text_structure.xml
7.96 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z otrzymanym przy piśmie z dnia 27 września br., nr SPS-024-3417/07, zapytaniem posła Sebastiana Karpiniuka w sprawie finansów jednostek samorządu terytorialnego uprzejmie informuję, iż odpowiedź w zakresie źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz zasad ich ustalania i gromadzenia, a także zasad ustalania i przekazywania subwencji ogólnej oraz dotacji celowych z budżetu państwa została udzielona w piśmie z dnia 1 października br. nr ST2-4834/142/KRL/07/12757.</p>
<p xml:id="div-2">W zakresie natomiast podjętych przez Ministra Finansów działań mających na celu zwiększenie dotacji samorządom na zadania zlecone wyjaśniam. Zgodnie z ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego jednostki samorządu terytorialnego wykonujące zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami otrzymują z budżetu państwa dotacje celowe w wysokości zapewniającej realizację tych zadań. Również powiaty na realizację zadań wykonywanych przez straże i inspekcje otrzymują dotacje w wysokości zapewniającej realizację zadań przez te jednostki.</p>
<p xml:id="div-3">Zgodnie z art. 49 ust. 1 i 3 tej ustawy kwoty dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego ustalane są zgodnie z zasadami przyjętymi w budżecie państwa do określania wydatków podobnego rodzaju. Ustalania wysokości dotacji na realizację przez jednostki samorządu terytorialnego między innymi zadań z zakresu administracji rządowej, jak i podziału kwoty dotacji na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego dokonują samodzielnie dysponenci części budżetowych, w których te dotacje są zaplanowane.</p>
<p xml:id="div-4">Zaplanowane przez dysponentów - w ramach wstępnych kwot wydatków - dotacje na realizację przez jednostki samorządu terytorialnego zadań z zakresu administracji rządowej oraz zadań wykonywanych przez inspekcje i straże na dalszym etapie prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 2008 zostały zwiększone głównie w związku z:</p>
<p xml:id="div-5">- częściowym rozdysponowaniem rezerwy celowej z przeznaczeniem na finansowanie przez powiaty i samorządy województw projektów z udziałem środków Unii Europejskiej - 46 533 tys. zł,</p>
<p xml:id="div-6">- częściowym rozdysponowaniem rezerw celowych, z przeznaczeniem na realizowane przez powiaty zadania wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie - 11 800 tys. zł, oraz na realizację ˝Programu modernizacji Policji, Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009˝ przez komendy powiatowe Państwowej Straży Pożarnej - 233 116 tys. zł. W 2007 r. dotacje na te zadania planowane były wyłącznie w rezerwach celowych.</p>
<p xml:id="div-7">Pozostała część środków zaplanowanych na te zadania w rezerwach celowych zostanie uruchomiona w toku realizacji budżetu w wyniku podziału dokonanego odpowiednio przez Ministra Rozwoju Regionalnego, Ministra Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. W toku prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 2008 zostały również zwiększone dotacje dla powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego o kwotę 34 400 tys. zł na wzmocnienie tych inspektoratów w związku z realizacją nowych zadań, w tym na podwyżki wynagrodzeń wraz z pochodnymi - 27 826 tys. zł.</p>
<p xml:id="div-8">W 2008 r. ustalone kwoty dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego na zadania z zakresu administracji rządowej będą również zwiększane z pozostałych zaplanowanych rezerw celowych, przeznaczonych między innymi na:</p>
<p xml:id="div-9">- finansowanie lub dofinansowanie zadań z zakresu pomocy społecznej, w tym na zasiłki z pomocy społecznej, na finansowanie ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi (utworzenie nowych miejsc i ich utrzymanie), na dofinansowanie realizacji zadań w zakresie osiągania standardów w domach pomocy społecznej oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych, a także na realizację zadań wynikających z art. 121a ust. 3a ustawy o pomocy społecznej (46 000 tys. zł),</p>
<p xml:id="div-10">- finansowanie lub dofinansowanie zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,</p>
<p xml:id="div-11">- realizację świadczeń rodzinnych, zaliczki alimentacyjnej oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego,</p>
<p xml:id="div-12">- realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej,</p>
<p xml:id="div-13">- realizację ustawy o służbie zastępczej,</p>
<p xml:id="div-14">- zapewnienie odbycia stażu podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych, w tym obywateli innych państw członkowskich UE,</p>
<p xml:id="div-15">- ratownictwo medyczne,</p>
<p xml:id="div-16">- sfinansowanie skutków zmiany podstawy składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikających z ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw,</p>
<p xml:id="div-17">- pomoc dla repatriantów,</p>
<p xml:id="div-18">- pomoc dla społeczności romskiej,</p>
<p xml:id="div-19">- utrzymanie urządzeń melioracji wodnych podstawowych i wód istotnych dla regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa,</p>
<p xml:id="div-20">- finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej, programów operacyjnych, w tym programów pomocy technicznej, innych programów finansowanych z budżetu Unii Europejskiej, Norweskiego Mechanizmu Finansowego i EOG, a także na pokrycie potrzeb wynikających z różnic kursowych przy realizacji programów finansowanych z UE oraz kontrakty wojewódzkie,</p>
<p xml:id="div-21">- finansowanie przez Krajowe Biuro Wyborcze ustawowo określonych zadań dotyczących wyborów i referendów oraz na dotacje i subwencje dla partii politycznych.</p>
<p xml:id="div-22">Ponadto jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, stosownie do postanowień ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, mogą potrącać 5% dochodów uzyskanych na rzecz budżetu państwa, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.</p>
<p xml:id="div-23">Zgodnie z odrębnymi przepisami, tj.: art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami - od wpływów osiąganych ze sprzedaży, opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania, użytkowania wieczystego, czynszu dzierżawnego i najmu - nieruchomości Skarbu Państwa, oraz art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształcaniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości - od wpływów osiąganych z opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, starostwa powiatowe mogą potrącać 25% środków, które stanowią dochody powiatu, na którego terenie znajdują się te nieruchomości.</p>
<p xml:id="div-24">Dochodem własnym gminy jest także 50% kwoty należności zwróconej przez dłużnika alimentacyjnego w wysokości zaliczki wypłacanej osobie uprawnionej, powiększonej o 5%, zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej.</p>
<p xml:id="div-25">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-26">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-27">Elżbieta Suchocka-Roguska</p>
<p xml:id="div-28">Warszawa, dnia 10 października 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>