text_structure.xml
6.63 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W ślad za zapytaniem posła Andrzeja Czumy w sprawie likwidacji monopolu na sprzedaż paliwa, przekazanym za pismem o znaku: SPS-024-3375/07, przedstawiam odpowiedzi na zawarte w nim pytania:</p>
<p xml:id="div-2">1. Co Pan Minister zamierza zrobić w celu przywrócenia normalnej konkurencji na rynku dostarczycieli paliw dla samolotów cywilnych?</p>
<p xml:id="div-3">2. Czy Pan Minister zamierza znieść ograniczenia w liczbie podmiotów zaopatrujących statki powietrzne w paliwo, smary i inne materiały techniczne? Jeśli nie - z jakiego powodu takie ograniczenia będą utrzymywane?</p>
<p xml:id="div-4">Obecnie obowiązujące przepisy prawa, tj. ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze oraz rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie obsługi naziemnej w portach lotniczych, implementujące dyrektywę Rady 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty, dopuszczają ograniczenie liczby wydawanych zezwoleń dla agentów obsługi naziemnej w zakresie tzw. kategorii 7 (zaopatrzenie statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne):</p>
<p xml:id="div-5">- w portach lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków - dla każdej kategorii do trzech agentów, a w przypadku, gdy usługi te świadczy zarządzający portem lotniczym - do czterech agentów;</p>
<p xml:id="div-6">- w portach lotniczych, w których ruch roczny jest mniejszy niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków - dla każdej kategorii do dwóch agentów, a w przypadku, gdy usługi te świadczy zarządzający portem lotniczym - do trzech agentów.</p>
<p xml:id="div-7">Ograniczenia te wynikają z realizacji pkt 11 preambuły ww. dyrektywy stanowiącego, że dla niektórych usług obsługi naziemnej dostęp do rynku i własna obsługa naziemna mogą stać w sprzeczności z bezpieczeństwem, przepustowością i ograniczeniami w dostępności powierzchni, dlatego może istnieć potrzeba ograniczenia wykonywania obsługi naziemnej.</p>
<p xml:id="div-8">Warto podkreślić, że w przypadku kategorii limitowanej, jaką jest kategoria 7, zezwolenie na wykonywanie usług obsługi naziemnej w tej kategorii dotyczy organizacji i wykonywania czynności tankowania i roztankowywania, w tym przechowywania paliwa oraz kontroli jakości i ilości dostaw paliwa, jak też uzupełniania olejów i innych płynów. Czynności te związane są z dużym ryzykiem spowodowania niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia pasażerów i obsługi lotniskowej.</p>
<p xml:id="div-9">Przejawem kwalifikowanego traktowania kategorii limitowanych są także regulacje zawarte w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą, które ustanawiają w tym przypadku wyższą minimalną sumę gwarancyjną ubezpieczenia OC (do kwoty 5 mln SDR).</p>
<p xml:id="div-10">W przypadku wprowadzania ograniczeń w zakresie świadczenia usług obsługi naziemnej, zgodnie z pkt 16 wspomnianej dyrektywy, dla utrzymania efektywnej i uczciwej konkurencji, w przypadku, gdy liczba podmiotów świadczących usługi obsługi naziemnej jest ograniczona, podmioty takie powinny być wybrane zgodnie z przejrzystą i bezstronną procedurą.</p>
<p xml:id="div-11">W polskim prawie przejawem obowiązku wyboru podmiotów świadczących usługi obsługi naziemnej zgodnie z przejrzystą i bezstronną procedurą jest § 11 ust. 1 ww. rozporządzenia ministra infrastruktury, zgodnie z którym w przypadku ograniczenia liczby udzielanych zezwoleń wyboru usługodawcy dokonuje się w drodze konkursu organizowanego przez:</p>
<p xml:id="div-12">- zarządzającego portem lotniczym, po konsultacji z komitetem przewoźników lotniczych - jeśli podobnej usługi nie świadczy on sam lub podmiot, w którym posiada udziały,</p>
<p xml:id="div-13">- prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego po konsultacji z zarządzającym portem lotniczym i komitetem przewoźników lotniczych - w pozostałych przypadkach.</p>
<p xml:id="div-14">Mając na uwadze gwałtowny rozwój rynku lotniczego w kraju oraz fakt, że otwarcie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej może pomóc w obniżeniu kosztów operacyjnych przedsiębiorstw lotniczych i podniesieniu jakości świadczenia tych usług użytkownikom portów lotniczych, w skierowanym do Sejmu RP projekcie nowelizacji ustawy Prawo lotnicze zostały zawarte propozycje liberalizujące rynek usług obsługi naziemnej, w tym także w zakresie kategorii limitowanych. Ewentualne ograniczenia, zgodnie z przedmiotową dyrektywą, będą wprowadzane w stosunku do tych lotnisk, których zarządzający wykażą konieczność ich wprowadzenia z uwagi na problemy z dostępnością powierzchni lub przepustowością lotniska.</p>
<p xml:id="div-15">3. Z jakiego powodu instytucje wymienione w § 11 rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie obsługi naziemnej w portach lotniczych przez ponad dwa lata nie zorganizowały wymaganych prawem konkursów i jakie konsekwencje zostaną wyciągnięte wobec winnych tego zaniedbania?</p>
<p xml:id="div-16">Procedura selekcyjna mająca na celu wyłonienie przedsiębiorcy mającego świadczyć usługi obsługi naziemnej w Porcie Lotniczym Warszawa im. F. Chopina została zapoczątkowana przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w maju 2005 r. Na bieżąco są prowadzone spotkania z przedsiębiorcami potencjalnie zainteresowanymi wejściem na polski rynek usług obsługi naziemnej, jednakże do chwili obecnej żaden przedsiębiorca nie wystąpił z formalnym wnioskiem o wydanie zezwolenia na wykonywanie usług obsługi naziemnej w zakresie kategorii 7. Niezależnie od tego wystąpiono do przedsiębiorstwa państwowego ˝Porty Lotnicze˝ o przedstawienie prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego regulaminu prac zespołu konkursowego oraz warunków konkursu.</p>
<p xml:id="div-17">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-18">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-19">Eugeniusz Wróbel</p>
<p xml:id="div-20">Warszawa, dnia 30 października 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>