text_structure.xml
3.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem Pana Posła Jarosława Zielińskiego (SPS-024-3413/07) w sprawie warunków organizowania indywidualnego nauczania uprzejmie wyjaśniam.</p>
<p xml:id="div-2">Przepisy przywołanego w zapytaniu poselskim art. 71b ust.1a i 5c ustawy o systemie oświaty</p>
<p xml:id="div-3">, odnoszące się do organizowania indywidualnego nauczania uczniom, których stan zdrowia znacznie utrudnia lub uniemożliwia uczęszczanie do szkoły, znajdują się w Rozdziale V ustawy, który zatytułowany jest ˝Organizacja kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach publicznych˝, a ponadto z treści art. 7 ust. 3 tejże ustawy nie wynika, aby warunkiem uzyskania przez szkołę niepubliczną uprawnień szkoły publicznej było zobowiązanie do realizowania przez nią indywidualnego nauczania, zatem rozwiązanie tego problemu w szkołach niepublicznych należy do kompetencji organów prowadzących dane szkoły.</p>
<p xml:id="div-4">W przepisach rozporządzenia w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej</p>
<p xml:id="div-5">wymieniono zadania oświatowe przypisane w ustawie jednostkom samorządu terytorialnego, na które przewidziano środki finansowe w części oświatowej subwencji ogólnej dzielonej między poszczególne jednostki. Jak wynika z § 2 pkt 4 cyt. rozporządzenia w podziale tym uwzględniono również finansowanie wydatków związanych z indywidualnym nauczaniem, zatem organ prowadzący lub organ dotujący szkołę, po wykazaniu, w formularzach systemu informacji oświatowej, potrzeby zorganizowania uczniowi indywidualnego nauczania otrzymuje te środki z resortu finansów.</p>
<p xml:id="div-6">Szanowny Panie Marszałku! Podzielam zdanie Pana Posła, że niekiedy istnieje potrzeba organizowania dzieciom i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, kształcenia w trybie indywidualnego nauczania. Jednak jest to forma kształcenia, która izoluje dziecko od zdrowych rówieśników i minimalizuje szanse na jego uspołecznienie.</p>
<p xml:id="div-7">Biorąc pod uwagę, że u uczniów indywidualnie nauczanych potrzeba przynależności do grupy rówieśniczej jest taka sama jak u ich zdrowych kolegów, w przepisach rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży</p>
<p xml:id="div-8">uwzględniono możliwość stwarzania przez dyrektora szkoły sytuacji, w których dzieci i młodzież indywidualnie nauczani mogliby uczestniczyć w życiu klasy lub szkoły.</p>
<p xml:id="div-9">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-10">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-11">Andrzej Waśko</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 11 października 2007 r.</p>
<p xml:id="div-13">ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)</p>
<p xml:id="div-14">Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia 2006 r w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2007 r. (Dz.U. z 2006 Nr 246 poz.1799)</p>
<p xml:id="div-15">Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U.z 2003 r. Nr 23, poz.193).</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>