text_structure.xml 3.17 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo nr SPS-024-3422/07 z dnia 27 września 2007 r. przekazujące zapytanie posła Piotra Krzywickiego w sprawie częstych wypadków powodowanych przez tramwaje w Łodzi, po zasięgnięciu opinii Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, uprzejmie informuję, że na bezpieczeństwo w ruchu drogowym tramwajów przede wszystkim wpływ ma stan techniczny torowiska tramwajowego oraz stan techniczny tramwajów.</p>
        <p xml:id="div-2">Do zakresu moich kompetencji należy opracowanie warunków technicznych tramwajów. Aktualnie Ministerstwo Transportu pracuje nad nowelizacją rozporządzeń zaostrzających wymagania techniczne i dostosowujących przepisy do wynikających z szybkiego rozwoju technologiczno-konstrukcyjnego tramwajów. Nowelizujemy następujące rozporządzenia:</p>
        <p xml:id="div-3">- rozporządzenie w sprawie warunków technicznych tramwajów i zakresu ich niezbędnego wyposażenia (przekazaliśmy do uzgodnień społecznych),</p>
        <p xml:id="div-4">- rozporządzenie w sprawie homologacji tramwajów,</p>
        <p xml:id="div-5">- rozporządzenie w sprawie zakresu badań technicznych tramwajów.</p>
        <p xml:id="div-6">Stan techniczny taboru tramwajowego w Łodzi, na podstawie prowadzonych przez Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa badań okresowych tramwajów, jest zgodny z warunkami technicznymi zawartymi w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Natomiast zagadnienia dotyczące utrzymania stanu technicznego torowiska tramwajowego należą do kompetencji władz miasta oraz przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Z posiadanych przez nas informacji wynika, że główną przyczyną wykolejania się tramwajów w Łodzi jest zły stan torowiska tramwajowego. Torowiska tramwajowe w Łodzi zostały wykonane w wariancie oszczędnościowym, w którym zastosowano zwrotnice jednoiglicowe, zwiększające ryzyko wykolejenia się tramwaju w porównaniu do stosowanych powszechnie zwrotnic dwuiglicowych.</p>
        <p xml:id="div-7">Biorąc powyższe pod uwagę, należy podkreślić pilną potrzebę przeprowadzenia działań naprawczych i modernizacyjnych w odniesieniu do infrastruktury technicznej trakcji tramwajowej w Łodzi. Działania te, przy istniejącej skali problemu, powinny być systematycznie wspierane finansowo ze strony władz miasta, co zapobiegnie dalszym podobnym przypadkom. Jednocześnie uprzejmie informuję, że zwrócę się bezpośrednio do prezydenta miasta Łodzi z prośbą o pilne podjęcie działań w przedmiotowej sprawie.</p>
        <p xml:id="div-8">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-9">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-10">Bogusław Kowalski</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 17 października 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>