text_structure.xml
4.72 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 19 września 2007 roku (sygn. SPS-024-3369/07) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Andrzeja Walkowiaka z dnia 6 września 2007 roku w sprawie ułatwień w uzyskiwaniu przez pojazdy straży gminnych uprawnień pojazdów uprzywilejowanych uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Kwestię związaną z uprzywilejowaniem w ruchu drogowym pojazdu reguluje art. 53 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.). W ust. 1 pkt 1-11 tego artykułu wskazane zostały podmioty, których pojazdy mogą korzystać z atrybutów uprzywilejowania w ruchu drogowym, bez konieczności ubiegania się o zezwolenie.</p>
<p xml:id="div-3">Pojazd jednostki niewymienionej w pkt 1-11, w tym również pojazd straży gminnych, może korzystać z uprzywilejowania na podstawie zezwolenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, jeżeli jest on używany w związku z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego (art. 53 ust. 1 pkt 12). Zgodnie zaś z art. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o strażach gminnych (Dz. U. Nr 123, poz. 779, z późn. zm.) straże gminne tworzone są do ochrony porządku publicznego. Działania te mają charakter zapobiegawczo-prewencyjny i co do zasady nie wymagają przemieszczania się pojazdów po drogach z pominięciem obowiązujących przepisów Prawa o ruchu drogowym. Natomiast stosownie do art. 11 pkt 3 ww. ustawy do zadań straży należy w szczególności jedynie współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli.</p>
<p xml:id="div-4">W sprawie tej stanowisko zajął również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (wyrok z dnia 21 lipca 2006 roku, sygn. akt VI SA/Wa 1025/06), wskazując, że ustawowa działalność straży gminnych polega na ochronie porządku publicznego (art. 1 ustawy o strażach gminnych). Natomiast w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli straż gminna jedynie współdziała z innymi powołanymi do tego jednostkami (art. 11 pkt 3 cyt. wyżej ustawy), nie stanowi to jednak jej podstawowej działalności.</p>
<p xml:id="div-5">Należy zaznaczyć, że także działania straży gminnych wskazane w wystąpieniu Pana Posła, tj. zabezpieczanie miejsc katastrof, klęsk żywiołowych czy współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych, pozwalają na stwierdzenie, są to czynności mające na celu ochronę porządku publicznego, nie zaś ratowanie życia lub zdrowia ludzkiego.</p>
<p xml:id="div-6">Odnosząc się do stwierdzenia Pana Posła, iż ˝praktyka przyznawania uprawnień jest zróżnicowana˝, należy wskazać, że zezwolenie wydawane jest w ramach uznania administracyjnego przy spełnieniu przesłanek zawartych w art. 53 ust.1 pkt 12 Prawa o ruchu drogowym. Przepis ten zezwala na wydanie zezwolenia jedynie w sytuacji, gdy pojazd używany jest w związku z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego. Nie istnieje praktyka wydawania zezwoleń na uprzywilejowanie w ruchu drogowym innych pojazdów. Ponadto, co wymaga podkreślenia, organ rozstrzyga w granicach danej sprawy, po zbadaniu, czy zachodzą przesłanki do uprzywilejowania, czy też jest ich brak.</p>
<p xml:id="div-7">Organ administracji, wydając decyzję uznaniową, jest zobowiązany do respektowania konstytucyjnej zasady równości. Jednym z aspektów tej zasady jest ograniczenie organu wydanymi przez siebie decyzjami w innych sprawach indywidualnych. Ponadto w orzecznictwie wskazuje się, aby organ przyjął obiektywne kryteria oceny spraw danego rodzaju i przestrzegał ich w każdym przypadku.</p>
<p xml:id="div-8">Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż nie jest zasadne wprowadzenie ułatwień w uzyskiwaniu przez pojazdy straży gminnych uprawnień pojazdów uprzywilejowanych. Wprowadzenie takich ułatwień mogłoby doprowadzić do nierównego traktowania podmiotów ubiegających się o wydanie zezwolenia. Zaznaczyć jednocześnie należy, iż każda sprawa rozpatrywana jest indywidualnie, przy uwzględnieniu przesłanek niezbędnych do uprzywilejowania w ruchu drogowym pojazdów samochodowych.</p>
<p xml:id="div-9">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-11">Jarosław Brysiewicz</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 4 października 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>