text_structure.xml
10.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posła Marka Biernackiego z dnia 18 września 2007 r., dotyczące ˝odmowy wszczęcia odchodzenia przez Prokuraturę Rejonową w Kościerzynie (sygn. akt Ds 645/07) w tak istotnych sprawach, jak dewastacja środowiska i naruszenie warunków koncesji˝, uprzejmie informuję, że w wyniku przeprowadzonego w Prokuraturze Apelacyjnej w Gdańsku badania akt wymienionego postępowania poczyniono następujące ustalenia.</p>
<p xml:id="div-2">Powyższe postępowanie wyjaśniające zostało zainicjowane złożonym do Prokuratury Rejonowej w Kościerzynie doniesieniem podpisanym nieczytelnie przez kilka osób w imieniu Komitetu Sołectwa Sycowa Huta-Lizaki z 20 kwietnia 2007 r., z którego wynikało między innymi, że na działce 212/1 są prowadzone bez koncesji, prace ziemne pod wydobycie żwiru. Do doniesienia załączono pismo Okręgowego Urzędu Górniczego w Poznaniu z dnia 30 marca 2007 r. potwierdzające przeprowadzenie na tej działce przez Zakład Wydobywczy ˝Kruszywo˝ Sp. z o.o. bez posiadanej koncesji robót ziemnych polegających na usunięciu 0,3 m warstwy humusu.</p>
<p xml:id="div-3">W czasie przeprowadzonych w trybie art. 307 § 1 K.p.k. czynności ustalono, że dokonywanie prac ziemnych polegających na odkryciu żwiru celem jego wydobycia nie może być traktowane jako roboty budowlane, gdyż prace te nie są bezpośrednio związane z budową.</p>
<p xml:id="div-4">Potwierdził to państwowy inspektor nadzoru budowlanego w Kościerzynie, podając w dniu 30 kwietnia 2007 r., iż w tym zakresie nie było i nie jest prowadzone żadne postępowanie administracyjne.</p>
<p xml:id="div-5">Natomiast Okręgowy Urząd Górniczy w Poznaniu w piśmie z dnia 16 maja 2007 r. skierowanym do KPP w Kościerzynie wskazał, że w związku z otrzymanym powiadomieniem z 21 marca 2007 r. o wydobyciu żwiru na terenie nieobjętym koncesją zarządził inspekcję w zakładzie górniczym ˝Grzybowo II˝ położonym w Grzybowie gm. Kościerzyna, którego przedsiębiorcą jest Zakład Wydobywczy ˝Kruszywo˝ Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni. W trakcie inspekcji stwierdzono, że na działce 212/1 przeprowadzono roboty ziemne polegające na usunięciu 0,3 m warstwy humusu bez wymaganej koncesji, co stanowi naruszenie przepisu art. 15 ust. 4 Prawa geologicznego i górniczego (Dz. U. 2005r. Nr 228, poz. 1947, ze zm.). Z wyżej wymienionego pisma wynika także, że w związku z powyższym powiadomiono organ koncesyjny.</p>
<p xml:id="div-6">Do akt postępowania dołączono także pismo starosty kościerskiego dotyczące nabycia działki nr 212/1 w Grzybowie, kserokopie decyzji administracyjnych i wypis z rejestru gruntów.</p>
<p xml:id="div-7">Postanowieniem z 22 maja 2007 r. prokurator rejonowy w Kościerzynie odmówił wszczęcia dochodzenia w sprawie prowadzenia prac ziemnych bez zezwolenia pod wydobycie żwiru na działce nr 212/1 w Grzybowie gm. Kościerzyna, tj. o czyn z art. 119 Prawa geologicznego i górniczego (Dz. U 2005 r. nr 228, poz. 1947, ze zm.) - wobec stwierdzenia, że czyn ten stanowi wykroczenie.</p>
<p xml:id="div-8">W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia wskazano między innymi, że przeprowadzone w obrębie działki 212/1 roboty ziemne polegające na usunięciu 0,3 m warstwy humusu bez wymaganej koncesji ocenić należy w kontekście wykroczenia z art. 119 ustawy Prawo geologiczne i górnicze z 4 lutego 1994 r. Wskazano także, iż pomimo odmowy wszczęcia postępowania przygotowawczego akta sprawy zostaną przekazane do KPP w Kościerzynie w celu wystąpienia do sądu z wnioskiem o ukaranie.</p>
<p xml:id="div-9">Zgodnie z zarządzeniem o sposobie merytorycznego zakończenia sprawy powiadomiono osobę wskazaną w zawiadomieniu do przekazywania korespondencji. Powyższe postanowienie jest obecnie nieprawomocne.</p>
<p xml:id="div-10">Z akt wynika, że pismo Społecznego Komitetu Ochrony Krajobrazu z 25 czerwca 2007 r. zatytułowane ˝skarga˝, adresowane do Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, w którym w istocie zakwestionowana została zasadność postanowienia o odmowie wszczęcia dochodzenia, Prokuratura Rejonowa w Kościerzynie potraktowała jako zażalenie i na podstawie art. 429 § 1 K.p.k. wydała w dniu 19 września 2007 r. zarządzenie o odmowie przyjęcia zażalenia jako pochodzącego od osoby nieuprawnionej, albowiem Społeczny Komitet Ochrony Krajobrazu Ziemi Kościerskiej z siedzibą w Kościerzynie został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego dopiero w dniu 2 sierpnia 2007 r. Zatem organ ten nie posiadał osobowości prawnej w czasie trwania postępowania w tej sprawie ani też w dacie złożenia ˝skargi na postanowienie o odmowie wszczęcia dochodzenia˝. Zarządzenie wykonano dopiero w dniu 17 października 2007 r. Obecnie brak jest poświadczenia jego odbioru.</p>
<p xml:id="div-11">Analiza akt sprawy wykazała, że wydanie wskazanego wyżej zarządzenia nastąpiło co najmniej przedwcześnie, albowiem Prokuratura Rejonowa w Kościerzynie nie wykonała zaleceń Prokuratury Okręgowej w Gdańsku zawartych w piśmie z dnia 17 lipca 2007 r. i nie poczyniła stosownych ustaleń w zakresie tego, jaki był charakter prawny instytucji o nazwie ˝Komitet reprezentujący społeczność sołectwa˝, który to podmiot figuruje jako składający zawiadomienie o przestępstwie z dnia 20 kwietnia 2007 r. Ustalenia w tym zakresie miały istotne znaczenie dla stwierdzenia, czy zawiadamiającym jest instytucja, o której mowa w dyspozycji art. 306 § 1 K.p.k., a w związku z tym podjęcia decyzji o konieczności doręczenia jej odpisu postanowienia kończącego postępowanie w sprawie. Nadto należało dokonać ustaleń, kto imiennie podpisał zawiadomienie o przestępstwie, bowiem gdyby okazało się, że zawiadamiającym nie jest instytucja wymieniona w dyspozycji art. 305 § 4 K.p.k., należało uznać, iż zawiadomienie pochodzi od osób fizycznych, a co za tym idzie - powiadomić każdą z tych osób o podjętej w sprawie decyzji kończącej postępowanie. Pomimo stwierdzenia powyższych uchybień formalnych, które zostaną wytknięte przy zwrocie akt, należy jednak stwierdzić, że wydanie postanowienia o odmowie wszczęcia dochodzenia było zasadne.</p>
<p xml:id="div-12">Podzielić należy wyrażony w nim pogląd, że czyn będący przedmiotem postępowania, określony w art. 119 Prawa geologicznego i górniczego, ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. ze zmianami, stanowi wykroczenie.</p>
<p xml:id="div-13">Natomiast odnosząc się do zasygnalizowanej przez posła Marka Biernackiego potrzeby ewentualnego podjęcia przez prokuraturę w tej sprawie czynności pozakarnych, informuję, że z pism wpływających do Prokuratury Rejonowej w Kościerzynie i Prokuratury Okręgowej w Gdańsku od ˝Komitetu reprezentującego społeczność sołectwa˝, którego członkowie stali się członkami Społecznego Komitetu Ochrony Krajobrazu Ziemi Kościerskiej z siedzibą w Kościerzynie, wynika, że skarżący podają w wątpliwość także prawidłowość decyzji starosty kościerskiego o uznaniu rekultywacji za zakończoną, a nadto domagają się działań zmierzających do cofnięcia koncesji podmiotowi prowadzącemu eksploatację kruszywa. Oczekują również od prokuratury zbadania przyczyn popierania przez władze gminy przeznaczenia pod żwirownie znacznych obszarów gminy, która położona jest w otulinie Wdzydzkiego Parku Krajobrazowego.</p>
<p xml:id="div-14">Należy stwierdzić, że prokuratura nie ma wpływu na decyzje właściwych organów gmin o przeznaczeniu terenu pod określoną działalność. Zgodnie bowiem z przepisem art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591, ze zm.) do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.</p>
<p xml:id="div-15">Natomiast z przepisów art. 3 ust. 1 i 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. nr 80, poz. 717, ze zm.) wynika, że kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, należy do zadań własnych gminy.</p>
<p xml:id="div-16">W tym więc zakresie czynności powinno podejmować samo stowarzyszenie, w którego statucie jako jeden z celów wskazano oddziaływanie na władze samorządowe gminy w zakresie kształtowania polityki jej rozwoju oraz zagospodarowania przestrzennego.</p>
<p xml:id="div-17">Prokuratura może natomiast podjąć czynności wyjaśniające w zakresie spraw załatwianych w postępowaniu administracyjnym.</p>
<p xml:id="div-18">Materiały zawarte w aktach sprawy karnej Ds. 645/07 Prokuratury Rejonowej w Kościerzynie nie pozwalają na zajęcie stanowiska w tej kwestii. Aby ocenić prawidłowość rozstrzygnięć organów administracji związanych z koncesją na wydobywanie żwiru i rekultywację gruntów lub stwierdzić, czy zachodzi potrzeba wszczęcia postępowania w przedmiocie cofnięcia koncesji, niezbędne jest zgromadzenie akt tych postępowań oraz stosownych fragmentów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz ewentualne uzyskanie wyjaśnień stosownych organów, a następnie przeprowadzenie analizy działań administracyjnych pod względem zgodności z przepisami prawa. Z uwagi na położenie tych terenów na obszarach chronionych niezbędne będzie również dokonanie oceny zgodności rozstrzygnięć z właściwymi przepisami prawa miejscowego.</p>
<p xml:id="div-19">Czynności te - z uwagi na ich charakter - podejmie Prokuratura Apelacyjna w Gdańsku w sprawie sygn. akt AP II Pa 31/07.</p>
<p xml:id="div-20">Jeżeli w wyniku tych czynności zostanie stwierdzona potrzeba rozważenia skierowania wniosku o wszczęcie postępowania administracyjnego lub zgłoszenia udziału w takim postępowaniu, albo też zaskarżenia orzeczenia organu administracji - sprawa zostanie przekazana zgodnie z właściwością Prokuraturze Okręgowej w Gdańsku.</p>
<p xml:id="div-21">Dotychczasowa bezczynność tej jednostki w zakresie działań pozakarnych zostanie wytknięta w skierowanym do niej piśmie.</p>
<p xml:id="div-22">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-23">Zastępca prokuratora generalnego</p>
<p xml:id="div-24">Dariusz Barski</p>
<p xml:id="div-25">Warszawa, dnia 30 października 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>