text_structure.xml 8.73 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Andrzeja Szlachty, skierowane pismem z dnia 10 października 2007 r. znak SPS-024-3457/07, w sprawie zatwierdzenia taryf dla ciepła przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki uprzejmie proszę o przyjęcie następującego stanowiska.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2006 r., Nr 89, poz. 625, z późn. zm.) przedsiębiorstwa energetyczne kalkulują taryfy dla energii w sposób zapewniający pokrycie kosztów uzasadnionych działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania, przetwarzania, przesyłania, dystrybucji lub obrotu energią wraz z uzasadnionym zwrotem z kapitału zaangażowanego w tę działalność oraz w sposób zapewniający ochronę interesów odbiorców przed nieuzasadnionym poziomem cen i stawek opłat. Przepisy te stanowią mechanizm kształtowania cen i stawek opłat na poziomie chroniącym interes odbiorców zarówno w krótkiej perspektywie - poprzez ograniczenie nieuzasadnionego wzrostu cen - jak i w długim okresie - poprzez zagwarantowanie przedsiębiorstwu energetycznemu możliwości uzyskania przychodów na poziomie umożliwiającym odtwarzanie majątku, konieczne do zachowania ciągłości dostaw i bezpieczeństwa energetycznego lokalnych rynków energii.</p>
        <p xml:id="div-3">Do poziomu cen i stawek opłat odnoszą się również przepisy rozporządzenia ministra gospodarki z dnia 9 października 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf dla ciepła oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło (Dz.U. Nr 193, poz. 1423) stanowiące dodatkowo, że przedsiębiorstwo energetyczne opracowuje taryfę w sposób zapewniający eliminowanie subsydiowania skrośnego oraz pokrycie uzasadnionych rocznych kosztów modernizacji, rozwoju i realizacji inwestycji z zakresu ochrony środowiska oraz uzasadnionego zwrotu z zaangażowanego kapitału.</p>
        <p xml:id="div-4">Taryfy przedsiębiorstw energetycznych posiadających koncesje na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania, przesyłania lub dystrybucji, obrotu ciepłem, z wyłączeniem przypadków określonych w art. 32 ust. 1 ustawy Prawo energetyczne, podlegają zatwierdzeniu przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, który reguluje działalność przedsiębiorstw energetycznych zgodnie z ustawą i polityką energetyczną państwa, zmierzając do równoważenia interesów przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców paliw i energii. Do zakresu działania prezesa Urzędu Regulacji Energetyki należy m.in. zatwierdzanie i kontrolowanie stosowania taryf ciepła pod względem zgodności z zasadami określonymi w ww. ustawie, w tym analizowanie i weryfikowanie kosztów przyjmowanych przez przedsiębiorstwa energetyczne jako uzasadnione do kalkulacji cen i stawek opłat w taryfach. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki zatwierdza taryfę bądź odmawia jej zatwierdzenia w przypadku stwierdzenia jej niezgodności z zasadami i przepisami, o których mowa w art. 44-46 ww. ustawy.</p>
        <p xml:id="div-5">Z przekazanych przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki informacji wynika, że taryfa dla ciepła przedstawiona przez Elektrociepłownię Rzeszów SA została opracowana zgodnie z przedstawionymi zasadami określonymi w ustawie Prawo energetyczne oraz przepisami rozporządzenia taryfowego dla ciepła.</p>
        <p xml:id="div-6">Zgodnie z posiadanymi kompetencjami prezes Urzędu Regulacji Energetyki dokonał analizy przedstawionych przez przedsiębiorstwo energetyczne kosztów uzasadnionych, stanowiących podstawę kalkulacji cen ciepła. W wyniku tego nastąpiła weryfikacja kosztów przyjętych przez przedsiębiorstwo do kalkulacji cen i obniżenie proponowanej przez Elektrociepłownię Rzeszów SA średniej wskaźnikowej ceny ciepła o 10,82%. Analiza wzrostu obciążeń odbiorców w stosunku do cen poprzednio stosowanych wykazała, że zmiana taryfy skutkuje średnim wzrostem opłat za ciepło sprzedawane przez Elektrociepłownię Rzeszów SA na poziomie 4,65%. Wzrost opłat za dostarczane ciepło wynika ze wzrostu cen paliw, w szczególności ze wzrostu o 18% ceny gazu ziemnego stanowiącego podstawowe stosowane w elektrociepłowni paliwo.</p>
        <p xml:id="div-7">Pragnę nadmienić, że szczegółowe wyjaśnienia w sprawie procesu zatwierdzenia taryfy Elektrociepłowni Rzeszów SA prezes Urzędu Regulacji Energetyki przedstawił prezydentowi miasta Rzeszowa w piśmie z dnia 31 lipca 2007 r., znak: GP-4240-3(2)/2007/WCH (w załączeniu)*</p>
        <p xml:id="div-8">.</p>
        <p xml:id="div-9">Przedstawione wyjaśnienia wskazują, że proces zatwierdzenia przedmiotowej taryfy przeprowadzony został w trybie obowiązujących przepisów ustawy Prawo energetyczne, a prezes Urzędu Regulacji Energetyki, w ramach swoich kompetencji, dołożył wszelkich starań, aby wykluczyć nieuzasadniony wzrost cen ciepła stosowanych przez Elektrociepłownię Rzeszów SA. Jednocześnie ze względu na przyjęty w krajowym porządku prawnym sposób kształtowania cen ciepła, oparty na regulacji kosztowej, odnoszenie tych cen do ekonomicznej wartości dostarczanego produktu ma ograniczone możliwości zastosowania. W szczególności w odniesieniu do źródeł zasilanych paliwami gazowymi, do których należy Elektrociepłownia Rzeszów SA, regulacja kosztowa powoduje przeniesienie gwałtownie rosnących cen tych paliw na ceny wytwarzanego w tych źródłach ciepła. W celu uruchomienia bodźców rynkowych, które będą dodatkowo wymuszały przeprowadzanie działań podnoszących efektywność przedsiębiorstw energetycznych, szczególnie w sytuacji funkcjonowania źródeł konkurencyjnych, która to sytuacja ma miejsce w Rzeszowie, prowadzone są aktualnie w Ministerstwie Gospodarki prace nad ewolucją systemu kształtowania cen ciepła w kierunku rozwiązań opartych na cenach referencyjnych.</p>
        <p xml:id="div-10">Jednocześnie uprzejmie informuję, że w ramach realizowanego na mocy art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U. z 2007 r., Nr 65, poz. 437) nadzoru nad prezesem Urzędu Regulacji Energetyki minister gospodarki nie dysponuje narzędziami do podjęcia działań polegających na weryfikacji decyzji prezesa Urzędu Regulacji Energetyki zatwierdzającej taryfę Elektrociepłowni Rzeszów SA. Zgodnie z przepisami art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2003 r., Nr 24, poz. 199, z późn. zm.) wytyczne i polecenia, które minister może wydawać w celu dostosowania do polityki ustalonej przez Radę Ministrów zasad i kierunków działania podległych lub nadzorowanych centralnych organów administracji rządowej, nie mogą dotyczyć rozstrzygnięć co do istoty sprawy załatwianej w drodze decyzji administracyjnej.</p>
        <p xml:id="div-11">Termin ˝nadzór˝ jest używany najczęściej do określania sytuacji, w której organ nadzorujący jest wyposażony w środki oddziaływania na postępowanie organów nadzorowanych, nie może jednak wyręczać tych organów w ich działalności. Organ nadzorujący ponosi jedynie odpowiedzialność za postępowanie organów nadzorowanych - ale tylko w zakresie spraw, które nadzoruje. Wynika to z faktu, że dopuszczalny zakres oddziaływania wzajemnie determinuje zakres odpowiedzialności za postępowanie organu nadzorowanego, na który organ nadzorujący (minister gospodarki) nie ma możliwości wpływania. Taka sytuacja ma miejsce w odniesieniu do decyzji wydawanych przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w drodze decyzji administracyjnej. Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2006 r., Nr 89, poz. 625, z późn. zm.) od decyzji prezesa Urzędu Regulacji Energetyki służy odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Co prawda, w postępowaniu przed prezesem Urzędu Regulacji Energetyki stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, ale z wyłączeniem przepisów dotyczących wznowienia postępowania, uchylenia, zmiany lub stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej.</p>
        <p xml:id="div-12">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, mam nadzieję, że zostaną one przyjęte jako wyczerpująca odpowiedź na zapytanie.</p>
        <p xml:id="div-13">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-14">Minister</p>
        <p xml:id="div-15">Piotr Grzegorz Woźniak</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 24 października 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>