text_structure.xml
3.49 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie posła Tadeusza Kopcia, w sprawie remontu torów kolejowych na szlaku Czechowice-Dziedzice - Żywiec, przedstawiam następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Aktualny stan techniczny linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice - Żywiec jest niezadowalający, czego wynikiem są liczne ograniczenia prędkości pociągów: obecnie występuje 35 ograniczeń. Powoduje to wydłużenie czasów jazdy o ponad pół godziny. W celu zagwarantowania bezpieczeństwa ruchu pociągów, jak i przejezdności linii, zostały podjęte działania polegające na wymianie nawierzchni torowej, wraz ze wzmocnieniem podtorza, co pozwoli na przywrócenie pierwotnych parametrów linii, której ostatni remont wykonywany był w latach 1984 - 1987, a także umożliwi odwołanie 26 ograniczeń, co nastąpi do końca roku 2008. Mimo utrudnień dla podróżnych, realizacja robót jest konieczna. Zarządca publicznej infrastruktury kolejowej, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., podejmuje starania aby były one możliwie najmniej dotkliwe i uciążliwe. Wzrastający ruch pasażerski, jak i towarowy, przez granicę z Republiką Słowacką oraz wymagania przewoźników zmuszają do poprawy istniejącego stanu infrastruktury kolejowej na całym odcinku linii, wpływając jednocześnie na konkurencyjne wzmocnienie roli i pozycji transportu kolejowego. Roboty remontowe finansowane są z funduszu ISPA, w ramach programu poprawy stanu infrastruktury kolejowej w Polsce oraz częściowo ze środków własnych zarządcy infrastruktury kolejowej. Do końca roku 2008 planowane jest wykonanie robót na około 6,7 mln EUR.</p>
<p xml:id="div-3">Jednocześnie uprzejmie informuję, że modernizacja linii kolejowej E65/CE65, na odcinku łączącym Katowice z Republiką Czeską oraz Republiką Słowacką, w tym również odcinka Czechowice-Dziedzice - Bielsko Biała - Zwardoń, ujęta została na liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i środowisko na lata 2007 - 2013. Przewidywany okres realizacji całego projektu modernizacji linii kolejowej E65/CE65 określony został na lata 2008 - 2014, a szacunkowy całkowity koszt tej inwestycji wynosi 1 mld 385 mln EUR. Pomimo tego, obecnie realizowany projekt rewitalizacji odcinka linii kolejowej Czechowice-Dziedzice - Żywiec jest zasadny, ponieważ ma na celu, między innymi, wyeliminowanie wąskich gardeł operacyjnych oraz punktowych ograniczeń prędkości, które uniemożliwiają efektywne wykorzystanie najbardziej obciążonych ruchem i wyeksploatowanych linii kolejowych. Projekt ma także istotne znaczenie w sprawnej organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012, ułatwiając dojazd turystom, kibicom oraz innym gościom tej ważnej imprezy międzynarodowej. Ponadto, umożliwi także dojazd z południa Europy do Wrocławia, przez Katowice i Opole, w perspektywie przyznania temu miastu prawa do organizacji Międzynarodowej Wystawy EXPO 2012, o które się ubiega.</p>
<p xml:id="div-4">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-5">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-6">Mirosław Chaberek</p>
<p xml:id="div-7">Warszawa, dnia 23 października 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>