text_structure.xml 5.07 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, pana Dariusza Lipińskiego, w sprawie prywatyzacji spółki Wiepofama SA w Poznaniu (pismo z dnia 19 września br., znak: SPS-024-3350/07) przedstawiam poniżej informacje w przedmiotowej sprawie:</p>
        <p xml:id="div-2">Umowa sprzedaży akcji Wiepofama SA w Poznaniu zawarta została w dniu 30 czerwca 1999 r. pomiędzy Skarbem Państwa, reprezentowanym przez Agencję Prywatyzacji, a panią Elżbietą Błaszczuk. Przedmiotem sprzedaży było 80% akcji prywatyzowanej spółki za łączną cenę 14 394 147,20 zł.</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z umową pani Elżbieta Błaszczuk zobowiązana była do zapłaty 20% ceny zakupu akcji, w kwocie 2 878 829,44 zł, w dniu zawarcia umowy, a następne 80% ceny zakupu akcji, w kwocie 11 515 317,76 zł, miało być płatnych w pięciu równych ratach, w wysokości 2 303 063,56 zł i oprocentowanych w wysokości wskaźnika wzrostu cen dóbr inwestycyjnych. Początkowo pani Elżbieta Błaszczuk wywiązywała się ze swoich zobowiązań, wpłacając dwie pierwsze raty w pełnej wysokości i część trzeciej raty. Następnie w roku 2002 zaniechała regulowania należności wynikających z umowy, jak również zakwestionowała zapisy odnoszące się do sposobu naliczania oprocentowania. Wobec powyższego nastąpił proces narastania zobowiązań.</p>
        <p xml:id="div-4">Według stanu na dzień 30 czerwca 2007 r. na sumę przeterminowanych należności Skarbu Państwa z tytułu prywatyzacji Wiepofama SA składają się:</p>
        <p xml:id="div-5">- należności wynikające z ceny sprzedaży akcji - 6 467 138,35 zł,</p>
        <p xml:id="div-6">- odsetki - 1 854 991,60 zł,</p>
        <p xml:id="div-7">- koszty zastępstwa procesowego - 13 200,00 zł.</p>
        <p xml:id="div-8">Z uwagi na wystąpienie przedmiotowych zaległości Skarb Państwa podjął szereg działań w celu wyegzekwowania należnych mu kwot. W szczególności z powództwa Skarbu Państwa wszczęte zostały postępowania sądowe zmierzające do uzyskania tytułów wykonawczych, niezbędnych do rozpoczęcia przeciwko dłużniczce egzekucji komorniczych.</p>
        <p xml:id="div-9">Po uzyskaniu odpowiednich tytułów Skarb Państwa złożył wnioski do komorników o wszczęcie postępowań egzekucyjnych w oparciu o następujące tytuły wykonawcze:</p>
        <p xml:id="div-10">1) nakaz zapłaty z dnia 15.11.2002 r. wystawiony na kwotę 3 059 512,00 zł wraz z odsetkami;</p>
        <p xml:id="div-11">2) nakaz zapłaty z dnia 25.08.2003 r. wystawiony na kwotę 2 321 771,97 zł wraz z odsetkami;</p>
        <p xml:id="div-12">3) wyrok zaoczny Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 6.10.2004 r. opiewający na kwotę 2 303 063,56 zł wraz z odsetkami.</p>
        <p xml:id="div-13">W ramach wszczętych postępowań komornicy sądowi prowadzili egzekucję w stosunku do następujących składników majątku dłużniczki:</p>
        <p xml:id="div-14">- nieruchomość położonej w Warszawie - w dniu 17.04.2007 r. odbyła się licytacja tej nieruchomości, w wyniku której Skarb Państwa uzyskał kwotę 106 998,23 zł,</p>
        <p xml:id="div-15">- ruchomości w postaci 573 472 akcji spółki Wiepofama SA - przeprowadzona w dniu 19.12.2006 r. licytacja doprowadziła do sprzedaży akcji, w wyniku której na rzecz Skarbu Państwa przypadła kwota 2 390 426,96 zł.</p>
        <p xml:id="div-16">Obecnie prowadzona jest egzekucja z renty dłużniczki, a na grudzień 2007 r. jest zaplanowana licytacja kolejnej nieruchomości położonej w Warszawie.</p>
        <p xml:id="div-17">Odnosząc się do oceny sposobu przeprowadzenia prywatyzacji spółki Wiepofama SA, należy stwierdzić, iż procesy prywatyzacyjne są elementem działań ministra skarbu państwa na wolnym rynku. Wiąże się więc z nimi również ryzyko, ponoszone przez każdego uczestnika tego rynku, polegające na możliwości utraty płynności przez kontrahenta lub niedotrzymania przez niego warunków umowy, zawartej przez ministra w dobrej wierze. Jak już wspomniałem panu Posłowi w odpowiedzi na zapytanie nr 1289, Prokuratura Okręgowa w Warszawie prowadziła śledztwo w sprawie prawidłowości działań ministra przekształceń własnościowych w tym zakresie i nie stwierdziła, aby przy tej prywatyzacji zostały popełnione błędy. Niemniej jednak, niezależnie od oceny przyczyn powstania przeterminowanych należności z tytułu prywatyzacji Wiepofama SA, chciałbym podkreślić, iż minister skarbu państwa dokłada należytej staranności w celu doprowadzenia do ich wyegzekwowania.</p>
        <p xml:id="div-18">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-19">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-20">Paweł Piotrowski</p>
        <p xml:id="div-21">Warszawa, dnia 4 października 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>