text_structure.xml 24.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PawełZalewski">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PawełZalewski">Porządek dzienny został państwu przedstawiony na piśmie. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę, zatem przystępujemy do realizacji pkt I porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PawełZalewski">Przypominam, że projekt z druku nr 806 został skierowany do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz do Komisji Spraw Zagranicznych do pierwszego czytania przez marszałka Sejmu w dniu 17 lipca br.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PawełZalewski">Pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie przez wnioskodawcę, pytania posłów oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PawełZalewski">Proszę ministra Janusza Stańczyka o uzasadnienie projektu ustawy z druku nr 806.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanuszStańczyk">Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Litewskiej o współpracy w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej i innych przestępstw oraz współdziałaniu na terenach przygranicznych, podpisana w Wilnie dnia 14 marca 2006 r., reguluje współpracę właściwych polskich organów państwowych z ich litewskimi partnerami w dziedzinie zapobiegania i zwalczania przestępczości, w szczególności o charakterze zorganizowanym i międzynarodowym, w tym przestępczości granicznej i przygranicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanuszStańczyk">Stanowi ona reakcję na rozpowszechnianie się przestępczości międzynarodowej. Jej zawarcie stanowi kontynuację procesu systematycznego angażowania się Polski w działania mające na celu zapobieganie i zwalczanie takiej przestępczości.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanuszStańczyk">W dniem wejścia w życie umowy utraci moc obowiązującą Umowa między Rządem RP a Rządem Republiki Litewskiej o współpracy w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej i innych poważnych przestępstw, podpisana w Warszawie w dniu 4 kwietnia 2000 r.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JanuszStańczyk">Celem omawianej umowy jest również instytucjonalizacja istniejących do tej pory oraz określenie nowych form współpracy organów ochrony porządku publicznego obu państw, a także umożliwienie wspólnego stosowania przez nie wybranych instytucji prawnych istniejących w obu państwach.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JanuszStańczyk">Reguluje ona zasady i zakres współpracy operacyjnej i prewencyjnej, zasady postępowania z przekazywanymi informacjami niejawnymi i danymi osobowymi, ponoszenia przez strony kosztów związanych z realizacją umowy oraz tryb rozstrzygania sporów.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JanuszStańczyk">Umowa tworzy podstawy prawne do bezpośrednich kontaktów służbowych organów przygranicznych Policji i Straży Granicznej obu państw, tworzenia placówek o polsko-litewskiej obsadzie, wykonywania czynności służbowych na terytorium drugiego państwa oraz określa uprawnienia funkcjonariuszy właściwych organów jednego państwa wykonujących czynności służbowe na terytorium drugiego państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JanuszStańczyk">Wejście w życie umowy spowoduje korzystne skutki społeczne, polityczne oraz prawne, zaś oparta na niej współpraca właściwych organów przyczyni się do skutecznego zapobiegania i zwalczania przestępczości.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JanuszStańczyk">Postanowienia umowy pozostają w zgodzie z prawem wewnętrznym RP, a jej wejście w życie nie spowoduje konieczności wprowadzenia w nim żadnych zmian lub uzupełnień, jak również dodatkowych skutków dla budżetu państwa w postaci zmniejszenia dochodów lub zwiększenia wydatków, innych niż przewidziane w danej części budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JanuszStańczyk">Z uwagi na fakt, iż postanowienia umowy regulują m.in. kwestie związane z przebywaniem na terytorium RP funkcjonariuszy służb porządku publicznego innego państwa, kwestie związane z zakresem i zasadami wykonywania przez nich obowiązków służbowych na terytorium RP oraz kwestie odnoszące się do zadośćuczynienia ewentualnym roszczeniom odszkodowawczym, a tym samym dotyczą spraw uregulowanych w ustawie lub co do których konstytucja wymaga ustawy oraz określonych w konstytucji wolności, praw lub obowiązków obywatelskich, związanie Rzeczypospolitej Polskiej umową powinno nastąpić w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, tj. w trybie art. 89 ust. 1 pkt 2 i 5 Konstytucji RP.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JanuszStańczyk">Zwracam się z prośbą o akceptację przedłożonego projektu ustawy o ratyfikacji przedmiotowej umowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PawełZalewski">Proszę państwa posłów o zadawanie pytań i uczestnictwo w debacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszIwiński">Tak naprawdę mamy dziś do omówienia dwie bliźniacze umowy. Moje pytanie i komentarz dotyczy obu przedkładanych dziś umów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#TadeuszIwiński">Po pierwsze, chciałbym pochwalić rząd za to, że procedura ratyfikacyjna została wszczęta bardzo szybko po podpisaniu umów – jedna z nich została podpisana w marcu br., a druga w czerwcu br.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#TadeuszIwiński">Dlaczego w przypadku tych umów można zastosować szybką ścieżkę ratyfikacji, a w przypadku wielu innych ten proces trwa bardzo długo?</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#TadeuszIwiński">Dokonałem porównania umowy podpisanej w Litwą oraz umowy z Czechami. Pierwszy raz spotykam się z sytuacją, gdy uzasadnienia do umów są niemal tak długie, jak same umowy. W przypadku umowy z Litwą uzasadnienie liczy 17 stron, a sam tekst umowy zawarty jest na 24 stronach.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#TadeuszIwiński">W przypadku umowy z Czechami mamy do czynienia z 13-stronicowym uzasadnieniem, a sama umowa liczy 18 stron.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#TadeuszIwiński">Dlaczego, skoro materia wydaje się oczywista, te uzasadnienia są tak obszerne?</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#TadeuszIwiński">W uzasadnieniu umowy podpisanej z Republiką Czeską stwierdza się, że równolegle były negocjowane umowy ze Słowacją i Litwą. Cytuję: „Wspomniane umowy negocjowane były niemalże równolegle w oparciu o zbliżone założenia i projekty przygotowane przez stronę polską, jednakże w efekcie końcowym umowy te różnią się nieco zakresem i sposobem regulacji, na co zasadniczy wpływ miały przepisy prawa wewnętrznego obydwu państw”.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#TadeuszIwiński">Ten wątek występuje tylko w uzasadnieniu umowy z Czechami, nie pojawia się w uzasadnieniu umowy z Litwą. Dlaczego tak się stało?</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#TadeuszIwiński">Na czym ma polegać to zróżnicowanie uzasadniane przepisami prawa wewnętrznego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZbyszekZaborowski">Interesuje mnie intencja tej umowy w odniesieniu do układu z Schengen, który w bliskiej perspektywie obejmie Polskę.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ZbyszekZaborowski">Pytanie brzmi, czy to coś zmieni w sytuacji Polski i w stosowaniu umów, które teraz były negocjowane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejGrzyb">W wielu sprawach, które dotyczą przestępczości, w tym przestępczości transgranicznej, istnieją pewne uregulowania, które wynikają z polskiego, czeskiego i litewskiego członkostwa w Unii Europejskiej. Jednak, jak pokazują przykłady, nie wszystkie kwestie są uregulowane w umowach wielostronnych, dlatego stosuje się umowy dwustronne.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejGrzyb">Chciałbym zapytać o szczegółową regulację dotyczącą tzw. pościgu transgranicznego i okresu zawieszenia tej instytucji w umowie do czasu wejścia w życie układu z Schengen. Jak kwestia ta będzie regulowana w okresie przejściowym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PawełZalewski">Czy są jeszcze pytania ze strony państwa posłów? Nie ma zgłoszeń, zatem poproszę ministra Wiesława Tarkę o udzielenie odpowiedzi na pytania państwa posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WiesławTarka">Odpowiadam na pytanie posła Tadeusza Iwińskiego o długość uzasadnienia. Traktujemy posłów poważnie. W związku z tym, że umowa dotyczy kwestii bardzo ważnych, skomplikowanych, z obszaru bezpieczeństwa obywateli, zabezpieczenia granic, integralności terytorialnej, zasługuje na głębokie i wyczerpujące uzasadnienie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WiesławTarka">W drugiej kwestii proszę pana przewodniczącego o pozwolenie na udzielenie głosu dyrektorowi Andrzejowi Rudlickiemu, który uczestniczył w negocjacjach tej umowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejRudlicki">Uzasadnienie jest bardzo proste. Otóż istnieje zasadnicza różnica między polskim systemem prawnym a systemem prawnym Republiki Czeskiej w zakresie realizacji czynności operacyjno-rozpoznawczych.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejRudlicki">W rozumieniu prawa czeskiego te czynności są prowadzone wyłącznie jako czynności procesowe. Nasi partnerzy stwierdzili, że nie mają możliwości uregulowania tych zagadnień w umowie o zwalczaniu przestępczości oraz o współpracy przygranicznej służb, a miejsce tych uregulowań jest w umowie o pomocy prawnej w sprawach karnych.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejRudlicki">Występuje pewien problem, ponieważ w dotychczasowym zwyczaju wynikającym z uregulowań w polskim prawie wewnętrznym tego typu zagadnienia regulujemy w umowach o współpracy przygranicznej, a nie w umowach o pomocy prawnej.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#AndrzejRudlicki">Pomimo długo trwających negocjacji nie udało nam się przekonać naszych czeskich partnerów. Te zagadnienia będą musiały być uregulowane. Na dzień dzisiejszy różnica wynika tylko z tego, a nie z braku woli stron.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#AndrzejRudlicki">To jest zasadnicza różnica merytoryczna pomiędzy umową z Litwą i z Czechami. Inne kwestie nie mają tak fundamentalnego znaczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszIwiński">Czy to oznacza, że w przypadku umowy z Litwą takie różnice nie występowały?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#TadeuszIwiński">Po drugie, chciałbym zapytać, czy pan minister Wiesław Tarka mógłby złożyć zobowiązanie, że w przyszłości także inne umowy będą poddawane ratyfikacji w szybkim trybie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PawełZalewski">Wydaje mi się, że pan minister nie może złożyć takiego zobowiązania.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PawełZalewski">Proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WiesławTarka">Nie możemy złożyć gwarancji. Mogę tylko zapewnić o naszej dobrej woli przyspieszania aktów prawnych, które są potrzebne dla wzmocnienia bezpieczeństwa naszych obywateli.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#WiesławTarka">Jeśli chodzi o pytanie dotyczące Schengen, przedkładane dziś umowy nie dotyczą tej materii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejRudlicki">Te umowy nie tworzą podstaw prawnych do prowadzenia pościgu na terytorium drugiego państwa. Przepisy umów są dostosowane są wymogów Schengen, ponieważ z chwilą pełnoprawnego udziału Polski w konwencji, czyli zniesienia kontroli granicznej, musi być taka możliwość stworzona.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejRudlicki">Są tylko trzy aspekty, które partnerzy graniczni mogą uregulować i przedkładane dziś umowy to regulują. W tym zakresie wymóg jest spełniony. Nie jest wykluczone, że wprowadzenie instytucji pościgu transgranicznego będzie przyspieszone. Takie jest oczekiwanie ze strony partnerów i ze strony naszych służb, aczkolwiek wymaga to pewnych analiz i decyzji politycznych.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#AndrzejRudlicki">Na ten moment obie umowy otwierają możliwość pościgu z chwilą zniesienia kontroli na wspólnej granicy polsko-litewskiej i polsko-czeskiej. Dotychczas ta powściągliwość uzasadniana była przede wszystkim tym, że kiedy istnieje kontrola graniczna, istnieją służby, siły i środki, którymi można przejąć pościg w każdym przejściu granicznym.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#AndrzejRudlicki">Po zniesieniu kontroli granicznej uzasadnienie, żeby ścigający z racji przekraczania granicy państwowej nie musiał zaniechać pościgu, jest jasne i oczywiste.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejGrzyb">Chciałbym poruszyć pewną kwestię szczegółową, która nie dotyczy przestępczości zorganizowanej, choć można przypuszczać, że to jest proceder zorganizowany. Chodzi o uczynienie z polskiego terytorium, w szczególności przygranicznego, swoistego wysypiska śmieci. Mam na myśli naszą granicę zachodnią.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#AndrzejGrzyb">Mamy liczne przykłady, że wszystkie wolne przestrzenie na obszarach przygranicznych są wykorzystywane do wyrzucania całych tirów śmieci. To wynika również z określonego systemu kontroli, który prowadzony jest na granicy.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#AndrzejGrzyb">Sygnalizuję tę sprawę przy okazji naszej dzisiejszej debaty. Występowałem wraz z kilkoma posłami z interpelacją do ministra administracji i spraw wewnętrznych w tej sprawie. Jest to bulwersujące, a także kosztowne dla wszystkich gmin przygranicznych, które z takim procederem się spotykają.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#AndrzejGrzyb">Jest to rodzaj przestępczości, która dotyczy terenów przygranicznych. W konsekwencji stajemy się śmietniskiem w tej części Europy, a nie państwem, które rozwiązuje te problemy.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#AndrzejGrzyb">Nie oczekuję od państwa rozwiązania tej sprawy w dniu dzisiejszym, ale sygnalizuję to jako jeden z przykładów działań niepożądanych na terytorium przygranicznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PawełZalewski">Przyjmuję ten sygnał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejRudlicki">Nie chciałbym wkraczać w kompetencje ministra środowiska, choć pytanie pana posła dotyczy jego zakresu zadań. Pragnę tylko poinformować, że obie te umowy w zakresie przedmiotowym przewidują współpracę w zakresie przeciwdziałania, zapobiegania, zwalczania w pierwszym przypadku przestępstw zagrażających środowisku, w drugim przypadku przestępstw przeciwko środowisku.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AndrzejRudlicki">Podstawa prawna, aby przeciwdziałać zjawisku, o którym mówił pan poseł, istnieje w obu umowach.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#AndrzejRudlicki">Nie pamiętam, jak kwestie te reguluje umowa ze stroną niemiecką. Wydaje mi się, że zawiera ona podobny zapis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PawełZalewski">Zamykam debatę. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PawełZalewski">Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy z druku nr 806 w Komisjach. Czy panowie ministrowie chcieliby zabrać głos? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PawełZalewski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PawełZalewski">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PawełZalewski">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PawełZalewski">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PawełZalewski">Wszyscy państwo otrzymali pozytywną opinię prawną Biura Analiz Sejmowych podpisaną przez pana Jana Morwińskiego.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#PawełZalewski">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ElżbietaStrzępek">Biuro Legislacyjne nie zgłasza zastrzeżeń do projektu ustawy z druku nr 806.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PawełZalewski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o projekcie ustawy z druku nr 806 bez poprawek?</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PawełZalewski">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie przyjęły sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PawełZalewski">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie Sejmu. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został poseł Edward Siarka. Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PawełZalewski">Czy są inne kandydatury? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PawełZalewski">Ponieważ dwie omawiane dziś umowy są bardzo zbliżone do siebie, jeśli chodzi o ich zakres przedmiotowy, proponuję, aby jedna osoba była sprawozdawcą obu projektów.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PawełZalewski">Kto z państwa posłów jest za powierzeniem posłowi Edwardowi Siarce funkcji posła sprawozdawcy?</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#PawełZalewski">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie wybrały posła Edwarda Siarkę na sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#PawełZalewski">Przechodzimy do pkt II porządku dziennego, obejmującego pierwsze czytanie projektu ustawy z druku nr 965. Ten projekt został skierowany do naszych Komisji do pierwszego czytania przez marszałka Sejmu w dniu 19 września br.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#PawełZalewski">Proszę ministra Janusza Stańczyka o uzasadnienie projektu ustawy z druku nr 965.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanuszStańczyk">Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską o współpracy w zwalczaniu przestępczości, ochronie porządku publicznego oraz o współpracy na terenach przygranicznych została podpisana w Warszawie dnia 21 czerwca 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JanuszStańczyk">Podobnie jak omawiana wcześniej umowa z Litwą, reguluje szeroko pojmowaną współpracę właściwych polskich organów państwowych z ich czeskimi partnerami w dziedzinie zapobiegania i zwalczania przestępczości, w szczególności o charakterze zorganizowanym i międzynarodowym, w tym przestępczości granicznej i przygranicznej.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#JanuszStańczyk">Celem omawianej umowy jest zapewnienie skutecznego zwalczania krajowej i międzynarodowej przestępczości poprzez współpracę organów porządku publicznego obu państw oraz umożliwienie wspólnego stosowania przez nie wybranych instytucji prawnych istniejących w obu państwach.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#JanuszStańczyk">Z dniem wejścia w życie umowy traci moc obowiązującą Umowa o współpracy między MSW Rzeczypospolitej Polskiej a Federalnym Ministerstwem Spraw Wewnętrznych Czeskiej i Słowackiej Republiki Federacyjnej, podpisana w Pradze 5 września 1991 r.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#JanuszStańczyk">W sposób analogiczny do omawianej wcześniej umowy z Litwą i ratyfikowanej już umowy ze Słowacją niniejsza umowa reguluje zasady i zakres współpracy operacyjnej i prewencyjnej, zasady postępowania z przekazywanymi informacjami niejawnymi i danymi osobowymi, ponoszenia przez strony kosztów związanych z realizacją umowy oraz tryb rozstrzygania sporów.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#JanuszStańczyk">Mając na uwadze powyższe, chciałbym stwierdzić, że wejście w życie umowy zawartej z Republiką Czeską korzystnie wpłynie na rozwój dwustronnych stosunków między Polską a Czechami oraz wywoła korzystny oddźwięk społeczny i polityczny w obu państwach, przede wszystkim z uwagi na większą skuteczność w zwalczaniu przestępczości.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#JanuszStańczyk">Postanowienia umowy pozostają w zgodzie z prawem wewnętrznym RP, a jej wejście w życie nie spowoduje konieczności wprowadzenia w nim żadnych zmian i uzupełnień, jak również dodatkowych skutków dla budżetu państwa w postaci zmniejszenia dochodów lub zwiększenia wydatków, innych niż przewidziane w danej części budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#JanuszStańczyk">Z uwagi na fakt, iż postanowienia umowy regulują, podobnie jak w przypadku umowy z Litwą, kwestie związane z przebywaniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej funkcjonariuszy służb porządku publicznego innego państwa, wykonaniem przez nich na tym terytorium obowiązków służbowych oraz kwestie odnoszące się do zadośćuczynienia ewentualnym roszczeniom odszkodowawczym, a tym samym dotyczą spraw uregulowanych w ustawie lub co do których konstytucja wymaga ustawy, oraz określonych w konstytucji wolności, praw lub obowiązków obywatelskich, związanie Rzeczypospolitej Polskiej umową powinno nastąpić w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, tj. w trybie art. 89 ust. 1 pkt 2 i 5 Konstytucji RP.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#JanuszStańczyk">Zwracam się z prośbą o akceptację przedłożonego projektu ustawy o ratyfikacji przedmiotowej umowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PawełZalewski">Otwieram debatę. Proszę również o zadawanie pytań. Rozumiem, że kwestia była dyskutowana w pkt I i teraz nie ma pytań.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PawełZalewski">Zamykam debatę i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PawełZalewski">Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PawełZalewski">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy z druku nr 965 w Komisjach.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PawełZalewski">Czy panowie ministrowie chcieliby zabrać głos? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PawełZalewski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#PawełZalewski">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#PawełZalewski">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#PawełZalewski">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-21.9" who="#PawełZalewski">Wszyscy państwo otrzymali pozytywną opinię prawną Biura Analiz Sejmowych, podpisaną przez pana Jana Morwińskiego.</u>
          <u xml:id="u-21.10" who="#PawełZalewski">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ElżbietaStrzępek">Biuro Legislacyjne nie zgłasza zastrzeżeń do projektu ustawy z druku nr 965.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PawełZalewski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły sprawozdanie o projekcie ustawy z druku nr 965 bez poprawek. Sprzeciwu nie słyszę, zatem stwierdzam, że Komisje przyjęły sprawozdanie bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PawełZalewski">Proponuję, aby posłowi Edwardowi Siarce powierzyć funkcję sprawozdawcy również w odniesieniu do projektu ustawy z druku nr 965. Nie słyszę sprzeciwu, zatem stwierdzam, że powierzamy panu posłowi funkcję sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PawełZalewski">Informuję, że wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>