text_structure.xml
4.13 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania Panów Posłów: Sławomira Nitrasa, Stanisława Gawłowskiego i Sebastiana Karpiniuka z dnia 30 sierpnia 2007 r., przekazanego przy piśmie z dnia 10 października 2007 r., znak: SPS-024-3477/07, dotyczącego budowy dróg w województwie zachodniopomorskim, uprzejmie przekazuję następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Na wstępie pragnę zapewnić, iż zarówno działania Ministerstwa Transportu jak i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie mają na celu ˝dyskryminowania˝ województwa zachodniopomorskiego. Ponadto należy wskazać, że resort transportu dołoży wszelkich starań, aby polska sieć drogowa przyczyniała się do rozwoju nie tylko województwa zachodniopomorskiego, ale również całego kraju. Jednakże w związku z faktem, iż potrzeby w zakresie budowy i modernizacji infrastruktury transportowej wielokrotnie przewyższają wielkość dostępnych środków, nie wszystkie inwestycje drogowe mogą zostać ujęte w przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 25 września oraz 3 października 2007 r. Programie budowy dróg krajowych na lata 2008 - 2012. W tej sytuacji w pierwszej kolejności do realizacji zostały przewidziane najpilniejsze zadania. Równocześnie należy podkreślić, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w miarę udostępniania jej środków finansowych, podejmie działania zmierzające do wybudowania sieci dróg o najwyższym standardzie w możliwie najkrótszych terminach. Proces przygotowania inwestycji jest jednak pracochłonny, długotrwały i pochłaniający duże nakłady finansowe.</p>
<p xml:id="div-3">W związku z powyższym w ww. programie nie została ujęta inwestycja polegająca na budowie drogi ekspresowej S-6. Jednakże należy zauważyć, iż w 2006 r. zakończona została przebudowa drogi krajowej nr 6 na odcinku Goleniów - Nowogard. Natomiast w omawianym programie znalazły się pozostałe postulowane przez Panów Posłów drogi, tj. droga ekspresowa S-3 na odcinku Szczecin - Lubawka, S-7 na odcinku Gdańsk - Rabka, S-11 na odcinku Poznań - Kórnik oraz budowa zachodniej obwodnicy Poznania w ciągu drogi S-11.</p>
<p xml:id="div-4">Dodatkowo pragnę jeszcze raz zapewnić, że resort transportu dołoży wszelkich starań, których celem będzie zapewnienie spójności terytorialnej kraju. Słaba jakość międzyregionalnych połączeń drogowych, w tym połączeń pomiędzy największymi ośrodkami metropolitalnymi oraz miastami Polski wschodniej i stolicą nie pozwala bowiem na pełne wykorzystanie istniejącego potencjału naszego kraju. Ponadto brak dobrej spójności terytorialnej sprzyja utrzymywaniu się dużych różnic rozwojowych pomiędzy poszczególnymi częściami kraju. W szczególności problem ten dotyka wschodnie regiony Polski, należące do najbiedniejszych w Europie, które są regionami słabo skomunikowanymi z resztą kraju. Zatem zasadniczym celem podejmowanych działań będzie stworzenie sieci drogowej o znacznie wyższych niż obecnie parametrach użytkowych, w tym stworzenie zasadniczego szkieletu dróg o dużej przepustowości, stanowiących sieć połączeń pomiędzy największymi ośrodkami gospodarczymi kraju. W rezultacie nastąpi redukcja zatłoczenia motoryzacyjnego w rejonach wielkich miast oraz znaczące skrócenie czasu przejazdu pomiędzy poszczególnymi miastami. Zapewniona zostanie również płynność przebiegającego przez Polskę ruchu tranzytowego.</p>
<p xml:id="div-5">Przekazując powyższą odpowiedź, wyrażam nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia spełnią oczekiwania Panów Posłów oraz wyeliminują zaistniałe wątpliwości.</p>
<p xml:id="div-6">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-7">Minister</p>
<p xml:id="div-8">Jerzy Polaczek</p>
<p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 22 października 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>