text_structure.xml 5.39 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka Sejmu RP z dnia 19.09.2007 r., nr SPS-024-332/07, przekazującego zapytanie Pana Wojciecha Szaramy, Posła na Sejm RP, dotyczące obsługi przez PLL LOT SA połączenia lotniczego na trasie Warszawa-Katowice-Warszawa pragnę przedstawić poniżej informację w przedmiotowej sprawie.</p>
        <p xml:id="div-2">W dniu 27.09.2007 r. Ministerstwo Skarbu Państwa wystąpiło do Zarządu Spółki PLL LOT SA o wyjaśnienie kwestii rentowności ww. połączenia. Z informacji uzyskanych od Zarządu PLL LOT SA wynika, iż trasa Warszawa-Katowice-Warszawa charakteryzuje się znacznym deficytem, biorąc pod uwagę osiągane wyniki rentowności. Zarząd spółki ustawicznie poszukuje możliwości stworzenia uwarunkowań pozwalających na dalszą eksploatację ww. połączenia. W szczególności prowadzone są działania handlowe zmierzające do podniesienia poziomu przewozów i wpływów oraz optymalizacji kosztów eksploatacyjnych. Jednakże poziom odnotowywanych strat finansowych wskazuje na konieczność poszukiwania rozwiązań o charakterze strukturalnym i systemowym, jakie dla podobnych przypadków zostały przewidziane w rozporządzeniu Rady Wspólnot Europejskich nr 2408/92 oraz komunikacie Komisji Europejskiej nr 205/C312/01, dotyczących tytułu i zasad wykonywania usług publicznych.</p>
        <p xml:id="div-3">W zgodzie z zapisami art. 197 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz.U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, ze zm.), mówiącego, iż: ˝Na wniosek właściwej jednostki samorządu terytorialnego Prezes Urzędu może zarządzić, aby określona trasa o stosunkowo nieznacznym ruchu, lecz ważna dla miasta lub regionu, była obsługiwana na zasadzie obowiązku użyteczności publicznej, z zachowaniem przez przewoźnika określonych wymagań dotyczących w szczególności ciągłości i regularności przewozów, zdolności przewozowej i poziomu opłat za przewozy, ogłaszając ten fakt w dzienniku urzędowym Urzędu˝, Zarząd PLL LOT SA zwrócił się do marszałka województwa śląskiego o możliwość skorzystania z przysługujących w tym względzie uprawnień i procedury.</p>
        <p xml:id="div-4">Zarząd PLL LOT SA dostrzega istotne znaczenie Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice dla regionu. Ww. port umiejscowiony jest wprawdzie na obszarze o dużej gęstości zaludnienia, jednakże narażony jest na konkurencję ze strony Portu Lotniczego w Krakowie. Ponadto ze względu na geograficzne położenie Katowic i Krakowa ruch biznesowy preferuje połączenia do hubów Lufthansy we Frankfurcie i Monachium (kierując się przy wyborze trasy bardziej czasem trwania podróży niż ceną). Z tego też względu podjęte zostały działania dla rozwoju bezpośrednich połączeń zagranicznych z Katowic, np. w kwietniu 2007 r. otworzono połączenie do Turynu. Należy zwrócić uwagę, iż celem uzyskania optymalizacji kosztów połączeń PLL LOT SA rozpoczął przygotowania do wdrażania nowej technologii prognozowania popytu na podróże lotnicze w oparciu o modele socjo-ekonometryczne.</p>
        <p xml:id="div-5">Zarząd PLL LOT SA w najbliższym czasie przewiduje wystąpienie do marszałka województwa śląskiego i Zarządu Portu Lotniczego Katowice-Przyrzowice z inicjatywą odbycia roboczego spotkania dotyczącego współpracy PLL LOT SA z regionami, niezbędnej do zwiększenia dokładności prognozowania. W ocenie zarządu spółki wyniki symulacji wykonanych na operacjach dla Warszawy i regionalnych portów lotniczych pokażą rzeczywistą strukturę popytu, co umożliwi zminimalizowanie ryzyka handlowego.</p>
        <p xml:id="div-6">Powyższe wyjaśnienia pokazują, iż w celu rozwiązania ww. problemu konieczna jest wola i współpraca wszystkich zainteresowanych stron. Z jednej strony należy mieć na uwadze interes województwa i korzyści, jakie połączenie przynosi regionowi i jego mieszkańcom, z drugiej zaś strony należy pamiętać, iż PLL LOT jest podmiotem prawa handlowego, w którym Skarb Państwa posiada prawie 68% udziału w kapitale zakładowym i którego działalność musi opierać się na rachunku ekonomicznym, a więc osiągać określony poziom rentowności. Jest to niezwykle istotne z uwagi na dużą konkurencję występującą na rynku usług lotniczych w kraju i za granicą, która pociąga za sobą konieczność nie tylko utrzymania istniejącego taboru na dobrym poziomie zapewniającym oczekiwany poziom usług, bezpieczeństwo pasażerów, ale również realizacji znacznych inwestycji celem utrzymania swojej pozycji na rynku.</p>
        <p xml:id="div-7">Z przedstawionych informacji wynika, iż PLL LOT SA jest otwarte na rozmowy i poszukiwanie rozwiązań umożliwiających zachowanie ww. połączenia, jednakże przy założeniu zachowania jego rentowności. Wyrażam nadzieję, iż przedstawione informacje i wyjaśnienia stanowią wyczerpującą odpowiedź na ww. zapytanie poselskie.</p>
        <p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-9">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-10">Paweł Szałamacha</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 18 października 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>