text_structure.xml
4.66 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 10 października 2007 r. (sygn. SPS-024-3483/07) przekazującego zapytanie posła na Sejm RP Pana Sebastiana Karpiniuka z dnia 7 września 2007 r. w sprawie wspierania przedsiębiorczości oraz wykupu nieruchomości gruntowej, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Z materiałów zgromadzonych w przedmiotowej sprawie przez wojewodę zachodniopomorskiego wynika, iż firma Optimal wystąpiła o sprzedaż na jej rzecz nieruchomości o łącznej powierzchni 1,1248 ha położonych w Kołobrzegu, będących w jej użytkowaniu wieczystym i wykorzystywanych na cele usługowe.</p>
<p xml:id="div-3">Firmie Optimal przysługuje prawo użytkowania wieczystego przedmiotowej nieruchomości ustanowione do roku 2030. Z tego tytułu wspomniana wyżej firma ponosi opłaty roczne w wysokości 50 tys. zł. Jednorazowa zapłata (wykup) w wysokości wyliczonej na 957 100 zł zapewniłaby dochód Skarbu Państwa w jednym roku. Należy jednakże wskazać, że przewidywane wpływy z tytułu opłat wieczystych przewyższają tę kwotę, bowiem wynoszą 1 150 tys. zł (nie uwzględniając ewentualnej aktualizacji tych opłat).</p>
<p xml:id="div-4">Ponadto, w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Kołobrzeg na ww. terenie przewidziana jest funkcja IM - tereny mieszkaniowe mieszane, zaś aktualny sposób użytkowania nieruchomości to usługi.</p>
<p xml:id="div-5">W związku z ujednoliceniem zasad sprzedaży nieruchomości Skarbu Państwa i niektórych gmin pozostających w użytkowaniu wieczystym w trybie art. 32 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.) wojewoda postanowił nie wyrażać zgody na sprzedaż w tym trybie działek wykorzystywanych na cele komercyjne. Mając na względzie prowadzenie racjonalnej polityki gospodarowania zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, działania te znajdują również uzasadnienie ze względów gospodarczych w celu zapewnienia corocznych wpływów do budżetu z tytułu opłat rocznych.</p>
<p xml:id="div-6">Jednocześnie należy zaznaczyć, iż cytowany powyżej przepis ustawy wyraźnie wskazuje, że nieruchomość gruntowa stanowiąca własność Skarbu Państwa może być sprzedana użytkownikowi wieczystemu za zgodą wojewody. Nie jest to zatem przepis obligatoryjny, a jedynie stwierdzający istnienie takiej możliwości.</p>
<p xml:id="div-7">Użytkownik wieczysty korzysta z nieruchomości tak jak właściciel i brak zgody na jej zbycie nie pogarsza jego statusu prawnego i gospodarczego, a także nie ogranicza jego możliwości inwestycyjnych. Wszystkie budynki, budowle i urządzenia znajdujące się na nieruchomości stanowią majątek użytkownika wieczystego, co daje możliwość zabezpieczenia hipotecznego. Jedynym w zasadzie ograniczeniem, jakie wynika z prawa użytkowania wieczystego, jest określony sposób korzystania (zagospodarowania) gruntu, bowiem użytkowanie wieczyste jest prawem celowym. Jednakże w odniesieniu do tej konkretnej sprawy ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli firma prowadzi działalność i w tym kierunki inwestuje.</p>
<p xml:id="div-8">Ponadto, zgodnie z art. 236 Kodeksu cywilnego, wieczysty użytkownik może żądać przedłużenia terminu użytkowania wieczystego.</p>
<p xml:id="div-9">Jednocześnie wskazać należy, iż w zakresie gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa w przeważającej części wpływy do budżetu państwa stanowią opłaty z tytułu użytkowania wieczystego. Zatem zbywanie nieruchomości Skarbu Państwa pozostających w użytkowaniu wieczystym nie byłoby zgodne z zasadami prawidłowej gospodarki, w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którymi nieruchomości mają przynosić pożytki przekraczające koszty, winny być gospodarczo efektywne z punktu widzenia właściciela i interesu społecznego. Są to zatem takie reguły zarządzania i rozporządzania nieruchomościami Skarbu Państwa oraz korzystania z nich, które są racjonalne z ekonomicznego punktu widzenia.</p>
<p xml:id="div-10">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-11">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-12">Jarosław Zieliński</p>
<p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 9 listopada 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>