieli na poziomie kolegiów języków obcych, studiów wyższych i podyplomowych oraz uruchomienie mechanizmów motywujących absolwentów tych szkół do podejmowania pracy w szkołach, szczególnie w małych miejscowościach i wsiach”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MariaNowak">Chcę dodać jedną uwagę. Tak sformułowany przepis będzie dotyczył wyłącznie absolwentów uczelni językowych. Problemem nie jest tylko to, żeby absolwent chciał się zatrudnić w szkole, ale także, aby w szkole chciał zostać nauczyciel już w niej zatrudniony lub też przyjść nauczyciel niebędący absolwentem, ale posiadający uprawnienia do nauczania. Gdyby udało się uniknąć słów: „absolwentów szkół wyższych”, to można by było pójść w tym kierunku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#KrystynaSzumilas">Pierwszy punkt mógłby otrzymać następujące brzmienie: „wypracowanie efektywnego systemu kształcenia i doskonalenia oraz uruchomienia mechanizmów motywujących do podejmowania pracy w szkołach, szczególnie w małych miejscowościach i wsiach”.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#KrystynaSzumilas">Czy ktoś z państwa posłów chce zgłosić sprzeciw wobec takiego sformułowania tego przepisu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MariaNowak">Proponuję jednak uwzględnienie mojej propozycji i skreślenie części akapitu. Krótko wyjaśnię, bo może się nie rozumiemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#KrystynaSzumilas">Uwzględniliśmy już wniosek pani posłanki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#MariaNowak">Nie będzie zapisu zawierającego słowa: „kolegiów języków obcych”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#KrystynaSzumilas">Nie, zaproponowaliśmy jego wykreślenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MariaNowak">Myślałam, że pani posłanka Krystyna Szumilas zaproponowała jednak jego pozostawienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#KrystynaSzumilas">Zapis został skrócony i te wyrazy skreśliliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#MariaNowak">Kolegium języków obcych jest także szkołą wyższą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#KrystynaSzumilas">Aby rozwiać wszelkie niejasności, przeczytam raz jeszcze treść pierwszego punktu: „wypracowanie efektywnego systemu kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz uruchomienia mechanizmów motywujących do zatrudnienia w szkołach, szczególnie w małych miejscowościach i wsiach”.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#KrystynaSzumilas">Czy ktoś z państwa posłów chce zgłosić sprzeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#MarzenaWróbel">Proponuję drobną zmianę redakcyjną. Uważam, że jeśli chodzi o reguły gramatyki lepiej byłoby rozpocząć ten akapit od słów: „wypracowanie i uruchomienie” oraz odpowiednio dopasować resztę zdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#KrystynaSzumilas">Na zakończenie posiedzenia poproszę, aby zezwolili państwo na wprowadzenie zmian gramatycznych i redakcyjnych prezydium Komisji. W ten sposób poprawimy niedociągnięcia językowe.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#KrystynaSzumilas">Bardzo proszę, aby wszelkie poprawki były składane na piśmie. Jest tak wiele zmian, że inaczej nie sposób się we wszystkim zorientować. Nie będę poddawała pod głosowanie propozycji składnych ustnie, ponieważ robi się bałagan.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#KrystynaSzumilas">Proszę, aby pani posłanka Marzena Wróbel przygotowała swój wniosek na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#RyszardKnosala">Sądzę, że dziekani wydziałów filologicznych naszych uczelni byliby bardzo zaskoczeni, gdyby się dowiedzieli, że obecny system kształcenia nauczycieli jest nieefektywny. Wydaje się, że zbyt daleko się posunęliśmy. Ewentualnie należy wykazać istniejące niedoskonałości. O systemie kształcenia stanowią dwie sprawy, czyli standardy nauczania oraz kadra, która bierze w tym procesie udział. Mam pytanie, czy te dwa elementy źle oceniamy. Zastanawiam się, czy w ogóle mamy prawo to teraz oceniać i mówić, że to, co było do tej pory, było nieefektywne i że chcemy wypracować nowy, lepszy system. Dotyczy to wielu wydziałów filologii na polskich uczelniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#KrystynaSzumilas">Nie oceniamy systemu kształcenia, natomiast piszemy, że chcemy, aby był on bardziej efektywny od obecnie obowiązującego.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#KrystynaSzumilas">Zmieniam sposób procedowania nad projektem dezyderatu. Będę zarządzać głosowanie nad każdą, kolejną zgłoszoną zmianą. Chciałam przyjąć tekst dezyderatu w otwartej dyskusji, ale okazuje się, że zbyt długo musielibyśmy debatować nad jednym punktem.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#KrystynaSzumilas">Podsumuję zgłoszone dotychczas propozycje dotyczące tego punktu.</u>
          <u xml:id="u-58.3" who="#KrystynaSzumilas">Pani posłanka Krystyna Łybacka zaproponowała nadanie mu następującego brzmienia: „wypracowanie efektywnego systemu kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz uruchomienia mechanizmów motywujących nauczycieli do podejmowania zatrudnienia w szkołach, szczególnie w małych miejscowościach i wsiach”.</u>
          <u xml:id="u-58.4" who="#KrystynaSzumilas">Do tej pory nie otrzymałam żadnej innej propozycji na piśmie. Proszę o ich przekazywanie.</u>
          <u xml:id="u-58.5" who="#KrystynaSzumilas">Pani posłanka Marzena Wróbel zgłosiła zmianę mającą na celu nadanie temu akapitowi następujące brzmienie: „wypracowanie efektywnego systemu kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz uruchomienie mechanizmów finansowych motywujących absolwentów do podjęcia pracy w szkołach, szczególnie w małych miejscowościach i wsiach”.</u>
          <u xml:id="u-58.6" who="#KrystynaSzumilas">Dalej idąca jest zmiana autorstwa pani posłanki Krystyny Łybackiej, więc poddam ją pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-58.7" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem zmiany zgłoszonej przez panią posłankę Krystynę Łybacką dotyczącej nadania nowego brzmienia ostatniemu akapitowi na str. 1 projektu dezyderatu w sprawie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych?</u>
          <u xml:id="u-58.8" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja 21 głosami, przy 2 przeciwnych i 4 wstrzymujących się, przyjęła poprawkę autorstwa pani posłanki Krystyny Łybackiej.</u>
          <u xml:id="u-58.9" who="#KrystynaSzumilas">Kolejna zmiana dotyczyła czwartego punktu oznakowanego kropką na str. 2. Wiąże się on z wprowadzeniem zewnętrznego systemu mierzenia osiągnięć językowych uczniów. Pani posłanka Maria Nowak zaproponowała wykreślenie zapisu znajdującego się w nawiasie. Punkt ten uzyskałby wówczas następujące brzmienie: „wprowadzenie zewnętrznego systemu mierzenia osiągnięć językowych uczniów po każdym etapie kształcenia”.</u>
          <u xml:id="u-58.10" who="#KrystynaSzumilas">Wiadomo, że system zewnętrznych egzaminów to sprawdzian po szkole podstawowej, egzamin gimnazjalny i maturalny. Opowiadam się jednak za utrzymaniem zapisu znajdującego się w nawiasie, aby wyraźnie powiedzieć, o co nam chodzi.</u>
          <u xml:id="u-58.11" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem zmiany zgłoszonej przez panią posłankę Marię Nowak dotyczącej skreślenia zapisu znajdującego się w nawiasie w czwartym punkcie oznaczonym kropką na str. 2 projektu dezyderatu w sprawie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych?</u>
          <u xml:id="u-58.12" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja 17 głosami, przy 11 przeciwnych i braku wstrzymujących się, przyjęła poprawkę autorstwa pani posłanki Marii Nowak.</u>
          <u xml:id="u-58.13" who="#KrystynaSzumilas">Kolejna poprawka także została zgłoszona przez panią posłankę Marię Nowak i dotyczy ostatniego zdania projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#MariaNowak">Słyszałam, jak niektórzy zastanawiają się, czy w ogóle potrzebny jest zapis odwołujący się do europejskiego rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#MariaNowak">Może ktoś z państwa ma propozycję innego zakończenia dezyderatu, bo obecne nie podoba mi się wcale i proponuję wykreślić całe ostatnie zdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#HenrykGołębiewski">Uważam, że wystarczy skreślić słowo „europejskim”. Pozostanie wówczas ogólny zapis o rynku pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem zmiany zgłoszonej przez pana posła Henryka Gołębiewskiego polegającej na skreśleniu słowa „europejskim” w ostatnim zdaniu projektu dezyderatu w sprawie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych?</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja 18 głosami, przy braku przeciwnych i 4 wstrzymujących się, przyjęła poprawkę autorstwa pana posła Henryka Gołębiewskiego.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#KrystynaSzumilas">Kto z państwa chce jeszcze zgłosić zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#ZbigniewDolata">Diagnoza, którą przedstawiliśmy, zawiera stwierdzenie: „Dla uczniów i ich rodziców dużą dolegliwością jest brak zachowania ciągłości nauczania języków obcych na poszczególnych etapach edukacyjnych”. W zaleceniach, które zostały wypunktowane w dalszej części dezyderatu nie znalazłem odniesienia do tego problemu. Proponuję wprowadzenie kolejnego punktu o następującej treści: „uznanie języka angielskiego za język obowiązkowy na wszystkich etapach kształcenia”. Powinno zostać jednoznacznie określone, że język angielski powinien być nauczany w każdej szkole, na każdym etapie kształcenia. W takim przypadku nie będzie problemu z kontynuacją. Nigdy nie doprowadzimy do tego, aby np. licea mogły kontynuować naukę języka francuskiego, jeśli nie ma nauczycieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#KrystynaSzumilas">Jest to nowa jakość wprowadzona do projektu. To zdanie nie odnosi się do kontynuacji nauczania języka, który już był nauczany, ale zmienia fundamentalnie podejście i kieruje uwagę jedynie na język angielski. Może to spowodować brak nauczycieli uczących języka.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#KrystynaSzumilas">Propozycja została zgłoszona, więc poddam ją pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku pana posła Zbigniewa Dolaty polegającego na dopisaniu kolejnego punktu do zaleceń zapisanych pod koniec projektu dezyderatu?</u>
          <u xml:id="u-63.3" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja przy 2 głosach za, 14 przeciwnych i 6 wstrzymujących się, odrzuciła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-63.4" who="#KrystynaSzumilas">Czy ktoś z państwa posłów chce zgłosić inne uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-63.5" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem projektu dezyderatu w sprawie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych wraz z przyjętymi zmianami?</u>
          <u xml:id="u-63.6" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja 26 głosami, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęła projekt dezyderatu ze zmianami.</u>
          <u xml:id="u-63.7" who="#KrystynaSzumilas">Jak już wcześniej wspominałam, proponuję, aby ostateczną gramatyczną redakcję tekstu dezyderatu przygotowało w imieniu Komisji prezydium. Czy ktoś się sprzeciwia takiemu rozwiązaniu? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-63.8" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że punkt pierwszy porządku dziennego został zrealizowany.</u>
          <u xml:id="u-63.9" who="#KrystynaSzumilas">Przechodzimy do pkt 2, czyli spraw organizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-63.10" who="#KrystynaSzumilas">Chcę omówić wyjazd zespołu poselskiego Komisji do gminy Jastków koło Lublina celem wzięcia udziału w seminarium „Upowszechnienie edukacji przedszkolnej na terenach wiejskich”. Do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży wystosował zaproszenie wójt gminy Jastków. W gminie tej odbywa się seminarium na temat wychowania przedszkolnego. Zbiegło się to z planowanym posiedzeniem naszej Komisji na temat wychowania przedszkolnego. Otrzymaliśmy zgodę prezydium na wyjazd ośmioosobowego zespołu do gminy Jastków. Seminarium odbędzie się 1 marca 2006 r. O godz. 7.30 planowany jest wyjazd z Warszawy, około 10.30 przyjazd do Jastkowa. O godz. 11.00 rozpocznie się seminarium „Upowszechnienie edukacji przedszkolnej na terenach wiejskich”. Zakończenie przewidywane jest koło godziny 16.00, a o 16.30 wyjazd z Jastkowa. Powrót do Warszawy planowany jest na godzinę 20.00. Dysponuję szczegółowym planem dla zainteresowanych.</u>
          <u xml:id="u-63.11" who="#KrystynaSzumilas">Proszę o zgłoszenie ośmiu chętnych posłów. Zgłosiły się panie posłanki: Maria Nowak, Urszula Augustyn, Domicela Kopaczewska, Danuta Pietraszewska. Jadę także ja.</u>
          <u xml:id="u-63.12" who="#KrystynaSzumilas">Na razie zebrał się pięcioosobowy zespół. Proszę, aby kluby parlamentarne SLD, LPR, Samoobrona także wydelegowały przedstawicieli. Chętnych posłów proszę o zgłoszenie się jutro do sekretariatu Komisji, gdzie otrzymają wszystkie potrzebne materiały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#EwaWolak">Myślę, że sytuacja wzbudziła w nas nieco niepokoju. Ustalaliśmy wspólne wyjazdowe posiedzenia. Rozumiemy, że temat jest ciekawy, każdy z posłów może pojechać na to seminarium. Dziękujemy bardzo za zaproszenie. Moim zdaniem, jest to jednak nie do końca właściwe. Jak widać posłowie mają zamiar wyjechać na zaproszenie, które przyszło bez wcześniejszego ustalenia. Obawiam się, że do pani posłanki Krystyny Szumilas w najbliższym czasie wpłynie bardzo wiele podobnych zaproszeń, ponieważ wieść się rozniesie, że na tego typu zaproszenia Komisja reaguje i wysyła swoich przedstawicieli. Musimy o tym pamiętać, działać w pewnym systemie. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że takich propozycji może być więcej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#KrystynaSzumilas">Decyzję o wyjeździe do Jastkowa podjęło prezydium, ponieważ zaproszenie na seminarium pojawiło się w tym samym czasie, kiedy mamy omawiać temat „Alternatywne formy wychowania przedszkolnego”. To nie jest wyjazd Komisji. To nie jest oficjalne posiedzenie wyjazdowe Komisji, tylko wyjazd kilkuosobowego zespołu, którego członkowie przedstawią później na posiedzeniu Komisji swoje spostrzeżenia, abyśmy mogli je wykorzystać do pracy w Komisji nad tematem wychowania przedszkolnego. Temat wydawał mi się bardzo atrakcyjny. Państwo będziecie dyskutować na posiedzeniu Komisji na temat alternatywnych form wychowania przedszkolnego. Wydawało się, że zobaczenie tego w praktyce będzie potrzebne i przyniesie korzyści.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#KrystynaSzumilas">Jeśli będą propozycje wyjazdów zespołów przed innymi posiedzeniami Komisji, zbieżne z omawianą przez nas tematyką, to zapewne będzie to także możliwe do zrealizowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#MariaNowak">Na pewno Komisja otrzyma bardzo wiele różnego rodzaju zaproszeń. M.in. na tym także polega praca posła, który musi uczestniczyć w różnego rodzaju spotkaniach w terenie. Są one wzbogacające, pozwalają zdobyć nową wiedzę, doświadczenia. Możemy się nimi z państwem później podzielić na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#EwaWolak">Zgadzam się z obiema paniami posłankami, które wypowiedziały się przede mną.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#EwaWolak">Bardzo dziękujemy za wszystkie zaproszenia. Podzielam stanowisko moich przedmówczyń. Dzięki takim spotkaniom zdobywamy wiedzę, nabywamy nowe umiejętności.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#EwaWolak">Nie zostałam do końca zrozumiana. Jeśli będą możliwości wyjazdu, to bardzo chętnie skorzystają także inni posłowie, nie tylko ośmioosobowy zespół. Pani posłanka Krystyna Szumilas wytłumaczyła wszystko, więc zdaję sobie sprawę, o jaką formę chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#KrystynaSzumilas">Zgłosiło się na razie tylko 5 osób, a miejsc jest 8. Każdy może się jeszcze zgłosić.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#KrystynaSzumilas">Gdyby w przyszłości były podobne wyjazdy, to przecież nie będzie zawsze jeździł ten sam zespół, tylko zawsze wybierzemy zainteresowane osoby.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#KrystynaSzumilas">Zachęcam do wyjazdu do Jastkowa.</u>
          <u xml:id="u-68.3" who="#KrystynaSzumilas">Czy ktoś chce jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#GrzegorzSkwierczyński">Jeśli chodzi o porządek na posiedzeniach Komisji, to przy całym szacunku dla pani posłanki Krystyny Szumilas, wierzę i ufam, że każdy poseł ma takie samo prawo do zabierania głosu i proszę o przyjmowanie zgłoszeń od posłów w trakcie debaty na posiedzeniu. Dziś tak się stało, podobnie zresztą, jak na poprzednim posiedzeniu, że mimo zgłoszeń, niektórym posłom nie udziela pani głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#KrystynaSzumilas">Przepraszam, jeśli nie zauważyłam czyjegoś zgłoszenia, ale naprawdę nie widziałam zgłoszenia pana posła Grzegorza Skwierczyńskiego. Bardzo proszę zastępców przewodniczącego Komisji, aby notowali zgłoszenia do głosu.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#KrystynaSzumilas">Na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji prosiłam państwa posłów, aby zgłaszać się pisemnie, do prezydium Komisji. Jeśli nawet czegoś nie zauważę, będzie to na piśmie na stole prezydialnym i niczego nie pominiemy.</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#KrystynaSzumilas">Na pewno nie ma złej woli z mojej strony.</u>
          <u xml:id="u-70.3" who="#KrystynaSzumilas">Czy ktoś chce jeszcze zabrać głos? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-70.4" who="#KrystynaSzumilas">Wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-70.5" who="#KrystynaSzumilas">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>