text_structure.xml 5.94 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Grzegorza Kurczuka (SPS-024-3436/07 z dnia 28 września 2007 r.) w sprawie planów oddłużenia PKP Przewozy Regionalne, uprzejmie informuję, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z zapisami ˝Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013˝ przewozy regionalne mają zostać usamorządowione poprzez nieodpłatne przekazanie samorządom wojewódzkim udziałów w oddłużonej spółce PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o., co ułatwi samorządom wykonywanie ich zadań własnych polegających na organizowaniu i dotowaniu regionalnych przewozów pasażerskich. Samorządy wojewódzkie nie będą miały podstaw do przejęcia prowadzonej obecnie przez spółkę PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. działalności związanej z prowadzeniem przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych, dotowanych obecnie jako usługi publiczne z budżetu państwa. W związku z tym, działalność ta powinna zostać wydzielona poza spółkę, aby zapewnić wyraźne, organizacyjne i majątkowe oddzielenie finansowania zadań własnych samorządów wojewódzkich od zadań finansowanych bezpośrednio z budżetu państwa oraz zapewnić przejrzystość finansowania zadań własnych samorządów wojewódzkich, na co wskazała przeprowadzona w spółce kontrola Urzędu Kontroli Skarbowej. Jest to działanie w pełni zgodne z zapisami ˝Strategii...˝ i niezbędne dla jej pełnej realizacji.</p>
        <p xml:id="div-3">Powołanie odrębnych podmiotów gospodarczych ze struktur spółki PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. jest w chwili obecnej na etapie analiz ekonomiczno-prawnych. Na ich podstawie zostanie przedstawiona propozycja koniecznych zmian organizacyjnych. Przeprowadzenie podziału spółki PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. w drodze wydzielenia części majątku i utworzenie spółki o roboczej nazwie PKP InterRegio Sp. z o.o. jest obecnie w fazie planowania. Trwają prace przygotowawcze związane z wyodrębnieniem i wyceną mienia spółki PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. przewidzianego do realokacji, jak również z opracowaniem projektów dokumentów formalnych, w szczególności planu podziału. Przystąpienie do fazy realizacji uzależnione jest od przyjęcia przez Sejm zmian w ustawie o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego ˝Polskie Koleje Państwowe˝, w zakresie oddłużenia spółki PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o., co z kolei jest warunkiem koniecznym jej usamorządowienia.</p>
        <p xml:id="div-4">Przewidziana w ˝Strategii...˝ pomoc publiczna dla spółek grupy PKP ma charakter indywidualny. Przyjęte przez Radę Ministrów w dniu 26 czerwca br. dwa projekty ustaw o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego ˝Polskie Koleje Państwowe˝ oraz ustawy o transporcie kolejowym jednoznacznie wskazują, że jednym z beneficjentów tej pomocy będzie spółka PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. Oznacza to, że notyfikacji będzie podlegać projekt dotyczący tej spółki a nie całe akty prawne. W chwili obecnej, z uwagi na samorozwiązanie parlamentu, proces legislacyjny obu projektów ustaw został wstrzymany. Jednakże resort transportu zakłada, że zostanie on podjęty niezwłocznie po ukonstytuowaniu się nowego parlamentu.</p>
        <p xml:id="div-5">Spółka PKP S.A., natychmiast po przyjęciu przez Radę Ministrów przedmiotowych projektów ustaw, rozpoczęła prace zmierzające do przygotowania odpowiednich wniosków notyfikacyjnych. W porozumieniu ze spółką PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. zostało zlecone przygotowanie programu restrukturyzacyjnego tej spółki uwzględniającego zarówno oddłużenie, jak i ˝usamorządowienie˝. W zakresie oddłużenia rozważano zarówno koncepcję pomocy restrukturyzacyjnej, jak i pomocy stanowiącej rekompensatę za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym. Na podstawie wstępnych roboczych konsultacji spółki PKP S.A. oraz Departamentu Kolei i Transportu Kolejowego Ministerstwa Transportu z UOKiK i Dyrekcją Generalną Energii i Transportu Komisji Europejskiej wydaje się, iż najbardziej adekwatną procedurą uzyskania notyfikacji oddłużenia spółki PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o., w formie przewidzianej w ˝Strategii...˝, jest procedura przewidziana w Rozporządzeniu Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz.Urz. UE L 140 z 30 kwietnia 2004 r.). W tym też kierunku idą przygotowania PKP S.A. Mając powyższe na uwadze wyrażam opinię, iż oddłużenie spółki PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. w roku 2008 jest w pełni realne. Notyfikacja wniosku odnośnie udzielenia rekompensaty dla spółki PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. może nastąpić w ciągu najbliższych miesięcy.</p>
        <p xml:id="div-6">Ustosunkowując się do kwestii prywatyzacji spółek grupy PKP oraz sposobu jej przeprowadzenia, uprzejmie informuję, że zgodnie z zapisami ˝Strategii...˝ do roku 2009 nastąpi częściowa albo całkowita sprzedaż udziałów/akcji spółek, w których PKP S.A. posiada mniejszościowe pakiety. ˝Strategia...˝ zakłada również, że w roku 2009 nastąpi sprzedaż na rynku publicznym części udziałów/akcji PKP Intercity Sp. z o.o., a w roku 2010 PKP CARGO S.A. W obydwu spółkach większościowy pakiet pozostanie w rękach Skarbu Państwa.</p>
        <p xml:id="div-7">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-8">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Mirosław Chaberek</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 22 października 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>